Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken MIJNHABDT'S CONKLIN VULPENHOUDER Koopt uw SchijifmachiRi De €embode Mxmummlm kunnen elke week ingaan, docb R M A A A A B^ y\l .A AdcericulBbl 25 cent per rept. BOibctarimm opzegging wn abonnement moet geschieden /m /I III IB /^R V ,w handel en nOotrhad bp geregeld adcor- ooor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs B 1/ B B B B II BB B 4<fcw»»liSn nKwfc» Dinsdag en Fr»_ por 9 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 fl V Bf B BT B B B B B V B Bf vóór 8 uur m (fan morgen z$n bexort Kantoor on Draldwrlj Langagracht 2» ta Amersfoort Talafoon 314 Verschijnt eiken Dinsdag- an Vrlldagmlddag - Post-giro no. 44254 Vier en veertigste Jaargang mlPW Vrijdag 20 Febr. 1931 - No. 93 Eene hatelijke karakterloosheid is het, iemand door voorgewende geheimzinnig heid of door plompe zinspelingen te laten gevoelen, dal men ingewijd is in dingen waarvan de ander niets afweet. Epistel en Evangelie. te Zondag van de Vasten. Les uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Korinlhiërs: VI, 1-10. Broeders! Wij vermanen u, dat gij de genade Gods niet te vergeefs ont vangt. Want Hij zegt: In den aange- namen tijd heb Ik u verhoord en op den dag des heils heb ik u geholpen. Ziet, nu is het de aangename lijd 1 Ziet, nu is het de dag des heilsAan nie mand geven wij eenigen aanstoot, op dat onze bediening niet gelaakt worde; maar in alles bevelen wij ons aan als dienaren Gods, door veel geduld, in verdrukkingen, in nooden, in benauwd heden, in slagen, in gevangenissen, in oproeren, in arbeid, in waken, in vas ten; door reinheid, door kennis, door lankmoedigheid, door minzaamheid, door den Heiligen Geest, door onge veinsde liefde, door het woord der waarheid, door de kracht Gods, door de wapenen der gerechtigheid ter rech ter- en ter linkerzijde; onder eer en oneer, onder kwaden en goeden naam als verleiders, en wij spreken waar heid als ongekenden, en wij zijn be kend als stervenden, en ziet, wij leven als gekastijden, en wij zijn niet ter dood gebrachtals bedroefden, en wij zijn altijd verheugdals armen, en wij maken velen rijk; als die niets hebben, en wij bezitten alles. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; IV, 111. In dien tijd werd Jezus door den Geest naar de woestijn geleid, om door den duivel bekoord te worden. Nadat Hij nu veertig dagen en veertig nach ten had gevast, had Hij daarna honger. En de bekoorder naderde en sprak tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan dat dezesteenenbrooden worden! Doch Hij antwoordde en zeide: Er staat geschrevende mensch leeft niet van brood alleen, maar van alle woord, dat uit Gods mond voortkomt. Toen nam de duivel Hem op naar de heilige stad en plaatste Hem op de tinne des tempels en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp U dan naar be neden! want er staat geschreven: Hij heeft zijne engelen aangaande u be volen, en zij zullen u op de handen nemen, opdat gij uwen voet soms niet stooten zoudt tegen eenen steen. Jezus zeide hemOok staat er geschreven Gij zult den Heer uwen God niet op de proef stellen. Wederom nam de duivel Hem op naar eenen zeer hoogen berg en toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hunne pracht, en zeide tot HemDit alles zal ik U geven, als Gij, nedervallend, mij aanbidt. Toen sprak Jezus tot hem: Ga weg, Satan! want er staat geschreven: Den Heer uwen God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. Alsdan verliet de duivel Hem; en zie, engelen naderden en dienden Hem. Liturgische Kalender. Week van 22—28 Februari. N.B. Behalve Dinsdag