Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
VULPENHOUDER
Koopt uw Sch.ijfimchini
Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10
De €embode
Adverientütn 26 cent per regel. Wijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teren. Advertentién moeten Dinsdagen Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen tgn bezorgd.
Kantoor en Drakkerl] Lingcgricht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no.
Vrijdag 13 Maart 1931 - Na 100
Met elke vreugde, elk genot, elk wel
slagen Is een offer verbonden. Geen
vriend, geen lijdensgenoot die ons geen
gelegenheid tot zelfverzaking schenkt,
gezwegen nog van tegenstanders, van
ziels- of lichaamslijden, van de zorgen
en lasten des levens. Dragen wij die
niet in een geest van offervaardigheid,
dus als middelen tot zedelijke loutering,
dan maken wij onzen last nog zwaarder.
Epistel en Evangelie.
4e Zondag van de Vasten.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Galaten; IV, 22—31.
Broeders! Er staat geschreven dat
Abraham twee zonen had, eenen van
de slavin en eenen van de vrije vrouw.
Maar die van de slavin werd naar het
vleesch geboren; doch die van de
vrije vrouw krachtens de belofte. Dit
nu is bij wijze van voorafbeelding
gezegd. Want deze zijn twee Verbonden.
Het eene op den berg Sina, dat tot
dienstbaarheid baart; en dat is Agar.
Want Sina is een berg in Arabië, die
verwant is aan het tegenwoordige Jeru
zalem, dat nu is en met zijn kinderen
dienstbaar is. Maar het Jeruzalem, dat
omhoog is, is vrijen dit is onze
moeder. Immers staat er geschreven
Verheug u, gij onvruchtbare die niet
baart! jubel luid en juich, gij die geen
weeën hebtWant talrijk zijn de kin
deren der eenzame, meer dan van haar
die den man heeft! Wij nu,broeders!
zijn, volgens Isaëk, kinderen der be
lofte. Doch evenals toen hij, die naar
het vleesch geboren was, dengene ver
volgde, die het naar den geest was,
zoo ook nu. Maar wat zegt de Schrift?
Drijf uit de slavin en haren zoon, want
de zoon der slavin zal niet erfgenaam
zijn met den zoon der vrije vrouw.
Derhalve, broeders I zijn wij niet zonen
der slavin, maar der vrije vrouwmet
welke vrijheid Christus ons heeft vrij
gemaakt.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; VI, 1—15.
In dien tijd vertrok Jesus over de
zee van Galilea, welke die van Tiberias
isen Hem volgde eene groote menigte,
omdat zij de wonderteekenen zagen,
welke Hij deed aan hen, die krank
waren. Jesus steeg dan op den berg,
en zat daar neder met zijne leerlingen.
Paschen nu, de feestdag der joden,
was zeer nabij.
Toen dan Jesus zijne oogen opsloeg
en zag, dat eene zeer groote menigte
tot Hem kwam, zeide hij tot Philippus
Van waar zullen wij brooden koopen
opdat deze eten? Dit nu zeide Hij
om hem op de proef te stellenwant
Hij zelf wist wat Hij doen zou. Phi
lippus antwoordde Hem: Voor twee
honderd tienlingen brood is niet vol
doende voor hen, opdat ieder een weinig
ontvange. Een zijner leerlingen, Andreas,
de broeder van Simon Petrus, sprak
tot HemEr is hier een knaap, die
vijf gerstebrooden en twee visschen
heeft; doch wat is dit onder zoo velen!
Jesus zeide danDoet de menschen
nederzitten! Er was nu veel gras op
die plaats. Zij zetten zich dan neder,
de mannen ten getale van omtrent vijf
duizend. Jesus nam dan de brooden
en, na gedankt te hebben, deelde Hij
ze uit aan de nederzittendeneven
eens ook van de visschen, zooveel zij
verlangden. Nadat zij nu verzadigd
waren, sprak Hij tot zijne leerlingen:
Verzamelt de brokken, die overgeble
ven zijn, opdat ze niet verloren gaan.
Zij verzamelden ze dan en vulden twaalf
korven met brokken van devijfgerste
brooden, welke hun die gegeten had
den, waren overgeschoten. Toen dan
deze menschen het door Jesus ver
richte wonderteeken gezien hadden,
zeiden zijDeze is waarlijk de Profeet,
die in de wereld komen moet, Jesus
dan, wetend dat zij wilden komen om
Hem mede te voeren en koning te
maken, ontweek weder op den berg,
Hij alléén.
