Kastpapier
Punaises
Belangrijke kennisgeving
A. J. J y.Nimwegen, Bloemend. Binnenp. 2, Amersfoort
Schoonmaak
Allerlei
Het beste Adres
G. A. Keuneke
Kantoor en Drukkerij Lang eg r acht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
Dc Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 18 Maart 1932
ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren.
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Vijf en Veertigste Jaargang - No. 99
Volharding is niet alleen noodig om
te slagen, maar ook om goed werk te
leveren. De aanhouder wint, ook waar
hij werkt voor anderen.
Epistel en Evangelie.
Palm-Zondag.
Les uit het boek Exodus; XV. 27-
XVI, 7.
In die dagen kwamen de zonen
Israel's in EHm, waar twaalf water
bronnen en zeventig palmboomen wa
ren; en zij sloegen hunne tenten op
bij de wateren. En van Elim vertrok
ken zij. en de gansche menigte der
zonen Israel's, kwam in de woestijn
Sin, die tusschen Elim en Sinal ligt,
op den vijftienden dag van de tweede
maand sedert zij uit Egypte vertrokken
waren. En de gansche vergadering der
zonen Israel's morde in de woestijn
tegen Mozes en ASron, en de zonen
Is.aei's zeiden tot hen: Achi dat wij
Bestorven waren door de hand des
leeren in Egypteland, toen wij bij de
vleeschpotten zaten en brood aten lot
verzadiging! Waarom hebt gijlieden
ons uitgevoerd naar deze woestijn, om
het gansche volk van honger te doen
sterven
En de Heer sprak tol Mozes: Zie,
Ik zal voor u brooden uit den hemel
doen regenen! Dat het volk uitga en
inzamele zooveel als voldoende is voor
eiken dag; opdat Ik het op de proef
stelle, of het in Mijne wet wandelt, al
dan niet. Doch op den zesden dag
moeten zij toebereiden wat zij indra
gen, en dit zal het dubbele zijn van
hetgeen zij voor eiken dag plegen in
te zamelen.
En Mozes en Afiron zeiden tot al de
zonen Israel's; Dezen avond zult gij
weten, dat de Heer u uit Egypteland
Eevoerd heeft, en morgen zuil gij des
leeren glorie aanschouwen.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheüs; XXI, 1-9.
In dien tijd, toen Jesus Jeruzalem
genaderd en te Bethfage aan den olijf
berg gekomen was, zond Hij twee
zijner leerlingen en zeide tot hen:
Gaat naar het vlek, dat tegenover u
ligt; en aanstonds zult gij eeneezelin
vastgebonden vinden en een veulen
met haar; maakt ze los en brengt ze
tot Mij. En zoo iemand u iets zeggen
mocht, zegt dan: De Heer heeft ze
noodig; en terstond zal hij ze laten
gaan. Dit alles nu is geschied, opdat
vervuld zoude worden wat gesproken
is door den Profeet, die zegt: Spreekt
tot Sion's dochter: zie, uw Koning
komt tot u, zachtmoedig, zittend op
eene ezelin en op een veulen, het jong
eener jukdragende. De leerlingen nu
gingen en deden zooals Jesus hun be
volen had. En zij brachten de ezelin
en het veulen, en legden hunne klee
deren daarop en deden Hem daarop
zitten.
En de zeer talrijke schare spreidde
hare kleederen op den weg, en anderen
sneden takken van de boomen en
strooiden die op den weg. En de
scharen, die vooruitgingen en die
volgden, riepen en zeiden: Hosanna
den Zoon van David! Gezegend Hij,
die komt in den naam des Heeren
Liturgische Kalender.
Week van 20-26 Maart.
N B. Tot en met Donderdag Prefatie
van het H. Kruis.
Zondag 20. Palmzondag. Palmwijding.
Mis Domine ne Jonge, zonder Gloria.
In stille Missen het laatste Evangelie
van Palmwijding. Pref. v. H. Kruis.
Maandag 21. Mis van den dag, 2e geb.
H. Benedictus.
Dinsdag 22. Mis van den dag, 2e geb.
voor Kerk of Paus.
