Alle Katholieken stemmen op Lr ijst 2
Katholiek Orgaan voor
Amersfoort en Omstreken
Het beste Adres
8. Keuneke
Koopt uw Schfijfmochine
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f1.10
De Cembode
Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Adverientièn moeien Dinsdag on Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en DrakkerI] Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vijf en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag* en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234
Vrijdag 12 Juni 1931 - No. 21
In zekeren zin zijn wij allen onder
geschikten, ondergeschikten van den
wetgever. Waar wij niet allen onzen
plicht naar eigen inzien kunnen doen,
moeten wij eenen genieenscliappelijken
regel volgen Het onderscheid tusschen
den man met plichtbesef en den man
zonder plichtbesef is, dat de eerste zich
vrijwillig aan de wet onderwerpt en de
tweede uit vrees voor straf.
verhieven zich
Epistel en Evangelie.
3e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den
H. apastel Petrus; V, 6—11.
Zeer geliefdenVernedert u onder
de machtige hand van God, opdat Hij
u ten tijde der bezoeking verheffe
werpt al uwe bekommernis op Hem,
want Hij draagt zorg voor u. Zijt matig
en waakt! want uw tegenstander, de
duivel, gaat rond als een brullende
leeuw, zoekend wien hij kan verslinden.
Wederstaat hem, sterk zijnde in het
geloof, wetend dat aan uwe broeder
schap, in de wereld, hetzelfde lijden
wordt aangedaan. De God nu vari alle
genade, die ons geroepen heeft tot
zijne eeuwige heerlijkheid in Christus
Jezus, Hij zal ons, nadat wij een weinig
tijds geleden hebben, volmaken, be
vestigen en grondvesten. Hem zij de
glorie en de heerschappij in de eeuwen
der eeuwen I Amen.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XV, 1 10.
In dien tijd naderden de tollenaars
en de zondaars tot Jezus om hem te
hooren. En de Pharizeën en de Schrift
geleerden morden, zeggendeDeze
ontvangt zondaars en eet met hen 1
Hij nu sprak tot hen deze gelijkenis,
zeggendeWelk mensch onder u die
honderd schapen heeft, laat niet, als
hij er één van verliest, de negen en
negentig in de woestijn, en gaat niet
naar het verlorene, totdat hij het vinde?
En als hij het gevonden heeft, legt hij
het met vreugde op zijne schouders,
en te huis komend, roept hij de vrien
den en de geburen zamen, hun zeg
gende Verblijd u met mijwant ik
heb mijn schaap gevonden, dat ver
loren wasIk zeg u, dat er aldus
vreugde zal zijn in den hemel over
éénen zondaar, die boetvaardigheid
doet, meer dan over negen en negentig
rechtvaardigen, die geene boetvaar
digheid noodig hebben.
Of welke vrouw, die tien drachmen
heeft, steekt niet, als zij ééne drachme
verliest, eene lamp aan en veegt niet
het huis uit en zoekt niet zorgvuldig,
totdat zij ze vinde En als zij ze ge
vonden heeft, roept zij de vriendinnen
en de buurvrouwen zamen, zeggende
Verblijdt u met mijwant ik heb de
drachme gevonden, die ik verloren
had I Aldus, zeg ik u, zal er vreugde
zijn bij de engelen Gods over éénen
zondaar, die boetvaardigheid doet.
JOH. DE HEER
Piano- en Orgelhandel
r op hun inge-
Liturgische Kalender.
Week van 14-20 Juni.
Zondag 14, 3e Zondag na Pinksteren.
Tijdeigen, Mis Respice, 2e geb. H.
Bnsilius, 3e v. Oct. H. Hart.
Maandag 15. Mis v. h. Hart als 12
Juni, Cogitationes, 2e geb. H.H. Vitus
enz. 3e Concede.
Dinsdag 16. Mis als Maandag, 2e
geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Woensdag 17. Mis als Maandag,
2c geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Donderdag 18. H. Ephraëm, 2e geb.
v. Oct. H. Hart, 3e H.H. Marcus enz.
Vrijdag 19. Octaafdag H. Hart v.Jezus,
als op 't feest 12 Juni, Mis Cogitationes,
2e geb. H. Juliana, 3e H.H. üervasius.
