Heden Etaleeren wij A. H. v. Nieuwkerk n.v. Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Matador Constructiedoozen GLOBES Uitschuifbaar Hoofd Fa. H. Ëlzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort Verschijnt eiken Dinsdag en Vrijdagmiddag. Uitgave van de R. K. Stichting De Eembod* De €embode Vrijdag 12 Februari 1932 No. 89 - 45e jaargang Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voorden aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 110 Advertentiën 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 in den morgen zijn bezorgd. De oorlog is de grootste ramp der menschheid, niet alleen om het lijden, dat hij aanbrengt, maar ook en vooral omdat hij dikwijls gelijk geeft aan den- gene, die ongelijk heeft. Epistel en Evangelie. Eerste Zondag van de vasten. Les uit den tweeden brief van den II. apostel Paulus aan de Korinthiërs VI, 1-10. Broeders! Wij vermanen u, dat gij de genade Gods niet te vergeefs ont vangt. Want Hij zegt: In den aange- namen tijd heb Ik u verhoord en op den dag des hcils heb Ik u geholpen. Ziet, nu is het de aangename tijd I Ziet, nu is het de dag des he!|s! Aan niemand geven wij eenigen aanstokt, opdat onze bediening niet gelaakt wordemaar in alles bevelen wij ons aan als dienaren Gods, door veel ge- duld, in verdrukkingen, in nooden, in benauwdheden, in slagen, in gevange nissen, in oproeren, in arbeid, in wa ken, in vastendoor reinheid, door kennis, door lankmoedigheid, door miniaamheid, door den Heiligen Geest, doorongeveinsde liefde, door het woord der waarheid, door de kracht Gods, door de wapenen der gerechtigheid ter rechter- en ter linkerzijdeonder eer en oneer, onder kwaden en goeden naamals verleiders, en wij spreken waarheid als ongekenden, en wij zijn bekendals stervenden, en ziet, wij leven als gekastijden, en wij zijn niet ter dood gebrachtals bedroefden, en wij zijn altijd verheugdals armen, en wij maken velen rijkals die niets hebben, en wij bezitten alles. EVANGELIE volgens den H. Mattheus, IV, 1—11. f In dien tijd werd Jezus door den Geest naar de woestijn geleid, om door den duivel bekoord te worden. Nadat Hij nu veertig dagen en veertig nachten had gevast, had Hij daarna honger. En de bekoorder naderde en sprak tot HemIndien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan dat deze steenen brooden worden! Doch Hij antwoordde en zeideEr staat geschreven de mensch leeft niet van brood alleen, maar van alle woord, dat uit Gods mond voortkomt. Toen nam de duivel Hem op naar de heilige stad en plaatste Hem op de tinne des tempels en zeide tot Hem Indien Gij Gods Zoon zijl, werp U dan naar be neden I want er staat geschreven: Hij heeft zijne engelen aangaande u be volen, en zij zullen u op de handen nemen, opdat gij uwen voet soms niet stooten zoudt tegen eenen steen. Jezus zeide hemOok staat er geschreven Gij zult den Heer uwen God niet op de proef stellen. Wederom nam de duivel Hem op naar eenen zeer hoigen berg en toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hunne pracht, en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, als Gij, nedervallend, mij aanbidt. Toen sprak |ezus tot hemGa weg, Satan.! want er staat geschrevenDen Heer uwen God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. Alsdan verliet de duivel Hem en zie, engelen naderden en dienden Hem. Liturgische Kalender. Week van 14—20 Februari. Zondag 14. Ie Zondag v. d. Vasten, Mis Invocabit zonder Gloria, 2e geb. H. Valentinus, 3e A cunctis. Maandag 15. Mis v. Maandag in de le week, 2e geb. H. Faustinus en Jovita, 3e A. cunctis Dinsdag 16. Mis v. Dinsdag in de le week, 2e geb. A cunctis, 3e Omni- potens. Woensdag 17. Mis v. Quatertempei Woensdag in deze week, 2e geb. A cunctis, 2e Omnipotens. Donderdag 18. Mis v. Donderdag in de le week, 2e geb. H. Simeon, 3e geb. A cunctis. Vrijdag 19. Mis v. Quatertemper Vrijdag, in deze week 2e en 3e geb. als Woensdag. Zaterdag 20. Mis v. Quatertemper Zaterdag, in deze week 2e en 3e geb. als Woensdag. