Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken ll Koopt ow SchiijfiMchiflj Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort/ 1.10 De (üembode Adverteniiën 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bjj geregeld adver teer en. Advertenlièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Vrijdag 18 Juli 1930 - Post-giro no. 44234 No. 32 Bekennen dat men ongelijk had, Is erkennen dat men verstandiger is ge worden. Epistel en Evangelie. 6e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VI, 3—11. Broeders! Zoovelen wij gedoopt zijn in Christus Jesus, zijn wij in zijnen dood gedoopt. Door den doop immers zijn wij met Hem mede begraven ge worden in den dood, opdat, gelijk Christus van de dooden verrezen is door de heerlijkheid des Vadert, ook wij alzoo in nieuwheid van leven wandelen. Immers, indien wij samen- gewassen zijn door gelijkheid aan zijnen dood, zullen wij het insgelijks zijn aan zijne verrijzenis, dit wetende, dat onze oude mensch mede gekruisigd is. op dat het lichaam der zonde worde te niet gedaan, en wij der zonde niet meer zouden dienstbaar zijn; want die gestorven is, is van zonde ontslagen. Zijn wij nu met Christus gestorven, wij gelooven dat wij gelijkerwijze ook zullen leven met Christus, daar wij weten, dat Christus, uit de dooden verrezen zijnde, niet meer streft; de dood zal geen heerschappij meer voe ren over Hem. Want dat Hij der zonde stierf, stierf Hij éénmaal; doch dat Hij leeft, leeft Hij Gode. Aldus ook gij, rekent gij u wel der zonde ge storven, doch Gode levend tc zijn in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Marcus; VIII, 1-9. In dien tijd, toen er eene groote schare bij Jesus was en zij niet te eten hadden, riep Hij de leerlingen te zamen en sprak tot hen: Ik heb me delijden met de schare; want ziet, reeds drie dagen lang zijn zij aan houdend bij Mij, en zij hebben niets te etenen zoo Ik hen ongespijsd naar hun huis laat gaan, zuilen zij op den weg bezwijken, want eenigen van hen zijn van verre gekomen. Zijne leer lingen nu antwoordden HemVan waar zal iemand hen hier met brooden kunnen verzadigen, in eene woestijn? En Hij vroeg hen: hoeveel brooden hebt gij? Zij zeiden: zeven. En hij beval aan de schare zich op den grond neder te zetten. En de zeven brooden nemend, dankte Hij en brak en gaf ze aan zijne leerlingen, opdat deze ze zouden voorzetten; en zij zette ze de schare voor. Ook hadden zij eenige vischjes; deze zegende Hij ook en be val ze voor te zetten. Zij nu aten en werden verzadigden wat overgescho ten was van de brokken namen zij op: zeven korven. Degenen nu, die ge geten hadden, waren omtrent vierdui zend en Hij liet hen vertrekken. Liturgische Kalender. Week van 20-26 Juli. Zondag 20. 6e Zond. na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Dominus, 2e geb. H. Hieronymus Aemilianus, 3e geb. H. Margaretha (St. Margariet), Prefatie H. Drievuldigh. Maandag 21. H. Praxedes, 2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze. Dinsdag 22. H. Maria Magdalena. Credo. Woensdag 23. H. Apollinaris, 2e geb. H. Liborius. Donderdag 24. Vigilie H. Jacobus, zonder Gloria, 2e H. Christina 3e Concede. Vrijdag 25. H. Jacobus, 2e gebed (alleen in stille Missen) H. Christo- phorus, Credo, Prefatie v.d. Apostelen. Zaterdag 26. H. Anna. KANTOORBOEKHANDEL F. TULP m Langestraat 66 t.o. Krommestraat - TEL S26 WERKBLOC's gen het Woord Gods te vernemen hetzij door het lezen der H. Schrift hetzij door het bijwonen van de pre dicate of het Christelijk onderricht? Heeft Jesus zelf niet geklaagd dat zoo- velen het Woord Gods