De Gembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Il FONGERS Koopt uw Schrijfmachine Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Advertentiën 26 cent per regel. BiUyke tarieven voor handel en nyverheid by geregeld adver- teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zyn bezorgd. Kuitoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 23 Mei 1930 - No. 16 Stroopslikkers zijn nog erger dan strooplikkers. Epistel en Evangelie. Vijfde Zondag na Paschen. Les uit den brief van den H. apostel Jacobus; I, 22—27. Zeer geliefden! Weest daders van het Woord en niet slechts hoorders, u zeiven bedriegend. Want als iemand hoorder van het woord is en niet dader, die zal vergeleken worden met eenen man, die zijn natuurlijk gelaat in eenen spiegel beschouwt: deze heeft namelijk zich zeiven beschouwd en is heenge gaan, en is terstond vergeten hoe hij was. Maar die aandachtig staart op de volmaakte Wet der vrijheid en daarin volhardt, geen vergeetachtig hoorder, maar dader des werks geworden zijnde, hij zal door zijn doen zalig zijn. Doch zoo iemand meent dat hij godsdienstig is, terwijl hij zijne tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienstigheid is ijdel. Zuivere en onbevlekte godsdienstigheid bij God en den Vader is deze: weezen en weduwen in hunnen druk bezoeken, en zich zeiven onbesmet van deze wereld bewaren. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XVI, 23—30. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leerlingenVoorwaar, voorwaar, ik zeg u, zoo gij den Vader in mijnen naam iets zult vragen, Hij zal het u geven. Tot nog toe hebt gij niets in mijnen naam gevraagd. Vraagt en gij zult ver krijgen, opdat uwe vreugde volkomen zij. Ik heb deze dingen in gelijkenissen tot u gesproken. Het uur komt, dat Ik niet meer in gelijkenissen tot u spreken, maar u openlijk van den Vader ver kondigen zal. Op dien dag zult gij in mijnen naam bidden; en niet zeg Ik u, dat ik den Vader voor u zal vragen want de Vader zelt heeft u lief, omdat gij mij liefgehad en geloofd hebt, dat ik van God ben uitgegaan. Ik ben van den Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; wederom verlaat lk de wereld en ga Ik tot den Vader. Zijne leerlingen zeiden tot Hem: Zie nu spreekt Gij openlijk en zegt geene gelijkenis! Nu weten wij, dat Gij alles weet en niet noodig hebt dat iemand u ondervrage. Daarom gelooven wij, dat Gij van God zijt uitgegaan. Liturgische Kalender. Week van 25-31 Mei. Zondag. 5e Zondag na Paschen. Tijd eigen. Mis Vocem, 2e geb. H. Gregorius, 3e H. Urbanus. Maandag. Groote Litanie. H.Philip- pus Neri, 2e geb. en laatste Evang. uit de Mis van Kruisdagen (Tijdeigen), 3e H. Eleutherius. Dinsdag 27. Groote Litanie. H. Beda, 2e geb. H. Joannes 1, 3e v. Kruisdag, Credo. Woensdag. Groote Litanie. H. Augu- stinus, 2e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie, 3e v. Kruisdagen. Donderdag, 's Heeren Hemelvaart m. Octaaf, Tijdeigen, Credo, Prefatie en Communicantes van Hemelvaart. Vrijdag. Mis van Hemelvaart, 2e geb. H. Felix. 