Katholiek
Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
li
ll
NORA RADIO
H. ELZENAAR
Bel dan op No. 42
Schoonmaaktijd
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Dinsdag 18 Maart 1930 - No. 99
Hij die de kern wil eten, moet de
noot kraken.
Ben merkwaardige
beschouwing.
Onder de bijdragen, die de zooge
naamde jongeren in De Tijd over de
toestanden en verhoudingen op sociaal
en politiek terrein ten beste gaven,
lijkt ons zeer belangwekkend, die van
7 ii. Schlichting, beginnende inet de
opmerking, dat de medewerking der
jongeren aan de R. K. Staatspartij in
derdaad zeer gering is, maar dat ook
de ouderen bijna alle belangstelling
Virloren hebben.
Behalve die afzijdigheid is er echter
volgens Schlichting ook afkeer en op
positie.
De oorzaken liggen ten deele in de
gebreken van 'n parlementairen regee-;
ringsvorm, die evenals elk ander regecr-
Systeem niet ideaal is. Over geheel
Europa is men ontevreden met dat sys
teem, althans ontevreden mei de wijze,
waarop het oudere geslacht, dat Europa
in den oorlog gedreven heeft en dat
thans nog vrijwel de macht in handen
heeft, de belangen der menschen heeft
behartigd. Dat is de ware belangen
heeft verwaarloosd en mindere en ver
keerde belangen met hartstocht heeft
nagejaagd.
Dat jongere geslacht, dat in en na
den oorlog volwassen is geworden,
staat in 't begin zonder begrip, daarna
verbaasd en onthutst, ten laatste ver
ontwaardigd en boos tegenover het
doellooze gedoe van de ouderen, die
hun fiasco niet willen inzien, die even
als een slecht schaakspeler of beurs
speculant, geen verlies willen nemen.
De peuterachtige manieren om de
groote politieke en sociale vraagstuk
ken, ontwapening, werkloosheid, vrede
en kapitalisme, op te lossen zijn ge
heel in den Chineeschen stijl van de
tweede helft der 19de eeuw, toen zij daar
tegen de geweren en kanonnen vochten
met de oude beproefde methoden der
boogschutterij.
Dat is het gevoelen van het jongere
geslacht, en dat gevoelen berust voor
het grootste gedeelte op een juiste
waardeering der feiten.
Nu heeft ons land met al deze pro
blemen niet zooveel te maken alsb.v.
Engeland, Duitschland en Frankrijk,
maar ook te toekomst van Nederland
is van de oplossing dier groote vraag
stukken afhankelijk.
Beschouwt men nu de meer beperkte
kwestie, n.l. de verdorring van de be
langstelling in de R. K. Staatspartij,
dan kan de beschouwing aan het inner
lijk wezen der Partij, een beschouwing
vooral van de verandering van dat
wezen, licht op de zaak werpen.
De R. K. Staatspartij heeft, om haar
beginselen te verwezenlijken, macht
noodig. Om die macht te krijgen, zijn
inwendige eenheid en ccnig samengaan
met andere partijen voor haar nood
zakelijk; om die eenheid en dat samen
gaan te verkrijgen, mag zij weer niet
al te beginselvast zijn, omdat zij daar
door sommige katholieke groepen en
sommige andere partijen voor het hoofd
zou stooten. Het gevolg is, dat er niets
Sebeurt en niemand zijn zin krijgt. Dit
i een cirkel, waar men niet uit komt.
Maar men kan er twee bezwaren tegen
maken; het eerste vindt men in de
Eschiedenis, het tweede in de ziel-
tnde. De geschiedenis leert ons, dat
de R. K. Staatspartij in haar ontstaan
en groei zich heeft losgemaakt
liberalen, en dat Schaepman zijn partij
gi oot gemaakt heeft tegen de oppositie
in van een ontzaglijk groot deel
't volk en zelfs van de clerus.
De zielkunde leert ons, dat met op
portunisme en schipperen men op den
duur geen enthousiaste menigte achter
zich krijgt, en dat tien met een ideaal
bezielde menschen het winnen van
honderd lauwen.
Er is dus een uitweg uit den cirkel.
Feitelijk is dan op het oogenblik de
toestand zoo, dat men meent ter wille
van de macht niet al te beginselvast
en voortvarend te moeten zijn.
