Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Transpireerende
I
Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pry's
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
- tper
voor handel en nijverheid
=1
per regel. Billijke tarieven
rhtid bg geregeld adver-
moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 mr in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag* en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 29 Aug. 1930 - No. 44
Eenwijze neemt van alles kennis
maar hij neemt slechts van 't goede
bezit.
Epistel en Evangelie.
12e Zondag na Pinksteren.
Les uit den tweeden brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinthiërs;
UI, 4-9.
BroedersZoodanig een vertrouwen
hebben wij door Christus bij God.
Niet als waren wij uit ons zei ven ge
noegzaam om iets te denken als uit
ons zeiven; maar onze genoegzaam
heid is uit God, die ons ook bekwame
dienaars gemaakt heeft van een Nieuw
Testament, niet door letter maar door
den Geest; de letter immers doodt,
maar de Geest maakt levend. Indien
nu de bediening des doods, met let
ters in steenen gegrift, in heerlijkheid
geweest is, zoodat Israel's zonen het
gelaat van Mozes niet konden aan
schouwen wegens de heerlijkheid zijns
aangezichts, weike te niet gaat, hoe
zal niet veel meer de bediening des
Geestes in heerlijkheid zijn. Want in
dien de bediening der veroordeeling
heerlijkheid is, veel meer is de be
diening der gerechtigheid overvloedig
in heerlijkheid.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; X, 23-37.
in dien tijd sprak jezus tot Zijne
leerlingen: Zalig de oogen, die zien
wat gij ziet! Want Ik zeg u, dat vele
profeten en koningen verlangd hebben
te zien wat gij ziet, en zij hebben het
niet gezienen te hooren wat gij hoort,
en zij hebben het niet gehoord.
En zie, zeker wetgeleerde stond op
om Hem op de proef te stellen en
zeide: Meester! met wat te doen zal
ik het eeuwig leven bezitten? En Hij
sprak tot hem: Wat staat er in de
Wet geschreven? Hoe leest gij? Hij
antwoordde en zeideGij zult den Heer
uwen God liefhebben uit geheel uw
hart en uit geheel uwe ziel en uit al
uwe krachten en uit geheel uw ver
stand; en uwen naaste als u zeiven.
En Hij sprak tot hem: Gij hebt goed
Ïeantwoord; doe dit en gij zult leven,
toch hij, zich zeiven willende recht
vaardigen, zeide tot |ezus: En wie is
mijn naaste? Jezus nu nam het woord
op en sprak: Zeker mensch ging van
Jeruzalem af naar Jericho en viel onder
roovers, die hem ook uitschudden en
wonden toebrachten en heengingen,
terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
Het gebeurde nu dat een priester den
zelfden weg afkwam en, hem gezien
hebbende, voorbijging. Ook een Leviet,
toen hij nabij de plaats was en hem
zag, ging eveneens voorbij. Doch zeker
reizend Samaritaan kwam nabij hem,
en hem ziende, werd hij door mede
lijden bewogen. En toetredend, ver
bond hij zijne wonden en goot er olie
en wijn in, en legde hem op zijn last
dier en voerde hem naar eene herberg
en droeg zorg voor hem. En des anderen
daags nam hij twee tienlingen en gaf
ze den waard, zeggende: Zorg voor
hemen wat gij verder moogt te kosten
leggen, zal ik u bij mijne wederkomst
teruggeven. Wie van deze drie was,
dunkt u de naaste van hem, die onder
de roovers gevallen was? En hij zeide:
Die barmhartigheid aan hem gedaan
heeft. En Jezus sprak tot hemGa en
doe gij eveneens!
KANTOORBOEKHANDEL
i F. fl. TULP m
Langer trast 66 to. Krommestrait TEL 926
SCHOOL- (1 TEEIUIMIGOW
Liturgische Kalender.
Week van 31 Aug.—6 Sept.
Zondag 31.12e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Deus in Adjutorium, 2e
geb. H. Kaymundus.
Maandag 1 Sept. H. Egidius, 2e geb.
H.H. Twaalf Broeders, 3e A cunctis.
Dinsdag 2. H. Stephanus Koning, 2e
geb. A cunctis, 3e naar keuze.
Woensdag L. Mis als Zondag, zon
der Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e v.
d. Overledenen Fidelium (2 Nov.), 4e
naar keuze.
Donderdag 4. Mis als Zondag,
der Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e naar
keuze.
Vrijdag 5. H. Laurentus Justinianus,
2e geb. A cunctis, 3e naar keuze.
