Katholiek Orgaan voor
Amersfoort en Omstreken
Koopt uw Schfijfmachir.B
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embo<k
Adverlentiën 26 cent per regd. BUlijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Adverienlièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 3t4
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Vrijdag 22 Aug. 1930 - No. 42
Door onzen omgang met anderen
moeten zij en ook wij beter worden.
Epistel en Evangelie.
He Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den
H. Apostel Paulus aan^de Korinthlërs;
XV, I—10.
Broeders 1 Ik maak u het Evangelie
bekend, dat ik u gepredikt heb, dat
gij ook hebt aangenomen, waarin gij
ook volhardt, waardoor gij ook zalig
wordt, indien gij het, zooals ik het u
gepredikt heb, vasthoudt; of gij moest
zonder reden geloofd hebben. Want
ik heb u in de eerste plaats overge
leverd, wat ik ook ontvangen heb: dat
Christus voor onze zonden gestorven
is, naar de Schriften; en dat Hij be
graven is, en dat Hij op den derden
dag verrezen is, naar de Schriften; en
dat Hij gezien is door Cephas en daarna
door de elf. Vervolgens is Hij gezien
dooc meer dan vijfhonderd broeders
tegelijk, van welke er velen tot nu toe
in leven, eenigen echter ontslapen zijn.
Verder is Hij gezien door al de apo
telen; en het laatst van allen is Hij
gezien ook door mij, die als de mis
geborene ben. Want ik ben de minste
der Apostelen, die niet waardig ben
een Apostel genoemd te worden, om
dat ik de Kerk van God vervolgd heb.
Doch door de genade Gods ben ik
wat ik ben, en zijne genade jegens mij
is niet ijdel geweest.
EVANGELIE
volgens den H. Marcus; XII, 31—37.
In dien tijd verliet Jesus het gebied
van Tyrus en begaf zich door Sidon
naar de zee van Galilea, midden in
het gebied der tien steden. En men
bracht tot Hem iemand, die doof en
stom was, en smeekte Hem, dat Hij
hem de hand zoude opleggen. Hij nu
nam hem afgezonderd van de schare
tot Zich, en stak zijne vingers in de-
zelfs ooren en, gespuwd hebbende,
raakte Hij deszelfs tong aan; en op-
ziende naar den hemel, verzuchtte Hij
en zeide tot hem: Ephpheta! dat is:
Word geopend! En terstond werden
zijne ooren geopend, en werd de band
zijner tong losgemaakt, en sprak hij
'goed. Hij nu gebood hun, dat zij het
niemand zouden zeggen. Maar hoe
meer Hij hun dit gebood, zooveel te
meer vermeldden zij het, en zooveel
te meer verwonderden zij zich, zeggende:
Hij heeft alles wel gedaan! én de
dooven heeft Hij doen hooren, én de
stommen doen spreken!
Biedt men dan geen hulp aan hen die
in geestelijken nood, in zielenood zijn,
hetwelk veel erger is dan welke licha
melijke nood ook?
Heeft de H. Geest bij monde van
den H. Jacobus aan dezulken niet be
loofd „Broeders, indien iemand onder
in de waarheid is afgedwaald en
ander bekeert hem, die wete, dat
alwie een zondaar van den weg zijner
dwalingen bekeert, zijn eigen ziel van
den dood zal redden, en een menigte
van zonden zal bedekken"?
Als Jezus aan den doofstomme de
gezondheid heeft terug geséhonken
gebood Hij hun het niemand te zeggen,
lochten ook wij onzen goddeiijfceii
.eester daarin navolgen! Wanneer wij
eénig goed gedaan hebben, onzen
Liturgische Kalender.
Week van 2430 Augustus.
Zondag 24. H. Bartholomeus, Feest
eigen, Mis Mihi autern, 2e geb. en
laatste Evang. van de 11e Zond. na
Pinksteren. Pref. v. d. Apostelen-
Maandag 25. H. Gregorius 2e geb.
