Katholiek
Het beste Adres
G. KEUNEKE
JOH.DE heer
CONKLIN
VULPENHOUDER
Koopt om Schiijfmachino-
N. ELZEÏ7AAR
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
"oor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per a maanden fi.00. Buiten Amersfoort 1.10
Advertenttón 26 cent per regel. Billijke l
voor handel en nijverheid bij geregeld
toeren. Advertentiin moeten Dinsdag en
vóór 8 uur in den morgen zgn b
Menige trotsche geest schept behagen
In het vermetele woord: Ik heb geen
God en geen geloof noodlg. Ik ben met
mijzelf tevreden, en heb zelf mijn levens
dal eenmaal de blik begint te ver
duisteren, dat eenmaal de einder gaat
vervagen voor 't verzwakkend oog
ouders geven vaak geen acht op 't
momenteel gebeuren, dat 't leven voor
hun kinderen zich ontplooit, wanneer
hun kinderen geen kinderen meer zijn.
Want als hun kinderen 't rijkbrui-
schende leven zijn ingegaan en met
de scherpe blik van hun jonge ziel
het leven bezien, dan vaak nog komen
de ouders met hun gefantaseerd „alleen
weten" en dringen zij de jongeren hun
„levenservaringen" op uit vervaagde
en vergane tijden.
Dit is vaak de reden geweest van
groote conflicten.
Kinderliefde, geboden in het vierde
gebod, en liefde van ouders en kin
deren is voor alle tijden gelijk, als we
met de bijkomende reCele dingen maar
rekening houden met den tijd. T. O.
voor DamestasschM,
Koffers tn alle soor
ten fijne.Lederwaren
LAWSESTMAT lOS-AME^SFOOBJ
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
WIJ b.vredlgen U la leder opzicht.
't Is echter de vraag of zijne mede-
menschen met hem en met zijn levens
weg moeten tevreden zijn, juist diegenen
over wie zelfs de toegevendslen het
minst voldaan konden wezen.
overtuigen van zondeomdat zij in Mij
niet geloofd hebben". De zonde, hier
bedoeld, is dus de zonde van ongeloof.
Door de inwerking des H. Geestes
hebben duizenden uit het jodendom
Jezus erkend als den Messias, hebben
duizenden en nogmaals duizenden ver
zaakt aan het heidendom en daardoor
de wereld d.i. het Jodendom en hei
dendom het besef van schuld en zonde
bijgebracht.
Vervolgens zal de H. Geest de wereld
overtuigen van rechtvaardigheid d.i.
van de heiligheid van Christus, den
Rechtvaardige bij uitnemendheid „om
dat Ik tot den Vader ga". De wonder
bare Hemelvaart des Heeren zou de
kroon zetten op al Zijn wonderwerken
en de wereld het duidelijkste bewijs
leveren van Zijn heiligheid en recht
vaardigheid. Dit zou de wereld onder
de inwerking des H. Geestes erkennen.
Eindelijk zou de H. Geest de wereld
overtuigen van oordeel „omdat de vorst
dezer wereld reeds geoordeeld is". Door
de verkondiging van Jezus' H. Leer
en de genade des H. Geestes werd de
wereld overtuigd van Gods oordeel
en vonnis over den duivel, den vorst
dezer wereld. Het rijk des duivels ver
dween en door inwerking des H. Gees
tes verzaakten millioenen en millioenen
aan den duivel, aan zijn werken en
zijn ijdelheden om als brave Christenen
te leven en God alleen als hun Hèer
en Meester te dienen.
Geheel de bovennatuurlijke werking
van den H. Geest, zooals zij zich toont
in het leven der Kerk, is de vervulling
van deze voorspelling: de rechtvaardi
ging van Christus en de beschaming
zijner vijanden.
