1 1 Z-W.W Katholiék Orgaan voor Amersfoort en Omstreken m N.V. Middenstands-f Studieboeken Pa. H. Eizenaar Bel dan op No. 42 •szss Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor. den aanvang van een nieuw kwartaal. Prgs per 3 maanden f 1,00. Buiten Amersfoort f 1.10 Kantoor an Drokkarll Ungagncht 21 to tlmoraloort Toloioon 814 Vijf en veertigste Jaargang Advertenütm 26 cent per regel. Bülpke tc voor handel en nijverheid b$ geregeld leer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Fr# vóór 8 uur in den morgen z| Varaohljnt alfcan DInidag- an Vr1|4agmMag - Poat-glro no. 44234 Dinsdag 21 Juli 1931 - No. 32 Om voor anderen te kunnen zorgen moet men beginnen met voor zich zeiven If zorgen. Door voor zich zeiven te zorgen zorgt de altruïst indlr"t' voor ■anderen. DockJtoatmen niet voor zich zetftn-behtkft te doen moet men voor 'anderen doen. De Socialisten. Er zijn verwoede beschouwingen over de Socialistische beweging te schrijven, bijvoorbeeld: „de organi satie van de ontevredenheid, welke den lagen menschelijken neigingen in 't gevlei komt, laat zich weer gelden met leege leuzen en onvervulbare be loften". Er is ook een amusante caricatuur te ontwerpen: „een netjes-geregelde revolutie in 't Zondagsche pak, met de plichtmatige roode tulp op, onder .het goedkeurend oog van de politie cfandere dienaren der klassejustitie." We hebben in het verleden van zulke beschouwingen ruimschoots ons deel gehad. En we zullen er in de toekomst nog wel meer van krijgen. Er zitten elementen van waarheid in. .Maar we zijn er hiermede niet af. We moeten ons eens afvragen, of het allemaal leegheid en hersenschim iss waardoor nu al ettele tientallen van jaren lang groote massa's in bewegingl •wordén gebracht om te geluigen van hun onverzettelijken wil tot opmarsch naar een betere samenleving. Moet ér niet iets grooters en ster kers steken, een machtige opstuwende idee, welke millioenen in haar betoo- •ering houdt gevangen? Is het niet dringend gewenscht, dat we een ernstige ontleding van dit groote on gecompliceerde vraagstukder massa psychologie beproeven inplaats van ons er met enkele gemakkelijke verklaringen af té maken We behoeven het niet te zoeken in het wetenschappelijk Marxisme, dat een echt staal van Duilsch-diepzinnige geleerdheid is,doch waarvoorde groote massa zich niet interesseert, terwijl ook de intellectueele socialistische leiders het steeds meer verwerpen. Wie daarop al zijn aanvallen richt bij de bestrijding van het socialisme, doet zoo goed als vergeefsch werk. Hij treft er de millioenen niet mee in hun waan. We komen er ook niet mee klaar, als we er niet anders in kunnen zien dan eén valstrik des duivels, het werk van den Booze, die hier zijn beste triomfen viert. We moeten denken aan de groote gemoedsbewegingen, waarvan deze millioenen vervuld zijn, aan het onbe redeneerde smachten naar meer vrij heid, meer zonneschijn, meer geluk; naar het opgaan van een gelukszon boven de hoofden der armen, der mis- deelden, der slovenden, der zwoegen den. We moeten erin erkennen het hun keren naar meer rechtvaardigheid in een wereld vol grof onrecht, den roep om broederliefde van alle menschen, om zuivering-der culuur van de prot serige geld-invloeden, het schouwen van het visioen eener samenleving van dienenden en niet van heersch- hebzuchtigen. We moeten erin zien, wat Pater Vrijmoed eens heeft genoemd: „de blinde en de kreupele tweelingzuster van hét Christendom. Hiermede willen we niet wegcijferen de elementen van Gods-ontkenning, van klasse-haat, van laster en spot over ons dierbare instellingen, van demagogie, welke nog steeds in een bepaald soort socialistische pro- tp paganda worden aangetroffen. Ook zijn we het er natuurlijk roerend i - mee eens, dat een socialistische samen leving slechts verwerkelijkt zou kunnen worden door een verplaatsing van de tyrannleke elementen in ons huidig bestel naar de staatsmacht, waardoor het einde erger zou zijn dan het begin. Doch dit alles mag ons niet de oogen doen sluiten voor de meeren- decls onbewuste Christelijkheid, welke zich toch .