H. Lode wijk.
Dinsdag 26. H. Zephyrimue, 2e geb.
A. cunctis 3e naar keuze.
Woensdag 27. H. Jozef Calasanctius.
2e geb. van Kerkwijding.
Donderdag 28. H. Augustinus, 2e
geb. H. Hermes.
Vrijdag 29. St. Jan Onthoofding.
Zaterdag 30. H. Rosa van Lima, 2e
geb. H.H. Felix enz.
naaste eenige weldaad bewezen hebben,
laten we dat verborgen houden voor
onze medemenschen, en „Uw Hemel-
schen Vader, die in het verborgene ziet,
zal het u vergelden". Wanneer we
daarentegen voor het goede wat we
doen de lofprijzingen der mensclien
zoeken en deze ontvangen „dan heb
ben we reeds ons loon ontvangen"
zegt de Heer.
ioor dit wonder waren de menschen
echter zóó getroffen, dat zij hun dank
betuiging niet konden inhouden maar
hun goddelijken Weldoener luide ver
heerlijkten. Als her volk zóó dankbaar
was voor het terug krijgen van het
gebruik van twee zintuigen, welk een
dankbaarheid zijn wij dan niet ver
schuldigd aan de goddelijke Goedheid,
wanneer Hij ons lipt gebruik van vijf
normale zintuigen heeft geschonken?
Dat we deze dankbaarheid dus vooral
toonen door ze altijd te gebruiken tot
verheerlijking van den Gever. Velen
helaas stellen hun zintuigen in dienst
van de zonde en misbruiken ze aldus
tot het kwaad; misbruiken die heer
lijke gaven Gods om daardoor den
Gever te beleedigen en te bedroeven.
Welk een ondankbaarheid!
Evangelie verklaring
tie Zondag na Pinksteren.
De doofstomme, van wien het Evan
gelie verhaalt, zeggen de H. Vaders,
is een afbeeldsel van den Christen, die
geestelijk doof en stom is in zijne
zonden: doof om de goddelijke inspra
ken te hooren, stom om zijn zonden te
belijden. De H. Augustinus o.a. be
klaagt zich dat hij bijna dertig jaar in
dien ongelukkigen toestand geleefd
heeft.
Bij het naderen van den grooten
Wonderdoener bracht men den onge
lukkige tot Hem en smeekte Hem om
genezing. Die menschen toonden een
hartelijk medelijden met den doof
stomme en wendden alle pogingen aan
om zijne genezing te verwerven.
Een voorbeeld dat navolging ver
dient. Ook wij moeten een oprecht
medelijden hebben met hen die geeste
lijk doof en stom zijn. Naar best ver
mogen zullen wij trachten mede te
werken om hen uit hun zondenstaat
op te heffen door middel van een
broederlijke vermaning, door het geven
van een goed en stichtend boek, vooral
ook door een vurig en aanhoudend
gebed. Is er een werk van christelijke
naasteliefde zoo schoon als het mede
werken aan de bekeering der zondaren?
Van een
Congo-iVlissionaris.
Het is nu bijna reeds een maand
geleden sinds ik mijn benoeming voor
den Congo, het missiegebied waar ook
Pater Mgr. Wantenaar uit Soest werkt
en strijdt, kreeg en het wordt nu wel
tijd de lezers van dit blad een weinig
op de hoogte te stellen van dat gebied.
DeCongo(d.w.z. de Belgische Congo)
ligt in Midden-Afrika, aan beide kanten
van den Aquator en wordt bewoond
door zwarten, negers van het don
kerste ras.
Het is een enorm gebied. Wij vinden
een land als Nederland of België ai
flink groot. Maar stelt u voor een land
75 80 maal zoo groot als het onze,
een oppervlakte van ongeveer 2.400.000
K.M2. En danwillen wij van Noord
naar Zuid, we betalen ons spoorweg
kaartje (tegenwoordig wel erg duur)
en binnen eenige uren ben je in 't
uiterste puntje van Limburg.