dagelijks pre fatie van de Vasten. Zondag 22. Ie Zond. v. d. Vasten, Mis Invocabit zonder Gloria, 2e geb. en laatste Evang. v. St. Petrus Stoel te Antiochië, 3e geb. H. Paulus (allen 22 Feb.). Maandag ?3. H. Petrus Damianus, 2e geb. en laatste Evang. van deze Maandag, 3e geb. v. d. Vigilie. Credo. Of in paars: Mis van Maandag in deze week, zonder Gloria of Credo, 2e geb. H. Petrus Damianus, 3e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie. Dinsdag 24. H. Matthias, 2e geb. en laatste Evang. v. d. dag, Credo, Pref. v. d. Apostelen. Woensdag 25. Mis v. Quat. Woensd. in deze week, 2e geb. A cunctis, 3e Omnipotens. Donderdag 26. Mis van Dond. in deze week, 2e en 3e geb. als Woensd. Vrijdag 27. Mis v. Quat Vrijdag in deze week, 2e en 3e geb. als Woensd. Zaterdag 28. Mis v. Quatert Zater dag in deze week, 2e en 3e geb. als Woensdag. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgelhandel CJroote voorraad bespeelde Instrumenten Evangelie verKlaring. Islc Zondag in de Vasten. Nadat de Zaligmaker door Johannes in de jordaan gedoopt was, begaf Hij zich op aansporing van den H. Geest naar de woestijn om zich aldaar door waken, vasten en bidden tot zijn predik ambt en tot de voltrekking van het verlossingswerk voor te bereiden. Leeren we hieruit dat, als wij een zaak van gewicht willen ondernemen b.v. het verkiezen van een levensstaat enz., wij ons naar het voorbeeld des Heeren daartoe behoorlijk voorbereiden en door godvruchtige oefeningen God om licht en hulpe bidden. Jezus, de onuitputtelijke bron van heiligheid en wetenschap, had voor Zich die voor bereiding zeker niet noodig, maar Hij heeft zulks willen doen om ons een krachtig en opwekkend voorbeeld te geven. De H. Apostel Paulus heeft zich na zijn bekeering eenige jaren in de woestijn teruggetrokken om zich voor te bereiden op het wereldapostolaat. In de woestijn vastte Jezus veertig dagen. De H. Kerk stelde ons hier aan het begin van den heiligen vastentijd Jesus tot voorbeeld, opdat ook wij met een bereidwillig en offervaardig gemoed deze veertigdaagsche Vasten volgens den geest der H. Kerk beleven, niet uit nood of dwang maar om de heil zame vruchten, die er uit voortkomen. Met een tweevoudig doel n.l. moeten we vastenom het verleden en om de toekomst. Om het verleden, door de versterving aan het vasten verbonden, door de offers van zelfverloochening moeten wij boete doen voor onze zon den, gelijk we lezen in de H. Schrift dat de Joden na ontrouw geweest te zijn aan den Heer hunnen God telkens door vasten het bedreven kwaad trach ten te hersteljen. Om de toekomst: door de zelfoverwinningen aan het vas ten verbonden, moet de mensch zich sterk en krachtig maken voor den strijd tegen de zonde. Door het-zich-ontzeggen van iets dat op zich geoorloofd is, zal de ziel krach ten verzamelen om ook datgene te kunnen ontzeggen wat ongeoorloofd en zondig is. Vandaar de buitengewone werken van versterving van zoovele groote Heiligen. Ze deden dit in den geest van boetvaardigheid, maar meer nog om zich te trainen voor den strijd tegen het kwaad. Het vasten en de versterving was voor hen het middel tot het doelhet lichaam met zijn booze begeerlijkheden ten onder te brengen en aldus te zegevieren in den strijd van het lichaam tegen den geest. Het leven van den christen is een strijdde dienst van God, zooals Jesus die van ons vraagt, vraagt strijd; slechts zij, die zich geweld aandoen, zullen den Hemel verwerven. Hoe troostend voor ons is het, dat Jesus zelf zich heeft laten bekooren I Hij heeft dit toegelaten om ons te toonen dat niemand vrij is van bekoring, zelfs niet in de