Bidden we den H. Geest dat Hij ook
ons het licht zijner genade moge schen
ken, dat ook wij den Christus mogen
erkennen en belijden, dat ook wij den
duivel en zijn werken verzaken, opdat
ook wij niet met de wereld mogen
geoordeeld worden. Christus is ten
Hemel opgeklommen maar vandaar
zal Hij eenmaal wederkeeren om 'te
oordeelen de levenden en dedooden:
dan zal de wereld nogmaals overtuigd
worden van haar zondeschuld, van
Christus' onschuld, en haar strafwaar- j
digheid en haar veroordeelend vonnis
hooren„gaat van Mij in het eeuwige
vuur".
Epistel en Evangelie.
4e Zondag na Paschen.
Les uit den brief van den H. apostel
Jacobus; I, 17—21.
Zeer geliefdenl Alle goede gaven en
alle volmaakte gift is van boven, af
dalend van den Vader der lichten, bij
wien geene verandering is noch over
schaduwing van afwisseling. Vrijwillig
toch heeft Hij ons door het woord der
waarheid geteeld, opdat wij zouden
zijn als eerstelingen zijner schepselen.
Gij weet het, mijne zeer geliefde
broeders I
leder mènsch nu zij vaardig om te
hooren, doch traag om te spreken, en
traag tot toorn; want de toorn eens
mans werkt Gods gerechtigheid niet.
Werpt daarom weg alle onreinheid en
overtolligheid van boosheid, en neemt
op in zachtmoedigheid het ingeplante
woord, dat uwe zielen kan zalig maken.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; XVI, 5—14.
In dien sprak jesus tot zijne leer
lingen: lk ga tot Hem, die Mij ge
zonden heeft; en niemand uwer vraagt
Mij: waar gaat Gij heen? Doch omdat
lk u dit gezegd heb, heeft de droefheid
uw hart vervuld. En toch zeg Ik u- de
waarheid: het is u nuttig dat Ik heen
ga; want indien Ik niet wegga, zal de
Trooster niet tot u komen, maar in
dien Ik wegga, zal Ik Hem tot u zen
den. Als Hij nu gekomen is, zal Hij
de wereld overtuigen van zonde en
van rechtvaardigheid en van oordeel.
Van zonde namelijk, omdat zij in Mij
niet geloofd hebben; en van.rechtvaar
digheid, omdat Ik tot den Vader ga en
gij Mij niet meer zult'zien; en van
oordeel, omdat de vorst dezer wereld
reeds geoordeeld is.
Nog veel heb Ik u te zeggen, maar
gij kunt het nu niet dragen. Doch als
die Geest der waarheid gekomen is,
zal Hij u al de waarheid leeren. Want
Hij zal niet spreken uit Zich zeiven,
maar al wat Hij hooren zal, zal Hij
spreken, en wat toekomstig is zal Hij
u verkondigen. Hij zal Mij verheer
lijken, want van het mijne zal Hij ont
vangen en het u verkondigen.
Onbeperkte en voortdurende garantie
niet verder ook in haar vormen te be
grenzen, dan bepaald noodig is, is het
aangewezen de strafbepaling een
rechtstreeksche omschrijving te doen
bevatten van den bepaalden vorm van
krenking, welke hiervoren werd aan
gegeven en, zooals daar werd betoogd,
juist ook als krenking! van gevoelens
speciftvke kenmerken vertoont. Dievorm
nu is, in uiterlijke verschijning, de
Godslastering. In de uitdrukking „Gods
lastering" ligt voldoende opgesloten,
dat daarvan eerst dan kan worden ge
sproken, indien de schimp of hoon
naar de gebezigde woorden of voor
stellingen zelve zich tegen God richt;
wordt een vorm gebezigd, waarin men
zich zelf buiten de geloofsvoorstellin
gen plaatst, dan kan dit in eigenlijken
zin niet als Oodslastering worden aan
geduid.
Toch is de minister te rade gegaan
om, teneinde de door hem beoogde
begrenzing, zoo scherp mogelijk te
stellen, in de omschrijving nog uit
drukkelijk vast te leggen, dat de uiting
een smalende moet zijn. Hiermede is
dus alle uiting, die in den vorm niet
is een hoonen of smaden van God of
ook die zoo zij al, zooals wellicht
bij sommige grove vloeken, aan die
omschrijving zou beantwoorden
slechts onbedacht wordt geuit, buiten
de omschrijving .van dit delict gesteld.
