Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken NORA RADIO ïtaliano Koopt ow Schi'ijfmachinB Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- leeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234 Vrijdag 7 Febr. 1930 - No. 89 Oelukkigcn zijn rijk, niet de rijksten gelukkig. Epistel en Evangelie. VIJFDE ZONDAG NA DRIE KONINGEN. Les uit den brief van den H apostel Paulus aan de Kolosscnsen;III, 12-17. BroedersDoet aan. ais uitverkore nen Gods, heiligen en welbeminden, hartelijk mededoogen, goedertierenheid, nederigheid, bescheidenheid, lankmoe digheid, elkander verdragend en elkan der vergevend, zoo iemand eenige klacht heeft tegen een ander; gelijk de Heer u vergeven heeft, aldus ook gij! Boven dit alles echter hebt de liefde, die de band der volmaaktheid is. En in uwe harten zegeviere de vrede van Christus, tot welke gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar! Het woord van Christus wone in u overvloedig- lijk, in alle wijsheid, elkander leerend en vermanend met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, Gode door de genade zingend in uwe harten. Al wat gij ook doet met woord ot werk, doet alles in den naam des Heeren Jezus Christus, God en den Vader dankzeg gend door Jezus Christus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XIII, 24—30. In dien tijd sprak Jezus tot de scharen deze gelijkenis; liet Rijk der hemelen is gelijk aan een man, die goed zaad op zijnen akker gezaaid had. Doch terwijl de menschen sliepen, kwam zijn vijand, zaaide onkruid midden tusschen de tarwe en ging heen. Toen nu de halmen opgeschoten waren en vrucht droegen, vertoonde zich ook het on kruid. En de dienaren des huisvaders kwamen en zeiden tot hemHeer! hebt gij geen goed zaad op uwen akker gezaaid? Vanwaar heeft hij dan on kruid? Hij nu zeide toi hen: Een vijandig mensch heeft dit gedaan. En de dienaars zeiden hem: Wilt gij. dat wij gaan en het verzamelen? Doch hij zeide: Neen; opdat gij misschien niet, het onkruid verzamelend, tegelijk daar- 1 mee ook de tarwe uitrukt. Laat beiden 5roeien tot den oogst; en ten tijde van en oogst zal ik aan de maaiers zeg gen: Verzamelt eerst het onkruid en bindt het zamen tot bundels om te verbrandenmaar vergadert de tarwe in mijne schuur. KANTOORBOEKHANDEL m F. tulp m LangostraM 68 t.o, Krommestraat TEL. 326 BLOKKEN POSTPAPIER MAPPEN POSTPAPIER LUXE DOOZEN POSTPAPIER Liturgische Kalender. Week van 9—15 Februari. Zondag 9. 5e Zondag na Driekon. Mis Adorate, 2e gcb. H. Cyrillus, 3e H. Apollonia, Pref. H. Drievuldigheid. Maandag 10. H. Scholastics. Dinsdag 11. O. L. Vr. v. Lourdes, Credo, Pref. H. Maagd. Woensdag 12. H.H. Zeven Stichters, 2e gcb. voor den Paus, Kroningsdag. Donderdag 13. Mis als Zondag, zon der Gloria, zonder Credo, 2e geb. A cunctis, 3e Fldelium voor de overle denen, 4e naar keuze. Vrijdag 14. H. Valentinus, 2c geb. A cunctis, 3e naar keuze. Zaterdag 15. Mis v. d. 6e Zond. na Driekon. met Gloria, 2e geb. H.H. Fau- stinus en Jovita, 3e geb. voor Kerk of Paus, Credo, Prefatie H. Drievuldigheid. Evangelieverklaring. 