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio Evangelie verklaring. Eerste Zondag in de Vasten. Nadat de Zaligmaker door Johannes n de Jordaan gedoopt was, begaf Hij zich op aansporing van den H. Geest naar de woestijn om zich aldaar door waken, vasten en bidden tot zijn predik ambt en tot de voltrekking van hei verlossingswerk voor te bereiden. Leeren we hieruit dat, als wij een zaak van gewicht willen ondernemen b.v. het verkiezen van een levensstaat enz., wij ons naar het voorbeeld des Heeren daartoe behoorlijk voorbereiden en door godvruchtige oefeningen God om licht en hulpe bidden. Jezus, de onuitputtelijke bron van heiligheid en wetenschap, had voor Zich die voor bereiding zeker niet noodig, maar Hij heeft zulks willen doen om ons een krachtig en opwekkend voorbeeld te geven. De H. Apostel Paulus heeft zich na zijn bekeering eenige jaren in de woestijn teruggetrokken om zich voor te bereiden op het wereldapos tolaat. de woestijn vastte Jezus veertig dagen. De H. Kerk stelde ons hier aan het begin van den heiligen vastentijd Jezus tot voorbeeld, opdat ook wij met een bereidwillig en offervaa-dig gemoed deze veertigdaagsche Vasten volgens den geest der H. Kerk beleven, niet uit nood of dwang maar om de heil- vruchten, die er uit voortkomen, een tweevoudig doel n 1. moeten we vasten om het verleden en om dc toekomst. Om het verleden, door de versterving aan het vasten verbonden, door de offers van zelfverloochening moeten wij boete doen voor onze zon- Om de toekomst: door zelfoverwinningen aan het vasten verbonden, moet de mensch zich sterk en krachtig maken voor den strijd tegen de zonde. Door het-zich-ontzeggen van iets dat op zich geoorloofd is, zal de ziel krach ten verzamelen otn ook datgene te kunnen ontzeggen wat ongeoorloofd en zondig is. Vandaar de bu tengewone werken van versterving van zoovele groote Heiligen. Ze deden dit in den geest van boetvaardigheid maar meer nog om zich te trainen voor den strijd tegen het kwaad. Het vasten en de versterving was voor hen het middel tot het doel: het lichaam met zijn booze begeerlijkheden ten onder te brengen en aldus te zegevieren in den strijd van het lichaam tegen den geest. Hei leven van den christen is een strijd: de dienst van God, zooals Jezus die van ons vraagt, vraagt strijdslechts zij, die zich geweld aandoen, zullen den Hemel verwerven. Hoe troostend voor ons is het, dat Jezus zelf zich heeft laten bekooren! Hij heeft dit toe gelaten om ons te toonen dat niemand vrij is van bekoring, zelfs niet in de woestijn, niet tusschen de stille klooster muren. Hij heett willen bekoord wor den om ons aan te moedigen in den strijd tegen de duivel, de wereld en het vleesch. Hij heeft ons willen toonen hoe wij den vijand moeten bevechten en overwinnen. Hij ook heeft ons willen doen zien hoe God hen beloont die den duivel en zijn aanlokkingen weerstaan: „de Engelen kwamen en dienden Hem". Na de overwinning vervult God de harten met een zoeten troost en schenkt aan 's menschen hart een voldoening en een vrede, die de wereld met al haar schijnschoon niet geven kan. Onze Levensbeschouwing. Als vaak door niet-Christenen de algemeene grondregel wordt opgesteld, dat een ware Christen altijd en overal poeslief en zachtzinnig moet wezen, dan dwalen zij. Want dat is Jesus zelf ook niet geweest; verre van daar. Neen, wie zoo spreken kennen alleen die eeuwig liefzoetelijke 19de eeuwsche voorstelling van Renan, met niets dan lieve woordjes en zachte oogen, die wij op zoovele weeü devotieplaaljes terugvinden, terwijl immers in werke lijkheid Hij in de Evangeliën ten voe- KANTOORBOEKHANDEL ■8 F. A.TULPfc Lingestr. 