Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
NORA RADIO
Koopt uw Sctiiijimachino
toesprongen Handen
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden fl.OO. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Adverlentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
twor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Lingegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 21 Febr. 1930 - No. 93
Zonder levensbischouwing kunt gij
niet gelukkig zijn.
Epistel en Evangelie.
ZONDAG GENOEMD
SEXAGESIMA.
Les uit üen tweeden brief van den H.
Apostel Paulus aan de Korinthiërs
XI, 19—XII, 9.
Broeders! Gaarne verdraagt gij on-
wijzen, daar gij zelf wijs zijtImmers
verdraagt gij liet, als iemand u in
slavernij brengt, als iemand u verslindt
slindt, als iemand u verslindt, als
als iemand u aantast, als iemand zich
verheft, als iemand u in het aange
zicht slaat. Als oneer zeg ik het, als
waren wij zwak geweest onder dit
opzicht! Waarop iemand durft roemen,
(in onwijsheid spreek ik) daarop durf
ik het ook. Zijn zij Hebreen, ik ook;
zijn zij Israëlieten, ik ook; zijn zij
Abraham's geslacht, ik ook; zijn zij
dienaars van Christus, (als een onwijze
spreek ik) ik ben het meer; door zeer
veel arbeid, door gevangenissen over
vloediger, door slagen boven male,
door doodsgevaren menigmaal! Van
de Joden heb ik vijfmaal de veertig
min één ontvangen; driemaal ben ik
met roeden gegeeseld; ééns ben ik
gesteenigd; driemaal heb ik schipbreuk
geleden; een nacht en een dag heb ik
in de diepte der zee doorgebracht.
Door menigvuldige reizen, door geva
ren op rivieren, gevaren van roovers,
gevaren van mijn eigen volk, gevaren
van de heidenen, gevaren in de stad,
gevaren in de woestijn, gevaren op zee,
gevaren onder valsche broeders; door
arbeid en kommer, door veel nacht
waken, door honger en dorst, door
menigvuldig vasten, door koude en
naaktheid. Behalve hetgeen van buiten
komt, mijne dagelijksche bekommernis,
de bezorgdheid voor alle gemeenten.
Wie wordt zwak, zonder dat ik zwak
worde? Wie wordt geërgerd, zonder
dat ik brande?
Indien er geroemd moet worden, dan
zal ik op mijne zwakheden roemen.
God en de Vader onzes Hoeren Jesus
Christus, die gezegend is in eeuwig
heid, weet dat ik niet lieg. Te Da
mascus bewaakte de stadhouder van
den koning Aretas de stad Jer Damas
cenes om mij gevangen te nemen;en
door een venster werd ik in eene
mand over den muur nedergelaten en
ontsnapte aldus uit zijne handen.
Indien er geroemd moet worden (liet
heeft wel geen nut), dan zal ik komen
op gezichten en openbaringen des
Hecren. Ik ken eenen mensch in
Christus, die, veertien jaren geleden,
óf in liet lichaam, ik weet het niet;
God weet het; weggevoerd is ge
worden tot in den derden hemel; en
ik weet dat die mensch óf
lichaam óf buiten het lichaam, ik weet
het niet; God weet het; wegge
voerd is geworden in het Paradijs en
geheimvolle woorden gehoord heeft,
die het geen mensch geoorloofd is te
spreken. Wegens den zoodanige zal ik
roemen; maar wegens mij zeiven zal
ik niet roemen, tenzij op mijne zwak
heden. Want ook indien ik zoude wil
len roemen, ik zou geen dwaas zijn,
daar ik de waarheid zou zeggenmaar
ik laat het, opdat niemand mij schatte
boven hetgeen hij in mij ziet ol van
mij hoort. En opdat de verhevenheid
der openbaringen mij niet trotsch
make, is mij een prikkel mijns vlecsclies
gegeven, een engel van Satan om ntij
in liet aangezicht te slaan. Weshalve
ik den Heer driemaal heb gebeden,
dat die van ntij wijken mocht; maar
Hij zeide tot mij: Mijne genade is u
voldoende, want de kracht wordt in
zwakheid volkomen. Gaarne zal ik dus
op mijne zwakheden roemen, opdat
de kracht van Christus in mij wone.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; VIII, 4 15.