Woensdag 23. Mis van den dag, 2e
geb. voor Kerk of Paus.
Donderdag 24 Witte Donderdag. Mis
nos autem, Gloria, Credo, Processie
en ontblooting der Altaren.
Vrijdag25.Goede Vrijdag-plechtigheden
Zaterdag 26. Paasch-Zaterdag (Paascli-
nacht), Gloria, Prefatie en Commu-
nicantes van Paschen.
De Lijdensweek.
Dit is het vreemde geworden van
ons leven: dat wij het hoogere rege
len naar het lagere. De zorgen voor
het tijdelijke nemen bijna heel ons
wezen in beslag, en als wij nog eenige
oogenblikken zouden hebben om ir
onszelf te keeren is daar al de af
leiding van buiten, welke ons weer
losrukt uit onze beschouwing. Daarom
moet de inkeer van ons. gewone men-
schen, al zéér sterk door innerlijke
beelden geboeid worden, wil zij vrucht
dragend worden voor ons zieleleven.
ülk een reeks beelden, welke ons
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL. 130»
AMERSFOORT
Piano's - Orgels - Radio
sterk kunnen beïnvloeden, houdt de
Kerk ons voor oogen in de Lijdens
week: de hoogste toppen der liefde
Gods worden zichtbaar in het lijden
in Zijn Zoon.
Door met liefdevolle beschouwing
te naderen tot die tooneelen van Gods
barmhartigheid krijgen wij óók een
dieper inzicht in onzen eigen groolen
nood. Want reeds in het Evangelie der
Palmwijding treedt héél het mensche-
iijk wezen voor ons met zijn zucht
naar groot geluk en heerlijkheid en al
zijn laagheid van nijd en vuilen harts
tocht: daartegenover staat de groote
Ontferming en de menschgeworden
Liefde. De vragen van ons arme, ja
gende hart worden hier beantwoord
één voor één: het wordt ons duidelijk,
dat wij de levenswaarden juist van den
verkeerden kant opvattendat wij, die
geestelijk moesten zijn, en moesten
werken voorde eeuwigheid, zéér tijde
lijk zijn in onze opvattingen en te veel
werken voor het lichaam. In de figuren
van het lijdensverhaal: |udas, Kaïphas,
Pilatus en Herodes treden ons even
zooveel vertegenwoordigers tegemoet
van de menscheiijke hartstochten, en
wij zullen bevinden, dat wij allen iets
van den verrader en den Farizeër en
den twijfelaar en den zinnelijken mensch
ons omdragen.
Zeker, daardoor wordt onze inner
lijke rust verstoord. Wij meenden, dat
alles goed was en in de juiste richting
liepWij vasten tweemaal in de week
en geven de tienden af van alles, wat
wij winnen. Verder danken wij God,
dat wij niet zijn ais de overige men-
schen, dieven, onrechtvaardigen en
overspelers. Doch staande voor Chris
tus' gruwelijk Iicha3ms- en zielelijden
komen wij tot de overtuiging: dat er
ook aan ons véél ontbreken moet, want
Hij heeft voor ons allen geleden en
het treft ons, dat Zijn vurigste leerling
Hem verloochende. Wij leeren zien in
de afgronden van het menschenhart
zeer groote zelfzucht, welke zoo laf
kan wezen en domme begeerte, alles
te regelen naar het oogenblikkelijke en
tijdelijke. Zóó zijn wij allen: en wan
neer wij na de beschouwing van onze
kwalen op onszelven bleven aange
wezen, zou de eenige oplossing voor
de wanhoop onzer harten de oplossing
van Judas zijn: den wegwijzer van hen,
die Jezus gevangen namen. Maar juist
omdat wij tegenover alle menscheiijke
ellende in deze lijdensweek heel de
grootte van Gods liefde zien, wordt
ons hart weder met hoop en troost
gevuld, omdat ook wij overtuigd wor
den, dat Hij gekomen is, om Israël te
verlossen uit de ellenden, welke het
omringt en die het draagt in eigen
boezem.
