Meet Jan 25 nodillti Dressoirs
i. 1.1. Nieuwkerk u
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
CONKLIN
VULPENHOUDER
Het beste Adres
G. KEUNEKE
Koopt ow Schiqfnoekioo
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Advertentién 25 cent per regel. Bülyke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
toeren. Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zjjn bezorgd.
Kantoor on Drokkerll UnmncM 2» to Amorafoort - Tolofoon S14 Varachllnt alkali Dlnadag- an TH|dagmlddai Poat-jlro no. 44234
Vijf en veertigste Jaargang Wpffi Vrijdag 10 April 1931 - Mo. 3
Wetenschap, kunst, alles wat tot de
zoogenaamde kuituur behoort, is zeker
bestemd een ideaal, zelfs het hoogste
ideaal te dienen, maar op zichzelf be
schouwd is geen enkel kuituurdoeleinde
ideaal te noemen evenmin als medicijn
gezondheid, opschik schoonheid is.
Evangelie verklaring.
Deze Zondag heet in 't latijn Do
minica in albis (depositis) d.i. Zondag
der afgelegde witte kleederen of witte
Zondag, omdat de nieuw-gedoopten
daags te voren hunne witte doopklee
deren, welke ze acht dagen gedragen
hadden, hadden afgelegd. In onze taal
heet hij Beloken Paschen (beloken komt
van luiken; luiken beteekent sluiten;
beloken Paschen is dus hetzelfde ais
besloten Paschen) omdat het octaaf
van Paschen geëindigd is.
Door het vasten gelouterd, door het
ontvangen der H. Sacramenten (bijzon
der de nieuwbekeerden door het H.
Doopsel) geestelijker wijze herboren,
genieten we nu de vreugde van het
nieuwe leven. De H. Kerk wekt ons
nu in haar Mis-liturgie met moederlijke
bewoordingen op, om het leven der
genade te bewaren en te voeden. „Als
pasgeboren kinderen moet gij naar de
geestelijke, onvervalschte melk (der
christelijke leering) begeerig zijn." Zij
wijst ons op de H. Communie als het
ware voedsel onzer zielen, waardoor
onze verrijzenis in Christus duurzame
vruchten van christelijk leven zal voort
brengen.
Het geloof nu is de grondslag van
dit christelijk leven en daarom drukt
de Kerk vandaag vooral op de nood
zakelijkheid en het voordeel van het
geloof in Christus: het geloof in Chris
tus maakt ons tot kinderen Gods, maakt
ons deelachtig aan de overvloedige
genaden der verlossing. Door dat ge
loof zijn wij als ledematen innig ver-
eenigd met ons Hoofd, Christus, en
deelen wij in de overwinning van Hem,
die gezegd heeft: „Ik heb de wereld
overwonnen".
Dit geloof nu staat onwrikbaar vast
want het berust op de verklaring van
God zeiven, die getuigenis heeft afge
legd van zijnen Zoon Jezus, gelijk de
H. Johannes in het Epistel zegt. Bo
vendien heeft Jezus zijn verrijzenis, die
de heerlijkste bevestiging is van zijne
goddelijke zending, ten duidelijkste aan
zijn apostelen bewezen.
Het ongeloof van den H. Thomas
aan Jezus' Verrijzenis is niet alleen
voor hem zelf maar ook voor ons
allen een aanleiding geweest datjezus
zich toonde. Thomas, die bij de eerste
verschijning des Heeren op den dag
van de Verrijzenis niet tegenwoordig
geweest was, wilde het verhaal van
zijn mede-apostelen aangaande Jezus'
verschijning niet gelooven. Het was
maar een inbeelding van hen geweest,
een soort hallucinatie. Hij, Thomas,
zou zich niet door den schijn laten
bedriegen. „Indien ik mijn vingeren
niet gestoken heb in Zijne handen
(door nagelen doorboord) en mijn hand
gelegd heb in Zijne zijde (door de lans
geopend) zal ik het niet gelooven."