woestijn, niet tusschen de stille kloostermuren- Hij heeft willen bekoord worden om ons aan te moedigen in den strijd tegen de duivel, de wereld en het vleesch. Hij heeft ons willen toonen hoe wij den vijand moeten bevechten en over winnen. Hij ook heeft ons willen doen zien hoe God' hen beloont die den duivel en zijn aanlokkingen weerstaan „de Engelen kwamen en dienden Hem". Na de overwinning vervult God de harten met een zoeten troost en schenkt aau 'smenschen hart een voldoening en een vrede, die de wereld met al haar schijnschoon niet geven kan. JOANNES HENRICUS GERARDUS JANSEN, door de Genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel, Aartsbisschop van Utrecht, aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van het Aartsbisdom Utrecht Zaligheid in den Heer Karakters hebben we noodig in onze dagen van karakterloosheid; daarom gaan Wij u spreken over karakter vorming der kinderen door christelijke opvoeding. Het kind is van God, den Schepper. Aan vader en moeder, die met den Schepper meewerkten, droeg God Zijn gezag over, om het kind op te voeden volgens Zijn Geboden. Door het Doopsel werd het kind Christen, d.i. leerling van Jesus Chris tus, den menschgeworden Zoon van God. Christen-Ouders, Chiistus is uw Leermeester, Uw Model. Hij moet ook de Leermeester zijn en het Voorbeeld van uwe kinderen. In de leerschool van Zijne Kerk moet gij hen volgens" Zijn leerplan en met Zijne leermidde len opvoeden. Met behulp van Zijne genademid delen moeten Zijn geloofsleer, Zijne zedenwetten en Zijn leven richtsnoer en maatstaf zijn bij de lichamelijke opvoeding, karaktervorming en leiding van al de vermogens van verstand en wil van. uw kind. Wie het christen-kind andersopvoedt, zondigt tegen den wil van Christus en vergrijpt zich aan Zijn goddelijke rechten op het kind. Van de prilste jeugd af moeten de ouders hun kind vormen. Reeds jaren vóórdat het bewustzijn van goed en kwaad rijpt, kan vader en moeder zien opkomen beiden, het weligst echter en het sterkst de neiging tot het kwaad. In het Adamskind is veel wat be dorven is en slecht, dat moet van den beginne worden onderdrukt en over wonnen, maar er is ook zooveel goeds en edels overgebleven in elk Godskind en dat moet worden versterkt en ont wikkeld. Ontwaakt in het kind het geweten, het bewustzijn van wat kwaad en van wat goed is, dan moeten de ouders de neigingen leiden, den zich-meer-en- meer-bewust-wordenden wil vormen ten goede, het nog gemakkelijk buig bare zacht buigen, het nog licht kneed bare liefdevol kneeden door zachte berisping of bestraffing, door woordjes van lof of kleine belooning. Men meene niet, dat men moet wach ten tot het kind 7 jaar is. Veeleerder immers ontdekt men, dat het kind vol eigenliefde is, zelfzuchtig, eigenzinnig, koppig, driftig, ijdel, vol menschelijk opzicht, onoprecht, leugenachtig, snoep lustig, gemakzuchtig, traag, weekelijk, zinnelijk van nature. Wil de opvoeding geen mislukking worden, dan bedenke men, dat het werk der opvoeding is: de wilskracht ten goede ontwikkelen, het kind leeren: zich zelf dwingen kwaad, te bestrijden en goed aan te leeren, omdat God dat wil, dus het zedelijk kwaad te laten en te doen het zedelijk goed. Christe lijke opvoeding is karakters vormen volgens Christus' leer met behulp vart de genade, die door gebed en Sacra menten wordt, verkregen. Door de gehoorzaamheid aan het goddelijk gezag der ouders worden die karakters gevormd. Vader en moeder weest niet hard, maar nooit zwak, houdt met liefde, maar tegelijk met gestreng heid, de teugels vast van het goddelijk gezag over uwe kinderen. Bij de karaktervorming