5e Zondag na Driekoningen. Op verzoek van Zijne leeilingen, ook, opdat wij geene verkeerde uit legging van deze parabel zouden op vatten, heeft de Zaligmaker daarvan de volgende verklaring gegeven. Die goed zaad op zijnen akker zaaide, is de Zoon des menschen. De akker betcekent de wereld. Het goed zaad zijn de kinderen des rijks: het onkruid zijn de kwade kinderen. De vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel. Alsof Hij wilde zeggen: de Zoon Gods is op de wereld gekomen, om het zaad] van Zijn Goddelijk Woord en Zijne Heilige Leer, zoowel door Zich Zelvcn, als door Zijne Leerlingen uit te zaaien. Dit edele zaad zal wel in onderschei dene landen der wereld opgaan en in de harten veler menschen goede uit werking doen en heilzame vruchten voortbrengen: doordat zij aan Hem geloove», Hem als hunnen Heer en God aanhangen, Hem naarstig dienen, en deugdelijke werken zullen uitoefe nen. Maar de duivel zal ook komen en zijn kwaad zaad uitstrooien; hij zeil zal het onkruid in de harten der men schen zaaien, door ingeving van kwade en slechte gedachten, opwekking tot boozc lusten, door voorstelling van tijdelijke winsten, ijdele vermaken en bedricgelijkc eeren met behulp van andere menschen, zijne dienaars en aanhangers, zal hij zijn kwaad zaad verspreiden, door hunne valsche en verderfelijke leer, verleidende gesprek ken en slechte voorbeelden. Zijn uit gestrooid zaad zal ook opgaan en onder de menschen veel schadelijk onkruid voortbrengen, als ongeloof, ongehoorzaamheid tegen God eti de menschen, vijandschap, haat, nijd, on- j rechtvaardigheden, ontucht, onmatig- hcdci: en allerhande zonden. De Satan zou zooveel verderfelijk zaad in de harten van ons menschen niet kunnen uitstrooien, als wij behoor lijk waakten om onze kwade neigin- ;en te onderdrukken en gestadig op >nzc hoede waren, opdat wij door de verderfelijke reden en slechte voor beelden van anderen niet tot zonden vervoerd werdendaarom waarschuwt ons de Zaligmaker, om niet in ecne geestelijke slaperigheid te vervallen, en in zorgelooze gerustheid te leven want alsdan zoekt de duivel de men schen het meest te misleiden. „Terwijl de menschen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid tusschen de tarwe." inschen slapen, wanneer zij over zichzelven niet waken; hunne gedachten, begeerten, hun doen en laten niet onderzoeken, of niets kwaads ol zondigs daaronder schuilt, waardoor hunne ziel benadeeld wordt. Zij slapen, als zij traag zijn in het goede, en hij de vermaken dezer wereld, bij de gezelschappen en hunne bezighe den niet op hunne hoede zijn en zich uit dien hoofde onachtzaam omtrent Gods geboden gedragen. De men schen slapen, wanneer zij hunne kin deren of onderhoorigen niet over hunnt zonden berispen en hen van alle ge vaarlijke verkeeringen of gezelschap pen niet met ernst af houden. Hoe- velen echter zijn er onder ons Christe nen. die zich in die geestelijke slaap bevinden? Hoevele ouders en oversten leven in zorgeloosheid ten opzichte hunner kinderen waarover hun toch hel strengste toezicht is aanbevolen? Hoe vele "Christenen sluimeren, ten opzichte van hun eigen gedrag en hunnen wan del, die nauwelijkser op letten, hoe velen zij een slecht voorbeeld geven, door ecne ontstichtende wijze van leven? Dit is wel de voornaamste oorzaak, waarom het verderf in de wereld zoo zeer hand aan hand toeneemt. Daarom vermaant ons ook de Zaligmaker zoo menigmaal: Waakt en bidt, opdat gij riet in bekoring valt. Bewerkt uwe :aligheid met angst en vreeze. Zijt waakzaam en zorgt met ernst voor uwe zaligheid. Weest wakker en waakt want uw vijand, de duivel, gaat rond, als een brieschende leeuw, zoekende wien hij kan verslinden. Hoe groot is de lankmoedigheid en barmhartigheid Gods in het verdragen der zondaren. Wilt gij, spraken de dienaars tot den huisvader, dat wij het onkruid verzamelen? Neen,antwoordde Hij, en dit geeft ons te kennen, hoe lankmoedig God is. Hij gedoogt, dat liet beide opwasse tot den oogst; Hij wacht nog en geeft den zondaren tijd om zich te