Deze woorden van twijfel en ongeloof
is voor Thomas en zijn mede-apostelen
alsook voor ons allen een aanleiding
geweest, dat Jezus acht dagen daarna
nogmaals aan Zijn apotelen verscheen
om Thomas op de minzaamste wijze
van zijn ongeloof te genezen. „Ver
volgens sprak Hij tot Thomas: Kom
hier met uw vinger en zie Mijne han
den, en kom met uw hand en steek
ze in mijne zijde, en wees niet onge-
loovig maar geloovig." Toen Thomas
zulks gedaan had wierp hij zich op
de knieën en riep uit: „Mijn Heer en
mijn God." De bekeerde Thomas heeft
daarna in Oost-Indië, waar hij den
Verlosser predikte, talrijke scharen ge
bracht tot het geloof in Jezus Christus.
Moge zijn geloof ook het onze zijn, en
dit geloof de grondslag voor een chris
telijk leven en bidden we heden voor
de bekeering der ongeloovigen.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
aenuklcolijke Betalingsvoorwaarden
looft dat Jesus de Zoon Gods is? Deze
is het, die gekomen is door water en
bloed, Jesus de Christus; niet door
het water alleen, maar door het water
en het bloed; en de Geest is het, die
:tuigt dat Christus de waarheid is.
'ant drie zijn er, die getuigenis geven
in den hemel: de Vader, het Woord
en de H. Geest; en deze drie zijn één.
En drie zijn er, die getuigenis geven
op de aarde: de Geest en het water
en het bloed; en deze drie zijn één.
Indien wij de getuigenis der menschen
aannemen, de getuigenis van God is
meerder; dit toch is de getuigenis van
God, welke meerder is, dat Hij aan
gaande Zijnen Zoon getuigd heeft. Wie
gelooft in den Zoon Gods, heeft de
getuigenis Gods in zich.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; XX, 19—31.
In dien tijd, toen het avond was, op
dien dag, den eersten dag der week,
en de deuren, waar de leerlingen ver
gaderd waren, uit vrees voor de Joden
gesloten, kwam Jesus en stond in het
midden en sprak tot henVrede zij u
En na dit gezegd te hebben, toonde
Hij hun zijne handen en zijne zijde.
De leerlingen dan waren vérblijd, dat
zij den Heer zagen. Wederom dan sprak
Hij tot hen: Vrede .zij. u! Gelijk de
Vader Mij gezonden heeft, zend ook
KANTOORBOEKHANDEL
F. A. TULP Bi
langestr. 65 Lo. Krommes». TEL 328
ENDURA
Onbeperkte en voortdurende garantie
me ziek!
Heelemaal waar is dat niet, ai lijkt
het er vaak op en al lijkt het er op
vooral in de dorpspolitiek.
Neem het maar eens bij ons op 't
dorp, hoe men daar in zekere kringen
politiek maakt.
Een obscuur blaadje, onder sterke
finantieele invloed staande van een
achter de schermen werkende geldbe
zitter zal als naar gewoonte wel de
groote kfok gaan luiden.
Er zal naar de gedragingen van per
sonen, die een rol gaan spelen in de
gemeentepolitiek, wel een pijnlijk nauw
keurig onderzozk worden ingesteld.
En tegen de verkiezingen komt er
dan wel de een of andere opzienbarende
onthulling, al blijkt dan achteraf dat
de feiten verdraaid zijn of de voor
stelling van zaken er naast is.
Het geeft niet, want het succes is
dan toch bereikt en het slachtoffer is
buiten gevecht gesteld, soms tot schade
van zijn partij en wat erger is: tot
schade van de gemeente.
Want het is heusch niet gemakkelijk
om goede vertegenwoordigers te vinden
zooiels te veronderstellen of te be
weren.
