Katholiek
Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
ll
ll
NORA RADIO
Koopt ow Sch.ijffnachino
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moei geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
Dc Eembode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur »n den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44254
Vrijdag 21 Maart 1930 - No. 100
Welk voorscliri/t gij geven moogt,
wees kort.
tegen Jezus. Toen Hij op zekeren daglK A NTOOR BO E K M A N DE L
een ongelukkig mensch hielp door het p A Till P
uitdrijven van een duivel, waardoor |im I UL'
Epistel en Evangelie.
DERDE ZONDAO VAN DE VASTEN.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesiërs; V, 1—9.
BroedersWeest navolgers van Ood,
als zeer geliefde kinderen, en wandelt
in liefde, gelijk ook Christus ons lief
gehad en Zich zeiven voor ons gegeven
heeft als eene offerande en een slacht
offer üode tot een aangcnamen geur.
Doch ontucht en allerlei onreinheid
of gierigheid worde zelfs niet genoemd
onder u, gelijk het heiligen betaamt
noch schandelijklirid, noch dwaze praat,
noch onbetamelijke scherts, die niet
pastmaar veeleer dankzegging. Want
weet dit en beselt, dat geen ontuchtige,
nocli onreine, noch gierigaard, hetgeen
afgodendienst is, erfdeel heeft in het
Rijk van Christus en God. Dat niemand
u verleide door ijdcle redenen want
om die dingen komt dc toorn Oods
over de kinderen des ongeloofs. Wordt
dus hunne deelgenooten niet. Want
gij waart eens duisternis, nu^efitcr
licht in den Heer. Wandelt als kinderen
des lichts I de vrucht toch des lichts
is in alle goedheid en rechtvaardigheid
en waarheid.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XI, 14—28.
In dien tijd dreef Jesus eenen duivel
uit, en deze was stom. En toen Hij
den duivel had uitgedreven, sprak dc
stomme, en de scharen stonden ver
baasd. Doelt sommigen van hen zeiden
In Beëlzebub. den vorst der duivelen,
drijft Hij de duivelen uit. En anderen.
Hem op de proef stellend, vroegen
van Hein een teeken uit den hemel.
Hij nu, hunne gedachten ziende, sprak
lot hen Elk Rijk, dat tegen zich zeil
verdeeld is, zal verwoest worden, en
het eene huis zal op het andere vallen.
Indien nu ook de Satan tegen zich
zeiven verdeeld is, hoe zal zijn Rijk
stand houden daar gij zegt, dat Ik
in Beëlzebub de duivelen uitdrijf, door
wien dan drijven uwe zonen ze uit
Zij derhalve zullen uwe rechters zijn.
Maar, zoo Ik door den vinger Gods
de duivelen uitdrijf, dan is waarlijk
het Rijk Gods tot u gekomen. Wanneer
een sterke, gewapend, zijn hof bewaakt,
is hetgeen hij bezit in veiligheid. Doch
als een sterkere dan hij hem overvalt
en overwint, zal hij hem al zijne wa
penen, waarop hij vertrouwde, ontne
men en zijnen buit verdcelen. Die niet
met Mij is, is tegen Mijen die niet
met Mij vergadert, verstrooit.
Wanneer de onreine geest
mensch is uitgegaan, waart hij rond
door dorre plaatsen, zoekend naar rust;
en ze niet vindend, zegt hijlk zal
terugkeeren in mijn huis, van waar ik
ben uitgegaan. En gekomen zijnde,
vindt hij het schoon geveegd en opge-
sie'd. Alsdan gaat hij en neemt met
zich zeven andere geesten, boozer dan
hij zelfen binnengegaan zijnde, wonen
zij daar En het laatste van dien mensch
wordt erger dan het eerste.