Wij kennen geen afstanden meer
fiets, auto, trein, vliegmachine, alles
doet ons de afstanden vergelen, we
rennen hier door 't leven. En zie nu
den CongoEén spoorweg, die onge
lukkig genoeg nog in een andere rich
ting het binnenland ingaat dan wij
moeten gaan om onze Missie te be
reiken en die slechts een paar honderd
K.M. lang is, dus niets voor dat enorme
gebied. Eén goede verkeersweg, dwars
door den Congo heen, die enorm veel
levens van inlanders gekost heeft, en
zwccpen aan Europeanen om de arme
zwarten af te ranselen. Maar die weg
raakt slechts het uiterste puntje van
ons gebied. Ik denk dat U daar wel
gauw zoudt genezen van uw valsche be
wering, dat er geen afstanden meer zijn.
De Mill-Hillers hebben slechts een
klein stukje van dien Congo te bewer
ken gekregen. Maar toch nog een ge
bied, wat bijna 3 maal zoo groot is
als Nederland, n.l. 80.000 K.M2.
Geen treinen, geen wegen, dus ook
geen auto's en verdere snel-vervoer
middelen. Alles woud, oerwoud, afge
wisseld met moerassen en rivieren, vol
stroomversnellingen, zoodat alleen er
varen bootslui zooals die negers zijn,
zich kunnen wagen op die stroomen.
Het eenige~vehikel dat wij hier en
daar kunnen gebruiken is een fiets,
die van bijzondere sterke constructie
moet zijn, wil je het langer als een
jaar uithouden. Voor de rest moeten
wc alles doen per „pedes apostolorum'
alias te voet of soms ook in kleine
rivierbootjes(uitgeholdeboomstammen)
i voortgcroeid door eenige negers onder
hun eentoonige trommelmuziek. En
dat daar afstanden bestaan en ook
verwerkt moeten worden, zal U door
't volgende nog duidelijker zijn.
Van onze eerste Missie-Statie tot de
verst afgelegene is het een reiB van
21 dagen, zegge 3 volle weken loopen,
soms fietsen, dan weer doodstil zitten,
met de knieën zoowat opgetrokken tot
je kin, bang dat je met de minste be-
eging met boot en al omtuimelt.
En mocht je omtuimelen, dan ben
je nog niet gelukkig, want in de Congo-
rivier zelf en in alle zijrivieren, krioelt,
ja werkelijk, krioelt het van kroko
dillen, die daar de gevaarlijkste vijand
van den mensch is. Vanwege die kro
kodillen ook, is het ons ten strengste
verboden om b.v. te baden In eenig
stroomend water, want reeds éénmaal
heeft een Father tot ontbijt gediend
aan zoo'n heer! Er zijn daar meer
wilde dieren en vooral ondieren, maar
daarover een volgende keer.
Nu moet ik U nog iets nieuws ver
tellen eind October vertrekt mijn boot.
Ik ben dus reeds druk bezig met mijn
uitzet: witte togen, witte pakken, witte
sokken, zonnehelm, ja, te veel om op
Jammer dat het allemaal zoo enorm
veel geld kost. U zult het misschien
niet gelooven, maar uitrusting en reis
kosten heel zuinig berekend een f1600.
Dat moet allemaal die arme Missie-
Overste betalen. En dan ben ik pas
op de plaats van bestemming. Die
Missies verslinden wat een geld!
Persoonlijk heb ik nog wel niet te
klagen, want van enkele goede ken
nissen heb ik reeds een bijdrage ge
kregen ter dekking van de enorme
kosten en wordt er reeds druk door
eenige liefdadige dames aan een altaar-
uitrusting gewerkt, maar toch mag ik
nog wel een beroep doen op alle le
zeressen en lezers, om in deze dagen,
mochten ze eens een extratje hebben,
aan de arme Congo-Missie te denken.