Zaterdag 6. Mis van O. L. V. Salve
(bij Votiefmissen), 2e geb. v. d. H.
Geest, 3e voor Kerk of Paus, Pref. H.
Maagd.
Evangelie verklaring.
12e Zondag na Pinksteren.
Vele Profeten en Koningen van het
Oude Verbond hadden gewenscht den
lang verwachten Messias met hunne
lichamelijke oogen te aanschouwen maar
zij beleefden het niet. Daar nu de leer
lingen des Heeren dit geluk hadden,
sprak de Zaligmaker tot hen: „Zalig
de oogen die zien hetgeen gij ziet". Dit
moeten wij echter niet verstaan omdat
zij Hem slechts met lichamelijke oogen
aanschouwden, want dan waren ook
de schriftgeleerden, Pharizeëen, Pilatus,
Herodus gelukkig en zalig geprezen;
maar wijl zij den Zaligmaker ziende in
Hem geloofden, zijn heilige leer uit
zijnen goddelijken mond aannamen en
daarnaar leefden. Bemerkt hier dat niet
alleen de leerlingen des Heeren maar
ook wij die behooren tot Jezus Kerk
zalig te prijzen zijn, als wij in de ware
Kerk met de geestelijke oogen van ons
geloof jezus aanschouwen, zijn heiligen
levenswandel betrachten, zijn goddelijk
woord in de preek en het christelijk
onderwijs hooren want daarin zien, daar
in hooren wij Jezus. Over dit ons ge
luk drukt zich de Zaligmaker nog nader
uit als Hij tot zijn apostel Thomas zegt
„Zalig zij die niet gezien en toch
geloofd hebben".
Ais dan een wetgeleerde tot Hem
nadert met de vraag: „Meester door
wat te doen zal ik het eeuwig leven
bezitten?" laat Jezus hem zelf het ant
woord daarop geven door hem te ver
wijzen naar hetgeen reeds in het Oude
Verbond daarover geschreven stond
„God beminnen en zijn evennaaste"
Op de vraag van den wetgeleerde
,Wie is mijn evennaaste?" verhaalt de
Zaligmaker dan de heerlijk schoone en
treffende gelijkenis van den barmharti-
gen Samaritaan.
De Joden beschouwden alleen hun
geloofsgenooten, hun landsgenooten en
hunne vrienden als hun evennaaste.
Vreemden daarentegen en die niet hunne
geloofsgenooten waren meenden zij.
volgens de verkeerde uitlegging die zij
aan de Wet gaven, van hunne liefde
en behulpvaardigheid te mogen uit
sluiten. Om deze grove dwaling der
Joden te weerleggen verhaalt Hij hun
hoe een slachtoffer van een roofaanval
ten slotte geholpen wordt door een
Samaritaan.
jezus stelt hun de liefdedienst van
dien man als voorbeeld voor oogen,
die ofschoon een Samaritaan zijnde en
dus geen geloofsgenoot (omdat de Sama
ritanen zich hadden afgescheiden van
den tempeldienst te Jerusalem) toch niet
aarzelde aan het ongelukkige slachtoffer
zijn diensten aan te bieden. Daardoor
wilde Jezus dus leeren dat ieder mensch,
Jood of Heiden, vriend of vijand onzen
naaste is, dien wij moeten beminnen
gelijk ons zeiven. Datzelfde heeft Hij
bij verschillende gelegenheden geleerd
en het bekrachtigd door zijn voorbeeld.
Niet alleen tot den Wetgeleerde maar
ook tot ons zegt Jezus: „gaat heen en
doet ook zoo". Ook wij moeten het
voorbeeld van dien barmhartigen Sama
ritaan navolgen door iederen hulpbe
hoevende met onze liefdediensten bij te
staan, door iederen noodlijdende te
helpen. Liefde en hulp moeten wij ook
hun betoonen die ons geen dank weten,
a zelfs aan hen die ons versmaden,
belasteren of met vijandschap bejegenen.
Aan onze menschelijke zwakheid
overgelaten zullen wij daartoe soms wel
niet in staat zijn. Daarom moeten wij
God dikwijls om zijn bijzondere genade
daarvoor bidden, overeenkomstig 't
woord van den H. Paulus: „Ik kan
alles in Hem die mij versterkt".
heer E. Kolkman, pastoor aldaar.
Hij kwam van een pelgrimsreis uit
Kevelaer terug en werd plotseling
ongesteld.