óók in het Roode kamp openbaart. r'V En dan dringt zich ook nog y. tweede overweging op: Hoe is het too ver kunnen komen, dat deze mil-1 boenen hun streven naar hooger geluk niet trachten uit te leven in de har monische leer van het Christendom, van het Katholicisme? Het is weer gemakkelijk te zeggen: het Christendom kruisigt de hartstoch ten, het socialisme komt ze in 't gevlei dus de menschen loopen daar eer der achteraan. Maar als we dan zien, hoe er voor dat socialisme ook vaak geheel belangloos gewerkt en gezwoegd is, hoe men ook daarvoor vervolging en ballingschap leed, hoe men er ook tracht te komen tot een hooger levens stijl, hoe edele geesten er zich toe voelden aangetrokken, dan gaat men toch wel twijfelen aan de afdoendheid van dit antwoord. Er moet in de tegenwoordige samen leving veel worden veranderd. Er zijn verhoudingen ontstaan die met alle recht en rede strijdig zijn en het is een weldaad voor onze kranke maat schappij, dat onze H. Vader de Paus in zijn laatste zendbrief zoo duidelijk heeft aangegeven de oorzaak der maat schappelijke kwalen en de middelen die tol verbetering kunnen leiden. Het zou echter dwaas zijn alle ver betering van wetten en verordeningen te verwachten. Ieder onzer moet zich herzien en ijverig trachten naar waarheid en recht liefde. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 130» AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio K«op bij een vertrouwd adres. Ben en ander over Or atscHrif te n Door A. F. VAN BEURDEN. Je "Sint kerk van eeuwenlang begraven heeft, ligt vol grafsteenen en opschriften. Maar de meesten liggen onder plankenvloer en zijn daardoor onzichtbaar en nog niet beschreven. De oudste zichtbare steenen zijn één vóór in de kerk van 7 Maart 1415 van Heer Henric van Westreën met de wapens van dit geslacht dan één van Jordanus van der Maeth, begraven 7 Dec. 1526. Vele oude graven zijn later door andere families overgenomen en van latere opschriften voorzien. Ze zijn slechts gedeeltelijk beschreven en uit gegeven in Geneal. gedenkwaardig heden, Krrken v. d. provincie Utrecht door Mr. P. C. Blois v. Treslong Pzn. 1919. Ze waren zooals gezegd niet allen zichtbaar. Ook het doopvont be staat nog onder het monumentje van Campen, dat door Pastoor Ant. Guisius, R. K. Pastoor in den korten tijd, dat de Franschen hier meester waren in 1672-'73 geplaatst in de weer Roomsch geworden Sint joriskerk. In de sluit- steenen van het gewelf bestaan nog de afbeeldingen der Apostelen in borst beeld. De muurschildering voor mij veel reusachtig en te zwart, voorstel lende St. Joris, in 1682 geschilderd, verfraait het uitzicht der kerk niet, terwijl het op een klokje slaand pop petje, dat het uur aangeeft cn in 1724 geplaatst is, eene navolging middeleeuwsche rondrijdenderuitertjes, de ieder uur uit hunne nis komende figuurtjes, die op bellen en klokken het uur aangeven. Op den Wal bij Bloemendal ligt nog een Joodsch kerkhofje. Aan Davidshof in het plantsoen of op den^ouden wal, ligt het oude Protes- tantsche kerkhof in rustige) omgeving. Het wordt bijna; niet meer gebruikt. Er zijn tal van grafsteenen en monu mentjes uit de tweede helft der 19e eeuw, waarvan Prins er een negentien tal opgeeft. Ie. Anna Sophia van Spengler 6-6 128 oud 19 jaar 3 m. 2e. Sara Maria Jutting f 27-121854. A. S Jutting wed. Ruben Koning, geb. 1783, f 1863. 3e. Jan Cock Blomhoff opperhoofd Decima geb. 1779, f 1855. Maria Adriana van Breugel geb. 1791 f 1875. 4e. C. I. Schadee geb. v. Ophove.- t 1850. 5e.Obelisk Rector Dr. E. J. Qorcum f 13 Aug. 1857. 6e. A. J. B. van der Wtjck, f Mei 1853. 7e. Familiegraf Jhr. van der Wljck majoor, geb. 1811 f 1881. KANTOORBOEKHANDEL m F. d. TULP* Ungectr. ff t.o. Ktommtstr. TEL >26 Zilverstaai Vulpenhouders Zie Etalage. 80 ct. Judith Siddre geb. Apeldoorn, geb. 1777, f 1852 en familie. 