In een volgend artikel zal ik U laten
:n, hoe arm die missie is en hoe
noodzakelijk daarom aller hulp is. Het
is zaliger te geven dan te nemen, zegt
het spreekwoord en zoo denk ik er
ook over, maar mijn Overste heeft mij
als parool meegegeven: probeer
veel mogelijk geld mee te nemen om
zoodoende ons prachtig missiewerk te
steunen en dus Christus' belangen te
behartigen.
Laten we toch denken aan de woor
den uit 't bekende missielied„'t Gaat
om de ziele van den mensch".
U weet mijn adres toch? Elke gift,
hoe klein ook, is van harte welkom!
God zal het u beloonen.
Father J. A. SWILDENS,
Tromplaan la, Baarn.
KANTOORBOEKHANDEL
I F. TULP m
Langesfraat 68 t,o. Kiommcslraat TEL 816
SCHOOI- EK TEEKEHBENOODIOOHLDfH
len, onbewogen schijnenden Widukind,
in wiens binnenste het evenwel raast
en stormt; men wordt er door aan
gedaan.
De doodsche ftilte onder de toe
schouwers was wel het bewijs, dat
allen diep getroffen waren. En ten
slotte heerlijk schoon is de zang, \ielkc
tusschen de verschillende bedrijven
wordt uitgevoerd en die een zoo juiste
ïgt. Begeesterend is het
Openluchtspel
„Widukind".
Zondag j.l. is voor de eerste maal
met zeer groot succes te Soest op het
terrein van de St. Joseph-jongelingen-
vereeniging, dat in een waar bosch her
schapen was, het prachtige openlucht
spel „Widukind" voor een zeer talrijk
publiek opgevoerd.
Ook wij waren getuigen
eerste opvoering van dit stuk. Naar
onze bescheiden meening is er zeer
mooi spel geleverd. Prachtkerels: Wi
dukind, Karei, Lebuïnus, Hatulf, Bal
duin. Het betreft den strijd van volks
stam tegen volksstam in ons eigen
land. 't Oostelijk gedeelte, 't tegen
woordig Twente, den strijd van een
vrijheidsminnenden Sakser tegen den
moedigen Frank, den strijd tusschen
opbloeiende beschaving en natuur-
ruwheid, den strijd van het Kruis, dat
den vrede kwam brengen, tegen het
heidendom, waarvoor slechts gold „oog
om oog, tand om tand". De Frank zege
vierde en ook de beschaving zegevierde
tenslotte door de kracht van het Kruis.
We hebben genoten van het
spel, dat de talrijke medewerkers ons
vertoond hebben.
Als in het eerste bedrijf Widukind
in schitterend kleurige Saksische dracht,
met statige stap, uit het woud komt
aangetreden, gevolgd door zijn hoofd
mannen, gewapend met lange speren,
door priesters en bloedmannen, dan
komt men al dadelijk onder den indruk:
„hier gaat iets belangrijks gebeuren".
Vol hartstocht, vol 'kwalijk bedwon
gen drift, stoot Widukind met zijn for-
sche stem uit: „Mannen van den vrijen
Saksenstam, zult gij u nog langer laten
uwe heilige wouden. Een anderen God
wil koning Karei u brengen I Zult ge
dat toestaan, vrije Saksers?" „Nooit,
nooit!" dondert de Saksenkreet over
de ademloos luisterende menigte I „Dan
zal het oorlog zijn. De tijd is gunstig."
En allen nemen uit den geweldigen
drinkhoorn een teug lammerenbloed, om
dapperheid en sterkte te verwerven in
den komenden strijd. „Dat Loki zich
van mij meester make, dat hij mij door-
steke met mijn eigen zwaard en mij
buiten het Walhalla sluite, als ik mijn
eed van wrake mocht breke", davert
nog eens de stem van Widukiud over
de vergaderden. Schitterend spel werd
hier gegeven. Dat was Widukind, zoo
als hij in onze voorstelling leefdede
sluwe vos, die zijn uur wist te kiezen
die bouwde op de wapenen zijner fana
tieke krijgers en vertrouwde op de hulp
van vreemden, Longobarden en de
Denen, om den fleren Frankischen
leeuw te vernietigen.
