A. H. v. Nieuwkerk In Rook- en Byzettafels '«ra Het beste Adres G. A. Keuneke Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort Dc Êcmbodc Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 11 Maart 1932 ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteere Advertentiên moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Vijf en Veertigste Jaargang - No. 97 Dit nummer bestaat uit 2 bladtn Een goede man moet niet alleen goed, maar ook een man zijn. De 'zwakke boomen waaien om, al zitten er de beste vruchten aan. Men kan geen goed doen, indien men niet sterk is. Alleen sterke menschen kunnen anderen uit den brand redden. Alleen krachtige menschen kunnen anderen tot steun zijn. Epistel en Evangelie. Passie-Zondag. Les uit dfen brief van den H. apostel Paulus aan de Hebreën; IX, 11—15. Broeders! Christus, opgetreden zijnde als Hoogepriester der toekomstige goe deren. is door den grooteren en meer volmaakten lakernaktl, die niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping is, en niet door bloed var bokken ol kalveren, maar door zijn eigen bloed éénmaal in het heiligdom binnengegaan, na eeuwige verlossing veiworven te hebben. Want indien bet bloed van bokken en stieren en de btsprenkelingmetde asch eener jonge koe de besmetten heiligt tot reiniging des vleesches, hoeveel meer zal het bloed van Christus, dledqorden Heili- S:n Geest Zich zeiven onbevlekt aan od heelt opgeofferd, ons geweten zuiveren van doode werken, om den levenden God te dienen? En daarom is Hij Middelaar van een nieuw Ver bond opdat, terwijl een dood lusschen- beide kwam tot verzoening van de overtredingen onder het vorig Verbond, zij, die geroepen zijn, de belofte ont vangen mogen der eeuwige erfenis, in Christus Jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Joannes; VIII, 46—59. In dien lijd sprak Jesus tot de scharen der JodenWie van u zal Mij van zonde overtuigen? Indien ik u de waar heid zeg, waarom gelooft gij Mij niet? Wie uit God is, hoort Goas woorden daarom hoort gij ze niet, omdat gij niet uit God zijt. De Joden antwoordden dan en zeiden Hem: Zeggen wij niet te recht, dat Gij een Samaritaan zijt en eenen duivel in hebi? Jesus ant woordde: ik heb geenen duivel; maar ik vereer mijnen Vader, en gij hebt Mij onteerd. Echter zoek Ik mijne eer niet; er is iemand, die ze zoekt en die oordeelt. Voorwaar, voorwaar, ik zeg uindien iemand mijn woord be waart, hij zal den dood niet zien ir eeuwigheid. De Joden zeiden dan: ni erkennen wij, dat Gij eenen duivel ii hebt! Abraham is gestorven en de Proleten; en Gij zegt: indien iemand mijn woord bewaart, hij zal den dood niet smaken in eeuwigheid. Zijt Gij grooter dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de Profeten zijn gestorven. Wien maakt Gij U zeiven? Jesus antwoordde: Indien ik Mij zei- ven verheerlijk, is mijne verheerlijking niets. Het is mijn Vader, die Mij ver heerlijkt, van wien gij zegt dat Hij God is. Maar gij kent Hem niet; echter ken Hemen, zoo Ik zeide dat ik Hem niet ken, zou Ik aan u gelijk zijn, een leugenaar. Maar Ik ken Hem en bewaar zijn woord. Abraham, uw vader, heeft zich zeer verheugd dal hij mijnen dag zou zien; hij heelt dien gezien en zich verblijd. De |oden zei den dan tot Hem: Nog geen vijftig jaren zijt Gij oud, en Gij hebt Abraham gezien 1 Jesus sprak tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg ueer Abraham werd, ben Ik. Zij namen dan steenen op om op Hem te werpen; doch Jesus ver borg Zich en ging uit den tempel. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 130» AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio Onze Orffels en Plano's zijn Juist leta Vulpininkten Teekmirkten Plakkaatverven Hectografeerbladen KANTOORBOEKHANDEL «F.A.TULP» Lengestr. 