D*€e |Sint Nicolaas- Geschenken, A. H. VAN NIEUWKERK Katholiek Orgaan voor mersfoort en Omstreken CONKLIN Vulpenhouder Bezichtigd onze Etalage. Zeer nuttige NIEMEUER'S FRIESCHE HEERENBAAI Het beste Adres G. KEUNEKE Abonnementen kunnen élke week ingaan, doolt opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Kantoor en DrokkerIJ Langegncht 28 te Amersfoort Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang AdvertentiSn 26 cent per regel. Billgke tarieven voor handel en nijverheid bij ggragekttfubver- teeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Verschijnt eiken Dinsdag, en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44254 Vrijdag 28 Nov. 1930 - No. 70 Voor diegenen, die niet onmiddellijk waardeering van den kant der menschen en belooning van God verwachten, is het bewustzijn van een goede daad een bron van diepen vrede. Epistel en Evangelie. lste Zondag van den Advent. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; XIII, 11—14. Broeders! Wij weten, dat het uur reeds daar is om uit den slaap te ont waken. Want nu is onze zalig- ligheid meer nabij dan toen wij het geloof aannamen. De nacht is voorbij1 gegaan, en de dag is genaderd. Laat ons dan afleggen de werken der duis ternis en aandoen de wapenen des lichts 1 Laat ons, als bij dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en dron kenschap, niet in slaapvertrekken en oneerbaarheden, niet in twist en af- gjnst; maar doet aan den Heer Jesus hristus. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XXI, 25 —33. In dien tijd sprak Jesus tot zijne leerlingen: Er zullen teekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde ontsteltenis der volken door vervaardheid wegens het bruisen van zee en golven, als de menschen uit- droogen van angst en verwachting wat der geheele wereld zal overkomen; want de krachten der hemelen zullen geschokt worden. En dan zullen zij den Zoon des menschen zien komen in eene wolk, met groote macht en majesteit. Wanneer nu deze dingen beginnen te gebeuren, ziet dan naar omhoog en heft uwe hoofden op, want uwe verlossing -s nabij. En Hij zeide hun eene gelijkenis: Ziet den vijge boom en al de boomenals zij reeds vrucht uit zich doen VöBfTkómen, dan weet gij dat de zomer nabij is. Zoo ook gij, als gij deze dingen zult zien geschieden, weet dan, dat het Rijk Gods nabij is. Voorwaar, Ik zeg udit geslacht zal niet voorbijgaan, totdat alles geschiede. Hemel en aarde zul len voorbijgaan, maar mijne woorden zullen niet voorbijgaan. KANTOORBOEKHANDEL I F. A TULP Lang.strut 65 to. Krommcstraat TEL 516 ENDURA Onbeperkte en voortdurende garantie lijkluidend aan dat van den laatsten Zondag van bet Kerkelijk jaar, alzoo ook de Evangelieverklaring. We willen echter nog het volgende opmerkenDe woorden des Heefen „Hemel en aarde zullen voorbij gaan enz." geven aan sommigen wel eens de gedachte in: „de hemel is toch onvergankelijk, eeuwig, hoe kan Jezus dan zeggen: Hemel en aarde zullen voorbijgaan Het antwoord hierop is heel eenvoudig:,met dien Hemel, die vergaan zal, bedoelt de Zaligmaker niet de verblijfplaats der Heiligen en Zaligen, den onzichtbaren Hemel, maar de zichtbare Hemel bestaande in zon, maan en sterren. Hemel en aarde nu zullen vergaan, maar mijne woorden zullen niet voorbij gaan." Zulk een taal in den mond eens menschen zou de hoogste uiting van zelfverheffing, van zelfoverschatting zijn geweest Welke geleerde heeft ooit zoo iets durven zeggen? Jezus, de nederige bij uitnemendheid, heeft die woorden dur ven spreken omdat Hij de mensch ge worden God was. Wie, die de geschie denis der eeuwen na Christus kent, zal nog twijfelen aan de uitkomst, de ver vulling dezer uitspraak? Dat wij allen dan met een bereidwillig hart luisteren naar de woorden die uit Zijnen mond vloeien, als naar de woorden der Eeuwige Waarheid; dat Zijne uitspraken de norm en richtsnoer zijn onzer daden en niet onze eigen kortzichtigheid en hartstochtdat Hij voor ons zij de Weg de Waarheid en het Leven. Liturgische Kalender. Week van 30 Nov.