Groote keuze Tafel- en Diveakleedee L H. i. Nieuwkerk e.i. Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Het beste Adres G. Keuneke Koopt ow Scbfqfnichioo De €embode Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch M M J\^4 Advertenliën 26 cent per regel Billijke tarieven opzegging van abonnement moet geschieden M #m VVV V #m voor /wnzfcZ en nijverheid bg geregeld adver- n aanvang van een nieuw kwartaal. Prgs M MJr Hl [HI I II II I 1/ leeren. Adverientièn moeten Dinsdag en Vrijdag per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 W V V V ■VVVB V 8 uur in den morgen zgn bezorgd. Kuitoor on Drokkerll LangigricM 28 to Amorsloort Telefoon 314 -flufijfl Veruhllnt eiken OlMdig- en Vrijdagmiddag - Poet-giro no. 44234 Vijf en veertigste Jaargang SeQPw Vrijdag 15 Mei 1931 - No. 13 Men vereenzelvigt vaak de orthodoxie met de herhaling van verouderde for mules. En dit niet enkel als het gaat om geloofsdogma's, waasvan de formu les niet verouderen, evenmin als de woorden van 't Evangelie, maar onver schillig om welke zaak: de bestuurs vorm, de letterkundige stijl, de schilder kunst of de physica. Epistel en Evangelie. 6e Zondag na Paschen. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Petrus; IV, 7—11. Zeer geliefden! Weest bedachtzaam en waakt in de gebeden. Maar vóór alles: hebt wederzijds bestendige liefde voor elkander, want de liefde bedekt eene menigte van zonden. Weest jegens elkander gastvrij zonder morren. Staat elkander ten dienste, een ieder naar de gave, die hij ontving, als goede uitdeelers van Gods menigerlei genade. Spreekt iemand, als woorden Gods; oefent iemand eene bediening uit, als uit eene kracht, welke God verleent; opdat in alles God verheerlijkt worde door Jesus Christus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XV, 26—XVI, 4. In dien tijd sprak Jesus tot Zijne leerlingenAls de Trooster, dien lk u van den Vader zenden zal, den Geest der waarheid, die van den Vader voort komt, zal gekomen zijn, zal Hij getui genis van Mij geven. En gij zult ge tuigenis geven, omdat gij van den beginne met Mij zijt. Deze dingen heb lk u gezegd, opdat gij niet geërgerd wordt. Zij zullen u uit de Synagogen bannenja, het uur komt, dat al wie u doodt, meenen zal Gode dienst te doen. En dit zullen zij u aandoen, omdat zij noch den Vader noch Mij kennen. Doch lk heb gezegd, opdat, als het uur er van ge komen is, gij gedenken moogt, dat Ik het u gezegd heb. Liturgische Kalender. Week van 17-23 Mei. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgelhandel KOop bl] een vertrouwd adres. Zondag 17. Zond. onder het Octaaf v. Hemelv. Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e H. Paschalis Baylon, 3e v. Hemelvaart. door de geheele wereld en verkondigt het Evangelie aan alle schepselen. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden maar die niet geloofd zal hebben zal veroordeeld worden." Het Evangelie van dezen Zondag is wederom genomen uit de afscheids rede, die Jezus tot zijn Apostelen hield op den avond vóór Zijn lijden. Wederom behelst het de troostende belofte aan gaande de komst des H. Geestes. Na zijn heengaan behoeven de apos telen zich niet bezorgd te maken over hun ontwetendheid of over het succes van hun missie-werk, immers als Hij tot den Vader is teruggekeerd zal Hij hun „den Geest der waarheid, Die van den Vader voortkomt" zenden. Die Geest der waarheid zal hen dan onderrichten en „getuigenis geven van Mij", n.l. door wonderteekenen, die de prediking van het Evangelie zullen be geleiden. de waarheid daarvan beves tigen, Die Geest der waarheid zal dan het verstand hunner toehoorders ver lichten, hun wil en gemoed bewegen om den Christus te leeren kennen en liefhebben. Aldus zal hun succes ver zekerd zijn. Maartegelijkertijd waarschuwt Jezus hen, dat ze om wille van hun prediking, om wille van hun getuigenis voor den Christus, veel zullen moeten lijden. Jezus doet zulks omdat vooruitgeziene rampen niet zoo zwaar vallen als die onverwacht kómen en omdat zij, de apostelen, daardoor niet ontmoedigd zullen worden en bedenken, dat Hij het voorzien en hun voorspeld had. Laten ook wij in deze week ons voorbereiden tot het ontvangen des heiligen Geestes op het aanstaande Pinksterfeest. Ook wij immers hebben de komst des H. Geestes van noode, meer misschien nog dan de apostelen, opdat die Geest der waarheid ons be- vestige en onderrichte in de waar heden des geloofs, en opdat ook wij evenals de apostelen vervolgingen kunnen doorstaan terwille van ons tuigenis aangaande den Christus. KANTOORBOEKHANDEL ■■F. fl. TULP Bi ümjestr. 