Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Gesprongen Handen
F. fl. TULP
NORA RADIO
Bel dan op No. 42
Koopt ow Schiijftnachino
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet yjschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prgs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kinloor en Drnhkeil| Langegracht 2» Ie Amersfoort - Telefoon 314 «erechljnl eiken Dinsdag- en Vrl|dagmlddag - Poel-giro no. 44234
Drie en veertigste Jaargang jEaPW Vrijdag 27 Dec. 1929 - No. 77
Hij, die kruipt, bereikt den top niet.
Epistel en Evangelie.
Zondag onder het octaaf van Kerstmis.
Les uit den brief van den tl. apostel
Paulus aan de Galatiörs; IV, 1-7.
Broeders I Zoo langen tijd de erfge
naam kind is, verschilt hij niets van
een dienstknecht, ofschoon hij heer
van alles is; maar hij staat onder
voogden en verzorgers tot aan den tijd,
door zijn vader te voren bepaald. Zoo
ook waren wij, zoo lang wij kinderen
waren, dienstbaar onder de eerste be
ginselen der wereld. Maar toen de
volheid des tijds gekomen was, heeft
God zijnen Zoon, geworden uit eene
vrouw, geworden onder de Wet, ge
zonden, opdat Hij hen die onder de
Wet waren, zoude vrijkoopen, opdat
wij de aanneming tot zonen zouden
verwerven. En omdat gij zonen zijt,
heeft God den Geest van zijnen Zoon
in uwe harten gezonden, die roept:
Abba, Vader! Dus is het niet meer
dienstknecht, maar zoon; indien nu
zoon, dan ook erfgenaam door God.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; 11,33—40.
In dien tijd verwonderden zich Jozef
en Maria, Jesus' Moeder, over hetgeen
van Hem gezegd werd. En Simeon
zegende hen en sprak tot Maria zijne
Moeder: Zie, deze is gesteld tot val
en tot opstanding van velen in Israel,
en tot een toeken, dat zal worden
tegengesproken, (en door uwe eigen
ziel zal een zwaard gaan); opdat uil
vele harten de gezindheden openbaar
worden.
Er was ook eene profetes, Anna,
dochter van Phanucl, uit den stam van
Aser. Deze was ver op hare dagen ge
komen en had, van haren maagdelijken
Staat af, zeven jaren met haren man
geleefd. En zij was eene weduwe van
vieren tachtig jaren, die niet week uit
den tempel, in vasten en gebeden die
nend, nacht en dag. Ook zij, ter zelfder
ure daarbij komend, loofde den Heer
en sprak van Hem tot allen, die Israüls
verlossing verwachtten.
En toen zij alles volbracht hadden
volgens de Wet des Heeren, keerden
zij terug naar Galilea, naar hunne stad
Nazareth. Het Kind nu groeide op en
werd gesterkt, vol zijnde van wijsheid
en de genade Gods was in Hem.
Israfil hebben Hem geloovig erkend,
het meerendeel echter heeft Hem ver
worpen. Is datzelfde niet geschied ge
durende de volgende ecuwen tot op
den dag van heden?
O zeker velen. God dank, hebben
evenals Simeon en Anna, vol vreugde
n vol liefde dat Kind in hunne armen
'enomen en God lovend voor het licht
les geloofs uitgejubeld: „Laat nu Heer
iw dienaar in vrede sterven, want mijn
oogen hebben Uw Heil aanschouwd."
Maar ach! zoo velen ook hebben
Hem niet erkend en zijn gebleven in
de duisternissen van onwetendheid en
zonde. Is heden ten dage dat Kind nog
niet een teeken van tegenspraak, is de
menschheid heden ten dage niet feller
dan ooit verdeeld in haar waardeering
van dat Kind? Helaas hoe groot is het
getal dergenen, die de Kerstdagen vieren
ja, maar als dagen van ontspanning,
wercldsch vermaak, als dagen van den
kerstboom zonder de Kerstkribbe
omdat ze Hem niet willen erkennen.
