II
A. H. v. Nieuwkerluv.
Uitverkoop.
Niet duurder
Woensdag 9 Dec. begint onze
Groote jaarlijksche UITVERKOOP
J
tr dan vlcesch, i(jn onxc verschillende viachaoorten
Smakelijk Licht verteerbaar Voedzaam
Daar WIJ ALLEEN In Amersfoort alle viachaoorten PERSOON-
K In de RVI
IJmuider Viscfihandel H. GLASTRA Co. N.V.
UTR.STRAAT 40 - TEL. 92 AMERSFOORT
l het voeren van het Wapen van Z.K.H. den Prins der Nederl.
ALLEEN
derccbtlcd I
Een mooi voorbeeld. I Paulus zegt: door één mensch is
Het bestuur der Onze Lieve Vrouwe- er gezondigd, is de dood in de wereld
gekomen, door Adam, Ood had aan
Adam voor heel de menschhcid het
stichting aan den Zuidsingel heeft dan
besloten om aan de Daam Fockemalaan
een nieuw klooster met middelbare-
en Kweekschool te bouwen. Nadat
eerst overeengekomen was dezen bouw,
gezien de moeilijke tijdsomstandig
heden, uit te stellen totdat betere dagen
waren aangebroken, zijn dc usters na
breed beraad voor 14 dagen hiervan
teruggekomen en is het werk definitief
gegund aan de firma Yland en Borst
te Amsterdam, die dezer dagen reeds
met de uitvoering een aanvang zal
maken. We weten dat deze bouw voor
dc Zusters groote en niet in het minst
finanticcle zorgen met zich medebrengt.
Dat zij cr ten slotte toch toe zijn
overgegaan, komt voort uit haar groot
vertrouwen op Ood, op Wien zij heel
haar hoop voor de toekomst hebben
gesteld, tot Wlcn zij in de laatste jaren
bijzonder voor het nieuwe gebouw
hebben gebeden. Wijl de bestaande
inrichting aan den Zuidsingel in elk
opzicht te klein was geworden, bleek
het noodzakelijk, dat er gebouwd wordt.
Dat er nu, ondanks de sombere tijds
omstandigheden, toe wordt overgegaan,
daartoe heeft ook voor een zeergroot
deel bijgedragen de overweging, dat
cr voor velen in Amersfoort gelegen
heid wordt geboden om gedurende
anderhall Jaar werk te vinden, Moge
dit edelmoedige voorbeeld der Zusters
overal navolging vinden, opdat zoo
de dreigende werkloosheid zooveel
mogelijk bestreden worde.
Vechtpartij.
Achter de Heilige Geest had
vechtpartij plaats tusschen een dronken
man en een onbekende. Deze onbe
kende heeft |den eerste door
van perceel no. 4 geslagen, waarbij
c:n kleine wonde boven het rechter
oog ontstond.
A.s. Woensdag 12—4 uur wederom
VOLKSVISCHDAG
4 en 5 mooie gebakken visschen
voor 1 kwartje
IJMUIDER VISCHHANDEL
UTRECHTSCHESTRAAT 40
Het gesprek van den dag.
R. K. Werkliedenvereen. St. Jozef.
Maandagavond had de 4e Cursus
avond plaats met als spreker Pastoor
Hooijman.
Pastoor Hooijman had eerst gedacht
te spreken over apologie van een tunnel
aan den Soesterweg.
Vorige week had spr. gasten op
bezoek die met een auto naar 't station
gingen en natuurlijk moesten wachten
aan den overweg cn aan 't station ge
komen de trein zagen vertrekken. Ook
vanavond op weg hierheen was vijf
minuten wachten weer het parool. Uw
voorzitter als gemeenteraadslid moet
dit maar eens in zijn ooren knoópen.
Aangezien het hier echter geen raads
zaal Is wilde Pastoor Hooijman spreken
over de momenteele tijdsomstandig
heden. Wc leven in een economischen
oorlog die gestreden wordt niet met
de kanonnen, doch met economische
stoffelijke goederen, waarvan misschien
meer menschen slachtoffer worden, dan
door een oorlog met geschut. Er leven
20 millioen menschen, die werken
willen en kunnen doch die geen werk
kunnen vinden en die werk hebben'
dreigt het spook van verlaging van
looncn. Er is overvloed van goederen
en toch is de armoede groot.