68 le. Krommutr. TEL 526 ten uit is geteekend, gelijk Hij naar de oude MessiaanscheJJ voorspellingen moest wezen, als Lam Gods voorzeker, maar ook als Leeuw van Juda levens. Want ja Hij, dezelfde de de Leeuw voorspelling zoo geduchtelijk in zijn forschen krachtstrijd tegen de Phari- zeeën met hun veruiterlijkte godsdienst vormen heeft vervuld, Hij heeft, ons ten voorbeeld, tevens het Lam willen zijn, dat gedwee zich binden liet, z'n leven lang door den W>' des Vaders, en ten subliemen eindt .gehoorzaam geworden tot in den dood", zich door zijn vijanden, zonder klagen liet spij keren op de slachtbank van het folter- kruis. Dit moeten vooral zij bedenken, die in hun onkunde ever alles wat katho liek is, vaak de schouders ophalen, en een handjevol verliberaalde Roomschen onder hun kennissen, met de echte katholieke verwarrend, het katholicisme altijd zoo flauw en zoetsappig vinden, timmer eens flink doortastend, maar iltljd schipperend en plooibaar. Neen, in de principieele Nederland- sche katholieken schuilt sinds eeuwen naast die iammetjesgedweeheideen wondere levenskracht, een kunnen en durven I Neen, wat de wereld ook moge denken of wegduwen, het ware Evan gelische Christendom, gelijk het voort leeft in de belijders der katholieke kerk, is een leven van hoogspanning, vergeleken bij de laagspanning van de gewone devote bevliegingen der mo derne geesten. En de ware apostelen van Jesus Christus zijn dan ook altijd in leven en maatschappij: monteurs van sterkstroom geweest. En ook wij Nederlandsche katholieken van heden, wij willen, wij mogen niet werken in zwakstroom, wij kunnen niet liggen peuteren aan de dunne draadjes, of de electrische schellen van het wereld- sche eergevoel, voor een goedklinken- den naam; of liggen wiemeien aan de droge batterijtjes van het humanitaire deugdfatsoen. Neen, wij kennen alleen dynamo's met hooge voltage. Sterkstroomdraden, massief en zwaar geïsoleerd, ook al lachen de zwak- slroommonteurtjes dan met onze in hun oogen zoo overdreven zorg voor enge aaneensluiting in eigen kring en kracht. Wij houden van zware geleidingen, waar bij contact onmiddellijk de von ken uitspatten van forsche daden, ja wij wagen ons leven aan den draad. Wij minnen alleen de hoogspanning in de Evangelische Centrale. „Zonder Mij, kunt gij niets doen", zegt Jesus. En met Paulus juichen wij terug'. „Ik kan alles in Hem, die mij sterk maakt". Als dus de levensopvatting, die ons Jesus op aarde is komen brengen, zoo volkomen aan de diepste neigingen der menschelijke natuur beantwoordt, dat zij er een voor de wereld onge kend geluk doet blinken, dat zij er een zachte gedweeheid aankweekt, die ons in liefde verteedert, en ons opvoedt tot de hoogste offerweeldeen et een intense spanning opwekt van hoogere potentiaal en breederen macht- Stroom, dan buiten het Evangelie te bereiken schijnt; dan moet die levens opvatting komen van Eén, die beide het Evangelie en den mensch op er voor elkander heeft gemaakt. Dan komt dus Jesus van denzelfden Eenige die de wereld heeft geschapen. „Nooit kan een stad verborgen blij ven, die boven op de bergen ligt. En niemand steekt immers licht aan om het te zetten onder de korenmaat. Maar op den kandelaar moet het slaan Stralen voor allen die er in huis zijn' „Zoo moge uw licht schijnen in h< gezicht der menschen, opdat zij zien uwe goede daden, en er de eere van geven aan uwen Vader, die in de hemelen is". JAC. VAN GINNEKEN S.J. Overwerkte Zenuwen kalmeercA en worden gesterkt door dc Zenuwstillende en Zenuwsterkende Mljnhardt's Zenuwtabletten Qlazen Buisje 75 cl Bij Apoth. en Drogisten Gebed. Met niets zijn wij zoo rijk, zoo mach- j, zoo onoverwinnelijk als met hel gebed. leder waar geloovige weet dit uit gen zielsetvaring. Terugkeer tot het gebed is dan ook het eerste bewijs van geestelijk, van innerlijk leven. Reeds dat de mensch bidt is een teeken dat hij een ander, een nieuw inensch wil worden. Elke vooruitgang in het gebed is dan ook een groei, een altoos voort gaande vernieuwing van het leven der' ziel. Naarmate de mensch met het gebed vertrouwd is getaakt, naar die mate begrijpt hij ook het leven, en kan hij er zich op beroemen een waarachtig j Christen te zijn of het ten minste le willen worden. Mtar dan moet zijn leven een waar gebedsleven zijn. Wie zich alleen maar den plicht van bidden herinnert als gewetensangsten of pijnlijke nood hem de lang geslo ten lippen! openen, Is nog niet tot den vollen rijkdom van het Christendom doorgedrongen. Hij beselt nog niet geheel, hoe het logere, het onsterfelijke