In dien tijd, toen eene groote menigte
samenkwam en uit de steden tot Jcsus
toesnelde, sprak Hij in eene gelijkenis:
Een zaaier ging uil om zijn zaad te
zaaien. En terwijl hij zaaide, viel een
gedeelte langs den weg; en het werd
vertreden, en de vogelen des hemels
aten het op. En een ander gedeelte
viel op de rots; en opgeschoten zijnde,
verdorde het, omdat het geene vochtig
heid had. En een ander gedeelte viel
tusschen de doornen; en de doornen,
die tegelijk opkwamen, verstikten het.
En een ander gedeelte viel in de goede
aarde, en het schoot op en bracht
honderdvoudige vrucht voort. Dit zeg
gende, riep Hij: Die ooren heeft om
te hooren, dat hij hoorei
Zijne leerlingen nu vroegen Hem,
wat dit voor eene glljkenis was. En
Hij zeide hun: Aan u is liet gegeven
de verborgenheid van het Rijk Gods
te kennen, aan de overigen echter in
gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien,
en hoorende niet verstaan. Dit nu is
de gelijkenis: Het zaad is het woord
Gods. En die langs den weg: het zijn
degenen, die hooren; daarna komt de
duivel en neemt het woord weg uit
hun hart, opdat zij niet, geloovend,
zalig worden. En die op de rols: zij,
die, na gehoord te hebben, liet woord
met vreugde aannemen; maar zij heb
ben geene wortels: zij gelooven voor.
een tijd, en ten tijde van beproeving
vallen zij af. En wat tusschen de door
nen viel: het zijn degenen, die ge
hoord hebben, maar door bekomme
ringen en rijkdom en vermaken des
levens worden zij gaandeweg verstikt,
en brengen geene vrucht voort. En
wat in de goede aarde het zijn de
genen die, het woord gehoord heb
bende, het in een goed en best hart
bewaren en vrucht voorlbrengen in
lijdzaamheid.
Liturgische Kalender.
Week van 23 Februari 1 Maart.
Zondag 23. Sexagesima. Mis Exurge,
zonder Gloria, 2e geb. H. Petrus
Damianus, Pref. H. Driev.
Maandag 24. H. Matthias, Credo, Pref.
v. d. Apost.
Dinsdag 25. Mis als Zondag zonder
Gloria, 2 geb. A Cunctis, 3e naar
keuze zonder Credo, gewone Pref.
Woensdag 26. Alles als Dinsdag.
Donderdag 27. Alles als Dinsdag.
Vrijdag 28. Alles als Dinsdag.
Zaterdag I Maart. H. Switbertus
KANTOORBOEKHANDEL
i F. d. TULP Bi
Langostraat 65 t.o. Krommestraat TEL 526
BLOKKEN POSTPAPIER
MAPPEN POSTPAPIER
LUXE DOOZEN POSTPAPIER
aan aardsche goederen, aardsche eer
en grootheid, en het te richten op
God, het Hoogste Goed, bereid om
uit liefde tot Hem offers te brengen,
Dan zal ons leven een verdienstelijk
en welbesteed leven worden, dan zul
len we behooren tot hen, waarvan Jezus
zegt .wat in de goede aarde valt, dat
zijn zij, die het woord Gods met een
goed en oprecht hart hooren en be
waren en vrucht dragen in lijdzaam
heid".
Evangelieverklaring.
Zondag Sexagesima.
Op aandringen van Zijn leerlingen
heeft de Zaligmaker zelf een verklaring
gegeven van de gelijkenis. De Zoon
Gods is de zaaier, die uitgegaan is om
liet zaad van zijn woord uit te strooien
de harten der menschen en dit nog
dagelijks doet in zijne Kerk door den
mond zijner priesters. Onderzoeken we
dan bij ons zeiven in welke aarde het
zaad van Gods woord onder ons ge
zaaid wordt, om te zien of het ook
vruchteloos voor ons verkondigd wordt
of dat wij er vruchten uit trekken.
Behooren we tot degenen die het
woord Gods minachten en niettegen
staande Gods duidelijke voorschriften
leven volgens de beginselen dezer
wereld? „Een deel van het zaad viel
langs den weg en werd vertreden
Hel zaad kon zelfs den bodem niet
indringen. Sluiten ook wij misschien
aiet onze ooren voor de leer vSn
Christus en Zijne Kerk om te leven
volgens eigen inzichten en verlangens?