—6 Dec. Zondag 30. Ie Zond. v. d. Advent. Tijdeigen. Mis Ad te levavi, zonder Gloria, 2e geb. v. Oct. H. Catharina, 3e voor Kerk of Paus. Pref. H. Driev. Maandag 1. H. Andreas, 2e geb. Excita uit de Mis van Zondag. Credo. Pref. Apost. Dinsdag 2. Octaafdag H. Catharina, 2e geb. H. Bibiana, 3e Excitia, 4e geb. voor den Aartsbisschop. Woensdag 3. H. Franciscus Xaverius, 2e geb. Excita. Donderdag 4. H. Petrus Chrysologus, 2e geb. Excita, 3e H. Barbara. Credo. Vrijdag 5. Mis als Zondag zonderGloria, 2e geb. H. Sabbas, 3e Deus, qui de beatae. Zaterdag 6. H. Nicolaas, 2e geb. Excita, 3e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie van O.L.V. Onb. Ontvangenis. Evangelieverklaring. Ie Zondag van den Advent. Het Kerkelijk jaar neemt een aan vang met den H. Tijd van den Advent, Dit woord beteekent komst of aankomst en de Kerk wil ons in deze dagen her inneren aan den tijd waarin het Jood- sche volk wachtte op den komst van den beloofden Messias. V'er duizend jaren hebben de vromen Israël's naar Hem verlangd, hetgeen aangeduid wordt door den tijd van vier weken. Het is een tijd van voorbereiding op de komst des Heeren. Vandaar dat in de drie volgende Zondagen telkens in de Evangeliën de H. Johannes den Dooper, de Voorlooper van Christus, ons voorgehouden wordt, roepende: Bereidt den weg des Heeren. Vandaar dat op dezen eersten Zondag onze Moeder de H. Kerk ons eerst nog eens wijst op de tweede komst des Heeren bij het laatste oordeel, opdat wij door een heilzaam vreezen worden opgewekt tot boetvaardigheid als voorbereiding op de eerste komst des Heeren op het Hoogfeest van Kerstmis. Om deze voorbereiding gepast te doen, zijn de openbare vermakelijkheden en bruilof ten in den Advent voor Katholieken verboden. Het Evangelie zelf is ongeveer ge- Lectuur. „Ik lees een niet-kathcliek blad, want die zijn veel beter op de hoogte!" Daar is werkelijk voor 30, 40 jaren -jn tijd geweest, dat die bewering wel eenig recht van bestaan had. Maar tegenwoordig kan men volmondig zeg gen De katholieke bladen zijn in alle gewone dingen evengoed en in ons eigen katholieke kwesties veel beter op de hoogte dan alle neutrale bladen bij elkaar. „Ik ben even goed katholiek als een ander, maar ik wil toch onze tegen standers wel eens hooren." Veronderstelt, er komt een professor in de chemie, in de talen, bij u en hij begint een heel moeilijke geloofskwes tie met u te bepraten, wat doen wij dan? Wel dan sturen wij hem naar een van onze eigen priesters of pro fessoren, die zijn geleerder dan wij en kunnen beter met zoo'n professor praten. Nu is een schrijver in een neutrale krant dikwerf veel gladder dan menige katholiek en hij weet het tegen van een zaak zoo mooi voor te draaien dat gij hem ongemerkt gelijk gaat geven, al is het niet ten volle dan toch gedeel telijk. Onze beginselen, onze leer hebben wij toch niet te Ieercn van onze tegen standers, die, de ondervinding var iederen dag leert het ons, van ons ka tholiek geloof zoo razend weinig besef hebben. Maar, zal nu iemand afvallen van zijn geloof, omdat hij een neutrale krant leest? Wij zijn van meening, dat één, ja zelfs tien nummers van een neutraal blad, het geloof iemand niet zullen ontstelen. Maar dat zeker op den duur de godsdienstige overtuiging daaronder lijdt, dat staat vast