moet gij er 0p bedacht blijven, dat een jongen KANTOORBOEKHANDEL «F. ft. TULP» Ung—tr. M to. Kromm«str. TEL 5Z8 ENDURA Onbeperkte en voortdurende garantie anders moet worden opgevoed dan een meisje, moet gij letten op verschil in jaren, op achterlijken of sterken lichaamsgroei, op den rijpenden leef tijd, op verschil van temperament, of n.l. het kind droefgeestig, mat, loom, zwaar ofwel opgewekt, levendig, vlug, licht en luchtig is, of het ongevoelig ofwel overgevoelig is voor indrukken. Gij moet in het oog houden welk zijn hoofdgebrek is: hoogmoed of zinne lijkheid. Met nauwgezette waakzaamheid moe ten worden geweerd alle elementen, welke de atmosfeer, waarin de kin deren leven, zouden bunnen besmetten, zekere dienstboden, hulsgenooten, vrien den en vriendinnen, bloedverwanten en buren, zekere spelen, ontspanningen, lectuur, geïllustreerde bladen, zekere radio-uitzendingen, kortom allen en alles wat de christelijke opvoeding in gevaar kan brengen. In uw huis met Christus' geest vervuld moet gij brengen en behouden een atmosfeer van dege- lijken godsdienstzin, christelijke liefde, vrede, waarheid, kuischheid. Door een niet-katholiek is onlangs in een niet-katholiek blad geschreven over: „het drama van het stervend gezin" in Nederland. Katholieke ouders, in dat afschuwelijk drama moogt gij geen rol spelen. En toch, gij zoudt meespelen, als gij door uw slecht voorbeeld de christelijke karaktervor ming van uwe kinderen verwaarloost of bederft. De Katholieke Kerk dringt rusteloos en met grooten nadruk aan bij de ouders op degelijke godsdienstigheid, het vormen van een kuisch geslacht, tempering van geld- en genotzucht, op betamelijkheid in kleeding, ont spanning, lectuur, in één woord op een leven gedragen door de beginselen en practisch doorgevoerd volgens de voor schriften van den door Gods Zoon geopenbaarden godsdienst. Moeder, leeft gij zóó? Geeft gij dètvoorbeeld, Vader? Wat vooral indruk maakt op uw kind is niet het woord, maar het voorbeeld. Spoediger dan men denkt, bemerkt het kind, dat vader wel vermaant, maar niet doet: dat er verschil is tusschen een dóór en dóór christelijk leven en het enkel waarnemen van godsdienst plichten. Het kind kijkt kritisch toe. Vroeg of laat komt de tijd, waarin uwe kinderen u beoordeelen trots alle ban den des bloeds. Mogen uwe daden zóó zijn, dat zij u niet veroordeelen. Later, misschien reeds spoedig, zal het kind vader of moeder of beiden verwijten, dat zij hem te groote vrijheid lieten, dat zij te toegevelijk, te zwak, te weekelijk warendat zij verzuimden zijn karakter te vormen door zijn wil te sterken in zelfbeheersching, in zelf bedwang. Het zal hun verwijten, dat zij wel zorgden voor zijn lichaam, voor zijne verstandelijke ontwikkeling, voor zijne maatschappelijke positie, maar dat zij vanaf zijn prilste jeugd zijne zedigheid niet dekten en beschermden dat zij zijn godsdienstzin niet verstan dig en niet godvruchtig ontwikkelden, zijn godsdienstig leven niet verzorg den dat zij zijne ziel te zeer verwaar loosden en hem den strijd des levens niet leerden strijdendat zij hem mis schien geld en goed nalieten, eer en aanzien bezorgden en gelegenheden in overvloed om te genieten, maar dat zij niet van hem hebben gemaakt een man, eene vrouw met een degelijk, sterk, christelijk karakter, dat zij hem in het leven niet hebben meegegeven dien grooten zieleschat, met welken het arme kind schatrijk is, zónder welke het rijkste kind is doodarm. Bij gebrek aan wilskracht doet on beteugelde hoogmoed of onbeheerschte zeden of beiden het kind later afzakken tot een slap, duf en dof leven, som migen