3e Concede, Credo. Zaterdag. H. Angela, 2e gebed van Hemelvaart, 3e H. Petronella, Credo. Evangelie verklaring. Vijfde Zondag na Paschen. Evenals op de beide vorige Zonda gen is ook heden het H. Evangelie genomen uit de afscheidsrede, die |ezus hield bij het laatste Avondmaal. Jezus troostte zijn apostelen over zijn heen gaan vooreerst door hun te beloven dat Hij den H. Geest zou zenden (het evangelie van de vorige Zondag) ver volgens door hun de verzekering te geven dat ze alles zouden verkrijgen wat ze Zijn Vader zouden vragen (het evangelie van heden). „Al wat gij den Vader in mijn naam zult vragen zal Hij u geven." De leer lingen behoefden zich dus niet bezorgd en beangst te maken als Hij niet meer bij hen zou zijnwanneer ze na Zijn heengaan den Vader in Jezus' naam zouden bidden, zouden ze eveneens verhoord worden. Tot nu toe hadden de leerlingen dit nog niet gedaan, ze konden het ook moeilijk gedaan heb- KANTOORBOEKHANDEL ■a F. TULP Langestrait 60 lo. Krommestraat TEL 520 KASTPAPIER ben, omdat men gewoonlijk nooit iets vraagt in den naam van iemand die zelf aanwezig is, doch wel wanneer die persoon afwezig is. Wanneer Jezus dus van hen was heengegaan, moesten ze in 't vervolg in Zijn naam den Vader vragen. Aan het einde van zijn lange rede gekomen zijnde, troost Jezus dan Zijn leerlingen voor 't geval ze wellicht veel van zijn woorden niet begrepen had den, hun belovende dat het uur komen zou dat Hij niet meer in gelijkenissen maar klaar en duidelijk tot hen spreken zou. Wanneer is dit uur gekomen Sommigen zeggen dat dit sloeg op de tijd van 40 dagen tusschen Zijn ver rijzenis en Hemelvaart, toen Jezus meerdere malen aan Zijn leerlingen verschenen is en met hen gesproken heeftanderen houden dat dit uur ge komen is toen de H. Geest over hen nederdaalde en Jezus door den H. Geest tot hen gesproken heeft. Op dien dag, d.i. op den dag waarop zij een duidelijke en klare kennis zullen verkrijgen van alles wat hun nu nog duister is, zullen zij den Vader in Zijn naam Ibidden, en dan tevens een nieuwe weldaad ondervindende liefde van den Vader jegens hen. Immers, zoo zegt Jezus hun, wanneer ge dan den Vader iets vraagt in Mijn naam is het niet noodig dat Ik zelf nog eens tus- schenbeide komom uw geloof be mint de Vader u dan en uit liefde tot u zal Hij uw gebed verhooren. Wien men lief heeft geeft men wat gevraagd wordt, zonder dat de tusschenkomst van een ander noodzakelijk is. Op plechtige wijze bevestigt Jezus zijn Apostelen dan nogmaals in hun jeloof: „Ik ben uitgegaan van den ader en ben gekomen in de wereld" en op duidelijke wijze voorspelt Hij hun wat er gebeuren gaat „weder ver laat ik de wereld en ga tot den Vader". Had Jezus tot nu toe steeds gesproken dat Hij „heen ging", dat Hij „tot den Vader ging," woorden waarvan de leerlingen de beteekenis niet goed be grepen, zoodat ze tot elkander zeiden „wat beleekent dit toch de uitdruk king „weder verlaat Ik de wereld" deed de leerlingen uitroepen„nu spreekt "ij openlijk", nu weten wij ook dat iij onze gedachten en inwendige twijfel en onzekerheid aangaande de beteeke nis Uwer woorden kent „nu weten wij dat Gij alles weet" en dit is voor ons een nieuw argument om nog vaster te gelooven dat Gij door God zijt ge zonden, van God zï" uitgegaan, gelijk Gij zegt. Mogen de woorden door Jezus hier gesproken ons opwekken tot een vast vertrouwen in het gebed verricht in Jezus' naam, en ons troosten daar de Vader hen bemint die in Jezus ge looven. De Meimaand. Hem niet Ie In woord of werk, 't zij vroeg of laat Maar peinst, hoe dat 't hierboven gaat, In 't eeuwig huis des Heeren. De dichter Guido Gezelle herinnert ons aan, dat we in de maand Mei, den schoonsten maand van 't jaar, eer en hulde moeten brengen aan onzen hemelschen Schepper, en dat we onze aan Hem moeten uiten door een rein en schuldeloos leven. De maand Mei heeft voor ons, katholieken, zijn bijzondere beteekenis, omdat wij dan meer dan ooit i liefde en eerbied betuigen aan Moeder Gods Maria. Voor ons blijft het steeds: „Per Mariant ad Jesum door Maria tot