bekeeren. Zoo is God nog lieden lankmoedig. God kan van de grootste zondaren groote boetplegers en heiligen maken. Daarom bidt God dikwijls, dat Hij genade yerleene tot oprechte bekeering. Mochten de zondaren door de over denking van de oneindige barmhartig heid en lankmoedigheid Gods opge wekt worden, om tot God hunne toe vlucht te nemen, verlichting en genade van Hem af te smeeken. Over slechte boeken en kranten. Wat is verboden In de Limburger Koerier zette Dr. Fr. Feron duidelijk uiteen wat voor katho lieken door de kerkelijke wetgeving is verboden. Verboden zijn alle boeken (couranten, tijdschriften enz.), waarin ketterij of schisma verdedigd of de grondslagen van een godsdienst op ecnigerlei wijze ondermijnd worden. Verboden, en zelfs op straffe van kerkdijken ban, is de uitgave, het lezen of bewaren als deze lectuur of dat behoud tenminste „scienter", w, z. wetens en willens niettegen staande de strenge en bekende straf geschiedt van boeken van afvalli gen, ketters en scheurmakers, waarin geloofsverzaking, ketterij of schisma werkelijk verdedigd worden. Men meenc niet, dat hier enkel wetenschappelijke werken met verbod en straf getroffen worden, ook volks boeken met deze de dwaling en den geloofsafval verdedigende strekking, vallen onder deze allerstrengste wette lijke bepaling. Verboden zijn boeken van alle niet- katholieken, die „exprofesso" werkelijk over den godsdienst handelen, tenzij vast sta, dat er niets in wordt aange troffen tegen ons H Geloof. Geen katholiek mag dus zonder bijzonder verlof lezen of bewaren protestantsche werken over geloof en godsdienst, protestantsche kerkgeschiedenissen of catechismussen. Evenmin bladen en tijdschrilten van dien aard, als b.v. „Heraut" het „Zoeklicht" e. d. Verboden zijn boeken van de H. Schrift, of verklaringen en aanteeke- ningen van de Heilige Boeken, wanneer deze zonder Kerkelijke goedkeuring zijn uitgegeven. Vertalingen van de H. Schrift in de levende talen, uitgegeven zonder Pauselijke of Bisschoppelijke goedkeuring, mogen noch gelezen noch bewaard worden. Speciaal verboden zijn nog de uit gaven van den oorspronkeiijken tekst, de oude vertalingen en de latere over zettingen, die door niet-katholieken zijn bewerkt of uitgegeven. (Voor hen, die zich toeleggen op de studie der god geleerdheid en schriftuur geldt een nader omschreven uitzondering.) Men denke hier aan den Statenbijbel, den Lutherschen Bijbel van Visscher, de Leidsche vertaling van het Oud- Testament, de bijbels der druk propa- geerendc Bijbelgenootschappen enz.enz. Verboden zijn de boeken (couranten, enz.) die een katholiek dogma bestrijden of bespotten; de dwalingen in bescher ming nemen, welke veroordeeld zijn door den Apostolischen Stoel; die aan den Goddelijken eeredienst te kort doen, die de kerkelijke tucht aanranden of opzettelijk de kerkelijke hiërarchie, den geestelijken of kloosterstand bespotten. Men denke aan „Het Volk", „De Noten kraker", „De Courant", enz. Eveneens zijn verboden boeken, die bijgeloof van welke soort dan ook, als tooverij, oproeping van geesten en soort gelijke zaken leeren of aanbevelen. Men denke vooral aan de veel verspreide spiritische en theosofische geschriften. Verboden zijn alle boeken (ook cou ranten, enz.) die zelfmoord, duel of echtscheiding als geoorloofd verdedi gen; die over vrijmetselarij en soort gelijke genootschappen handelen deze als nuttig en niet-verderfelijk v Kerk en Staat voorstellen. Men denke hier aan liberale bladen, aan ontelbare romans en feuilletons. Verboden zijn om meer catego rieën