Dit moge bedroevend zijn, de H. Kerk
wijst er ons echter op, dat zulk reeds
bij Zijn Geboorte voorspeld was. Doch
zij vermaant ons dan tevens, dat wij
Hem toch erkennen zullen, dat wij het
Kindje van Betlehem geloovig aanne
men als den Redder, den Verlosser,
den Zaligmaker der menschen, opdat
Hij voor ons niet tot val maar tot op
standing zij. „Wie geloofd zal hebben
zal zalig worden, wie niet gelooft is
reeds veroordeeld."
Liturgische Kalender.
Van 29 tot 31 December.
Zondag 29 Dec. Zondag onder Oc
taaf van Kerstmis, Tijdeigen. Mis Dum
medium, 2e geb. H. Thomas, 3e geb.
uit de 3e Mis van Kerstmis.
Maandag 30. Mis Puer (zie Dagmis
van Kerstmis) met Epistel en Evang.
uit de Dageraadsmis, 2e geb. Deus qui
salutis, 3e geb. voor Kerk of Paus,
Dinsdag 31. H. Silvester I, Tijdeigen,
2e geb. uit de 3e Mis van Kerstmis.
Evangelie verklaring.
De gebeurtenis, welke verhaald wordt
in het Evangelie van dezen Zondag,
had eerst plaats op den 40en dag na
"Christus' geboorte. Volgens de Wet
van Mozes was een vrouw, die een
zoon gebaard had, veertig dagen wet
telijk onrein en moest zij, wanneer die
dagen harer zuivering ten einde waren,
in den tempel een offer gaan brengen
was die zoon haar eerstgeborene dan
moest deze op bijzondere wijze aan
God worden toegewijd. Deze gebeur
tenissen herdenkt de H. Kerk op het
feest van Maria Lichtmis, op welken
dag tietzelfde Evangelie wordt voor
gelezen. Op dezen Zondag is het niet
zoozeer de bedoeling van de H. Kerk
die gebeurtenissen zelf te gedenken als
wel ons te toonen hoe het Kind van
.Bethlehem door den grijzen Simeon en
de bejaarde Profetes Anna als den
Messias erkend werd en ons te wijzen
op het woord van Simeon „Zie, Deze
is gesteld tot val en opstanding van
velen in Israel en tot een teeken van
tegenspraak." Door den Geest Gods
verlicht zag Simeon hoe velen dit Kind
als den lang beloofden Verlosser zou
den erkennen en in Hem gelooven, hoe
anderen daarentegen aanstoot zouden
nemen aan Hem en Hem niet zouden
aannemen, hoe derhalve dit Kind voor
velen tot opstanding zou strekken, voor
anderen tot val zoude zijn. De latere
gebeurtenissen hebben de waarheid
1 hiervan bewezen, zoowel tijden Christus'
leven als na Zijnen dood. Velen uit
Mgn ervaring in zaken heeft iny
geleerd, dut het misleidend is te
trachten, iedereen te doen gelooven,
dat er genoeg ruimte is op den top.
Een feit is het. dat de ruimte op den
top karig is.
Eén manier om vooruit te komen
i, anderen de volle eer van hun
ideeën te geven.
Het zekerste teeken, dat een man
oud begint te worden is, wanneer hij
een afkeer begint te krygen van ver
anderingen nieuwe ideeën, nieuwe
methoden.
De beste soort verkooper is degeen,
die opgeklommen is tot adviseur van
zyn klanten. Zij vragen hem om ad
vies. Ze vertrouwen hem. Zy koopen
op zyn oordeel. Zij behandelen hem,
alsof liy hun compagnon was.
Radio is een werktuig van hel za
kenleven geworden, waarvan de
moeilijkheden moeilyk te overzien
zyn.
Boeken zyn u nooit vyandig. Wun-
leer ge ze by uw studie raadpleegt,
•erbergen ze niets; legt ge ze ver
keerd uit, dan mopperen ze nooit;
zyt ge onwetend, dan kunnen ze niet
n u lachen.
