Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken VULPENHOUDERS Eversharp Wahl Fa. h. Elzenaar Geen enkele Slagerij Die overtreft „DE KEI" Electr. Modelslagerij „De Kei" Het beste Adres G. Keuneke Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Dc Eembotk Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid by geregeld adver teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Verschijnt eiken Dinsdag» en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 13 Nov. 1931 - No. 65 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vijf en veertigste Jaargang Vrees is een slechte raadgeefster. Zij leidt dikwijls tot voorzichtigheid, maar men kan voorzichtig zijn zonder be vreesd te zijn. Men moet zoo voorzich tig mogelijk zijn, maar nooit vreesachtig. Epistel en Evangelie. 25e Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. Apostel Paulus aan de Thessaloni- censen; I, 2—10. Broeders I Altijd zeggen wij Oode dank wegens u allen, zonder ophouden •uwer gedachtig zijnde in onze gebeden, dewijl wij ons herinneren aan het werk uws geloofs en aan uwen arbeid en uwe liefde en aan de geduldigheid uwer hoop op onzen Heer Jesus Chris tus, voor God en onzen Vader; daar wij, van God beminde broeders! uwe uitverkiezing kennen. Want ons Evan gelie was bij u niet in woorden alleen, maar ook in kracht en in den Heiligen Geest en in groote volheid, gelijk gij weet, hoedanig wij om uwentwil onder u geweest zijn. En gij zijt navolgers geworden van ons en van den Heer; daar gij in veel verdrukking het woord hebt aangenomen met blijdschap des Heiligen Geestes; zoodat gij een voor beeld zijt geworden voor al de geloo- vigen in Macedonië en in Achaje. Want van u uit is het woord des Heeren verbreid geworden, niet alleen in Macedonië en in Achaje; maar ook in alle plaatsen is uw geloof in God uit gegaan. zoodat wij niet noodig heb ben iets te zeggen. Want zij zeiven verkondigen aangaande ons, hoedanig ons optreden bij u geweest is, en hoe Sij u van de afgoden bekeerd hebt tot iod, om den levenden en waren God te dienen en uit den hemel te ver wachten zijnen Zoon. dien Hij uit de dooden heeft opgewekt, Jesus, die ons verlost heeft van den toekomstigen toorn. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XIII, 31—35- In dien tijd sprak Jesus tot de scha ren deze gelijkenis: Het Rijk der heme len is gelijk aan een mostaardzaad, dat iemand nam en in zijnen akker zaaide. Dit nu is wel het kleinste van al de zaden; maar wanneer het op geschoten is, is het grooter dan al de moeskruiden en wordt een boom, zoo dat de vogelen des hemels komen en wonen in deszelfs takken. Eene andere gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Rijk der "hemelen is gelijk aan zuurdeeg, dat eene vrouw nam en onder drie maten meel vermengde, totdat dit geheel gedeesemd werd. Dit alles sprak Jesus in gelijkenissen tot de scharen, en zonder gelijkenissen sprak Hij niet tot hen; opdat vervuld zoude worden wat gesproken was door den profeet, die zeide: Ik zal mijnen mond openen in gelijkenissen, ik zal vermelden wat verborgen was van de grondvesting der wereld af. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's Orgels Radio BETERE MERKEN veracht door de trotsche Romeinen. Gelijk het mosterdzaadje in den grond verborgen en onzichtbaar zóó moest de Kerk van Christus zich in den beginne schuil houden voor de vervolgingen harer belagers. Doch ge lijk het mosterdzaad eenmaal uit den grond te voorschijn getreden allengs- kens opgroeit tot een grooten struik, zoo verspreidde zich in enkele jaren ook het Evangelie en spreidde de Kerk van Christus zich uit over de aarde, zoodat reeds de H. Pauius in zijn brief aan de Romeinen kon schrijven dat het geloof van Jezus Christus in de geheele wereld