Behooren we tot degenen, die Gods
woord wel aanhooren en er behagen
hebben, die zelfs tot goede
nemetis gebracht worden b.v. o
baar en zuiver te leven, zachtmoedig
te zijn of milddadig jegens de armen,
maar die deze voornemens niet uit
voeren, omdat bij de minste bekoring
deze heilzame gedachten weer ver
dwijnen? Dan zijn we als de steenrots
waarop het zaad wel ontkiemt
door de aanhoudende hitte der z
uit gebrek aan vochtigheid verdroogt
en sterft.
Of behooren we wellicht tot hen, die
liet woord Gods met vreugde aan
hooren en het aannemen maar door de
overtollige bekommeringen over aard
sche zaken en vooral door de zucht
naar ijdele vermaken het woord Gods
onvruchtbaar laten?
Voorzeker groot is het getal van hen
aarvan de Zaligmaker zegt, „dat wat
tusschen de doornen valt, zijn zij die
nadat zij het woord gehoord hebben,
door de bekommernissen, rijkdommen
en wellusten des levens gaandeweg
verstikt worden en geen vrucht doen
rijpen".
Onderzoeken we ons zeiven eens
hoe het komt. dat terwijl het woord i
Gods :eeds zoo dikwijls aan ons is
verkondigd, het tot nu toe zoo weinig
viucht heeft gehad. Zijn we wellicht
ook van het getal, dat door Jezus bij
een harden weg, een steenrots of door
nen vergeleken worden? Trachten we
dan van ons hart te maken een goede
aarde, door ons hart te onthechten
WISSELSTROOM-TOESTEL ize
MET LUIDSPREKER 103.»
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Gramaphoon vanaf FIS.- A HAVIK 29 - TEL. 773
De Katholieke Kerk.
De 20e Algemeene Kerkvergadering
(het Vaticaansche concilie van 1870)
verklaarde „dat de Paus van
Rome, wanneer hij spreekt ex cathedra,
dat is, wanneer hij als leeraar en herder
van alle Christenen met zijn hoogste
apostolische gezag de leer over geloof
en zeden door de geheele Kerk te
houden bepaalt, door den goddelijken
bijstand, hem in den H. Petrus beloofd,
die onfeilbaarheid bezit, welke de god
delijke Verlosser gewild heeft, dat zijne
Kerk in het bepalen der leer over ge
loof en zeden zou bezitten en dat dus
danige verklaringen van Roomsche
Opperpriesters niet door de toestem
ming der Kerk. maar reeds uit zich
zelf onveranderlijk zijn."
Is dit dogma der pauselijke
onfeilbaarheid dan niet een nieuwe
leer? Al zou het woord ook nieuw
(zooals er dikwijls in den loop
der tijden nieuwe woorden gebruikt
werden om nieuwe dwalingen te ver
werpen), de zaak is zoo oud als de
Kerkwant altijd werd het als plicht
der geioovigen beschouwd, zich in ge
loofszaken oprecht en inwendig te
onderwerpen aan de tot de Kerk ge
richte uitspraken van den Paus. Reeds
in het begin der zesde eeuw onder-
leekenden honderden bisschoppen en
later alle vaders van het 8e algem. con
cilie het formulier van Paus Hormisdas.
Welnu, in dat formulier werd uitdruk
kelijk verklaard:
le. dat „op den Apostolischen Stoel
de godsdienst steeds onbevlekt is be
waard gebleven";
2e. dat dit een noodzakelijk gevolg
van de belofte door Christus ahn
Petrus gedaan
3e. dat „afgescheiden zijn van de
gemeenschap der Katholieke Kerk" het
zelfde is als „niet overeenstemmen met
den Apostolischen Stoel".