Sommige menschen trachten ka
pitalisten te bewegen tezamen met
hen een zaak te beginnen, onder de
leuze: „Wij hebben liet verstand, u
liet geld". Gaan zij er op in, dan zyn
de rollen na eenige maanden vaak
omgekeerd.
Enthousiasme is vertrouwen in de
daad, in actie: de levensvoorwaarde
in iedere onderneming.
De verstandigste werkgever is vol
gens mij degeen, die zijn employé's
naar de resultaten betaalt en door
goede leiding en goede toerusting al
les doet wat liy kan, om lien in staat
te stellen, meer te verdienen.
Vele menschen worden plotseling
blind, wanneer de gelegenheid hun
onverwachts in het gezicht straalt.
liet chauffeuren in groote steden
'diende dames ten eenenmale verbo
den te worden.
Ook in zaken treft men lieden, die
de helft van hun leven doorbrengen
met anderen te beleedigen en de an
dere helft met excuses daarvoor aan
te bieden.
Het laatste Amerikaansche snufje:
Vliegmachines op afbetaling.
het zwygen.
Hy die goed kan spreken, bezit
een kostbare gave, nog kostbaarder
wordt echter deze gave, Tndien men
daarby ook de kunst van het luiste
ren kent en weet te benutten.
Vertrouw de wereld niet, by men
schen is geen heil,
Zjj draaien als de wind; hou zelf
n oog ii
't zeil.
„Wie denkt, overwint"
Tracht eigen schuld niet goed te
maken
Door 'I kwaad, dal gy van and'ren
weet;
De modder op den naasten mantel
Kan nimmer zeep zyn voor uw
kleed!
Wie te zelfzuchtig is om zijn ge
breken eenmaal uit te roeien, zegt ge-
oonlyk: „Ik ben nu eenmaal zoo."
Wat de menschen van u zeggen,
koinl er minder op aan; wat ze van
u denken, dat is de hoofdzaak.
Iemands grootheid kan soms lig
gen in het nauwgezet volbrengen van
het kleine.
De plicht is vooral een harde mees
ter voor degenen, die hem zopken te
ontvluchten.
Het behoort ook tot de levenswijs
heid, dat men van haar bezit niets
laat merken.
Hoe schoon een daad ook schijnen
moge, zy betcekent niets, wanneer
zy niet uil een goede beweegreden is
voortgesproten.
Hij die nooit gectruikeld is, heeft
veel minder stof tot roemen, dan hij
die viel, maar weer is opgestaan.
Hoe veel beter is het schade van
et onrecht te dragen, dan zich te
•reken.
„Je weet wel, wat ik meen", zegt
menigeen, die zelf niet weet wat hij
Zoo menigeen trekt het zwaard,
zoodra zyn tegenstanders het strijd
perk hebben verlaten.
Werkelyk arbeiden is menigeen
slechts vergund in zijn vrye uren.
De dingen zijn niet als ze schijnen,
De worm zit binnen 't lekker ooft,
Een kleur bedekt venijnen,
Hy doolt zeer licht, die licht ge
looft.
Genieten heeft geen beteckenis,
vroolyk zyn wel.
Men is slechts dan met zichzelf in
vrede, als men ver is verwijderd van
zyn eigen ik: de eigenliefde maakt
onrustig; de liefde Gods kalmeert.
Wjj zouden gelukkiger zyn, zoo
wel kinderen als volwassenen, indien
wy beter waren, en wij zouden
beter zyn, als wy maar wat meer
moed beznten om goed en heter te
worden.
Indien gij het leven liefhebt. ver
beuzel den tyd dan niet, want dat is
de stof. waarvan het leven gemaakt
Wie alles op de toekomst schuift
En aan de toekomst overlaat.
Heeft op het laatst geen toekomst
Levenswijsheid.
Hoor goed wat andereu zeggen,
maar leer zelf goed de waarde
Levensbeeld.
