R. K. Spaarbank - Amersfoort Uitschuifbaar Hoofd Fa. H. Elzenaar Bel dan op No. 42 Als een rozeblaadje Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Bembode, gevestigd te Amersfoort De Eembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 8 Maart 1932 ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Vijf cn Veertigste Jaargang - No. 96 Geestkracht is noodig om anderen te helpen. Wie anderen uil het gedrang wil helpen, moet zorgen dat hij zelf staande blijft. Wie al zwemmende e drenkeling wil redden, moet zorgen, dat hij zelf drijvende blijft. Levenslesles. Materialisten en waanzinnigen be zitten nooit den minsten twijfel. Chesterton. Die in een klein kringetje redeneert en buiten de waarheid om, heeft het wel mis, maar de moeilijkheid is, om hem dit aan het verstand te brengen. De beste wijze om dit te doen, is misschien wel te zeggen, dat zijn ver stand zich beweegt in een volmaakten maarnauwen cirkel. Een kleine cirkel is even oneindig als eengroote; maar ofschoon even oneindig, is hij niet even groot. Op dezelfde wijze is de waanzinnige uitlegging even volkomen als de gezonde, maar zij is niet zoo breed. Een kogel is rond, evengoed als de wereld, maar hij is de wereld niet. Chesterton. Vrll denken. Allereerst een voorbeeld. Ik ben Katholiek, ik bind mij aan het Katholiek geloof, ik aanvaard het als goddelijke waarheid, omdat mijn verstand mij er toe leidt op weten schappelijke gronden, langs logischen weg; omdat mijn vrije gedachte er mij toe brengt Katholiek te zijn; zoodat, wanneer ik iets anders zou moeten aannemen, dit aan mijn verstand ge weld zou aandoen; dit mijn versland zou dwingen, dus niet meer vrij zou laten. Welnu en let nu eens goed op daarom kan ik zóó onmogelijk lid zijn van „de Vrije Gedachte". Ik volg toch mijn gezonde verstand, mijn vrije gedachte? Jawel, maar mijn „vrije gedachte" neemt nu dingen aan, die ik eerst moet afzweren, als ik lid wil zijn van die Vereeniging. Met andere woordenik moet eerst mijn „vrije gedachte" opzij zetten, en dan kan ik pas lid worden van de „Vereeniging tot bevordering der vrije gedachte". In dit voorbeeld begrijpt ge dadelijk, waarom ik zeg, dat de woorden „vrije gedachte" in den mond der „vrijden kers" de beleekenis hebben van „bande- looze, onvrije gedachten". Ik noem hun gedachte bandeloos, omdat ze niet gebonden is aan alge meen geldende denkwetten en vast staande feiten. Vandaar dat de vrij denkers den grootsten onzin als zoeten koek slikken, en de meest vaststaande feiten met het grootste gemak werpen. De heeren zijn zoo vrij om alleen dat, wat in hun kraam te pas komt, aan te nemen, en wat hen niet aan staat te verwerpen, hoezeer dit ook tegen het gezonde verstand ingaat. Laat ik eens een voorbeeld geven, waaruit duidelijk blijkt, hoe roekeloos de vrijdenkers met het gezonde ver stand omspringen. Mijn gezond verstand redeneert lo gisch als volgt. Niets kan zich zelf maken. Wat niet bestaat, kan ook niets maken. Als er dus iels bestaat, is het er öf door een uitwendige oorzaak, óf krach tens een innerlijke noodzakelijkheid, zoodat het noodzakelijk bestaat. Wat krachtens een innerlijke nood zakelijkheid bestaat, bestaat dus nood zakelijk zóó, zoo als het is, m.a.w. dat kan niet veranderen. Welnu, de wereld is aan een voort durende verandering onderhevig, ge tuige de ontwikkelingsleer der vrij denkers zelve. Derhalve besluit het gezonde verstand bestaat de wereld niet krachtens een innerlijke noodzakelijk heid; heeft zij de reden van haar be staan niet in zich zelve, maar in oorzaak