Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken F. A. TULP IIJ. Gerritse|| A NORA RADIO Koopt uw Sch.ijfntachina V Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Duiten Amersfoort f 1.10 De Gembode Advertenttón Stö cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld advor- teeren. Advertenlièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen tjjn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 24 Jan. 1930 - No. 85 Beginnen is gemakkelijk, eindigen is moeilijk. Epl»tel en Evangelie. DERDE ZONDAG NA DRIE KONINGEN. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de RomeinenXII, 16—21. Broeders! Weesl niet eigenwijs. Ver geldt niemand kwaad voor kwaad, be tracht het goede, niet slechts voor God maar ook voor alle menschcn. Indien het mogelijk is, houdt vrede met alle mcnschen, voor zoover het van u af hangt. Wreekt u zeiven niet, zeer ge liefden! maar laat plaats aan den toom; want er slaat geschreven: Mij is de wraak; Ik zal vergelden, zegt de lieer. Maar als uw vijand honger heeft, spijzig hem, als hij dorst heeft, geef hem te drinkenwant door dit te doen zult gij kolen vuurs op zijn hoofd samen- hoopen. Laat u niet overwinnen door het kwaad, maar overwin het kwaad door het goed! EVANGELIE volgens den H. Mattheüs; VIII, 1 13 In dien tijd, toen Jesus van den berg was afgedaald, volgden Hem vele scharen. En zie, een mclaatsche kwam en aanbad Hem, zeggende: Heer! als Gij wilt, kunt Gij mij reinigen! En Jesus strekte zijne hand uit, raakte hem aan en sprak: Ik wilword gereinigd En terstond werd zijne meiaatschheid gereinigd. En Jesus zeidc tot Item: Zie toe dat gij het aan niemand zegtmaar ga, vertoon u aan den priester en olfer de gave, die Mozes geboden heelt, hun tot cene getuigenis. Toen Hij nu Kapharnaiim was in gegaan, naderde tot Hem een hoofd man, die Hem bad, zeggende: Heer! mijn knecht ligt te huls verlamd, en lijdt zware pijnen, En Jesus zeidc hem: Ik zal komen en hem genezen. Doch de hoofdman antwoordde en zeide: Heerik ben niet waardig dat Gij onder mijn dak ingaat; maar spreek slechts een woord, en mijn knecht zal gezond worden. Want ook ik ben een mcnsch. onder macht staande, die soldaten onder mij heben tot den eenc zeg ik: galen hij gaat; en tot een ander: komen hij komten tot mijnen dienst knecht: doe dit! en hij doet het. Toen nu Jesus dit hoorde, verwonderde Hij Zich en sprak tot die Hem volgden: Voorwaar, Ik zeg u: een zdó groot Eeloof heb ik in Israël niet gevonden! loch Ik zeg u, dat velen zullen komen van het Oosten en Westen, en zullen aanzitten met Abraham en Isniik Jakob in het Rijk der hemelen; maar de kinderen des Rijks zullen uitge worpen worden in de uiterste duis ternis; daar zal geween zijn en gekners der tanden. En Jesus zeide tot den hoofdman: Ga, en gelijk gij geloofd hebt, geschiede uEn de knecht werd gezond op dat uur. Liturgische Kalender. Week van 26 Jan.—1 Febr. Zondag 26, 3e Zond. na Driekon. Tijdeigen, Mis Adorate, 2e geb. H. Polycarpus, Pref. H. Drievuldigheid. Maandag 27. H. Joannes Chrysos- thomus. Credo. Dinsdag 28. H. Agnes 2e feest, 2e geb. Deus, qui salutis, 3c voor Kerk of Paus. Woensdag 29. H. Franciscus v. Sales, Credo. Donderdag 30. H. Martina, 2e geb. Deus, qui salutis, 3e voor Kerk of Paus. Vrijdag 31. H. Petrus Nolascus. Zaterdag 1 Febr. H. Ignatius. Evangelieverklarlng. 