Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
spaart heel wat
in een jaar
Koopt ow Schiïfoiichioo
Suikerziekte
Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De Gembode
Adverlentitin 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kmtoor en Dmkkerll Lingegracht 28 Ie Amersfoort Telefoon 514 Verschijnt eiken Dlnideg- en Vrlldigmlddig Postgiro no. 44ZS4
Vijf en veertigste Jaargang Vrijdag 19 Juni 1931 - No. 23
Zaai eene daad en gij oogst eene
gewoonte; zaai eene gewoonte en gij
oogst een karakter; zaai een karakter
en gij oogst een levenslot" leeren ons
de schrijvers.
Epistel en Evangelie.
4e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; VIII, 18—23.
Broeders! Ik ben van gevoelen, dat
het lijden van dezen tijd van geen
waarde is bij de toekomstige heer
lijkheid, die in ons zal geopenbaard
worden. Want de verwachting van het
schepsel verwacht de openbaarwording
der kinderen Gods. Het schepsel im
mers werd der ijdelheid onderworpen,
niet vrijwillig, maar om Hem die het
onderwierp, op hoop, dat ook het
schepsel zelf van de slavernij des be-
derfs zal worden vrijgemaakt tot de
vrijheid der heerlijkheid van Gods kin
deren. Want wij weten, dat alle schepsel
zucht en in barensnood is tot nu toe.
En niet alleen dit, maar ook wij zeiven,
die de eerstelingen des Geestes be
zitten, ook wij zuchten in ons zeiven,
verwachtend de aanneming tot kinderen
Gods, de verlossing onzes lichaams,
in Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; V, 1—11.
In dien tijd, toen de scharen op Jezus
aandrongen om het woord Gods te
hooren, stond Hij bij het meer Gene-
sareth. En Hij zag twee schepen aan
het meer liggende visschers nu waren
er uitgegaan en reinigden de netten.
En Hij klom in een der schepen, dat
van Simon was, en verzocht dezen een
weinig van land af te steken. Fn Hij
zette zich neder en leerde de scharen
uit het schip.
Als Hij nu ophield met spreken,
zeide Hij tot SimonVaar naar de diepte,
en werpt uwe nellen uit ter vangst.
En Simon antwoordde en zeide Hem
Meester! den geheeien nacht door heb
ben wij gearbeid en niets gevangen;
maar op uw woord zal ik het net uit
werpen. Toen zij dit nu gedaan hadden,
vinpen zij eene groote menigte visschen
en hun net scheurde. En zij wenkten
hunne gezellen, die in het andere schip
waren, dat zij zouden komen en hen
helpen. Deze nu kwamenen zij vul
den de beide schepen, zoodat zij bij
na zonken. Toen nu Simon Petrus dit
zag, viel hij aan jezus' knieën neder,
zeggende: Heeri ga uit van mijl want
ik ben een zondig mensch. Want bij
de vischvangst, die zij gedaan hadden,
waren hij en allen die met hem waren
door verbaasdheid bevangen, en even
zoo Jacobus en Joannes, de zonen van
Zebedeiis, die de gezellen van Simon
waren. Jesus nu sprak tot SimonVrees
nietl van nu af zult gij menschen van
gen. En na de schepen op het land
gebracht te hebben, verlieten zij alles
en volgden Hem.
Liturgische Kalender.
Week van 21—27 Juni.
Zondag 21. 4e Zondag na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Dominius, 2e gcb. H.
Aloysius.
Maandag 22. H. Paulinus.
Dinsdag 23. Vigilie van St. Jan, zon
der Gloria, 2e geb. Concede, 3e voor
Kerk of Paus.
Woensdag 24. Geboorte H. Joannes
den Dooper (St. Jan) met Octaaf.
Donderdag 25. H. Adelbertus, Nederl.
2e geb. H. Wilhelmus, 3e Oct. St. Jan.
Vrijdag 26. H.H. |oannes en Paulus,
2e geb. Oct. St. Jan.
Zaterdag 27. Vigilie van de H.H.
Petrus en Paulus, zonder Gloria, 2e
geb. Oct. St. Jan, 3e Concede.
Evangelie verklaring.
4e Zondag na Pinksteren.
Evenals verleden Zondag is de Mis
liturgie van lieden wederom een op
wekking tot hoop en vertrouwen op
God, onzen Redder, tot Wien we onze
toevlucht moeten nemen in al de be
proevingen (Epistel) en moeilijkheden
des levens (Evangeli).