Evang. van Dinsd. in deze week.
Woensdag 18. H. Cyril lus v. Jeru
salem, 2e geb. en laatste Evang. v.d.
dag, overal Credo.
Donderdag 19. H. Jozef, 2e geb. en
laatste Evang. v. d. dag, Credo, eigen
Prefatie.
Vrijdag 20. Mis v. d. dag. 2e en 3e
geb. als Zondag.
Zaterdag 21. H. Benedictus, 2e geb.
en laatste Ev. v. d. dag.
JOH. DE HEER
VARHteNSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
KOOP BIJ BEN
VERTROUWD ADRES
KANTOORBOEKHANDEL
*F.d.TULP!»
Lingaitr. 68 to. Krommeatf. TEL
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
Evangelleverklarlng.
4e Zondag in de Vasten.
Vooreerst moeten we in dit Evangelie
bewonderen den grooten ijver van het
volk om bij Christus te wezen. Ten
getale van vijf duizend mannen waren
ze Jezus gevolgd langs de oevers van
het meer van Galilea, tot ze in de
woestijn kwamen, waar ze den ganschen
dag luisterden naar de woorden die van
ezus' lippen kwamen. Zijn ook wij zoo
jegeerig naar God's woord? Helaas
hoevelen zijn slechts bezorgd om „wat
zullen we eten en wat zullen we drln-
terwijl de eeuwige waarheden
Gods hen onverschillig laten. Beden
ken we het weldit alles gaat voorbij,
alleen het eeuwige blijft. Mochten ook
wij dan met een even grooten ijver,
vol verlangen, naar Jezus' luisteren ons
leerende den weg die leidt naar den
hemel.
Ten andere treft ons het groote mede
lijden en de zorg die de Zaligmaker
voor het volk had. Hij zag die groote
menigte die niet te eten had en Hij
wilde ze niet ongespijsd naar huis terug
zenden. Leert ons dit niet in al onzen
nood met een kinderlijk vertrouwen op
te zien naar Hem die al onze nooden
kent en die ons dikwijls op wonderbare,
onverwachte wijze redden kan, gelijk
Hij in de woestijn vijf duizend mannen
zonder de vrouwen en kinderen te reke
nen, heeft gevoed en gespijsd?
Jezus nam dan de brooden, en „als
Hij gedankt had" deelde Hij ze aan de
schare uit. Het gebed dat Jezus hier
verrichtte, zij ons ten voorbeeld om,
gelijk het Christenen betaamt, steeds
vóór en ook na het eten te bidden.
Vóór het eten opdat God de spijzen
moge zegenen, opdat zij ons verster
ken, ons verkwikken en onze afgematte
lichaamskrachten weer vernieuwen. Na
het eten om God onze dankbaarheid
te betuigen voor de weldaden, met
welke Hij ons gezegend heeft! Moch
ten we deze gebeden steeds met groo
ten eerbied en aandacht tot God op
zenden! Dat ieder huisoverste zijne
onderhoorigen daarin met een stichtend
voorbeeld voorga en zorg drage dat
ieder lid van het huisgezin deze uefe-
ning altijd eerbiedig en aandachtig
verricht.
Jezus spijzigde dan op wonderbare
wijze de menschenmenigte. Dit mirakel
is het zinnebeeld van het veel grooter
wonder waardoor Christus -Zich zelf
Ter eer van den God der Altaren.
En priesters en.burgers, zij jubelden luid
Hun harten, o Jezus, in feestzangen uit.
Nu mag onze God in Zijn glorie en pracht
Niet zeeg'nend meer gaan langs zijn
(straten,
Toch treden wij stil in den duisteren
[nacht
Den „heiligen weg" onzer vaadren.
U, Koning der eeuwen, vol glorie en
[macht,
Wordt stil onze liefde en hulde gebracht.
Dan trekken wij biddend in't huis van
[„Ons-Heer",
Waar niet meer ons harte zal zwijgen,
Maar jublen steeds luider en vromer,
[ter eer
Van Jezus, den God der Altaren.