Het geschiedde nu, toen Hij dit sprak,
dat zekere vrouw uit de schare hare
stem verhief en tot Hem zeideZalig
de schoot, die U gedragen heeft, en
de borsten, welke Gij gezogen hebt
Doch Hij sprak: Ja, zalig zij, die Gods
woord Itooren en het bewaren
deze bezeten was, durfden zij Hem
zelfs voor een handlanger van den
duivel te verklaren. „Welk een boos
aardigheid I zegt de H. Chrysostomus,
welk een afschuwelijke godslastering!
Jezus den ceniggeboren Zoon Gods
voor een handlanger van den duivel
uit te schelden!" Doch welk een troost
alle vrome en rechtvaardige
zielen
Want is het niet waar dat dc wereld
sinds de eerste dagen van het Chris
tendom de volgelingen van Christus
ook beschuldigd hebben van allerlei
duivclschc handelingen? Werden zeniet
uitgeroeid als dieven, moordenaars,
brandstichters, oproermakers enz.? Niet
alleen In vroeger dagen maar ook thans
nog in RuslandWorden daar dc pries
ters en eenvoudige kloosterzusters niet
verbannen en vermoord. Worden in
eigen omgeving onze goede wer
ken door de vijanden van God en Zijne
Kerk niet beschimpt, versmaad en ge
hoond? O, gij vrome en rechtvaardige
zielen, troost u dan als giftige tongen
uw goede daden bedillen, u verkeerde
bedoelingen toeschrijven of u van mis
dadige handelingen beschuldigen waar-
ge nooit gedacht hebt. Want ziet,
Meester is het niet beter gegaan:
ook Hij werd versmaad en gelasterd
als een handlanger des duivels omdat
Hij veel goed deed en ongelukkige
nienschen van den duivel verloste.
Bondig en kalm weerlegde onze Za-
igmaker dc godslasterlijke beschuldi
ging zijner vijanden. Een schoon voor
beeld voor ons, hoe wij onze beschul
digers moeten behandelenwij moeten
hen niet met schimp- en scheldwoorden
overladen, maar de lastering, die ons
onschuld'g wordt aangewreven, met
bondige ui bedaarde redenen weerleg-
i en verder denken aan 's Heeren
oid„Zalig zijt gij wanneer men u
om Mijnentwille vervolgt en van allerlei
kwaad beschuldigt, verheugen verblijd
li, want uw loon zal groot zijn in den
Hemel".
Nadat Jezus nu de duivel had uilge
dreven, waarschuwde Hij zijn leerlingen
dat de booze vijand alle pogingen in
het werk zou stellen om terug te keeren
het huis (d.i. den mensch) dat hij
verlaten had en mocht hem dit gelukken
de toestand van dien mensch verschrik
kelijker zijn zou dan vroeger. „Het
laatste van dien mensch wordt ergei
dan het eerste".
O mochten zij zich daaraan spiegelen
die zich door berouw en boetvaardig
heid bekeerd hebben tot den Heer
hunnen God! Hun vijand, de duivel,
zal alles in het werk stellen om het
verloren terrein te herwinnen, desnoods
andere geesten met zich medenemen
die boozer nog zijn dan hij! Dat zij
hieruit leeren op hun hoede te zijn, te
waken en te bidden, want hun hervallen
in de zonde, is volgens de uitspraak
Ood erger dan hun eerste zonde.
Langastnat 68 t.o. Krommeslraat TEL.
KASTPAPIER
AAN ROLLEN EN VEtLEN
ROOD - WIT - BLAUW
WI8SEL9TROOM-T OESTEL fT 1AC
MET LUIDSPREKER r l03-"
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Grnmnphoon vanaf F 15.- HAVIK 29 - TEL. 773
Liturgische Kalender.
Week van 23—29 Maart.
Zondag 23. 3e Zond. v. d. Vasten,
Mis Oculi. zonder Gloria, 2e geb. A
cunclis, 3e Omnipotens, Pref. v.d. VasK"
Maandag 24. H. Gabriël, 2e geb.
laatste Ev. van Maandag In deze week.