Door armoe was Cornelis Spits naar
het Zuiden gedreven. Hij zei, dat hij
werk zocht. Maar zijn vroegere school
meester zou begrepen hebben, dat hij
een rendabel middel zocht om niets te
doen. Cornelis Spits meende zoo iets
wel gevonden te hebben, toen hij de
muren van het Jesuietenklooster te,
Havre voor zich zag. Hij belde schuchter
aan het groot gebouw.
Voor wat men roeping noemt was
Spits niet in de wieg gelegd en alles,
wat naar wetenschappelijke vorming
zweemde, stuitte fataal 'op hem af. Hij
gaf aan den pater in de spreekkamer
dan ook alleen het verlangen te ken
nen naar een baantje, dat niet geheel
in strijd zou zijn met de dwingende
wetten der gemakzucht en geen hooge
eischen zou stellen aan het intellect.
De pater vond Cornelis Spits ge-
KANTOORBOEKHANDEL
LAN&ESTAAAT IS to KR0HNL8TR
TELEFOON 316
Kantoorboeken in alle
liniaturen.
Kaartenkasten.
Briefordners.
WISSELSTROOM-TOESTEL p ize
MET LUIDSPREKER I03."
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Graroophoon vanaf F IS.- HAVIK 29 - TEL. 773
Hebl U een
faxi of auro noodij?
Amersfoort
wiekst. Hij voelde medelijden met den
armen zwerver uit het Noorden en
overdacht de kansen om diens ziel te
winnen voor de eenwige zaligheid
door hem blijvend te verbinden aan
het huis.
„Kun je lezen en schrijven vroeg
de pater.
„Dat is het nu juist", zei Cornelis.
„Ik kan nief lezen en ik kan niet
schrijven."
„je zou het kunnen leeren," zei de
pater.
„Daar zou ik maar niet op rekenen."
antwoordde Cornelis „Het is niet goed
om zoo heel geleerd te zijn, want je
hebt er altijd de nadeelen van."
De wijze pater vond dat een ver
standig woord, maar stelde zijn be
zoeker voor de keuze tusschen zijn
vroegere armoede zonder onderdak en
een zekeren toeleg op de orthographie
met een bezoldigd kosters-ambt in het
klooster.
Hoewel Cornelis hei ambt van koster
niet minachtte in die dagen, koos hij
ongeleerd te blijven en aldus het geluk
te zoeken, dat het leven bij zoo weinig
menschen in den onbezorgden schoot
werpt.
Hij kwam als loopknecht op een
conservenfabriek in Antwerpen.
Onder den oorlog bezocht de keizer
lijke Duitsche commandant deze fabriek
en wenschte den directeur persoonlijk
te spreken. De directeur verscheen. Er
werd een regeling getroffen betreffende
de levering van geconserveerde eetwaar
aan de Duitsche troepen bij den Ijzer.
De directeur zou het contract afsluiten.
Daarbij ontbood hij zijn secretaris,
'let ware mij liever, wanneer u zelf
handteekening gaaft," zeide de
keizerlijke Duitsche commandant.
„Dat doen wij hier uit beginsel nooit,
Excellentie," antwoordde de directeur
met een verdachten glimlach.
„Maar, mijnheer, ik wil
„Als u zwijgen kunt, Excellentie, wil
ik u wel toevertrouwen, dat ik niet
schrijven kan
„Wat? U, de directeur van Spitsen
Co., niet schrijven?"
„Niet lezen en niet schrijven, Excel
lentie."
„Donnerwetier, mijnheer, wat zou
een man als u dan niet geworden zijn,
als hij wèl kon lezen en schrijven?
Iemand, die zich heeft opgewerkt tot
den grootsten industrieel van zijn land...
Ik vraag me af. wat u had kunnen
worden, als u Mie middelen ten dien
ste hadden gestaan!"
„Koster, Excellentie," antwoordde
Cornelis Spits.
Binnenland
AAN DE R. K. ONDEROFFICIEREN.