in hem slechts bloeien en gedijen kan in dat voort durende, wonderbare contact van de ziel met God, hoe hij toch niet minder is, dan een plant of een bloem, die ook niet groeien noch heerlijk schitteren kan, wanneer de zon slechts toe haar komt bestralen of de regen haar een enkele maal verkwikken. het gebed is oneindig veel meer, het moet veel dieper wortelen in den mensch. Het is de opheffing van den gees telijken mensch naar de verwaï mende en verlichtende stralen van Gods ge- nadekracht. Het gebed is de roepstem, de on hoorbare verzuchting van 's menschen hart naar den levenden God. tigste levensverkeer tusschen den Allerhoogste en het schepsel in deze nietige en vergankelijke stof. Men heeft gezegd, de stijl en de spraak is de mensch, maar dan is het gebed de stijl van den echten Christen, de zekerste proefsteen van den geest, waaruit hij leeft en waarvan hij is bezield. Niet de wetenschap, noch geloofs apologie, noch kennis van dogmatiek, noch studie van ascese en mystiek maar het gebed, ziedaar de vernieuwing des ievens, de al-herstelling in Chris tus, het eigenlijke diepstliggende wezen van het Christendom, het allerzekerste tr ddel om in de Katholieken den waren geest van het Christendom le vendig te houden en in rijke vrucht te doen uitbloeien. Kon de wereld, die op heden zoo troosteloos diep verzonken ligt in de materie, maar eens haar bitteren nood uitklagen, haar smarteleven openleggen, al haar schrijnend zieleleed uitbrengen een oprecht gebed I Maar daarvoor is deze eeuw te ver gezonken. Dat zij het gebed heeft prijsgegeven, dat zij haar ijdelen waan gesteld heeft tegenover de wijsheid, die er ligt in de gevouwen handen en het neerge bogen hoold van den biddende ge loovige, bet is haar geestelijke dood geworden. Neen, de wereldling begrijpt niet wat bidden is, hij houdt er niet van, hij ontvlucht het gebed en wordt het niet moede om te verzekeren, dat hij geen gebed noodig heeft. Maar al zouden de menschen ook duizendmaal zeggen, dat zij die ziels behoefte niet gevoelen, dan is dit toch hun meest.onoprechte bewe ringen. >o immers spreken zij van alles, zij in hun hart hoogschatten, wat zij gaarne zouden bezitten, maar voor welk bezit zij zich geen moeite willen getroosten. De mensch, die uit vertwijfeling het beste in hein tot een ruïne heelt ge maakt, ontvlucht het gebed, omdat dit hem een bittere herdenking is aan ver vlogen zielsheerlijkheden, maar zei weet hij maar al te best, dat hij het juist is, die aan bidden het meest be hoefte heeft. Neen, gelijk het hart hijgt naar liefde, gelijk het verstand niet kan leven zonder waarheid, zoo kan ook de tong niet stom, de mond sprakeloos blijven van Item, wiens leven nog inhoud heelt, die nog kracht heeft van geest en adel van ziel. Gelijk van de eerste Christenen ge- :egd weidzie hoe zij elkander lief hebben, mocht ook zoo van het Ka tholieke volk van dezen tijd gezegd kunnen worden: Zie het bidtl Want het valt toch niet te ontkennen, dat in veler Katholiek leven het gebed verdrongen of verflauwd is door de aanraking der moderne gedachte, die in 'smenschen autonomie, in zelfcultuur, In de verheffing der menschelijke persoonlijkheid, in het zich verlaten op eigen kracht de hoogste bekroning 20 Modellen Dressoirs voor Spotprijzen Massief Eiken Dressoir met Spiegel f25.80 Pracht Dressoir met groote ovale Spiegel f43.60 Ziet onze Etalages 1 2 Fauteuils en 4 Stoelen met Moquette f27.80 Theemutsen 39 cent K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenstlaan 10 - Amersfoort UW ADRES voor Complete Meubileering I PIANO'S,VLEUGELS,OR GELS B F». R. van dan Burg - Arnh alraal B Bezoekt onze magazijnen; wij bieden B U een enorme keuze zoowel in bet eenvoudige als in het meestluxe genre Betaling vanal f 4.