9e. Rustplaats der vermoeide krach ten Bernarda Siddre geb. 1829, f 1848, H. J. B. van Meurs geb. Siddre f 1881, oud 30 jaar. 10e. Pieter Albarda Izn. f 1831, C. J. Kornmaal wed. f 1841. A, Korn- maal geb. Tjaards '844. J. D. Korn maal f 1847. 11e. Vrouwe van Wickevoort Crom- melin geb. Clemans f 1839. 12e. Vrouwe Drijfhout van Hooff geb. Clemens f 1839. 13e. Jhr. P. J. van Winter. 14e. Dit graf besluit het lijk het dierbaar overschot van Jean Gossiaux een vriend van menschen en van God Maar dat een grafzerk vrij bedekke zijn koud gebeente Als hem een Engel wekt verlaat bij dit gesteente Zijn glorievolle ziel geniet reeds voor den troon Het heil door hem gezocht verworven door Gods Zoon 9 Nov. 1830, oud 66 jaren. En ook het stof van zijne echtgenoot Christina Uilen berg f 2-2 1854 oud 78 jaren. Hare weldadigheid houdt hare naam in ge dachtenis. 15e. F. L. Harderwijk geb. 1785 t 1835 en David Splitger geb. 1767 f 1843, verder leden der famtlie Bous- quet, Maas Geesteranus. 16e. Jacob Luden, geb. 1772 f 1833, Sara Jac. Bern. .Lutten* geb. .1801, f 1866. 17e. Graf der familie Schluiter. 18e. van Bockom Maas. 19e. G. Snijders f 1837, Snijders ;eb. v. Geelkerken, geb. 1765, f 1855 ob. 3 vers 17. In het Museum Flehite bevinden zich nog vier oude grafzerken een van 1543 uit een klooster, een uit de O. L. Vr. Kapel van een priester, een uit het Klooster Mariënhof van 1585 van Christoffel van Kalckruijter, rit meester. De gewodhte, om de herinnering in geliefde afgestorvenen door stee nen en monumentjes levendig te hou den, blijft bestaan. Het meest passend is het eenvoudige kruis, waarop naam, datum van overlijden en de bede om een gebed voor de ziel, zooals de middeleeuwsche monumenten dit te zien geven. en r niet weinig toe bijdragen, dat vaderlandsche industrie en onze wtttgelegenheld in haar bloei en groei '•"Trnmeid worden. i wel artikel 9: „Het is noch aat an Itecten of opzichters, noch aan aan- nei ets, onderaannemers of leveran- cli i geoorloofd, op welke wijze ook, pf isie, procenten, tiandgfffen of eenig (r geldelijk voordeel onderling toe ennen of te ontvangen naar aan- fng van opdrachten, herstellingen leveranties, tenzij en voor zooverre de directie van het werk daartoe haar nming heeft gegeven", rechtmatige toepassing van dit artikel door de organisaties, door- de indfastrie en door den handel zal niet allftn de eerlijkheid in de concurrentie Binnenland EIGEN HULP. Dat het van groot belang is werk loosheid te keeren door artikelen van Nederlandsch fabrikaat te benutten, spreekt van zelf. Mgr. Diepen, de bisschop van den Bosch, heeft meermalen Katholieke In stellingen aangespoord, medqjer be strijding der malaise en der werkloos heid, de Nederlandsche Industrie zoo veel mogelijk te begunstigen. Naar aanleiding van klachten, wilde Mgr. er nogmaals met nadruk op wij zen, dat, hoewel het geen strikt bevel bevat, het toch geheel tegen Zijn ver langen ingaat ais met dat verzoek niet ernstig rekening wordt gehouden. Die ernst nu ontbreekt wel stellig, wanneer men, bij het geven van opdrachten, niet eens nagaat, of de benoodigde artikelen bij de Nederlandsche Indus trie kunnen betrokken worden of wan neer men dan elke navraag naar de herkomst der goederen en naar het al- of niet katholiek georganiseerd zijn der industrieelen of der handelaren achter wege laat. Men bedenke wel dat door zulke nalatigheden èn de Katholieke organi satie én de Nederlandsche Industrie met hare arbeiders èn de crisis-en malaisebestrijding ten zeerste geschaad en benadeeld worden. In de bouwbepalingen heeft Mgr. Diepen nog een ander artikel opge nomen, dat, goed toegepast, |ook van groote beteekenis kan worden tot we ring van die misstanden en die onrecht vaardige misbruiken, die langzamerhand ontstaan, thans welig schijnen te tieren en |e rechtvaardigheid en liefde tegen- de opdrachtgevers gaan bevor- doch zal ook door de daling der prijzen, die dan niet meer onrecht- opgedreven worden, die werk- •nheid gaan verruimen. _0r. verheugt zich over