Het leven stamt uit God en wat uit
God komt Is goed. God heeft het leven
niet geschonken voor louter lijden.
Hel Jodenvolk had een vast steun
punt, zij hadden het geloof in God en
het geloot in Gods voorzienigheid.
De volmaakte oplossing is door hen
echter ook niet bereikt, ze zijn blijven
steken voor deze vraag, wanneer het
lijden een strat is voor de zonde, hoe
komt het dan dat juist diegenen die
hel dichtst bij God stonden cn recht
vaardig waren, dikwijls juist hel meest
getroffen worden. Spr. schetste het
lijden van den man Job. die een heilig
man genoemd werd. De professifin
hebben de Messias, die komen zou
aangewezen als de oplossing van het
lijden. De menschheid heeft in het
oude verbond gevraagd de oplossing
van het vraagstuk vanl het lijden, doch
deze oplossing heeft dc Christus ge
bracht. Door het leven van den Christus
is het lijden gegaan, met als toppunt
CalvariC, en de vraag .Waarom
gebod gegeven, omdat Adam zondigde
kreeg hij de straf en mede heel de
menschheid. Christus heeft uitgeboet
voor de zonde der menschen. moest
dus na de dood van Christus het lijden
niet zijn opgehouden. Paulus zegt echter
dat de mensch het lijden van Christus
moet navolgen om de straffen der
zonden uit te boeten. Is lijden en
ellende nu het bestaan van de groote
massa, neen, wel echter voor iederen
mensch, om daardoor Ie deelen in de
verdiensten van Christus, om met
Christus na het lijden hem na te volgen
in de belooning, in de eeuwige geluk
zaligheid. Dit is de boodschap van
het lijden. De tweede vraag is of het
lijden is wanneer 20 millioen men
schen geen werk kunnen vinden en
zij die werk kunnen krijgen ot wan
neer men moeizaam werk verricht voor
een karig loon is dit lijden. De arbeid
op zich is geen straf voor de zonden.
Ook zonder de zonden moest er ge
werkt worden. Ongelukkig is de mensch
die arbeidskracht bezit en geen arbeid
kan krijgen.
Men wil wel eens aantoonen dat
Christus nu niet zoo op arbeid heeft
aangedrongen, en er zijn er op heden
nog wel die dit letterlijk opvolgen en
den Christus voor hun laten zorgen
door de Vincentius Vereeniging. Spr.
toonde aan dat Christus bedoelde zich
niet te bezorgd te maken doch dat dc
arbeid wet is. Christus laatste levens
dagen is lijden en nog eens lijden ge
weest. Zijn werken en lijden gaf echter
loon voor de eeuwigheid voor ons
menschen. Wanneer de mensch de wet
van den arbeid ondergaat en tevens
de moeite van den arbeid, dan ver
krijgt den mensch ook het loon hier
namaals. Door den arbeid kan de
mensch ook in deze wereld zedelijke
grootheid bekomen. Mag de mensch
door arbeid stoffelijke bezittingen,
aardsche goederen verkrijgen. Spr.
toont dan aan dat Christus het aardsch
bezit niet heeft veracht en verworpen.
Christus had in zijn aardsch bestaan
ook zijn vrienden onder de bezittende
klasse. Gehechtheid echter aan aardsch
bezit is uit den booze. Wat voor den
een in zijn omstandigheden goed kan
zijn. kan voor een ander totaal ver
keerd zijn om zijn zaligheid te bereiken.
Voor alle menschen is echter wet dat
men zich ontdoet van gehechtheid aan
stoffelijke goederen, aan aardsch bezit.
Daar zit natuurlijk de groote moeilijk
heid. Men behoetl niet alleen tevreden
te zijn mei het loon van de eeuwig
heid, men mag en moet soms stoffe
lijke goederen verdienen en bezitten
om voor zich en zijn kinderen te zor
gen, de kinderen waarvoor men ver
plicht is stoffelijk te zorgen.