Niemand d.w.z. geen enkel poli
ticus vindt het pleizierig, om daar
voor openlijk uit te konten, en te
zeggen, dat de beginselen verwaarloosd
moeten worden om de macht. Daarom
neemt men er natuurlijk zijn toevlucht
toe de beginselen te verwateren, en de
verdedigers van die beginselen, vooral
van beginselen van katholieke demo
cratie (demophilie) en anti-kapitalisme,
voor te stéllen als menschen, die over-
KANTOORBOEKHANDEL
P. 11TULP m
Langeslraat 65 t.o. Krommestraat TEL. 326
KASTPAPIER
AAN ROLLEN EN VELLEN
ROOD - WIT - BLAUW
drijven of verkeerd ingelicht zijn. Zoo
wordt dan de theorie, van wat uit
katholiek oogpunt in de politiek wen-
schelijk is, vertroebeld, en men weel
ten laatste niet meer, wat goed en wat
niet goed is.
Wanneer nu de partij geen belang
rijke vraagstukken meer ter hand neemt,
wanneer er dus om zoo te spreken,
geen muziek meer in zit, dan trekt zij
ook niet meer diegenen tot zich, die
zich door talent en temperament tot
een belangrijke taak geroepen gevoe
len m.a.w. het gehalte der politici gaat
achteruit: de beste geesten doen niet
mee, daar zij vreezen hun energie om
niets te verspillen. De onbelangrijkheid
van het program en het lagere gehalte
der politici doet natuurlijk ook de liefde
'an het volk voor de R. K. Staatspartij
erflauwen. In dezen nood vraagt de
partijleiding om de hulp der geeste
lijkheid. Hun overwicht en aanzien bij
het volk maakt, dat wij allen op de
katholieke lijsten stemmen. De beweeg
redenen daarvoor zijn niet meer de
katholieke beginselen in 't Program,
maar omdat wij gaarne naar de geeste
lijkheid luisteren en van een socialis
tische heerschappij afkeerig zijn.
De geestelijkheid wordt daar ge
spannen voor belangen, die hoe langer
hoe minder geestelijk zijn; zij wordt
een werktuig in de handen der politici.
Het gevolg is, dat het aanzien der
geestelijkheid vermindert, en het anti-
clericalisme ontstellend toeneemt.
De gevolgen gaan nog verder. Een
politieke partij, ik bedoel een politieke
leidersgroep, die voornamelijk op zelf
behoud bedacht is, vindt haar bestaan
bedreigd door beginselen en nieuwe
ideeën. leder die verkondigt, dat er
groote nooden zijn, dat er groote ge
varen dreigen, dat het volk onderdrukt
wordt, dat het de katholieke taak is
daartegen te strijden, in 't kort iedereen
die voortvarend, realistisch en idealis
tisch is, is een bedreiging voor de
leidersgroep. Want zij komt met haar
opportunisme dan in een ongunstig
daglicht te staan. De beste menschen,
de grootste werkers en de edelste
strijders worden dus geweerd of dood
gezwegen. Ik bedoel hiermee
of ander jong schrijver, maar groote
,nen als Mgr. Ariëns en Mgr. Poels
Hun stemmen wil men niet gaarne
hooren. Nu is dr. Ariëns dood, nu wordt
hij gehuldigd. Bolland heeft het goed
gezegd„Het steenigen van de pro
feten en het daarna oprichten van graf-
.-ekenen voor hen - is van alle tij
en." De redevoeringen van den
levenden Dr. Poels echter, die de
allerbelangrijkste vraagstukken het beste
belichten, worden ter-nauwer-nood in
de couranten vermeld. Zijn laatste
groote rede „Een probleem" behandelt
juist de groote kwestie, waarom het
hier eigenlijk ook gaat, hoe het moge
lijk is, dat het godsdienstig leven der
katholieken bloeit, en dat het sociale
economische leven geheel in de
hcidensche richting gaat.
De vrijwel noodzakelijke werkeloos
heid van een extra-parlementair kabi
net werkt ook verkeerd, ledereen is
hierdoor ontgoocheld, de ontevreden
heid is acuut geworden.