68 to. Krommeitr. - TBL 826 genoeg doordrongen zijn van de scboone leuze„Een voor allen, allen voor één". Liturgische Kalender. Week van 13—19 Maart. Passieweek. Dagelijks Prefatie van het H. Kruis,„behalve wanneer anders wordt aangegeven. Zondag 13. Passie-Zondag, Mis Ju- dica, zonder Gloria, 2e geb. voor Kerk of Paus. Maandag 14. Mis van Maandag in de Passieweek, 2e geb. voor Kerk of Paus. Dinsdag 15. Mis van Dinsdag in de Passieweek, 2e geb. ais Zondag. Woensdag 16. Mis van Woensdag in de Passieweek, 2e geb. als Zondag. Donderdag 17. H. Gertrudis, 2e geb. H. Patricius, 3e geb. en laatste Evan gelie van Donderdag in de Passieweek. Vrijdag 18. Zeven Smarten v. Maria, 2e geb. H. Cyrillus van Jerusalem, 3e geb. en laatste Evangelie van Vrijdag in de Passieweek, Credo, Prefatie H. Maagd. Zaterdag 19. H. Jozef, 2e geb. en - laatste Evangelit v. d. dag, Credo, Pref. H. jozef. Evangelleverklarlntf. Passie-Zondag. Heden op Passie-Zondag worden de kruisen en beelden met een paarsen doek bedekt. Dit is een overblijfsel van het vroeger gebruik gedurende dezen lijd het geheele koor door een gordijn af te sluiten van het schip der geloo- vigen. Dit gordijn moest de geloovigcn er aan herinneren dat zij om hunne zonden onwaardig waren voor het aan gezicht van God te verschijnen en het recht op den hemel verloren hadden; het was een aansporing tot versterving en boetvaardigheid. in den Passietijd herinnert ons de H. Kerk bijzonder aan het lijden en sterven des Heeren. In het Evangelie van dezen Zondag zien we hoe de woede van Jezus' vijanden voortdurend aangroeit (ze namen steenen op om op Hem te werpen), weldra zullen hun goddeloos plan volvoeren en Jezus ter dood brengen. De gebeurtenis uit dit Evangelie had plaats omstreeks zes maanden vóór zijn lijden toen Jezus op het Loofhutten feest het volk te Jetusalem in den tempel onderwees en naar gewoonte van de Farizeeërs veel tegenspraak en bittere lastering over Zijn leer en Zijn gedrag ondervond. „Indien gij op mijn gedrag ol persoon niets weet aan te merken en Mij op geene wijze van zonden kunt overtuigen, waarom neemt ge Mijn leer dan niet aan Waarom geloolt ge Mij niet, indien lk u de waarheid zeg Doch wilt ge dat Ik u de reden van uwe ongeloovigheid ontdek Welnu gij veracht daarom mijn woord en gelooti niet aan mijn leer omdat gij niet uit God zijt." Laat ons, Christenen, deze woorden wél ter harte nemen „die uil God is, hoort Gods woorden" en onder zoeken we of we zelt uit God zijn en gaatne naar Gods' woorden hooren. Helaas de Pharizeën worden nog hard nekkiger en spraken tegen Jezus de gruwelijkste lasteiwoorden „Zeggen wij niet terecht dat Gij een Samaritaan zijt d.i. een niet oprecht Israëliet en dat Gij een duivel in hebt Wat kan de haat en nijd en afgunst toch den mensch verblinden in zijn beoordeeling van zijn evenmenschDe edelste hande lingen en edelste bedoelingen worden dan neergehaald als duivelsch en slecht en toegeschreven aan zucht naar eer en glorie, evenals Jezus zich verdedi gen moest„Ik zoek mijn eer niet." Laten ook wij dan evenals Hij onze zaak ter beoordeeling over aan God ,Eén is er die oordeelt," en rustig onzen gang gaan. Zeer opmerkenswaardig is het dat de Zaligmaker op den tijd zells dat Hij door zijn vijanden gehoond en ge lasterd werd hun nog de eeuwige zalig heid beloofde indien zij zijne woordtn geloofden en zijn leer opvolgden„Voor waar ik zeg u zoo iemand mijn woord onderhoudt hij zal in eeuwigheid den dood niet zien." Doch de Pharizeeën vatten deze woorden op alsof Hij van den licha- mclijken dood sprak. Ze beschuldigen Hem daarom van leugen en plagerij „Hoe? Gij geeft voor dat zij, die uwi leer volgen, in eeuwigheid niet zullen sterven? Zijn dan niet alle menschen aan den dood onderworpen Moesten niet zelfs Abraham en de Profeten ster ven? Zijl Gij meer dan onzen Vader Abraham en de Profeten, dat Gij uv leerlingen de onsterfelijkheid beloott Zoo worden de menschen verblind als zij haat en afgunst in hun hart voeden tegen zekere personen, dat zij hun woorden ten onrechte uitleggen en dik wijls een beteekenis daaraan geven waaraan deze nooit gedacht hebbent Op de vraag: „Wien maakt Gij U zeiven Zijt gij dan grooter dan onzen Vader Abraham," antwoordde Jezus „Voorwaar Ik zeg u, dat Abraham uw Vader zich zeer verblijd heeft