In de vijfde eeuw schrijft de H. Augus-
tinus over een gewichtigen godsdien-
tigen twist: „Rome heeft geantwoord
de zaak is dus uit." In de vierde eeuw
zegt de tl. Ambrosius: „Waar Petrus
is (d.w.z. de bisschop van Rome, Petrus'
opvolger), dóar is de Kerk." En de
H. Irenaeus, leerling van den H. Poly-
carpus, die zelf wederom een leerling
van den Apostel Joannes„Met
Kerk van Rome moeten, wegens
haren machtigen voorrang, alle kerken
overeenkomen." Trouwens in de
roeger aangehaalde woorden van
Christus„Gij zijt Petrus (Steenrots)
op deze steenrots zal Ik mijne Kerk
bouwen en de poorten der hel zullen
haar niet overweldigen" ligt het voor
recht der onfeilbaarlieid duidelijk ge
noeg opgesloten? Indien immers de
Kerk onfeilbaar is en wat anders
beteekenen de woorden, dat zij nooit
overweldigd zal worden dan moet
zeker allereerst de grondslag onwan
kelbaar zijn, waarop zij is gebouwd.
En dit nog te meer, wijl de woorden
van Christus klaarblijkelijk beteekenen,
dal de Kerk hare onfeilbaarheid juisi
aan dien grondslag, aan de Steenrots,
ontleent.
is nu de Kerk van Christus
een ieder gemakkelijk te herkennen
Ja, het is die Kerk, welke, ofschoon
I heilig in hare leer, heden ten dage op
'gelijke wijze belasterd en vervolgd
'wordt, als Christus belasterd en ver
volgd werd. Het is die Kerk, welker
zichtbare Opperhoofden in onafgebro
ken opvolging van de Apostelen af
stammen. Het is die Kerk, welke zich
volgens de belofte van Christus over
de geheele wereld uitbreidt. Het is die
groote zichtbare Kerk, die één is in
haar leer, één in de wederzijdsche
liefde, één in het Kruis van Jezus
Christus, één in de gehoorzaamheid
door het ééne fundament, dat door
Christus is gelegd. De waarheid der
Katholieke Kerk berust op zoo vaste
c-n heilige bewijsgronden als slechts
in Christus hun oorsprong kunnen
hebben.
Maar zijn er dan geen misbruiken
en ergernissen in de Katholieke Kerk?
Die waren er reeds ten tijde der Apos
telen en, helaas, heden zijn er nog.
Christus heeft dit voorspeld maar Hij
heeft ook beloofd, dat in weerwil
daarvan de Kerk tot aan de voleinding
der tijden haar heilige roeping vervul
len zal. „Houdt op", zegt de H. Augus-
tinus tot de ongeloovigen, „de Kerk
te belasteren, want zij zelve veroordeelt
al het kwade, dat gij haar verwijt, en
zij werkt zonder ophouden aan de ver
betering harer ontaarde kinderen.
Met de strijdende Kerk op aarde
tan de lijdende zielen in het vagevuur
en de triomfeerende Kerk in den hemel
geestelijke vereeniging, en maken
zoo ééne groote, onzichtbare gemeen
schap uit, waarvan Christus het hoofd is.
De Katholieke Kerk is de eenige,
e in onafgebroken geschiedkundige
opvolging van Christus en de Apos
telen afstamt, die het ware, door Chris
tus geleerd geloof bezit en de opdracht
van Christus ontvangen heeft, de men
schen ter zaligheid te voeren. Welke
richting zou, in den door Christus
bedoelden zin, eenige aanspraak kun
nen maken op den naam van wereld-
Kerk? Waar zou de door Christus
gestichte Kerk zijn, als het niet de
Katholieke is?
leen ligt!
Tobben: dat is, de gordijnen dicht
houden, dat de zon er niet in kan.
Tobben: dat Is, met een ventilator
tegen de benauwdheid vechten, in
plaats van de ramen wijd open te wer
pen, dat de lucht binnenstroomt!
Tobben: dat is voortdurend levens
kracht bijpompen; en vergeten het
groote lek te stoppen, waarlangs alles
•egvloeit.
Tobbendat is duizend kleine gaven
en gunsten aan God vragen; in plaats
van de ééne groote genade van
grenzeloos vertrouwen.
En zoo leeft dan de mensch van
vandaag, in getob over morgen.
„O die toekomst, die toekomst! Het
duurt nog zoolang. En als intusschen
maar niet..."
En een groot deel van de menschen,
die geen ongeluk lijden op het tegen
woordig oogenblik, maken zich onge
lukkig door de zorg over een mogelijk,
een gewaand ongeluk, in de toekomst.