veronachtza men? Denken we maar eens aan het zaad dat op de rots en langs den weg of tusschen de doornen viel. Hoeveel moeite geelt men zich om aardsche wijsheid en wetenschap te verwerven, terwijl men totaal onkundig blijft aangaande geopenbaarde wijsheid en wetenschap Gods. Jesus, door medelijden met die vrome lieden bewogen, vond in Zijn aiwijze voorzienigheid en goddelijke almacht het middel om de hongerigen te spijzen. Niet alleen had jezus medelijden met den noodlijdenden toestand van die menschenHij beraamde ook een middel om hun bijstand te verleenen. Doen ook wij zóó. Toon uw barm hartigheid door uw medelijden te be tuigen wanneer uw evenmensch in nood verkeert. Maar wij moeten het daar niet bij laten, ook wij moeten middelen beramen om onzen daadwer kelijken bijstand en hulp te verleenen, voor zoover wij daartoe in staat zijn. Zoodanig was de raad, dien de oude Tobias aan zijn zoon gaf, zcidende: „Mijn Zoon! geef van uw vermogen aalmoezen; keer uw aangezicht nooit van een arm mensch af, toon barm hartigheid op de wijze als gij in staat zijt". Ook de kleine liefdedienst, die een minvermogende uit een welmee- nend hart aan de armen of behoeftigen bewijst, zal hem bij God in de hemel als een groote aalmoes toegerekend worden; immers Jesus verklaarde van de arme weduwe, die van haar geringe voorraad twee penningen in de offer kist had geworpen dat zij meer ge daan had dan de andere, waaronder zeker rijken waren, die groote offers daarin geworpen hadden. spoedig opkomt als verdwijnt? Ik hoor nog dien Pater Capucijn preeken, die altijd zoo aardig en zoo origineel de waarheid aan den mensch kon voorhouden. „O zoo, klonk het (de pater is op hoogen leeftijd gestor ven) in den tijd van verkeering praat en hoort men niets als liefde, en nog maals liefde. Het is liefde, een en al liefde, ze zouden elkaar bijna opeten van liefde..., maar nauwelijks zijnde wittebroodsweken voorbij, en ja,... dan hebben ze spijt, dat ze het maar niet gedaan hebben, elkaar niet heb ben opgegeten." In zulk een gewichtige zaak dus het oordeel overgelaten aan een wijzen zielbestuurder, die U den weg zal wijzen voor uw geluk. Denkt ook niet, jongens en meisjes, dat juist de Katholieke Kerk hier alleen staat en u volgens uw meening althans zulke wetten voor schrijft! Neen, ook bij andersdenkenden, zelfs bij de Joden is het laatste, tiental jaren een actie begonnen tegen het gemengde huwelijk, omdat het zoo goed als zeker voert tot ongeloof en zelden geluk aanbrengt. katholieken forens met aandrang voor te houden: Verwaarloos toch nimmer uw ochtendgebed. Neem voor gewoonte dit het eerst te doen en altijd op de knieën. Sta een paar keer per week eens wat vroeger op. Woon een H. Mis bij en ga daarbij liefst ter H. Tafel. Eenmaal in het jaar of in de twee aar een gesloten retraite meemaken, ijkt ons voor een forens zeer ge- wenscht, ja bijna noodzakelijk. In het jachtende leven van dezen tijd verliest men zoo spoedig den smaak in geeste lijke zaken en ook de forens moet in den hemel komen. Evangelie verklaring. 6e Zondag na Pinksteren. Het H. Evangelie van dezen Zondag behoeft weinig verklaring. Trachten wij er eenige heilzame lessen uit te trekken. Het voorbeeld van het volk, dat Onzen Heer gevolgd was, verdient al onze aandacht. Deze vrome lieden ver lieten hun huisgenooten en volgden den Zaligmaker verre weg m de woes tijn om Zijn heilzame leer en Zijn onderricht te hooren. Hun ijver en hun achting voor het Woord Gods was zóó groot dat een driedaagsch onderricht hen niet vermoeide noch verdroot, hoewel ze gebrek aan levensmiddelen begonnen te krijgen en in gevaar kwamen op den terugweg te bezwij ken. Achten ook wij het Woord Gods zoo hoog? Hebben ook wij dat heilig verlan- Het Gemengde Huwelijk. 