dat hij mijnen dag zou zien," m.a.w. Ik ben dus grooter dan hij, en „hij heeft hem gezien" n.l. in een profetischen geest den toekomstigen Verlosser aanschou wend. De Pharizeeën verstonden deze woorden echter in letterlijken riepen uit„Gij zijt nog geen 50 jaar oud en hoe hebt Gij en Abraham el kander dan kunnen aanschouwen' waarop de Zaligmaker duidelijk Zijn Godheid te kennen gaf in dezewoor- ;n„Eer Abraham werd ben lk." Toen namen ze steenen op om Hem Ie steenigen, maar dewijl Zijn uur nog niet gekomen was ging Hij onzichtbaar uit hun midden. St. Jozet. armen en de handwerkslieden hebben bijzonder het recht tot den H. Jozef te gaan en uit zijn leven voor deel Ie trekken, want ofschoon van koninklijken bloede en met Maria, de hoogste en heiligste der vrouwen, tot bruid, leefde hij toch als een arm werkman, en verwierf door den arbeid1 zijner handen, wat tot onderhoud der zijnen gevraagd werd. Daaruit blijkt, dat, wanneer wij den gtond der dingen beschouwen, de ar- zich niet vernederd behoelt te wa door zijn armoede. Nie4 alleen is zijn stand niet onteerend, maar elke arbeid kan. wanneer ware deugd den werkman bezielt, een adeldom wezen van verheven soort. Paus Leo XIII. L,e {/enslenjes. Er is niets, dat zoovele dingen poli tiek onbereikbaar maakt, als de politiek van het bereikbare. De strijd tusschen ideaal en werke lijkheid wordt eerst in de ideale wer kelijkheid van de eeuwigheid beslist. WerkelQke idealen richten zich dan opjhet eeuwige.^ Dien uw eigenbelang door de be langen van anderen te dienen. Waar het verstand ophoudt, begint het geloof. Wanneer gij de geloofsge heimen verstandelijk tracht te over-1 meesteren, doet gij als een kind, dat met een lucifer de sterren des hemels wil aansteken. Het is beter een goed mensch en een slecht kunstenaar, dan een slecht mensch en een goed kunstenaar te zijn. De Mammon. Het lot der volkeren wordt tegen woordig niet meer bepaald door ko ningen en keizers, door parlementariërs en intellectueelen, maar door industri- eele syndicaten en 't meest door finan ciers. Bijna alle beslissende onderhande lingen zijn verlegd naar het terrein van economie en financiën. Wanneer eenige getallen ziet, die achter deze beheerschers der wereld staan, dan verwondert men zich niet meer de verandering der verhoudingen, en tijd, waarin geld alles geworden n crediet beslist over leven en dood. In den nieuwsten tijd heeft een zoodanige concentratie van rijkdom plaats gevonden in enkele landen, vooral in de Vereenigde Staten van Noord Amerika, dat de beslissingen in den economischen strijd noodzake lijkerwijze in hun voordeel moeten uit vallen. De beide grootste banken van de wereld alleen reeds, de Chase Na tional Bank en de National City Bank, beschikken ieder over ongeveer twee milliard dollar kapitaalkracht, in den loop van de laatste zes jaren is het aantal der Amerikaansche banken door concentratie met ongeveer 20 °/0 minderd. Zelfs 15 °/0 van den parti culieren handel is onderworpen aan bankbeiangen.De transacties, die plaats hebben binnen het door hen gecon troleerde gebied, loopen in de duizen den millioenen dollars- De Amerikaansche gezant in Berlijn, Mr. Gerard, heelt onlangs gezegd, dat Noord-Amerika door ongeveer 500 fi nanciers en fabrikanten beheerscht wordt. In hun eigen land is hun poli tieke invloed niet altijd zoo klaar blijkelijk voor de economische ge beurtenissen is hij echter beslissend. Buiten Amerika intussclien treden de ware heersciiers steeds duidelijker naar voren. In den laatsten lijd zijn het nog bijnaalleen de leiders der wereldbanken, dieerover te beschikken hebben, wat in de van hen afhankelijke landen eigenlijk moet geschieden. Een typisch geval is de heerschappij van de Morgan-groep, die alleen in alle deelen der wereld, waarden tot Sociale actie. vindt U bij ons een prachtcoliectie K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenst.laan 10 - Amersfoort 'm UW Complete Meubileering Linten Carbonpapier Stencils Fa. H. ELZEHAAR LAN6ESTRAAT 84 TBL. 628 zaken te conslateeren