Katholiek
Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
NORA RADIO
N.V. Middenstands-Bank
H. ELZENAAR
Bel dan op No. 42
Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
Dc €embo<k
Advertenlién 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bjj geregeld adver-
t eer en. Advertentiin moeien Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen ijjn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegricht 28 te Amersfoort
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Drie en veertigste Jaargang
Dinsdag 11 Maart 1930 - No. 97
We moeten ons verzetten tegen liet
bolsjewisme in naam van het Christen
dom en niet in naam van een anti
christelijk kapitalisme.
Pater Milckermann.
Oppervlakkigheid.
Met 't volste recht zegt men, dat de
grootste vijand van ware vorming een
halve vorming is. De half-weter stelt
zich tevreden met een wild-bijeen ver
zamelde kennis, waar geen orde of
eenheid in zit. Een onwetende kent
en voelt ten minste, dat er veel
hem ontbreekt; hij luistert daarom naar
degenen, die hein aanraden om na te
vorschen en bescheiden te zijn in zijn
uitspraken. Maar een halfgeleerde mis
leidt zich zelf; hij meent veel te weten
en dus over alles te kunnen meespre
ken; ijdelheid vermengt zich daaren
boven met de natuurlijke vreugde over
gewaand weten en al deze slreelende
§evoelensen inbeelding onderdrukken
e ernstige vraag: „Wat is waarheid?"
„Weten en waarheid," zoo zegt P.
A. Weisz, „liggen dikwijls even ver
van elkander af als waarzeggen en de
waarheid zeggen." Hij verklaart dat op
de volgende wijze: „Wetenschap is
een slavin: men koopt ze en verkoopt
ze weer. Ze moei zich alles laten wel
gevallen, wat haar eigenaars maar in
het hoofd komt. De waarheid echter
is een koningin, die zich niet laat be
spotten; ze verkoopt zich zelf niet
en laat zich niet verkoopen. Aan haar
moet men zich zonder pardon onder
werpen. Geen wonder, dal ze zoo ge
vreesd is."
Waar men het zoo nauw niet neemt
met de kennis der waarheid, daar
neemt men het zeker ook niet zoo
c; nstig met het bekennen en beweren
der waarheid. Wat vlugheid en slag
vaardigheid tracht men zich eigen te
maken: men strooit wat lichtsaamge-
raapte wijsheid om zich heen, stelt
zich tevreden met cenige schijngronden
en gelooft zich zelf en anderen daar
mee te kunnen afschepen, den indruk
te maken een geleerde te zijn.
Men moet werkelijk geleerde mannen
eens gehoord hebben om zich een
denkbeeld te kunnen vormen, hoe be
scheiden en behoedzaam men in 't
beweren en bevestigen moet zijn, en
en dat niet alleen in zijn levensvak,
maar zelfs in een gewoon gesprek. Bij
het aandachtig luisteren naar het spre
ken van een geleerde zult ge ook
spoedig het groote onderscheid zien
tusschen het beweren en bewijzen van
een waarheid.
In zijn onderzoek over de vraag, wie
de wijste onder de menschen was,
kwam Socrates tot dit besluit„Degene
is de wijste, die goed inziet, dat zijn
wijsheid voor niets moet beschouwd
worden," Aristoteles sprak zich nog
voorzichtiger uit: „De wijste is degene,
die inziet, dat hij niet weet; ons weten
toch op aarde bevat maar kleine brok-
stukjes; voor het hoogste en helderste
weten zijn onze oogen als die van
vleermuizen." Tacitus, de diepdenkende
geschiedschrijver der Romeinen, heeft
dit pittige woord over de waarheid
geschreven: „De waarheid wint in
kracht door haar te beschouwen en
er dikwijls bij te vertoeven, maar het
onware neemt toe door haast en on
zekerheid."