Credo.
Dinsdag 25. Maria Boodschap, 2e
geb. en laatste Ev. van Dinsdag in deze
week, Credo. Prefatie H. Maagd.
Woensdag 26. Mis van Woensd.
deze week, 2e en 3e geb. als Zondag.
Donderdag 27. H. Joannes Dania-
cenus, 2e geb. en laatste Evang. van
Donderdag in deze week, Credo.
Vrijdag 28. H. Joannes Capistrano,
2e geb. en laatste Ev. van Vrijdag in
dTatmdag 29.^™van Zaterdag in al om uw kinderen tijdelijke goedi
deze week, 2e en 3e geb. als Zondag. b«"r£e"- Maar verliest daarbij toch
ni t uit het oog, dat uw eerste en
Mgr. P. Hopmans, bisschop van Breda
heeft, evenals Mgr. Aengenent, de op-
oeding der kinderen tot het onderwerp
n zijn mandement gekozen.
Gal de bisschop van Haarlem posi
tieve richtlijnen aan, waarnaar aan dc
rijpere jeugd voortaan meer godsdienst-
kennis kan en moet bijgebracht wor
den, Mgr. Hopmans bespreekt meer In
het algemeen de groote waarde van
de godsdienstige opvoeding. Ofschoon
oude waarheden bevattend, is de vas
tenbrief in menig opzicht treffend en
waard om door onze lezers, vooral
door de ouders, nog eens ernstig over
wogen te worden.
Niemand kan het onbekend zijn, aan
welke gevaren naar geloof en zeden
onze kinderen gedurig zijn blootgesteld.
Het moet voor iedereen duideli|k
zijn, dat op de ouders de dure plich.
rust dc hun door God geschonken
kinderen te leiden naar het doel, waarloc
God hen geschapen heeft.
Ouders, gij be.nint uwe kinderen van
.ooals uw plicht is. Gij slooh
Evangelleverklarlng.
Derde Zondag in de Vasten.
Uit dit Evangelie blijkt welk een
afkeer en haat de Pharizeën hadden
voornaamste zorg moet
deren te leeren hun einddoel te be
reiken, den hemel. Vooral daarover zal
Ood u streng rekenschap vragen. Will
gij uw eigen zaligheid niet verbeuren,
dan moogt gij niet vcrwaarloozen dc
godsdienstige opvoeding uwer kinderen.
Wilt gij aan de opvoeding uwer kin
deren welslagen verzekeren, dan zuil
gij moeten Beginnen met een goed
voorbeeld te geven. Wat gij aan uw
kinderen te leeren hebt, zult gij zelf
eerst in beoefening moeten brengen,
zooals onze Goddelijke Leermeester
deed, die eerst begon te doen en
daarna te leeren.
Weest echt godsdienstige ouders,
wier zeden geen aanmerkingen
kimncn gemaakt worden, zoodat gij
uw kinderen, zonder vrees voor tegen
spraak, op uw eigen levensgedrag kunt
wijzen en hun zonder te blozen kunt
toevoegen weest onze navolgers, leeft
zooals wij leven. Uw onberispelijke
levenswijze zal op het kinderhart nog
dieper indruk maken dan uw lessen
en vermaningenwoorden wekken,
voorbeelden trekken.
Bij de opvoeding zult gij verder als
richtsnoer nemen de vermaning der
H. Schrift: Hebt gij kinderen, voed
hen op en buig hen van hun kindsheid
af. Gewent hen aan tucht en zelfbe-
hcersching, opdat zij in hun volwassen
leeftijd bestand zullen zijn tegen de
velerlei bekoringen, en staande blijven
In den hevlgen strijd voor geloof,
reinheid en deugd. Wat zii in de jeugd
hebben geleerd; zullen zij later beoefe
nen, volgens het spreekwoord Jong
gewend, oud gedaan, wat de H. Geesi
bevestigtDe jongeling neemt zijn weg
ook als hij oud geworden is, zal hij
daarvan niet afwijken.