Pastoor Kolkman herdacht den 15en
dezer zijn 40-jarig priesterfeest.
Everardus Lebuinus Kolkman werd
geboren te Diepenveen 19 November
1866 en priester gewijd 15 Augustus
1890. Achtereenvolgens werd hij be
noemd tot kapelaan te Etten 13 Febr.
1891, te Amersfoort (O.L.Vr.) 15 Febr.
1895 en te Utrecht (H. Cath.)28Aug.
1896. Op 18 Januari volgde zijn be
noeming tot pastoor te Hellendoorn,
welke standplaats hij 23 Juni 1911
voor Doesburg verwisselde.
Kerk nieuws.
AARTSBISDOM UTRECHT.
De Aartsbisschop ven Utrecht heeft
benoemd tot kapelaan aan de Metro-
politaankerk te Utrecht W. P. A. ter
Meulen en tot assistent te Spijk bij
Lobith A. B. J. B. van Rhijn, priester
van het Seminarie.
PASTOOR KOLKMAN f
Te Doesburg is overleden de Zeer
De Wereldtentoon
stelling te Antwerpen.
Daar de sluiting, welke aanvankelijk
vastgesteld was op 3! October, thans
tot 1 December a.s. (misschien wel tot
31 December) is verlengd, wegens het
buitengewone succes, zullen vermoe
delijk nog velen juit deze streken de
tentoonstelling bezoeken en we meen
den daarom dat enkele wenken aan
allcenreizenden niet onwelkom zullen
zijn. Gaat men met een reisgezelschap,
dan wordt voor geleide gezorgd en
behoeft men zich dus niet van te voren
te prepareeren.
Van Amersfoort en Baarn gaat men
per trein naar Utrecht en stapt daar
over op den ochtendsneltrein van 8.50,
over den Bosch—Tilburg—Roosendaal.
In Roosendaal overstappen op den
sneltrein naar Parijs (geen D-trein;
dus geen bijbetaling) van 11.57 (op
onthoud in Roosendaal pl m. 1 uur,
dus juist' tijd genoeg om zich even te
vertreden en een kop koffie te drinken).
Deze rijdt in Esschen door. De douane
controle geschiedt dus in den trein
eveneens de passen-contrOIe. Wanneer
men verklaart niets te hebben aan te
geven en ook werkelijk niets bij zich
heeft, waarvan invoerrechten verschul
digd zijn (een matig aantal sigaren,
sigaretten, plm. 50 stuks, zijn geoor
loofd) dan is de contröle binnen een
paar minuten afgeloopen. Men doet
verstandig aan het station Baarn of
Amersfoort een kaartje te koopen in
eens door naar Antwerpen, daar de
tijd van overstappen te Utrecht vrij
kort is (Baarn 12min.,Amersfoort8min.)
en men anders buitenom moet. Treft
het dat het druk is aan de loket
ten, dan kan het gebeuren, dat men
den trein, die op het 2e perron Zuid
zijde staat, mist.
Heeft men in Antwerpen geen fa
milie of kennissen, waarbij men gaat
logeeren, dan gaat men naar het ge
bouwtje, dat rechts (als men uit de
hal van het Centraal Station te Ant
werpen komt) van het station staat. In
dit informatiebureau belt men U een,
of zoo noodig meerdere hotels op, net
zoo lang tot U onderdak gebracht zijt.
De employe's van dit bureau zijn zeer
beleefd, spreken goed Hollandsch en
het kost U niets dan een bedankje.
Wij raden aan om geen goedkooper
hotel dan 60 franc per nacht (f4.20)
voor een kamer met één bed en 80
90 franc voor een kamer met 2 bed
den te besteden. Blijft U meer dan 1
dag in Antwerpen (en dit is feitelijk
wel noodig om een en ander goed
zonder al te groote vermoeidheid
zien) dan raden wij aan om toch niet
dadelijk voor alle nachten, die U in
Antwerpen blijft, de kamer(s) te be
spreken; dit kunt U beter, als het
hotel U bevalt, den volgenden morgen
doen. Ontbijt is niet, zooals in Holland,
in den logisprijs begrepen, maar moet
apart betaald worden (6 a 10 franc).
Neem zooveel francs mee als U denkt
ongeveer noodig te hebben. Wel kan
men in België overal met Hollandsch
geld terecht en het op den dag in de
binnenstad in de kantoren tegen francs
inwisselen, maar het is beter om dade
lijk francs bij de hand te hebben
(fr. 100 kosten f7.U weet natuur
lijk, dat U een geldige (nog niet ver-
loopen) pas of een bewijs van Neder
landerschap noodig heeft, te verkrijgen
op het Gemeentehuis.