als een paai. Juist omdat een neutraal blad de schijn aan neemt niet tegen den godsdienst te zijn, Eerste Hulp Om in liet gezin aan groot en klein, dadelijk hulp te kunnen verieencn bH Brandwonden i Snij wonden en alle andere Huidverwondinge_, is het zoo veilig thuis altijd bij de hand te hebben een doos of tube PUROL terwijl de neutraliteit ook in de lectuur en de pers toch in lijnrechten strijd is met onze beginselen. Daarom is het geregeld lezen daarvan zoo uiterst ge vaarlijk. Men bemerkt hét verderfelijke niet wat men aanstonds aanziet als men een positief anti-christelijk blad in de hand neemt. En zóó voortgaande, maakt men de nuchtere opmerkingJa, als mijn krant iets schrijft tegen het geloof, dan merk ik het terstond. Dus, ge leest om uw geest te voe denden krant, waar zoo nu en dan eens een verkeerd stukje instaat. Denkt u in, dat ge om uw lichaam te voeden een brood bij een bakker koopt, die zoo nu en dan een beetje vergif er in bakt. Ten eerste is het lastig om 't vergiftigde broodje te onderscheiden. Ten tweede zou ik zijn niet vergiftigde brood ook niet heele- maal vertrouwen en ten derde beloopt ge alle mogelijke kans, pm zoo nu en dan zonder erg, een stukje vergif door te slikken. Want, weet het wel, ieder neutraal blad laat zoo nu en dan over gods dienst en christelijke zeden iets door, wat niet in den haak is en wat waar lijk vergif is voor de christenziel, die dat opneemt. Het minste geringste wat ten nadeele van Kerk en priesters kan worden ge zegd, neemt men met liefde op. Men moet immers neutraal zijn. En dat dringt langzaam maar zeker door. In het geval, waar het neutrale blad het voedsel blijft voor de ziel, daar wordt het geloof op den duur onder mijnt, daar verdwijnt de hoogachting, de eerbied, de gehoorzaamheid jegens Kerk en priesters, daar wordt het ka tholieke geloofsleven gelijk gesteld met het Zondagsche pak, dat men op den dag des Heeren aantrekt, om het zes dagen zorgvuldig te laten rusten. Gemeenschappelijk gebed, veelvul dig ontvangen der Sacramenten, enz., in een woord, dat medeleven in het gezin met het kerkelijk leven ontbreekt geheel. Maar, al die moordgeschiedenissen en rare processen enz. enz., vindt men el in de neutrale bladen, niet echter een Roomsche krant. Ziet daarom juist is de concurrentie tor onze katholieke bladen zoo moei lijk en lezen sommige menschen liever hun neutrale kranten. Die nemen het zoo nauw niet... die zeggen wel eens iets wat er eigenlijk niet door kan. Zoo lichtjes spotten met de huwelijkstrouw of heel eventjes lachen om een groot gezin of de dwaasheid van een moeder die zich door Gods zegen verheugen mag in een talrijk kroost of de al of niet mogelijkheid van het celibaat der priesters, enz. enz. Iedere keer wat pittigs wat een, gen of meisje toch eigenlijk nog niet behoeft te lezen en wat ze toch ge makkelijk onder hun oogen krijgen, omdat... vader en moeder het ook lezen en de krant in de huiskamer op tafel ligt. De katholiek, in wien het volle, echte werkdadige geloof leeft en werkt, weert uit zijn huis ieder neutraal blad en mocht hij, wat hooge zeldzaamheid is, dit behoeven, dan zal hij het lezen daar van toch altijd beschouwen als „uiter ste noodzaak" en wel zorg dragen dat het niet in andermans handen komt. Het lezen daarentegen van een dege lijk katholiek blad, zooals wij er ge noeg bezitten, sterkt, onderhoudt, ver meerdert het katholieke geloofsleven, sterkt de Christenziel. Geregeld gezond geestelijk voedsel, brengt den lezer nader tot God. P. V. S. Een waardevol Boek. We zijn nu gekomen tot een der moeilijkste punten van ons geloof, dat tegelijk typisch en eenig is voor het Katholicisme: de