— per maand B en het laatste doelwit heeft gesteld in 's menschen bestaan. De vrijheidsverklaring, de Magna Charta van den modernen mensch, heeft ook menigeen onzer ingepalmd. Het volle bewustzijn onzer „men- schenwaarde", dat de Koningsberger wijsgeer, Ooethe en Lessing in zoo giftig-schoone stijlvormen hebben ge predikt, Is tot in de diepte der inter nationale literatuur doorgedrongen en heett ook niet weinig ons Katholieke geeslesleven besmet. En overal ter wereld vindt men Ka tholieken, die min of meer en ten minste in hun praktisch leven de „Navolging van Christusdoor gebed en overwe ging hebben achtergesteld. Nu is het toch logisch, dat hoe rijper in een Christen het bewustzijn van zijn „menschen-waarde" wordt, des te ver der hij zich zal afkeeren van het ge bed, dat toch op de eerste plaats en in zijn innigste wezen is, een belijdenis van volstrekte afhankelijkheid, een ver nietiging zoo mogelijk van heel zijn persoonlijkheid in onderworpenheid aan den almachtigen, eeuwigen God. Kitst voor Uw Administratie Boeken met Enorat Tijdsbesparing anmnm Langestraat 84 - Telef- 528 Binnenland Belastingen. Bij de Tweede Kamer is ingediend een welsonlwerp lot verhooging der suiker- en wijnaccijns, tabaksaccijns op sigaretten en zegelrecht van buiten- landsche effecten; heffingsinvoerrecht op Zuidvruchten, beëindiging opcenten op grondbelasting voor ongebouwd en beteugeling van smokkelhandel in sigarettenpapier; tijdelijk tot I Jan. 1934. Gezondheidscommissie. Aan het verslag van de Gezond heidscommissie voor de gemeenten Achttienhoven, Baarn, Bunschoten, de Bilt, Eemnes, Hoogland, Leusden, Maartensdijk, Soest, Stoutenburg en Westbroek, waarvan de zetel gevestigd is te Baarn, ontleenen wij het vol gende De Commissie vergaderde 8 maal. De toestand der Volksgezondheid in t het ressort der Commissie kan in het algemeen gunstig genoemd worden. Een uitzondering hierop vormden echter Baarn, alwaar In het begin van het verslagjaar een vrij groot aantal roodvonkgevallen voorkwam, en Bun schoten, waar de dyphterie een chro nisch karakter schijnt aan ie nemen. Het aantal roodvonkgevallen in Baarn bedroeg 63, terwijl In Bunschoten 22 dypthcrle-gevallen voorkwamen. De tuberculose werd In het district krachtig bestreden. Het kring-consul tatiebureau te Baarn werd druk bezocht. De drinkwatervoorziening voor het buurtschap de Lage Vuursche bleef ook dit jaar weer aan de orde. Thans kan met voldoening worden vermeld, dat de plannen tot aanleg van water leiding waarschijnlijk binnen afzien- baren tijd ten uitvoer worden ge bracht. Uit Soest kwam een klacht over de vervuiling van de achter de Birktstraai loopende afwateringssloot door loozing op die sloot van den afval van een vischhandel. Dit veroorzaakte een voor de omwonenden onhoudbaren stank. Den vischhandelaar werd gelast de bestaande loozing weg te breken en een aansluiting aan de rloleerlng tot stand te brengen. Te Soesterberg werd geklaagd over den hinder, die ondervonden werd van het wasch- en spoelwater, afkomstig van een melkinrichting aan de Ban- ningstraat. Dit onaangenaam riekende water werd niet meer door de daartoe bestemde zinkput opgenomen en over stroomde behalve het erf ook een deel van den Postdwarsweg. De door de Weikamp te Spakenburg loopende sloot, veroorzaakte een twist punt. Na schouw werden de omwo nenden verplicht de sloot schoon te te maken. In verband hiermede rezen echter moeilijkheden, daar men zich tot dit onderhoud niet verplicht ge voelde. Aan het einde van het verslagjaar was de toestand dusdanig, dat de Commissie maatregelen beraamt om aan dezen wantoestand een einde te maken. Het aanleggen van een R. K. Be graafplaats te Soest gaf eenigen om wonenden in de nabijheid daarvan aanleiding de tusschenkomst der Com missie in te roepen op grond van be dreigde gezondheid. De Commissie stelt zich op het standpunt, dat' het wonen in de nabijheid van een mo derne begraafplaats niet uit dien hoofde ongezond behoeft te zijn. Aan een der adressanten, wiens perceel zeer dicht bij het kerkhof kwam te liggen, werd echter ten overvloede in overweging gegeven het water uit zijn pomp nu en dan te onderzoeken. Het gemeentebestuur van Baarn ging krachtig voort met het doen verbete ren van de woningen, genoemd in het Woningrapport 1928; 24 woningen werden verbeterd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1