De paviljoens op de tentoonstelling
sluiten om 6 uur. Men doet dus ver
standig om, nadat men in den omtrek
van het station in een der vele ge
legenheden gedineerd heeft, (dat doet
men in België meestal vroeg, nl. van
12—2 uur; voor 15 tot 20 franc heeft
men een redelijk goed diner, waarop
men het best tot 7 uur uithoudt) op
een der trams te stappen, die naar het
oksels en voeten
behandelt men met Purotpoeder. Dit is het
meest atdoende middel daatvoor. Het kost
45 en 60 eb per bus en Is evenals Purol,
verkrijgbaar bg Apoth. en Drogisten.
tentoonstellingsterrein gaan (o.a. lijnen
2, 25 en 30); deze komen vlak vóór
het station. Toegangsprijs tentoonstel
ling, inclusief alle 5 francs. Het is niet
doenlijk om alle pavilloens op een
middag te bezichtigen. Men moet dus
een keuze doen. Als de mooiste kun-
:n wij aanbevelen: Nederland, Italië,
sgeland (ligt geïsoleerd bij de 2
bruggen) en Belgisch Congo. Neder
land komt uitstekend voor den dag.
Wanneer men in het Engelsche pavilloen
komt, moet men vooral een kwartiertje
voor de verlichte wereldkaart
(glas), waar men om heen staat. Let
vooral op het technische wonder van
de* varende scheepjes.
Overigens valt over het meer of
minder bezienswaardige geen advies
te geven. Dit is een kwestie van per
soonlijken smaak, beroep of interesse.
Ongeveer een of een half uur vóór
donker verlaat men het terrein en ga
in de stad weer wat gebruiken. Dit
breekt den dag eenigszins en de trams
zijn niet duur (van 65 centimen tot 1
franc per rit). Eten bij een der ge
legenheden op de tentoonstelling is
niet aan te bevelen. Is het donker dan
gaat men de werkelijk feeërijke ver
lichting op het tentoonstellingterrein
zien, waarbij men zal getroffen word en
door de magnifiek belichtte fonteinbij
den ingang. Is het nog te vroeg naar
zin om naar bed te gaan, dan geeft
het kermisterrein en de muziektent
Ober-Bayern verpoozing. Er loopt over
liet tentoonstellingterrein een lilliput-
spoorweg; een enkel ritje daarin (5
francs) is wel aardig, mits het niet te
koud is. want de wagentjes zijn open.
Den volgenden morgen, wanneer men
flink uifgerust is, ga men wederom naar
de tentoonstelling om een bezoek te
brengen aan een paar andere pavil
joens, waarvoor men den vorigen dag
geen tijd had. In de morgenuren is
het meestal rustig en kan men dus
beter overal vlakbij komen.
Den middag gebruikt men om de
Lieve Vrouwekerk en enkele andere
dingen in de stad te bekijken (Schelde-
kade, het Steen, standbeeld-fontein van
Brabo enz.); dit alles ligt vlak bij el
kaar en mooie, oude gevels vindt men
in de binnenstad overal. Ook fraaie
winkels, opera- en schouwburgge
bouwen. Bij een bezoek aan de L. V.
kerk, die uit- en inwendig een wonder
is van gotische bouwkunst, verzuime
men ook niet de prachtige schilderijen
van Rubens te bekijken, die in -den
namiddag onbedekt zijn (toegang tot
de kerk dan 2 franc) en het schilderij
van den Belgischen schilder Janssens
voorstellende de Koningen des Vredes
en geplaatst op een der kleine altaren
in den kapellenkrans rondom (achter)
het hoofdaltaar.
Met welken trein men terug wil,
's middags of 's avonds, weten wij na
tuurlijk niet. Men doe maar niet de
moeite om in een Belgisch spoorboek
te zoeken (zeker driemaal zoo dik als
het onze) maar vrage dit na aan het
bureau „Inlichtingen" in de hal van
het station, waar de dienstdoende amb
tenaar, die goed Hollandsch spreekt,
het uiterst bereidwillig voor U op
zoekt.
De tentoonstelling en de stad Ant
werpen zijn de reis dubbel en dwars
waart en men zal hoogst voldaan thuis
komen. Over het algemeen genomen,
is het voor Nederlanders in België
goedkoop.