buiten haar. Toch mag een vrijdenker deze ge zonde redeneering niet volgen, maar is hij verplicht wil hij vrijdenker blijven om de oorzaak van het be staan en zóó-bestaan der wereldA wereld zelve te zoeken. Vandaar zijn schermen met woorden gekomen is uit de doode stof, 't geen de vrijdenker dan ook trouw doet. Maar hiervoor is nog nooit een be wijs geleverd. De beroemde Pasteur, de Fransche bioloog, heeft 20 jaren lang proef nemingen gedaan en onderzocht of uit onbezielde stof ooit een levend wezen voortkwam.Ook de ongeloovige Tyndall herhaalde de proeven en beide geleer den hebben verklaard: „Waarvroeger geen leven was, komt het leven niet vanzelf te voorschijn". Wanneer dus de vrijdenker zegt, dat dit wel kan, volgt hij hier niet het gezonde verstand, maar zijn „bande- looze gedachte", waarmede hij in de doode stof een kracht toovert, die de stof bezielen en beleven kan. De echte wetenschap spreekt heel anders. „De biologie bestudeert het leven; zeggen waarvan het leven zelve komt, welke zijn oorsprong is, kan zij niet. Zij is onwelend van eene tusschen- komst des Scheppers maar ook ontkent zij deze tusschenkomst niet, daar zij deze niet zou kunnen vervangen door iets anderszelfs meent zij die tusschen komst waarschijnlijk, daar zij de stof onbekwaam verklaart, het leven voort te brengen, zoo lang zij aan zich zelve overgelaten is." We zouden nog meer voorbeelden kunnen geven, hoe bandeloos de vrij denkers denken, ook ten opzichte van historische feiten. als: JOH. DE HEER VARKEN8MARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's Orgels - Radio KWALITBIT WINT AL-TIJD ng- Het is een algemeen belang, dat een ieder tot het bestrijden en het voor- en heidebranden Geld beheeren. Het is geen gemakkelijk werk bij aankoop van effecten de juiste keuze te doen. Het advies van competente vakman- :n kan hierbij van dienst zijn. Maar aar die te vinden? Iedere serieuze bankinstelling, wel waar, beijvert zich de clientèle, welke in haar heur vertrouwen stelt, omtrent elke fondssoort in te lichten. De effec- tenafdeeling van zulk eene instelling houdt een uitgebreid materiaal (finan cieel archief) ter beschikking van hare cliëntèle en wijdt zich met haar tijd en voortdurende attentie aan de be langen harer cliënten. Hier tegenover echter staan de prac- tijken van de zoogenaamde finance inférieure. Ongevraagde adviezen pers of particulieren verdienen een zeer beperkt vertrouwen. De waarde van aldus aanbevolen waar staat gewoonlijk in omgekeerde verhouding tot het com missieloon en den ijver der „démar- cheurs", die ze propageeren. Het veiligst is, zich te houden aan algemeen bekende, geregeld genoteerde fondsen. Hier is er althans iets van te weten. In alle geval het oordeel in laatste instantie, het beslissend oordeel moet komen van den geïnteresseerde zelf. Deze zal zich de moeite behooren te geven geregeld de prijsnoteering na te zien, de waarden, waar hij belang in stelt, zorgvuldig te observeeren en haar gang nauwkeurig te volgen, trach tend te achterhalen welke de oorzaken zijn van stijgen of dalen der koersen een goede maatstaf voor de waarde in een fonds is steeds zijn koers. Is de noteering beneden de innerlijke waarde, dan is er kans op koersstijging, in het omgekeerde geval op teruggaan van den koers. Deze gevolgtrekkingen zijn echter verre van onfeilbaar; oor zaken, als speculatie, bijzondere smaak van het publiek en andere, kunnen den verwachten gangfvan zaken wel eens wijzigen. Vulpeninkten Teekeninkten Plakkaatverven Hectografeerbladen KANTOORBOEKHANDEL