zijn, die geen blijvende werking zullen blijken te hebben, zooals b.v. de zeer bijzondere situatie waarin de Russische landbouw ert en de zeer algemeene pro waardoor in het buitenland de Binnenland Ieder welopgevoed mensch moet eten, dat hij een „Socialen plicht van stand" te vervullen heeft, dat wil zeg gen, dat hij trachten moet naar best vermogen mede te werken, om het sociale streven van alle standen te bevorderen. Het gaat met dien plicht evenals met het gebod om te zorgen voor de ziel en het lichaam van zijn naaste. Waar een drenkeling den wal zoekt te bereiken, daar moet iedereen hem behulpzaam zijn. En hoe hooger';edeling. de stand, hoe meer ontwikkeld het c. De melhode begrip, hoe rijker de hulpbronnen, hoe krachtiger de invloed des te grooter is ook de verplichting om de hand uit te steken ter aanbieding van sociale hulp. Hoe jammer, dat velen zulks niet begrijpen. Hoe treurig, dat allen niet De Crisis. Prof. Dr. Minderhout uit Wagenin- m, hield een rede over: „De crisis den landbouw". In den aanvang wees spr. op het feit, dat een crisis in den landbouw menig maal een apart karakter heeft en veelal onafhankelijk staat van de industrie. Het samenvallen van de huidige land bouwcrisis met die in het algemeen, maakt de gevolgen ongetwijfeld ernsti ger en langduriger dan wanneer èn industrie èn handel zich in een bloei hadden mogen verheugen. Voor deze crisis is de kiem reeds de oorlogsjaren gelegd, toen de productie in overzeesche gebieden ge weldig is uitgebreid, om in de groote vraag uit Europa, waar men noodge dwongen de bodemproductie sterk had moeten inkrimpen, te voorzien (g'aan, suiker). Zoodra Europa na den vrede zelf weer zijn normale produceering hervatten wilde, is de concurrentie strijd met de nieuwe productie-gebieden en met de vergroote productie in andere culiuurstreken ontbrand en is voor de landbouwers in ons land een moeilijke tijd aangebroken. Dezen toch ondervonden toen de nadeelige gevolgen van de hooge pro ductie-prijzen uit de oorlogsjaren, welke oorzaak geweest zijn van hooge landprijzen, pachten en landarbeiders- loonen. Gezien van het standpunt van den boer, vormen deze posten onder deden van zijn onkostenrekening en wel deelen, waarin moeilijk op korten termijn wijziging is te brengen. Uit het verloop der prijzen van akker bouw en veeteeltproducten, alsmede uit de resultaten van gecontroleerde landbouwboekhoudingen kan met groote zekerheid worden afgeleid, dat de pe riode van 19t9-1929 een periode was met gemiddeld zeer magere bedrijfs resultaten, waardoor de in de oorlogs jaren gemaakte reserves voor het groot ste gedeelte verdwenen zijn. Zal de nu heerschende noodlottige toestand in den landbouw weer even lang duren als de landbouwcrisis it de 19e eeuw? Om deze vraag te onderzoeken moet op de eerste plaats worden nagegaan welke de oorzaken van de enorme prijsdaling zijn. Er zijn verscheidene oorzaken, die ongetwijleld duurzaam een grooter aan bod van belangrijke landbouwproduc ten zullen teweeg brengen. Als zoodanig kunnen worden ge noemd a. Het steeds algemeener worden van het kunstmestgebruik. De resultaten van plantenver landbouw wordt aangemoedigd. Verder zijn er nog toevallige oor zaken van den grooten prijsval in 1929. Alles gecombineerd, zal onze akker bouw in hoofdzaak de concurrentie met het buitenland aan kunnen, mits de productie-kosten worden verlaagd. Wat de suikerbieten betreft, het is de vraag of deze cultuur tegen het suikerriet zal zijn opgewassen. De oorzaak ten aanzien van veeteelt en tuinbouwgewassen ligt voornamelijk in de vraag. Over geheel de aarde gerekend, vindt de meerderheid der menschen nog al tijd haar bestaan tn den landbouw en daar de landbouw internationaal is volgt daaruit, dat de meerderheid der menschen direct door de crisis getrof fen worden. Direct door deze land bouwcrisis worden getroffen de onder nemers, van wie thans reeds velen straatarm geworden zijn. In verhouding tot de prijzen der producten zijn de loonen op het platteland echter nog onevenredig