68 to. Krommeitr. TEL 326 Aile benoodigdheden voor Vereenigiogen we op behoorlijke straten loopen, die 's avonds behoorlijk verlicht zijn, dat de politie voor onze veiligheid en rust zorgt, dat er steeds een brandweer klaar staat, om brand binnen de klein ste proporties te houden en de gemeente vror een ramp te behoeden, dat er plantsoenen en wandelwegen zijn, kortom dat we leven In een ordelijke gemeentelijke gemeenschap met alle voordeelen en gemakken van dien, is dan toch maar te danken aan al die belastingen. Dinsdag 19. H. Petrus Caelestinus, 2e gcb. v. Hemelv., 3e H. Pudentiana. Woensdag 20. H. Bernardinus van Siëna, 2c geb. v. Hemelv., 3e Concede. Donderdag 21. Octaafdag v. Hemel vaart, Mis als op het feest. Vrijdag 22. Mis als Zondag, 2c geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Zaterdag 23. Vigilie van Pinksteren, Tijdeigen, Pefatie, Com'municantes en Hanc igitur van Pinksteren. Evangelie verklaring, 6e Zondag na Paschen. Donderdag vierden wij het feest van 'sHeeren Hemelvaart, een der schoonste feesten van het kerkelijk jaar. Jezus, onze Heer, onze Verlosser en Zalig maker, steeg glorievol ten hemel voor de oogen zijner leerlingen. De tijd van vernedering en lijden was voor Hem geëindigd: in volle zegepraal trad Hij met ziel en lichaam de eeuwige heerlijkheid des hemels binnen, waar Hij in de hoogste eer plaats nam aan de rechterhand des Vaders en met Hem leeft en regeert in eeuwigheid. En wat ons dien dag nog meer deed juichen was dat Hij, volgens zijn eigen verklaring, daarheen ging om voor ons daar een plaats te bereiden. De gedachte aan het eeuwig heerlijk loon, aan de glorie des hemels die de goede Zaligmaker ons daar boven heeft bereid, deed ons het be sluit maken Christus trouw te blijven in ons leven, standvastig te zijn in den 'strijd tegen de bekoringen en in de beoefening der christelijke deugden. Heden herdenkt Onze Moeder de H. Kerk den tijd die verliep tusschen 's Heeren Hemelvaart en het Pinkster feest, den tijd waarin de Apostelen zich door bidden en vasten voorbe reiden op den komst des H. Geestes, om alsdan het bevel van hun godde- lljken Meester op te volgen: „gaat' Gemeenteraads verkiezing. De Gemeenteraadsverkiezingen heb ben altijd een apart karakter getoond en aparte belangstelling getrokken. Het werken van den Gemeenteraad staat over 't algemeen veel dichterbij de dingen, welke zeer direct het da- gelijksch leven van een ieder raken. Hij houdt zich vaak bezig met wat men zou kunnen noemende huis-, tuin- en keukenaangelegcnheden. Men kan haast geen stap doen, of wordt herinnerd aan het beleid Gemeentebestuur of Raad. Men kan geen waterleiding- of gaskraan open draaien, of daar is een resultante van een of andere bestuursdaad, in het verleden gesteld. De straatsteenen, waarover onze voeten gaan, de politie mannen, die we tegenkomen, de lan taarns, welke 's avonds ons pad ver lichten, de verkeersborden, welke rege len stellen voor een ordelijk verloop der veelzijdige manieren van mensche- lijke voortbeweging.... ja, wat al niet meer staat in meer of minder nauw verband met de geste der vroedschap. De omvang der bemoeiingen van de gemeentelijke overheid loopt nogal uiteen naar gelang we met stedelijke gemeenschappen of met dorpen te doen jiebben en ook in deze beide catego- riën zijn nog weer sterke verschillen. De belangstelling voor den arbeid der zelfgekozen vertegenwoordigers is echter in de kleinere gemeentelijke samenlevingen niet minder dan in de