3e Zondag na Driekoningen. De meiaatschheid was cene zeer aanstekende ziekte. Die daarmede be smet waren, moesten zich, volgens de wet, van andere gezonde menschen afzonderen, om hen niet daarmede te besmetten. Zij was moeilijk te ge nezen. Wanneer echter iemand daarvan gezuiverd geworden was, moest hij zich aan den Priester vertoonen, wicn het opgedragen was, zijne genezing te onderzoeken. Zeer schoone lessen hebben wij hier aan dezen inelaatsche, en wel 1. Dat wij in al onzen nood onze toevlucht tot God moeten nemen, ons vertrouwen stellen op zijne goddelijke macht, en met ootmoedige gebeden :ijn hulp smeken, zooals werkelijk deze melaatsche deed. Wanneer wij ecnige ziekte, nood of verlegenheid geraken, zoeken wij dikwijls alleen onze hulp bij de menschen, door het gebruik van natuurlijke middelen, en vergeten al te dikwijls den goddclijken zegen tot heilzame genezing of redding verzoeken. 2. Leert ons de melaatsche, om In allen lichamelijken nood ons geheel aan den heiligen wil Oods over te geven, want Hij alleen weel, wat ons nuttig en dienstig is. Dus bad ook de melaatsche: „lieer! indien Gij wilt, Gij kunt mij zuiveren." Zoo behooren ij ook te sprekenHeerindien hel behagelijk en mij dienstig en zalig verleen mij genadiglijk uwe hulp. 3 Wanneer wij van God hulp en bijstand verkregen hebben, dat wij daarvoor onze schuldige dankbaarheid aan God betonnen. De Zaligmaker beval den melaalschc voor de ver kregen genezing een dankoffer op te dragen. Deze dankbaarheid is zoo een schuldige plicht, zelfs voor iedere wel daad, die wij van God ontvangen, dat de Zaligmaker bij eene andere gele genheid, toen Hij tien mciaatschen ge zuiverd had, waarvan er maar één terugkeerde om God te danken, vroeg „Zijn er niet tien genezen V Waar zijn dan de negen overige gebleven Dat wij ook het schoone voorbeeld ootmoedigheid in den Verlosser onopgemerkt laten voorbijgaan Zie toe, sprak Hij tot den melaatsche, na hel verrichte wonder, dat gij hel aan niemand zegt; om ons te leeren, dat wij wegens eenc ol andere loffelijke daad gecnen roem bij de menschen rekeninaar van al het goede, wat verrichten, aan God de eer geven. >r wiens hulp en genade wij liet uitoefenenwaarbij ons ook tevens nrdl indachtig gemaakt, tol wicn wij is vervoegen moeten, wanneer wij igclukkig in eene groote zonde (in de geestelijke meiaatschheid onzer ziel) ;cvallcn zijnga heen, vertoon u aan Jen Priester, werd den melaatsche bevolen. Ook wij moeten, om van de geeste lijke meiaatschheid onzer ziel ontslagen te worden, ons tot den Priester ver voegen, die niet gelijk de Priester de oude wet, slechts getuigenis geelt ran de zuivering der meiaatschheid, nsgclijks verklaring alleen doet van de vergeving der zonden of zuivering der geestelijke meiaatschheid, maar die in den naam van Jezus Christus de zon daars, die met een rouwmoedig hart oprecht hunne zonden belijden, in het sacrament der biecht, werkelijk van hunne zonden vrijspreekt en ontbindt, ingevolge den last, door den Verlosser gegevenOntvangt den H. Geest, wier zonden gij vergeven zult hebben, dien zijn ze vergeven, wier zonden gij be houden zult hebben, die zijn behouden. De hoofdman van ons Evangelie, alhoewel een persoon van aanzien, was tevens zeer -bezorgd voor de genezing van zijnen zieken knecht: hij kwam daarom zoo bereidvaardig tot Jezus, om hulp en genezing voor hem te ver zoeken. Uit het gesprek, hetwelk hij met den Zaligmaker voerde, blijkt dui delijk, dat in zijn huisgezin alles in behoorlijke orde gesteld was. Zijne onderdanen betoonden hem liefde en gehoorzaamheid, en hij toonde een goed en erkentelijk hart voor zijne onderdanen te