Het lijden van dit leven is niets in
vergelijking met de toekomende heer-
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano- en Orgelhandel
Gemakkelijke
Betalingsvoorwaarden.
verzucht en waarvan wij door
Geest, te gelijk met de heiligmakende
genade, reeds het onderpand ontvangen
hebben, gelijk hel Epistel leert.
Het Evangelie spreekt duidelijk ge
noeg van de moeilijkheden der Apos-
telen-visschers, die geholpen door den
Heer eindelijk mochten slagen in hun
pogingen. De wonderbare vischvangst
is dan tevens een voorafbeelding van
de vruchtbare prediking der Apostelen,
die ontelbare zielen voor Christus zou
den winnen.
Het Evangelie is vol van schoone
lessen die al onze aandacht verdienen
Vooreerst zien we het schoone voor
beeld van het volk dat vol ijver was
de prediking des Heeren te hooren.
De aandrang van die godvruchtige
menigte was zóó groot dat Jezus een
scheegje besteeg om hen van daaruit
te leeren, terwijl het volk langs den
bever stond geschaard. Mochten wij
ook altijd ijver en lust naar de ver
kondiging van Gods woord bezitten!
Vervolgens het antwoord van Petrus:
..Meester wij hebben den geheeien nacht
door gearbeid en niets gevangen" leert
ons hoe ook wij vruchteloos en ais in
den nacht arbeiden, als Jezus niet bij
ons is, d. i. wanneer wij niet in staat
van genade en zuiver van doodzonden
zijn. Dan ook is al ons arbeiden voor
den hemel zonder verdienste. Een be
langrijke waarheid, die wel onze bij
zondere aandacht verdient, en ons moge
aansporen om wanneer wij in dien staat
mochten verkecren door een ro
moedige bekeering tot den staat
genade weder Ie geraken.
Eindelijk: op Uw woord zal ik het
net uitwerpen en ze vingen een talrijke
menigte visschen. Ook wij moeten op
het woord des Heeren ons net uitwer
pen d.i. al onze werken in staat van
genade met een goede meening tot
Gods eere verrichten. Dan zullen ook
de minste onzer werken Gode welge
vallig en voor ons vol verdienste zijn,
want geen dronk water in den naam
van Jezus gegeven zal zonder belooning
blijven.
Dat wij dan als godvruchtige chris
tenen des morgens bij het morgengebed
al onze werken van den dag aan God
opdragen en deze goede meening meer
malen door den dag hernieuwen.
Ten slotte viel Petrus Jezus te voet
en erkende die wonderbare vischvangst
ais het werk van den Heer. Welkeen
heilzame les voor ons! Schrijven wij
niet dikwerf geluk en voorspoed toe
aan ons eigen bekwaamheid, bedrijvig
heid, zorg en vlijt, terwijl tocli alle zegen
van boven komt? Erkennen we dat in
dagen van voorspoed met alle nederig-
haid en danken we 'dan Hem, van Wien
al liet goede voorkomt.
Beginselen.
„Geen samenleving kan ooit bestaan,
tenzij iemand onder de anderen de
éérste plaats inneemt. Hij moet de leden
der maatschappij door een werkdadige
en gelijke impulsie heenrichten naar
het gemeenschappelijk doel. Zoo heeft
de burgerlijke samenleving behoefte
aan een gezag door hetwelk zij wordt
bestuurd en dat derhalve niet minder
dan de samenleving zelve, van natuur-
wege en dus Godswege bestaat."
Aldus Leo XIII in de Encycliek
„Iinmortale Dei".
Het gezagsbeginsel moeten wij hoog
houden.
Wij mogen nooit onverschillig zijn
ior leerstellige beginselen, voor theo
rieën, waarop de praktijk des levens
steunt.
Onverschilligheid tegenover begin
selen is een groot gevaar.
Hooren wij soms niet: „Waartoe
dienen de theorieën, wij leven in de
eeuw van de praktijk? Waarvoor dienen
de leerstellingen? Wij zijn zakenmen-
schen en geen bespiegelende drooiners."
En treurig is het te zien, hoe onder
de predikers dier onverschilligheid ook
I lieden gevonden worden, die gaarne
KANTOORBOEKHANDEL
«f. a tulp m
Langestr. 68 to. KrommMtr. - TEL. 828
Alle beooodigdheden
voor Verenigingen
plaats nemen in de rijen der welden
kende mannen.
Dit slag van weldenkende mannen
noemt alles wat verheffing is eene
theorie. Alle waarheid, die zij willen
dooddrukken, die hun niet bevalt,
noemen zij theorie. Wie de waarach
tige beginselen verdedigen wil kan er
op rekenen, dat hij onder de droomers
wordt gerangschikt, hij wordt afge
wezen zoo goed als zijn beginselen!