Met die getu-genis van den H. Geest
voor ongeil zult gij uw kinderen van
de prilste jeugd al gewoon maken om
hun verkeerde neigingen, zoodra deze
ontwaken, tegen te gaan en hun niet
in alles hun zin te laten doen. De
voorname reden, waarom dc ouders
zich later moeten beklagen over de
ongehoorzaamheid hunner kinderen,
die de vermaningen van vader en
moeder in den wind slaan, is wel daarin
te zoeken, dat de ouders hun kinderen,
toen zij nog klein waren, te veel heb
ben ingevolgd, zoodat dc kinderen niet
aan de ouders, maar de ouders aan
de kinderen gehoorzaamden.
Leert uw kinderen de vreeze des
Heeren; boezemt hun afschrik in van
elke zonde, weest er gedurig op be
ducht om hen hun hartstochten te doen
bestrijden, bezielt hen met hoog schaam
tegevoel, dal een machtige bescherming
zal blijven voor hun reinheid. Teneinde
het deugd-beschermend schaamtege
voel in uw kinderen onverzwakt te
bewaren, kunnen wij u niet dringenc
genoeg vragen om uw kinderen zedig
klceden en zorgvuldig te vermijden
vergaande ontblooting, die onver
mijdelijk zal leiden tot gevaarlijke vrij
heden en zonden.
Om staande te blijven in den strijd
tegen de drie machtige vijanden, den
duivel, de verleidende wereld en hel
eigen ten kwade geneigd vlccsclt, moet
de mensch zich van kindsbeen al leeren
beheerschen niet alleen door het be
strijden zijner kwade driften, maar ook
door zich menigmaal iets te ontzeggen
In geoorloofde zaken, want zij, die
alles doen wat geoorloofd is, zullen
ook spoedig doen wat niet geoorloofd
is. Hierbij mogen wij uw aller aan
dacht vestigen op dc groote volkskwaal
van onzen tijd, de genotzucht, welke
zich o.a. bij de jeugd openbaart door
snoepen, rooken, alcoholgebruik, sport-
zucht.
Meent niet, dat wij de jeugd alle
genotmiddelen zouden willen ontne
men. Verre van daar. Wij gunnen de
jeugd van harte gepaste ontspanning,
overtuigd, dat aangename bezigheid en
blijheid behoedmiddelen zijn voor rein
heid en gezondheid. Maar wij waar
schuwen legen die allesbeheerschend-
sport, die d, n ernst des levens beneemt
en verhindert dat onze jeugdige per-
■onen nuttige en werkzame leden wor
den van onze katholieke organisaties.
Wij wenschen niet, dat onze kindc-
En wat het gebruik van alcohol en
rooken betreft, zouden we ter wille
van de gezondheid en om de zellbe-
heerschii'g aan Ie kwecken als regel
willen aanbevelen: Voedt u kinderen
alcoholvrij op en onthoudt hun In hun
jeugdige piren de sigaar cn inzonder
heid de sigaret.
Behnort het tot een verstandige op-
oeding dc kinderen te gewennen aan
■rde, tucht en zeltbehecraching, dc
ouders mogen echter nletvergeien.dat
zij hun verheven, maar moeilijke taak
tactvol moeten volbrengen.
Zachtheid en goedheid zullen aan
de opvoeding veel meer ten goede
komen dan hardheid en stuurschheid.
Volgt op de vermaning van den Apostel
Haiilus: „Maakt uw kinderen niet gram
storig, maar voedt hen op in de tucht
en de bestraffing des Heeren" d.w.z
behandelt uw kinderen niet onredelijk
streng, maar laat u leiden door den
geest van het christendom, door de
christelijke liefde.