hebben. Hier, Christe lijke huisvaders en huismoeders! vindt gij in dezen hoofdman, alhoewel hij nog heiden was, tevens een aller- chrlstelijkst voorbeeld, hoe gij u jegens uwe huisgenoolcn te gedragen hebt. Gij moet uwe dienstboden aanzien als uwe eigene kinderen, en jegens hen een vaderlijk en moederlijk hart tooncn, bijzonder ais zij zich in ziekelijke standigheden bevinden. Gij moet u omtrent de zwakheden ui uwe onderhoorigen met geduld schikken, denkende, dat gij zelf niet vrij van gebreken zijt, lien in allen omgang met liefde en zachtzinnigheid bejegenen; als zij misdoen, niet gro en onstuimig tegen hen uitvaren. Oi moet trachten, lien met een voorbeeh in een deugdzaam leven voor te gaan. Zegt niet: wat raakt het mij, hoe zij zich gedragen, als zij maar hun werk verrichten. Denkt, dat gij wel degelijk aan verantwoording wegens hen onder worpen zijt. Waarom de H. Paulus zegt: „Die voor zijn huisgezin geene zorg draagt, heeft het geloof verzaakt, en is erger dan een helden". KANTOORBOEKHANDEL ARR6STRAAT 65 to KROMMESTA. TELEFOON 330 Kantoorboeken in alle liniaturen. Kaartenkasten. Briefordners. Echlschcidingcn. Ook in ons land neemt het aantal echtscheidingen op onrustbarende wijze toe. Dit is inderdaad een zeer ernstig verschijnsel, wijzend op zedelijk verval, aldus „De Msbd.". Reeds Wappiius schreef In zijn In 1855 verschenen „Handbuch der Geo graphic und Statlstik" (blz. 217): ..Dc huwelijksontbinding door echtscheiding is meestal als een ernstig bewijs van gepleegde onzedelijkheid en als een begin van nieuwe onzedelijkheid aan zien". Daarom is de in dc laatste jaren in alle landen te constaleeren toename van hel aantal echtscheidingen een aller bedenkelijks! verschijnsel. Dit kwaad schuilt in hoofdzaak in dc groote gemeenten. Terwijl in ons land het aantal scheidingen op de 10000 gehuwde personen bedroeg in 1924 8.0 cn In 1928 gestegen was tot 9.9, geven de groote" gemeenten een stijging te zien in 17.3 in 1924 tot 22,y lil 1928. liet ergst is het in Den Haag. Op 10.000 gehuwden kwamen daar voor in 1920 23 2 echtscheidingen, maar in 1928 reeds 32.8, tegen 19.4 in Am sterdam, 21 in Rotterdam, 10.5 in Utrecht, 22.1 in Haarlem en 11.3 in Groningen. Met angst vragen wij ons al hoe m ons lieve vaderland er ten deze voorslaan, wanneer niet één derde der bevolking Katholiek was, cn vasthield aan de onontbindbaarheid van den wettig gesloten huwelijksband. De Duitsche statistiek is in dit opzicht zeer leerzaam. In Saksen kwamen in dc jaren 1905 cn 1906 op de 100.000 huwelijken voor bij katholieke paren 67 echtschei dingen; bij prolestantsclte paren 167 echtscheidingen en bij gemengde paren 349 echtscheidingen. In Pruisen bleek hetzelfde. In 1913 kwamen daar op 1000 katholieke hu welijken 16.1 echtscheidingen, op 1000 proleslanlsche huwelijken 40.4 echtscheidingen, cn op 1C00 gemengde huwelijken 51,5 echtscheidingen. In 1926 kwanten ten onzent in de katholieke provinciën Noord-Brabant en Lintburg voor resp. 58 en 26 echt scheidingen. Maar In Zuid- en Noord- Holland In hetzelfde jaar resp. 734 en 1046! De Amerikaan Carroll D. Wright schreef dan ook in zijn klassieke werk „Marriage and Divorce (blz. 122) terecht: „Hoe geweldig en hoe sterk stijgend ook het aantal echtscheidingen in de Vcreenigdc Staten is, liet is tocli een onloochenbaar feit, dat dit getal nog veel grooter zou zijn, wanneer niet de wljd-verbreide invloed van de Kath. Kerk bestond." Zoo is liet. En kan 't ook anders?? Het burgerlijk huwelijk