Nu zijn de apostelen van die dwaal
leer wel geen groote mannen, maar
toch verbreidt zich de dwaling zeer
gemakkelijk, zeer spoedig en zeer ver.
Om ze te weerleggen zouden wij
moeten zeggen: zie de feiten.
De geschiedenis geeft ons de volken
te aanschouwen in alle verscheiden
heid, maar altoos in overeenstemming
met de waarheden, die zij hoog hiel
den, of de dwaling, die zij toelieten.
Tusschen Voltaire en de mannen der
Revolutie en van den Koningsmoord,
tusschen zijn theorie in sarcastischen
spot voorgedragen en de revolutie
ellenden, die de wereld in rouw dom
pelden, zou geen verband zijn? Hij
had in geestelijken zin de hoofden Af
geslagen, de guillotine deed het verder
op hare manier.
Hij spotte met het altaar en deni
godsdienst en brak met de kerken ook
de tronen af en de paleizen, zoowel
als de huizen der burgers.
Zijn valsche beginselen hebben om
vergehaald en verwoest, wat door de
ware beginselen van den godsdienst
en het gezond verstand eeuwen lang
was opgebouwd en gevestigd.
En men zou loochenen de kracht
in beginselen
Alsof zegen en vloek in de maat
schappij niet grootendeeis afhangen
van de beginselen die gevolgd worden!
Wie het niet ziet, is stekeblind in
de geschiedenis der menschheid.
Hoe meer de beginselen van onaf
hankelijkheid en anarchie worden ver
kondigd, hoe meer moeten wij in ons
bevestigen de oude, nooit verouderde
waarheid, dat alle wettig gezag van
God is.
Er is geen liefde of eerbied voor de
dragers van het gezag denkbaar, er is1
geen ware onderwerping aan het gezag
mogelijk, als deze theorie niet vast
staat in onze overtuiging.
T. G.
pen geen geheim wanneer wij vast
stellen, dat juist in de huizen, waar
„De Tijd" tweemaal daags in de
brievenbus geworpen werd, de „Maas
bode" allerminst in de gratie is: het
Rotlerdamsche blad immers, technisch
voortreffelijk uitgerust, is wel Is waar
een uitstekend brenger van het nieuws,
doch van grover inslag, en vertoont
innerlijk en uiterlijk meer gelijkenis
met „De Telegraaf", dan die idealen
te dienen en van dien geest doortrok
ken te zijn, die men toch specifiek
Roomsch-Katholiek noemt. De „Maas
bode" en in Katholieke kringen
zelve heeft men dit dezer dagen aller
minst onder stoelen of banken gesto
ken heelt wel ia waar zijn lezers
aantal tot verreweg het meest uitge
breide van alle Roomsche dagbladen
weten te maken, toch is er steeds nog
een selecte Roomsche groep, bestaande
uit de intellectueele geestelijkheid en
burgefij en uit de Roomsche jongere
letterkundige kringen, die nren als die
van de Gemeenschap kan aanduiden,
in wier oogen het Rotterdamsche
orgaan met zijn belangstelling voor
haven en beurs, met zijn grollige hors
d'oeuvre en zijn verclicheerde nieuws-
berichtendienst (eenvormigheid trou
wens, die steeds dieper haar stempel
op het dagbladwezen drukt) allerminst
genade vinden kan.
Maar ook hem, die, ofschoon niet
Roomsch-Katholiek, toch belang stelt
in cultureele verschijnselen van dezen
tijd, heeft het bericht van het tragisch
sterven van een stuk Roomsch leven
niet onbewogen gelaten. „De Tijd"
was het voorbeeld van een uitmuntende
courant, dat wil zeggen van een nieuws
blad, dat eigen leven en geest ademde,
dat een bepaalde en zeer hoogstaande
levensbeschouwing huldigde en op
noöÉle wijze zijn trotsche devies „Dieu
et mon Droit" diende. Toen indertijd
het „Nieuws van den Dag", geestes
kind van een Ritter, een Róssing, een
Easton, door één pennestreek van den
courantenmagnaat Hoidert van he
vaderlandsche tooneel werd wegge
vaagd, heeft dit velen pijn gedaan;
thans, nu weer een werk des geestes
in de dagbladwereld een steeds
zeldzamer voorkomend verschijnsel
moet ten ondergaan door de machtige
hand van een broeder uit het eigen
huis, treft deze roemrijke dood des te
pijnlijker. Over de courant ais object
voor commercieele handelingen is het
laatste woord nog niet gezegd."