F. A. TULP »i Langt»tr. 68 to. Krommtttr. TEL 82» Binnenland Het bestrijden van bosch en heidebranden. In verband met |den zeer geringen regenval in den laatsten tijd, waardoor in verschillende streken van ons land bosch- en heidebranden zijn uitgebro ken, vestigt de Directeur van het Siaatsboschbeheer de aandacht op het vlugschrift: „Bosch- en heidebranden alles is* stof en omvorming van en het blusschen daarvan", hetwelk op aanvrage bij genoemd beheer, Museumlaan 2, te Utrecht, kosteloos verkrijgbaar is. Dit vlugschrift bevat verschillende praktische raadgevingen ten aanzien van het blusschen en kan daardoor bijdragen tot een doelmatige bestrij- alles is „stof en kracht" enz. Vandaar ook, dat hij verplicht is dingen ran te nemen, die de officieele wetenschap niet bewijzen kan. Daar hij aanneemt, dat alles maar stof is en omvorming van stof, moet hij ook aannemen, dat het leven voort- Nood in den landbouw. De interpellatie in de Tweede Kamer over den nood in land- en tuinbouw heeft geen erg bevredigend verloop gehad. Breed is de nood van den landbouw itgestald, doch Minister Ruys kon niets doen dan vertellen, dat dit in onderzoek is, dat dit overwogen moest worden, dat over een derde onderwerp een rapport werd verwacht en zoo nog wat van die mededcelingen meer. Het Katholieke lid Van Voorst tot Voorst merkte op Onze zandboeren en veehouders, die het grootste gedeelte van den boeren stand uitmaken, hebben geen inkom sten meer; zij staar, aan den rand van den afgrond. Vele boerenfamilies, die met hard werken en een uiterst sober leven zich tot dusver staande hadden welen te houden, zijn reeds gevallen; voor hen bestaat geen hulp meer. Zij gaan met bitterheid en wrok in het hart het leger der bezitlooze proletariërs ver- grooten en versterken. En elke dag, dien langer getalmd wordt met in te grijpen, brengt nieuwe ellende en eiken dag vallen er nieuwe slachtoffers. Ik heb de laatste weken een aantal vergaderingen van boeren en tuinders bijgewoond in de zand- en weide- streken van Frieslard, Utrecht, Gel derland en Overijssel en wat ik daar heb gezien en gehoord, heeft mij tot "ep in de ziel gegrepen. Overal droefheid en ellende. De inkomsten gedaald tot een nood- peil, waaruit bij lange na niet meer kunnen bestreden worden de verplich tingen tot betaling van hypotheekrente, pacht, grondbelasting, polderlasten, assurantie, onderhoud van grond en gebouwen, kunstmest en veevoeder, met de in de naaste toekomst voor oogen executie van het voorvaderlijk eigendom, gedwongen verkoop vee en voortvaring, vrouw en kinderen op straat. Dat is het droeve beeld van het huidige platteland. Ik geloof, vooral na het antwoord van den Minister, de Regeering niet voldoende doordrongen is van den hoogen ernst van den toestand op het platteland. Indien de boerenstand over het alge meen niet zoo godsdienstig was, dan was er brand, dan was er revolutie op het platteland. Het nationale vermogen vermindert met millioenen guldens, doordat de landbouw bij gebrek aan contanten terugvalt tot het peil van voor 50 jaren. Door de bijna volmaakte landbouw techniek hebben wij een teveel aan zuivelproducten, varkens en eieren voor de belio fte van ons volk, zoodat een aanmerkelijk deel dier productie moet worden uitgevoerd en ook ge durende de laatste 25 jaren werd uit gevoerd. Maar het buitenland heeft door zijn handelspolitieke maatregelen -s den uitvoer zeer moeilijk, zoo niet mogelijk gemaakt en onze eigen passieve handelspolitiek heeft ons volk weerloos overgeleverd aan de (machi- natiën