jgrootere. Men pleegt zich in eerstge noemde nog meer op te winden over kleinigheden en persoonlijke kwesties, welke zich voordoen bij het beheer der gemeente en de samenstelling van haar vroedschap. En het gevaar is niet gering, dat daardoor de principieele lijn dreigt uitgewischt te worden, waardoor be- langentwlsten en persoonlijke veeten een belangrijke rol gaan spelen. Te grooter wordt dit gevaar, naarmate de principieele wrijvingsvlakken kleiner zijn, wat vooral voorkomt in gemeenten, waar het overgroote percentage der bewoners het in de diepste principes eens is- Men krijgt wel eens den indruk, dat in zulke gemeenten opzettelijk tegen stellingen worden verwekt, wat onge twijfeld de „levendigheid" van den verkiezingsstrijd ten goede kan komen, doch aan den anderen kant van zeer dubieuse waarde is voor het welzijn der gemeente en de gemoedsrust van den burger. Over de plaatsing van een lantaarnpaal of het dempen van een sloot worden er dan discussies ge houden van een grootscheepschheid, alsof er het wereldwelvaren van afhing. 't Is jammer, dat het zoo geschiedt, maar we vreezen, dat het gezond in zicht ten deze vooreerst wel niet baan zal breken. De „furor politicus" zit den mensch van tegenwoordig blijkbaar in 't bloed. En 'I heftigst zijn vaak zij er door aangetast, die hem 't heftigst veroordeelen. In die gemeenten, waar de politieke schakeeringen méér in overeenstem ming zijn met de politieke schakeerin gen in de landspolitiek, is er meestal grooter kans op een principieelen ver kiezingsstrijd. Daar kunnen de Kies- vereenlgingen zich meer en beter laten gelden. Weliswaar doen zich nog wel eens onverkwikkelijke dingen voor in de Kiesvereenigingen bij de samenstelling der lijsten, waarbij persoonlijkheden e.d. zich scherp toespitsen, doch als eenmaal de candidaatstellingen zijn geschied, wordt het meestal een strijd tusschen de partijen, welke in aard niet veel verschilt van den strijd, welke in de landspolitiek wordt gevoerd. Duidelijk komt dan ook tot uiting, dat de gemeentepolitiek op tal van punten met de groote principieele vraagstukken verband houdt. In de groote stedelijke gemeenschappen spreekt dat zeer sterk bij de vraag stukken van bclastingpolitiek, van ta rieven van loonen en salarissen, van politieverordeningen, van grondpolitiek, enz. Nu we toch op dit terrein zijn aan beland, mag er wel eens op worden gewezen, hoe er met 't chapiter van belastingverlaging niet zelden een de magogie bedreven wordt, welke in haar aard niet veel van die der ultra-roode groepen verschilt. Wc zijn liet er allemaal over eens, dat de belastingen niet te zwaar mogen drukken en dat ze de draagkracht der ingezetenen niet mogen breken. Doch er wordt wel erg gauw gezegd, dat de uiterste grens is bereikt en dat het zóó onmogelijk verder kan. Daardoor wordt een soort van anar chistische wrevel gekweekt in bepaalde groepen, welke van de politiek niets anders meer weten te vertellen dan dat het een „rotzooi", een „baantjes jager!]" en nog een paar lieve dingen méér is. Als tegenwicht daartegen zou het toch ook niet ondienstig zijn meer te wijzen op hetgeen we voor onze be lastingen „krijgen". (Argumenten van „krijgen" spreken altijd nogal sterk!) Daar zijn verschillende dingen bij, welke - als vanzelfsprekend aanvaarden, r welke toch eigenlijk niet in geld te taxeeren zijn. We komen hierbij terug op het punt van uitgangwe kunnen bij wijze van spreken geen stap doen zonder dat we met een of andere gemeentelijke bemoeiing in aanraking komen. Dat We willen hiermede volstrekt niet alles goed praten, wat er zoo al door de verschillende gemeentebesturen wordt uitgevoerd onder goedkeuring en aanmoediging van de gemeente raden. Er wordt wel eens geld ver spild. Er is hier en daar ook wel eens bureaucratie te signaleeren en wat al fouten niet meer, Doch hel is niet goed aldoor maar op de schaduwzijden te turen en de lichtzijden te veronacht zamen. de propaganda voor de komende Het dus vooral een juiste beschou wing van het groote belang, dat de ingezetene