KRING AMERSFOORT
JONGE BOERENBONDEN.
Wij willen even aan alle bij de Kring
aangesloten plaatselijke vereenigingen
de aandacht vragen voor de „Jonge-
boerendag" van de Kring „Z. W.Utrecht"
op 7 Mei te Montfoort.
leder der leden wordt door deze tot
die bijeenkomst uitgenoodigd, Het is
zeer zeker een mooie dag.il,
Op 't programma kom» althans
zeer belangrijke punten voó£
Daarom zullen we even -Hét pro
gramma aan u voorleggen-
Agenda
8'/j uur H. Mis.
9 uur Opening,
9'/j uur Rede vap Pater Hulshof uit
Oudewafer.
10'/4 uur Korte bespreking Ruiter-
sportvereenigingen.
10Yï uur Lezing van den heer v. d.
Heuij óver: „Voor en na-
deelen van de Ziektewet,
Ongevallenwet, Invaliditeits
wet en wat ieder hiervan
moet wetéh."
11 Va uur Bespreking prijsvraag
„Nieuwe richting in het
houden van excursies" en
„Sociale" cursus".
Pauze.
1 uur Inleiding van Ir. Everts,
directeur der Landbouw-
winterschool teRaalte over:
„Grasfandkciiringen."
2 uur Leerzame Blms
„Bemesting met Chili"
„Bestrijdt de horzels"
- „T.B.C: bestrijding bij ruti-
deren.'.'
MoCliten er zijn die kunnen en 'tis I
mooi "weer, welnu een prachtig en zecr
leerzaam uitstapje. Men brengt zeker
wat mee naar onze streken wwf wij
ook nog wat aan kunnen hebb'ên en
men komt eens in een andere omge- j
ving, maakt kennis met andere jongé
boeren, hetgeen zeker ook zjjn nutheefl. i
P. H. SEOERS, T.-Adviseur t
Kring „Amersfoort"
of naamt aan abonnement voor ofidorr
houd van ow schrijfmachine WJ
KANTOORBOEKHANDEL; 0.
LftH&ESTRflAT 84 TEL. $29 -
samenleving.
De katholieke politiek is op deze
waarheid gebouwd.
Katholieke politiek kan dus krach
tens haar wezen geen siuitposlpolitiek
zijn.
Siuitposlpolitiek mag zoo min wor
den gevoerd bij de saiariéering van
het personeel als bij de vaststelling
van het belastingpercentage.
Sluitpostpolitiek is groepspoliliek.
De eenige goede politiek om op te
komen voor aller belangen is de poli-
tiekdiegevoerdwordtdoor een groepee
ring, die alle schakeeringen van de
samenleving in zich heeft verbonden
door een vasten band.
Een voortdurende wrijving van denk
beelden en een geregeld contact brengt
meeningen die gezuiverd worden van
subjectieve inzichten.
Hoe meer men een overwinning
dankt aan strijd, hoe minder vreugde
beleeft men ervan; hoe meer men een
overwinnigdankt aan overleg, hoe
meer nut men .daarvan ziet komen.
Eenheid geeft dé beste politiek, de
rijpste vruchten: Eenheid dient er ook
te zijn uit hoogere overwegingen.
De plaajselijke eenheid is noodza,-
kelijk voor de eenheid in den lande.
Een goede katholieke gemeente
politiek moet eendrachtig zijn, moet
toonen dat de Katholieken een be
ginsel hebben dat samenhoudt en dat
de neiging om de belang-siellingen te
verscherpen, een slechte neiging is,
die in de kracht van het beginsel
overwonnen kan worden.
Het wezen van katholieke gemeente
politiek vraagt karakter.
Wie geen karakter toont, kan geen
katholieke politiek voeren.
Karakter .is zelfbeheersching toonen,
zich weten op te offeren, zich weten
te vervolmaken.
Zóó moeten we de katholieke poli
tiek opvatten en streven naar een
stembus-victorie, die ons geeft wat ons
recht is.
Binnenland
TEGEN GODSLASTERING.