En dan is de vraag hoeveel Dan
komt weer de Godsdienst. Wanneer
het volledige loon niet te bereiken is
dan geldt voor ons Katholieken nog
een loon hiernamaals. Voor ons Katho
lieken mag de belooning hier in deze
wereld niet het voornaamste zijn. Het
aardsch loon en bezit moet middel zijn
om hel eeuwige loon te verwerven,
Door het lijden moeten we deelen in
de verdiensten van den Christus. Arbeid
is wet, de moeite van den arbeid straf.
Christus heeft bewezen waarom arbeid
en waarom moeite voor den arbeid.
We moeten in dit leven ons los kun-
maken van het aardsche, daar dit
toch eens komt op het einde van
leven.
De maandclijksche Godsdienstoefe
ning voor de R. K. militairen der ver
schillende wapens cn rangen in he
Sarnizocn, wordt gehouden door den
leer Aalmoezenier op Donderdag en
Vrijdag a.s.
Donderdagmiddag half 4 de confe
rentie en van 6.30—8.30 uur gelegen
heid om te biechten.
Vrijdagmorgen om 7 uur de H. Mis
met preek, en algemeene H. Communie.
De Altaarwacht
in dc parochie O.L.Vr. Hemelvaart.
Onder de instellingen, die in onze
parochie heilzaam werken en rijke
vruchten van zaligheid afwerpen voor
de leden, behoort ongetwijfeld De
Altaarwacht,
En toch blijven nog velen van verri
slaan. Wij verwachten, omdat ze nie
bekend zijn met de statuten, goedge
keurd door den Aartsbisschop van
Utrecht. We zullen daarom de voor
naamste'bepalingen hier nog eens af
drukken.
De Altaarwacht stelt zich ten doel
het Mlshooren op de werkdagen te
bevorderen en de leden te brengen
tot de veelvuldige en dagelijksche H.
Communie.
De Altaarwacht heeft vier klassen.
Eerste klas. Daartoe behooren zij,
die zich voornemen, ten minste eens
per week, op een werkdag, de H. Mis
bij te wonen.
Tweede klas. Daartoe behooren zij,
die zich voornemen, (en minste eens
per week, op een werkdag, de H. Mis
bij te wonen en ten minste eens per
week (op Zondag of werkdag) te com-
municeeren.
Derde klas. Daartoe behooren zij,
die zich voornemen om dagelijks (d.i.
ten minste 5 maal per week) de H.
Mis bij te wonen, en ten minste eens
per week (op Zondag of werkdag) te
communiceeren.
Vierde klas. Daartoe behooren zij,
die zich voornemen, om dagelijks (d.i
ten minste 5 maal per week) te com
municeeren.
Men verbindt zich telkens voor een
jaar. Om financieele redenen behoeft
niemand achter te blijven. Immers, een
contributie van 10 cent per jaar, kan
toch voor niemand een bezwaar zijn.
Velen betalen meer, omdat ze weten,
dat deze gelden besteed worden voor
het lezen van H.H. Missen, voor de
versiering van het Altaar en voor den
bloei der vereeniging. U ziet het, bijna
ieder kan zich, ten minste voor de
eerste klas, laten inschrijven.
Uitspraken Kantongerecht.
Kaartspelen op straat: D. R. Bun
schoten f3 of I week tuchtschool;
H. H. idem.
Met motorfiets niet stilhouden op
politiebel: E. v. d. W. Stroe f25 of
2 weken tuchtschool.
Orde verstoren in dronkenschapW.
K. K. Baarn f 10 of 4 d.
DronkenschapA. v. W. Amersfoort
3 w. hecht voorw. I jaarG. J. Wou
denberg f 10 of 4 d., J. W K. A'foori id.
Over spoorbaan gaanH. v. P. Ap
pel f 10 of 4 d.
Verord. Openb. vermak. Amersfoort:
J. S. aldaar f25 of 10 d.
Niet verschijnen als getuige: H. J.
