Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken KANTOORBOEKEN N.V. Middenstands-Bank Het beste Adres geeft genot! Eversharp-Wahl Fa. H. Elzenaar Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embode Advertenliën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertenliën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drakkerf] Lingegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vijf en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Woensdag 23 Dec. 1931 - No. 76 Er sgn menschen, die too goed zyn als engelen maar aan anderen voort durend grofheden zeggen, uit pure waar heidsliefde. De waarheid liefhebben be- leekent, dat men alle\onwaarheden haat, maar niet, dat men alle waaaheden zegt. Epistel en Evangelie. Eerste Kerstdag. In de Nachtmis. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan Tilus; II, 11—15. Welbeminde! De genade van God onzen Zaligmaker is voor alle menschen verschenen en leert ons, dat wij, met verzaking van de goddeloosheid en de wereldsche begeerlijkheden, matig, rechtvaardig en godsdienstig leven in deze wereld, verwachtend de zalige hoop en de komst der heerlijkheid van onzen grooten God en Zaligmaker |ezus Christus, die Zich zeiven voor ons ge geven heeft om ons vrij te koopen van alle ongerechtigheid en voor Zich een welbehagelijk volk te reinigen, ijverig in goede werken. Spreek dit en ver maan, in Christus Jezus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Lucas; II, 1-14, In dien tijd ging er een gebod uit van keizer Augustus, dat de geheele wereld moest worden opgeschreven. Deze eerste opschrijving is geschied door Cyrinus, landvoogd van Syrië. En allen gingen om zich aan te geven, iecfer naar zijne eigene stad. En ook jozef trok op van Galilea uit de stad Nazareth naar Judea, naar David's stad, die Bethlehem genoemd wordt, dewijl hij uit het huis en geslacht van David was, om zich aan te geven met Maria, zijne verloofde vrouw, die zwanger was. En het geschiedde, toen zij daar wa ren, dat de dagen vervuld werden dat zij baren zou. En zij baarde haren eerst- Ïeborenen Zoon, en wikkelde Hem in oeken, en legde Hem neder in eene kribbe; want er was voor hen geen plaats |n de herberg. Er waren nu in dezelfde streek her ders, die waakten en de nachwachten hielden over hunne kudde. En zie, een engel des Heeren stond naast- hen, en Gods heerlijkheid omstraalde hen; en zij vreesden met groote vreeze. En de engel zeide hunVreest nietwant zie, ik verkondig u eene groote blijdschap, die voor al het volk wezen zal: dat u heden geboren is de Zaligmaker, die Christus de Heer is, in de stad van David. En dit zij u ten teekengij zult vinden een Kind, in doeken gewonden en nedergelegd in eene kribbe. En eensklaps vereenigde zich met den engel eene menigte van het hemelsche heirleger, God lovend en zeggend: Glorie aan God in den allerhoogste! en op aarde vrede aan de menschen van goeden wil! JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio Liturgische Kalender. Week van 24—31 December. Donderdag 24. Vigilie van Kerstmis. Tijdeigen, zonder Gloria. Vrijdag 25. Hoogfeest van Kerstmis met Octaaf. Tijdeigen. Nachtmis, Do- minus. Dageraadmis, Lux met 2e geb. H. Anastasia. Dagmis, Puer met laat ste Evang. van Driekoning. (6 Jan.), Prefatie van Kerstmis. Zaterdag 26. H. Stephanus. Tijdeigen, 2e geb. uit de 3e Mis v. Kerstmis. Zondag 27. H. |oannes Evangelist. Tijdeigen, Mis In medio, 2e geb. als Zaterdag. Maandag 28. H.H. Onnoozele Kin deren. Tijdeigen, zonder Gloria, 2e geb. als Zaterdag. Dinsdag 29. H. Thomas, Bisschop, Tijdeigen, 2e geb. als Zaterdag. Woensdag 30. Mis van Zondag onder het Octaaf van Kerstmis, Tijdeigen, Mis Dum medium, 2e geb. als Zaterd. Donderdag 