wordt waarlijk niet alleen door Katholieken als een formaliteit, noodlg Ier regeling van dc civielrechtelijke gevolgen van dc huwelijkssluiting gehouden. Maar de minachli Ig. waarmee onder het volk g sproken wordl van het „boletb, lef je" waarmee men de huwelijksakte be doelt, spreekt bockdeelen vol verma ning. Wie den Slaat ten aanzien van hel huwelijk boven de Kerk stolt, hij breng: liet huwelijk zelf tot verval. DROGIST (.aanstraal 34 - Telefoon 564 Jr B4ARN Levertraan Levertraan-Emulsie Scott's Emulsion PRACHT COLLECTIE I ZIJDEN LAMPEKAPPEN SCHEMERLAMPEN EN GLASLAMPEN (OEBRAND O LAS) NIEUWSTE MODELLEN BILLIJKE PRIJZEN schelden, ol dc reden van het verbod te zoeken is in dc natuurwet otwcl in Je goddelijke wet, cn Indien in geen van belde, op welke gronden de Kerk dan toch de lijkverbranding verbiedt, Volgens aard en wezen is de lijkver branding niet een slechte daadin zlch- zelvc beschouwd is zij geen afkeurens waardige, zondige handeling: of het ontbindingsproces van een lijk geschiedt door vuur of doorjandeie elementen maakt slechts een gradueel verschil.J Lijkverbranding is niet in strijd met dc goddelijke wet; er is geen natuur-' of goddelijke wet aan te wijzen, welke lijkverbranding verbiedt. In-zlch houdt ook de lijkverbranding geen noodzakelijk verhand met dc loo chening van de ontsterlclljkheld der ziel of liet dogma van dc opstanding der dooden. Het is slechts een andere 'Ijzc, waarop het lichaam tot stof vergaat, en voor Oods Almacht is 't hetzelfde de llcltamnn op den jongslen dag Ie doen verrijzen, hetzij deze be graven of verbrand zijn. Lijkverbranding Is verboden door dc kerkelijke wetten, niet om zichzelve, docli van wege dc omstandigheden. Hel recht der kerk Is hier onbetwist baar cn steunt op deugdelijke gronden. De kerk kan zich beroepen op een eeuwenoude traditie, welke opklimt tot haar ontstaan cn een voortzetting is van het Joodsch gebruik. Nu Is het zeker opmerkenswaard dat het Christendom, vele loodschc gebruiken afschaffend, het begraven heeft overgenomen als exclusieve wijze van lijkverzorging; en voor de waar deering van dit feit brengen wij in herinnering, dat de loodschc godsdienst en gebruiken een voorafbeelding en voorbereiding waren van het Christen dom. Van grootcn invloed op deze be- grafenispraklijk der Kerk is zonder twijfel geweest het voorbeeld van Christus zelvcn, haar stichter. In alles, zooveel zulks mogelijk was. trachtten dc apostelen en leerlingen Hem na Ie volgen, die zich-zelf als toonbeeld had gesteld voor zijn volgelingen. Christus nu werd na zijn dood begraven. Ood zelf had door zijn profeet voorspeld, dat het graf van Zijn Zoon heerlijk zou zijn, glorievol is HIJ uit zijn graf opgestaanhet valt dus licht te ver klaren, dat Christus' apostelen, leer lingen en volgelingen, op het voorbeeld van hun Stichter en Toonbeeld wilden begraven worden, om, evenals Hij, eenmaal verheerlijkt uit het graf op te slaan en dat zij dc begrafenis beschouwden als de eenige wijze van lijkverzorging passend voor een vol geling van Christus. Wij zien de begrafenis der lijken dan ook van den aanvang af door licit in praktijk gebrachtPetrus en Paulus, dc prinsen der Kerk, werden begraven en hun graf vereerd, de lichamen der cc.-ste christenen werden aan de aarde toevertrouwdmen zocht dc lijken der martelaren op cn begroet ze met eerbied. De begrafenis-idee drong door in de Liturgie en de gebeden der Kerk. cn door dc onafgebroken rij der eeuwen bleef de Kerk deze traditie frouw, Overal waar het Christendom zich een H. J. LENGERS BRINKSTR. 