heeft bij een goed-georgani- sccrde gemeentelijke gemeenschap. Waarbij er ook de nadruk op dient te vallen, dat daarbij de groote beginsel- vragen zeer zeker gemoeid zijn, zoodat het van bizondere beteekenis is, dat er vertegenwoordigers komen, welke bij hun vroedschappelijke taak hun oor- deelen vormen van die beginselen uit. voor Damestasschen, Koffer» on alle soor ten fijne lederwaren LAME8TAAAT105-AMERSFOORT Deze raenschen waren ons voorze ker niet aangenaamwaarschijnlijk hebben we hun destijds in ons hart groot ongelijk gegeven en gemeend dat zij ons onrechtvaardig beoordeelden. Maar we zullen toch moeten erken nen dat we het soms aan hen te dan ken hebben, dat in ons binnenste een twijfel is gewekt, die ons door leed en strijd tot een hooger inzicht heeft weten op te voeren, En bovenaan in onze dankbare her innering staan wellicht zij, die ditzelfde deden, niet uit half bewuste persoon lijke geprikkeldheid en ergernis, maar geleid door zuiver plichtbesef en ware welbegrepen christelijke naastenliefde. En zij zullen in onze herinnering blijven als ware vrienden, die het oprecht en goed met ons meenden. t. a Levenslesjes. Ieder mensch heeft zijn goede maar ook zijn kwade eigenschappen. Men gaat,dagelijks met menschen om. Mag men nu profiteeren van de niet goede eigenschappen van onze mede- menschen? Ik gebruik met opzet het woordje mag; want was er geen ge wetensbezwaar aan verbonden, m ik me de moeite er over te schrij- in bespaard hebben. De zwakke zijde van iemand steeds het oog houden, speciaal daarop te letten, die dienstbaar zien te maken aan iets, wat men met hem of haar wenscht te bereiken, dat is iets wat maar al te vaak gebeurt. Men vleit iemand met dingen die eerder moesten afgekeurd worden. Maar dit laatste, (ik geef dit direct toe) is minder aangenaam: er kan wrijving en minder aangename ver houding door ontstaan. Toch is zulk een handelwijze niet eerlijk. Een hooge moraal vertegenwoordigt zij zeker niet. Het is louter eigenbelang. De wrijving en strijd, die het on vermijdelijke gevolg is van de gebre ken, die wij nu eenmaal allen hebben, kunnen wel is waar op den duur het gemoed van den ander verbitteren; maar zij kunnen ook louterend werken en, zij het dan ook met moeite, den ander tot een beter inzicht, tot hooger standpunt opvoeren. Hij, die zich gestadige opklimming en verbetering tot levensdoel heeft ge steld, moet datzelfde ook erkennen als levensdoel voor den medemensch. En nu behoeft het nauwelijks betoog, dat het gebruik maken van een zwakke zijde, erger nog, het vleien van een gebrek, geenszins in deze richting kan medewerken. Eensdeels vestigt dit de valsche over tuiging, dat wij instemmen niet wat wij in den grond veroordeelen, anderdeels helpt het vastleggen en bestendigen wat in den voortgang van een gelei delijke ontwikkeling voor ielshoogers en beters moet wijken. Misschien zou het zuiver zijn als we ons de vraag steldenhoe zouden wij zeiven in dit opzicht door anderen wenschen behandeld te woiden? Laat ons ze oproepen in onze her inneringen, de gestalten, aan wier zijde we een tijd lang onzen levensweg heb ben bewandeld. Het valt moeilijk te ontkennen, dat niet zelden zij ons het aangenaamste gezelschap zijn geweest, die met onze persoonlijkheid schenen te zijn inge nomen, die. onze gebreken niet als zoo - danig schenen te onderkennen, die bij ons het gevoel wisten te wekken dat er niet zoo heel veel aan ons ontbrak. Daarnaast zien we dan die enkelen, met wie we in botsing kwamen omdat ons doen en laten hun ergernis gaven en hen voortdurend tot verzet en con trastwerking prikkelden. De ware beschaving. Pater Nol de Leest S.C.J., missionaris in den Belgischen Congo, hield onlangs voor de leden der Philips-Vereeniging te Eindhoven een lezing over het brengen van beschaving aan een primitief natuur volk. We putten uit die lezing enkele ge dachten ter overweging. De ideeëu over beschaving van den neger loopen bij de verschillende cate- goriën van personen, die er belang bij hebben den neger te beschaven