hoog. De waarde van den grond is sterk achteruit geloopen, terwijl de pachten ongeveer met de helft gedaald zijn. Na afloop van den pachttermijn kunnen de pachters (de helft der boeren en tuin ders uitmakend) indien ze het nog zoo lang houden kunnen, hun bedrijfskos ten sterk verminderen. De positie van de pachters is daardoor relatief gun stiger dan die der eigen boeren met hypotheek op hun bedrijf. Ook voor hen. die indirect van den landbouw leven, d.i. voor het geheele platteland, is deze tijd een bijzonder zware. Momenteel kunnen practisch de pro ductie-kosten alleen van beteekenis worden verlaagd door drastische be sparing op arbeidsloon en dat zou uit sociaal oogpunt zeer te betreuren zijn. Met cijfers kan echter worden aange toond, dat er geen andere weg openstaat indien de prijzen niet beter worden. Begrijpelijk is het in de gegeven omstandigheden, dat de Overheid zich tot laak stelt, waar mogelijk de gevol gen van de crisis te verzachten. Voor den akkerbouw is reeds het een en ander gedaan. Thans echter gaan ook veeteelt en landbouw de volle aandacht vragen. Eventueele steunmaatregelen voor deze laatste vormen van bodem productie zijn uitermate moeilijk, daar men hier met overwegende export bedrijven te doen heeft, welker pro ducten door het buitenland in steeds sterkere mate geweerd worden. Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. Amsterdam Openbare landweg versperren: J.M. woonpl. onbekend f 25 of 10 d. TrekhondenwetPh. v. D. Pulten f5 of 2 dagen. RustdagbesluitH. de O. Laren schuldig zonder strafoplegging. Loopen op verboden grondC. v. V. Hilversum f 15 of 6 d., T. F. id. Leerplichtwet: A. v. d. II. Stouten- burg f 3 of 1 d., P. v. d. H. ldJ. V. Amersfoort f5 of 2 d. J. v. d. B. vrijspraak. Geen richting aangeven: J. v. A. Hilversum f 10 of 4 d. Met auto linas rijdenW. C. v. B. Arnhem f 10 of 4 d. Veiligheid van verkeer in gevaar brengen P. H. A. H. Gouda f 25 of 10 d. Verboden weg berijdende P. Utrecht 50 cent of 1 d. Wielrijden onder invloed alcohol: T. K. Amersfoort f25 of 10 d. Auto zonder rood achterlichtE. v. R. Nijkerk f2 of 1 d„ A. v. d. B. Stoutenburg id. Wielrijden zonder belP. H. Spa kenburg f 2 of 1 d., H. v. P. Soest id. Geen nummer of rijbewijsM. S. Zwollekerspel f3 of 1 d., H. de G. Spakenburg id., J. v. W. Driebergen f5 of 2 d. Autorijden zonder spiegelW. A. Apeldoorn f5 of 2 d. Te Soest vee los laten loopen: H. H. aldaar f4 of 2 d. Wateren buiten urinoir te Amersfoort: B. aldaar f 3 of 1 d., C. A. S. Am sterdam id. In Soest venten zonder vergunning: W. W. zwervend f2 of 1 d. idem in Baarn: j. C. Amsterdam f2 of 1 d. Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten, Pot 90 ct., Tube SO cl. Zeep 60 ct. Kerknieuws Warenwet vrijspraak. StraatschenderijE. v. d. W. Stroe f 10 of 1 week tuchtschool, H.^A. A. Maarn berisping, G. M. id. Aartsbisdom Utrecht. De Aartsbisschop van Utrecht heeft benoemd tot kapelaan te Montfoort den Wel- eerw. heer F. L. Koning; tot kapelaan te Renkum den Weleerw. heer H. H. Kruse. Naar Rome. Mgr. Jansen, Aartsbisschop van 1 Ulrecht, zal zich korten tijd na Paschen naar Rome begeven, tot het afleggen i van het olficieele vijfjaarlijksche bezoek i aan den Paus, om mededeelingen te doen betreffende den toestand in het Aartsbisdom. Kevelaer. De bedevaartsplaats Kevelaer is in 1931 door niet minder dan 600.000.' pelgrims bezocht. Van de buitenland-jl sche pelgrims waren het vooral Neder-j landers, die een bezoek aan dit be-l kende Maria-oord kwamen brengen.' H. Maarn 110 of een week tuchtsch., G. v. B. W P. v. d. W. id. DronkenschapC. G. Baarn f 10 of 4 d. Keur waterschap Eemnes: E. de G. aldaar f5 of 2 d. „dry-farming" gebruik van machines in den overzeeschen landbouw. e. Het overbodig worden van vele paarden. De gevolgen van deze factoren zul len blijvend zijn. Daarnaast zullen oor- v. B. Woudenberg-f 10 of 4 irri mill voor Damestasschen Koffers eo alle soor ten fijne Lederwaren LANGESThAAT I05-AMERSFOORT

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1