Zaterdag 20. Mis v. O. L. V. Salve
(bij Votiefmissen) 2e geb. H. Silverius,
3e v. d. H. Geest, Pref. v. d. H. Maagd.
beelde heiligheid dat zij iederen om
gang met zondige menschen voor
onbetamelijk, ja ongeoorloofd hielden.
Zij rekenden het Jezus als een mis
daad aan, dat Hij met de tollenaars
zoo vriendelijk verkeerde en omgang
hield.
Nu waren de tollenaars wel door
gaans zondige menschen, die zich dik
werf aan onrechtvaardigheid schuldig
maakten, doch op dit oogenblik kwa
men ze met goede bedoelingen bij den
Goddelijken Meester.
De schijnheilige Farizeeërs dit ziende
morden zeggendezie! deze Man, die
men voor een Gezant van God wil
houden, ontvangt zondaren en eet met
hen.
De Zaligmaker nu, om de onrede
lijkheid van hunne verkeerde begrippen
aan te tooiien, stelde twee heerlijk
schoone gelijkenissen voor, waaruit zij
konden leeren dat Hij voornamelijk
gezonden was om de zondaren te
zoeken en zalig te maken, dat God
de bekeering der zondaren ten zeerste
verlangt en dat deze tollenaars der
halve niet verdienden veracht maar
veeleer opgezocht en hartelijk behan
deld te worden. Door hun deze ge
lijkenissen voor oogen te stellen, wilde
Jezus aan de morrende Farizeeërs en
Schriftgeleerden zeggen: Gij zult
getwijfeld de zorg prijzen van zulk
herder voor zijn verloren schaap en
ook de moeite van zulk een vrouw
om haar verloren geldstuk weder te
vinden, waarom wilt gij dan mijn ge
drag ten opzichte van de verloren zon
daren laken en berispen? Is hunne ziel
niet van grooter waarde dan een rede
loos dier, dan een gering stuk geld?
Waarin ben Ik dan berispelijk en waar
om misprijst gij Mijne vaderlijke liefde
en herderlijke zorg om die verdwaalde
schapen te zoeken, te vinden en op
den weg der zaligheid terug te brengen?
Gelijk de herder zich niet alleen ver
blijdde over zijn teruggebracht schaap
en de vrouw zich niet alleen verheugde
over haar gevonden drachme, maar
ook hunne vrienden en buren uitnoo-
digden om zich met hen te verblijden,
zoo zoudt ook gij, Farizeeërs, inplaats
van te morren u veeleer met Mij moeten
verblijden over de bekeering van deze
tollenaars en zondaars.
Hoezeer moet niet dit troostvol Evan
gelie eiken zondaar opwekken
zijn zondenstaat op te staan
een rouwmoedig hart tot God weer te
keeren! Bemerkt hier tot uwe heilzame
onderrichting, dat de herder zijn terug
gevonden schaapje niet slaat of straft
of hard behandelt maar met blijdschap
op zijn schouderen neemt. Hoe duide
lijk wordt ons hier gewezen op de
groote liefde en ontferming van Jezus
tot den dwalenden zondaar, om hem
tot bekeering te brengen en hoe Hij
bereid is hem weder in genade te ont
vangen, en welk een heerlijk voorbeeld
heeft de Meester hier gegeven
Zijne priesters ten opzichte van nun
gedrag jegens de rouwmoedige zon
daars in het Sacrament der Biecht.
Dat dan èn het epistel én het evan
gelie van dezen Zondag in onze zielen
sterke een der voornaamste en zoetste
vruchten van den H, Geest: de deugd
der Hoop, waardoor wij met een vast
vertrouwen de aanneming tot^kinderen
Gods en de toekomstige heerlijkheid
verwachten.
KANTOORBOEKHANDEL
«F. <3. TULP»
Langestr. 65 t.o. Krommestr. TEL. 326
Alle benoodigdheden
voor VereenigiDgen
1. Heb een vast doel.
2. Ga daar recht op af.
3. Beheersch alle onderdeelen.
4. Weet altijd meer, dan van u ver
wacht wordt.
5. Bedenk, dat moeilijkheden slechts
bestaan, om overwonnen te worden.
6. Gebruik tegenslag als sporten om
hooger te klimmen.
7. Steek uw hand nooit zoover, dat
j haar niet terug kunt trekken.
8. Wees soms met vee! durf altijd
voorzichtig.
9. De minderheid slaat dikwijls ten
slotte de meerderheid.
10. Maak een ruim gebruik van de
hersens van anderen.