Dank zij de R. K. Pers hebben wij
ons eenige malen kunnen wenden lot
U, R. K. kameraden in het leger, tot
U, die verkeerd of in 't geheel niet
georganiseerd zijt. Wij hebben U on
derscheidene uitspraken kunnen voor
houden waaruit ten duidelijkste bleek
dat het Uw plicht is U te scharen
onder R. K. vaan, U aan te sluiten bij
den Ned. R. K. Onderofficiers Bond
„Sint Martinus".
Op grond daarvan hebben wij, die
bijna 20 jaar reeds een eigen R. K.
organisatie vormen, er bij U op aan
gedrongen ons te helpen met uw per
soon, ons te versterken door uw hulp,
onzen arbeid te schragen met uw kracht.
Eenigen van U hebben daaraan ge
volg willen geven. Zij hebben aange
voeld dat het hunne hooge beginselen
onwaardig was nog langer hand- en
spandiensten te verleenen aan de be-
ginsellooze neutraliteit; zijjhebben be
grepen dat het ais volwaardige katho
lieken niet aangaat zich nog langer
afgescheiden te houden vanhetgroole
leger der katholiek georganiseerden
zij zijn tot inzicht gekomen dat het
heil der maatschappij alleen te ver
wachten valt van een krachtig geor
ganiseerd leger van Katholieke en
Christelijke mannen en dat ieder die
zich, ondanks zijne beginselen, daarvan
terughoudt, direct of indirect, naarmate
hij verkeerd of geheel niet georgani
seerd is, tegenwerkt, ja zelfs afbreekt
het heerlijk werk van den socialen
wederopbouw waaraan de Kath. Vak
beweging arbeidt.
Hoezeer het toetreden van die eenigen
ons verheugt, wij kunnen daarmede
niet tevreden zijn en wij mogen niet
rusten alvorens wij de overtuiging
hebben dat alle R. K. kameraden zich
Zult gij onze taak verzwaren, door
nog langer te wachten U bij ons aan
te sluiten? Want eerst dan wanneer
tot ons zijt gekomen zullen wij
onverdeeld onzen arbeid kunnen aan
wenden tot bereiking van het gestelde
doel dat ook „Sint Martinus" beoogt.
Door uw afzijdig blijven van de prin-
cipieele organisatie wordt veel van
onze arbeidskracht gevraagd U tot
ander inzicht te brengen.
Dat een organisatie krachtig moei
zijn om aan haar doel te beantwoorden,
wie zal het betwisten? Maar dan is
ook noodig dat ieder tot zijne eigen
organisatie komt en er niet buiten
blijft staan. „Sint Martinus" is uit den
aard der zaak eene krachtige organi
satie, daar hij op vasten principieelen
grond staat. Maar hoe meer personen
zich daarbij aansluiten des te heil
zamer zal het voor zijn leden kunnen
arbeiden, hoe breeder zijn werkingsfeer
wordt, des fe groofer zullen de vruchten
zijn die hij voor zijn leden kan afwerpen.
En er valt nog zooveel fe bereiken.
Enkele voorbeeldenOnze T. B. C.-
bestrijding, heerlijke vruchten afwer
pende kan nog bloeiender gemaakt
onze spaar- en voorschotkas beloofl
schoone resultaten, maar ook hier, wij
moeten vooruitmaar wij zullen geen
volledige opsomming geven. De alge-
meene en bijzondere belangen van ons
korps vinden alleen dan waarachtige
resultaten indien op principieeie gron
den die belangen worden behartigd.
Er zou nog te spreken zijn over de
geestelijke belangen die door uw
treden in massa geweldig zouden
den gediend zoowel voor U zelf als
voor ons korps in zijn geheel.
Door onthouding van uwe krachten
aan de K. K. organisatie kan dit alles
niet tot zoo'n succes geraken als mo
gelijk is. Wat wij hiervoor schreven,
n.l. dat door uwe terughouding, direct
of indirect, van de katholieke organi
satie, gij tegenwerkt, ja zelfs afbreekt
het heerlijke werk van den socialen
wederopbouw komt door vorenstaande
:gelen toch voldoende tot uiting?