Het menschenleven is veel kommer
en verdriet: en de meest uitgelatenen
onder ons zijn dikwijls de dragers van
de grootste pijnen. Zoo willen wij
onzen troost gaan zoeken bij datgene,
dat onze smart alleen maar vergrooten
kan: want al het tijdelijke, dat wij
bijeengaren of dat wij ons verwerven,
is alléén in staat den honger naar hel
geestelijke en eeuwige, waarvoor wij
geschapen zijn, nog gevoeliger te maken.
Mochten wij deze week ondervinden:
dat hier, bij den lijdenden Jezus, onze
hoop ligt en onze groote vertroosting;
want hier weten wij zeker, dat, al wordt
ons aardsche tentenhuis opgebroken,
wij een woning van God hebben: een
huis. niet met handen gemaakt, i
eeuwig in de hemelen, ons verworven
door Christus' kostbaar Bloed.
De Dagelljksche H. Mis
De dagelijksche H. Mis was te allen
tijde de geliefkoosde oefening van gods
vrucht van zoo velen, die machtig
werkten tot heil van Kerk en Vaderland.
Zoo deed de H. Lodewijk, koning
van Frankrijk, hij hoorde dagelijks zelfs
twee H.H. Missen. Sommige hovelingen
waagden het dit af te keuren, dewijl
volgens hen die lijd beter ware besteed
aan de belangen van den Staat.
Wat gaf de vrome vorst tenantwoord?
„Ziet toch eens, hoe bezorgd die
lieden zijn Ik verzeker U, dat, wanneer
ik het dubbele van dien tijd doorbracht
met 'jacht of spel, niemand hunner
ook maar één woord van afkeuring
zou laten hooren."
Zoo deed ook de H. Hedwigis, her
togin van Polen. Dagelijks woonde zij
KANTOORBOEKHANDEL
wR F. A. TULP Bh
UngMtr. H to. Krommttr. TEL iU
met geheel haar hof de viering der
H.H. Geheimen bij.
Kon zij het, zoo woonde de vrome
vorstin zelfs meerdere H.H. Missen
bij en daarbij bad zij altoos geknield,
zelden leunend, som? zelfs plat ter
aarde gebogen.
De eerbiedwaardige Maria Christina
van Savoye, koningin van Napels,
voerde aan haar hof het vrome gebruik
om dagelijks twee H.H. Missen te
hooreneene om God te bedanken
voor de ontvangen weldaden, en een
tweede om Hem te smeeken om nieuwe
gunsten te verleenen.
De H. Jeanne d'Arc, de herderin,
die Frankrijk bevrijdde uit de macht
der Engelsche veroveraars, begaf zich,
wanneer zij met 't leger te velde was,
naar de naastbijzijnde kerk en woonde
er met engelachtige godsvrucht de
H. Mis bij.
Zoo deed ook Thomas Morus, de
groot-kanselier van Engeland onder
den ongelukkigen Hendrik VIII. Eens
liet hem de Koning op het uur der
H. Mis roepen.
„Een weinig geduld 1" antwoordde
hij, „eerst moet ik een hooger souverein
mijn hulde bieden. Het past, dat ik
tot het einde toe de „audiëntie van
het hemelsth hof bijwone."
„Maar zoo kunnen toch niet allen
doen I" Niet allen, wij geven het gaarne
toe. Zoo zouden heel wat huismoeders
met een druk gezin en vele kleine
kinderen niet kunnen noch zelfs mogen
doen zoo kuiuien niet sommige lieden
in dienst van spoor, post en andere
betrekkingen; zoo kunnen bezwaarlijk
sommige lieden, die dag aan dag vroeg
op reis moeten.
Zoo kunnen niet allen, wij geven
het gaarne toe, maar toch, wat zouden
velen meer zoo kunnen doen. wanneer
het hun ernstig gemeend was.
onafscheidelijk verbonden met dat
ons allenprivaat-moraal doet tekort
aan den zedelijken ernst van den
mensch; alle stoffelijke en geestelijke
belangen hangen op het nauwst.' samen;
opgehoopte rijkdom kweekt armoede
in alle mogelijken zin; de levenskom
mer der menigte is ónze nood.