Kom, [ezus, in 't hartehier wordt Gij
[verwacht,
Dat is ónze glorie, 't genot van deez'
[nacht I
te nuttigen geeft in het H. Sacrament
des Altaars. Wij hebben dus oneindig
veel meer reden om Jezus dankbaar te
zijn dan de menschen van het Evangelie
die door Hem slechts naar het lichaam
werden gespijzigd. Waardeeren we
inderdaad die geestelijke spijzen der H.
Eucharistie
Na twaalf laren.
Na twaalf jaar na den oorlog geven
dc staten ter wereld voor hun „natio
nale veiligheid" uit 11.128 milliocn
gulden, dit is ruim 13 mlllloen gulden
per dag, voor bewapening.
Staan 6.900.000 soldaten onder dc
wapenen en 30.000.000 klaar als afge
richte reserves;
Beschikken de regeeringen In Eu
ropa over 9300 gevechtsvliegtuigen,
iedere seconde klaar om te starten.
De bommendragers kunnen 1000 phos-
geengasbommen van 1 K.G. dragen,
of 2 sprlngbommen van 500 K.G., die
"n hcele stadswijk verpletteren.
5000 strijdwagens met geschut,
machinegeweren en een bezetting tot
16 man.
20.000 stuks geschut, waarvan 2500
van het zwaarste kaliber.
17.500 mljnwerpers, lichte en zware.
95.000 machinegeweren, waarvan elk
80 schutters vervangt. Iedere soldaat
bezit daarenboven een geweer of
revolver.
Oorlogsvloten, met een totaal van
6.000.000 ton, d.w.z. 70 linieschepen
tot 41.000 ton en 1825 andere oor
logsschepen van allerlei soort.
Daarbij beschikken de staten ter
wereld nog ov.er millioenen jonge
En uit de overige parochle's schrijft
men mij: „Sedert de aardbevir
1927," gedurende welke ons kei
schooltje verwoest werden, moeten we
ons beholpen met gewone schuren om
dc godsdienstoefeningen te houden en
onze kinderen het onderwijs te doen
volgen. Gaarne, zoo het U
Hartstocht Is geen
Liefde.
Met liefde kan verstandigheid, nuch
ter oordeel samengaanmet hartstocht,
niet.
Hartstocht benevelt den blik.
Wilt gij weten, zoover het uit te
vorschen is, met wie of wlen gij
de toekomst van een heel menschen-
leven ingaat, leg dan den hartstocht
n stevigen teugel aan.
Laat u niet gaan tot in het onrede
lijke. Want later zal het verstand, dat
gij nu versmaadt, zich wreken...
het te laat is.
Hartstocht blijft niet bestaan; liefde
wel.
Met hartstocht kan men wel begin
nen, maar niet volhouden. het is
geen kompas, waarop men In zee kan
steken.
Hartstocht is een vuur, dat uitbrandt,
door het voedsel te geven. Maar liefde
niet. Liefde overwint alles, óók den tijd.
Er zijn jongelui, die uit onbedwon
gen hartstocht, die ten slotte niets
is dan eigenliefde, niets anders zoekt
dan eigen voldoening, de kroon
hunner onschuld laten rooven, van
hun hoofd laien stooten. En die zich
dan wijs maken, uit liefde te handelen.
Wilt gij weten, jonge dochter, of
die jongen van u houdt of van zich
zelf. vraag hem dan eens een offer.
Het offer van respect voor uw deugd
en onschuld. Zeg hem, dat gij van hem
het offer vraagt van al datgene, wat
uw en zijn geweten bezoedelen kan.
Als hij dat offer gewillig en edelmoe
dig brengen wil, dan moogt gij in zijn
liefde voor u gelooven.
Kan hij dat niet brengen, heeft hij
dat niet voor u over, dan is zijn drijf
veer eigenbelang, hartstocht en dan...
dagelijks aan duizenden en duizenden JjVïJ» me°t CTgX,
H. ELZETMAR
KANTOORBOEKHANDEL
LAN6E5TIMAT 84 TEL. 828
Prijs-Rcbun
tot steun der Arme Missie von Ajloen
In 't H. Land.