Men wenscht nog van ons te weten
hoe wij denken over de reis per auto
bus, op één dag heen en terug. Uit
persoonlijke ervaring kunnen wij dit
niet beoordeelen en wij hebben ook
nog niemand gesproken, die de reis
op die wijze gedaan heeft. Stellig is
het veel goedkooper en zal men veel
natuurschoon zien, maar van Amers
foort en Baarn lijkt het ons toch wel
wat ver en ook erg vermoeiend. Door
de overgangen per pont over de groote
rivieren zal ook nogal wat tijd ver
loren gaan en speciaal 's avonds in
donker lijkt ons dat eenigszins luguber.
Binnenland
cialisten laten misleiden.
Van militarisme is bij de voorstellen
van minister Deckers geen sprake. Men
kan bezwaar hebben tegen sommige
onderdeelen, maar militaristische nei
gingen vallen in deze voorstellen niet
te ontdekken.
Maar, schreef de N. Tilburgsche Ct.
we moeten goed onderscheiden:
„Er is een katholiek minister van
oorlog. Hij komt met een Vlootplan.
Is het een katholiek belang, dat dit
Vlootplan wordt verwezenlijlrt?
Wij gelooven het niet. Het kan een
nationaal belang zijn het kan zelfs
geen nationaal belang zijn. Wie maakt
dat met zekerheid uit?
Maar wij, als katholieken, kunnen 't
voorstel rustig bekijken, aanvaarden
en zelfs verwerpen.
Gevaarlijk echter voor onze zuiver
katholieke belangen kan het zijn, den
schijn te wekken bij ons volk, aisof
het een bijzonder katholieke wensch,
laat staan een katholiek belang is, dat
een onzer katholieke ministers met eer
voorstel, dat geheel van militair-tech-
nischen en nationalen aard is, het door
hem gewenschte succes behaalt.
Zelfs wanneer onder ons de meer
derheid voor het Vlootplan zou zijn,
het lijdt geen twijfel dat er ook ande
ren en waarschijnlijk zelfs vele katho
lieken zijn, die ui» afkeer van den oorlog
er niet van- zijn gediend. Zij zullen
hun meening mogen hebben zonder
ook maar in 't minst aan hun katho
licisme te kort te doen.
Wanneer nu de sociaal-democraten
op stap gaan om namen te verzamelen
op lijsten voor een petitionnement
tegen het Vlootplan is er niets
ons volk te waarschuwen, wanneer men
althans voor dat plan meent te moeten
uitkomen. Maar dan waarschuwe men
niet de katholieken alleen, dan waar
schuwe men geheel ons volk, wat ook
trouwens overeenkomt met wat de
R. K. Staatspartij wil zijn, een nationale
partij.
Maar vooral zouden wij het niet
kunnen toejuichen aan kerken strooi-
bijetten te gaan uitdeelen en dan zelfs
„na iedere Mis".
Zoo iets krijgt zoo gemakkelijk een
zuiver katholieke tint.
Al wat men formeel hiertegen kan
inbrengen, dat het een buiten het an
der staat, dat een circulaire der R. K.
Staatspartij niets kerkelijks is, zelfs niet
wanneer zij aan de deur der kerk wordt
uitgereikt, doet niets af aan het feit,
dat men den schijn moet vermijden
een verband te leggen dat er niet mag
zijn.
Bovendien geef» men door voor zulke
circulaire-verspreiding een ander ter
rein te kiezen ook zeker geen aanstoot
aan geloofsgenooten, die wat hun
recht is tegen het Vlootplan zijn
gekant.
Iedere schijn zelfs, dat het hier om
n Katholiek godsdienstig belang gaat
dient vermeden.
Ook „De Maasbode" denkt er zoo
over. Dit blad schreef:
,,Men late de kerk buiten deze
ver politieke kwestie en doe evenmin
alsof deze aangelegenheid ook al uit
de sfeer der vrije kwesties is gehaald."
Op dit punt kunnen wij niet angst
vallig genoeg zijn.
Al misprijzen wij de politieke actie
der socialisten ook nog zoozeer, onzer
zijds moeten wij daartegen in dit, ge
val nu het om een geheel vrije, ten
deele nationale, en ten anderen deele
zuiver technische kwestie gaat, slechts
met politieke middelen opkomen.
De Kerk heeft al nadeel genoeg ge
leden door het werk*elijk of in schijn
identificeeren van politieke en gods
dienstige zaken.
hipt UW SÉjjfRIChiliB
of neemt mr abonnement vOOr onder
houd een uw «hrlJfmacWne bij
H. ELZET1AAR
KANTOORBOEKHANDEL
UMMeSfWMT «4 IEL. 628
DE HAAGSCHE BURGEMEESTER.