de instem ming en medewerking van de Katho lieke organisatie met dit artikel en met .daarop gestelde sanctie van leve- mle-uitsluiting en boeten te hebben Ïegen, en spoort dan alle indus- en en handelaren dringend aan, van stonde af daaraan te houden. De roep van degelijkheid, die zij zich daarbij zullen verwerven, zal hen spoe- digraimschoots Schadeloos stellen voor de geringe verliezen die hen in den beginne, uit het breken met gewoon ten, die maar al te zeer aan de bekende gaslucht herinneren, zouden kunnen bedreigen. Ook de vaderlandsche in- dustrie zal er zeer zeker wèl bij varen. DE JACHTRENTE. Door een groot aantal eigenaren van iden, gelegen in het waterschap ïes, werd bij Gedeputeerde Staten JtrecJitbezwaar Ingediend tegrs wijze waarop het bedrag der jacht- rente voor hunne gronden door de betreffende commissie werd vastgesteld. Zij vroegen genoemd college hun aan slag te vernietigen als zijnde in strijd met de wet. Naar de meening van adressanten had bij de vaststelling van het bedrag, bet jachtdomein Soestdijk als één jachtgebied behooren te wor den beschouwd, hetgeen niet is ge schied. De betreffende commissie ver deelde dit domein n.l. in vijf gebieden -1 stelde voor elk gebied een verschil- nd bedrag per H.A. vast.; Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben adressanten thans doen weten, dat zij geen termen hebben kunnen vinden de bestreden aanslagen te ver nietigen, mede omdat zij geen reden hebben om aan te nemen, dat de split sing in 5 gebieden onjuist zóu zijn. lijn wij goed ingelicht, dan zullen de betreffende grondeigenaren zich thans tot de rechtbank wenden. Waarom heeft God U dit gedaan. Waarom heeft God geen wezen daar voor genomen van hooger orde, doch gewone menschen. God koos ^men schen. En uw eenvoud vraagt nu waarom koos God mij. Bega niet de vergissing te vragen waarom God mij koos uit den gewonen star.d. Dat geld niet voor God. God rekent alleen met zielewezen en niet met beter of min der gesitueerd zijn. Hoevelen hébben gesnakt naar het Priesterschap.,Het is een mysterie van Gods liefde en Gods liefde is vandaag voor U een feit Voelt deze genade. Van eeuwigheid vooruit had God U bestemd voor Zijn Priester. Genaden zonder tal bebt ge BERICHTEN UIT AMERSFOORT EERSTE PLECHTIGE H. MIS. Zondag om 10 uur droeg de Wel- Eerw. Heer J. Middeikoop zijn 1ste Plechtige H. Mis op in de parochie kerk van St. Henricus. Terwijl het zangkoor-de 4-stemmige Veni Creator van Ferbers uitvoerde schreed de neomist het feestelijk versierde kerk gebouw- binnen voorafgegaan door een stoet "bruidjes, misdienaren en de aan wezige Priesters. Als Presb. Ass fungeerde de Zeereerw. heer J. H. Hooy- man, Pastoor der Parochie; als Dia ken en Subdiaken, de Eerw. Ileeren j. Servaes, kapl. te Hengelo en H. Alink, kapl. te Deurningen; Ceremo- niarus de Eerw. Heer P. Tillemans, W. Kuiper en H. Fortmann, van het Sem. Rijzenburg. Op het priesterkoor hadden plaatsgenomen de Weleerw.HeerenStreppel,oud-kapelaan en J. A. Vernooij, kapelaan der Paro chie. Onder leiding van kapelaan C. Bagch, voerde het zangkoor op ver dienstelijke wijze uit de 3-stemmige Missa Thermignon en na de H. Mis dé 5-stemmige Te Deum van Ph. Loots. Na het Evangelie betrad de ZeerEerw. Heer J. H. Hooyman den kansel, den neomist ongeveer als volgt toesprekend: „Eer. mysterie van Gods liefde is het H. Priesterschap. Ge voelt dat wat God in U gedaan heeft liefde is. voor Amersfoort en Omstreken Lange dracht nol Telefoon no. 304 en 697 Deskundige voorlichting bö den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips Safe-loketten Verzilveren van coupons Hftndelscredieten Incasseeringen Spaar-depoeito's rente 87» pet. xoodra de boekenlijst In Uw bezit fs Bestelt ze bij onsl Langestraat 84 - Telaf. 