Het is natuurlijk allen lezers bekend,
dat Palestina en Trans-Jordanië, te
zamen het H. Land vormend, bevolkt
is met Arabieren, doch wellicht IS het
voor velen een nieuwtje te vernemen,
dat een gedeelte dezer Arabieren katho
liek zijn. Palestina met een bevolking
van 800000 inwoners, telt er 25000,
de overige zijn verdeeld over Moham
medanen (500000), Joden (150000),
en die welke tot de Grleksch-schisma-
tieke kerk behooren. Onder deze
Grieksch-schismatieke kerk zijn er ve
len, die tot de ware Moederkerk van
Rome terugkeeren.
Liturgische Kalender.
Week van 15—21 Maart.
Vierde week van den Vasten, Tijdeigen.
Zondag 15. 4e Zond. v. d. Vasten,
Mis Laetara zonder Gloria, 2e geb.
A cunctis, 3e Omnipotens.
Maandag 16. Mis v. d. dag, 2e en
3e geb- als Zondag.
Dinsdag 17. H. Gertrudis (Nederl.), Trok men door de straten der Arastel-
2e geb. H. Patricius, 3e geb. en laatste I [stad hapn
Stille Omgang.
Wij trekken vol geestdrift ter bedevaart
[heen,
Wij trekken ter „heilige Stede",
De roemvolle plaats waar God in 't
[verlêen
Gewrocht heeft het heilig Mirakel.
Komt mannen, komt broeders, komt
[allen te zaam
Instilleaanbiddinguwbëenganggedaan.
In vroegere tijden, toen hier algemeen
De één-ware godsdienst slechts bloeide,
een gevaarlijke toekomst tegemoet.
Hoevelen hebben dat pas ingezien
en erkend, toen het te laat was. Hoe
veel vrouwen beklagen zich over het
egoïsme van hun man. Hij de heer en
meester, voor wlen alles in huis moet
onderdoen, dien men altijd naar de
oogen moet zien, die zelf uitgaat en
en zijn vrouw thuis laat bij de kinderen.
De mannen zijn egoïsten, die uit
spraak hoort men zoo vaak uit vrou
wenmond. Wij vrouwen kunnen maar
voor hen klaar staan en zelf... 't is
een litanie van klachten.
Ik zou willen, dat iedereen, die met
trouwplannen loopt, de toekomstige
wederhelft eens toetste op het punt
van offergezindheid, d.w.z. van echte
liefde.
Een gelukkig huwelijk moet
overwogen, goed voorbereid zijn. Den
blinddoek van de oogen. Bewijzen van
liefde en niet van hartstocht. Verkee
ring in eer en deugd, met respect
voor elkanders zieleteven.
Land, zal
velen tegenvallen, doch de droeve
werkelijkheid is niet anders.
Nog veel meer schismatieken zouden
zich tot de Katholieke Kerk bekeeren,
zoo de middelen slechts aanwezig waren
om kerkjes en scholen te bouwen in
de dorpen, waar geheele schismatieke
parochle's reeds sedert langen tijd
vragen om in de gemeenschap van de
Katholieke Kerk opgenomen te worden.
In T rans-Jordanië, het Beduoïnenland,
heerscht eenzelfde toestand, zooals de
lezers zullen kunnen opmaken uit de
vertaling van Arabische brieven, welke
ik ontvangen mocht gedurende mijn
kort verblijf ten lande uit enkele Pa-
rochie's van mijn Dekenaat Ajloen.
Het Dekenaat beslaat het geheele
noordelijk deel van Trans-Jordanië,
telt 150000 inwoners waarvan 30000
christenen waarvan wederom slechts
3000 katholieken, de overige
Grieksch-schismatieken. Deze
katholieken zijn verdeeld over de 8
parochies Aljoen, Anjerah, Orjaan,
Cherbeh, Tarah, Coefarabiel.Jerashen
Soef.
Soef, 20 Dec. 1930
Eerw. Vader Pastoor,
Na Uwe heilige handen gekust te
hebben, hebben we gemeend, niets
beters te kunnen doen dan u het vol
gende te doen weten.
Uw parochie bestaat hier tot nu toe
uit slechts 40 zielen. Dit komt hoofd
zakelijk, doordat U nog geen kerk noch
eigen school in ons dorp bezit.
