Katholiek Orgaan
voor
oort en Omstreken
Italiono
Bel dan op No. 42
Op elke wond Purol
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
Kantoor en Drokkerl) Langegrsehf 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Poet-giro no. 442S4
Vrijdag 10 Oct. 1930 - No. 56
Niet hierin steekt de wijsheid, dat
men In de scholen de letters leert of
redetwist over de moeder van Andro
mache of over de kinderen van Niobe,
maar dat men de goddelijke en mensche-
lijke dingen In hun' diepte tracht te
doorgronden. De Mlrandolle.
Bplstel en Evangelie.
18e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den H.
apostel Paulus aan de Korinthiërs;
I, 4-8.
Broeders altoos dank ik uwentwege
mijnen Ood, voor de genade Oods,
die u gegeven is In Christus Jesus;
dat gij in Hem rijk geworden zijt in
alles, in alle leer en in alle kennis,
gelijk ook de getuigenis aangaande
Christus u bevestigd iszoodat u in
geene genadegave iets ontbreekt, ter
wijl gij de openbaring verwacht van
onzen Heer Jesus Christus, die u ook
standvastig maken zal ten einde toe,
om zonder misdaad te zijn op den dag
der komst onzes Heeren Jesus Christus.
EVANÖEL1E
volgens den H. MattheUs; IX, 1—8.
In dien tijd ging Jesus in het schip
en voer over en kwam in zijne stad.
En zie, zij brachten tot Hem eenen
lamme, die op een bed lag. En Jesus,
hun geloof ziende, sprak tot den lamme:
Vertrouw, zoonl uwe zonden worden
u vergeven. En zie, eenigen van de
schrifgeleerden zeiden bij zich zeiven:
Deze lastert Ood. Daar nu Jezus hunne
gedachten zag, sprak Hij: Waarom
denkt gij kwaad in uwe harten? Wat
Is gemakkelijker te zeggen: uwe zon
den worden u vergeven, of te zeggen
sta op en wandel? Doch opdat gij
moogt weten, dat de Zoon des men-
schen macht heeft om op aarde zonden
te vergeven, sta op, sprak Hij toen
tot den lamme, neem uw bed op en
ga naar uw huisl En deze stond op
en ging naar zijn huis. De scharen
nu die het zagen, werden bevreesd
en verheerlijkten God, die eene zoo
danige macht aan de menschen gege
ven had.
Liturgische Kalender.
Week van 12—18 October.
Zondag 12. 18e Zond. naPinkstere,
Tijdeigen, Mis Da pacem, 2e geb. H.
Wilfridus.
Dinsdag 14. H. Callistus I.
Woensdag 15. H. Teresia,
Donderdag 16. Mis van Zond. zon
der Gloria, 2e A. cunctis, 3e voor
Overledenen Fidelium (2 Nov.), 4e
naar keuze.
Vrijdag 17. H. Hedwig, 2e en 3e
geb. als op Maandag.
Zaterdag 18. H. Lucas, Credo, Pre
fatie van de Apostelen.
ESvangelleverklaring.
18e Zondag na Pinksteren.
Als de Zaligmaker in het landschap
der Gerasenen twee menschen, die van
de booze geesten bezeten waren, er
van verlost had, voer Hij over het
meer van Genezareth en kwam in zijne
stad, genaamd Capharnaum. Deze stad
werd zijne stad genoemd wijl Jezus
gedurende de jaren van zijn openbaar
leven aldaar dikwijls ophield, waar
schijnlijk ten huize van Simon Petrus.
Bij zijn aankomst stroomde een zoo
groote menigte volks tot Hem in het
huis waar Hij was binnen getreden,
dat dit overvol was en de menschen
niet kon bevatten. En zie zij brachten
Hem eenen lamme, die op een bed
lag; en deze, gelijk de H. Lucas er
bij verhaalt, geen gelegenheid vinden
de hoe zij hem, om de menigte des
volks, zouden binnen brengen, droegen
hem op het plat dak en lieten hem
met het bed naar beneden zakken vóór
Jezus voeten. En Jezus hun geloof
ziende en het groote vertrouwen dat
zij in Hem stelden, zeide tot den lamme:
Betrouw zoon, uwe zonden zijn u
vergeven.