't Is niet zonder reden, dat de Katholieke Kerk zich zoo verzet tegen liet gemengde huwelijk. Het is een ramp enkele uitzonderingen daar gelaten èn voor de personen zelf, èn voor hun nakroost, en het betee- kent een verlies aan een aantal leden voor tijd en eeuwigheid. In de meeste gevallen leidt het gemengde huwelijk tot godsdienstloosheid, en worden de kinderen, uit zulke huwelijken geboren, meestal zonder begrip van God en godsdienst opgevoed. Bijna zeker is dit het geval, wanneer de moeder, die toch de grootste leiding en bestuur in de opvoeding der kinderen heeft, niet katholiek zou zijn. De statistieken wijzen maar al te zeer uit, dat het bovengenoemde een treurige waarheid is. 'tls daarom, dat in het bisdom Haarlem iederen Zondag voor de laatste preek drie Onze Vaders en Weesge groeten gebeden worden, opdat God toch deze ramp moge voorkomen. Jongens en meisjes, „waakten bidt", eenmaal begonnen, is een gemengde verkeering zoo moeilijk af te breken. Een gemengd huwelijk wordt haast noodzakelijk een onheilig huwelijk. Het christelijk huwelijk is een Sacra ment, een groot geheim, gelijk de H. Paulus verklaart, wegens zijn verhou ding tot Christus en de Kerk. „Weest voorzichtig!" Heeft eenmaal de liefde zich gezet, het is dan zoo moeilijk om den band te verbreken. Ge wilt gelukkig zijn, U en Uw wederhelft gelukkig maken, daarom „weersta in den beginne", verbreek zoo spoedig mogelijk de ongeoorloofde verkeering; anders legt ge zelf den grondslag van Uw ongeluk kinderen. „Orale", bidt en versterkt u dikwijls met de H. Communie. Dan kan het u wel een offer kosten, maar zal O. Heer u sterken en bijstaan. En is liefde altijd wel de drijfveer? Is het dikwijls niet alleen slechts een zinnelijke genegenheid, die Forensen. Toen de middelen van vervoer, voornamelijk de spoorweg, steeds beter werden, ontstond een categorie van menschen, die tot dan toe vrij schaarsch waren: de forensen. Ontelbaar velen wonen tegenwoordig op een andere plaats dan waar zij hun werk verrichten en reizen dagelijks heen en weer. Dikwijls is dit om de gezondheid van vrouw en kinderen of omdat men van buiten wonen houdt, of omdat de woongelegenheid op een dorp beter is dan in de groote stad. Dat dit voor de meeste forensen een jachtend leven is, spreekt van zelf. Men moet het gehol naar de treinen 's morgens eens zien en anders maar liet volgende versje van Ciinge Doorn bos lezen: Alles in actie ieder helpt mee Ma snijdt zijn broodje En zus blaast zijn thee Piet rijgt zijn schoenen En Jan zoekt zijn stok Mina haalt handig Zijn fiets uit he'. hok 'n Hap en een slokje Een slokje, een hap En van het eitje Alléén maar de kop Thee op zijn dasje Gelei op zijn vest Gauw nog een reepje De kat krijgt de rest 'n Zoen in het voorbijgaan En verder geen tijd De film is getiteld „Forensen-ontbijt". Dit is nu wel erg humoristisch en een tikje overdreven, maar er schuilt stellig een grond van waarheid in. De heer C. D. kan het weten, omdat hij zelf forens is. Wanneer het aldus gesteld is met de lichamelijke verzorging van den forens, wat zal er dan in den regel van de geestelijke terecht komen Een feit is het, dat vele forensen, smorgens in de grootste haast naar den trein snellen, eenvoudig omdat ze te lang slapen, wat misschien ook al een ge volg is van het dagelijksche zenuw achtige gejacht. Bij verschillenden zal dan ook het ochtendgebed nogal eens in de knel komen