In duizenden harten leeft het op. De
geschiedenis onzer jaren beeft een ge
weldige les gegeven.
lïen wij haar verstaan? Niet haar
wegdekken onder een groot woord:
een belangrijke strooming van onzen
ijd" en aan den oever zittend het
len stroomen. Zullen wij, elk voor ons
en samen luisteren, en opstaan en ons
zelf, ons leven herzien?
In duizenden harten leeft het op.
Handen zoeken handen... Het moét
tot samen-werking komen, opdat daar
uit een gelouterde nieuwe samenleving
opgroeie.
Roeping.
Wel hem, die zijn leven als een
roeping leeft. Hij is rijk, immers ge
dragen door de Eeuwigheid. Hij is
sterk, want hij staat voor een taak en
wie voor een taak staat leeft gespan
nen. Hij leeft met zijn geheele ziel, niet
half. De geroepene is bezield en over
wint alom zijn zwakheid. Hij staat uit
zijn traagheid op tot de daad. En de
daad is zijn vreugde. Roeping staalt
onzen wil, vormt ons karakter, maakt
ons leven groot, vol, blij...
Goddank, dat wij het gezegend ge
heim der roeping kennen.
Couranten
,Neen, ik ben volstrekt geen kwezel,
ar ik verklaar dan toch, dat onze
groote Nederlandsche niet-katholieke
couranten voor de Roomschen gevaar
lijk zijn. En gewoonlijk juist het meest
voor hen, die na enkele jaartjes school
te hebben geloopen, meenen, dat zij
meer-ontwikkeld zijn. Neutrale couran
ten bestaan er eenvoudig niet, ook
niet in Nederland".
Mgr. Dr. Poels.
Samenleving.
Samen-leving is in vele gevallen er
voor een groot aantal burgers een bit
ter, ijdel woord.
De droefheid dezer wereld is, dat
geen samen-leving is.
Men noemt het samen-wc
men-werken, samen-concurreeren wel
samen-leving, maar men „leeft" niet
samen.
leder voor zich met het stichte
lijke toevoegsel: God voor allen
ieder voor zich zonder veel besef
van zedelijke verantwoordelijkheid voor
de gemeenschap.
Op z'n best voelt men zich één met
zijn partij, die zekere belangen in be
scherming neemt, met de richting,
waarin men eigen geestelijke goederen
veilig acht; maar het woord gemeen
schapszin klinkt als een luidende schel.
Men bouwi een muur om zijn tuintje,
kweekt zijn bloemen en vruchten en
is blij met het woord, dat de roos die
zichzelve tooit, meteen de gaarde siert.
Weloverwogen naastenliefde begint bij
huis. Ben ik mijns broeders hoeder?
Men heeft met zichzelf genoeg te doen
":n met zijn eigen haard en hof; en
,als alle gezinnen goed waren zou de
maatschappij van zelf verbeteren".
„Laat krijgen en schanden en rooven
en branden", zong Jan Luyken, „wa
schaadt het, wat schaadt het den vro
men
Maar baan breekt zich hooger en
heiliger beschouwing. Nieuw is ze niet.
Maar nö vraagt ze ruimte met luide
stem en diepen ernst: een verjongd
besef van zedelijke verantwoordelijk
heid, een vernieuwing van broederzin.
In duizenden harten leeft het op, in
tallooze kringen wordt het gevoeld:
het levensgeluk van den enkeling is
Bij deze bericht ondergeteekende dat zijn van ouds en gunstig OPTICIf
bekende zaak in Uurwerken is uitgebreid met een speciale afdeeling UI I Itfc
Enorme sorteering Brillen. Alle reparatiën. Deskundige uitvoering.
Levering van Brillen volgens voorschrift van HM. Doctoren.
Dus voor een Bril of Pince-Nez naar
De briefjes moeten zijn ingeleverd uiter
lijk Donderdag 24 Maart 1932, voorm.
10 uur, ten Gemeentehuize Eemnes.
Mijnhardt's
La xeer tablet ten
on zonder Kramp of Pijn.
Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
Uit den Omtrek
Amersfoort
Uitspraken Kantongerecht.