31. H. Silvester I, Tijd eigen, 2e geb. als Zaterdag. Vrede»-Boodschap aan de Katholieken van Nederland. De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland aan de Hun toevertrouwde Geestelijkheid en Oeloovigen. Zaligheid in den Heer. De zich dood-ziek-voelende wereld ziet naar alle kanten uit om genezing, om verlossing, behalve naar Hem, die de volkeren geneest en verlost. Volken stroomen samen in bonden, hooge regeeringen beraadslaagden, groot-machtigen der aarde overlegden, standen en vakverwanten hielden con gressen, klassen schoolden samen in het oprnbaar en in het geheim"en men voorspelde vrede en geluk aan het eertijds christelijk Europa, maar zonder God, den Bestuurder der vol keren, zonder Christus, den Verlosser der menschenen de volkeren zijn in verdwazing met blindheid geslagen. De in eigenzucht cn eigenliefde verdwaasde wereld heeft alleen zich zelf gezocht, zichzelf bemind, en toen zij in zwellenden hoogmoed en toe nemende stofvergoding zich god en heer en meester waande van het heelal door geweldige uitvindingen en in- gebruik-stelling van vele natuurkrach ten, door hare strijdvaardige techniek, machtige, steeds volmaaktere machines en triomf-viering van met den dag toenemende snelheid ziet zij zich, als plotseling, geplaatst in eene geheel ontwrichteenontredderde maatschappij, die haar stuur verloren heeften dreigt ten onder te gaan in de chaos van verwildering en verwarring, waaruit niemand uitweg ziet en redding weet. Nu de volken als vóór de komst in den Verwachte der volkeren reikhalzend uitzien naar vrëde, is een vredesboodschap zeker welkom, 't Is de 19 eeuwen jaarlijks terugkeerende „boodschap van groote vreugde voor geheel het volk" van den Engel aan de herders van Bethlehem, het eerst verkondigd bij de geboorte van Christus, den Zaligmaker der wereld. Christus' vrede in Christus' Rijk. Geen ware vrede zonder Christus, geen ware vrede buiten de grenzen van Zijn Rijk. Zijne blijde boodschap luidde: Vrede laat Ik v. Mijnen vrede geef Ik u. Niet zoo klonk Zijne waarschuwing tegen atle andere vrcdesleuzen niet zooals de wereld geeft, geef Ik u. De wereld belooft vrede, maar schenkt hem niet, omdat zij hem niet bezit, zelfs niet kent. De Zoon Gods kent en bezit den vrede van eeuwigheid, en als God- mensch werd Hij de boodschapperen de brenger des vredes van God aan de menschen, die dezen door hun opstand tegen God hadden verloren. Hij kwam de vredebreuk tusschen den mensch en God herstellen door het handschrift der veroordeeling, die tegen ons was, te verscheuren aan het kruis door Zijn lijden en dood. Zóó bracht Hij ons den vrede tegen zóó duur een losprijs van Zijn kost baar Bloed, van Zijn dierbaar Leven. Hij bood ons den vrede aan en leerde ons, hoe dien vrede te verwerven en te behouden. Helaas, velen hebben Christus niet aangenomen, Zijn Godheid verworpen, Zijn Woord, Zijne Wetten en Zijne Genademiddelen verwaarloosd en heb ben hun hooger zieleleven versmoord in zelfvergoding, natuurdienst enstof- aanbidding. Helaas, omdat zij den vrede zochten buiten Christus, bleven zij buiten het Rijk van Christus zonder waren vrede. B.G., zoo lang niet de wereld terug keert tot Christus, zal haar vorschen naar vrede ijdel blijken. Lapmiddelen vindt zij, die hare naaktheid niet kunnen dekken, als lompen afvallen en de diepe wonden toonen, welke zich hebben ingevreten in de van Christus afgewende maatschappij. Mogen zoo bidden wij, Christenen, IN ALLE LINIATUREN „NATIONAL" LOSBLADIGE BOEKEN Alleenverkaop vooj Amersfoort. KANTOORBOEKHANDEL Mi F. A. TULP Ungestr. SS to. Krommcstr. TEL. 926 niet in farizeeschen trots, maar in diep schuldgevoel over zeer veel gebrek en tekort aan Christelijk leven ons eigen