Waarom vertroostte Jezus den lamme
eerst met de vergeving zijner zonden,
voordat Hij hem naar het lichaam ge
nas? Om daardoor te kennen te geven,
zegt de H. Augustinus, dat zijn kwaal
doorzijn voorgaande zonden ontstaan
was. Als een verstandig geneesheer
KANTOORBOEKHANDEL
m F. A. TULP 1
Langst traat 68 to. Krommastrut TEL 326
DOOZEN HUISHOUDPOST Inhoudende:
50 Enveloppen 30 vel gelinieerd pap|er
20 Correapondentielinnrton 10 Brlelkaarten
1 vel vloei Poaltnrlevcn voor binnen-
PRIJS f I.—
zocht Jezus eerst de oorzaak zijner
ziekte weg te nemen.
Hierin vinden we een schoone les
voor ons. Wij ook zijn dikwerf zelf
de schuld en oorzaak van vele ziekten
en kwalen, die wij zelf te lijden heb
ben. Ontstaan niet vele onzer kwalen
uit onmatigheid in eten en drinken,
uit onkuischheid of uit hevige driften
van opvliegendheid en andere onbe
teugelde hartstochten? Laat ons om
daarvan genezen te worden trachten
tot Jezus te komen en Hem smeeken
dat wij door Zijne genadige hulp eerst
de oorzaak mogen wegnemen door het
verbeteren van onze zondige driften
of ongeregeldheden. Laat ons tot herstel
onzer lichamelijke ziekte eerst zorgen
voor de genezing onzer ziel.
Toen de Schriftgeleerden uit den
mond van den Zaligmaker gehoord
hadden: Uwe zonden worden u ver
geven, dachten sommigen vermits zij
Hem niet als God erkenden: Hij las
tert God, Hij die alleen mensch is, wil
de zonden vergeven, wie kan zonden
vergeven dan God alleen?
Dezelfde opwerping wordt dikwerf
gemaakt tegen het H. Sacrament der
Biecht: Wie kan de zonden vergeven
dan God alleen.
Wij geven toe dat God alleen de
zonden vergeeft uit eigen macht. Maar
kan God die macht niet mededeeien
aan menschen om in Zijne naam ver
geving te schenken? Staat er ook niet
in de H. Schriftuur dat God alleen
wonderen doet? En evenwel leest men
dat Mozes en andere dienaren Gods
vele wonderen gedaan hebben, niet
door eigen macht maar door de macht,
die zij van God ontvangen hadden.
Aldus ook de Priester, die bij de H.
Absolutie niet spreekt in eigen naam
maar in den naam en krachtens de
volmacht van Jezus Christus. Hoe
duidelijk spreekt de H. Schrift van die
verleende volmacht I „Gelijk de Vader
Mij gezonden heeft zoo zend Ik U.
Ontvangt den H. Oeest, wier zonden
gij vergeven zult hebben die zijn hun
vergeven".
Laat ons dan gelijk die scharen God
danken dat Hij zijn eigen goddelijke
macht om zonden te vergeven geschon
ken heeft aan menschen. Naderen we
dikwerf met een boetvaardig hart tot
het Sacrament der Biecht, de redplank
na de schipbreuk, om uit den mond
des Priesters te vernemen: „vertrouw
mijn zoon, mijne dochter, uwe zonden
zijn u vergeven."
Onze Gebedsactie.
Wij, Katholieken, die God dankend,
overtuigd zijn den waren schat des
geloofs te bezitten, wij hebben behalve
de heiliging onzer eigen ziel, ook nog
een andere taak, ook nog een andere
plicht te vervullen, en wel ditdat wij
door onze gebeden hebben te bevor
deren de bekeering van de millioenen
en millioenen, die leven buiten de
Katholieke Kerk en daardoor zij het
dan ook geheel ter goeder trouw
de schat der goddelijke leerswaarheid
missen.