De gebeurtenissen van de laatste
zestien jaren vooral hebben de ziel
van de jeugd verschillend gemaakt van
die der ouderen.
De algemeene geest vóór den oorlog
was tfiirgerlijk en romantisch. Tegen
woordig is men zakelijk. De nieuwe
zakelijkheid is een algemeene trek van
het jongere geslacht. Op zich zelf is
dit noch goed, noch slecht, maar thans
wel noodzakelijk.
De Reinllda-stichting is het toppunt
van zakelijkheid, de „Klare Waarheid"
evenzeer. Ook het St. Franciscus Lief
dewerk en dergelijke uit.ngen van de
moderne charitas munten uit door
zakelijkheid.
Vergelijk daarmee de burgerlijke
armbesturen, de burgerlijke Vincentius,
de romantische H. Kindsheid, en
ziet het verschil.
De Verkenners en de Heemvaart
dragen ook dit karakter: zij probeeren
de zaak in praktijk te brengen.
Leuzen en reputaties hebben op het
jongere geslacht geen vat meer. Noch
het hermelijn, noch het purper bren
gen hen in verbazing: het zwarte
hemd is in zijn soberheid een modern
symbool.
De zakelijkheid kan ook ontaarden:
sommigen zijn te haastig; de super
naturalisten zorgen zoo zakelijk voor
hun godsdienstig leven, dat zij sociale
actie, wetenschap, de geheele wereld
laten zwammen.
De zakelijkheid is overal: de stu-
denten-romantiek is verdwenen, men
denkt om het examen.
De zakelijkheid is te zien in een
groote lielde voor philosophie: de be
geerte om de werkelijkheid te zien.
De aesthetische verdediging van het
geloof is verdwenen.
De nieuwe zakelijkheid ontneemt
ons veel fraaie droomen en gezellig
heid, maar nog veel meer leugen en
voorwendsel.
Voor de andersdenkenden, zoowel
s voor de katholieken is deze nieuwe
richting de vuurproef. Men moet kie
zen of deelen. De romantiek, die het
mogelijk maakte, verschil te maken
tusschen woord en daad, die een dub
bel leven kon doen leiden, is weg. De
Christelijke gevoelsresten bij de anders
denkenden moeten verdwijnen of door
geloof en leven opgenomen worden.
Voor de katholieken is de nieuwe
zakelijkheid in den grond zeer heil
zaam. Wanneer men de moderne vor
men aan den charitas ziet, dan wordt
het duidelijk, dat deze zakelijkheid
maakt de volkomen, realistische door
voering van liefde en waarachtigheid.
Voor een politiek en cultuur, die op
gevoel en enthousiasme, maar niet op
dc realiteit gebaseerd is, daarvoor
blijft geen plaats meer over.
De oude leuzen zijn versletenindien
dit jongere geslacht tekort schiet in
haar idealen, blijft er niets meer over.
Dat men haar dus helpe; of althans
niet tegenwerke. Samenwerking van
ouden en jongen is in de menschelijke
gemeenschap onontbeerlijk.
Dergelijke veranderingen van de
menschelijken geest, als thans plaats
grijpen, kan men niet terugdringen.
Het is de natuur.
Het eene jaar zaait men tarwe, het
andere jaar rogge; omdat de grond
nu eenmaal zoo is. Jammeren of vloe
ken helpt daar niets aan.
Het graan.
Dr. Josef Wenzler wees in het
kende katholieke Oostenrijksche week
blad „Schonere Zukunft" op twee
scherpe contrasten in het beeld der
weteld-economie.
In het dal van den Wei-ho,
Chineesche provincie Shensi, woedt
sedert drie jaren hongersnood, die tot
dusverre aan twee millioen menschen
het leven heeft gekost.
Oorzaken: mislukte oogsten, burger
oorlog. slechte verbindingen. Er leidt
geen spoorweg naar dit gebied, de
wegen zijn niet best. De rivieren zitten
vol slib, dat ze als verkeerswegen
nauwelijks in aanmerking komen. De
strenge winter heeft den nood doen
stijgen. De ossen zijn geslacht, de
wagens opgestookt. Een enquête-com
missie vond in tien dorpen nog maar
één dak, dat men niet als brandhout
had gebruikt.