Verkwanselen van
cultureele waarden.
De mededeeling dat de N.V. De
Maasbode De Tijd had gekocht van
de aandeelhouders en dat zonder meer
was besloten de uitgave van De Tijd
op te heffen, omdat ze volgens Rotter-
niet meer rendeerde,
heeft terecht groote verontwaardiging
verwekt om de manier waarop hier
door geldschieters wordt omgespron
gen met een cultureele waarde als een
Katholiek Hoofdorgaan, hetwelk 86 jaar
lang de tolk was van hetgeen er onder
de Katholieken van ons land leefde.
Zonder meer werden redacteuren,
verslaggevers, correctors en allen die
aan De Tijd waren verbonden de straat
op gestuurd.
Intusschen is het wel de moeite
waard eens kennis te nemen van de
meening van een builenstaander over
deze in alle kringen afgekeurde trans
actie.
De Haagsche Post schreef er Itelvol-
gende van:
„Het bericht, dat de „Maasbode" zich
in de belangen van „De Tijd" heeft
meester gemaakte en dat dit laatste
dagblad gedoemd zal worden te
verdwijnen ^heeft ontroering ge
wekt bij velen; niet alleen bij hen,
die uit hoofde van beroep en
roeping bij het dagbladbedrijf betrok
ken zijn. „De Tijd" was het Roomsche
dagblad van „standing" en van geeste
lijk voorname allure en in de „goede"
Roomsche kringen was het de graaf
geziene dagelijksche gast. Wij verklap
- DE NIEUWE MARGARINE -
„De Tijd" blijft bestaan.
In een vergadering van aandeelhou
ders der Vennootschap is, na verwer
ping van het voorstel van Directie en
Commissarissen tot statutenwijziging,
het college van commissarissen afge
treden. Tot nieuwe commissarissen
werden benoemd Ed. Brom, dr. P. J
M. van Gils, P. W. de Jong, mr. dr.
J. W. Schneider en mr. dr. P. J.
Witteman.
De vergadering sprak zich met groote
meerderheid uit voor het behoud van
,De Tijd", zij het in gewijzigden vorm.
Ter vergadering waren hiervoor
tallooze sympathie-betuigingen van de
meest vooraanstaande Katholieken in
den lande ingekomen.
Binnenland
DE DIOCESANE RAAD DER
KATHOLIEKE VERKENNERS.
minislratieve zaken en tracht de be-
noodigde gelden voor het bestuur bij
een te brengen.
De verkennersorganisatie is een
straffe organisatie. Dat is noodzakelijk,
omdat aan de jongens een nauwkeurig
omschreven training wordt gegeven.
Van een juiste toepassing daarvan
hangt zeer veel af. Om zeker te zijn,
dat de leiders voor hun taak berekend
zijn, is ook een leiding van boven af
aan de leiders onontbeerlijk. Vandaar
dat de troepen voortdurend bezocht
worden door de leiding en de leiders
op vaste tijden bijeen komen, om zich
zelf te trainen en onderling de werk
zaamheden te bespreken.
De cenfrale leiding heeft daarom een
andere taak dan in andere vereenigin-
gen waar de plaatselijke leiding geheel
kan voorzien.
Om groolere onkosten Ie voorkomen
en vooral ook om aan de godsdien-
stig-zedelijke vorming niet te kort te
doen, is het van bijzonder belang, dat
de vereeniging over eenige eigen kam
peerterreinen beschikt, zoodat de jon
gens niet voortdurend in aanraking
komen met groepeeringen van kam
peerders, die op hun vorming weinig
verheffend werken.
Daarom is het werk van de centrale
leiding bij de verkenners kostbaarder
dan bij andere vereenigingen, terwijl
de afzonderlijke groepen trachten door
eigen verdienen zooveel mogelijk sub
sidie overbodig te maken, is dit vooi
de Centrale Leiding onmogelijk, vooral
omdat de meeste groepen volksgroepen
zijn, van wie geen bijzondere contri
butie kan worden geëischt. Bovendien
zijnerarine troepen, die niet in eigen
behoeften kunnen voorzien. Zij hebben
een bijzondere reden van bestaan, maar
moeien ook van boven af geholpen
worden.
De Diocesane Raad ziet zich daarom
geplaatst voor een verre van gemakke
lijke taak, maar zij heeft die taak op
zich genomen met frissche trèrkenners-
geest, omdat het hier gaat om de ver
nieuwing van de Katholieke jeugd.