d.i. het Romeïnsche Rijk gepredikt werd. Juist deze wonder bare verspreiding niettegenstaande de hevigste vervolgingen, van een leer ingaande tegen 's menschen hartstoch ten en natuurlijke neigingen over een zoo diep bedorven wereld als het Rom. Rijk, toont ons de goddelijke oorsprong en kracht van die leer. Hetzelfde heeft de Zaligmaker willen leeren door de gelijkenis van het zuur deeg. Gelijk het zuurdeeg dat in een hoeveelheid meel gedaan wordt, klein is maar gistende al het meel doordringt, zoo zou ook de leer der Kerk, die in den beginne slechts weinige belijders telde, zich langzamerhand door de ge heele wereld verbreiden. De geschie denis van 19 eeuwen heeft dit be vestigd. Waar wordt Jezus' naam niet gepredikt? Groot is het getal der belijders van Jezus' naam, groot de kudde Zijner ééne. Heilige, Katholieke, Apostolische Kerk, die onafgebroken het bevel van Christus'volbrengt „gaat en onderwijst alle volkeren". Aan die taak moeten allen medewerken, niet alleen de bis schoppen, priesters en missionarissen maar allen en een ieder. Bidden we daarom voor de uitbreiding en voort planting des geloofs, steunen we naar vermogen het werk der Katholieke Missiën door onze aalmoezen opdat nog velen mogen nestelen in dien boom door Jezus geplant, nog velen geroepen worden tot de ééne ware Zaligmakende Kerk. Liturgische Kalender. Week van 1521 "Nov. Zondag 15. 25e Zond. na Pinkst. Tijdeigen, Mis. Adorate, 2e geb. H. Gertrudis. Pref. H. Driev. Maandag 16. H. Willehadus (Nederl.J Dinsdag 17. H. Gregorius de Wonder doener, 2e geb. A cunctis, 3e n. keuze. Woensdag 18. Kerkwijding v. St. Pieter te Rome. Credo. Donderdag 19. H. Elisabeth, 2e geb. H. Pontianus. Vrijdag 20. H. Felix v. Valois. Zaterdag 21. O. L. Vr. Presentatie, Credo. Pref. H. Maagd. Evangelieverklaring. 25ste Zondag na Pinksteren. In het Evangelie van dezen Zondag wordt door Jezus het rijk der hemelen d. w. z. de leer van het H. Evangelie of de Kerk vergeleken met een mos terdzaad en met zuurdeeg. Gelijk het mosterdzaadje tot de ge ringste en kleinste zaden behoort, zóó was ook de leer van het Evangelie in den beginne nietig en gering. Jezus zelf scheen veracht en werd als een misdadiger gekruisigd; Zijn Apostelen, de eerste predikers van het Evangelie, waren eenvoudige, ongeletterde vis- schers. De eerste christenen behoor den tot de armere bevolkingen werden Wanneer de katholieken der wereld nietten laatste die van Duitschland zich met gebruikmaking van alle hun ter beschikking staande geestelijke en politieke machtsmiddelen achter deze eischen stellen, zullen zij de kerk even als hun volken belangrijke diensten bewijzen. De groote beproeving, die in militair opzicht in het algemeen en bewapeningsongelijkheid voor Duitsch land in het bijzonder op dit oogenblik bestaat, moet het volk ook dan over winnen, wanneer de ontwapenings conferentie te Genève in Februari a.s. tot geen noemenswaardig resultaat leiden zou. Duitschland kan zich on- sterfelijken roem .voor de historie ver werven, wanneer het van de gedwongen ontwapening een vrijwillige maakt en de kans de bewapeningswaanzin te vernietigen, niet door eigen bewapening onherstelbaar verloren doet gaan. De pdsitieve waarden, die aan den mili tairen dienst verbonden zijn, kunnen en zullen op andere wijze voor de gemeenschap behouden blijven. Katholicisme en Militarisme. Pater Stratmann heeft dezer dagen een bijeenkomst van den Vredesbond in Duitsche Katholieken nog eens zijn denkbeelden geuit overliet militarisme en wat daarmee samenhangt. Militarisme, zoo zei hij, kan opgevat worden ten eerste als gezindheid en systeem, ten tweede als toestand. Het militaristisch systeem is een overheer- sching van de militaristische gedachte de geheele linie. Uit den dienst het volk