Een der voornaamste oorzaken,
waarom de waarheid, vooral de hoogste
waarheid zoo weinig wordt gezocht
en bemind, is de zucht naar verstrooiing,
die met lichtzinnigheid en oppervlak
kigheid gepaard gaat. Naarmate de
mensch zich meer aan 't drukke leven
der buitenwereld overgeeft, zich
vastbindt aan 't ruw genot der zinne
lijkheid en zoo meer en meer behoefte
krijgt aan verstrooiing en ontspanning,
naar die mate verdort ook spoediger
het inwendige leven en sterft iedere
hoogere opvatting weg. Hiermee stemt
een gezegde van Bacon van Verulam
overeen, die beweerde: „Even proeven
van de wijsbegeerte voert tot atheïsme,
maar met volle teugen daarvan drinken
brengt zeker tot den godsdiensi."
Feuchtcrsleben bevestigt ditzelfde ge
zegde: „Een gewoon mensch vindt
zijn geluk pas, wanneer hij kan opgaan
in verstrooiingen, een hooggevormd
mensch, als hij in stille overweging
zich kan terugtrekken."
Voor het grondig inzien van een
waarheid cn voor het slaande houden
is oppervlakkigheid het grootste gevaar.
T. O.
De Eenheldsschool.
Door velen verworpen, door velen
gewenscht. Maar opgevat in socialen
zin zeer zeker niet altijd een verwer
pelijk instituut.
Met de eenheidsschool in socialen
zin wordt bedoeld 'n school, die kin
deren van verschillende standen in
zich vercenigt. Kinderen van rijken cn
zoeken dezelfde inrichting van onder
wijs. Het kind van den daglooner zit
naast dat van den professor, hel kind
van den arbeider naast dat van den
fabrikant of den ambtenaar, het kind
den armen huurder naast dat van
den rijken huisbaas.
Reeds eeuwen lang bestaat dit soort
eenheidsschool in Beieren, niet slechts
wat het lager, maar ook wat het
middelbaar cn hooger onderwijs be
treft. Alle scholen, van de laa.gstc tot
de hoogste staan open voor kinderen
uit iederen stand, en onbemiddelde
leerlingen kunnen van school- en
collegegelden worden vrijgesteld. Deze
eenheidsschool in socialen zin is steeds
cn in alle opzichten deugdelijk ge
bleken. Mede aan tiaar schrijft Stölzlc
het toe, dat dc belachelijke ijdelheid
om zich op z'n stand iets te laten
voorstaan en de bekrompen kastegeest
Beieren slechts 'n onbeduidende rol
spelen, Aan haar is het tcdonken.dat
het in Beieren ook onbemiddelde of
weinig bemiddelde begaafde kinderen
mogelijk was, de hoogste plaatsen in
kerk, slaat en gemeente te bereiken.
Eenig schadelijk gevolg is nooit te
constateeren geweest. Beieren mag op
de eenheidsschool in socialen zin met
recht trots zijn. T. G.
Belangrijke Besluiten.
Hier cn daar leelt nog wel een boer,
tuinder of burger, die m g altijd meent,
dat onze kerkelijke overheid het toch
eigenlijk niet zoo erg meent, als Zij
katholieke organisatie aanbeveelt.
Och, zeggen ze dan; Je kunt toch
evengoed katholiek zijn, als je niet
bij den A, B, T, B. bent aangesloten.
Zelfs kerk- en armmeesler kun je
worden en blijven!
De Haarlemsche Bisschop, Mgr.
Acngenent, heeft het vorige jaar inde
gehouden synode ook sociale vragen
aan de orde gesteld.
Als resultaat hiervan zijn voor ecnige
weken de volgende besluiten gepubli
ceerd
„Het is een plicht van alle katho
lieken mede te werken aan den op
bouw en het behoud eener goede
maatschappelijke orde, en daarom is
het hun plicht loe te treden tot de hen
geifigende katholieke sociale vereeni-
gingen..
Het is een dringende eisch vooralle
zielzorgers aan de katholieke vereeni-
gingen hunne volle waardeering en
den noodigen steun te verleenen.
Het lidmaatschap van zoogenaamde
neutrale vak- en slandsorganisaties is
aan de kaiholieke Middenstanders,
Landbouwers en Werkgevers niet ge
oorloofd.
Zij die lid zijn van liberale of z.g.
neutrale vak- cn slandsorganisaties
mogen niet worden toegelaten tot of
deel uitmaken van onze katholieke
kerk- of armbesturen, of bestuurs
functies vervullen in andere charitatieve,
of zuiver godsdienstige vereen igingen
Jacob van Campcn.