S. Eemnes f5 of 2 d.
Te laat aangeven van geboorte: A.
A. v. d. Z. Soest f 10 of 4 d.
Als opkooper geen doorloopend re
gister houden: G. v. d. B. Soest f10
of 4 d.
Visch van te kleine afmeting ver-
irvoeren of uitstallen: H. v. d. G.
Spakenburg (5 of 2 d., J. de G. Bun
schoten id., N. K. Bunschoten f3 of
1 d.. M. K. id.
Wapendragen: W. A. v. M. Sittard
f40 of 20 d. met verb, revolver, J.
v. V. Amersioort HO ol 4d. met verb,
wapenstok.
Met geweer zonder akte buiten
openb. wegen: A. H. N. Hilversum
f 10 of 4 d. met verb, geweer.
Loopen op verboden grond
Hoogland f 10 of 4 d.
Leerplicht: J. W. S. Oud-Millingen
f3 of I d., H. v. d. B. id., B, de G.
Spakenburg i 5 of 2 d., H. de J. Spa
kenburg f25 of 10 d., H.
kenburg f8 of 4 d.
Na sluitingstijd in caféA. v. d. H.
Nijkerk f2 of I d H. v.
Toelaten in café na sluitingstijdH.
Hoogland f5 of 2 d.
Vloeken Ie Hoogland: B. v. d.
Nijkerk 50 cent of 1 dag.
Na sluitingstijd der winkels te Amers-
W. Hoekstra.
5 December. QeborenHermanus
Alphonsus, z. v. J. J. v. d. Heuvel en
C. M. Jabroer.
7 December. GeborenOeertruida
Iohanna, d. v. H. v. d. Burgwal en J.
flelnveld Sara, d. v. J. Snijders en
S. Mertz Antje, d. v. H. Drost en
A. Reeder Maria Sophia, Martina,
d. v. C. van Holland en O. van de
Kamp. OverledenPaulina Franclsca
'acoba van der Hoeven, oud 67 jaar.
Uit den Omtrek
hebbenH. M. aldaar f 1 of
J. V. aldaar 50 cent of 1 d.
Met auto niet voldoende rechts uit
wijken: G. A. v. T. Utrecht f10 of 5
d., H. J. N. d. D. Rotterdam f 15 of 6 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar
brengen: K. F. J. H. Arnhem f20 ol
3 d., C. v. d. V. Ulrecht f20 of 10 d.
M, J. D. Amersfoort f 15 of 6 d.
Geen voorrang verleenenL. S. Hoog
land (thans Den Haag) een week hech
tenis en een jaar ontz. v. rijbevoegdh.
Burgerlijke Stand.
1 December. Geboren: Antonius,
F. J. T. Scholten en C. J. H. Len
sing. Overleden Johanna Philippina
de Groot, oud 40 jaar, echtgen. van
C. Parmentier Willem Karei Rutgers,
oud 56 jaar, echtgenoot van
Schnilger.
2 December. GeborenSijmpje Maria
Cornelia Klara Hendrika, d. v. van T.
Gravendeel en H. K. v. Doorn Ge-
rarda, d. v. E. van den Bor, en T.
Hoeve. GehuwdB. den Hollander
en W. Bestelink H. J. Zijlstra en
T. Suk E. van Zoeren en W. van
Middendorp J. Steenbeek en A. Jans
F. Smit en M. lansen W. J.
d. Hoorn en J. v. der Heiden.
3 December. Geboren: Petronella
Geertruida, d. v. N. Schuuring en W.
van Meeleren. Ondertrouwd H. G.
Holt en M, A. Smink D. Hofland
en J. Hazeleger J. v. Tuil en A.
Krol Rein van den Zee en J. H.
C. Nierop T. A. P. Kramer en C.
M. Hugen J. Vos en J. de Vrije
P. M. van Zwam en A. J. Priissner
K. A. P. Kemna en A. M. Houbaer.
OverledenGerrit Wisgerhof, oud 67 j.
4 December. Geboren: Petrds Ge-
rardus, z. v. P. J. Kok en H. M. van
Daatselaar Herman Johannes, z. v.