Zoo U zich echter ook wilt ontfer
men over ons Grieksch-schismatieken
en een kerkje bouwt en een school
opent dan zal ik mij met mijn geheele
stam ongeveer 850 leden, Katholiek
verklaren. Zooals U weet, komt bij ons
slechts eenmaal per week de Grieksch-
schismatieke priester uit Atloen, maar
daar deze de zielzorg jegens ons ge
heel verwaarloost en alleen komt om
goed te eten en te drinken, hebben we
ons vaBt voorgenomen, ons los te ma
ken van de Grieksch-schismatieke kerk.
Doch dit doen we niet, voordat een
ander kerkgenootschap bij ons een
kerk bouwt en een goede school voor
de opvoeding van J
Is, zagen we daarin eenige verani
ter wille van de eer van onzen gods
dienst tegenover de Mohammedanen
en om het zielenheil van onze dwa
lende broeders, die zich nooit zullen
bekeeren, zoo dc toestand der gebou
wen aldus blijft en om het eeuwig
geluk van onze eigen kinderen.
En wat het voordeel Is, zoo er een
kerk en school gebouwd worden, is
met genoegen te constateeren te Ajloen,
waar reeds binnen twee jaar 24 jongens
met toestemming der ouders zich tot
het Katholicisme bekeerd hebben.
Onder de advertenties in deze editie,
vindt U, geachte lezer, de aankondi
ging van een loterij ten bate van het
missiegebied in 't H. Land. Behalve,
dat U voor het luttele bedrag van 30
cent een mooie kans maakt een kost
bare prijs, ter waarde van eenige hon
derden guldons te bekomen, zult ge,
door ook slechts één enkele maal 30
cent op te sturen en U zoo een lot te
bezorgen, deze mooie missie's In het'
H. Land steunen.
Dus alle lezers, zonder één enkele
uitzondering aan het werk. Dc rebus,
welke gemakkelijk is, even gauw op
lossen: het geringste... het
er al, de rest leest zich van
gauw even een briefje voor Pastorie
Kathedraal St. Bavo, Haarlem, klaar
maken zoo het bedrag grooter is dan
30 cent, dan een eenvoudig glroblljct
op Nr. 140436 en zoo het lot u gun
stig is, hebt ge binnen een maand tljds
(huis geheel gratis de reisbiljetten voor
een reis naar den Paus in Rome of
een radio-installatie of een Simplex
lichtloopende Cycloïde-fiets o*
electrische Singer Naaimachine.
Dus allen aan den arbeidt
Ik ben ervan verzekerd, dat, zoo ik
persoonlijk de loten bij de katholieken
kwam aanbieden, ik er zeker duizenden
verkocht. We mogen niet onder dit
aantal blijven. Reeds ontving ik mooie
O. H. J. Steenhoff, Baarn;
H. L. Boerrlgter, Utrecht;
LW. Stokman, Wijk bij Duurstede;
ij. M. J. E. Orth, Soestdijk;
G. D. Zegers, Utrecht; ssjj
W. Andriessen, Utrecht;
O. I. Noordman, Amersfoort;
F. Twaalfhoven, Utrecht;
H. J. F. van Hazendonk, Schalkwijk;
Mr. A. E. Th. Kooien, Amersfoort.
De candidaten der R. K. Vojkspartlj,
zijn:
W. Chr. Settonr, Utrecht;
Fr. van Rooyen, Utrecht;
Tb. I. Bakkenes, Amersfoort;
Q. KrIJncn, Amersfoort
UITSPRAKEN KANTONOERECHT
ook iedereen, enkele loten
neme. Gedenkt U toch vooral bij het
bepalen van het aantal loten, dat U
zult nemen en bij de oplossing van de
rebus, dat het geringste op aarde den
arme gegeven, verschaft U een kroon
in het eeuwige leven I
Dr. JAC. BRUN1NG.
A. E. Apeldoorn ld.
Te Soest op openb. weg muziek
makenA. W. G. Rotterdam 12 of 1 d.
Tc Amersfoort met rijwiel over trot
toir rijden: G. v.d.B.aldaarf2of 1 d.
Te Amersfoort handkar te hoog ge
laden hebben: A. K. aldaar f5 or 2d.
Te Amersfoort een pai
held niet scherp zetten
f2 of 1 d.
Mclkbcslult: C. J. v. B. Amersfoort
f5 of 2 d.