Leonardos van den Broeke leverde
„Dc Tijd" een belangwekkende bij
drage over den bouwmeester Jacob
van Campcn, die liet Amsterdamsche
stadhuis op den Dam bouwde en als
Heer van Randenbroek in Amersfoort
overleed, waar hij in de St. Joris zijn
laatste rustplaats vond.
Van den Broeke bewijst dat Jacob
an Campcn door afgunstigen werd
erdrongen en door zijn tljdgcnooten
is miskend.
Hij zal zich niet voor peuteren aan
zijn grootsche conceptie hebben laten
vinden. Zijn tegenstrevc; Stalpacrt was
in 1615 te Amsterdam geboren en wist
zich behendig in de gunst der stedelijke
machthebbers in te dringen. Terwijl
Rieter Post en Willem de Keyser zich
meer op den achtergrond gehouden
hadden, deed Stalpacrt zich meer en
meer als gelijke van Van Campen „ja
ten slotte als de" eigenlijke architect
van het stadhuis gelden.
Van Campen was blijkbaar te groot
KANTOORBOEKHANDEL
I F. fl. TULP m
Langcstraat 65 t.o. Krommastraat - TEL. 326
BLOKKEN POSTPAPIER
MAPPEN POSTPAPIER
LUXE DOOZEN POSTPAPIER
kunstenaar en te beschaafd van vor
ming om zich op zijn werk uitermate
te laten voorstaan tegenover den intri-
6eerenden Stalpaerl. Al het geïntrigeer
eu, onttrok de meester zich in 1654
aan het werk, om zich op zijn land
goed Randenbroek hij Amersfoort te
vestigen cn zijn laatste levensjaren
schier in vergetelheid door te brengen
Volgens Weissman toefde v. Campen
an 17 April tot 31 December 1634
voor 'I laatst te Amsterdam.
Zelfs Vondel maakte ternauwernood
zijn „Inwljdlngh", bij zijn beschrijving
van het gedenkteoken, melding van
den ontwerper toen hij schreef:
,Dc Westcr-Marmcrklip den Mactzang
volght van Kampen".
Weissman noemt hel niet onmogelijk
dat het Roomsch worden van Jacob
van Campen op 't eind van zijn leven
ook tot diens ongenade heeft bijge
dragen. Ik geloof, dat het katholiek-
worden van Van Campen weinig er
mede uitstaande heeft, omdat dit eerst
de volgende jaren voorviel. Meer
ermede te maken te hebben schijnt
het optreden van de burgemeesters dr
Gerard Schaep en Cornells Bicker, die
blijkbaar tot dc begunstigers van v.
Campen hebben behoord. Schaep was
burgemeester van 1648 tot 1652 en
Bicker van 1050 tot 1654, toen hij
15 Sept. stierf.
Het is intusschen natuurlijk mogelijk,
J v. Campen die het orgel en den
onvoltooiden toren van de Nieuwe
Kerk had ontworpen, reeds in zijn
Amsterdamschen tijd katholiceerend
was. Opmerkelijk is intusschen wel,
dat dc rijke katholieke Utrechtsche
edelman Jonkheer Everard Meyster, die
met Van Campen bevriend was, en
zomers buiten Amersfoortop Nimmerdor
woonde, een lofdicht op Van Campen's
werk schreef, dat tevens een vernie
tigende afstraffing van diens vijanden
inhield. Van Campen, 2egt de dichter,
wordt door
„haet, door brodderij
door snapperij van die er proncken
met zijn veeren,
de gunst der burgemeesters ontstolen."
December 1654 verliet de meester
de Amstelstad, hoewel zijn werk on
voltooid was. en werd Stalpaerl architect
n het stadhuis in aanbouw.
Er blijkt een heelc strijd tusschen
dc bouwmeesters te zijn geweest.
Everard Meijster, dc vriend van Van
Campen gaf geen „kamp", zelfs na
diens vertrek niet. Bij de inwijding
van het stadhuis dichtte hij een
landsspel, waarin v. Campen geprezen
werden zijn stadhuisontwerp bezongen.