J. v. Reems en E. R. v. Beek
acoba, d. v. A. Vivié, en E. Maas
dijk, z. v. G. Marcus en W. Zweeden
OverledenHendrikus v. Asch, oud
82 jaar, ongehuwd Judina Henderina
Bruins, oud 50 jaar, echtgen. van J.
Hoogland
Burgerlijke Stand.
Geboren: Johanna Hendrika, d. v.
H. Epskamp en A. Epskamp, Over
leden: Maria Peelen, oud 76 j., wed,
v. O. Sandbrink Jan Kuyer, oud
90 j., wed. v. E. Eyberg.
Soest
Gevestigd.
K. M. Hiemann, van Bussum naer
Rademakerstraat 25a.
W. A. Hueting, van Apeldoorn nanr
Ericaweg 2
J. P. Gepkens, van Nijmegen naar
van Weedestraat 30
Wed. J. H. V. Balder. van A'foort
naar Amersfoorlschestraat 52.
E. M. Schuibing, van Zandvoort naar
Dorresteinweg 9
L. v. Veen, van Reeuwijk naar Ban-
nlngstraat 52
D. Boekholt, van Achtkarspelen naar
Hellingweg 3
M. Geijtenbeek, van Utrecht naar
Burg. Grothestraat 4
J. W. Quelle, m.g., van Hilversum
naar Torenlaan lc
Aartje v. d. Boek, van Hoogland
naar Birkstr. 75.
A. Floor, v. A'foort naar Julianastr. 48a
P. C. Hausum, van den Haag naar
Luchtvaart afdeeling.
M. Bakker, m.vrvan Bameveld naar
Nieuwstr. 29.
A. J. Pot, m.g., van Schiedam naar
Amersf.str. 34
1. Wilt, m.g., van Vinkeveen-
Waverveen naar Vosseveldlaan 16
~i. J. de Groot, van idem naar idem.
F. C. M. Stolwijk, van Schalkwijk
aar Kostverlorenweg 6
Nijkerk
Op de markt 67000 eieren f5.75-
6.60, jonge henneneieren f3—5,
biggen f4—7, 123 runderen: melk
koeien f200—240, vette koeien f180
210, 2 schapen f 15—20, 35 nuch
tere kalverenmestkalveren f 14—20,
slachtkalveren f5—9.
Woudenberg
De 21-jarige S. uit Scherpenzeet is
vermoedelijk door de duisternis misleid,
in de gracht om de Schouw geraakt
en jammerlijk verdronken.
van Meubelen, Tapijten, Bedden
Tafel- en Divankleeden
Restanten Linoleum en Vloerzeilen
Onze bekende CAIRO-Kleedjes, 140 cM. lang, 70 cM. br., thans 4.90
SALONMEUBELEN tegen fabrieksprijzen
Nog enkele Garnituren,
2 Fauteuils 4 Stoelen met Kunstleer vanaf
21.00
Beekstraat 6 - Tel. 543 - Beekenst.laan 10 - Amersfoort
Ingezonden
(Bullen verantwoordelijkheid der Redactie.
,In dagen van nood leert men
ware vrienden kennen"
Nu wij in een tijd leven dat de_
heele wereld met angst en zorg de
toekomst tegemoet ziet, stemt het ieder
rechtgeaard mensch tot groote blijd
schap ie ervaren dat er zoovelen zijn
die door daden toonen ware vrienden
te zijn van hunne noodlijdende mede-
menschen.
Een heerlijk voorbeeld hiervan is
fegeven door onze geliefde Prinses
uliana, die niet alleen het initiatief
nam tot stichting van een Nationaal
Crisis-comité, doch tevens aan dit Comi-
een vorstelijke gift schonk van f30000.
Ook ons Koninklijk huis bleef niet
achter en toonde door het schenken
van groote giften weer voor de zoo-
veelste maal met de nooden van het
Nederlandsche volk mede te leven.