van het buitenland, ja, laat toe, dat de landen, die onzen invoer be letten. hun overproductie op onze markt werpen, zoodat wij de vergaar bak zijn van alles wat het buitenland kwijt wil zijn. Wij zijn geen baas in eigen huis. Een kind kan begrijpen, dat bij zulk een situatie het reeds zoo ver gekomen is, dat de boer zijn melk moet verkoopen voor 4 cents per liter, zijn varkens voor 9 A 10 cents per pond en zijn eieren voor 2'/, cents per stuk, prijzen, die bij lange na de productiekosten niet goedmaken. De prijs toch, die in het buitenland ge maakt wordt, verminderd met het in voerrecht, is gelijk aan den binnen- landschen prijs. Ons volk profiteert van den nood der boeren en consu meert vleesch, boter, kaas, melk eieren voor een prijs, die ver beneden de productiekosten ligt. Het Beukenlaantje te Amersfoort De verbinding der verlenging van de Arnhemsche- en de Utrechlsche- straat, is een prachtig laantje met een dubbele rij mooie beukenboomen langs een stuk van de buitengracht der stad. Vooral in den zomer en in den herfst, als de accacia's en eiken aan den overkant der gracht met hun vollen veder- en bladerdosch de sterke kleuren der bloembedden en het felgroen langs den waterkant temperen, is het laantje een sieraad der stad. tmmer genoeg moet er af en toe der dikstammlge boomreuzen val len, omdat hij aan inwendige ouder domsgebreken lijdt. Van stadswege heeft men vroeger de aangetaste deelen voor verder bederf willen beschermen döor ze met zinken platen te bedek ken voor inwateren en toetreding van water, sneeuw en ijs. Het geheel bijeengenomen't Laantje et zijne villa's, de Sociëteit Amicitia et haar muziektempeltje en het ge zicht over de beek van brug naar brug, ziet men veelal afgebeeld tusschen de merkwaardige gezichten der stad met den slanken O. L. Vr. toren, met de Koppelpoort, den Monnikendam, de Kamperbinnenpoort, het Belgcnmonu- ment, enz. Men vraagt zich wel eens af, hoe is dat Laantje er gekomen en hoe oud zijn de boomen wel? Het Laantje is 175 M. lang en7M. breed volgens de oude kaarten. In oude geschriften van een dertig jaren geleden, vindt men daarover eenige aanwijzing, maar in de Raads- notulen van 1771 wordt daarover meer vermeld, wat hier volgt. Langs de gracht op, aan den Zuid- Westkant had in 1771 de weduwe van Evert Hoogland een stuk land liggen langs den waterkant stond een enkele rij beukenboomen, waarvan er nu nog enkele over zijn. De weduwe Hoogland wilde de boomen veilen en kondigde dit den 21 December 1771 in 't open baar aan. onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond Goedgekeurd bij Konlnkll|k Besluit d.«L M Muit 1913, no. 68 De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden In het R. K. Soaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANOEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAOAVONDS vin 7 tot 8 uur en VR(|DACS van 10 tot 11 uur. Dadelijk ingaande rente 34/t« pCt. gputtyjei gratis verkrijgbaar. KaulerAnwterdameche Bank. I^ibaci^PÏAKO'^^ Voortreffelijk in elk opzicht Vraagt catalogus en condities aan K bij de vertegenwoordiger Fa. R. VAN DEN BURG. ARNHBMSCHBWEO B Jtfu vonden de Amersfoorters het toch /el jammer, dat die goedgroeiende sierlijke beuken van den beekrand zouden verdwijnen. De weduwe had de zeshonderd gulden, die den hout handelaar er voor geboden had, al afgewezen. Daags vóór den verkoop kwam de Raad der stad bijeen en men noemde de nadeelen op van |het vellen der boomen lo. de kanten der buitengracht zou den afschieten en zouden bij hun her stel groote kosten