voorbeeld voigensChristus' wetten en ons vertrouwvol en volhardend ge bed de menschheid terugvoeren tot een vast geloof in Christus, tot dee moedig vertrouwen in Zijne Voorzienig heid, tot christelijke naastenliefde, tot vrede met God en de menschen. B G. Doet boete over eigen zonden i voor de zonden van anderen en bidt met vertrouwen, want de H. Geest leert ons in het Boek der Wijsheid (I, 13—14: God verlustigt zich niet in den ondergang der levenden. Hij heeft ge neeslijk gemaakl de geslachten der gansche aarde. Vereenigt U met den Vrede-Koning Christus in de H. Communie veelvul dig en smeekt Hem om vrede voorü zelf en voor alle menschen. Moge God aan alle menschen ver schijnen in de goedheid en liefde van Onzen Zaligmaker, ais in den eersten Kerstnacht, ons volgens Zijne over- groote barmhartigheid vervullen met vertrouwen op God en vertrouwen op elkander en ons den vrede schenken van Christus in het Rijk van Christus door Jezus Christus, onzen Heer, die met den Vader in de eenheid des H. Geestes in eeuwigheid leeft en heerscht over alle volkeren der aarde. Om den waren vrede van God af te smeeken bepalen Wij: 1. dat vanaf 21 December as. tot aan Driekoningendag in alle H.H. Mis sen zal worden ingevoegd de oratio imperata uit de Missa votiva Pro Pace (pro re gravi etiam in feslis duplicibus primae classis, exceptis Nativitatis et Epiphaniae); 2. dat onder het Lof vanaf den vier den Zondag van den Advent op alle Zon- en Feestdagen, ook niet verplichte feestdagen, tot en met Driekoningen dag de gebeden zullen worden ver richt, welke hieronder staan afgedrukt. En zal deze vredesboodschap in alle tot Onze Kerkprovincie behoorende kerken, alsmede in de kapellen, waar over een rector is aangesteld, worden voorgelezen op Zondag 20 Dec. a.s, Gegeven te Utrecht, 2 Dec. 1931. f J. H. G. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. t L. J. A. H. SCHRIJNEN, Bisschop van Roermond. t P. A. W. HOPMANS, Bisschop van Breda. f A. F. DIEPEN, Bisschop van 's Hertogenbosch. t J. D. J. AENGENENT, Bisschop van Haarlem. LAAT ONS BIDDEN. O God, van Wien de heilige begeer ten, de goede voornemens en de recht vaardige werken voortkomengeel aan uwe dienaren dien vrede, welken de wereld niet Reven kan, opdat wij van harte uwe geboden toegedaan en van de vrees voor de vijanden ontslagen, onder uwe bescherming rustige tijden mogen beleven. O God, Die niet toelaat dat de vol ken, die in U gelooven, door eenigen schrik verontrust worden: gewaardig U, de gebeden en offergaven van het U toegeheiligde volk te aanvaarden: opdat de vrede, door Uwe goedheid geschonken, de grenzen der christenen veilig doe zijn tegen allen vijand. O God, bewerker en minnaar des vredes, Wien te kennen, leven, Wien te dienen, heerschen is: bescherm ons, die U smeeken, legen alle aanvallen; opdat wij. die op uwe verdediging ver trouwen, de wapens van geen enkele vijandelijke macht te vreezen hebben. Door Christus, onzen Heer. Amen. Geef vrede, o Heer, aan die op uwe hulp wachten. Oeef vrede, o Heer, in onze dagen, opdat wij, door de hulp van Uwe barm hartigheid bijgestaan èn altijd vrij mo gen zijn van zonde èn beveiligd tegen alle wanorde. Amen. Voor het Katholiek Bezin. Het gezinsleven, zoo sprak Prof Dr. Féron dezer dagen in een vergadering van den Vrouwenbond te Baarn, maakt) in onzen tijd een zware crisis door, Want veie gezinnen zijn aangetast door den modernen geest. En toch is het gezin het troetelkind in den goeden Ood geweest. Hierin heeft Hij één van Zijn schoonste bouw werken gemaakt. Wat is dat eigenlijk: „Het gezin?" Het gezin is de oorsprong van het '.