Er worden gevallen van kanniba
lisme gesignaleerd kinderen verkoopen
zich, voor een stukje brood. Och, China
weg en het zijn maar Chineezen
We hebben ons een paar jaar geleden
tot veel grooter medelijden laten op-
zweepen door het drama van Nobile.
Daar kwam zoo wat de heele wereld
te pas. Dag-in dag-uit lange
halen in de krant. Dat was copie
waarvan we smulden. En we hebben
de sensationeele redding begroet met
een jubel o ver heel de beschaafde wereld.
Dat was nog eens mannenwerk! En
wat heerlijk dat wc in de eeuw der
moderne techniek leven, waardoor
contact kan verkregen worden met
reeds doodgewaanden, in de witte
woestijnen verloren.
Maar men vraagt zich af, of dan
het dal van de Wei-ho verder van de
menschen-maatschappij ligt verwijderd
dan de Noordpool. Is de Provincie
Shensi een ontoegankelijke woestijn?
Met een bedrag van 250.000 dollars
zou het mogelijk zijn een tunnel te
boren door het gebergte en door water
toevoer van den Hoangho het Weiho-
dal in een vruchtbaar landschap te
veranderen. Als daar nu eens olie
bronnen lagen of goudmijnen, zou dan
die streek nog van de wereld afge
sloten zijn?
Nu echter wordt er niet geholpen,
kan er niet geholpen worden. Wordt
er dan misschien geen graan genoeg
op de wereld verbouwd, om ook de
millioenen daar te spijzigen?
O zeker, best. Maar het verbouwen
van graan en de handel daarin is óók
een zaak.
Dr. Wenzler beschreef die als volgt:
Opdat het regelende principe van
vraag en aanbod de zaak niet onren
dabel maakt, moet den zakenman hulp
geboden worden. De „goederen" wor
den vastgehouden opgeslagen. „Valori
satie" noemt de wetenschap dat kort.
En daarmee is de speculatie geboren.
Men speculeert met brood. Wat niet
moeilijk te bewijzen valt.
De prijs van het graan uit twee van
de Canadeesche oogsten steeg in den
tijd tusschen October 1923 (15.06) en
Mei 1925 (28.05) met 86.6 procent.
Al wordt dan ook gezegd, dat de silo's
ter bescherming van den farmer dien
dien, toch staat vast, dat de grootste
bate van deze ongehoorde prijsfluctua
ties aan den handelaar toekomt. Fluc
tuaties, die den prijs met de helft, ja
met 86 procent de hoogte in jagen,
zijn geen gevolg van een regelmatige
markt, maar van wilde speculatie. Dat
is tegenwoordig het hoofddoel van de
elevators en opslagplaatsen. Zoo is
het te begrijpen, dat twee-vijfde van
den Canadeeschen graanuitvoer pas in
de periode tusschen Febr. en Augustus,
dus kort voor den nieuwen oogst, wordt
uitgezonden (1923—23: 41.6 procent;
1924-25:43.3 procent; 1925-26:39.6
procent). Vermoedelijk ligt momenteel
ook nog twee-vijfde van het voor uit
voer bestemde graan van den laatsten
Canadeeschen oogst in de silo's van
Canada (1929: 29 millioen ton). Ook
in de Vereenigde Staten lagen einde
Januari 1926 naar schatting nog min
stens 200.000 ton voor uitvoer bestemd
graan opgeslagen, in Rusland 950.0J0
ton. Het is zeker te laag geschat, als
men aanneemt, dat in deze drie landen
momenteel 4 millioen ton export-graan
liggen opgestapeld. Van rogge, gerst
en andere levensmiddelen spreken we
nog niet eens. En terwijl de oogst-
machines nu over de graanvelden van
Argentinië en Australië rijden, vullen
zich in de maanden Februari en Maart
en elevators in Indië en
Egypte en in Mei begint reeds weer
de oogst in zuidelijk Noord-Amerika.
Koren overal alleen niet in Shensi.
De menschen van tegenwoordig
trachten met alle middelen de aarde
aan zich te onderwerpen, Hun strijd
richt zich echter niet tegen de natuur-
kalastrophes. maar tegen zichzelf. De
hersens zijn in procentgetallen verstard.
