Katholiek Or Het beste Advertentiën 25 cent penregel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- leeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. I entenkoelhuis DE KLOK Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telt Drie en veertigste Jaargang (IIS Asillliedllljl Doodt den tijd en ge doodt uw carrière. Gedachten over Op voeding en Onderwijs. (Ingezonden.) Nauwelijks zijn onze kinderen zes jaar, of zij worden reeds aangegrepen door den veelarmigen poliep, die onderwijs heel en hen niet meer los laat voordat zij totaal zijn uitgezogen. Dat alles heet dan te geschieden in het belang der leerlingen! Boomen en beesten krijgen bij ons tijd om te groeienmenschen niel. Van het eene vak tot het andere worden zij voortgedreven, terwijl toch een rollende steen geen mos vergaderen kan. Toch kan alleen een langzame ontwik keling degelijk zijn. De natuur stoort zich niet aan haastig gebakerde paeda- gogen. Al dat ongeduld kan wel maken, dat de geesten Tater rijp worden of nooit, maar niet, dat zij vroeger ont wikkeld zijn. Tijd verloren is hier tijd gewonnen. Vroege rijpheid is laat succes of vroege rotheid. Als een flesch te haastig wordt volgegoten, loopt het vocht er naast. Het onderwezene ge dijd! niet, als het geen tijd krijgt om te bezinken. Een landman, als hij gezaaid heeft, wacht geduldig af, tot de oogst op komt en geen tuinman zal aan een boom gaan rukken en sjorren, om hem sneller Ie laten groeien, maar onze paedagogen willen, dat het zaad dade lijk opkomen zal. Een leerling moet, evenals een schip, onmiddellijk naar hel roer luisteren en het gevolg i6 een gelorcecrde trekkascultuur, die nader hand in den strijd des levens volko men waardeloos blijkt. Vroegrijpheid is het ideaal en roofbouw is de regel. De toekomst wordt opgeofferd aan een vroeg succes. Het begin is reeds, dat de kinderen veel te vroeg op school komen. Rousseau wil het onderwijs eerst op 12 jaar laten aanvangen en Wagenaar spreekt van Amsterdamsche scholen, waarop het onderwijs eerst op 8 jaar begon. Onze vaderen, op wier scholen wij nu zoo minachtend neerzien, hadden dus meer verstand van onderwijs dan wij. Reeds Aristoteles heeft er op gewezen, dat men aan de hersenen geen zware eischen stellen mag, voordat het lichaam volkomen volwassen is, maar ons ongeduld offert, zonder eenige gewetenswroeging, het lichaam aan den geest op. De mania scholaris, die in ons volk gevaren schijnt, toont zich hier in haar volfe kracht. De beroemde Duitsche Minister van Oorlog van Roon, aan wie de Duitschers voor een groot deel hun succes in 1870 te danken hebben ge had, kreeg zijn eerste onderricht eerst op zijn negende jaar en prof. Blok deelt ons meë, hoe de opvoeders van Karei V hem in zijn jeugd zoo min mogelijk lieten leeren, opdat eerst zijn lichaam zich behoorlijk zou kunnen ontwikkelen. Men verzwakt een man, indien men hem geen tijd gunt al zijn vermogens te ontwikkelen cn de veldheer, die in zijn ongeduld met eenige regimenten vooruit jaagt en de andere ver achter zich laat, komt ten slofte zoo verzwa op het slagveld aan, dat hij geslag- wordt. Een bekend geleerde schreef ni lang geleden, toen hij zelf al over i vijftig was, dat een mensch op zi vijftigste eigenlijk al op is en daan niet veel verstandigs meer zeggen ka maar dergelijke theorieën zijn hoog gevaarlijk. Zij bevorderen iiet strevs naar vroegrijpheid en overlading. H komt mij ook voor, dat de natuur hii de schuld krijgt van de fouten onn paedagogen. wie opgevoed is volger het bij ons geldend opvoedingsslelse dat de jeugdige krachten niet ontzie maar volkomen misbruikt, is op zij 50e jaar op en versleten, maar w verstandig is groot gebracht en eer normale opvoeding heeft genoten, voel dat hij op zijn 50e jaar eerst reel begint en dat al het andere slech voorbereiding is geweest. Toen d oud-minister van Dedem eens op ee reis naar Indië een bal had bijgewoon bij den reeds bejaarden eouvernei van Singapore, die den gehëelen avon dapper had meêgedanst, schreef h vol verbazing: „niemand voelt zie hier oud" en door die enkele woorde had hij de meerderheid van bet Enge sche opvoedingsstelsel aangewezen. Wordt vervolgd. LIBET en hel geachte publiek in het attent op onze ■enten-afdeeling lljksveracbe Groenten den dag. iw« aa dappeien worden - beter van kwaliteit Franco thuis ekt toch Uw voordeel voor uw Mei Voor dat U besluit h Oroote voorrai Gestoffeerde 1> In verschillende i Ook garnitui LOSRAAM? EN PLATJ Al ons stofteerwerl Verder ruime keuze buNetten, talels, i Aanbevelend, A. C. BE De Nolariss W. J. Forluyn Di il tuiinmn flSlltilitUraal'c Utrecht en KANTOORBOEKHAN,DE m f. 5. tulp m Langestraat <0 t o. Krommestraat - TEL 8 SCHOOL- TEEKEN- EN SCHRIJFBENOODIGDHEDE Onze Per». Moeten we de Katholieke pers al breken Ook 'n vraag! Neem me niet kwalijk, maar 't is vraag die gerust eens behandeld ma worden. Laten we eerlijk zijn. De katholieke bladen hebben in lang niet de medewerking, die ze dringen, behoeven, en waarnpar ze reikhalzen uitzien. We kunnen soms zoo eigenaardi dom doen. We vinden, dat er in het katholie gewestelijk blad, of het plaatselijf zoo weinig belangrijks staat. Maar, zeg eens, hebt ge zelf, di toch talent bezit, wel ooit iets voo die krant geschreven? Of iets interes sants, dat ge elders laast, opgestuurd? 