-Met de meeste stelligheid kan wor
den medegedeeld, dat de burgemeester
van 's Gravenhage, mr. J. A. N. Patijn,
wiens ambtsperiode 30 September a.s.
na een twaalfjarig burgemeesterschap
eindigt, verzocht heef» niet meer voor
een herbenoeming in aanmerking te
worden gebracht.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
HET VLOOTPLAN.
Alleen degenen, die niet goed inzien,
waarover het eigenlijk gaat, die ver
geten dat de S.D.AP. ageert tegen
voorstellen van scheepsaanbouw van
precies denzelfden aard als zij sedert
jaren zonder verzet van eenige betee-
kenis in het Parlement heeft goedge-
keurd, kan zich door de actie der so-J tol aan zijn dood werkzaam is geweest.
DE UTRECHTSCHE KANTON
RECHTER.
In Zwitserland is plotseling in den
leeftijd van 59 jaren overleden mr. P.
I. du Puy, kantonrechter te Utrecht.
Na als kantonrechter te Kampen en te
Zwolle werkzaam te zijn geweest, werd
mr. du Puy in 1923 als zoodanig te
Utrecht benoemd, in welke functie
TE DEUM VOOR H. M. DE KONINGIN
Zondag 31 Augustus, kwart vóór 1?,
zal in de garnizoenskerk St. Franciscus
Xaverius, Zand 29, een plechtig Te
Deum worden gezongen naar aanleiding
van den verjaardag van H. M. de
Koningin.
De militaire en burgerlijke autori
teiten van de stad met de officieren
van het garnizoen en hunne dames
zijn hierbij uitgenoodigd.
De plechtigheid zal worden geleid
door den Kolonel Hoofdaalmoezenier
van Leger en Vloot b. d. Monseigneur
F. J. H. Evers, en is voor iedereen
toegankelijk.
De eersts reien banken zijn voor de
genoodigden gereserveerd.
KONINGINNEDAG TE AMERSFOORT
Zaterdag 30 Augustus: Des namid
dags generale repetitie voor de koraal
zang bij de muziektent in het plantsoen.
1 September: In den voormiddag:
rondgang van 3 muziekkorpsen, koraal
zang, carillonspel, klok luiden, kinder
optocht met bloemencorso, parade van
het garnizoen.
In den namiddag: optocht naar het
feestterrein, massale gymnastiek de
monstraties, groot springconcours, wed
strijden van de Pedaalridders, diverse
attracties.
In den avond: openlucht-bioscoop,
optreden van gy mnastiek-vereenigingen,
een buitengewoon groot vuurwerk.
2 September houdt het Bestuur van
de Oranjevereeniging receptie, welke
wordt gevolgd door een muziekuit-
uitvoering. In den avond van dien dag
komen de leden die daarvoor reeds
kaarten in hun bezit hebben, in feest-
vergadering bijeen in 3 zalen.
Op 3 September hist, allegorische
en reclame-optocht, terwijl deze dag
zal worden besloten met een muziek
uitvoering in het plantsoen en een tap
toe op verschillende punten in de stad.
Tevens word» een etalageversierings-
wedstrijd gehouden en verschillende
punten van de stad geïllumineerd.
In aansluiting hierop wordt de bur
gerij van Amersfoort beleefd doch
dringend uitgenoodigd gedurende 3
dagen de nationale driekleur te ont
plooien.
Naar wij vernemen heeft pater Li-
duinus Exler O. F. M. Donderdag
28 Augustus, voor de tweede maal zich
naar zijn missie in Zuid-Chansi be
geven.
Burgemeester en Wethouders heb
ben afwijzend beschikt op hei verzoek
van de commissie, welke voor de
stads- en gevelversiering zou zorg
dragen, om de brug aan de Utrechtsche
straat en de Arnhemschestraat alsmede
de Koppelponrt electrisch te doen ver
lichten van gemeentewege.
Op den Leusderweg werd een wiel
rijder achterop gereden door een auto.
De autobestuurder wilde passeeren.
Toen stak plotseling de wielrijder ook
over. De auto stopte onmiddellijk, doch
de man reed tegen den wagen op en
kreeg een ernstige wonde aan het hoofd.
Van de twee jongens die de vorige
week gingen zwerven, is de eene
teruggekeerd. De andere is nog niet
teruggekomen.