van geschriften maar stilzwijgend voorbij te gaan en zoo te komen tot een zeer gewichtig punt alle boeken, tijdschriften en bladen, die den gods dienst of de goede zeden opzettelijk aanrandendie zedelooze zaken be handelen. verhalen of leeren. Welke geschriften vallen hieronder? De toepassing. Wij houden ons zeker aan een wijze matige toepassing, als wij met bevoegde verklaarders onder de eerste verbodsbepaling (geschriften die den godsdienst opzettelijk aanranden) reke nen „de magonnieke, socialistische, spiritische, theosofische bladen en tijd schrilten met de protestantsche strijd- orgenen, met vele z g. liberale kranten, die een onmogelijke neutraliteit voor wenden, maar metterdaad de door- loopende strekking hebben den gods dienst rechtstreeks en zijdelings open lijk en in 't geniep aan te randen' (Potters, IV, blz. 310). WISSELSTROOM-TOESTEL TT 1AC MET LUIDSPREKER 103.' PIANOHANDEL S. DUIJKÊR Koffar-Gramaphoon vanaf F 15.- HAVIK 29 - TEL. 773 geleerd wordt, of tenminste de spot met alle christelijke opvattingen van kuischheid en onschuld wordt ge dreven. Z.g.n. Neo-Malthusiaansche geschrif ten zijn niet minder verboden- En wie in de moreele noodzakelijkheid meent tc verkeeren dergelijk boek voor zijn studie of ambt te moeten lezen, hij wende zich tot de kerkelijke overheid. Wellicht wil men opmerken, dat hier toch geen sprake is van boeken en romans, die niet pornografisch zijn, maar enkel licht, wuft, pikant. Als men dan maar niet vergeet, dat deze in ieder geval, voor zoover zij gevaarlijk zijn en wie betwijfelt zulks vooral voor de jeugdige lezers? door God zelf verboden zijn in de natuurwet. Van al de bovenbedoelde, door de Kerkelijke wet verboden boeken geldt dus, dat zij „zonder verlof der bevoegde overheid niet mogen worden uitgege ven, noch gelezen, noch bewaard, noch verkocht, noch vertaald, noch op eeni- gerlei wijze aan een ander medege deeld". (Canon 1398). Door in te gaan tegen deze even ..uttige als bezorgde wetgeving, zondigt men dus niet alleen tegen geloof of zuiverheid, wanneer het boek of blad voor deze deugden gevaarlijk is; niet alleen, althans gewoonlijk, door erger nis of steun aan de reclame voor on geloof en zedeloosheid, maar tevens door ongehoorzaamheid jegens de Kerk. jegens het door God gestelde gezag, waarvan geldt 't woord: „wie U ver smaadt, versmaadt Mij". Waar deze overtreding aangroeit tot een onge hoorzaamheid van groot gewicht, blijfl de zware zonde van ongehoorzaamheid niet uit, óók dèn, ais de lezer eigen persoonlijk gevaar uitgesloten acht, of dit zelfs werkelijk niet bestaat. Weesf waakzaam. Mocht deze wijze wetgeving toch Sekend en gevolgd worden door allen! tocht men het gevaar ook daar, waar zelfs een apart kerkelijk verbod mis schien niet voorhanden is, niet onder schatten. Hoe bezorgd de Kerk zich maakt over het lot der zielen, aan welke de lichte lectuur, vaak ook nog op onrijpen leeftijd, niet onthouden wordt, kan men trouwens nog opmaken uit de vermanende woorden, waarmee Zij bij de herders steeds weer aandringt om in dezen waakzaam te zijnuit de dringende waarschuwingen, waarmede onze Bisschoppen tegen het euvel der lichte, slechte en geloofsvijandige lec tuur opkomen. Schreef mgr. Drehmans z.g. in 1902 reeds een lang herderlijk schrijven ter waarschuwing en onderrichting op dit punt, richtten de hoogwaardige Bis schoppen in 1924 in een gezamenlijk schrijven zich tegen den „wuften, licht zinniger! geest van zinnelijkheid en genotzucht", die niet het minst in de lectuur bevrediginz zoekt. Mgr. Schrij nen wijdde in 1926 al wederom den lieden Vastenbrief aan dit zoo belang rijk onderwerp. Zoo mogelijk nog in- stantelijker, nog ernstiger, nog luider klonk zijn maanroep. Waarlijk, wie toch verdrinkt in de wijde zee der huidige slechte lectuur, hij vergaat volkomen vrijwillig, haast ten overvloede gewaarschuwd, met de smet der ongehoorzaamheid vaak nog de ramp van zijn gezochten ondergang verhoogend. 