Lof ook voor den opper-druïde en
den opperbloedman, die op hartstochte
lijke wijze den strijd tegen den Frank
predikten.
Een geheel ander figuur vertoonde
ons Lebuïnus, de geloofsprediker en
afgezant van Karei de Groote. Op
waardige wijze waarschuwt hij de ver
bolgen Saksers tegen den strijd. Met
kalme stem maant hij hen aan, zich te
onderwerpen aan den Frankenkoning
en te verzaken aan de afgodendienst.
Maar slechts de wind voert zijn woor
den mede, onbewogen blijft het ver
stokte Saksenhart: Widukind heeft een
zwaard als het zijne, onze goden zijn
de ware. We zullen de Frankenstam
met de leer van het Kruis uitroeien.
Dat is mijn antwoord. Ga
Schitterend spel wordt ook vertoond
door den Saksenhoofdman Hatulf. Het
verdrijven der Franken, het verwoesten
van den tempel te Deventer, dat be
vredigt hem nog niet. Hij wenscht het
vaderhart van Karei de Groote te treffen
door zijn zoon Lodewijk te ontvoeren.
Die sissende stem, dat grijnzende ge
laat, waarop de haat zoo levendig zijn
stempel drukt, deed ons bijna ver-
znchtenHeer, spaar den onschuldigen
Lodewijk.
In het tweede bedrijf tijdens den
Kerstnacht, zijn we getuige van de
ontvoering van Kareis zoon door
langen naar wraak trekken zij ten
strijde: „beeft Franken, ja, Franken
beeft". Roerend en"treffend is de ker
kelijke zang uitgevoerd in den Kerst
nacht in de kapel. En machtig klinkt
het lofled op het eind, wanneer èn
Wilki èn Widukind met zijn mannen
de goden verzaakt hebben.
Een bezoek aan deze openlucht-
voorstelling kunnen wij ten volle aan
bevelen. Enkele uren van onverdeeld
genot zal men smaken, terwijl men
meteen een indruk krijgt van het leven
der bewoners in een gedeelte van ons
land, hun gebruiken en hun godsdienst,
een twaalftal eeuwen geleden. Naar
we vernemen zal Zondag 24 Aug. om
3 uur de derde opvoering plaats
hebben.
of neemf een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H* ELZETIA AR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRflAT 84 TEL. 528
Hatulf met zijn vlugge Saksische
mannen.
En deernis gevoelen we met de
wanhoop van den armen vader, die
weeklaagt„Lodewijk, mijn zoon Lode
wijk", terwijl nog flauw het zwakke
hulpgeroep van den ontvoerden jon-
S:n hoorbaar is: „help, vader help",
ntroerend spel geven ons hier te
aanschouwen Wilki, de heidensche
zoon van Widukind, in wien, bij het
vinden van het kruis, de genade der
bekeering begint te werken in Lode
wijk, de jeugdige, vrome spruit van
den grooten Karei.
Het derde bedrijf voert ons weer in
het heilige woud der Saksers, waar
het Koningkind onder wreede marte
lingen gedwongen wordt tot offeren
aan de Saksische afgoden. Standvastig
blijft hij niet alleen weigeren, maar
wet zelfs Wilki over te halen, de
Christelijke leer te omhelzen. Beiden
worden eindelijk verwezen naar den
brandstapel, die met duivelsche lach
door Hatulf wordt opgebouwd. De
uitvoering van het plan wordt even
wel belet door de aanstormende Fran
ken. Widukind wordt gevangen ge
nomen, maar zijn leven blijft op het
smeeken der kinderen gespaard. Nu
grijpt een ommekeer plaats in het hart
van den zwijgenden Widukind. Hij
voelt plotseling de onmacht zijner go
den, zijn hart opent zich voor de ver
heven leer van den Gekruiste, die van
vergeving sprak, waar zijn Druïden de
wrake predikten. En hij belooft zijn
knieën te buigen voor den waren God
en voortaan slechts den vrede te zoeken.