gemeenschap des Heiligen. Het is niet gemakkelijk dit begrip volkomen te beheerschen, maar als men het eens doorgewerkt heeft, zooals prof. Adam ons dat geeft, dan blijkt het zooveel schoons en zooveel verhevens te bevatten, dat wij eigenlijk nog lang niet genoeg ons doordrongen voelen van de geweldige, wereld- en hemelomvattende band die alle leden der Katholieke Kerk verbindt. De Kerk, als Lichaam van Christus op aarde, bestaat niet alleen uit haar gezagdragers, uit Paus en bisschoppen. Door Christus, die het Hoofd is, wordt T. NICOLAAS het'gansche lichaam samengevoegdjen samengehouden, omdat elk gewricht zijn taak vervult met de kracht, die ieder lid in het bizonder is toegemeten. Er zijn dus een menigte verschillende functies in het ééne lichaam. En elk lidmaat is van belang voor het welzijn het lichaam. Paus en bisschoppen zijn noodig voor de uitwendige ge schiedenis van Christus Lichaam, de overige ledematen voor de inwendige geschiedenis. In de uiterlijke geschie- lenis mogen de ambtelijke handelin gen van Paus en bisschoppen al meer in het oog springen, voor de innerlijke geschiedenis, voor het leven van Christus in de Kerk, zijn het vrome om een aalmoes gaan van een* Fran ciscus van Assisië", het nachtwaken van een Ignatius van Loyola, of de ziekenverpleging van een Vincentius Paulo van veel grooter beteekenis. In welken zin en omvang bouwen nu niet alleen bisschop en Paus, maar ook de andere geloovigen aan Christus' Lichaam mee? Het leerstuk van de gemeenschap der Heiligen geeft ons antwoord. Onder de gemeenschap der Heiligen verstaat de Kerk in de eerste plaats de levensvolle verbinding van de heiligen op aarde, van hen die door geloof en liefde met het Hoofd Christus vereenigd zijn. Zij verstaat verder daaronder de levende verbinding van deze geloovigen met alle zielen, die in Christus' liefde ontslapen zijn en of reeds tot de zaligmakende aanschou wing Gods zijn toegelaten, óf in den louteringstoestand naar deze aanschou wing smachten. De strijdende Kerk kampt hier op aarde niet met luid geschreeuw of groot gebaar. Zij strijden niet tegen menschen maar tegen zonden. Zij zoe ken naar den eenen parel, naar den kostbaren schat. Kort maar duidelijk zijn zij in de bergprediking door den Heer geteekend. Het zijn de armen van geest, de kleinen in Staat, Kerk en Maatschappij, de onbekenden, ongeachten, die dage lijks hun stillen weg van plicht gaan, en er zich niet genoeg over kunnen verbazen, dat de groote en heilige God ook bij hen wil zijn. Het zijn de zachtmoedigen, die nooit over het leven morren, en dit altijd graag zoo nemen als God het geven wil. Het zijn de weenenden, die in een zame nachten tot God zuchten: Heer, niet mijn wil, doch Uw Wil geschiede, en die God blijde danken dat zij met Hem mogen lijden. Het zijn zij die hongeren en dorsten naar de rechtvaardigheid, die niets méér verafschuwen dan de uiterlijke vroom heid en slappe deugd, die veel meer lijden onder eigen onwaardigheid en wier leven een voortdurend reiken is lar de verlossende hand van Jezus. Het zijn de barmhartigen, voor wie de nood van vreemdelingen eigen nood is, die over harde woorden, over zonde en smaad, den weg vinden naar be hoeftige broeders, en niet versagen, trots ondank. Het zijn de reinen van hart, die met zuiver kindergemoed, argeloos, goed cn blijmoedig het leven zien als een zonnedag en hartelijk juichen„Abba, Vader!" Het zijn de brengers van den vrede, menschen vol van den Heiligen Geest, innerlijk rijp, volkomen evenwichtig, van wie rust en vrede uitstroomen als als uit een bedehuis en voor wie alle tweedracht beschaamd verstomt. Tenslotte zijn zij het die vervolgd worden