Als voorzitter van den raad zal voor-
loopig fungeeren: Pastoor L. van der
Heijden te Utrecht, als secretaris notaris
P. Roes te Arnhem, terwijl bescheiden
altijd gericht kunnen worden naar liet
Diocesaan Secretariaat der Kath. Ver
kenners, Justus van Effenstraat 36 te
Utrecht.
of neemt een abonnement «oor onder
houd «an uw schrijfmachine bij
h. ELZEHAAR
KANTOORBOEKHANDEL
LANGESTRAAT 84 TEL. 528
zienlijk gereduceerd. De prijs voor
nachtstroom van 3 ct. is vastgesteld
op 2 cent. Het vastrechttarief werd in
hst grootste gedeelte van het afzet ge
bied op 5 cent per K.W. gebracht.
De directie is van oordeel dat het
vastrechttarief niet tot bedoeling heeft
eene verlaging zonder meer van de
uitgaven voor electriciteit te bewerkt
stelligen, doch wel om tegen een ge
ringe extra vergoeding belangrijk meer
electriciteit af te kunnen nemen.
Het vastrecht ontleent zijn beteekc-
nis aan het feit, dat het daardoor
mogelijk is tegen zeer lagen prijs
electriciteit op ruime schaal te kunnen
gaan gebruiken en op die wijze een
economisch en sociaal belang te be-
hartigen.
Ja zeker, suikerziekte kan genezen.
Wij hebben honderden dankbctulgin-
Ben. Met onze kruidcnbehandcllnc be-
oclt ge uw levensregel niet te wij
zigen, terwijl wij bij aanschaffing van
eene twecmanndetijkBche behandeling
Rratls een urlnccontrotcmcter verstrek
ken. Vraagt geheel gratis en franco
toe te zenden de brochure B 3 van
Drogisterij Verwaal
Uit den Omtrek
De organisatie der Katholieke Ver
kenners in het Aartsbisdom, heeft thans
haar definitief beslag gekregen door
de oprichting van een Diocesane Raad.
Deze bestaat uit de volgende heeren:
Deken Knuvelder te Utrecht.
Prof. dr. I. v. d. Berg te Driebergen.
Pastoor L. v. d. Heijden te Utrecht.
P. Roes, notaris te Arnhem.
Dr. F. Huygen te Amersfoort.
Ir. Wiessing te Arnhem.
J. v. d. Wurff te Utrecht, terwijl de
Diocesaan Verkennersgeestelijke en de
Dioc. Commissaris ambtshalve lid zijn.
Het ligt in de bedoeling deze raad
uit te breiden, naarmate de vereeniging
„de Katholieke Verkenners" zich uit
breidt over het Aartsbisdom.
De Diocesane Raad heeft tot taak de
beweging te propageeren en een jaar
lijks verslag over het werk uit te bren
gen aan het hoofdbestuur. Zij staat
den diocesaan commissaris bij in ad-
PROV. UTRECHTSCHE
ELECTRIC1TEITS MAATSCHAPPIJ.
De uitkomsten van dit bedrijf in 1930
zullen ongetwijfeld een niet onbelang
rijke verlaging van de tarieven in den
loop van het volgend jaar ten gevolge
hebben.
in een groot gedeelte van het gebied
is de lichtprijs met 5 ct. per K.W.
gedaald. De prijs voor electrische ener
gie voor krachtdoeleinden is ook aan-
Baarn
Het kasteel „De Hooge Vuursche"
gelegen aan den straatweg Baarn—
Hilversum is, met alle daarbij behoo-
rende bosschen en terreinen, door jhr.
J. A. L. van den Bosch, verkocht aan
den heer Dreesman te Amsterdam,
directeur van de firma Vroom en Drees
man.
Zeist
Er bevonden zich onder Zeist onge
veer tachtig automobielen, waarmede
een rit werd gemaakt met ouden van
dagen, afkomstig uit Barneveld. Als
estafetters bij dien rit fungeerden eenige
motorrijders. Eén dezer bestuurder van
een motorfiets, raakte, even voorbij de
plaats waar de Vossenlaan uitkomt in
den Dolderschen weg het stuur over
zijn motorrijwiel kwijt, hij reed althans
met vaart eerst tegen een boom op en
slingerde daarna tegen een draadaf
rastering aan, aan de overzijde van den
weg. Het motorrijwiel smakte met den
berijder tegen den grond; de bestuur
der bleef bewusteloos liggen. Onmid-
delijk werd hulp verleend. Doktoren
waren spoedig ter plaatse, maar het
slachtoffer, de 30-jarige Van B., wo
nende te Barneveld, bleek reeds over
leden te zijn.