Steunt dan niet langer met uw kracht
uw geld de neutraliteit, in werke
lijkheid het liberalisme, doch wilt het
voornemen maken om van nu af in
door de katholieke organisatie mede'
te arbeiden aan het program der Kath.
vakorganisatie.Tot Uw eigen waarachtig
heil, tot dat van uw stand en tot het
algemeen welzijn.
Het jaar is welhaast ten einde,
nieuw jaar treden wij tegemoet. Wil
dan, vóór 1930 is aangevangen, uw
besluit genomen hebben om voortaan
te strijden onder Katholieke vaan
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZET7AAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LAN6ESTRAAT 84 TEL. 52
aldus mede te werken met hen op
wien gij krachtens uwe beginselen zijt
aangewezen.
Oehoorzamende daardoor aan den
wensch van uwe Kerkelijke Overheden
zult gij daarin alleen al voldoening
vinden en gij zult in de toekomst den
dag zegenen waarop gij dit besluit
naamt.
Het Hoofdbestuur van den
Ned. R. K. Onderofficiersbond
„Sint Martinus".
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Voor „Geloof en Weienschap" heeft
dr. van Waeyenberg, eere-kanunnik,
bestuurder van het Sint Jan-Berchmans-
coltege te Antwerpen geassisteerd door
eenige oud-studeuten van genoemd
college een meditatieve voordracht ge
geven met lichtbeelden over „Kerstmis
in de kunst", afgewisseld door zang
en declamatie. Bij het naderen van het
Kerstfeest, aldus ving de spreker aan,
overheerscht bij ons de grootste vreugde
wegens de herinnering van de geboorte
van Christus. Ook zijn geestelijke we
dergeboorte vieren wij dan in onze
harten. Dit feit heeft de kunst ten volle
bezield. Ook in onze moderne kunst
tracht men er naar het volksleven fe
binden aan het geloofsleven. Dit geldt
voor de schilderkunst, maar nief minder
voor dichters en prozaïsten.
Na deze inleiding werd hef „Op
Kerstdag" van René de Clercq ten ge-
hoore gebracht.
Daarna bracht de spreker op voor
treffelijke wijze het volledige relaas
van de geboorte van Christus fen ge-
hoore en verduidelijkte dit met 'n reeks
fraaie lichtbeelden, waarbij herhaaldelijk
passende liederen ten gehoore werden
gebracht en beschrijvende gedeelten
uit werkcn«o.a. van Timmermans wer
den .gedeclameerd. Natuurlijk bleef
Vondel's „O Kerstmachtniet
achterwege.
Een schoone avond
Naar gemeld wordt, is een regeling
in overweging, waarbij aan de leden
der militaire muziekkorpsen voortaan
niet meer de muziekinstrumenten van
Rijkswege in bruikleen worden ver
strekt. Aan die leden zal alsdan een
toelage worden gegeven, waaruit de
aanschaffing van muziekinstrumenten
onder zekere controle door hen zelf
moet worden bekostigd.
De heer Z. J. W. van Schreven,
redacteur-verslaggever van hef Amers-
foortsch Dagblad, is met ingang van
1 Maart a.s. benoemd tot redacteur
van het dagblad „De Gooi- en Eem-
lander" te Hilversum.
Voor de jongens- en meisjesafdee-
lingcn tot de leeftijd van 12 jaar, orga
niseert het bestuur van de R. K. Gym-
nastiekvereeniging „St. Hubertus" een
Kinderfeest op Zondag 29 Dec. in het
Patronaat aan het Zand, om half 4.
De leden van die afdeelingen worden
dus voor dien tijd verwacht. Het be
stuur stelt er prijs op, dat de ouders
met de kinderen mee komen.
De Burgemeester is verhinderd
Zaterdag spreekuur te houden.
MIJNHARDT'S TABLETTEN
Zenuw Laxeer Hoofdpijn Kiespijn
f tabletten I I tabletten I I tabletten