11Luister goedantwoord omzich
tig; beslis snel.
12. Onthoud bovenal, dat een ge
zonde geest huist in een gezond lichaam.
Wanneer gij deze 12 voorschriften
of lessen van levenswijsheid nu nog
eens langzaam overleest en elk afzon
derlijk toetst aan de zelfverloochening
en zelfbeheersching, zult gij tot de
ontdekking komen, dat minstens acht
van deze twaalf niet te onderhouden
zijn, zonder dat men de kunst verstaat,
zich zelf in te houden, meester te zijn
over plotseling opwellende neigingen,
n" te zeggen tot zichzelf, waar
of andere begeerte graag het ja
woord had.
Zóó onontbeerlijk is de zelfverloo
chening, ook in het maatschappelijk,
sociaal leven, zelfs afgezien van alle
hoogere, bovennatuurlijke levensbe
schouwing.
Daarneven zouden we twaalf gebre
ken kunnen stellen, waarvoor men zich
in acht heeft te nemen. En we! deze
1. Luid lachen om iets.
2. Lezen, wanneer anderen spreken,
:s rijzen voor den geest.
Eén uitstapje, en wel naar een der
geestelijke ontspannings-oorden de
retraitehuizen wordt helaas maar al
te vaak onopgemerkt voorbijgegaan.
Niet weinigen onder de Roomsche
mannen en vrouwen, jongelingen en
meisjes willen er zelfs niets van weten.
Bij het vernemen of het lezen van
het woord „retraitehuis" schrikken ze
eenigszins terug en gaan denken aan
kniezen en eindeloos bidden gedurende
drie dagen.
Niets is minder waar.
De waarheid is, dat men bij 't einde
eener retraite eerst begrijpt van hoe
groot nut naar ziel en lichaam zoo'n
driedaagsche afzondering is om dan tot
de overtuiging te komen, welk een
noodzakelijk voedsel de ziel gedurende
e«n reeks van jaren heeft moeten ont
beren.
Feitelijk is 't onmogelijk den indruk
weer te geven van een retraite; men
moet hieraan hebben deelgenomen, om
dit te kunnen beseffen.
De kalme rust in zulk een plaats
van afzondering, de echt christelijke
geest, welke er heerscht, verkwikken
op een bijzondere wijze den vermoei
den geest en doen tot verademing
komen.
Dan komt, dank zij de scherpzinnige
e:> duidelijke onderrichting der retraite
leiders, het met zoo'n buitengewone
scherpte naar voren brengen van „het
doel van 's menschen bestaan". Waar
het toch tenslotte op aankomt.
Mogen allen, die nog niet het voor
recht genoten van een gesloten retraite
en vooral zij, die in de komende maan
den over vrijen tijd hebben te beschik
ken, eens drie daagjes hiervoor afzon
deren. Men raadplege de retraite-aan
kondigingen achter in de kerken.
Evangelleverklarlng.
Derde Zondag na Pinksteren.
De Schriftgeleerden en Farizeeër:
3. Verlaten eener vergadering, vóór
zij gesloten is.
4. Fluisteren in gezelschappen,
5. Aangapen van vreemde personen.
6. Anderen laten staan, zonder hun
een stoel aan te bieden.
7. Geschenken aanvaarden zonder
dank betuigen.
8. Zichzelf tot onderwerp van het
gesprek maken.
9. Lachen over dwalingen van an
deren.
10. Beginnen te spreken, vóórdat
de ander geëindigd heeft.
11. Vragen beantwoorden, die aan
anderen gericht zijn.
Wat dunk u? Is er één van deze
elf gebreken, die vermeden wordt zon
der zeltbeheersching?
Noem het zelfdressuur, noem het
wellevendheid, noem het takt, noem het!
beschaving noemt het welgemanierd
heid, de kern der zaak blijft: beheersch
u zelf!
Zie nu eens, hoeveel de menschen
der wereld er voor over hebben,
zich in het keurslijf van de beschaving
gestoken te houden, om zich te laten
knellen door talrijke baleinen en vceren
van ingetogenheid en charmante ma
nieren, ten einde zich zelf stoffelijk te
bevoordeelen, eer en gunstig oordeel
te verwerven, toegelaten te worden
hoogere kringen.