„De kunst wort als de dcuglit benijd,
Sij wort belogen en beklad,
Van plompaerts nogt int minst gevrijd
Maar meest bedilt en aengevat"
Verdoolt wort licht de glans der kunst
Waer een schijn-weetend' Architect
Zich in het werek heelt ln-gelunst
Door 't lustigh roeren van sijn beek".
overeen met hetgeen Thljin zijn Jacob
v. Campen laat zeggen: „....Van mij
heeft het lot gewild, of laat ik liever
zeggen het Godsbestuur, dat ik het
stadhuis van Amsterdam zou stichten,
maar honderd maal, als ik liet werk
ging nazien, heb ik inij gevraagd, of
deze kostbare schepping niet ijdel en
nietig was, als ik ze vergeleek, bij het
werk van een mijner voorvaders in
rechte lijn, die dc kerk gebouwd heeft,
welke allernaast mijn raadhuis staal.
Willem Eggaert, de bouwheer der
Nieuwe Kerk, was mijn oudvader, en
hij voerde den titel van heer van Ran-
denbrocck zooals ik."
„Veel wijser is ons' Architeck
die minder spreekt en meerder doet.
Dan die daer spreken vol gebreck,
die 't al doen omt genot van goct."
En Jonkheer Meyster wilde geen
twijfel overlaten wie of hij bedoelde,
noemde met name
„Meer dan een Stal met Esels waert
daer meer geschreeuw dan wol komt uyt
Is 't rustigh Pcrsiaerschc Pacrt
Soo als het oude spreeckwoort Inyt."
Jonkheer Meyster, die bij Amersfoort
het landgoed „Nimmerdor" had doen
aanleggen, was buurman van v. Campen
die „Randcnbroeck" bewoonde. Heftig
is hij voor van Campen's eer opge
komen. Van Campen zelf zal deze
strijdbaarheid van hem niet hebben
gewild
I n het decoratieve schilderwerk,
schijnlijk door hem gemaakt voor zijn
landhuis, welks overblijfselen thans
zich in het Rijksmuseum bevinden, leest
men„El todo es nada", „alles is niets".
De geestesgesteldheid, die uit deze
levenswijsheid spreekt, komt geheel
Pater lohannes van Alkemade. die
later in de Amsterdamsche Jezuïeten-
statie de „Sacyer" of „Zaaier" heeft
gestaan, was toendertljd In de jaren
1651 1665 pastoor te Amersfoort en
is waarschijnlijk de bekeerder van Jacob
van Campcn geweest, kort voor diens
dood. Volgens de gelijktijdige kopie van
pr. Norbcrtus Acrts, wonende in de
„Zonnebloem'' aan de Amsterdamsche
Keizersgracht, schreef de pater naar zijn
overheden te Rome het volgende in
het latijn:
„Bij dezen (nieuw bekeerden Johan
nes Petrus van Renessc, Heer van Wulp)
hebt gij naar verdienste aan te teeke
nen den beroemden Bouwmeester van
het Amsterdamsche Stadhuis. Te Amers
foort kwam hij In kennis met onzen
priester (Johannes van Alkemade) door
wien hij geraadpleegd was over den
bouw van een nieuw huis. Dit was den
grondslag van zijn geluk, waaraan door
een doodelijke ziekte en door dc toe
treding tot het katholieke geloof, voor
hem, die vroeger geenerlel sekte had
ngekleefd, de kroon werd gezet.
„Bij zijne uitvaart deden vijf weretd-
prlttfers dienst; de onze hield de lijk
rede. Zijne oprechte en vurige bekee
ring tot het geloof was aan zeer velen
tot stichting, terwijl hij in den hemel
een nog heerlijker paleis ging terug
vinden dan het Stadhuis te Amsterdam
door hem gebouwd."
Volgens „Oud-Holland" zou Jacob's
bekceringgeen „overgang" zijn geweest,
maar een herworden van niet practi-
seerend katholiek tot vurig geloovige.
Dit is onjuist. Want Jacob van Campen,
omtrent wiens geboorte langen tijd
onzekerheid heeft geheerscht, wiens
geslachtlijst Thym heeft gegeven en
naar wien Weissman in 1901 in de
archieven van Amsterdam en Haarlem
een onderzoek deed instellen, is 2 Febr.