afglijden van een uiterlijk nog katholiek leven met min of meer schijnheilig katholiek gedoe om wille van positie of familie langzaam aan tot volslagen ongodsdienstigheid en ten slotte tot practisch ongeloof. Dat is het goddelooze werk van vaders, die geen tijd hebben voor kin deren en van moeders, die gedh moe der willen zijn, van zelfzuchtige ouders, die kinderen groot brengen zoovele en voor zoover het uitkomt met hün le vensopvattingen, van ouders, die willen leven hun èlgen leven en voor de ka raktervorming hunner kinderen niet die offers willen brengen, welke de christe lijke opvoeding van hen vraagt. Hoe geheel anders wordt de vrucht der opvoeding, als de ouders in hun huisgezin, hun heiligdom, hun kleine koniukrfik geheel en al opgaan in offer vaardige, dikwerf heldhaftige liefde voor de algeheele opvoeding hunner kinderen tot sterke Christen-man en Christen-vrouw; als de vader bij alle gestrenge leiding, de verstandige, lief devol toegewijde vader, het middelpunt is van de vreugde der kinderen, die hij voor God opvoedt en de zachte, zorgzame, offergrage moeder de toe vlucht is in alle kindernoodenwan neer beide ouders het volle vertrouwen genieten van hunne kinderen, die alles durven mededeelen aan vader bijv. op wandeling en aan moeder thuis dicht tegen haar aangeleundals ouders door zich zelf geheel aan hunne kin deren te geven het hun gemakkelijk maakten, zich te openbaren in die be slissende jaren vooral, waarin zij steun en leiding noodig hebben, en voor lichting over die levensvragen, waarop zij anders het antwoord ontvangen van menschen, die door hun ruwe en zede- kwetsende gesprekken hun deugd in gevaar brengen of aanranden. Met welke innige dankbaarheid zal het kind later zijn vader en zijne moeder zalig prijzen, die aan hem wilskracht meegaven op zijn tocht door het leven. En gij Christenouders, welk eene heerlijke voldoening zult gij smaken eens, als het werk der opvoeding vol tooid is, als gij aan uw Christen-zoon en Christen-dochter hebt meegedeeld kracht van uwe levenssterkte, moed van uw levensdurf, blijheid van uwe levensvreugde, blijde, moedige sterke, christelijke wilskracht in rijkdom van overvloed voor heel hun verder leven. Welaan dan, Christen-ouders, draagt als een andere Chrisl'ophorus, als heilige reuzen ook al wordt uwe gezegende last zwaarder naar mate uw kind in jaren toeneemt uw Christus-kind door den wilden stroom des levens naar den anderen oever, waar uw Schepper en Verlosser u opwacht ter belooning, omdat gij uw kind, uw lieveling, door Hem aan u toevertrouwd, door uwe christelijke opvoeding be houden hebt voor Hem, als Zijn kind, Zijn lieveling en dan voor eeuwig. Tenslotte, vermanen Wij u veel te bidden voor onzen H. Vader, den Paus en voor Hare Majesteit onze geëer biedigde Koningin. En zal dit herderlijk schrijven in alle tot ons Aartsbisdom behoorende kerken, alsmede in de kapellen, waar over een rector is aangesteld op Zon dag Quinquagesima op de gebruikelijke wijze van den predikstoel worden voor gelezen. Gegeven te Utrecht op Zondag Sep tuagesima van het jaar 1931. J. H. O. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. Op last van Z. D. H.: J. VAN DER BURG, Secretaris. Vastentijd. „Eva nam van de vrucht, en at, en gaf er van aan Adam". (Genes. Ill) De verschuldigde gehoorzaamheid aan God was geweigerd. God en mensch zoo heerlijk verbonden in Adam, waren gescheiden. Strijd kwam er door in de schepping, strijd ook in 's menschen binnenste. De mensch verloor de vreed zame heerschappij over zich zelf, welke hij anders, door Gods genade onge stoord zou hebben genoten. Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus, werd gekruisigd, is gestorven en begraven Het verschuldigde eerherstel voor de zonde van den stamvader der of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij H. ELZEÏ7AAR KANTOORBOEKHANDEL Q LflNGESTRflAT 84 TEL. 528 menschheid was gegeven. Hij leed, wat de mensch had verdiend in Adam. De harmonie tusschen God en mensch was weer hersteld. De strijd echter bleef, want de geneigdheid ten goede, een buitennatuurlijke gave, werd door God niet meer teruggeschonken. Daar stond dus de mensch, hersteld in zijn oude adelstand, maar nog ge trokken tot de vroegere laagheid door het lichaam, ten kwade geneigd. En hoevelen vielen weer terug, en verme nigvuldigden de zonde van Adam. De verlossing door Christus had slechts eenmaal plaats, den mensch echter past het, telken jare, bij de her denking van den dood des Zaligmakers, weer opnieuw te beginnen met vasten en versterving, als boete over het ge pleegde kwaad en om daardoor meer deelachtig te worden aan de genaden, aan het kruis eens verdiend. Zoo staan wij dan weer aan het boete tijdperk der 40-daag8Che vasten. Veertig was van oudsher het getal der boete. Mozes vastte 40 dagen, alvorens de Wet Gods te ontvangen op den Sinaï, Elias op zijn tocht naar den berg Horeb vastte eveneens 40 dagen40 dagen en 40 nachten duurde de zondvloed, en 40 jaren dwaalden de Hebreeën door de woestijn, alvorens het beloofde land te mogen betreden. Eindelijk vastte ook de Heer zelf 40 dagen ter voorbereiding op Zijn openbaar leven. Geven wij daarom graag gehoor aan de oproep der Kerk, om op dit heilig voorbeeld de 40 dagen der vasten in de ware stemming door te brengen. De kerkelijke liturgie zal ons helpen, in de juiste stemming daarvoor te komen. Aschwoensdag leerde ons reeds aan welke voorwaarden de vastentijd moet voldoen: de volgende punten werden in de Aschwoensdag-liturgle naar voren gebracht: 1. Waarom moe ten wij boetvaardigheid doen of vasten? Omdat de boetvaardigheid het groote middel is om de door de zonde ver diende straffen af te weren (zie epistel van dien dag). 2. Hoe moeten wij vasten? Het grondbeginsel van Christus luidtniet als schijnheiligen en huiche laars, maar in de blijheid des harten en met een opgeruimd gelaat (Evan gelie). 3. Het gebed is de onmisbare gezellin der boetepleging, wijl het de ziel is van alle lichamelijke versterving. Wij moeten ons vasten schragen door het gebed. Hoe schoon komt in de Introïtus van Zondag tot uiting dat God een der gelijk gebed, dat begeleid gaat van nederige boetedoening voor bedreven zonden, zeker verhoort: Invocabit me, et ego exaudiameum Hij (de mensch) roept tot Mij, en ik zal hem verhooren- Eripiam eum et glorificabo eum Verlossen zal ik hem en verheer lijken hem. Longitudine dierum adlmplebo eum Met lengte van dagen zal ik hem verzadigen. PsalmversWie in de schutse van den Allerhoogste woont, blijft verwijlen onder de bescherming van den God des hemels. Binnenland MGR. JANSEN VOOR DE MICROFOON. In zijn toespraak op den propaganda avond van den K.R.O. te Groningen deelde de voorzitter, pastoor Perquin, mee, dat over eenige weken de nieuwe studio van den K R.O. door Z. D. H. Mgr. J- H. G. Jansen, Aartsbisschop van Utrecht, zal worden geopend. Bij deze gelegenheid zal de Aartsbisschop voor de microfoon het woord richten tot alle katholieken van Nederland. BENOEMING. Benoemd werd tot hoofdcommies bij de Directie van den Landbouw te 's Hage mr. H. J. J. Scholtens, thans burgemee ter van Houten en lid van de Provinciale Staten der provincie Utrecht.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1