Jesus." Dit is redelijk, geheel en al overeen komstig Gods Wil, en ons H. Geloof. Juist daarom is de vereering van Maria overal en altijd begonnen en voortgezet, waar het geloof in Jesus Christus ingang vond. Zóó wordt de profetie vervuld„alle geslachten zullen mij zalig prijzen." En wie Jesus on trouw werden, zijn van Maria te voren meestal verwijderd. Of, zooals prof, Bartman zegt: „Wie het Weesgegroet niet bidden wil, verzuimt meestal spoedig ook het Onze Vader te bidden. Nog eens, wij brengen niet slechts hulde aan Maria om een verwijderde deelneming in het werk der verlossing, zooals wij de moeder loven, die ge tuige mag zijn van de schitterende daden van haar verdienstelijken, groo- ten zoon. In dezen zin blijven nog velen eene vereering van Maria be waren; maar dit is nauwelijks een schaduw van de volle vereering, die de katholiek brengt aan zijn Moeder den hemel. Eén citaat als bewijs: Mevr. Bos- )om-Toussaint toonde werkelij' sympathie voor het Katholicisme, had ze wel eens goede oogcnblikken, b.v. toen zij schreef: „Het is natuurlijk, maar het is treurig, dat in den eersten ijver om misbrui ken af te schaffen, zooveel goeds is ter zijde geworpen in te ver getrok ken verbeteringszucht, dat nooit de mensch het midden heeft weten te kiezen, en altijd in zijn vóór of tegen met blinde geestdrift is te werk ge gaan. „O! de Hervorming heeft veel liefe lijks, veel wat schoon en zacht was, vernietigd in haar reinigende woeling, zooals altijd stormen vernielen, terwijl zij zuiveren: en onder dat schooneen groote, ook de vereering der jonk vrouwelijke Moeder. „O! het was het zuiverste, het schoonste, het liefelijkste denkbeeld dier zintreffendste aller eerediensten, de verhevenste moederliefde, bij wat de reinheid het meest eerbiedwaardigs heelt, de hoogste moedervreugd nevens de bitterste moedersmart, de schoonste moedertrouw bij de treurigste moeder lijke verlatenheid, moedertrots en moederschande, moederlijke opoffering en moederlijke zegepraal, en dat alles vereenigd op het voorhoofd van een maagd, en het is een God, Die de Zoon is van die Maagd! „Is het vreemd] dat de romaneske zin dier ridderlijke middeleeuwen zooveel dichterlijks in het heerlijke vereenigd vindende, haar tot Hemel koningin verhief?" In het officie van Maria-Middelares bidt de Kerk: „Heer jesus Christus, onze Middelaar bij den Vader, die U gewaardigd heeft, deallerzaligste Maagd, Uwe Moeder, ook tot onze Moeder en Middelares bij U aan te stellen; ver leen genadig, dat een ieder die met de bede om weldaden tot U nadert, zich verheugen moge, alles door Haar te hebben verkregen." Hierbij teekent Pater Pesch S.J. het volgende aan „Daar de geest van eer. kerkelijk feest in het feestgebed zijn meest klare en beknopte uitdrukking pleegt te vinden, zoo loont het de moeite de woorden afzonderlijk te overwegen. Vooreerst wordt met nadruk gezegd, dat Christus onze Middelaar ij den Vader is. Daarmede is het eloofspunt voorop gesteld, dat de H. 'aulus aldus uitspreekt; „Want één God is er, één Middelaar ook tusschen God en de menschen, de Mensch Christus-Jesus, Die Zichzelve gegeven heeft tot een losprijs voor allen." Een andere Middelaar naast Christus en onafhankelijk van Christus is even zeer uitgesloten als een andere God naast den éénen waren God. Geenszins is echter uitgesloten, dat Christus anderen aanstelt, die krachtens Zijn bevel, de heilsgoederen, door Hein verworven, aan de menschen over brengen. Zoo een bediening van Mid delaarschap schrijft het feestgebed aan Maria toe. Christus heeft haar als onze