1595 te Haarlem geboren en 16 Juli
1595 in de Groote Kerk aldaar gedoopt
Zijn geslacht was Roomsch en stamde
uit Amsterdam. Zijn grootvader Jacob
van Campen was gehuwd met een
zuster van Roemer Visscher. 's Bouw
meesters vader was echter protestant
en is in Nov. 1594 met Oerritgen Claes
Berendsdochter van Haerlem, Vrouwe
Randebroeck gehuwd. Toen de
moeder in 1626 overleed, werd haar
zoon Jacob van Campen 28 Juni Heer
van Randebroeck. Hij had reeds van
zijn vader, bij diens dood in 1615 een
aanzienlijk vermogen gcörld, Want ook
Jacob's vader behoorde tot den ver
mogenden stand.
Er is veel verwarring over wat Jacob
.a Campen al dan niet heeft gebouwd.
Zijn eerste plan was de prachtige gevel
van Balthazar Kogmans aan de Kei
zersgracht tegenover de Westermarkt
te Amsterdam.
Verder worden genoemd het huls var
Huydecoper, het huis van Trip (Trip
penhuis), het Mauritshuis, de Oranje
zaal, het gesloopte huis van Const.
Huygens op het Plein, Hofwijck te
Voorburg, stadhuis en Koepoort te
Enkhuizen, het gemeenlandshuis van
Rijnland (Zwanenburg), het huis te
Rijswijck, dat van Dedel te Lisse, de
tombe van Van Galen, het weeshuis te
Haarlem, het stadhuis van 'sHertogc
bosch, het landhuis te Randebroeck cn
het z.g. Hoogerhuls bij Amersfoort.
Eerst in 1713 werd het bouwwerk
voltooid.
Inmiddels rustte 't gebeente
eigenlijken bouwheer te Amersfoort,
waar volgens overlevering, die nog
door Weissman in onze dagen wt
staande gehouden, zijn zuster hem
de St. Joriskerk een gedenkteeken
stichtte. Aan Van Campen herinneren
daar Vondels verzen:
D'aerts Bouheer, uyt de stam
Van Campen, rust hier onder:
Die 't Raedhuys t'Amsterdam
Gebouwd heeft, 't Achtste Wonder.
WISSELSTROOM-TOESTEL p tAC
MET LUIDSPREKER I03.-
PIANOH AN DEL S. DUIJKER
Koffer-Crsmaphoon vanaf F15.- a HAVIK 29 TEL. 773
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 Telefoon no. 304
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten - Incasseeringen
Spaar-deposito's rente 4 pet.
Binnenland
DE VERWILDERINO DER ZEDEN.
Eerste Kamer herinnerd aan de maat
regelen ter beteugeling der pornografie,
het vloeken in het leger en de excessen
bij de publieke dansgelegenheden.
De filmkeuring kan door de Bios
coopwet voldoende worden bestreken.
Zij oefent een heilzame censuur. Aan
excessen wijdt de Regeering haar aan
dacht. De heer Polak gaf boven rege
lingen op het gebied der zeden de
voorkeur aan sociale maatregelen. -
Vroeger heette het: bouw scholen en
ge kunt de gevangenissen sluiten. Thans
heet het: neem sociale maatregelen.
Doch men vergeet, dat de zondige
neigingen bij de menschen nooit geheel
zullen verdwijnen. Het groote gevaar
als de bedreiging der volkszedelijkheid
kan door geen overheidsmaatregelen
worden bezworen, als de individuen
niet medewerken. Bij haar bestrijding
van de openbare zedeloosheid, voelt
dc Regeering zich sterk door den steun
van de drie partijen der rechterzijde,
al voegt spr. er dadelijk aan toe, dat
ook bi) de linkerzijde, zoo in als bulten
het Parlement, deze bestrijding gaarne
steunt.
Kantoorboekhande'
Kantoormeubelen
Schrijfmachines
Langestrnat 84 Telaf. 528
Speciaal adres voor Uw Kantoor-
School-, Schrijf- cn Teckenbenoo-
diKtlhcden. - Advertentie-Bureau
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
TUINBOUWVEREENIOINO
„AMERSFOORT".