Bij dc vorming uwer kinderen tot
!;odsdienstige, reine en deugdzame
ongclicdcn, die de kroon en de vreugde
uinner ouders zullen zijn, kunnen niet
gemist worden de bovennatuurlijke
siddelen, gebed, Eucharistie, gods-
rucht tot Maria,
Het gebed is noodzakelijk voor lede
ren volwassene om zijn zaligheld tc
bewerken, omdat God het gebed be-
>o!en heeft cn omdat het gebed het
gewene middel is om dc onmisbare
genaden te verkrijgen. Hoe meer gebed,
hoe meer genade. Weinig gebed, wel-
ade. Geen gebed, geen genade,
het kind moet kennen, als het
lot de jaren van verstand Is gekomen,
moet het reeds leeren op den schoot
zijner moeder. Daar moet het eerbiedig
de handjes leeren vouwen, het kruis-
teeken leeren maken, de natnen van
Jezus en Maria leeren stamelen, het
eerste gebed leeren verrichten. Van den
moederschoot af moet het bidden wor
den voortgezet en vervolmaakt.
Geen krachtiger middel om de rein
heid bij de kinderen te bewaren dan
het dikwerf ontvangen der H. Eucha
ristie. Luistert toch naar de stem van
den Ooddelijken Kindervriend: „Laat
de kleinen tot Mij komen en belet hei
hun niet". Jezus verlangt allervurigst
in het hart der kinderen te rusten, om
de onschuld In hen te bewaren.
Als gij, ouders, deze welgemeende
wenken wilt opvolgen, dan zult gij kin
deren vormen, die uw vreugde en uw
steun zullen zijn; dan zult gij aan uw
kinderen den waren vrede bezorgen,
dien de wereld niet geven kan en hun
de reinste vreuvde schenken, welke
men op aarde kan smaken. Gij zult
aan uw kinderen een erfdeel nalaten,
dat eeuwig zal blijven n.l. de eeuwige
gloriekroon, cn gij zult voor u zelve
de deur des hemels openen, als gij
voor den Ooddelijken Rechter zult
kunnen getuigen: „Van hen, die Gij me
gegeven hebt, heb ik niemand laten
verloren gaan".
Want als God wondt, dan zal Hij óók
(genezen
De wonden door Hem zelve toegebracht
En als Hij slaat zullen zijn handen
(heelen
Hij geeft ons niets tc dragen boven
(onze kracht.
Kom laten wij dan ook in stilte ons
(flat fluisteren
Zijn Heilige Wil geschiede naar zijn
Dat Hij ons vrij In lljdcnsketencn
(kluistere:
Wij buigen voor God In ootmoed
('t hoofrL
D.
of nooml «en abonn«m«nl «oor onder
houd «an uv» schrijfmachine bij
N. ELZETÏAAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRAAT 84 TEL. 5
Binnenland
Berusting.
Er valt zoo veel te dragen in liet leven,
Dc pijn kwelt eens in ieder menschen
(hart
Men vindt zoo weinig rozen op zijn
[wegen
En meest aan iedere roos nog dorentjes
(van smart.
Er zijn zoovelen, die hun leven leven
In rocs van weelde cn van zingenot
Die om geen god of zijn geboden geven.
De wereld tarten met felle, biltere spot.
Maai komt het kruis op hunne schouders
(drukken
Ontvangen ook zij eens dc echte
[tegenspoed
Dan moeten zij voor God hun trotschc
(hoofden bukken
Dan smeeken zij hun Heer om zijn
WINKELSLUITING.
Nu de wet op de Winkelsluiting is
afgehandeld, mogen hier de
ste bepalingen volgen.
Het Is verboden, een winkel voor
het publiek geopend te hebben: a,
gedurende den Zondag; b. tusschen
acht uur des n.m. en vijf uur des v.m.