Door rumoer nachtrust verstoren
(verzetzaak) J. B. Eemnes vrijspraak.
Drankwet: H. B. Soest f5 of 2 d.
InvaliditeitswetE. H. Barneveld
10 x f 1 of I d., E. v. d. G. Barneveld
x 50 ct. of 1 d.
Ongevallenwet: A. J. W. v. d. H.
Amersfoort f5 of 2 d., G. M. Amers
foort f 10 of 4 d.. S. Arnhem f 15 of 6 d.
Trekdier onbeheerd latenT. v. H.
Scherpenzeel f3 of 1 d.
Als opkooper geen doorl. register
aanhoudenL. L. v. B. Soest f 25 of
10 dagen.
Te Amersfoort zonder schrift, ver
gunning op een stoep voorwerpen
plaatsen P. B. v. D. aldaar 11 of 1 d.
Te Soest ventenJ. M. zwervend
f2 of 1 d.
Te Amersfoort vuilnis in gracht vegen:
H. B. aldaar f 3 of 1 d.
Wielrijden zonder lichtW. J. F.
Hoogland f 5 of 2 d„ A. T. F. Amers
foort idem.
Wielrijden zonder belA. A. B
Amersfoort f 1 of 1 d.
Bocht afsnijden met rijwielM. C
v. d. B. Amersfoort 50 ct. of 1 d
Autorijden de veiligheid van verkeer
gevaar brengenG. L. Hilversum
f 20 of 10 d., J. A. P. Apeldoorn f 10
of 4 dagen.
Geen nummer- of rijbewijs: II. P.
Scherpenzeel f 3 of I d., R. J. Maarssen
id., P. P. A. v. R. Amsterdam f5 of
2 d., A. V. Amersfoort id.
Zonder voldoende rood achterlicht
K. H. L. Beverwijk f 2 of 1 d„ J. B.
Weesp id.
Auto onbeheerd laten zonder afge-
zetten motorG. N. V. Hilversum f 1
of 1 dag.
geeft menige huisvrouw en dienstbode ruwe
en roode werkhanden. Deze worden weder
om spoedig gaaf, zacht en blank door Purot
Voor
Fiimi - lull - fliii'lt:
F*. R. VAN DEN BURG
I Arnb.str. Oevestigd sedert 1887
I
TLinfen
Carbonpapier
Stencils
Fa. H. ELZETIAAR
LAN6E5TRAAT 84 TEL. 528
Hoogland
In een dezer dagen gehouden ver
gadering der leden van de R.K. Kies-
vereeniging te Hoogland, werd aange-
nen de volgende motie:
..De R. K. Kiesvereeniging „Voor
God en Vaderland" te Hoogland, ver
tegenwoordigend pl.m. 500 leden, in
algemeene ledenvergadering bijeen op
Zondag 13 Maart 1932;
„spreekt haar diepe teleurstelling en
'eroniwaardiging uit over de houding
van een deel der Katholieke Eerste
Kamerleden, die door hun tegenstem
men de pachtwet hebben doen verwer
pen en alzoo de arme pachters in de
handen der duistere machten drijft,
zoodat zelfs Mgr. de Aartsbisschop
een schrijven uitvaardigde om de boeren
te waarschuwen, niet te luisteren naar
die vogelaars maar alleen zich in
B. T. B. ie vereenigen
„dringt er met kiem op aan bij de
betrokken partij-instanties dat zoo iets
niet meer zal plaats hebben;
„besluit deze motie ter kennis te
brengen aan het Bestuur van de R. K.
Staatspartij, den Rijkskieskring Utrecht
en de Pers.
Namens de Kiesvereeniging,
J. G. v. d. Hengel, secretaris.
Hoogland, 15 Maart 1932.
Burgerlijke Stand.
Ondertrouwd: Th. Traa en W. J.
Munster. Overleden: Jacoba R. van
Rossum, 50 j., echtg. v. W. de Klerk.
Alweer een.
De Zweedsche geldman Kreuger, die
_jo ongeveer het wereldmonopolie in
de lucifersfabricage bezat, heeft zich
dezer dagen van het leven beroofden
weer onrust veroorzaakt in de finan
cieele wereld.