Aangrijpend spel wordt ook in dit
bedrijf gegeven. De vader. Karei, die
er zijn geliefd kind terugvindt en in
Koninginneteelten
te Soest
Maandagavond was het comité tot
feestviering ten gemeentehuize bijeen,
voor de nadere vaststelling van het
feestprogramma, dat op Woensdag 3
September zal worden uitgevoerd.
Algemeen was men van oordeel, dat
vooral de kinderen ditmaal extra moes
ten worden bedacht. Het reeds uitge
trokken bedrag voor de tractatie en de
feestelijkheden van alle schoolkinderen
werd daarom gehandhaafd.
Na de vacantie zullen de hoofden
der scholen voor hun leerlingen feeste
lijkheden en een algemeene tractatie
organiseeren.
Wanneer voor de verschillende on-
derdeelen voldoende belangstelling aan
wezig is, zal op den feestdag het na
volgende programma worden afgewerkt.
9 uur: Klokluiden door de klokken
der 3 kerktorens.
9.30—10.30 uur: Muzikale rondgang.
10.30—11 uur: Concert in de mu
ziektent in het Rosarium, welk concert
aansluit aan den muzikalen rondgang.
11—12.30 uur: Optocht met ver
sierde rijwielen en twee- en vierwielige
wagens (geen reclame).
(Hieraan kunnen ook deelnemen de
deelnemers, welke des middags zullen
uitkomen bij jhet ringsteken met rij
wielen en 't schoonrijden met wagens.)
2—4 uur: Turndemonstraties op het
feestterrein, te geven door de Soester
Turnclub, directeur v. d. Linden.
3—4.30 uurRingsteken met rijwie
len voor meisjes en jongens van 12
tot 17 jaar.
4.30—6.30 uur: Harddraverij met
losse paarden onder den man en
schoonrijden met twee- en vierwielige
wagens.
8 uur: Opvoering van het openlucht
spel „Oogstfeest", onder leiding van
den heer Goossens.
Het feestterrein is gelegen aan de
Ferd. Huijcklaan hoek Zwarteweg.
Het ligt in de bedoeling des middags
toegang tot het feestterrein te verstrek
ken tegen een kleine betaling, terwijl
des avonds bij het openluchtspel zit-
en staanplaatsen verkrijgbaar zijn.
Het comité verzoekt den ingezetenen
dien dag zooveel mogelijk te vlaggen,
terwijl tevens in overweging wordt ge
geven, vooral des middags de zaken
te sluiten, opdat deze dag voor
ieder een feestdag wordt.
gelijkheid, dat een zeer belangrijk ge
deelte van den oogst zou verloren
gaan door de ziekte, ats gevolg van
aanhoudende regens, en zich straks
met verlies zullen hebben in te dekken.
Hoewel een belangrijk gedeelie van
den oogst door ziekte der knollen ver
loren is gegaan, wat op zichzelf reeds
een prijsstijging van het gezonde ar
tikel tengevolge zou moeten hebben,
is het echter een gunstig teeken, dat
thans grootere animo in Frankrijk be
staat en men aldaar ook hoogare prij
zen verwacht.
Bestand tegen
zwaar gebruik
FONGËRS
UITSPRAKEN KANTONGERECHT
TE AMERSFOORT.
Geen maatregelen nemen bij bouw
werk ter waarschuwing van het publiek:
B., Amersfoort f5 of 2 d.
Op weg geplaatst voorwerp niet ver
lichten M. L. B., Rotterdam f 10 of 5 d.
Vuur aanleggen met brandgevaar:
O. H., Amersfoort f 10 of 5 d.
Verwekken van burengeruchtJ. S.,
Soesterberg f6 of 3 d.