veroorzaken; 2o. wanneer één der bruggen gere pareerd moest worden, zou er geen voldoende nood of hulpweg van poort tot poort te maken zijn en men zou daarbij afhankelijk worden van het al of niet medewerken der tijdelijke eige naars, die den particulieren weg wel :ns konden sluiten. Deze twee bezwaren dreven de vroede vaderen tot het besluit, om te trachten de benoodigde strook grond voor een weg aan te koopen. Maar men had geen geld en men kon er destijds niet zoo gemakkelijk door leenen aankomen. Men zou pro- beeren andere boomen, die op de wal len, van de iepenfamilie, te laten vallen en te verkoopen, om daardoor genoeg geld bijeen te krijgen. Maar de weduwe Hoogland was een redelijk mensch en vroeg voor een strook van eene breedte van veertien Rijnlandsche voeten met de boomen mede, slechts f900. De stad sloot den koop en T Laantje kwam er. De stad liet den grond elfenen, zorgde voor goede versterkte walkanten en 1 Februari 1773 plantte men nog eene tweede rij beukenboomen tegenover de bestaande, die nu nog het mooie ge zicht uitmaken bij het binnenkomen der stad. jammer genoeg dwingt de stads ontwikkeling en het toenemende ver keer af en toe zelfs den weloverdachte plantsoenaanleg van Zocher aan te tasten, waar nu ook een groote leegte van boomen en overvloed van blokkige huizen komt. Het eenige middel om dit euvel te bestrijden is bij-planten en de door de nietsontziende jeugd ge broken boompjes aan te vullen, ook op de pleinen. Een boomloos plein in een stad is als een toren zonder spits, een brug zonder leuning, een schilderij zonde lijsteen boomlooze weg zonder scha duw is in den zomer een plaag, in den winter een vrijplaats voor wind, die overal ongehinderd doordringt. BERICHTEN UIT AMERSFOORT Kiest voor Uw Administratie Boeken met mm Eoorae Tijdsbsipirlng aai Langestraat 84 Telef. 528 „Stille Omgang" Amersfoort en Omstreken. Zaterdagavond stond Amersfoort In het teeken van „De Stille Omgang". Vanaf 10 uur trokken groepjes man nen in opgewekte stemming naar het station. Daar aangekomen werden tal- looze handdrukken gewisseld en vroo- lijk hoorde men telkens de uitroep: „zoo, ben je weer present, enz." Vijf minuten voor elf werd met een voor naar Amsterdam gestoomd en nauwelijks was de trein in beweging of men begon met de voorgeschreven gebeden. Na aankomst te Amsterdam werd gezamenlijk naar de kerk van den H. Ignatius aan de Rozengracht gemar cheerd om het Lot mede te maken. De WelEerw. Heer W. J. de Jong, Directeur van de afdeeling Amersfoort hield onder hst Lof een korte rede ter opwekking, de pelgrims aansporend tijdens de nachtelijke omgang ook te denken aan de hoon er smaad die Jezus in Zijn Heilig Sacrament gedurende de eeuwen heeft ondervonden en Hem daarvoor eer herstel te bieden. Na het Lof werd getrokken naar het Spui waar een half uurtje in volmaakte orde werd gewacht op de van alle kanten voortschrijdende drommen mannen. Nadat het sein voor doortrekken was gegeven werd met de omgang aangevangen. Telkenjare weer sticht het die duizenden mannen in getogen te zien voortschrijden, ouden van dagen en jongeren die nog Hebt II een Taxi of aulo noodig Amersfoort arm en rijk, patroon en bediende, één in hun liefde voor het Eucharis tisch wonder, uitend openlijk hun trouw aan Jezus in Zijn Sacrament. Na de omgang werd de H. Mis bijgewoond in dezelfde kerk. De H. Mis werd op gedragen door den WelEerw. Heer W. J. de Jong. Na het Evangelie be trad de WelEerw. Heer Beijer, Kapelaan te 's Hertogenbosch de kansel om in gloedvolle woorden te schetsen