ontstaat een heerschen over het volk. De militaristische toe stand bestaat in de overmaat van mili taristische instellingen, die zich tot een nachtmerrie voor de geheele wereld ontwikkeld hebben. De algemeene dienstplicht werd in dienst gesteld van een politiek, die in geen enkel opzicht het welzijn van het geheele volk ten doel heelt. En ten slotte is het mili tarisme het werktuig geworden niet zoozeer van politieke, dan wel van economische belangen, meestal zonder dat men het zich bewust is of het ge wild heeft. De tegenstand tegen de ontwapening ligt nog meer bij de be wapeningsindustrie, dan bij de mili tairen. Spreker geeselde daarop scherp het internationale bewapeningskapitalisme. Het katholicisme moet zich daar tegen ten scherpste verzetten. In zijn geloofsbronnen en zijn geschiedenis vindt men wel de erkenning van een rechtvaardige en zoo noodig ook mi-, litaire verdediging, doch de algemeene militaire dienstplicht is met name door Leo XIII en ten scherpste door Bene- dictus XV verworpen. Ook vele kerkelijke demonstraties van den jongsten tijd berusten op de eischen van het klassieke pacifisme, MET EEUWIGDURENDE GARANTIE (GRATIS REPARATIES) VAN f 10.50 AF ALLEENVERKOOP KANTOORBOEKHANDEL m f. a. tulp m Langostr, 66 to. Krommestr.TEL. 326 Japan en China vechten er op los! Zonder „officieelen" oorlog! Wanneer men de bladen met aan dacht volgt, dan moet het eenieder opvallen, met welkeen gemak er tharra nog, nu de heele wereld nog zucht J"r de gevolgen van de schande- menschenslachting van 1914 gepraat wordt over een volgen den oorlog, over combinaties van mogendheden, samenwerking van legers bij den volgenden krijg, toepassing van gifgassen en meer van die uitingen in barbarisme en heidendom I In één avondblad vonden we de;.t week drie berichten van dat lugubere soort bij elkaar. Het eerste ging over in geval van oorlog. Alsof beide landen in den laasten oorlog niet voor een, deel zijn uitgemoord en de moreele en financieele gevolgen beiden niet meer neerdrukken; zoo heel eenvoudig maakt men maar vast een afspraakje, Opvoeding Zoo de strenge dwang de kinderen niet voorbereidt tot het werkelijk leven, zoo is de paedagogiek van het „zich laten gaan" nog veel noodlottiger. De mensch behoeft strengheid tegen- >er zich zelf om zich tegen de bitter heden des levens te stalen. Förster wil de vrijheidsdrift van den jongen mensch door middel van passende verstandelijke overwegingen, de goede baan opleiden; hij wil de uitingen eener louter natuurlijke vrijheid om vormen in daden uit ware christelijke vrijheid; alle doelloos streven naar uiterlijke eer herscheppen in een wel gericht ijveren naar het eervolle en eerlijke; hij wil de drift naar kracht- ontvouwing. die goed is in haar eigen, concentreeren op den strijd tegen het lager ik. Tucht moet heerschen in de school en men meene niet, dat lichtzinnige kinderen niet kunnen gehoorzamen. Met recht zegt Förster, dat de kinderen willen gehoorzamen, verlangen naar goede orde. Tuchteloosheid maakt hen niet gelukkig; zij eerbiedigen slechts den strengen en consequenten onder wijzer. Doch de tucht moet bezield zijn, gericht naar zelfbeheersching en zelf overwinning. Zij moet de edele, held haftige gevoelens, die in de kinderzielen sluimeren, opwekken. Dan pas zal zij karaktervormend zijn en met dank baarheid worden aangenomen, omdat de kinderen vrijwillig haar op zich zclven toepassen, wetende, dat zij strekt tot hun beter worden. Karaktervorming is de grondslag en het doel van alle goede opvoeding. Voor ons zijn karaktervorming en godsdienstig onderwijs onafscheidbaar wij gelooven in de waarheid der Open baring en den bijstand der genade en willen ons zedelijk leven niet berooven van deze goddelijke hulpmiddelen. Maar we willen ook