19 BAARN - TEL. 563 WIS3EL9TROOM-TOESTEL p «zr MET LUIDSPREKER lO£>.« PIANOHANDEL S. DUIJKER Koffer-Gramnphoon vanaf F 15- M HAVIK 29 - TEL. 773 Niet de Katholieken ol geloovigc Protestanten, maar materialisten, ongc- loovlgen, vijanden van dc Katholieke Kerk, en zulks niet zoozeer op aesthc- tische ol hygiünlsche gronden, alsof liet verbrandingsproces poëtischer ware cn veiliger waarborg tegen besmetting leverde dan dc begrafenis, maar uit anti-katholiek beginsel, om sommige leerstellingen der Kerk te bestrijden. Dc aesthetische en hygiënische gron den, welke aangevoerd worden zlln op slot van rekening slechts wnardccrlngs-, gevoelsargumenten, veranderlijk als liet gevoel zelve, afhankelijk van persoon lijke opvatting, berustend op persoon lijk sentiment. Dc een ziet In het ver brandingsproces het omhoogvaren, het opstijgen der ziel gelijk do phcnlx uit haar asch'; een ander daarentegen voelt meer voor de stille, plechtige rust op onze kerkhoven De cene dok ter wil bewijzen, dat dc kerkhoven In ol nabij een stad schadelijk zijn voor dc gezondheid doch een ander weer legt hem cn bewijst, dal dc gezond heid der stad er niet onder lijden kan, Dit zijn dus slechts waardeeringsargu- meuten, die worden voorgewend en vooruitgeschoven, om dc eigenlijke reden van de propaganda voor de lijk verbranding Ie verbloemen. Voor dc kopstukken der beweging cn velen volgen hen, zonder dc eigenlijke reden Ie bevroeden Is dc lijkverbranding liet symbool der nlge- licelc vernietiging van den mensch na den dood; voor hen is zij de looche ning van de onsterfelijkheid der ziel en van een leven hiernamaals; hen is zij de getuigenis van hun 'cloot aan het katholieke dogma van Je Verrijzenis des Vlecschcs op den ongstcn dag. De propaganda voor dc ijkverbrandlng heeft dus een Hcldcnsch karakter, wijl er praktisch innig mede verbonden Is dc loochening van dc onsterfelijkheid der ziel cn van dc op standing des Vlecschcs, cn daarom is zij door de Kerk streng verboden. Uit een circulaire der Vrijmetselarij citeert Mgr. Chollct het volgende: „De Roomsche Kerk heelt ons uit gedaagd door de lijkverbranding te veroordeclen, welke ons genootschap tot nu toe verbreidde met de beste resultaten. Dc Broeders moeten alle middelen aanwenden, oin dc praktijk of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij H. ELZET7AAR KANTOORBOEKHANDEL ANeestRflAT 44 f»L. 5'8 orgaan van don R. K. bond voor Groole Gezinnen „Het Gezin", vestigt tlmns de aandacht op het telt, dat een dergelijke regeling ook is tot stand - gekomen in dc St. Willibrorduskcrkte der lijkverbranding Ingang te doen Rotterdam. vinden Door Ie verbieden dc lie ha- Écu vader, die drie of vier kinderen men te verbranden bevestigt de Kerk |e verzorgen heelt en een plaats huurt Ll|kvrt>randlng. Dat de Katholieke Kerk dc lijkver branding verbiedt, weet een katholiek wel, doch hel „waarom" schijnt velen te ontsnappen. 