om wille van de rechtvaardig heid, de apostolische zielen, de nooit vermoeide arbeiders in 's Heeren wijn gaard, die in woord en geschrift, in leer en voorbeeld voor Zijn Waarheid getuigenis geven. Zij zoeken zichzelve niet en geen erkenning van de wereld en geen kerkelijke eerbewijzen, maar zij zoeken alleen zielen. Daarom is smart, vervolging en haat hun lot, want tegen hun werk gaat de strijd van de geesten en het gelach van de wijzen uit de wereld. BEEKENSTE1NSCHELAAN TEL. 543 1T GESCHENK EEN LUXE DOOS OVERAL VERKRIJGBAAR t BEEKSTBAAT voor Dimestasschen Koffers en alle soor ten ffino Lederwaren LANGESTRAAT I05-AMER8F00RT Een Hard woord over HuweHilkspHicht. Professor dr. Sticker zegt: „Niet de kinder-rijke moeders ver moeien haar man met klachten en grie ven en grillen zonder eind; niet zij worden de kwelgeesten van haar ver wanten; jagen dienstboden en buren tegen zich in het harnas; nemen de spreekuren van zenuwdokters en vrou wenartsen in beslagzijn heimelijk aan alcohol, morphine en cocaine verslaafd; komen uit verveling sanatoria en kli nieken bevolkendoen badkuren voor plezier, enz. Al dat soort dingen doen de vrouwen, die opzettelijk kinderloos of kinderarm zijn gebleven. Kinderver zorging is de oorzaak niet van de groote menigte vrouwenziekten in engeren zin; maar de oorsprong daarvan is... bijna uitsluitend hel vergrijp tegen de natuur wetten... De vrouwen zijn niet ziek aan de kinderen die zij hebben, maar aan de kinderen, die ze niet hebben." Deze woorden zijn hard, maar waar 1 P. V. Binnenland (Wordt vervolgd.) RETRAITES De aandacht wordt gevestigd op enkele retraites die o.m. in het retraite huis te Amersfoort in de maan Decern- bember worden gesteld 8—11 Dec. Meisjes verg. f6.50. 16—18 Dec. Meisjes Burgerstand verg. f8.—. 22—25 Dec. Mannen en Jongelingen verg. f6.50. 31 Dec.—3 Jan. Mannen en Jonge lingen f6.50. PROVINCIALE STATEN VERKIEZING. In verband met de voorbereiding de candidaatstelling voor de Prov. Staten in den Kath. Staten kieskring Utrecht II, heeft de heer mr. J. M. M. Hamers, burgemeester der gemeente Jutphaas, aan het bestuur der R. K. kiesvereeniging te Jutphaas medege deeld, dat hij, o.m. ook op grond van de bij de vorige candidaatstelling op gedane ervaring, zich niet voor een jandidatuur kan beschikbaar stellen. Geboren: 20. Clifford Rolf, z. v.C. Morris en R. Brandts, Braamw. 11 21. Anna Wilhelmina, d. v. C. Top en R. Ravestein, Amersf.straat 2. Ondertrouwd -. 20. J. v. Duinkerken en J. A. Hoedeman. 20. G. v. Setlen en W. Haaksma. 20. H. J. Vos en G. v. d. Bosch. GehuwdA. P. Hooft en G. Koster. Overleden: 17. Pieler Majoor,84j., weduwnaar v. C. Daselaar, Beukenl. 19. 22. Mina Reinders, 72 jr. wed. van G. Ossendrijver, Molenstr. WZ. 50. 21. Boukje Landweer, 62 jr. oneeh. Vredehofstr. 2. 18. Johanna Wilhelmina v. Roekei, i jr., wed. v. J. Wiggermans, Becke- ringhstr. 18. 24. Adrianus v. d. Linden, 74 jaar, weduwn. v. T. Mak, Kerkpad ZZ 5. 23. Hendrik Bruljnsma, 63 jr. geh. m. M. J. C. E. Heideweg, Talmal. 1 BERICHTEN UIT AMERSFOORT Voor de Rechtbank stond terecht een 47-jarig chauffeur uit Bussum, B. V., die met een auto, komende van Nijkerk, een der spoorboomen van den overweg te Amersfoort door midden reed. De overweg-wachter en twee ge tuigen verzekerden, dat de spoorboomen dicht waren toen verdachte nog op een afstand van veertig meter van den overweg was. Verdachte zeide van oordeel te zijn ;eweest, dat de overweg-wachter den toom nog wel even op zou halen. Had de wachter dit gedaan, dan zou de auto, door den trein zijn zerbrijzeld. Men eischte f40 boete of 20 dagen hechtenis.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1