Dc bepalingen dezer wet zijn niet
van toepassing op: a. Rijkskantoren;
b. apotheken, voor zoover betreft den
verkoop cn dc aflevering van gcnecs-
en verbandmiddelen; c. kolfiehuixen,
restaurants en andere inrichtingen,
waar uitsluitend of in hoofdzaak spij
zen of dranken voor verbruik ter
plaatse worden bereid of verkocht,
voor zoover betreft den verkoop van
spijzen ot dranken voor verbruik ter
plaatse; d den verkoop cn dc afleve
ring van brandstof cn smeermiddelen
voor cn van onderdeden voor spoed-
eischende herstellingen aan voer- en
vaartuigen en rijwielen; e. den ver
koop van dag- en weekbladenf. den
verkoop en de aflevering
den verkoop en de aflevering van
winkelwaren ten behoeve van binnen
komende. uitgaande cn doorgaande
schepenh. den verkoop door middel
van automaton; I. dc aflevering van
maaltijden cn kokswaren; j. den ver
koop en de aflevering van rouwklee-
ding; k. het verrichten van herstellin
gen en de aflevering van dc in her
stelling gegeven voorwerpen.
De bepalingen dezer wet zijn boven
dien niet van toepassing op linteis,
voor zoover betrelt leveringen aan
logeergasten, noch op openbare mid
delen van vervoer en restaurant! lil
stations, voor zoover betreft leveringen
aan reizigers.
Volgens art. 4 vindt de bepaling
van art. 2, onder a, geen toepassing
a. ten aanzien van winkels, waar uit
sluitend of in hoofdzaak brood, banket,
suikerwerk cn chfipoladc wordt ver
kocht, op I Januari.24,26en 31 Dec..
b. ten aanzien van bloemenwinkels op
I Januari, 14 en 15 Aug., I en 2 Nov.,
24, 26 en 31 Dec.; c. ten aanzien van
melk, visch cn fruit; d. ten aanzii-n
van winkels, waar uitsluitend ot in
hoofdzaak brood, banket, suikerwerk
cn chocolade wordt verkocht, gedu
rende ten hoogste vier achtereenvol
gende uren, liggende tusschen negen
uur des v.m. en acht uur des nam.,
dOCh uitsluitend voor den verkoop van
die waren en onder voorwaarde, dat
van de uren, gedurende welke dc
winkel op Zondag voor het publick is
geopend, te allen tijde duidelijk is
kennis gegeven op een geschrift of
drukwerk, dat aan de toegangsdeur
tot den winkel is bevestigd, zoodanig,
af gemakkelijk
zaak brood, banket, suikerwerk en
chocolade wordt verkocht, op 31 Dec.
Op de dagen, genoemd In de ge
vallen sub a t.m. d. zal het echter
verboden zijn, ccn winkel voor het
publiek geopend te hebben na tien
ir des nam. cn voor vijl uur des v in.
Kappers- en barbierswinkels mogen
op dc dagen, genoemd in de laatst
bedoelde gevallen sub n cn b, bene
vens op 24 Dec. zoo deze dagen
werkdagen zijn, tot elf uur des nam.
voor hei publiek geopend zijn, doch
na Hen uur des nam. iiilslullend voor
het verrichten van kappers- en bar-
biers-werkza.imheden.
Volgens art. 6 kan, bij p'aatsclijke
verordening, de Ocmcentcraad onder
goedkeuring van dc Kroon bepalen,
dal op een werkdag per week gedu
rende ccn gedeelte van dien dag cn
wel vóór of na óén uur des ii.in.,allc
ot bepaalde groepen van wlnke's bin
nen dc gemeente voor het publiek ge
sloten moeten zlln, De dag cn Tiet
ilte, In den vorlgen volzin be
doeld, worden in de verordening aan
gewezen; zij kunnen verschillend zijn
voor verschillende gedeelten der ge
meente en voor verschillende groepen
van winkels.
Volgens art. 7 is het verboden, ge
durende den tijd, dat een winkel voor
het publiek gesloten moet zijn. in, vóór,
in de onmiddellijke nabijheid van, ot
"en winkel of liet daarbij behoo-
winkclhuis uit Iemand te be
dienen.