Waren verkoopen niet voldoen aan
warenwet: P. v. d. A. Hoogland! 5of2d.
Wielrljden en niet reents uitwijken
H. J. H. Baam f 10 of 5 d.; P. M.
Amersfoort f3 of 1 d.; J. F. N. ld.;
C. T. ld.
Met verblindend licht: O. v. d. B.
Soest f2 of 1 d.
Zonder licht: H. H. Bilthoven f5
of 2 d.L J. S. Amersfoort f I of I d.
L. W. Ede f5 of 2 d.; L. W. Baarn
ld.H. I. R. Soest id.W. v. W. Baarn ld.
Zonder reflector: R. L. Baam 12of
d.W. E. Soest ld.W. v. d. V. ld.
M. Hooglanderveen Id.; J. v. D.
Zonder b\\: W. v. d. V. Soest f2
of I d.
Op verboden weg: O. B. Soestdijk
f2 of 1 d.
VERKIEZING VOOR DE PROVIN
CIALE STATEN.
Bij de verkiezing van candidaten
voor het lidmaatschap der Provinciale
Staten van de provincie Utrecht zijn
bij den Voorzitter van het hoofdstem
bureau in den Kieskring Utrecht II,
i;evestigd ten gemeentehuize te Amers-
oort, candidatenlijsten ingediend door
de volgende politieke partijen en
groepen
binnenland
R. K. Staatspartij.
Tcspartij.
2. R. K. Volkspai
3. Anti-Rev. Partij.
4. Christelijk Historische Unie.
5. Sociaal Democratische Arbeiders
partij.
6. Vrijheidsbond.
7. Vrijzinnig Democratische partij.
8. Plattelandersbond.
9. Hervormd Gereformeerde Staats-
10. Christen Democratische Unie.
U. Communistenpartij.
12. Staatkundig Gereformeerde Partij.
De candidatenlijst der R. K. Staats
partij luidt als volgt:
G. H. J. van Spanje, Utrecht;
C Knlgge, Wilnis;
J. O. Suring, Maarssen;
A. H. Smulders, Utrecht;
A, J. de Ooey, Montfoort;
H. J. C. Vening8, Amersfoort
Mr. H. W. de Vink, Utrecht;
Jhr. mr. dr. K. L. C. M. I. de Wijker-
slooth de Weerdesteyn, Utrecht;
kinderen sticht. W. van den Hengel, Achterveld
II. IT _ll_ U..I. I U ...n A*. MI...I I II...I.I
Motor of autorijden zonder rij- ol
nummerbewijsM. H. C. S. Nijmegen
f 10 of 2 d.; J. M. Soest f5 ol 2 d.;
J. S. Laren id.; S. D. Baarn ld.
Niet rechts uitwijken: D. L. Apel
doorn f 10 of 4 d.
In beschonken toestand: E. van H.
Ede f60 of 10 d.
Zonder voldoende remmenM. J. S.
Hilversum f3 of 1 d.
Zonder voldoende lichten: O. K.
Amersfoort f 3 of 2 d.
Niet in rust op den weg laten staan
P. M. Amersfoort f2 of 1 d.
Zonder reflectorA. v. O. Amersfoort
f 2 of 1 d.
Te snel tijden in Hooglandj. de O.
Bunschoten f3 of 1 d.
Met voertuig rijden zonder licht:
O. H. Leusden f5 of 2 d.
Mat eerbied verzoek ik U m[jn huis te1 J. H, van der Wurf, Utrecht
In het voorloopig verslag over het
wetsontwerp tot verklaring van het
algemeen nut der onteigening van
perceelen, erfdienstbaarheden en andere
zakelijke rechten noodlg voor verbe
tering van den rijksweg tusschen de
Blldt en Amersfoort wordt gevraagd
waarom deze verbetering moet vooraf-
!;aan aan die van den rijksweg Amere-
oort—Apeldoorn—Deventer, die In
veel slcchteren toestand verkeert, en
wanneer de verbetering van laatstge
noemden weg kan worden tegemoet
gezien.
De toestand van dr. E. van Schoon
hoven van Beurden, die op den Rijks
weg slachtofler werd van een auto-
ongeluk en In de Rijksklinieken (e
Utrecht wordt verpleegd, Is vooruit-