Nog zoovele andere bewijzen van
echte christelijke naastenliefde zouden
wij kunnen noemen die ons aantoonen
dat, Gode zij dank, die heerlijke deugd
nog in de harten leeft van groot en
klein, ondanks de haat en liefdeloos
heid welke door valsche vrienden wordt
gepredikt en waardoor helaas zooveel
onheil is gesticht. Het geeft ons echter
moed wanneer wij in de dagbladen
lezen, dat personeel van kantoren en
fabrieken spontaan heeft besloten, een
deel van hun loon en scholieren iedere
week een gedeelte van hun spaarpen
ningen af te staan om den nood zoo
veel mogelijk te helpen verzachten.
Het Nederlandsche volk dat zich zoo
groot heeft getoond in het verleenen
van hulp aan oud en jong in andere
landen van Europa, onverschillig tot
welke nationaliteit of godsdienst zij
behooren, wordt nu opgeroepen om
eigen landgenooten, tot welke geeste
lijke richting deze ook mogen behooren,
te helpen en deze oproep zal niet
tevergeefs zijn aan een volk dat door
zijn groote offervaardigheid zooveel
leed ver buiten zijn grenzen heeft
zacht.
Op gevaar af onbescheiden te zijn
kunnen wij niet nalaten, tot aansporing
van anderen, nog een prijzenswaardig
voorbeeld te noemen dat ons dezer
dagen ter oore kwam en wel waard
is vermeld te worden.
De Eerwaarde Broeders van het be
kende instituut .St. Louis" alhier, be-
hoorende tot de Congregatie van O.
L. Vrouw Ie Maastricht, hebben be
sloten gedurende den crisistijd alle
denkbare versoberingen op hun leven-
onderhoud loe te passen en de daar
voor bespaarde gelden te bestemmen
tot hulpverleening aan hunne nood
lijdende landgenooten zonder eenige
uitzondering en waarvan reeds een ge
deelte is gestort bij het Nationaal
Crisis-Comité en andere liefdadige
vereenigingen.
Ook vernamen wij nog dat deze
Congregatie te Maastricht aan de be-
hoeftigen dier stad zooveel hulp ver
leent door het kosteloos verstrekken
van "oedsel, kleeding enz.
Moge deze wetenschap er toe bij
dragen om diegenen, die kloosterlingen
als minderwaardige of onnuttige leden
onzer maatschappij beschouwen en het
er zelfs op aanleggen onze regeering
te beïnvloeden als zoodanig ook hun
onderwijzers-salaris niet gelijk te stel
len met dat van de leeken onderwijzers,
tot een beter inzicht te brengen en het
met ons eens zijn of worden, dat ook
de drager van een ordekleed als ware
vrienden van het menschdom genoemd
mogen worden. X.
Van dag tot dag
DINSDAG 8 DEC.
Alle dingen zijn vatbaar voor een
mooien en een leelijken uitleg. En
dan beslist de liefde ten goede, de
haat ten kwade.
WOENSDAG 9 DEC.
De Band van het handelsverkeer is
dikwijls sterker dan die van politieke
eenheid.
DONDERDAG 10
De menschen handelen en denken
altijd min of meer troepsgewijs, on
der den invloed van groote leidende
geesten of sterke geestelijke stroo
mingen.
Vragenbus.
Broeders des Heeren.
W. S. Vraag. Dezer dagen kwam
in dispuut met een niet-katholiek,
die beweerde, dat |ezus 3 of 4 bloed
eigen broers gehad heeft. Nu is mijn
vraag is dat waar en hoe heetten ze
dan O.a. haalde hij aan de woorden
van Jezus aan 't Kruis tegen Johannes:
Zoon ziedaar uw moeder.
Antwoord. Dat Johannes een broer
as van Jezus is in geen geval waar.
Trouwens Jezus noemt hem hier zoon
Uit de evangeliën weten we dat Jo
hannes de zoon was van Zebedaeus
en Salome. Als Jezus nog meer broers
en zusters had gehad dan klinkt het
toch wei zeer onwaarschijnlijk, dat Hij
aan 't kruis Zijn Moeder Maria ter
bescherming aan Johannes toever
trouwde. Dan had Hij toch zeker zijn
moeder wel eerst ter bescherming toe
vertrouwd aan haar eigen kinderen,
aan Jezus' zoogenaamde broeders.