middelares bij Zich aangesteld, zoodat wij de stijgende orde hebben: Maria onze middelares bij Chi istus, Christus onze Middelares bij den Vader. De laatste grond, waarom God dit bevel uit liefde geheel vrij gegeven heeft, ligt in het Moederschap van Maria. Maria is de Moeder van Jesus Christus; Zij is ook de Moeder van alle aangenomen broeders en zusters van Jesu6. Haar aangenomen kinderen zijn aan duizend nooden en gevaren blootgesteld, zij hebben steeds be hoefte aan vele genaden en weldaden; zij kunnen slechts bij den Zoon van Maria bescherming vinden en hulp. Daar is dus een heel natuurlijke be paling, dat Maria de zaak waarneemt harer hulpbehoevende arme kinderen, bij haren rijken en machtigen Zoon." Moge de verwijzing naar het twee voudig Moederschap van Maria in dit gebed, ons eene aanduiding zijn naar een dieper begrip van Maria's mid- irhalen we dikwijls met den dich ter Const. Eeckels, bijzonder in de maand Mei het gebed: Beminde Moeder, help me toch; De noodige kracht ontbreekt me nog! Mijn hart is ziek, mijn geest is log, Ik wankel bij 't besluiten Doch zoo gesteund, dan ben ik sterk; Dan is 't geen woord alleenook werk Dan wordt mijn somber hart een kerk Met groote en klare ruiten. Van Rusland leeren. In de protestvergaderingen tegen de huidige Russische godsdienstvervolging is tot onze groote blijdschap ook een en ander maal er op gewezen, dat de kerken en kerkelijke personen met protesteeren niet kunnen volstaan. Want als naar de oorzaken der vervolging êevorscht wordt, zal men christenen en erk onder de medeschuldigen vinden. In Schonere Zukunft heeft een pries- er in dit verband zich even beslist als sympathiek doen hooren. 't Is hoog tijd, zoo schrijft deze pries ter, tot 'n grondig gewetensonderzoek aan te sporen. Laten wij, zoolang 't nog niet te laat is, van Rusland leeren I 't Is een kortzinnige dwaling, het Bols jewisme uitsluitend als de revolutie van misdadigers op te vatten; 't is een goedkoop mysticisme in het bolsjewis me slechts de vulkanische doorbraak van een raadselachtigen aziatischen hartstocht te zien. Zeer zeker is het dat alles maar zonder groote en diepe fouten in het religieus-sociaal- systeem, waartegen het bolsjewisme opstond en dat het vernietigde, was dit alles nooit mogelijk geweest. Het bolsjewisme, in 't bijzonder wat betreft zijn godsdiensthaat, is grootendeels slechts verklaarbaar uit het feit, dal het Russische christendom haast uit sluitend tot 'n godsdienst van uiter lijkheden vervallen was, 'n godsdienst, die dikwijls alleen diende tot dekmantel voor de egoïstische daden der heer- schende klasse en om het volk rustig te houden; 'n godsdienst, die tenslotte in de meeste gevallen de schreeuwend onrechtvaardige toestanden op sociaal en politiek terrein steunde. De geest van ware christelijke liefde had geen grooten invloed meer in het openbare leven, het officiëele christeadom kende zijn plicht en zending niet of te laat. Zoo kunnen we begrijpen, dat er in Rusland geen sterke oppositie is, nu de tegenwoordige regeerders de naïvi teit en de onbevoegdheid tot oordeelen van de breede massa gebruiken, wan neer ze het christendom gelijkstellen met de hun plicht verzuimende chris tenen en nu de christenen en het Chris tendom bestrijden. Door voor te wen den, dat de strijd tegen den godsdienst 'n sociale noodzaak is, kwamen tevens alle andere godsdiensthaters in actie. In Frankrijk bij de groote revolutie de in schijn christelijke, maar in feite diep verdorven maatschappij van 't ancien-regime met haar, door 'n galli- caansch