01 de reden van dit ver bod Is de natuurwet, of de goddelijke wet of een andere grond, is bun onbe kend, en tegenover een ongeloovlgvoor- standcr der lijkverbranding weten zij het kerkelijk verbod niet te verklaren noch Ie verdedigen, of voeren soms redenen aan, welke niet juist zijn. Hel is daarom van belang, goed le onder- als ecnige wijze van lijkbezorging! ingevoerd voor de Christenen en dat onder volken en In streken, waar ge heel andere gebruiken li erschten. Voor een zoo algcmccne, langdurige en nimmer onderbroken praktijk, kun nen wij geen voldoende verklaring vinden in een louter waardccrings- gevoel, want meerdere volksstammen ;aven aan verbranding of verslinding Jer lijken dc voorkeur; ook niet In louter willekeur, dan toch zou dc bc- grafenispraklijk niet zoo algemeen cn eenvormig zijn geweest. Behalve op de Traditie steunt liet kerkelijk verbod nog op een anderen grond n.l. op het anti-katholiek karak ter van de propaganda voor de lijk verbranding. Wie toch maken er propaganda voor? ijn opgericht" en vervolgens zich be roepend op dc gedurige praclijk der kerkelijke begrafenis, verklaart de Con- van het H. Officie; le Dat geoorloofd Is, lid Ie zijn van vereenlglngen, die ten doel hebben dc verbranding van mensehclljke lijken te bevorderen. 2c. Dat het niet geoorloofd Is. last le geven, dat zijn eigen lijk of dat van een ander worde verbrand. Een tweede decreet van 15 Dccem- 1886 ontzegt de Kerkelijke begrafenis aan geloovfgen, die naar eigen keuze verbrand willen worden, als het ten minste vasatnat dat zl] tot hun dood in dal besluit hebben volhard. En een derde decreet van 27 Jult 1892 verbiedt dc plechtige H. Mis (niet stille Mis) voor'dc ziclerust van boven vermelde gcloovlgcii, cn het toedie nen der laatste H.H. Sacramenten aan lien, die de verbranding van hun lijk hebben gelast uit ongodsdienstig oog punt of om andere redenen, tenzij goede trouw hen kan verontschuldigen. Uit deze bepalingen blijkt, hoe streng dc Kerk In deze optreedt én om den geloovlgen eerbied in le scherpen voor de aloude praklljk der kerkelijkbl grafenis én 0111 hen te waarschuwen tegen dc anti-godsdienstige strekking van de propaganda voor de lijkvcr- hranding, H, A, J. JANSEN, S. J. Binnenland PLAATSENOELD EN OROOTE GEZINNEN. In sommige kerken wordt bij de be paling van ifen prijs voor vaste plaat sen rekening gehouden met den om- haar rechten op Icvehdcn en dooden, op dc gewetens cn de lichamen, en tracht zij on Ier liet volk le bewaren liet oude geloof aan dc onsterfelijk heid dir ziel en het toekomstig leven, dat onhoudbaar is geworden In het licht der hcdcndaagschc wetenschap." Met dergelijke citaten voor oogen, zal liet ons niet verwonderen, dat dc Kerk besloot, dc lijkverbranding onder strenge straffen te verbieden. Den 19en Mei 1886 veroordeelde liet II. Officie de lijkverbranding door liet volgend decreet, goedgekeurd door Paus Leo XIII. Na vermeld te hebben, dat „vele Bisschoppen en ontwikkelde kan dcsvcrlangd op die plaats 30 (zegge dertig) procent korting verkrijgen; bij vijf kinderen stijgt deze korting tot veertig procent op den oorspronkelljken huurprijs. Huurt dc vader van zulk een gezin twee plaatsen, dan betaalt hij voorde tweede plaats nog eens twintig procent minder dan hij voor dc eerste plaats heelt te betalenvoor een derde plaats wordt dertig cn voor een vierde cn volgende plaatsen veertig procent min der betaald. Een vader die vijl kinderen le ver zorgen heelt cn vier plaatsen huurt, die feitelijk elk 120 per jaar zouden ..Jcrgc loof aan verdenking onder-Inlet 180 per Jaar, maar: voorde eerste lievig is ot die verbonden zijn aan dc plaats It2, voor de iwccdc plaats Vrijmetselarij, heden IJveren om het f9.60, voor de derde plaats 18.40, voor hcidensch gebruik der lijkverbranding dc vierde plaats 17.20, aldus totaal weder in te voeren en dal zelfs afzon- If 37.20, ofwel nog minder dan de helft dcrlljkc vereenigingen ten dien einde van 180. Ml

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1