Echter mogen degenen, die in den
winkel aanwezig zijn, nog bediend
worden tot ten hoogste een half uur
na hef sluitingsuur.
Het Is verboden gedurende den tijd,
it een winkel voor het publiek ge
sloten moet zijn, van dien winkel of
van het daarbij bchoorendc winkelhuis
alt, voorwerpen ot stoften ter aflcve-
aan het publiek uit tc zenden.
Ut is niet van toepassing op liet
uitzenden van brood, gedurende den
tijd, dat een winkel, waar brood wordt
verkocht voor het publiek gesloten
moet zijn.
Artikel 8 verbiedt In het algemeen
het venten, het verknopen en het te
knop aanbieden op ot aan voor het
openbaar verkeer openslaande land
en waterwegen op Zondag cn op
lijden, dat de winkels gesloten moeten
zijn,
De desbetreffende verbodsbepaling
zal op Zondag, den Nieuwjaarsdag,
den tweeden Paaschdng, den Hemel
vaartsdag, den tweeden Pinksterdag
cn dc belde Kerstdagen na vijl uur
des v.m. niet gelden ten aanzien van
geringe eetwaren.
Indien bijzondere omstandigheden
afwijkingen van bepalingen dezer wet
in eene gemeente gcwenscht maken,
kunnen deze afwijkingen door den
Gemeenteraad onder goedkeuring van
dc Kroon worden vastgesteld (art. 9).
ren verstoken blijven van alle versna- Er in berusten zonder ééne klacht
p.-ringen. Neen, wij vragen, dat onze j Hun zwakke krachten op Zijn Sterkte
kinderen gevrijwaard worden van die (schragen
gcldverspillendc snoepzucht, waarin de Vertrouwen op Zijn Liefde en Zijn
kiem ligt van drankzucht en diefstal. [Macht.
dat daarvan van buiten
kan worden kennis genomen.
Dc bepaling van art 2. onder b,
vindt geen toepassing:.! op Zaterdag;
b. op den dag, voorafgaande aan
Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag, op
14 Aug. cn 31 Oct,, onder voorwaarde,
■uil nu. if in <m ii dat onderscheidenlijk op Qocde Vrijdag,
hMMMnTiM! HtmtauiM» 19.Al» in I Nov.
,voor den winkel de regeling wordt
:ijn er ook, die stil hun lijden dragen toegepast, welke voor den Zondag Is
- - vastgesteld; c. in het tijdvak van 25
Nov. t.m. 5 Dcc. cn In het tijdvak van
18 tot cn met 24 Dcc.; d. ten aanzien
van bloemenwinkels op 30 Dec cn
winkels, waar uitsluitend of in hoofd-
KcrknleuwH.
AARTSBISDOM UTRECHT.
De Vicaris Kapitulaar van lief Aarts
bisdom Utrecht heeft benoemd tot
kapelaan tc Mijdrecht A. E. ten Berge,
tot kapelaan tc Groenlo A. M. v. Soest,
tot kapelaan te Oostcrbcck J. M. W.
Mengelberg en tot kapelaan te Eist
Drs. A. W. Hoegen.
TWEEDE ZANOERSRETRAITE
TE AMERSFOORT.
Dc buitengewone belangstelling voor
de gehouden Zangersretraite van 7—10
Maart I.I., waaraan 76 zangers deel
namen en nog 'n 20-tal moest alge
wezen worden, ticeft tot gevolg gehad,
dat een 2de Zaïigersrctraite is vast
gesteld, die van 28-31 Maart zal ge
houden worden. Ook bi) die 2de
Retraite zal de ZccrEerw. Zecrgel.
Pater Dr. Cec. Hulgens met de leer
lingen zijner Muziekschool medewer
king vcrlccncn.
Belanghebbenden melden zich spoe
dig aan bij: Directie Retraltenhus,
Amersfoort.