gezinde monarchie geknevelde en door onwaardige nepoten bestuurde kerk. In Rusland de adel en de afhanke lijke Staatskerk, in beide landen een onhoudbare verdeeling der goederen, in stand gehouden door zoogenaamde „christenen": hier leidde het tot de verheffing van een slet tot konin; der rede, daar tot vergoddelijking i machine: in beide gevallen echter tot de gruwelijkste christenvervolging. Leeren we uit de geschiedenis voor 't te laat is! Niet uit het nevelig „Oos ten" alleen dreigt het gevaar; het dreigt in onzen eigen levenskring. Is het Christendom van midden- en west- Europa niet eveneens maar al te dik wijls, zoowel maatschappelijk als per soonlijk slechts'n woord? Hoe weinig invloed blijkt het Christendom te hebben op het cultuieele, sociale en economi sche leven? leder verzuim van d< Europeesche christenheid beteekent den grondslag, 't oproepen van het bolsje wistisch gevaar." Binnenland NAAR LOURDES. Het bestuur der Vereeniging van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten (ziekenafdeeling der Nationale Vereeni ging tot samenstelling der Ned. Bede vaarten) doe. wederom een dringende oproep tot geheel Nederland, dames en heeren van iederen leeftijd en eiken stand, om zich beschikbaar te stellen als infirmière of brancardier voor de Restaurant Princess Utrechtschestraat 49 - Telefoon 310 - Amersfoort Uitsluitend langs dezen weg noodig ik U beleefd uit een bezoek te willen brengen ter bezichtiging van mijn nieuwe, geheel naar de eischen des tijds ingerichte Restauratiezaal J. VAN HAMERSVELD, fr. Meer waard dan de prijs nationale bedevaart naar Lourdes, die gehouden zal worden van 15 tot en met 24 Juli. Een groot aantal zieken heeft zich wederom aangemeld. Met hoe groot verlangen zien deze ongetukkigen de toezegging van het comité tegemoet, om mee te gaan naar het genade-oord van Onze Lieve Vrouw van Lourdes, om daar aan de grot te vragen of hun genezing of de kracht, hun kruis blij moedig verder te dragen. De vereeniging stelt zich voor 300 zieken mede te nemen, doch daarvoor is veel hulp noodig. Hoewel verschil lende gediplomeerde verpleegsters, in- firmières en brancardiers zich reeds aanmeldden om behulpzaam te zijn, moet er nog meer hulp opdagen om dezen velen zieken de noodige ver zorging te kunnen geven. Wanneer dit groot aantal zieken zal worden meegenomen (terwijl op 't oogenblik met de 36e bedevaart ook reeds 'n 70-tal zieken te Lourdes ver toeven) moeten toch nog vele zieken worden teleurgesteld bij gebrek aan plaats. Het zou dus diep te betreuren zijn wanneer er ook van deze 300 zieken geweigerd zouden moeten den wegens gebrek aan hulp. Het comité hoopt en vertrouwt dat vele edelmoedigen, zoowel dames als heeren, zich zullen aanmelden om 't en van het comité ten uitvoer te brengen. De diensten zijn van dien aard, dat iedere ook niet geschoolde kracht die kan vervullen. Aanmeldingen worden liefst zoo spoedig mogelijk, doch zeker voor 1 Juni, ingewacht van de dames bij Mej. A. Tihnan, Vughterdijk 24 's-Bosch, van de heeren bij: Jhr. Mr. F. van "ispen tot Sevenaer, Voorstraat elft. De gediplomeerde verpleegsters kun nen in den ziekentrein reizen en kun nen volstaan met een 3e klas reisbil jet, de anderen reizen als gewoon pelgrim; hun dienst begint eerst te Lourdes. Allen zijn welkom, maar reir en verblijfkosten zijn voer eigen re kening. of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij h. ELZETÏAAR KANTOORBOEKHANDEL LrtNQESTRflflT 84 TEL. 528 BERICHTEN UIT AMERSFOORT waarden lid daarvan kan worden.'; We laten hier eenige