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een wetsontwerp tot aanvulling van
het Wetboek van Strafrecht metvoor-
J zieningen betreffende bepaalde voor
godsdienstige gevoelens krenkende
uitingen.
j Daarin wordt voorgesteld in artikel
147 van het Wetboek van Strafrecht
een nieuwe alinea in te voegen, lui-
dende: „Hij die zich in het openbaar,
mondeling of bij geschrift of afbeelding
door smalende godslasteringen op voor
godsdienstige gevoelens krenkende
wijze uitlaat". Voorts wordt voorgesteld
in te lasschen een nieuw artikel 429bis,
luidende: „Hij, die op een van den
openbaren weg zichtbare plaats woor
den of afbeeldingen stelt of gesteld
Itóudt, dieals smalende godslasteringen'
voor godsdienstige gevoelens krenkend
zijn, wordt gestraft met hechtenis van
ten hoogste een maand of een geld
boete van ten hoogste f 100."
Blijkens de Memorie van Toelichting
gaat het bij den minister van Justitie
over den vorm. De bestrijding, hoe
critisch ook voor het godsgeloof op
zich zelf, is hier niet in het geding.
Zoolang in den vorm daarvan een be
paalde grens niet wordt overschreden,
biijve .de wet buiten spel.
Godsdienstvrijheid in den ruimsten
zin, aldus. Minister Donner, is een
vrucht van onze historische ontwik
keling, waarop wij trotsch mogen zijn.
Maar juist mede ter bescherming van
die geestelijke vrijheid als een van
onze hoogste nationale goederen, moet
hiier worden opgetreden. Geen goed
kan op den duur blijven bestaan, welks
misbruik ongeboet wordt toegelaten.
Waar de bestaande geestelijke vrijheid
voert tot bandeloosheid, worde deze,
iq. het belang der vrijheid zelf, -met
kracht tegengegaan. Geschiedt dit niet,
dan ontstaat, sneller dan men zou
danken, het. gevaar, dat, als terugslag,
met de bandeloosheid de vrijheid
wordt geknot.
Dat het gezag bij Gods gratie wordt
uitgeoefend, dat de overheid ten waar
borg zijner recbtsbedeeling in den eed
de onderdanen telkens stelt .in de
tegenwoordigheid Gods, behoeft, naast
andere uitingen, slechts herinnerd ie
worden om te doen gevoelen, dat
onze Slaat ook bij.de ruimste erken-
nmg van godsdienstvrijheid njet fs een
Elat athée.
Intusschen de«sinister wil deze zaak
nu verder beschouwen 'vanuit een
ander gezichtspunt dat nieervalt bin
nen het algemem» finder van ons straf
recht. N.l. de érnstige krenking van
de gevoelens van de groote meerder
heid der bevolking. Ook in dit opzicht
past groote behoedzaamheid. Zijn gods-
dienst ligt ons volk Zeer ter harte eit i
voor zijn godsdienst strijdt het met i
kracht cn hartstocht. Naarmate een
onderwerp feller beweegt, in diezelfde
mate kan ook bewogener uiting wor
den verwacht. Krasse uitdrukkingen
zijn daarbij niet zeldzaam. Ook afge
zien daarvan, kunnen op den gods
dienst betrekking hebbende uitingen
van den een voor het gevoel van den
ander kwetsend zijn.
Maar hier zijn grenzen. En in de
uitingen van de Tribune met Kerstmis
en Paschen acht de Minister deze
overschreden.
Strafbaarstelling van alles «rat gods
dienstige gevoelens: in meerdere of
mindere mate kan kwetsen, zou te ver
strekken. Om dus de meenlngsuitingen
ELECTRICITE1T.