En mag een Christen dan de Chris
telijke zelfverloochening verwaarloozen,
die hem noodzakelijk is, om eeuwige
goederen te verwerven, om te ontkomen
aan de gevaren, die zijn ziel en zalig
heid dreigen in het openbare leven"
T. G.
Binnenland
Zelfbeheersching.
Wanneer we twaalf practische ge
boden als stelregels voor den zaken
man zouden moeten formuleeren, zou
zulks b.v. kunnen geschieden in
voege
UIT DE PRAKTIJK.
Het Partijbestuur der Katholieke
Staatspartij schreef:
„Kiesreglementen, zelfs het beste,
uitgevoerd zónder een goede mentali
teit, zónder den goeden geest van breed
overleg en onderlinge waardeering,
zullen weinig baten. De goede geest
•- onze Partij, moet het hier doen.
Dit neemt niet weg, dat er goede,
overleg waarborgende kiesreglementen
moeten zijn, als een zeer voornaam
middel, om ook bij het moeilijke werk
van de samenstelling onzer candidates
lijsten tot bevredigend resultaat t<
komen.
Men bedenke vooral, dat de lijsten
niet alleen onze georganiseerde partij
leden moeten bevredigen, maar ook de
buitenstaanders moeten kunnen trek
ken I"
B1JENMARKT TE VEENENDAAL.
Door den Nederlandschen Imkers-
bond is bepaald, dat de jaarlijksche
groote bijenmarkt, de grootste en zeker
ook de oudste der geheele wereld, aan
den Nieuweweg te Veenendaal zal
worden gehouden op Dinsdag 7 Juli
a.s. Door den lmkersbond zijn verschil
lende belangrijke prijzen uitgeloofd
voor mooiste volk, grootsten aanvoer,
grootsten koop, enz.
BEZUINIGING.
Naar het „Vad." verneemt, zullen op
de legerbegrooting voor het komende
jaar groote bezuinigingen worden aan
gebracht. Zoo zullen de verschillende
posten voor inrichtingen van militair
onderwijs en van oefeningen aanzien
lijk worden verminderd. In verband
hiermede schijnt het tevens
ONDERWIJS.
Ons volksonderwijs wordt in Amers
foort binnen de grenzen der wettelijke
"ingen, goed verzorgd,
was indertijd achterstand in som
mig opzicht, tengevolge van de kwade
tijden die de gemeente doorleefde. Maar
niet zoodra was het mogelijk de noodige
middelen beschikbaar te stellen of alles
werd aangewend om verbetering te
brengen, waar verbetering noodig was.
Dat men bij Onderwijs niet direct
overal en altijd klaar staat om van elk
geuit verlangen notitie te nemen, zal
niemand onverstandig kunnen noemen.
Er zijn behalve 't onderwijs nog
andere vitale belangen in onze gemeente
te behartigen.
Het niet-strikt noodige eenerzijds in
willigen, veroorzaakt achterstand
andere gewichtige diensten.
Er moet evenwicht zijn.
En steeds zal men rekening moeten
houden met de beschikbare middelen
voor het geheel.
De socialistische theorie die de over
heid strikt ouderlijke plichten ter hand
wil doen nemen, kan niet de onze zijn.
De zorg voor het kind behoeft niet
uilsluitend te berusten bij de school-
autoriteiten.
Onbevangen den toestand van het
volksonderwijs overziende, zal ieder
onbevooroordeelde moeten erkennen
erkennen dat er met de beschikbare
middelen is bereikt wat mogelijk is.
Maar er zijn altijd menschen die
behoefte hebben aan ontevredenheid
en onrust en die dan niet beter weten
te doen, dan bij het afwijzen van voor
hands onmogelijke eischen, kritiek te
leveren, die nergens op lijkt.
Zij sluiten moedwillig de oogen voor
't goede hetwelk tot stand kwam en
kweeken zoo een geest van onvree
waarmede ons volksonderwijs en de
kinderen des volks allerminst is ge
baat.
Woensdagavond vergaderde de Ver-
eeniging van Marktkooplieden en straat
venters in Hotel „Nationaal". Deze
vereeniging is opgericht met een leden
aantal van 14. Woensdagavond kon
men mededeelen dat de vereeniging 40
leden telde. Statuten en huishoudelijk
reglement werden vastgesteld, waarna
ze werden verzonden voor Koninklijke
goedkeuring. Een bestuur werd ge
kozen.
voor Damestasschen,
Koffen en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAATI05-AMEB3F00RT
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZETÏAAR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANGESTRAAT 84 TEL. 528
VERKEER.