mededeelingen •er dat fonds volgen: Het heet„R K. Fonds tot be strijding der kosten bij Ziekenhuisverpleging in de Provincie Utrecht" en is bestemd voor hen, die lid of hospitant-lid zijn "in eene Wit-Gele Kruis-afdeeling. Het doel is, door wekelijksche, maan- delijksche, driemaandelijksche, halfjaar- lijksche of jaarlijksche bijdragen zich zooveel mogelijk te dekken tegen het groote financieele risico dat eene Zie kenhuisopname kan veroorzaken. Het spreekt vanzelf, dat het Fonds niet onbeperkt alle risico van zijn leden kan overnemen en daarom is vastge steld, dat aan de leden, die Zieken huisverpleging noodig hebben, zal wor den vergoed: a. Voor klasse A. Alle kosten, ver bonden aan Ziekenhuisverpleging met dien verstande, dat die vergoeding zal bedragen hoogstens f4 per verplegings- dag tot een maximum van f224 (acht weken). Vergoeding voor operatiekos ten tot een maximum van f50. b. Voor klasse B. Alle kosten, ver bonden aan Ziekenhuisverpleging met dien verstande, dat die vergoeding zal bedragen hoogstens f3 per verplegings- dag, tot een maximum van f126 (zes weken). c. Vergoeding voor gebruik van ope ratiekamer en verbandmiddelen wan neer per verpleegdag minder dan f4 respectievelijk f3 behoeft te worden betaald, met dien verstande, dat de te betalen som het bedrag van 4 X. res pectievelijk 3X het aantal verpleeg- dagen niet mag overschrijden. d. Vergoeding van opname voor onderzoek in een ziekenhuis tot een maximum van 5 dagen. De gevallen, waarin geen vergoeding worclt gegeven, worden in de Statuten en het Huishoudelijk Reglement duide lijk omschreven. Recht op uitkeering zal worden ver kregen, zoodra men dertien weken lid is. De contributie zal bedragen in klasse a, 5 cent per lid boven 15 jaar per week. Alle leden van een gezin moeten zich als lid laten inschrijven. Voor kinderen beneden de 15 jaar behoeft maar ten hoogste voor drie kinderen te worden betaald. Kinderen boven de 15 jaar moeten contributie betalen. De ..„„ia iiA; j„ minimum-contributie bedraagt echter Met ingang van 16 Mei is onder k y inwonende toekenning van eervol ontslag als re- serve-officier benoemd bij het wapen der Cavalerie tot ritmeester bij het eerste regiment huzaren de reserve-ritmeester jhr. J. D. C. Quarles van Ufford. Eenige dagen geleden werd door een comité hier ter stede een verga dering belegd, waarin dr. Horst uit Leiden het nut bepleitte van de stich ting van een fonds tot bestrijding der kosten bij Ziekenhuisverpleging. In beginsel werd besloten tot op richting van zulk een fonds. Naar aanleidiflg hiervan maken wij onze lezers erop attent, dat een derge lijk fonds, voor de geheele provincie Utrecht bestemd, reeds geruimen tijd geleden door het Wit-Gele Kruis werd gesticht en dat ieder lid die meent dat zulks voor hem of haar nuttig of voor- deelig kan zijn, op bepaalde voor- In klasse b 7 cent per lid per week ior alle leden van het gezin boven de 15 jaar, kinderen beneden de 15 jaar zijn vrij. De minimum-contributie bedraagt echter 14 cent per week. Voor inwonende dienstbode moet 7 cent extra worden betaald. Bij inlevering van het aanvraagfor mulier betalen de leden 25 cent voor Statuten en Huishoudelijk Reglement. Het bestuur van het R.K. Fonds tot bestrijding der kosten bij Ziekenhuis verpleging in de provincie Utrecht, is samengesteld als volgt: dr. j. J. M. Pierot, Vinkeveen, voorz.H. J. Schalkx, Mijdrecht, secr.; Jos. Cox, Utrecht, penningm.Lamb. H. de Groot, Utrecht, Oudegracht 8bis, Tel. 13389, admini strateur.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1