Europa zucht nog onder de gevolgen
van den oorlog en van de na-oorlog-
sche „rationaliseerende" industrialisatie
enjkan door zijn berookte vensters niet
meer zien wat daarbuiten geschiedt.
De op de wereldrevolutie hopende
bolsjewistische arbeider knielt eerbiedig
voor de Machine en viert inplaats van
de Verlossing en den Vrede den „dag
der industrie". Onze „civilisatie" ont
wikkelt zich verder. Ónder den band
der nieuwe verkeerswegen verschrom
pelt de globe tot een miniatuur-bol.
China ligt zoo dichtbij. En desondanks
verhongerden daar twee millioen Chi
neezen. En nog eens twee millioen
zullen er tot Juni doodhongeren. Overal
rijpt nieuw koren. „Het gewas staat
goed."
Baisse in Wallstreet, massagraven in
China
Aldus Dr. Wenzler, die zóó demon
streert wat het vrije en ongestoorde
winstprincipe beteekent in dc wereld
economie.
Zeker, er worden inzamelingen ge
houden. Er vertrekken commissies van
onderzoek en o tulpexpedities naar
het geteisterde ied. Maar de han
del in graan riu,, zich niet op de be
hoeften, welke zulk een hongersnood
ramp te voorschijn roept. Hij houdt
de grondstof van het brood vast, als
er over een maand nog grooter win
sten te wachten zijn. Die gaan voor.
De groote laak van onzen tijd, aldus
merkt De Morgen in dit verband op,
is dezen onbeteugelden winsthonger
te vangen in regelen, die weer woeker
en als woeker behandelen wat
PI AN OHAN DEL
Koffer-Gramaphoon vanaf F15— Ji
het ook inderdaad is volgens de Chris
telijke opvattingen.
Deze beteugeling zal niet moe-
n bestaan in een vervanging
:r verslaving aan de pluto
cratie door een verslaving aan den
Staat. Want dan wordt het laatste
de menschheid nog erger dan het
eerste, gelijk het Rusland van heden
leert.
Zij
van de wild op e
langen tot een samenleving, die w
lijk den schoonen titel van „tr
schappij" verdient.
S. DUIJKER
HAVIK 29 - TEL. 773
Kantoorboekhandel
Kantoormeubelen
Schrijfmachines
Langestraat 84 Telei 528
|e_ Speciaal adres voor Uw Kantoor-
Jr. School-, Schrijf- en Teekenbenoo-
- 'digdheden - Advertentie-Bureau
Binnenland
ZIEKTEWET.
Als vervolg op de korte uiteenzetting
omtrent de voornaamste bepalingen
der Ziektewet volgen hier nog enkele
inlichtingen voor de werkgevers en
verzekerden, die bij de Ziekenkas van
den Raad van Arbeid zijn aangesloten.
Aan de hier bedoelde werkgevers,
dat zijn dus zij, die zich niet bij eene
bedrijfsvereeniging hebben aangesloten,
zal zeer binnenkort een lijst (formulier
van aangifte) worden toegezonden, die
zij naast de loonlijst voor de Onge
vallenwet 1921, of de land of Tuin
bouw ongevallenwet moeten aanhouden.
Deze lijsten, waarop naam en voor
namen, rentenummer ingevolge de
Invaliditeitswet, en volgnummer van den
verzekerde op dé loonlijst moeten
worden ingevuld, behooren gelijktijdig
met de loonlijsten bij den Raad van
Arbeid te worden ingeleverd.
Aan de hand van de gegevens op
op loonlijsten en deze „formulieren
van aangifte" wordt door den Raad
van Arbeid de door den werkgever
ingevolge de Ziektewet verschuldigde
premie berekend, waarover deze eene
premiebeslissing ontvangt.
Betaling van de premie, die in het
algemeen dus halfjaarlijks moet plaats
vinden, kan geschieden ten kantore van
den Raad van Arbeid te Amersfoort
Utrechtscheweg 133, het Bijkantoor van
dien Raad te Hilversum Stationsstraat 18
of door storting of door storting of
bijschrijving op het gironummer 17900
van dien Raad te Amersfoort.
Wordt een arbeider in dienst van
:n bij den Raad van Arbeid aange
sloten werkgever ziek, dan moet hij
een ziekmeldingsformulier invullen en
inzenden aan den Raad van Arbeid.