en slechts weinige katholieke forensen komen er toe om in de week de H. Mis bij te wonen, vooral zij, die vroeg op hun werk in de stad moeten zijn. O, zeker, wij hebben ze gekend en wij kennen ze nog, de flinke men schen, die bijna altijd vroeg op en in de kerkjzijn, ja dagelijks mishooren en communiceeren vóór hun treinreis, maar zijn zeldzaam. Noodzakelijkerwijze verslapt bij velen de ijver in den godsdienst. Met één verplichte H Mis op Zondag (en dan nog meestal een hoogmis, omdat men één keer per week zoo gaarne eens wil uitslapen) is het geestelijk leven nauwelijks te onderhouden. Wat wij dan zouden willen; het buiten wonen afraden aan hen, die in de stad hun dagelijksche bezigheden hebben Eerlijk gezegd, wij weten het niet en het is ons ook niet bekend of het forensenleven wel eens van dezen Ikant bekeken is. Wat ons in elk geval wel wenschelijk lijkt is dit: Aan eiken De Grondwet. Wanneer men in 't gewone dage lijksche leven een bepaalde vereeni- ging wil bestudeeren, dan onderzoekt men eerst welk doel zoo'n vereeniging heeften met welke middelen dat aoel wordt nagestreefd Gewoonlijk zal zoo'n vereeniging dat onderzoek vergemakkelijken, door haar statuten ter inzage af te staan. De statuten immers leeren ons het beste doel en middelen kennen. Door die geschreven wetsbepalingen nu, wordt een zekere eenheidsband tusschen de leden der vereeniging ge legd. Allen toch moeten zich aan die geschreven wet houden, dienen hun leven daarnaar in te richten. En moch ten in zoo'n vereeniging nog andere bepalingen gemaakt worden, dan zal men er steeds voor waken, dat deze niet tegen de bestaande algemeene statuten zullen indruischen. rijk op te richten. En zooals die.boeken van Samuel en der Koningen, de kronieken en de Boeken van Esra en Nehemia de ge- :nis beschrijven van het oude of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij h. ELZEÏ1AAR KANTOORBOEKHANDEL LANGESTRAAT 84 TEL. 528 Wat in 't klein geschiedt in iedere vereeniging, vindt men in 't groot te rug in iedere goedgeordende staat. leder land kent zijn eigen grondwet, waarop alle andere wetsbepalingen ge baseerd zijn, welke van die Grondwet nimmer mogen afwijken. De Grondwet geeft aan de bestuurders van den Staat de richting aan, volgens welke land en volk moeten geregeerd worden. Wat nu een vereeniging heeft ter bereiking van een zeer beperkt doel, wat wij in iederen Staat vinden ter bevordering van de eenheid tusschen de onderdanen ter verzekering van hun stoffelijke welvaart, zouden wij dat moeten missen in een Rijk, dat werd gesticht om den mensch boven het aardsche te verheffen, hem te brengen tot zijn eeuwig doel d.w.z. hem, die van God komt, wederom naar God terug te geleiden Neen, wanneer de Kath. Kerk be weert. dat zij "door den Zoon van God Zelve gesticht is, om op Zijn bevel haar kinderen langs rechte paden door dit droevig tranendal te voeren, naar het eeuwig Zonneland van belofte, den Hemel, dan kan ook zij wijzen op een Wet, die echter niet door menschelijk vernuft werd uitgedacht, maar ontstond in 't verstand van God en door God delijke ingeving werd opgeschreven. Die geschreven Wet van God is de Bijbel, of om in Roomsch spraakge bruik te blijven: de H. Schrift. Onder de H. Schrift of Bijbel ver staat de R.K. Kerk: „een verzameling van boeken, die onder ingeving van den tl. Geest geschreven, God tot be werker hebben en als zoodang aan de Kerk zijn overgeleverd". De Bijbel is dus een verzameling van boeken. Volgens de R.K. Kerk bestaat die verzameling uit niet minder dan 72 deelen, waarvan er 45 geschreven zijn vóór