Igemeene v
onder leiding van
heer H. v. d. Knoop, Na een woord
van welkom las de secretaris de notulen
voor welke onveranderd werden
gekeurd. De Tuinbouw-consulent de
heer Leenderls uit Utrecht had bericht
verhindering gezonden. Medege
deeld werd dat de eindles van de Tuin-
bouwcursus zal worden gegeven in de
school Coninckstraat op Maandag 17
Maart a.s. Vervolgens deelde de Voor
zitter mede dat er reeds gewerkt wordt
ter bestrijding van den bastaard-satijn-
rups. Ook de leerlingen in dc hoogste
klussen der scholen zullen worden uit-
genoodigd mede te doen aan de be
strijding der rupsen. Het jaarverslag
van den Proeftuin werd uitgebracht
door den Kalkman, chef van dc tuin.
De langdurige vorst in 1929 gaf geen
mooi vooruitzicht en dc vruchtboomen
droegen niet best. De groenten maak
ten liet goed ook in prijs. Komkom
mers, aaidbeien en druiven waren niet
groot. Tomaten onder de druiven brach
ten op 3621 pond. In den vollen grond
behoefden de tomaten niet onder glas
gebracht te worden. De spinazie en
bloemkoolteelt was goed. De koolvlleg
made deed op voentigen grond het
minste schade. De vroege aardappelen
moesten tegen lagen prijs weg. Fram
bozen opbrengst was goed ook in prijs.
Wortelen opbrengst niet goed. De op-
Hebt U een
Taxi of auto noodig
mofc fnnr'
loodzlekte. Vervolgens deelde de voor
zitter mede dat dc penningmeester Jhr.
Van Wrangel auf Llndenberg heeft be
dankt als bestuurslid. De voorzitter vindt
dit jammer daar genoemde heer steeds
serieus cn met ijver zijn taak heelt ver
vuld. Oekozen werd dc lieer Dr, J. Bonk.
Het financieel verslag luidde als volgt:
Inkomsten 1455,95; Uitgaven f 1589.95.
De proeftuin gaf een saldo van f 926 62.
Met het nadecllg saldo van 1928 Is
thans het totaal veilles (4156; terwijl
nog f600 subsidie moet worden ont
vangen. Het ledental bedraagt 150 ter
wijl in 1929 16 leden hebb-.-n bedankt.
Het verlies ligt vooral aan vernieuwing
der kassen cn de lage prijzen. Door
toezegging van subsidie s is dc toe
stand niet zoo donker als het lijkt. Op
voorstel van den heer Spoel werd be
sloten In de paaschvacantlc een ex
cursie te maken naar de bloembollen
velden. In overleg met de MIJ. van
Tuinbouw en Plantkunde zal getracht
worden ook de bloemententoonstelling
te Aalsmeer op 5 April te bezoeken.
Een Commissie van voorbereiding
voor de excursie werd benoemd be
staande uit de heeren Lamérls, Spoel
en Esveld.
De maandelijksche Godsdienstoefe
ning voor de R. K. Militairen van alle
rangen wordt gehouden door den Heer
Aalmoezenier op a.s. Donderdag en
Vrijdag; Donderdag half 4 dc confe
rentie, en Vrijdagmorgen om half 8
do H. Mis met preek en aigemeene
H. Communie.
Burgemeester en Wethouders van
Amersfoort, gezien dc verordening to
bestrijding van den bastaardsatijnvlln-t
der, schrijven voor;
dat ieder eigenaar, bezitter of ge
bruiker van gronden, dc nesten der
rupsen van den bastaard-satijnvllnder.
in dc hoornen, struiken, heggen of
heesters binnen veertien dagen na
heden moet verwijderen en daarna
verbranden.
De Amcrsfoortsche Kunstkring geeft
voor dc leden op Zondag 16 Maart
.a.s. half drie door dc Hollandsche
brengst der "vruchtboomen "in den ach-11/
tertuin was niet groot. De voorzitter MfACrn UU/ 11331*
wijst erop dat de proeftuin veel nadeel I™, m*" oEl* u d.n I
heeft ondervonden van dc langdurige I n.n hoa moot, zacht «n rooavrl)
vorst. Wat niet bevroor kwam te laat. I uw haar wordt, p.,
De pruimen hadden veel last van de l