Zelfs zullen er aan -de andere zijde
mannen zijn die eerlijke medewerkers
zullen blijken, omdat bij oprechte
menschen de edelste motieven altijd
ig zunen vinden.
ch hoe zullen buitenstaanders
medehelpers worden als zij zien dat
de „kinderen des lichts" zich aan
stellen als uilen, die op hun tak zitten
en slechts in de ruimte staren.
Of hoe, als zij weten dat er een
„luchtje" aan die katholieke candidaten
is, een luchtje dat er ook door den
*"d niet afwaait
Het is niet genoeg en nadrukkelijk
te herhalen hoe juist wij er voor moeten
zorgen dat onze menschen, juist de
ónze waardig moeten zijn en bekwaam.
Men veelt het niet van ons dat wij
ons beginsel verzaken en men verwacht
dat zij die optreden in het openbare
levende vruchten zullen zijn waaraan
de boom te herkennen is.
Als de onzen zóó zijn, dan is poli
tiek voor hen geen kliek, maar de ge
legenheid om te regeeren naar het
hooge en bevrijdende ideaal van de
aloude Moederkerk.
Soestdijk. JOS. MINEUR.
Ik u. Als Hijdit gezegd had, blies Hij die ^belangen hunner gemeente goed
over hen en zeide hunOntvanet den en. dienen.
Lid zijn van den raad der gemeente
kost een massa aan tijd en opoffering
over hen en zeide hun: Ontvangt den
Heiligen Geest I wier zonden gij zult
vergeven, dien worden zij vergeven, en
wier zonden gij zult houden, die zijn
gehouden.
Thomas nu, die Didymus genoemd
wordt, een van de twaalf, was niet
met hen, toen Jesus kwam. De andere
leerlingen zeiden dan tot hem: Wij
hebben den Heer gezien! Doch hij
sprak tot hen Als ik in zijne handen
het indruksel der nagelen niet zie en
mijnen vinger in de plaats der nagelen
niet steke en mijne hand niet legge in
zijne zijde, zal ik het niet gelooven.
En acht dagen later waren zijne leer
lingen weder binnen en Thomas met
hen. Jesus kwam met geslotene deuren
en stond in het midden en sprak:
Vrede zij ul Vervolgens zeide Hij tot
Thomas: Steek uwen vinger hierin en
bezie mijne handen, en breng uwe
hand vooruit en leg ze in mijne zijde,
en wees niet ongeloovig, maar geloo
vig 1 Thomas antwoordde en zeide tot
Hem: Mijn Heer en mijn God! Jesus
sprak tot hem: Omdat gij Mij gezien
hebt, Thomas! hebt gij geloofd; zalig
,ij die niet gezien en geloofd hebben.
Wel heeft Jesus in tegenwoordigheid
zijner leerlingen nog vele en andere
teekenen gedaan, die in dit boek niet
beschreven zijn; doch deze zijn be
schreven, opdat gij gelooven moogt,
dat Jesus is de Christus, de Zoon van
God, en opdat gij, geloovend, het leven
moogt hebben in zijn naam.
Epistel en Evangelie.
EERSTE ZONDAG NA PASCHEN.
Les uit den eersten brief van den
H. Joannes; V, 4—10.
Zeer geliefden! Al wat uit God ge
boren is overwint de wereld; en dit
is de overwinning, welke de wereld
overwint: ons geloof. Wie is er die
de wereld overwint, tenzij hij, die ge-
Liturgische Kalender.
Week van 12—18 April.
Zondag 12. Beloken Paschen, Tijd
eigen, Mis Quasi modo.
Maandag 13. H. Hermenegild, 2e
:b. Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Dinsdag 14. H. Justinus enz., 2e
:b. H.H. Tiburtius enz.
Woensdag 13. Mis als Zondag zon-
:r Credo, 2e en 3e geb. als Maandag.
Donderdag 16. Alles als gisteren.
Vrijdag 17. H. Anicetus, 2e en 3e
eb. als Maandag.
Zaterdag 18 Mis van O.L.V. Salve
(bij Votiefmissen) 2e geb. v. d. H.