d.w.z. hem de ziens- en handelwijizen van den Europeaan te doen overnemen, zeer uit houd van uw schrijfmachine bij h. ELZETÏAAR KANTOORBOEKHANDEL LANGE3TRAAT 84 TEL. 628 Het Staatsgezag der betrokken Regee ring zal in vele gevallen van oordeel zijn, dat de beschaving vordert, omdat de neger prompt zijn belasting betaalt en de bevelen van den Staat opvolgt; dat ze rustig blijven, de vroeger zoo krijgslus tige stammen, als gedweeë schapen; dat de jeugd zich op scholen ontwikkelt en dat handel en nijverheid zich kunnen ont wikkelen. Een handelshuis schrijft in z'n jaar- lijksch verslag, dat de beschaving zoo veel mijlen is gevorderd, omdat er meer zaken zijn gedaan en de dividenden be vredigend waren. De Missies zullen constateeren, dat de beschaving voortgang maakt, als ze ziet, dat haar volgelingen haar principen trachten over te nemen, in meer christe- lijken zin gaan handelen; dat het volk in sommige opzichten zich zelf weet te res pecteeren, dat de neger zich vrij maakt van zooveel ware en vermeende duistere machten en gewoonten en dat er een vrij individu gevormd wordt uit den slaaf- schen oerwoud-neger. Voor ons, Katholieken, beteekent het brengen van beschaving aan den neger: aan zoo'n volk in zijn geheel brengen edeler denken, menschwaardig denken, goed denken; nieuwe begrippen, waar naar ze hun heele maatschappij kunnen inrichten en leven als menschen, die 't licht van de zon waard zijn; menschen die samen voelen en samen vooruitwer ken om zich gunstiger levensomstandig heden te scheppen, menschen, die niet alleen de zon op hun zwarte kroeskoppen voelen branden, maar ook een zon van edele vreugde in hun harten voelen op gaan; menschen, die hun ondeugden manmoedig bekampen en er zich van vrij vechten; menschen, die met vrije voe ten staan op Gods vrije aarde, den kop opgeheven en den blik helder in de toe komst; mannen, die hun vrouwen lief hebben en trots gaan op hun kinderen, die staan als een boom in het woud; vrouwen, die 'n steun en vreugde zijn voor den stoeren man en hem een klein hemeltje scheppen in de berookte neger hut; kindeien, die een bijzondere toe komst beloven: ziedaar, wat in ons oog beteekciit: beschaving brengen aan een volk. Ziedaar een schoone gedachte uit deze lezing. Is het niet een heerlijk werk om in dezen zin de ware beschaving te brengen aan de onbeschaafde volksstammen en hen mede daardoor ontvankelijk te ma ken voor het alles overtreffende goed: de zegeningen van ons heilig Geloof. Die schoone taak vervullen onze mis sionarissen, waartoe zij letterlijk alles opofferen. Wanneer we dit eens rustig overwe gen, worden we dan niet vervuld met diepen eerbied voor die heerlijke, op offerende taak? En voelen we dan niet beter den plicht, om allen, ieder op zijn eigen wijze, aan de vervulling dier taak mee te werken? Moge we allen uit deze gedachte dit goede putten: het vaste voornemen 0111 meer dan tot nu toe den missionaris te helpen, door ons gebed vooral, maar ook door naar vermogen de missioneering financieel te steunen. De groote Wereld-Missionaris, Die het „Gaat en onderwijst alle volkeren" ook tot ons sprak, zal zich in edelmoe digheid niet laten overtreffen. Uit den Omtrek SoestdiJK Tengevolge van den aanleg van in nieuwen Rijksweg van Soestdijk naar Bilthoven is het gedenkteeken van Cliristoffel Pullmann aan de Praam gracht eenigszins in de diepte komen te liggen, waardoor het bij de verkeers drukte ter plaatse nauwelijks meer in het oog liep. Vanwege het Koninklijk Domein Soestdijk is dit graf thans weer op ge lijke hoogte gebracht met den nieuwen weg. Het is verder geheel gerestaureerd cn van een nieuwe beplanting voorzien, tengevolge waarvan het meer dan vroe ger de aandacht trekt. En als het niet al te druk is op den nieuwen verkeersweg, blijft menigeen even staan om een stille hulde te brengen aan de nagedachtenis van dezen trouwen grenadier. Prachtige dessins Beekensteinsche Lian Telefoon 543 Korte Beekstraat Complete Woninginrichting

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1