Een mensch lijdt dikwijls 't meest,
door 't lijden dat hij vreest,
doch dat nooit op zal dagen.
Zoo heeft hij meer te dragen,
dan God te dragen geeft!
Tobben.
Wat is tobben?
Tobben, dat is eindeloos wikken en
wegen; dat is angstig uitmeten en uit
rekenen Tobben.dat is dat nuttelooze
prakkezeeren, al door opnieuw, van:
Ms inaar" en van: „Als maar niet."
Wat tobben is?
Tobben: dat is, als een kind, dat
niet in wil slapen. En moeder komt,
en sust, en zegt: „Ga nu slapen, er
zitl niets gebeuren". Maar het kind wil
niet inslapen. Het is bang, dat
dieven komen. En moeder zegt nog
eens: „Ga nu slapen". Maar het]kind
kan niet slapen. Het keert en wendt
zich in zijn bed, het is onrustig En als
het even slaapt, het duurt niet lang, of
het woelt zich wakker. Zoo is de geest
die tobt; hij kent geen rust.
Tobben: dat is als de vlieger van
een jongen, die niet opgaat, omdat de
staart te zwaar is.
Tobben:'dat is als een schip dat
onder zeil gaat, terwijl zijn grootste
anker langs den grond sleept.
Tobben: dat is, als een elcctrische
tram in de straat van een grootstad
telkens vaart zetten en telkens wee
remmen met een hevigen schok. Zoo
schiet je nooit op!
Tobben: dat is dat eindelooze wik-
:n en wegen, met gewicht en tegen
wicht; terwijl het évenwicht nooit wordt
verkregen.
Tobben: dat is denken en prakke
zeeren over dingen, waaraan je met al
je deuken en prakkezeeren, toch geen
zier verandert.
Vandaar dat niets ontmoedigender
is dan tobben. Tobben is zoo vol
moeite en al dfe moeite van ons tobben
is vergeefs. Het brengt ons niets voor
liet is verspillen van krachten,
liet is kolen verstoken voor
'lubben: dat is het nuttelooze malen'
der wieken, terwijl er geen graan
der den molensteen ligt.
Tobben: dat is de oplossing overal
zoeken, behalve daar, waar
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h, ELZET1AAR
Q KANTOORBOEKHANDEL
LANöESTRflrtT 84 TEL. 528
Binnenland
POLITIEK.
De afzijdigheid der jongeren
politiek is een vraagstuk, dat niet alleen
bij de Katholieken in het centrum der
belangstelling staat.
Om vour onze partij tot klaarheid
te komen, en het vraagstuk naar vele
zijden te belichten, heeft De Tijd er
een rondvraag over uitgeschreven.
Aan mannen van ervaring op het
gebied der praclische staatkunde en
van het katholiek openbaar leven, zoo
wel als aan penvoerders der jongeren,
heeft de Redactie de volgende vragen
voorgelegd
le. Neemt U een verminderde be
langstelling in het politieke leven,
het bijzonder onder de jongeren waar?
2e. Indien ja, waaraan meent U dit
verschijnsel te moeten toeschrijven?
3e. Welke middelen acht U de meest
geschikte, om de verminderde belang
stelling metterdaad te doen herleven?
De ingekomen antwoorden worden
door de Redactie geleidelijk medege
deeld. Zoo lazen we van Jan Engel
man, redacteur van „De Gemeenschap"
het volgende:
le. Deze vraag is met „ja" en met
„neen" te beantwoorden. Indien
„het politieke leven" bedoelt het weinig
roemrijke vegeteeren en het langzami
doodgaan van het gros der in he
parlement vertegenwoordigde partijen
antwoord ik volmondig: ja. De jeugd
houdt niet van knekelhuizen en ma
laise. Indien u bedoelt denkbare (en
in sommige landen reeds zichtbare)
uitdrukking-in-staaikunde van de her.
ijking der geestelijke waarden, welke
zich tijdens en na den oorlog voltrok
en waarvan ook na aftrek van crisis-'
verschijnselen genoeg overblijft om een
gansch nieuwe mentaliteit te rechtvaar
digen, dan zeg ik: neen. Ik verzeker
u dat onder de jeugd de belangstelling
voor Moskou, het Fascisme, voor be
wegingen als de „Action Frangaise'
en den strijd der Vlamingen ernstig
en groot Is. Ik wijs er uitdrukkelijk
op dat deze „politieke" belangstelling
verweven is met tal van sociale en
cullurcele wenschen.