Geest, 3e voor Kerk of Paus, Prefatie
H. Maagd.
en er wordt een zekere mate van kennis
en inzicht voor verlangd het is in
dit opzicht jammer dat men den can
didaten geen behoorlijk examen kan
afnemen.
Het lidmaatschap eischt echter op de
allereerste plaats een onbesproken naam
-"in onaanvechtbare persoonlijkheid.
Vooral moet dit het geval zijn met
hen die naar voren gebracht worden
door een partij, die als de onze voor
opstelt een bepaalde maatstaf te hebben
voor eer en geweten.
Een partij die werkt naar de Eeuwig
heidsbeginselen der Katholieke Kerk
Als het waar is dat er politieke
mollen zijn die den bodem om zullen
woelen dan moeten en mogen zij niets
kunnen vinden.
Dan moeten onze candidaten
round" Katholiek zijn,'niet in woorden
maar ook en vooral in werken.
Dan moet hun blazoen blank zijn
en iedere zelfs zijdelingsche verdacht
making iedereen als een lachwekkende
aantijging toeschijnen.
Dan moet die candidaat zoodra zekere
minderwaardige zijde een hetze begint,
hoog van den toren kunnen blazen en
met fleren blik zich voor aller oogen
kunnen vertoonen.
Daarom moeten ook de leden van
de kiesvereeniging op hun hoede zijn
en goed bedenken of hun vertegen
woordigers aan die eischen kunnen
voldoen.
Op de vergadering waar de candi
daten gesteld worden moeten zij actief
aan de besprekingen deelnemen en niet
naar oud en verkeerd gebruik achteraf
praten en stommetje spelen.
Zij dienen strijders in den raad te
brengen die weten wat ze willen en
die de clowns op het gemeentehuis
(want die zijn er, terwijl de draden
waaraan zij hangen uit de verte be
wogen worden) als harlekijn doen uit-
komen, met al de miserre die aan het
slaaf-zijn en dood-zich-bewegen, vast
zit.
De snob zal wel weer met geld gaan
gooien tegen de verkiezingen en zijn
sujetten zullen grijnslachen of huilen,
democratisch of liberaal doen,naar"'
verkiest.
voor Damratauchea,
Koffer» en alle soor
ten fl|ne Lederwaren
LANGESTRAATI05-AMERSFOORT
Politiek
maakt me ziekt
't Is een oud liedje, een rijmpje van
een of andere dichter wiens naam me
op 't oogenblik niet te binnen wil
schieten.
Maar dan dienen er ook vrije mannen
te staan, geharnast door de kracht van
hun beginsel, geen mannen die be
loven neen, mannen die doen
kerels met durf en met kunde.
Nu meene men niet dat zulke figu
ren ook niet aan de andere zijde te
is een kliek, 't maakt vinden zullen zijn het ware dwaas
Het Koninklijk
Paaschkruis.
Graal feest -in het Stadion.
Dien tweeden Paaschdag dreigde
's morgens nog de regen de vreugde
van velen te zullen verstoren.
Maar... de Hemel was den Graal-
meisjes gunstig gezind en een vrien
delijk zonnetje streelde het machtige
steenen sportpark dat het Stadion is.
O, de heidenen hadden en hebben
voor hun feesten hun onmetelijke arena's,
waar de Caesars van toen en de Snobs
van heden het volk hun spelen gaven.
„Brood en spelen" het was de leuze
van de Romeinsche slaven, die alleen
in bedwang gehouden werden door
deze twee middelen.
Maar nu is het Levende Bi
den Hemel gedaald en de Kerk, die
de vreugde nooit versmaadde heeft
andere spelen, die veredelen en ver
heffen.
Kent gij het werk van de Graal,
waarvan Haarlem's Bisschop.de hooge
directeur is?
Zij willen: Winnen de wereld
God in den Hemel 1
willen in de Graal, de hunne
leerên
't Blijde Boodschapsverhaal,
Dat hoe de wereld verdwaal,
De menschheid móet bekeeren,
En God zal triomfeeren.