Wie nu zijn zij, die ons gebed moet
omvatten
De Protestanten. Steeds meer gaan
zij gevoelen het gemis aan eenheid,
die zij bij ons bewonderen; telkens
hooren wij hunne voormannen zware
klachten uiten over de grenzelooze
verwarring en oneenigheid onder de
Protestantsche gezindten. Hoe kan het
ook anders? Gebouwd op het wankele
beginsel van het persoonlijk vrije
onderzoek en alle leergezag verwer
pend, moet het Protestantisme nood
zakelijkerwijze uit elkaar vallen. Vele
hunner zien we helaasjlangzamerhand
afglijden tot rationalisme en volslagen
ongeloofsommigen zoeken zich
staande te houden door een anti-
Katholieke gezindheid, door strijd tegen
Rome; weer anderen gevoelen een
smartelijk heimwee naar de oude
Moederkerk, haar eeredienst, haar een
heid. Zeker is het, dat velen te goeder
trouw dwalend, den Heer dienen
oprechtheid en Innigheid des harten.
Ons gebed moge hun den rechten weg
kenbaar maken.
De Angllkanen. Eenmaal door lage
hartstocht van Koning Hendrik VIII
losgerukt van de éénheid der ware
Kerk, bleef de Engetachen Staatskerk
in gebruiken en leerstellingen veel
dichter bij de Kerk staan dan het
eigenlijke Protestantisme. Vooral een
achtlge groep de z.g. Anglo Katho
lieken die 13 van het ledental
n ruim
de helft van de geestelijkheid
Staatskerk omvat, belijdt in 't algemeen
dezelfde leer als de Katholieke Kerk,
slechts het Pauselijk gezag verwerpen
zijzij hebben bisschoppen en priesters,
kloosters, waar de regel van den H.
Benedictus wordt nageleefd, de H. Mis,
het Lof, Sacramentsprocessies. Reeds
werden sinds lang niet ofllcicele
besprekingen tusschen hoogstaande
Katholieken en Anglicaanschegeleerden
gevoerd om tot volledige eenheid te
5eraken. De officieeie handleiding van
en eeredienst der Engelsche Staats
kerk, het z.g.n. „Prayer Book", wilden
de Anglicaansche bisschoppen herzien
in meer katholieken ziner waren o.a.
punten in opgenomen over het bewa
ren der Eucharistie, over het bidden
voor overledenen. Wel werd deze her
ziening aanvankelijk in het Engelsche
parlement met een kleine meerderheid
verworpendeze verwerping echter zal
waarschijnlijk zeer vele Anglo-Kalho-
lieken van de Staatskerk vervreemden
en den terugkeer van velen tot de
Moederkerk ten gevolge hebben.
De Schlsmatleken, met name in Rus
land en de Balkanstaten. Ook hier is
de leer der Katholieke Kerk in groote
lijnen zuiver bewaard, slechts de een
heid met Rome ontbreekt. Als zij niet
door uiterlijken dwang werden terug
gehouden, hadden zich meermalen
groepen weer met Rome vcrccnigd:
de z.g.n. „geunieerden". Met ijzeren
vuist hield tot voor een tiental jaren
het bewind van den Czaar de Russen,
die neiging vertoonden tot Rome, terug.
Nu is die macht gebroken, doch het
Sovjet-regime tracht het arme volk te
brengen tot volslagen ongeloof. Toch
blijft de toekomst vol schoone ver
wachtingen.
De Joden, het volk, dat wel den
vloek van den Godsmoord over zich
heeft getrokken, maar toch ook het
volk, waaruit Christus Is geboren, dat
aan de Katholieke Kerk heeft geschon
ken Maria, de moedermaagd, de Apos
telen, de eerste 5000 geloovigen. Wel
heeft het in den loop der""'
ngen zoovele harten, die hunkeren
ar levensblijheid, den zegen van het
ikrfsfaadom. Voorat nu de mllliocnen-
ken Jn hel Oosten Indfë, China,
J pan, hnnne grenzen hebben open
gezet voor de WeMerwte beschaving,
- "teerlngsmogelljkheden «tbe- i
Doch er Is tevetta groot ge
sar, dat tegelijk met de beschaving
ik het ongeloof en de zedeloosheid
t.het Westen hier hun weg vinden.
1 lar zijn veel missionarissen, daar Is
vporal veel gebed noodig.