«ven, 't is de eerste school waarin men leert denken, 't is de eerste tempel waar men teert bidden. We denken ons het gezin als een Sroote wieg, waarover gebogen staat e Hemelsche Vader zelf. Het is niet genoeg de kinderen te laten geboren worden, we moeten ze ook verzorgen en opvoeden. De vader moet werken voor zijn kind, de moeder moet het met haar liefde omringen. God heeft den man en de vrouw op zulk een wonderbare wijze vereenigd voor het kind. Hij legde in hun hart die mystieke ouderliefde, Hij gaf hun vooral de macht, om te kunnen op treden in naam van Hemzelf. Wat het Evangelie is voorden mensch, it is de mond van de moeder voor het kind. Spreker gaat dan dieper in op de schoonheid van het huwelijk. Veel te weinig wordt er aan gedacht, dat het huwelijk een Sacrament is, Jn zekeren zin even mooi als het priesterschap. Immers, een priester trekt uit om zielen voor den Hemel te winnen, de vader en moeder vormen de zielen van hun kinderen voor den Hemel. De jong gehuwden vormen een nieuw orgaan flf'het mystieke lichaam van Christus en door het Sacrament kunnen al hun woorden en daden en werken en lijden een zegen van genaden worden voor hun kinderen. Maar wanneer de ouders niet leven ïar hun geloof, dan heeft Christus dit Sacrament tevergeefs ingesteld. Daarom vindt spreker het onbegrijpe- .k dat de voorbereiding van het huwe lijk, de verkeering, zoo lichtvaardig wordt opgevat. Wanneer een jongen priester wordt, heeft hij jaren en jaren noodig om zich op die taak voor te bereiden. En ook de moeder is dan geen offer te groot, geen werkte veel om den jongen te behoeden voor allerlei gevaren, die :ijn roeping in den weg zouden staan. Treffend verhaalde Z.Eerw. hoe een pas gewijd priester zijn ouders komt bedanken voor alles wat zij voor hem gedaan hebben, en dat die ouders de dank dan niet willen aanvaarden, maar dat er alleen tranen parelen in hunne oogen, omdat ze zelf zoo gelukkig zijn en zoo graag dat vele geofferd hadden voor 't geluk van hun jongen, En hoe is dikwijls de voorbereiding op een huwelijk? Toch is de verkeering zoo'n groot ding in het leven van een mensch, omdat zooals spreker zegt de verloving is „het sluiten van een eeuwige vriendschap". Een vriendschap door lijden cn ellende en moeielijkheden heen. Veel méér moeten jonge menschen bij 't aangaan van een verkeering er aan denken, dat ze een goeden vader en een moeder zoeken moeten voor hun kinderen. De slechte tijdsomstandigheden mo- gens ons nooit het leven van de kin deren ontnemen. Wij Katholieken vooral moeten elkaar bijstaan. Wij moeten niet kunnen dulden, dat in onze nabij heid kinderen verwaarloosd worden en verwilderen. We hebben van de ge meenschap yeel gekregen, wc moeten nu ook aan de gemeenschap kunnen offeren. Een onderdeel hiervan zijn de organisatie's. Noem ze een nood zakelijk kwaadwe hebben ze nóódig om ons volk te kerstenen. Wij mogen ons niet onttrekken aan de organisaties. „Zoo vaak kijken beier gesitueerden van het balkon hunner eigendunk néér op de menschen die werken in de organisaties en ze besef fen niet, dat juist die organisaties nog de pilaren zijn, waarop hun huis ge bouwd isl" We hebben pensionaten en jeugd organisaties, maar daaruit mogen ouders niet de conclusie trekken, dat ze voor de rijpere jeugd geen taak meer hebben. Juist de groote kinderen van 16, 17 voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips Safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen Spaar-deposito's rente 8 Va pot. voor Damostasschen Koffors oo alle soor ten fijne Lederwaren G. A. Keuneke LAN6E8TRAAT I05-AMER8F00RT jaar hebben Vader en Moeder zoo hard noqdig. Spreker waarschuwde ook legen de mondaine geest welke in zoovele katholieke huisgezinnen is doorge drongen, en waardoor de oude sfeer van eerbied, liefde cn gehoorzaamheid verdwenen