Regelen van 't verkeer is stellig een
belangrijke kwestie: ook voor Amers-
loopig Comité en zelfs bereid zijn
permanent bestuursfuncties te aan
vaarden als men bedenkt dat de pro
motor der verkeersbeweging begonnen
is met openlijk te schrijven dat de
Eolitie in Amersfoort van geen ver-
eersregeling afweet en dat de schrijver
het verkeer hier perfect in orde zal
maken.
Was men daarover in politiekringen
niet verontwaardigd?
Misschien geeft het bestuurslidmaat
schap van de nieuwe vereeniging in
de toekomst de noodige kennis.
We zullen afwachten of Amersfoort
het model in den lande zal worden
voor verkeersregeling.
Moet boven deze vereeniging dan
nog een contróle-Commissie verschij
nen of komt er nog een opperverkeers-
regelaar V.
Het bestuur van de R. K. Werk-
liedenvereeniging St. Jozef roept de
leden op voor een Ledenvergadering
te houden op Donderdag 18 Juni, 8 uur,
in het bondsgebouw.
De agenda vermeldt onder meer:
Bespreking oprichting Ziekenfonds
of Spaarfonds en Demonstratie 6 Sept.
te Utrecht.
Verder deelt het bestuur aan de leden
mede, dat op den vooravond van de
verkiezing een groote vergadering in
St. Aechten zal gehouden worden. Op
de Bestuursraadsvergadering is besloten
het vaandel van St. Jozef in den daarna
te houden rondgang mede te nemen.
Nu gezorgd dat minstens 500 leden
aanwezig zijn om te getuigen dat het
onzen ernstigen wil is 3 onzer vrienden
in het Raadscollege zitting te doen
krijgen. De kans is er, dus het moet.
De R. K. Bouwvereeniging „Sint
Bonifacius" houdt Vrijdag 19 Juni a.s.
haar Jaarvergadering in het Patronaats
gebouw aan de Borstraat.
In behandeling komt de Balans 1930.
Verder is er verkiezing van 3 bestuurs
leden (periodiek). Altredend zijn de
heeren S. Kraan, D. Huurdeman en
vacature J. Koekoek en verkiezing van
een lid van den Raad van Commis
sarissen.
De algetneene verlies- en winstre
kening der 118 woningen over 1930
geeft aan een winstsaldo van f 2.386.93.
De Utrechtsche rechtbank heeft uit-
Naair de Retraite.
De vacantietijd nadert al weer en
velen zijn reeds vervuld met de ge-1 voornemen te liggen het volgende jaar
dachte: „Hoe zullen wij de vacantie-1 geen oefeningen op groote schaal te
dagen doorbrengen?" Tallooze uitstap-1houden.
foort. Dat op dit terrein veel verbeterd spraak gedaan in de zaak tegen den
is de laatste jaren zal iedereen toe- koopman alhier, die verdacht werd van
geven. Ook het publiek begint meer heling van scheermesjes, sokken, thee-
en meer het nut van verkeersregelingen lepeltjes enz., welke door zijn dochter
in te zien en met de politie mede tealhier waren ontvreemd. De uitspraak
werken. Dat er toch nog overtredingen was j jaar gevangenisstraf,
begaan worden doet niets af aan het
nuttig effect der verbeterde verkeers-| ,A?n de R'Jkskweekschool werd de
J? acte Lager onderwijs verworven door
Vrijdagavond zal in Princesse Room de d^J,es Jt- Y' ^Mni'ie^aa^Ame s'
een vergadering worden gehouden om A-
te komen tot oprichting van een ver- f°°''1 9',e^
ppnipinc voor veilie verkeer Ze,st en de heer J* de Bakker, Amers-
Wat is de taak van de reeds be- foort' Afgewezen geen.
staande verkeers-commissie? IOp 61-jarigen leeftijd is hier ter
Zal deze vereeniging werken met of I stede overleden de heer Joh. H. van
naast deze beslaande Commissie? Ider Meijden, oud-lid van de Provin-
Of is deze vereeniging bedoeld alslciale Staten van Utrecht en oud-lid
controle voor de Commissie? Ivan de Kamer van Koophandel. De
Bevreemding wekt het dat alle politie-1 heer van der Meiden was stichter eener
autoriteiten zitting hebben in het voor-1 groote handelsonderneming.