528 ander achterwege bleef. Vandaag voelt ge wat is geweest uw jeugd en uw voorbereiding voor het H. Priesterschap en gaat dan na wat ge er van ge maakt hebt. De H. Priesterwijding Is het wondere uur dat-.Dod zich ver- eenigd met de menschenztéi ec. hem verteent een groote macht En nimmer 'at Priesterschap U worden ont- mPrÜSer Wp ge in eeuwigheid. De Priester is het groote werktuig, het instrument van Oods liefde. De macht is het H. Altaar te dienen, met een enkel woord brengt de Priester daar God zelf tegenwoor dig. Dit woord is een erkenning en lofprijzing van God en tevens voor allen een verlossingswoord. Niet slechts komt Christus op het Altaar tegenwoordig als een hulde aan Zijn Hemelsche Vader, doch Hij komt ook om bij de menschen te zijn. God brengen in een menschenziel, het werk van den Priester. Geen enkele menschenziel daartoe waardig, doch de Priester kan daarin Gods licht verspreiden door het H. Doopsel, door het H. Sacrament van Boetvaardigheid de menschenziel opvoeren en dan pas de hoogste daad „God brengen in de ziel en de ziel brengen tot God". In die macht is Christus zeil. Het mysterie van het H. Priesterschap zal zich langzaam voor U ontplooien. Zie die honderden door U gedoopt zullen worden, die duizen den die zich komen zuiveren in de Biecht en aan wien ge de H. Com munie zult uitreiken, de velen die ge laatste einde. Zie voor U die mens zielen en begrijpt uw werkkring. Ge lukkige Ouders, uw heerlijk ideaal is bereikt, het hoogste heeft uw zoon bereikt. Daar hebt ge veel ontbering voor willen verduren, doch die offers hebt ge met liefde volbracht. Het hoogste is ook voor U een kind te mogen geven voor God. Dit ia de hoogste ouderweelde. Broeder en zus ters benijdt uw broeder de bevoor rechting niet. Ouders, het doel is be reikt, uw kind is niet meer voor U maar voor God. Laat hem gaan. Ge lukkige Neomist, gaat uit dan en doet uw werk. In de wereld zijn triomphen Ie behalen voor de Kerk en voor het H. Priesterschap. In uw ziet is ge brand het verlangen zielen te winnen voor Christus. Gaat met dit verlangen uit en er zijn triomphen te behalen. Schrijl uw boek van het Priesterschap met een machtig verlangen en liefde voor het volk in al zijn geledingen. Of uw werkkring lang zal zijn. Dal is niet te zeggen. Morgen reeds móet de feesttooi van dit Priesterfeest worden afgelegd om zich te tooien In rouw om een verloren Priesterleven. Nauwe lijks twee jaren geleden 'werd uw voorganger van deze plaats ccn rijk en lang Priesterleven toegewenscht bij het opdragen van zijn Iste Pk-"'- Offer. Nu reeds is dit leven Hebt II een Taxi of auto ooodig Amersfoort. hem, opdat hij U een voorspraak moge zij^-Ga uit in deze wereld, ga uit ia de ufcrew "crer üefeff en - (rébi géfuk Na deze scboone predikatie werd het H. Offer voortgezet Devoot stil Is net als de jeugdige Priester zijn God ter aanbidding op heft Ontroering wekt het c.„ als de Priesterzoon aan Ouders en familie de H. Communie uitreikt Na de H. Mis gingen Neomist en Priesters voorafgegaan door bruidjes naar de Patronaatszaal. Van twee tot balf-vier was aan huis gelegenheid de gcluk- wenschen aan te bieden, waarvan een zeer druk gebruik gemaakt werd. Te 4 uur celebreerde de Neomfst een plechtig Lof met assistentie van den ZeerEerw. Heer H. J. Ydema, Professor aan het Seminarie Cultm- borg en de WelEerw. Heer H. Allnlc, kapelaan te Deurningen. Na het Lof voerde het Zangkoor op sublieme wijze uit de Priestercantate van Mgr. J. A. v. Schaick. JAARFEEST PATRONAAT. Zondagavond had in gebouw „Sint Aechten" bet jaarfeest plaats van de Jongenspatronaten „SL Pancratius" en. ,St. Theodoras van Embden". De zaal was flink bezet met pabo*" naatsjeugd en ouders. Allereerst sprak de Directeurder Patrona1en.de Weleerw. '"3* Heer Veldman, een openingswo Spr heette de jeugd en dc lei hartelijk welkom. Wjj I op een vruchtbaar jaar, aldusI Veldman, al zijn wc nog niet waar we weren moeten. Dc leiders hebbén dit |aar goed gewerkt, hiervoor m^n dank. Een apart woord van vr-— spr. tot de ouders. Door t worden. Die in ver missiegebied. Veel hebt ge vandaag li lilifili n dmhÉ|ÉMhBM| n doch bid ook voor

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1