Men schrijft ons:
De Provinciale Utrechtsche Etectricl>
teits Maatschappij gaat haar verschik
lende tarieven belangrijk verfageni
omdat de uitkomsten van het bedrijf
in het afgeloopen jaar gunstig voor
het bedrijf zijn gebleken. In de meeste
gemeenten der provincie zijn de licht-
tdripven verlaagd, veelal met niet min-;
der dan 5 et per KW., terwijl dv
vastreèfférejrbruikers enkele"ge-'
meenten ^daargelaten: den prijs
boven het vastre'cHoeifete vastgesteld
zien op 5 ct. per kWiüföok .detartó-
ven voor kiein-kracht gebruikers zijn -'
gedaald evenalB voordeAnaclitjïiaijm**
§fe, zooals bekend is,' dienstig Wordt
gemaakt voor de heetwatervooizfcning
in badkamer en keuken. Deze nacbb-
stroom prijs is van 3 op 2 cent pgjr!
kWh. teruggebracht, egp tarief, dat.tot
nog toe slechts in Amsterdam op- dit;
lage niveau is gebracht. -
Door- deze verlagingen wordt dj'
mogelijkheid geopend op grooler Scbaal
electriciteit toe te passen, ook daar,
waar hel gebruik van e!ectrfcitBlt''.öfc.'
danks vele voordeden nog achterwege
bjeef door daaraan verbondenfltóaten»
Thans zal men in ruime mate'in ".hef.
huishouden van electriciteit gebruik
kunnen maken, zoowel voor de-jkêdk'
algemeen ingevoerde-appat.il
het eieclrischté!
PfÜ.EM. voomerfii
Het gebeurt vaak, dat ouders de
discussie met hun kinderen afsnijden,
een beroep doende op hun „rijke
levenservaring". Ze hebben „veel ge
zien in 't leven". Zc weten „hoe 'tin
het leven gaat". Zé hebben „alles mee
gemaakt" en met deze vaak gefingeerde
dingen trachten ze hun kinderen te
bevredigen.
Hun „levenservaring" moet dienen
als beslissend en afdoend argument
voor 't doen of laten van dingen.
Nu valt 't niet te ontkennen, dat
ouders die 't leven kennen, 't leven
doorleefd hebben, dit leven beter kunnen
kennen dan hun kinderen, die nog
staan onervaren voor de wonderen, die
zij meenen dat het leven brengen zal.
We moeten evenwel den nadruk
leggen op twee punten. Wat dan dienen
moet bijwijze van beperking.
We moeten aandikken het wpordje
„kunnen".
Ouders kunnen het leven beter ken
nen, dan tiun' kinderen. Ik zeg 't-niet
sarcastisch, hoewel er misschien reden
voor-zou zijn.
Wie doör 't leven meegesleurd is,
in plaats van geleefd te hebben op
eigen krachten, kan zich moeilijk be
roepen bp „jiiepe levenservaring".
Maar nu zou zoo iemand kunnen
zeggen „ik heb waarachtig geteeld!
Mijn leven was vol strijd".
Maar levensstrijd vloeit voort
uit menschelijke verzetprinciepen.
Wie zich laat leven, kan een leven
vol strijd hebben, zooals ook hij wiens
leven schijnbaar onberoerd is, heel
Cd zich door eigen kracht door 't
m kan gewerkt nebben.
Levenservaring is, om dóór 't leven
heen, te zien in t hart van dat leven.
Docb ook „kinderen" moeten we
Maccchlueeren, want daargelaten
Liturgische Kalender.
Week van 3-9 Mei.
Zondag 3. H. Kruisvinding, Feest
eigen, Mis Nos autem, 2e geb. en
laatste Evang. v. d. 4e Zond. na Pa
schen, 3e geb. (alleen in stille Missen)
H.H. Alexander enz., Prefatie H. Kruis.
Maandag 4. H. Monica. Pref. v.
Paschen.
Dinsdag 5. H. Pius V, Pref. v.
Paschen.
Woensdag 6. St. Jan voordeLatijn-
sche poort, overal Credo, Pref. v. d.
Apostelen.
Donderdag 7. H. Stanislaus.
Vrijdag 8. Verschijning v. d. H.
Michaël.
Zaterdag 9. H. Gregorius v. Na-
zianze.
>emdtot klerk ten kantore van
nmissaris van PolitieD, Hoéfc,
ivenhage.
den' Utrechtscheweg trok. een
aan dc mand, welke voor op
tbetestlgd was. De berijder viel