De moderne [ongeloovlgende
kimden en dolenden in onze moderne
erbeschaving. Wat een Fransch
trijver noemde: le tourment de
lÜni: de felle smartelijke zlclcdrang
ar het oneindige, de honger naar
>d, de behoefte aan godsdienst drijft
ovclen tot allerlei onzinnige en vage
"ils: spiritisme, theosophie, phan-
me of llberaai-kaUtolfcisme. Hun
:ge, hunkerende zielen zoeken ver-
voor heigeen zij nog missen
Jen kunnen vinden in rijk-
>mmen der Roomsche Kerk.
De afgevallen Katholieken. Den kost-
fa ren schat van het ware geloof heb-
b n zij vrijwillig weggeworpen, dikwijls
v irden zij zelfs de hevigste vijanden
v n dc H. Kerk. Ook In ons land, met
n me ln onze groote steden heeft het
o geloof onder de Katholieken veel
s chtoffcrs gemaakt. Naaste aanleiding
den afval waren vooral gemengde
geboet voor de verwerping van den
Messias, maar eenmaal zal zijn be
keering, naar het woord van den H.
Paulus, ontzaglijk veel goed brengen
aan de Kerk. Vooral in den laatsten
wordt er veel geijverd en gebeden
voor de bekeering der Joden, ook in
ons land, met name door een „Ge-
bedenverbond voor de bekeering van
Israël"
De Mahomedanen. Deze meest ver
harde vijanden van het christendom
met hun verschrikkelijke krijgsmacht
waren eeuwen lang de schrik der
christenen. Heel het oude erfgebied
der Katholieke Kerk in Klein-Azië,
Egypte, Noord-Afrika hebben de vol
gelingen van Mahomed overrompeld
en vernield; zij beletten vele eeuwen
lang de missioncering van Azië en
Afrika. Ofschoon hun tijdelijke macht
is gebroken, hebben ze nog millioenen
voor hunne leer weten te winnen in
Indië. Tot nog toe vermocht de vurige
ijver onzer missionarissen en de ijzi-
gen trots hunner harde harten aiettot
smelten te brengen, zij zijn vasthou
dend aan hun godsdienstig systeem,
een verward mengsel van heidensche,
Joodsche en christelijke practijken en
verrichten stipt de hun voorgeschreven
gebeden en vasten.
Wel is de hoop op hun bekeering
zeer gering maar ons aanhoudend ge
bed, kan toch ook voor dit volk de
genade der waarheid verwerven.
God is immers niets onmogelijk.
De heidenen. In sprekende beelden
schildert de profeet lsaïas het onge
lukkig volk der heidenen, als hij hen
noemt: „zij die gezeten zijn in duis
ternissen en schaduwen des doods"
Het heidendom is voor. hen als ee
eeuwige nacht, vol tranen en ellende,
als een sombere wereld zonder zon
licht, zonder levensblijheid: de droef
geestigheid, en de innerlijke onvol
daanheid van den heiden spreekt uit
zijn strak gelaat, zijn doffen, wezen-
lodzen blik. Als een bevrijding ont-
ongelukklgcn, deze moderne heidenen
mogen wij vooral in ons gebed niet
vergeten: het zij de kinderen der
smarte, die door onze Moeder de H.
Kerk met te meer liefde gezocht wor
den, naarmate zij Haar meer hebben
doen lijden.
Moge voor onze lezers en lezeressen
bovenstaande beschouwing aanleiding
geven hun gebedsterrein uit te strek
ken verre buiten onze grenzen en
dagelijks een gebed te storten voor de
redding van alle zielen die door Jesus'
bloed zijn vrijgekocht maar nog leven
buiten de ware schaapstal van Christus.
P. V. S.
7S7
IV kerktoon, grondtoon
ant la.
De eerste zin spreekt over een han
deling, dc tweede over de gezindheid
waarmede wij die handeling moeten
stellen.
zet bet Totlitc In om aan te
nu geen weifelen, geen koude
iwlngcn, maar vooruit: op ter
deling, In blijheid en opge
wektheid, want den blijden gever neeft
de Heer lief.
Beide imperative»» Tolllte en Introlk
hebben dezelfde melodie. Dc laaMe
alleen op slot re-do-si Beide worden
behcerscht door het wHnere hostlas.
Het derde lid van de "JtlA ft rustlgér,
gaat niet boven de stil en heef» de
bescheiden omvang van een terts. On
danks deze bescheiden toegepaste mid
delen Is de melodie zeer aantrekkelijk-
De gedachte van aanbidding komt
in de tweede zin In dc feestelijk neer
dalende lijn zeer goed tot uitdrukking.