'tKan voorkomen, dat de redactie niet naar den zin schrijft van een of andere groep. Moet de redactie dan iedereen naar den mond schrijven? Of eerlijk haar overtuiging geven? En heeft die groep niet alle gele genheid om kalm in dezelfde krant haar meening te uiten? Is het niet dom, om dan maar 'n niel-Katholieke krant te nemen? Als of die niet herhaaldelijk, en dan nog wel in beginselzaken, schrijft, wat je niet mag aanstaan! De Kandelaar. Wit Gele Kruis. Het wijkhuis van het Wit Gele Kruis is gevestigd Zand 33. Het is geopend: op werkdagen van -2 en 6—7 uur; op Zon- en feest dagen van 3—4 uur. Telefoon 1280. Men kan zich voor het lidmaatschap in het Wit Gele Kruis aangeven aan het wijkhuis; minimum contributie: ééo gulden. Voldoende is een brielje met naam, straat, huisnummer en met opgave derf3.y contributie in de brievenbus van hete-'* wijkhuis Zand 33 te werpen. 3 St. «lans-zegen. Een Keulsche Sage. Blitza werd nu weder dienstbode gelijk voorheen, en het scheen dat het ongeluk dat haar meesteres getroffen had, haar grootendeels van haar kijf achtigheid had genezen. Vrouw Ger- troed aanvaardde heur armoede met dezelfde schuchtere onderworpenheid, waarin zij zich tegenover haar heer en meester zoo had geoefend ja, het scheen dat zij zich in dit armelijk maar vreedzaam bestaan gelukkiger voelde dan in de dagen van haar rijkdom, toen zij zich bij ieder feestmaal moest afvragen, of haar man haar wel halt geschikt genoeg vond als vertegen woordigster van zooveel huiselijken rijkdom. Maar ook thans voerde niet zij de eigenlijke heerschappij in huis: die was in de handen van Uirilha; zoodra die van de eerste verslagen heid bekomen was, had zij ai dadelijk de teugels van het huis'oestier in nan- den genomen, en zich door eenige daden die van vastberadenheid getuig den, in haar nieuwe stelling gehand haafd. Het had haar getroffen dat Blitza, bij vroeger vergeleken, zoo druk naar de kerk liep: dat kostte haar soms een halven dag; en daarbij scheen zij bijzonder gelukkige ontmoetingen te hebbenwant drie of viermaal in kor ten tijd bracht zij kleine geldsommen mee; die hadden menschen, die nog wat aan Heer Kaspar te betalen had den, haar ter hand gesteld, zei ze. Vrouw Gertroed geloofde haar; maar toen Blitza wederom eens zulk een onverwachte schuldafdoening in kleine munt uitbetaalde, kwam Giritha er bij, schoof haar het geld met een zwaai in den schoot en riep: „Schaam je, Blitza! heb je het liegen bij ons ge leerd, zeg? Moeder, weet je waar zij 't geld vandaan heeft? Ik ben haar nageloopen. Zij gaal op de trap van de Sint-Mariakerk staan bedelen I" De moeder viel haast in onmacht van schrik en schaamte, maar Blitza ver dedigde zich: ze had immers niet in Vrouw Gertroeds naam gebedeld! Be delen aan de kerkdeur was iets heel gewoons voor oude dienstbodendaar zag niemand iets kwaads in; en de plaats aan de Sint-Mariakerk had ze pas van een oude nicht geërfd. Die( plaats was al sedert zestig jaar in de familie, en als zij die niet een paar maal per week innam, dan zou z< vervallen, en dat zou een groote schan de wezen, Maar Giritha hield vol dat zij van gebedeld geld niet leven wilde, en brommend trok de oude getrouwe zich in haar dakkamertje terug, terwijl de moeder, half trotsch, half angstig, haar flinke dochter aankeek. Zij begon te vermoeden dat er in Giritha iets van de heerschersnatuur van haar va der stak, en dat dit nu, bij afwezig heid van een mannelijk familielid, op den voorgrond trad. Een dag of drie bleven Giritha en Blitza tegen elkaar in 't harnas; daarna schenen ze heim- lijk te beraadslagen; en eindelijk op een morgen zag Vrouw Gertroed Gi ritha bezig met het borduren van een heerenhandschoen.Zulke handschoenen waren destijds gewichtige modezaken, zoodat er zelts onder de twee-en-twin tig gilden een bijzonder handschoen- makersgilde was. Toen Vrouw Ger troed haar dochter verbijsterd aan staarde, zeide Giritha glimlachend „Ga maar zitten, Moeder, de soep is klaar, dadelijk zal Blitza ze opdragen. Weet je 't al? Ze heeft haar plaats bij de Sint-Mariakerk verkocht. Het geld zullen wij voor haar bewaren.... Kijk eens, wordt die handschoen niet mooi? Die brengt ook een aardig stuk geld op. Het is voor een baas in de BekkerstraatBlitza bezorgt alles; en 't mooiste is, dat de man doet alsof hij denkt dat het werk van Blilza zelf Vu-. iloed Hoe leDe

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1