is. Heel veel kinderen sterven geestelijk, omdat ze niet meer in die goede sfeer worden opgevoed. Hoe slecht de lijden ook mogen worden, wij moeien de erfenis onzer ouders handhaven, d.w.z. we moeten onze kinderen weer de liefde, de goed heid en de vroomheid geven, welke we zelf van onze ouders ontvangen hebben. Dén wordt het Moederschap een koninginneschap door alles heen, ja tot in den Hemel, waar de kinderen de Moeder zullen danken, dat zij hun niet alléén het aardsche leven maar ook het hemelsche geluk geschonken heeft. Binnenland W aarschu wing De Minister van Financiën brengt ter aigemeene kennis, dat het né 31 December 1931 niet meer mogelijk zal zijn de buiten omloop gestelde guldens welke een vroeger jaartal dragen dan 1920, bij de poslkanloren, bijpostkan- loren, hulppostkantoren en poststations in le wisselen. Arbeidsbemiddeling. De Arbeidsbemlddelingswet 1930 zal op 1 Januari a.s. in werking treden. Deze wet, die ongeveer twee jaar geleden is aangenomen, houdt in, dat in iedere gemeente een orgaan voor de arbeidsbemiddeling moet zijn. Tot nu toe waren de gemeenten niet ver plicht zulk een orgaan in te stellen: na 1 Jan. echter kan het Rijk de ge meenten dwingen om overeenkomstig de bepalingen der nieuwe wet de arbeidsbemiddeling te regelen. DE PEN voor Uw leven Onbeperkt* garantie Langestraat 84 Telef- 528 Gemengde Berichten Burgerlijke Stand - Gemeente Soest. Geborer.Wilhelmus Cornelis, z. m W. Majoor en A. A. de Bruin. Johannes, z. van J. v. Barneveld en P. J. Visee. Ondertrouwd: S. S. van Leeuwen en B. W. F. Thörner. Ge trouwd H. v. Koolj en W, J. v. Leeu wen. Overleden: Cornelis Bosch, 64 j„ ongeh. Adelaide Henriette Mat- thieu, 71 j., ongeh. Arie Adrianus Anthonie v. Bommel, 71 j., echlg. van H. W. Kranendonk. Maria Klein, 1 j. De echtgenoole van M. S. le A •- nes, krabde eenige dagen geleden ten puistje aan een der lippen stuR Dc vrouw is Ihans aan bloedvergil ,ig overleden. Te Vlijmen is ook de laatste man- denfabriek stopgezet. Het ontslag be treft ook de thuiswerkers uit andere dorpen. Dc opslagplaatsen liggen aan alle fabrieken overvol, doch er komen geen orders binnen. Een 2-jarig zoontje van den stations assistent J. te Tcgelen had het ongeluk een apennoolje in te slikken. Hoewel onmiddellijk operatief werd ingegrepen, mochten deze pogingen niet meer baten. De kleine is aan de gevolgen overleden. Te Charlottetown is een krank zinnigengesticht geheel door brand vernield. Drie menschen kwamen In de vlammen om, drie anderen worien vermist. De redding der verpleegden ging met groote moeilijkheden gepaard, daar vele patiënten zich krachtig tegen hun redding verzetten. Een vijfjarig kind van den land arbeider A. G. te Tholen trok in een onbewaakt oogenblik een kan koffie naar zich toe. De heele inhoud kwam over het lichaam, tengevolge waarvan de kleine spoedig overleed. De beruchte Amerikaansche ban dietenleider Jack Diamond, is na af loop van een feestje, dat hij gaf na een vrijspraak, vermoord. Hij heeft drie schoten in het hoofd gekregen en was onmiddellijk dood. Zijn vrouw en de hotelhouder, In wiens zaak het feest was, zijn aangehouden. De storm, die langs de Noord- Afrikaansche kust heeft gewoed, heeft tal van slachtoffers geëischt. Reeds zijn 30 lijken gevonden, men vreest echter, dat het aantal slachtoffers noggrooterls. Een paar malen was er bij de Weesperpoortbrug over het Merwede- kanaal op een trein geschoten of ge gooid. De spoorlijn werd nu onder strenge bewaking genomen, met het resultaat, dat inderdaad de daders wer den gegrepen, 't Waren twee jongens zeven en negen jaar. Kou-verdrijvers MIJN HARDT'3 Sanapirin-tablettert Pijnstillers

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1