Doch we weten ook wel zeker dat
Jezus geen broers gehad heeft.
Behalve natuurlijk dat meerdere kin
deren van Maria in strijd zou zijn met
haar maagdelijkheid leert ons de H.
Schrift, dat Jezus Maria's eenigste
zoon was.
Hoe moeten we dan de uitdrukking
Broeders des Heeren verstaan Onder
staande geslachtsboom, welke ik nader
zal verklaren, geeft ons de oplossing.
Jacob
ons tegenwoordig is, aanspreken met
broeders.
De H. Schrift bewijst ons in alle
geval op tal van plaatsen, dat het een
veel voorkomend spraakgebruik is,
neven met den naam van broeders te
betitelen.
In een brief van Paulus aan de Ga
laten noemt de apostel Paulus Jacobus,
den zoon van Cleophas, broeder des
Heeren. Uit bovengegeven stamboom
blijkt echter duidelijk dat Paulus hier
mede den neef des Heeren bedoelt.
Ook het oude testament geeft ons
talrijke voorbeelden van deze spreek
wijze der Hebreen. Het staat b.v. ab- A.-
soluut vast, dat Lot de neef was van
Abraham en toch noemt Abraham hem
broeder.
Jacob moest oom zeggen legen Laban
i toch noemde hij hem zijn broeder.
Men moet steeds het Oostersch ka
rakter van den bijbel voor oogen hou
den, ook in de taal.
Dood verhaasten.
J. R. te Soesterberg. Vraag: Als
n zieke vreeselijk ljjdt cn zijn dood
nicnscholijker wijze gesproken zeker
is, mag een dokter dan een inspui
ting toepassen die liet ljjden verzacht,
doch misschien den dood verhaast?
ntwoordEen geneesheer
mag niet een zieke die lijdt door een
inspuiting buiten kennis brengen om
hem ongevoelig voor de pijn te ma-
ken. De laatste uren en oogcnhlikken
Anna X Joachim
I
Maria X Cleophas
j (Alveus)
I
11 I
Jacobus Jozef Simon
de mindere
Jozef X Maria
Jezus
Maria van
Cleophas
Judas
Hieruit ziet u, dat Jacobus de min
dere, Jozef, Simon en Judas, die in
de H. Schrift steeds broeders des
Heeren worden genoemd, kinderen zijn
van Maria en Cleophas, die een broeder
was van den H. Jozef. De z.g.n. broe
ders des Heeren zijn dus niefs anders
dan neven van Jezus, kinderen n.l. van
Cleophas, den broeder van Jozef, Jezus'
voedstervader.
Volgens vele schriftuurverklaarders
waren Maria van Cleophas en Maria
van Jozef, ook nog zusiers van elkaar,
dus van vaders- en moederskant waren
genoemde apostelen neven van Chrislus.
Is het dan niet vreemd, vraagt ge
misschien om neven als broeders te
betitelen
Voor ons misschien wel, doch in
de taai der H. Schrift geenszins, of
schoon wij zelfs nog wel eens verder
gaan en zelfs een vergadering van
mannen, waar zelfs geen famielid van
van het leven zijn te kostbaar, niet
het oog op de eeuwigheid, om aan
den zieke te ontnemen. Wel mag een
geneesheer de pijn verzachten door
een oordeelkundige inspuiting, zou**
zoo n inspuiting zeker den dood ver
haasten direct, dan zou zjj niet ge
oorloofd zijn. Zou zjj liet indirect
doen, dan ook niet bedoeld zjjn om
den dood te verhaasten, dan zal zjj
geoorloofd kunnen zijn, omdat de be
doeling dier inspuiting een andere is,
dan de verhaasting van den dood. Een
groot verschil maakt ook of de zieke
die builen kennis is, zeker niei meer
b(j kennis zal kunnen komen, óf dal
er nog hoop is dat hij bij kennis
komt. Met vele omstandigheden moet
rekening gehouden worden, daarom
is het moeiljjk uw vraag in en
afdoende te beantwoorden.