12 Va cent, zullen worden verkocht met een toeslag van 5 cent per stuk, welke ten bate komt van de Vereeniging Rembrandt tot behoud en vermeerdering van de kunstschatten in Nederland. De zegels zijn vervaardigd naar een ontwerp van J. Sluyters en dragen alle dezelfde voorstelling,; n.l. een kop van Rembrandt, terwijl de achtergrond wordt ingenomen door een schets van de Staalmeesters. De kleuren zijn 5 ct. groen, 6 cent sepia en 12 Va cent blauw. PROVINCIAAL BESTUUR. Ged. Staten van Utrecht hebben ter voorziening in de vacature, ontstaan door het overlijden van Mr. Dr. J. Smit, benoemd tot referendaris, hoofd der 1ste afd. ter Provinciale Griffie, Mr. O. J. van Deventer, referendaris in algemeenen dienst ter secretarie der gemeente Leiden. VERBINDING AMSTERDAM- BOVEN-RIJN Naar het „Hbd." uit de beste bron wordt medegedeeld, streeft minister Reymer er naar, indien ecnigszins mogelijk, nog vóór het Paasch-reces der Tweede Kamer een wetsontwerp in te dienen betreffende de verbetering der waterverbinding tusschen Amster dam en den Boven-Rijn. Zijne Excel lentie deelde het blad mede te wach ten op een ambtelijk rapport dat een adviseerend karakter zal drigen van den hoofdingenieur van den Rijks waterstaat, den heer G. A. Heyning. De minister neemt, naar hij verklaarde, nog geen bepaald standpunt ten aan zien van de oplossingen van he; vraagstuk in; hij is echter van de urgentie der zaak overtuigd en zal al het mogelijke doen om de afwikkeling te bespoedigen. ZOMERTIJD. Er is bepaald, dat de vervroeging met een uur van den wettelijken tijd zal aanvangen op 15 Mei en zal ein digen 5 Oct. 1930. We gaan nog veel minder buiten de bedoeling dezer wet, als wij onder de andere categorie stellen de slechte, pornografische romans, de zedelooze I geschriften, waarin de zedeloosheid Is door z'n heilzamen In vloed in ons vochtig klimaat het beste middel tegen hoest en verkoudheid. Ooor den lekkeren smaak gebruikt iedereen 't gaarne. Let et op, dat op de verpakkiog dol' dclijk voorkomt het woord Italiano. of noemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij h. ELZETÏMR KANTOORBOEKHANDEL LANGESTRflAT 84 TEL. 528 Uit den Omtrek Binnenland JAARBEURS. De 22ste Nederlandsche Jaarbeurs zal te Ulrecht worden gehouden 1 tot en met 20 Maart a.s. De beurs is dagelijks geopend van 9 tot 17 uur. Zondag 16 Maart zal de beurs gesloten zijn. REMBRANDTZEGELS. Van 15 Febr. tot 31 Maart a.s. zullen op de postkantoren Rembrandtzegels verkrijgbaar worden gesteld, welke ook in het Internationaal verkeer voor fran keering geldig zijn tot 31 Dec. 1930. De zegels, welke een frankeerwaarde hebben van respectievelijk 5, 6 en Doorn Benoemd tot burgemeester van Doorn, Mr. M. P. Thomassen a Thuessink der Hoop van Slochteren, met toe kenning van gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van Breukelen-Neijen- rode en Beukelen-St. Pieter. De nieuwbenoemde burgemeester is geboren te Slochteren, 53 jaar oud, behoort ter de Ned. Herv. gemeente en is sedert 1910 burgemeester van Breukelen. Tevoren was de nieuwbenoemde burgemeester van Doorn werkzaam ter Provinciale griffie te Utrecht. Eemnes Een nieuwe huisnummering, zal in den loop van het jaar in deze ge meente worden aangebracht. Voorheen bestond alleen eene in deeling in wijken, n.l. de wijken en B., welke thans zullen komen te vervallen. De weg naar de Meent, in Eemnes- Buiten, val vanaf de woning van de Bruijn,genaamd worden: „Meentweg". Van genoemd punt, het kruispunt van wegen, naar Laren (N.