Wat zij kunnen:
Onder bijstand van Maria, GodsMoeder
Zichzelf te verliezen in God.
Wat zij hopen:
Wij zullen boeten en bidden, lief zijn
en lijden!
Wij zullen op God onzen Heiland ver
trouwen
En op U, Maria, gezegende onder de
vrouwen.
De bezieling die uitstraalde, hierop
dit groene veld in het Amsterdamsche
Stadion, van die geestdriftige Graal-
leden, tweeduizend vijfhonderd in
getal was een weldaad voor allen die
hen hoorden en zagen.
Als fleurige kleurige hyacinthen en
tulpen in hun kruisbekleede jurken
stonden ze geschaard rond het hooge
Kruis.
Roode gekruisten rond den voet van
het Kruis.
Geel en paars, lichtblauw en hard
groen, bruin en rose, donkergroen en
lila, rose en teer lichtgroen zoo ston
den ze in wijden boog en streng in
rijen als een schutse rond het Kruis.
Onder de machtige regie van een
der Vrouwen van Nazareth antwoor
den ze als met één groote stem op
iedere rythmische beweging
zwaaiende vlaggen.
Dan klonken de duizenden monden,
neen de harten als een smeeking, soms
als een dreiging maar steeds als een
vermaning, in de meditatie over het
nut van het lijden.
Er stond één groote roos van kleuren
rond het Paaschkruis, het Koninklijke.
Eén was het gebaar der bewegende
armen, die gestrekt naar den hemel
wezen, het geluk tegemoet.
Eén was hun schrede vooruit
allen zeiden:
Wat vreest gij dan, neem op uw
kruis, waar gij mee in den hemel komt.
Eén was hun devote kniebuiging,
als de zilveren trompetten schalden en
hun bede opwaarts steeg:
Wij aanbidden en loven U Christus,
omdat Gij door Uw kruis de wereld
verlost hebtl
En daar tusschendoor de steeds
hooger opgevoerde beschouwing van
het Kruis en de bespiegeling van het
Lijden.
Dit machtig spreekkoor heeft nu aan
de wereld getoond dat ernst en ijverige
studie veel vermogen.
Alle medewerkende Graalmeisjes
hebben de drie bedrijven lang alles
gezegd zonder één stukje papier voor
zich te hebben en toch ishun*"J
voorbereiding niet zoo groot g
Zij kwamen déar in het Stat
:en Paaschboodschap te brengen aan
,De kinderen van dezen tijd!"
De geniale dichteres Henriëtte Roland
Holst heeft een stuk onder dien titel
geschreven en dit spreekkoor werd
niet lang 'geleden in datzelfde Stadion
opgevoerd.
De dichteres Iaat daar de kinderen
van dezen tijd zeggen:
„Zoekenden zijt gij nog, gij zijt nog
verspreiden"
„Gij moet u zelve uit menigen
nog bevrijden"
of neemt een abonnement «oor onder
houd «an uw schrijfmachine bij
h. ELZETÏAAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRAAT 84 TEL. 528
Fier stappend, de arm ten groet ge
strekt schreden zij langs de tribune
waarop Haarlemsch Kerkvorst de uit
voering bijwoonden.
En Monseigneur heeft zich sterk
gevoeld en trotsch, want al die kin
deren zün aan Hem toevertrouwd en
in Zijn Graal zal Hij ze aanvoeren als
een machtige legerschare naar God in
den Hemel.
Deze Katholieke manifestatie was
een Evangelie-prediking in den meest
modernen zin.
En tóch de aloude prediking der
fiere Moederkerk.
Die zoo oud is en toch zoo jopg.
Soestdijk. |0S MINEUR
.,Gij moet nog worden hen waarop
de wereld wacht".
En de Graal heeft hierop geantwoord
Uw ongemeten God heeft óns 't
[heim verklaard,
Wat gij niet zaagt, hebben
[met oogen toe gevonden;
De Paaschklokken luiden het nieuwe
[geluk over d'aard.