Wegblijven als opgeroepen getuige
P. J. v. B., Eemnes f8 o"
hoonen door den opdringenden Frank? zijn armen drukt, Lodewijk en Wilki,
Hij spot met uwe goden, hij onteertjsmeekend om het leven van den stil-
Plantaardappelen.
Vanuit Frankrijk wordt ons mede
gedeeld dat, nu zich teekenen vertoo-
nen dat de langdurige regenperiode
naar het schijnt tot staan is gebiecht
en sedert een paar dagen mooi weer
is aangebroken, de vraag naar Holland-
sche Plantaardappelen belangrijk is
toegenomen, terwijl de algemeene ver
wachting is, dat de prijzen zullen
;en.
jeze verblijdende opleving is langen
tijd tegengehouden eensdeels door de
verschrikkelijke regenval van de laatste
weken en anderdeels door verschillende
kooplieden, die zelf geen verbouwer
zijnde en geen voorraden bezittende,
vóór de regenperiode belangrijke kwan-
tums tegen lage prijzen verkochten,
geen rekening houdende met de mo-
Ongerechtigd in roggeland loopen:
J. H. P., Amsterdam f5 of 3 d.
Zonder jachtacte met geweer in 't
veld zijn: W. A. S., Haarlem f 10 of
5 d. en verb, geweer; A. H., Hoogland
f 25 of 10 d. en verb, geweer.
Visschen zonder vergunning: F. H.,
Hilversum f 3 of 2 d. en verb, visch-
tuig.
laat doen arbeidenE. v. d. W.,
Amersfoort f6 of 3 d.;A. van V., Bun
schoten f3 of 2 d.
Leerplichtwet: F. R., Baarn f5 of
3 d.; H. W., Bunschoten f2 of 1 d.;
A. v. d. G., Bunschoten f7.50 of5d.;
K. K., Spakenburg f20 of 10 d.
Bij margarineverkoop het woord niet
vermelden op deur en raam: H. W.,
Woudenberg f2 of 1 d.
Als werkgever geen zegels plakken:
G. F. P., Amersfoort 10 maal 50 cent
of 1 d.
Zich als arbeider niet tijdig melden
bij Raad van Arbeid: J. L., teRhenen
f 10 of 5 d.
Op spoorweg loopenG. v. D., Barnc-
veld f5 of 3 d.; N. v. D., id.
Melk niet dobr kraan aftappen: J.
S., Amersfoort f5 of 3 d.
Brood met verkeerde samenstelling
verkoopen: C. W., Scherpenzeel f40
of 10 d.
Een zeis onbedekt vervoeren in
Baarn: A. B. Eemnes f2 of 1 d.
Te Soest op openb. weg muziek
maken :M.M. de J. zwervend f2 ofl d.
Wielrijden in beschonken toestand;
J. J. M. C. Amersfoort f 15 of 15 d.,
J. L. Nijkerk f25 of 10 d.
Wielrijdend zich vasthouden aan
auto: E. W. N. Amersfoort f5of 3d.,
D. N. S. Barneveld.
Wielrijden zonder licht: R. W. R.
Soest f5 of 2 d., R. v. d. D. Soest
f3 of 2 d.
Idem zonder belA. O. Zwijndrecht
f2 of 1 d.
Motorrijden of autorijden zonder
voorgeschreven remmen: C. J. O.
Amsterdam f 5 of 3 d., A. M. M. Put
ten f25 of 10 d.
Geen rijbewijs toonen: C. G.
Amsierdam f 5 of 3 d., H. N. Helle
doorn id.
Met motorrijtuig in de bocht de
linkerzijde houdenH. V. Wageningen
f 5 of 3 d.
In Soest te snel rijdenA. W. H. A.
B. Haarlem f25 of 10 d.
Idem in Barneveld: G. J. H. En
schede f 10 of 5 d., Q. R. R. Rotter
dam id.
1