Deze formulieren zijn in alle ge
meenten kosteloos verkrijgbaar, veelal
bij de gemeentesecretarieën, waar te
vens een lijst is opgehangen met de
adressen van de overige in de ge
meente aanwezige ziekmeldingsplaat
sen.
Eene spoedige inzending van dit
formulier is voor den betrokken ver-
zekere van het grootste belang, aan
gezien de Raad van Arbeid na binnen
komst van dit formulier zoo spoedig
mogelijk omtrent de uitkeering van
ziekengeld eene beslissing neemt.
Deze beslissing wordt aan den ver-
zekerke toegezonden en hierop kan hij
(of zijn gemachtigde), bij eventueele
toekenning zijn ziekengeld ontvangen
op het aan hem op te geven betalings
kantoor, tenzij hem dit per postchéque
wordt overgemaakt.
flebl U een
Taxi of au;o noodijj
Amersfoort
Door den directeur van Openbare
Werken is aanbesteed het herstellen
van eenige straten, in vier perceelen
en in massa:
Oude stadhuis en een gedeelte
den Appelweg (met gedeeltelijke
rioleering)
b. Brouwerstraat.
c. Muurhuizen van Kerkstraat tot
Bloemendaalsche binnenpoort.
d. Groote en Kleine St. Janstraat.
De inschrijvingen waren als volgt:
Jac. van Gent a. f2755, b. 14770,
c. f2049, d. f2877; massa f12451.
Van Dorth a. f2780, b. f4820,
f2409, d. f2980; massa f12160.
W. Bunnik massa f12640.
Verschuur, Zeist massa f13000.
J. de Bruin, Hoogland a. f2755, b.
f 4770, c. f2049, d. f3877; massa f 13451.
Kostelooze Filmavond op Donder
dag 20 Maart, 's avonds 8 uur, in de
sociëteit Vereeniging „de Valk" aan de
Valkestraat.
Onderwerp: Zuigefingenverzorging
en zuigelingenbescherming; spreekster
dr. A. H. Krijger uit Utrecht.
De Verbondsvergadering van het
R. K. Werkliedenverbond heeft inder
tijd besloten tot het organiseeren van
een „Sociale Week".
Deze zal gehouden worden in de
derde week na Paschen en wel in het
Retraitehuis „St. Alfonsus" te Amers
foort.
Op Woensdagavond om acht uur zal
de opening plaats hebben en op Za
terdag na den middag de sluiting.
Het is de bedoeling, dat de deel
nemers zooveel mogelijk ook des nachts
in het huis verblijven.
Nadere mededeelingen kunnen spoe
dig worden tegemoet gezien.
Bij de garage Van Hamersveld aan
den Arnhemscheweg is een nieuwmodel
electrische benzinepomp geplaatst.
Men kan hier zoowel de nieuwe
Esso als de A. P. C.-benzine verkrij
gen. Vier auto's kunnen tegelijk van
benzine worden voorzien, terwijl de
automobilist de vulling kan controleeren
door middel van de meel- of telklok-
ken. Men kan aan deze pomp iedere
gewenschte hoeveelheid benzinekrijgen,
zoodat overstrooming van benzinetanks
is uitgesloten.
Het bestuur der Oranjevereeniging
is bezig met de organisatie der feesten
op Koninginnedag. Teneinde mede
werking te verkrijgen voor het bloemen
corso, is aan hoofden van onderwijs
inrichtingen verzocht den kinderen
mededeeling te doen van het houden
van dat bloemencorso en zoo mogelijk
leiding te geven voor het vormen van
groepen.
Van 3 tot en met 6 Juli zullen op
de banen aan de Barchman Wuytiers-
laan door de Amersf. Tennisclub Alta
wedstrijden worden gehouden.
Besloten is voor Amersfoort aan te
vragen rijkssubsidie voor een Christe
lijke Hoogere Burgerschool, om, als
dit mag zijn verkregen en een Geref.
H.B.S. mag zijn opgericht, de actie
voort te zetten om later ook nog een
inrichting voor Voorber. Hooger On
derwijs te stichten, hetzij een Lyceum
of Gymnasium.
ijnende handen r
nooi doorPurol