2e. Omdat er wordt gehunkerd naar
een nieuwe orde van zaken en een
sterk gezag; oindat de officieele politici
te veel maatgevoel, zeer weinig tempo
en nog minder verbeelding bezitten;
omdat de systemen volgens welke zij
trachten te regeertn voos, verouderd,
omslachtig en duur zijn, en de anar
chie voorbereiden.
Deze vraag kan ik tot mijn spijt
niet beantwoorden. Als ik 't heden zou
doen en u publiceert mijn antwoord
morgen, zit ik overmorgen in het politie
bureau. Een basis voor allen die van
cratie van Kriton in het Annuarium der
R. K. Studenten voor 1930. Herorde
ning op deze basis is echter, van te
voren, tot mislukking gedoemd als de
verpolitiekte politici mochten meenen,
dat deze 'constructie is „in te schake-
n" in hün methoden.
TEGEN HET VLOEKEN. -
In een legerorder, welke op drie
achtereenvolgende middagappels werd
voorgelezen, maakt de minister
van Defensie naar aanleiding van een
klacht van den Raad van Legerpredi-
kanten ais zijn uitdrukkelijk verlangen
kenbaar, dat het in het reglement be
treffende de krijgstucht gestelde vloek-
verbod enz. met stiptheid wordt ge
handhaafd en dat de daartoe bevoegde
chef tegen de overtreding strafmaat
regelen zal treffen.
NiEUWE CURSUS le JAAR ZANG
METHODE WARD TE UTRECHT.
Naar aanleiding van de voordracht
in Rector Vullinghs over de Zang
methode Ward en de Demonstratie
schoolkinderen ondei leiding van
den heer Bernards, gehouden in Utrecht
op Zaterdag 8 Februari, worden er
pogingen in het werk gesteld om een
nieuwen cursus eerste jaar Ward-
methode in Utrecht geopend te krijgen.
Op aanvraag van het Bestuur van
St. Lebuinus en van den Utrechtschen
Kerkkorenbond heeft Rector Vullinghs,
de Directeur van het door de St.
Gregoriusvereenigingopgerichte Ward-
Instituut, zich bereid verklaard dezen
nieuwen cursus in Utrecht te komen
geven, zelf of door een der andere
Cursusleiders en heeft daarvoor als
datum vastgesteld de Dinsdagmiddag
van pl.m. 6—8 uur.
Deze cursus zal ongeveer 15 weke-
lijksche lessen bevatten en besloten
worden met een schriftelijk examen,
waarna het Getuigschrift Zangmethode
Ward eerste jaar wordt uitgereikt.
Niet alleen onderwijskrachten, doch
ook andere belangstellenden kunnen
dezen cursns medemaken. De plaats
waar, zal aan de cursisten zelf worden
medegedeeld; in elk geval zal deze in
het centrum van de stad Utrecht zijn.
De onkosten bedragen (cursus- en
examengeld samen) f20 per cursist.
Verdere onkosten zijn er zoo goed
als niet.
Het minimum aantal cursisten moet
bedragen 40; het maximum is 60.
Reeds is bij de opgave tot nu toe
de helft van het vereischte minimum
overschreden, niet alleen uit Utrecht,
maar ook uit den omtrek, Sticht en
Gooi, komen tal van vragen om inlich-
;en en opgave van cursisten binnen.
)e inschrijving is tot 15 Maart open
gesteld bij de volgende adressende
heer J. Kenter, seer. St. Leb. vereen.
Huygenstr. 45 en bij Kapelaan A. G.
Smit, St. Gertrudisparochie, Amalia-
dwarsstraat, beiden te Utrecht.
Om teleurstelling te voorkomen, is
een spoedige opgave zeer gewenscht.
J. Kenter, seer. St. Lebuinus.
A. G. Smit, kapl. St. Gertrudis.
Lof Ruwe Huld Schrale Lippen
Winterhanden Wintervoeten
DOMUI !OM)inVOci.T,,b<&Oci. giiApotS-w