-H.), zal de bestaande weg genoemd worden „Laarderweg", welke als zijwegen heeft de „Molenweg", vanouds bekend on der den naam Molenbuurt, loopende van den Laarderweg, tot de woning van Pas, de „Streefoordlaan", loopende langs het erf der boerderij Streetoord, beginnende bij den Laarderweg en eindigde bij het punt van samenkomst met genoemden Molenweg. De weg, evenwijdig loopend mei den Laarderweg, vanaf de woning vanaf de woning van J. van Wijk, zal ge naamd worden „Nieuweweg", terwijl aan het einde van den Laarderweg, nabij de grensscheiding van de ge meente Laren (N.-H.), de weg, welke langs de beslaande Gooijergracht loopt in Zuidelijke richting genaamd zal worden „Gooijergracht" „Zuid" en de weg loopend in Noordelijke richting, langs genoemde gracht: „Gooijergracht Noord". Teruggaande naar het punt van samenkomst van den Meentweg met Laarderweg, wordt de weg langs den Wakkerendijk naar Baarn, tot aan de grensscheiding genoemd „Wakkeren- dijk". Deze weg heeft als rechterzij wegen de van ouds bekende Kerkstraat, welke haar ouden naam zal behouden, de weg langs de boerderij Groeneveld, welke loopt tot de z.g.n. „Witte Ber gen", zal genaamd worden: „Selden- rijkweg". Het bestaande landweggetje t.o. de Ned. Herv. Kerk te Eemnes-Binnen, krijgt den vanouds bekenden naam „Biersteeg" en loopt vanaf genoemd beginpunt over den nieuwen Rijks straatwegtot aan de Gooijergracht Zuid. De „Oude Eemnesserweg" loopt vanaf het Theehuis de Heidebloem tot den Nieuwen Rijksstraatweg, nabij het kruispunt van dezen met de genoemde Biersteeg. Het weggetje, hetwelk den Laarder weg met den Nieuweweg verbindt, langs de woning van Hagen Wzn., zal genoemd worden „Verbindingsweg". Er is reeds een aanvang gemaakt met de nieuwe nummering. De oude nummers zullen voor het gemak der ingezetenen e.a. nog eenigen tijd aan de huizen blijven zitten, ter voorkoming van verwarring. De nieuwe huisnummers zijn wit geëmailleerde bordjes, waarop met zeer duidelijke zwarte cijfers het num mer is aangegeven, hetgeen vanaf grooten afstand ook zeer duidelijk zichtbaar is. Voor elkeen zal deze nummering een groot gemak opleveren. Soesterberg Voor de eerste maal gedurende haar bestaan zal Soesterberg's Gem. Zang vereniging op 2 en 3 juli e.k. een concours houden. Getracht zal worden dit concours zoo goed mogelijk te doen slagen, vandaar dan ook dat niets onbepioefd gelaten zal worden. Zoo zullen o.a. schitterende prijzen worden beschikbaar gesteld. Evenzoo voor de kinderkoren. Het concours zal worden gehouden in een der bosschen, door een inge zetene voor dit doel afgestaan. Er heelt op den rijksstraatweg onder Kerkwijk een ernstig auto-ongeluk plaats gehad. De heer G. Tammer uit Soesterberg reed in snelle vaart met zijn auto tegen een boom, vermoedelijk doordat hij uitweek voor een wiel rijder. De auto werd vrijwel geheel vernield. De bestuurder kreeg ernstige hoofd- en beenwonden. Hij is in het ziekenhuis opgenomen. Spakenburg E. den Herder, uit Harderwijk, sprak voor een stampvolle zaal over de drooglegging der Zuiderzee. Den Herder is sterk tegen dit werk gekant en heeft daarover eenige brochures geschreven.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1