de liefde van Jezus voor ons. Niet alleen dezen nacht moet ons hart trillen van wederliefde. Wij allen moeten onze liefde toonen door in de week het H. Misoffer bij te wonen en door veel vuldig te naderen tot de tafel des Heeren. Alles herstellen in Christus moet het parool zijn ook in de huidige Maatschappij. Onder de H. Mis nader den allen ter H. Tafel. Het zangkoor onder leiding van den heerThanhauser zong op verdienstelijke wijze de 3- slemmige Mis van Perosi en na de H. Mis Jesu Dulcis van Kothe met orgelbegeleiding van den Heer H. Beijer, Organist van de St. Henricus- parochie te Amersfoort. Na de H. Mis kwam men bijeen in het Johannes Roothaanhuis waar direct een opge wekte stemming heerschte. Te 6.46 uur voerde de trein allen weer huis waarts met de gedachte: volgend jaar om zulks nog te doen, waartoe Me vrouw van der Mark zich weder wel willend beschikbaar gesteld heeft. Op Woensdag, 9 Maart zal zij daarvoor nog eens aan belangstellenden een denkbeeld geven wat de pottenbakkers kunst in de eeuwen en eeuwen van haar bestaan bereikt heeft en met welke dikwijls uiterst eenvoudige middelen door primitieve volken artistieke vor men en schoone kleuren werden ver kregen, ook voor de meest gewone gebruiksvoorwerpen. De verzameling in de eersle Kamer der tentoonstelling, waar vele merkwaardige en kostbare vazen en potten zijn bijeengebracht voor 't meerendeel eigendom van Me vrouw van der Mark zelve, vormen daarbij een zeer goede handleiding. Daarna kan men dan de tentoon stelling in de tweede Kamer rustig gaan bekijken, waarbij ongetwijfeld ook de weefsele zuilen opvallen. De toegangsprijzen kunnen geen be zwaar opleveren, daar ieder naar eigen welstand opgave betaalt en wel f 0,10 f 0,15 of f 0,25 (Leden Kunstkring vrije toegang). Om 2 uur zal de uitlegging beginnen, en er mag verwacht worden dat nog velen, die tot nu toe om een ol an dere reden niet gingen, thans aanlei ding zullen vinden, er alsnog heen te gaan om dit belangwekkende te zien en te genieten. A.s. Woensdag 12—4 uur wederom VOLKSVISCHDAG 4 en 5 mooie gebakken viaachcn voor 1 kwartje IJMUIDERVISCHHANDEL UTRECHTSCHESTRAAT 40 Het gesprek van den dag. Ommegang tentoonstelling aardewerk in de Poth. De tentoonstelling in de Poth werd reeds op vele dagen met de belang stelling vereerd van leden van de Kunst kring en ook van niet leden, die eens een kijkje kwamen nemen om zich een denkbeeld te maken van wat de beide artisten-pottenbakker Lanooy en Dresler met kleuren en sierlijke vormen hebben weten te bereiken. Het Nut wil nu hen, die van deze tentoonstelling nog niet genoten hebben de gelegenheid bieden R. K. Spaarbank. Verslag over de maand Februari 1932. Per 31 Januari totaal ver schuldigd aan Inleggers f 351.063.23 Ingelegd f 10.877.37 f361.940.60 Terugbetaald f 8.820.42 f353.120.18 Boekjes per 31 Jan. 1932 totaal af gegeven 2858, waarvan in omloop 2038. Het Bestuur der R. K. Spaarbank. Ontspanning van Werkloozen. De Commissie voor ontwikkeling en ontspanning van werkloozen verzocht ons nog te willen mededeelen, datdc Chr. Gymn. vereeniging „Jahn" alhier a.s. Zaterdag om 8 uur een uitvoeung met muziek geeft. De uitvoering heeft plaats in de markthal, die van 7.30 tot 7.45 ge opend is voor de werkloozen en hun vrouw of verloofde. Gratis toegangsbewijzen hiervoor vanaf Donderdag a.s. aan te vragen aan de Arbeidsbeurs. Vanaf 7.45 tof 8 uur kunnen niet werkloozen voor de nog beschikbare ilaatsen toegangsbewijzen verkrijgen plaatsen l k f 0,15.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1