Christus' komst op aarde en 27 er na. De inhoud van al die boeken is van zeer uiteenloopend karakter. Sommige, zooals de Boeken van Mozes, de Evangeliën en de Brieven der Apostelen zijn hoofdzakelijk sa mengesteld om ons met „de Wet de» Vreeze" bekend te maken, waaraan het oude uitverkoren Joden-volk onder worpen was, alsook met „de wet van liefde en vrede", welke Christus een maal als een kostbaar Gods-geschenk aan de wereld brengen kwam. Andere boeken weer geven ons die hoogst interessante geschiedenis der Joden, nadat zij zich voorgoed in 't beloofde land gevestigd hadden. Zij verhalen ons van hun oorlogen en vrede, van hun trouw aan God, i ook van hun verraad en afval, schilderen hun smadelijke wegvoering uitverkoren Godsvolk, zoo verhalen de Handelingen der Apostelen de eerste geschiedenis van dat nieuwe uitver koren volk, door Jesus'kostbaar Bloed vrijgekocht.de eerste geschiedenis van |ezus Christus' jonge Kerk. In den Bijbel kunnen we ons ook verdiepen in sombere en biijde voor spellingen, uit grijzen profetenmond eenmaal voortgekomen. We kunnen nagaan hoe alles bewaarheid werd, nagaan vooral, hoe wat omtrent den Messias, den Redder en Verlosser der wereld werd voorzegd, in Christus Jesus is vervuld geworden. Nooit geziene verten gaan er in dien Bijbel voor ons open. Visioenen doe men voor ons op, wanneer de Apostel Johannes zijn Openbaring neerschrijft en vol heilige huivering wachten wij het komende af, dat alleen de juiste verklaring der duistere gegevens schen ken kan. En willen wij weten hoe wijze, ver standige menschen te leven hebben, willen wij een ware kijk krijgen op de dingen dezer wereld, een reeks van Wijsneid-boeken vol treffende spreu ken ligt voor ons klaar, boeken, die de werken van welken voortreffelijken geestelijken schrijver ook, verre te boven gaan. Ja, zelfs bij ons gebed, legde de Bijbel ons door zijn psalmen, de woor den in den mond, waarmede wij tot God naderen moeten. Hem moeten loven, prijzen en danken, voor Hem ons hart moeten uitstorten, Hem giften, gaven en genaden moeten afsmeeken. At die Boeken nu, met hun groote verscheidenheid van doel en inhoud, met hun verschil van vorm en ge dachte, maken samen de ééne H. Schrift uit de ééne Bijbel, omdat van al dfe Boeken slechts één Hoofdbewerker is n.I. God. Kerknieuws. BEDEVAART NAAR KEVELAER. De processie Broederschap O. L. Vr. van Kevelaer voor Amersfoort en Om liggende Gemeenten, wordt gehouden op 19, 20 en 21 Augustus a.s. Vertrek per extra trein. De algemeene intentie voor dit jaar is: Voor de Kerkvervolging in Rusland. De processie zal zich op de heenreis eenigen tijd te Nijmegen ophouden, om een bezoek te brengen aan de kerk van den H. Petrus Canisius, waar een H. Mis zal worden opgedragen en de reliquien vereerd. Prijzen voor retour-plaatsbewijzen met inbegrip van programma en lam pion zijn: voor Amersfoort 3e klas f5.25, Leusden f5.05, Veenendaal f4.45 en Rhenen f4.00. Bruidjes kunnen dit jaar voor gere duceerde prijs de reis mede maken. De prijzen zijn als volgt: bruidjes boven 10 jaar f2.75, beneden tO jaar f 1.75. Zij kunnen zich zoo spoedig mogelijk opgeven bij mej. Chr. Peters, Havik 24 en mej. E. van 't Wel, Beekenstein- schelaan 31 te -Amersfoort. De prijzen voor de bruidjes gelden vanaf Amers foort. Deelnemers aan de Bedevaart worden er aan herinnerd dat zij lid moeten zijn van de Broederschap. Zij kunnen zich ten allen tijde hiervoor bij de Broedermeesters opgeven. Uren van vertrek zullen nader worden be kend gemaakt. AARTSBISDOM UTRECHT. Z.D.H. de Aartsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot kapelaan te Amers foort (O. L. Vrouw) den Weleerw. Heer W. de Jong, en tot kapelaan te Maars- sen den Weleerw. Heer dr. B. Alfrink. in ballingschap en hun terugkeer naar belofteland, om opnieuw de stad beiden uit Veenendaal, terug van het Zendingsfeest te Rijsenburg. Tusschen Doorn en Driebergen moest de chauf feur uitwijken voor een grooten toer- wagen. De wagen slipte in de tram rails, die daar ter plaatse niet bestraat is. De auto werd eerst tegen een boom aan de eene zijde van den weg geslin gerd en daarna aan de overzijde van den weg. De chauffeur werd half uit den wagen geslingerd, doch wist het stuur nog vast te houden. Daar het chassis weinig werd beschadigd, kon de auto nog verder rijden en na een vijftigtal meters werd de wagen tot stilstand gebracht. De vierde inzittende, J. H. Jansen, eveneens uit Veenendaal, werd uit de auto geslingerd, doch be- vam geen letsel. Het achterste gedeelte van den wagen werd echter totaal vernield. De beide predikanten, die achterin zaten, werden vreeselijk verwond. Dr. van der Wey verleende de eerste hulp. Ds. Snoek bleek ernstige vleesch- wonden en eenige gebroken ribben te hebben. Per ziekenauto kon hij naar Veenendaal worden overgebracht. Ds. Jongbreur werd met zware hoofdwon den en andere verwondingen opgeno men en naar het ziekenhuis te Doorn vervoerd, waar hij stierf. Eemnes In den nacht had' zekere P. A. K. een veewagen besteld en was daarmede naar den Nieuwen Rijksweg onder deze gemeente gereden tot bij het weiland van den veehouder J. van Wegen. Aldaar nam hij vier beste melkkoeien uit het weiland, ter waarde van circa 15 1600 gulden, v. W. die de ver missing der koeien merkte, gaf hier van onmiddellijk kennis bij de gemeen tepolitie alhier. Even na de gedane aangifte werd deze opgebeld door de politie te Nij megen, welke mededeelde, dat de dader reeds daar was aangehouden en in verzekerde bewaring gesteld, alsmede dat de vier koeien nog in bezit waren. Twee der dieren had hij reeds ver kocht doch deze koop is ongedaan gemaakt, zoodat v. W. zijn koeien nog terug kon krijgen en alleen het reisje der dieren zal moeten betalen. Soestdulnen In den nacht is ingebroken in de Fotaxfabriek. In het kantoor werden de kasten opengebroken en de inhoud over den grond geworpen. Voor zoo ver kon worden nagegaan wordt er niets vermist. Geldswaarde was niet aanwezig. Van de dader(s) was tot heden geen spoor te vinden. Soesterberg De reserve-sergeant-vlieger Elout uit Wassenaar was met een Fokkerjager opgestegen voor het maken van oefen- vluchten. Door onbekende oorzaak is het toestel even ten Noorden van het vliegkamp neergestort en in de bosschen terecht gekomen. De bestuurder werd op slag gedood. Het toestel is geheel vernield. Sergeant Elout was met groot verlof en zou instructeur worden van de Aeroclub te Rotterdam of Amsterdam. Daarvoor ging hij nog eenige maanden in actieven dienst. Elout manoeuvreerde in de lucht en volgens verklaringen van eenige oog getuigen zou hij in een looping uit het vliegtuig zijn gevallen. Het lijk werd op ongeveer 40 M. afstand van het toestel gevonden. Het vliegtuig was op een open plek in het bosch ten Noor den van het vliegveld neergekomen. Het zat met den kop in den grond en was zoo goed als geheel vernield. Uit den Omtrek Doorn Woensdagmiddag kwamen de beide Gods op te bouwen, hun verwoestpredikanten ds. jongebreur ends.Snoek, MIJNHARDT's Hoofd pljn-T abletten 60 ct. Laxeer-Tabietten 60 ct. Zenuw-Tabletten .75 ct. Staat-Tabletten 90 ct. Maag-Tabletten 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1