Het is een djep bulgen, een zich-neder-
werpen voor de majeateft Goda. In dc
handschriften met aanteekenlngen over
de uitvoering, heeft bij adojrate Do-
mlnum bij iedere clivls een liggend
cpiscma, om de uitdmkking van eer
bied nog tc Versterken. Van den anderen
kant Is toch de neerdalende lijn daar
door reeds week, omdat Iedere nieuwe
clivls met dezelfde toon begint, als
waarmede dc vorige sloot. Men late
deze goed uitkomen, maar men houdc
fopt IV forjjMiM
Of MMlt een al
ld van uw schrijfmachine bij
H. ELZET7MR
KANTOORBOEKHANDEL
LAM6E5TIMAT 84 TEL. 828
EEN BENOEMING
Dr. R. Post, Iccranr aan het semi
narie te Culemborg, is benoemd tol
geschiedkundig medewerker van het
Ned. Historisch Instituut te Rome.
ir. R. Post Is geboren te Klooster
buren, 18 Met 1894. Hij maakte zijn
studies op het Seminarie Ic Culemborg
en het Seminarie te RIJsenburg en werd
ln 1919 priester gewijd. Dai zelfde jaar
werd hij benoemd lol leeraar aan het
Seminarie Culemborg, welke functie
daardoor de beweging niet zóó tegen, hl) tot nu toe bekleedde. Inlusschen
b WeUfken en socialisme. Deze arme dat het, om het vulgair Ie zeggen, een wt*s_h^ aljn-sh»dje voort aan de Rtjk-
Gregorlana.
Dominica XVIII p. Pent.
18e Zondag na Pinksteren.
Aan dezen Zondag gaan drie quater
temperdagen vooraf. In de christelijke
oudheid werden deze dagen met groo-
ter ernst en meer boete-gezindheid
Jevierd dan tegenwoordig. Zoo duurde
e liturgie van dezen quatertemper-
Zaterdag tot Zondagnacht (morgen). Dil
heeft tot gevolg, dat er dan na deze
H. Mis In den morgen opgedragen,
vanwege de vermoeienis en de boete
der vorige dagen, geen officieel hoog-
ambt meer werd gehouden. Toen in
latere jaren de vastendagen aan streng
heid verminderden en ae nachtmis in
den vroegen Zondagmorgen verviel,
moest ook op dezen Zondag een hoog-
ainbt gehouden worden. Een misfor
mulier hiervoor echter ontbrak. Daarom
is het huidige misformulier van iateren
datum. Dit verklaart ook het feit, dat
op dezen dag plotseling de brief aan
de Ephesiërs wordt onderbroken, die
aanstaanden Zondag eenige regels ver
der weer doorgaat. Bij nader bezien
blijkt, dat deze mis genomen is uit
een wijdingsformulier van een kerk
gebouw. (Zie b.v. reeds aanstonds het
Introitusvers: Laetatus sum etc. Ik ben
verheugd, want wij zullen Ingaan In
het huis des Heeren. Het graduale
brengt dezelfde tekst. Het offertorium
gaat over het altaar en het olfer, de
communio roept ons op, offergaven te
brengen en den Heer te aanbidden in
Zijn Huls).
Deze communio zullen wc, even wat
nader bekijken. Het is een echte com
munio: gemakkelijk en liggend In het
gehoor, licht en vroolijk, bijna sylla
bisch gezet.
1. Tolllte hosllas et Introite ln atria
ejus: neemt offers en treedt binnenin
zijn voorhoven.
2. Adorate Domlnum In aula sancta
ejus: aanbidt den Heer In Zijn heilig
voorhof.
langzame saaie trckpartlj wordt. Het
blijve een eerbiedig vertraagde, maar
soepele stap.
In dc kerk worden onze bescheiden
gaven van brood en wijn veranderd in
onzen Heer Zelve; onder de heilige
gedaanten aanbidden wij Hem, die zich
voor ons opoffert en zich ons we~
schenkt in dc H. Communie. Het
aula is aan ejus In de eerste zin v<
wand. Het sluit evenals het tweede
ejus in si, terwijl sancta op do sluit.