de bovennatuui niet vestigen op een kranke natuur er niets verwaarloozen wat onze mensche- lijke persoonlijkheid kan gezond maken, evenwichtig en zelfstandig. Het is niet genoeg dat er tucht heerscht in de school, deze tucht moet worden bereikt door middelen die de wilskracht en de goede neigingen van het kind voor immer, ook voor het na-schoolsche leven, hebben bevorderd. De gehoorzaamheid van het kind moet bezield zijn, dat is door hem zelf gewild en begrepen, zijne hande lingen zoo zelfstandig mogelijk. Geen zedepreeken, maar zedelijke bespre kingen, met en door de kinderen zelf gevoerd, om hun zedelijk inzicht in de loopende dingen van den dag te verscherpen. dat beide legers ter sterkte van 700.000 man in geval van oorlog onder opper bevel van generaal Pilsoedski zullen staan Een tweede bericht behelst, dat China wel wil meedoen aan de voorgestelde bewapeningsvacantie van een jaar, mits het geschil met Japan geregeld wordf. Als dat niet lukt, zal China een nationaal verdedigingsstelsel slichten en de verdediging zóó sterk maken, dat de onschendbaarheid van het Chineesche gebied gewaarborgd is. En dan een bericht uit Duitschland over gifgas-bedreiging. Daar hebben groote geesten hun van j God gekregen talenten misbruikt door te werken aan de uitvinding van gif gassen, welke geheele volkeren kunnen verdelgen. Een van die knapen heeft nu een boek geschreven, waarin elke leek vol doende gegevens vindt, om dat moord- goedje te kunnen vervaardigen! En na door deze berichten in de goede stemming te zijn gekomen gaan we verder genieten van de berichten, die de bladen ons doodgewoon, als gold het een kegelspel, voorzetten over de vechtpartijen op groote schaal tusschen China en Japan. Men spreekt daar nog steeds niet van oorlog, omdat er officieel geen oorlog verklaard is, maar even vroolijk worden er oorlogs-communiqué's uit gegeven. Zoo deelt de legatie van de Chinee sche republiek te 'sHage o. m. het volgende mede Op 7 November hebben Japansche strijdmachten ten getale van ongeveer 1000 soldaten, te zamen opereerend met Mongoolsche bandieten en met troepen van een rebellengeneraal, in totaal 4000 man, een hevigen aanval ondernomen op de geregelde Chinee sche troepen van Heilongkiang. De actie werd ondersteund door Japansche vliegtuigen, die bommen wierpen. China verloor 600 a 700 mar Japan een zelfde aantal plus een vlieg tuig. Nu weten we het! Er wordt wel gevochten en met bommen geworpen en er sneuvelen op een dag wel een 1500 man, maar er is geen oorlog! De Heer beware China en Japan als 't daar dan eens wel oorlog ware! Maar in allen ernst: het ziet er in het verre Oosten bedroevend Lord d'Abernan, gewezen Engelsch gezant te Berlijn, zei in een radio-rede over de ontwapening, dat bij het breken van een oorlog de veranlw delijke ministers en ambtenaren, be nevens de leiders der groote wapen fabrieken in de eerste plaats naar her front gezonden moesten worden om daar in de eerste gelederen te strijden Zou dat wellicht een remedie tegen oorlogskoorts zijn? DE PEN voor Uw leven Onbeperkte garantie ma Langestraat 84 Telef. 528 Deze week extra Reclame 2% pond NEK-CARBONADE voor 1 gulden 2'/2 pond R1B-CARBONADE voor f 1.10 2'/2 pond HAAS-CARBONADE voor f 1.20 Meest concurreerend adres hier ter stede, met beslist eerste kwaliteit UTRECHTSCHESTRAAT 19 TELEFOON 715 Hooren en thuisbezorgen zonder prljsverhooging voor Damestasschen, Koffers en alle soor- ten fijne Lederwaren LANGESTRAAT I05-AMERSFO0RT Sprokkels. Christus heeft gezegd met betrekking tot Zijne Kerk, hare bedienaren en ge- loovigen: ze hebben .Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen. Als er ooit een woord is, dat steeds weer in de geschiedenis bewaarheid wordt, dan is het dit woord van onzen Zaligmaker. Er gaat thans over de wereld een vloed van diepe haat en verachting tegen God en godsdienst en l'his- toire se répète—speciaal alweer tegen de Katholieke Kerk, Alweer? Ja natuurlijk! Laten we de heele geschiedenis nagaan van de Kerk, vanaf haar stichting op dien gedenkwaardi- gen Pinksterdag tot op den dag van heden, en we zien vervolging op ver volging, onderdrukking op onderdruk king. Eigenaardig toch nietwaar, altijd weer de Katholieke Kerk? Neen, heel natuurlijk te verklaren: de dienstknecht is niet beter dan de Meester. En toch, ondanks al die stormloopen der hel, ondanks al het duistere ge wroet van de vijanden der Kerk, staat deze toch zoo vast, zoo hecht op de onvergankelijke Rots. „Op deze steen rots zal ik Mijne Kerk bouwen en de poorten der hel zullen niets tegen haar vermogen." Het heidendom onder aanvoering der Romeinsche keizers, heeft drie eeuwen noodig gehad om te trachten de stich ting van Jezus den Nazarener te ver pletteren. Het heidendom zelf liep zijn kop te pletter tegen die Rots, het Christendom werd gezaaid in het bloed der Martelaren en trad als overwinnaar uit den strijd. Dan volgen de ketterijen, die trachten de Kerk te verdeelen. De ketters en met hun de ketterijen zijn verdwenen, wie kent nog hun namen Verpletterd tegen de steenrots. De Hervorming kwam en sleepte een deel der Katho lieke Kerk mede in de dwaalleer van ja, van wie allemaal. Het leek wel alsof het weldra ge daan zou zijn met de Kath. Kerk. Doch zij treedt gezond en verjongd te voor schijn, staat nog steeds één en onver deeld in de tijden en hoevelen zijn de godsdiensten, ontstaan sinds de hervorming en hoeveel ontstaan er nog? De tegenwoordige tijd. De Katho lieke Kerk het mikpunt van commu nisme, vrijmetselarij en eerlooze las teraars. Die Kerk en haar bedienaren vooral, die moeten het ontgelden. Men spuwt in matelooze woede zijn haat tegen Haar uit, men lastert de priesters der Kerk, de opvolgers der Apostelen, men beschuldigt ze, men maakt ze op de gemeenste wijze verdacht, men liegt, men liegt leerschool van Vol taire, de godloochenaar, die op zijn ellendig sterfbed in wanhoop om een priester riep LiegenHet eenige wapen voor de wroetende bestrijders der Kerk: D'r blijft altijd wel wat van hangen. Ik zeg maar zoo: Een Kerk, die altijd door de eeuwen heen steeds weer vervolgd en belasterd wordt, dal is toch maar je wareDie draagt het kenteeken der waarheid reeds van verre Heerlijke Katholieke eenheid op de rots der eeuwen! Tot volgende week. SPROKKELAAR. Hoe iedereen kan helpen. Men heeft weieens gevraagd. Hoe kan een op zich zeiven, alleen-staand mensch gelijk ik, meewerken aan de hervorming der maatschappij? Het antwoord ligt in de volgende gedachte. De maatschappij bestaat uithuisge- nnen en deze uit enkele personen. Is het niet duidelijk de heilige plicht n eiken persoon, die de zonden in de maatschappij wil tegengaan, eerst de zonde te bestrijden in zich zei ven? Hervorm u zeiven. Want let wel: „De kracht der ge meente hangt af", gelijk ons door hoog gezag herinnerd wordt, „van het aan tal vertrouwbare en deugdzame per sonen, die zij bevat." Wees een van dit getal, en hierdoor zult gij ernstig meewerken aan de her vorming der maatschappij, haar gevend het beste wat gij hebt, dewijl gij leeft naar uw best vermogen. Wat zegt omtrent dit punt de godde lijke Meester? „Gij zult den Heer uwen God be minnen uit geheel uw hartDit is het eerste gebod. En het tweede daaraan gelijk: Gij zult uw naaste beminnen gelijk u zeiven. „Daar is geen ander gebod," zegt onze Heer, „grooter dan deze." PUROL er op I Oit moet Uw eerste gedachte zijn bij Brand- en Snijwonden, Ontvellingen, en allerlei Huidverwondingen Het verzacht en geneest

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1