Menschen, laat uw hart ook door het
[lijden betooveren;
Om op de ruwe vloeden van uw driften
[dwars en wild,
Door liefdes stuw de zachte
[veroveren
Het onze is reeds tot kalmte van milde
[zoetheid gestild.
Erbarm U Heer over de kinderen van
[dezen tijd,
Over hun hoogmoed, hun zingenoten
[hun opstandigheid
't Genot wordt met haar slaaf in
[donkre graf begraven;
Het Lam der liefde gaat ons allen voor
[naar God 1
Zóó hebben katholieke jonge meisjes
in zoekende dolende zusjes beant
woord, zonder sarcasme, zonder op
standigheid, maar in de dienende helde
van kinderen Gods.
En allen die het zagen wat zij deden
en die hoorden wat zij spraken, smeek
ten en klaagden warm bewogen om
zoovéél schoonheid.
Haarlemsch Bisschop heeft hier een
daad gesteld zoo echt modern, zoo
brekend met alle sleur en angstige
voorzichtigheid dat in menige ziel door
deze vrouwenpreek in kleuren en lijnen
een nieuw licht is opgegaan.
wat zijn die kinderen van onze
Roomsche Moeders een macht
het wereldapostolaat der kerk.
En wat zullen zij, zelf eenmaal echt-
genoote en moeder geworden, aan de
kinderen van dien tijd een daden-kracht
meegeven.
Offerbereid, slaande onder het kruis,
zullen zij leed en lijden dragen voor
Christus en de uitbreiding van
Binnenland
ren voor
Zijn Rijk.
S. D. A. P.
Op 't Paaschcongres der S. D. A. P.
te Arnhem toonde partijvoorzitter Oude
geest zich erg tevreden over den groei
der Partij. Telde de S.D.A.P. op 1 Jan.
1929 53.395 leden, op I Januari 1930
bedroeg dit aantal 61.162 en op 1 Jan.
1931 was het ledental der partij ge
stegen tot 69.263. Wanneer de cijfers
van het ledental op 31 Maart zijn uit
gewerkt zullen de 72.000 ver over
schreden zijn. Het aantal afdeelingen
groeide, zoodat dit thans 683 bedraagt.
Aan deze cijfers verbond hij echter
een waarschuwing tegen de opvattingen
der linkervleugelaars: „Een Partij als
de S.D.A.P. met weldra 75.000 leden
en honderden vertrouwensposities in
hel land is geen lichaam waarmede
men kan experimenteeren. Een der
gelijke Partij moet met vasten tred
voorwaarts streven zonder zich bloot
te stellen aan de mogelijkheid, te ge
raken op de slingerpaden van sensatie
of woordenkraam, waarop de politiek-
onrijpen of zij, die de democratie uit
de socialistische politiek willen ver
wijderen, zoo gaarne hun schreden
zetten."
Natuurlijk moesten er ook enkele
sneers worden uitgedeeld aan de katho
lieken, waarna de groei der socialistishe
pers met cijfers voor oogen werd gezet
„Het aantal abonné's op de dagbladen
„Het Volk" en „Voorwaarts" bedroeg
op 1 Jan. 1930 95.848 en op 31 Dec.
1930 109.134, een stijging dus van
13.286.
Na de radio-controle en de politiek
der regeering ten aanzien van de werk-
Ioozen gehekeld te hebben wees spr.
op verschillende verschijnselen in de
internationale politiek en hij eindigde
met een krachtigen oproep tegen de
overheerschers in de koloniën, tegen
de overheerschers in eigen land op
politiek en sociaal gebied, tegen de
overheerschers in fabriek en werk
plaats en tegen de overheerschers van
den geest. „Een partij in de partij"
werd bij meerderheid van stemmen
afgewezen.
vanaf f36,75.
Beekenstelnsche Lun
Telefoon 543
Korte Beekstraat
Complete Woninginrichting