Op de feestelljk-rustlgc cltvlsson (groe
pen van 2 noten) volgen hier
van drie. De zwevende si op
kan ons daaraan herinneren, dat wij
nog steeds wachten op de eeuwige
woontonten van Ood, op de aanbid-
dlngsllturgle In den hemel. De betoonde
lettergrepen zijn hier met één uitzon
dering telkens een toon hoogcr dan dc
vorige.
Gooi8che P. J.
universiteit te Utrecht on promoveerde
In 1928 cum laude, tot Doctor In de
letteren en wijsbegeerte op een proef
schrift getiteld: „Eigen kerken
Dr. Post Is secretaris van het Aarts
bisschoppelijk Museum, Bibliothecaris
van dc Redactie van het Archief voor
de geschiedenis van het Aartsbisdom
en lid van het bestuur der Oudheid
kamer te Culemborg.
De Ford-mensch.
Qod was achterlijk, omdat Hij de
menschen niet direct tot volmaakt
(unctionneerendc en gespecialiseerde
arbeidsmachlncs gemaakt heeft.
Zoo meent Henry Ford, dc auto
koning van Detroit, en wil den Godde-
lijkcn Schepper aan den kant zetten
hij besteedt 100 millioen dollars
volgens „Das Neue Reich," waaraan
wij dit ontleenen om de school der
toekomst In tc richten, waar in plaats
van auto's die hij tot nu toe gefabri
ceerd heeft, menschen govormd moeten
worden volgens vast omschreven fabrl-
cage-proces.
Dat ziet er zoo uitvoeding volgens
een wiskundige formule. Tijd is geld,
dc lange maaltijden vervallen. Taal,
geschiedenis, kunst, muziek zijn over
bodig.
De jonge mcnsch behoeft b.v. niet
te weten, wie Napoleon was.
Koopen en verkoopendat moet dc
leerling ieeren en daarvoor moet hij
zich jong en gezond blijven houden.
Boeken zijn een vooroordeel van ach
terlijke Europeanen.
De school en zij bestaat reeds 1
Is werkplaats zonder meer. Arbeiden,
arbeiden, koopen en verkoopen, geld
verdienen en in het rijk worden Qods
zegen erkennenzoo denkt dc dollar-
geToovigc Yankee.
Dc wolkenkrabbcrs-zakenhuixen van
New-York zijn zijn kathedralen, üc
arbeid met het rekcnpotlood Is zijn
gebed I
-tegen hoest en verkoudheid
HEILZAAM en LEKKER
Binnenland
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.
Kerknieuws
AARTSBISDOM UTRECHT
Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht
heelt aan den Weleerw. Heer O. J. Mol
op diens verzoek eervol onlslag ver
leend als pastoor tc Vreeswijk en heelt
inoemd
tot pastoor tc Vreeswijk den Wel
eerw. Heer H. W. van Soest;
tot pastoor te Nleuw-Amstcrdom
(Erica) den Weleerw. Heer H. H. R.
van Esveld.
Voorts heelt Z. D. H. aan den Wel
eerw. Heer dr. R. R. Post wegens diens
benoeming tot geschiedkundig mede
werker aan het Ned. Historisch Instituut
te Rome, eervol ontslag verleend als
leeraar aan het Seminarie te Culemborg
en heeft benoemd
tot professor den Weleerw. Heer drs.
j. A. de GoeiJ;
tot kapelaan te Zevenaar den Weleerw.
Heer dr. F. Thijsscn
tot kapelaan tc Groningen (H. Jozef)
den Weleerw. Heer B. E. Boerrigter;
tot kapelaan te Deventer (H. Har»)
den Weleerw. Heer J. B. Pothof
tot kapelaan te Kabauw den Weleerw.
Heer Th. O. M. Jacobs;
tot rector van het R. K. Ziekenhuis
te Zutphen den Weleerw. Heer J. Th.
G. Wilmink;
tot kapelaan te Apeldoorn (H.H. Fab.
en Sebast.) den Weleerw. Heer W. J.
J. M. Paimans.
MGR. O LAV OFFERDAHL.
Te Bussum waar hij tijdelijk toefde,
is overleden Mgr. Olav Offcrdahl,
apostolisch vicaris van Noorwegen.