Het schijnt, dat die financieele we
reld maar niet tot rust kan komen.
Den laatsten tijd was er iets van een
opleving, van een terugkeer van ver
trouwen te bespeuren.
Daar komt nu echter opeens eer
financieele debacle den toestand weer
ernstig verstoren. Het Zweedsche luci
fers-concern blijkt aan ernstige crisis
kwalen te lijden. En zoo komen weer
nieuwe versperringen op den weg
hel herstel.
Andermaal is gedemonstreerd,
schrijft De Morgen, dat het uitbouwen
grootsche, wereld-omspannende
:rns hoe commercieel en ratio
neel alles ook in theorie moge zijn
tot de grootste gevaren kan leiden, als
daar slechts achter steekt de winst- of
machtsbegeerte van den enkeling
Hier was nu een man, die volgens
de moderne maatstaven van succes, tot
de allergrootste moest worden gere
kend. Hij stond hooger in de rang
orde der heerschappijen dan velen, die
met brieven van afstamming en pronk
van titels en glans
Dat was niet alleen met lucifers
maken verdiend. Maar ook door spe
culatie, dat wonderlijke spel van geld-
maken uit niets, van wegzuigen der
verdiensten uit den arbeid van milli-
oenen naamloozen en ongetelden.
En toen kwam de krankzinnige na-
oorlogstijd, die staten tot bedelaars
maakte in de portieken der geldmen-
schen.
Zij waren edelmoedig, ja. ze hielpen
de noodlijdenden uit den put, maar ook
dat verschafte hun nieuwe winsten. En
onder die geldverstrekkers was Ivar
Kreuger een der meest coulante.
In 1926 was het eerst Griekenland,
dat eer. millioen dollar van hem te
leen kreeg. Rente maar 8'/j procent.
Dan komt Ecuador aan de beurt: 2
millioen dollar tegen 8 procent. Joego
slavië volgt: 22 millioen voor 6 pet.
Ook Duitschland hapte en leverde
de geheele winst op lucifers uit aan
den Zweedschen magnaat, omdat hij
zoo goedgunstig was geweldige lee
ningen te verstrekken.
Hij haalde nog veel meer binnen
zijn machlsfeerfoankëri in Zweden,
ijzermijnen in Scandinavië en Noord-
Afrika, De Ericson Telefoonfabriek,
goudmijnen
Welk een „rijk"-besteed leven I Welk
een groot man 1 Hoe kon men van hem
zeggen, dat hij „geslaagd" was!
En zie: de pyramide wankelt. Zij
stond op haar kop. De machtige,
waarvoor regeeringen bogen, moest
zelf om credieten gaan bedelen in
Wallstraat. Daar wilde men er natuurlijk
ook zoo goed mogelijk een slaatje
uit slaan.
De onderhandelingen vlotten niet
hard. De machtige, bezeten door de
passie van geld-verdienen, zag zijn
levenswerk scheuren en wankelen.
Hij kende het leven niet in hooger
verband, hij wist van geen eeuwig
heidsmaatstaven af.
En dan is de consequentie, onaf
wendbaar en gruwelijk fataaleen
leven, waaraan macht en rijkdom ont
zinken, is niet langer waard geleefd
te worden...
Nu zijn de beurzen geschokt en de
val van dezen eene maakt slachtoffers
over heel de wereld.
Doch het meest wordt men geschokt,
ais men denkt aan het tragische ziele
leven van dezen groote en machtige.
De rijkdom maakte hem arm en ramp
zalig, een slachtoffer van de zwartste
wanhoop.
Hoe zeer zijn in onze huidige wereld
de begrippen „succes" en „rijkdom"
en „macht" toch vervalscht
Onder Ouder-Amstel is afgebrand
een boerderij. De brand is ontstaan
door het ontploffen van een benzine
lamp, die de 23-jarige knecht gebruikte
voor het koken van water. De man,
die alleen thuis was, vloog in brand.
Hij is toen naar buiten gesneld en in
een sloot gesprongen, waarna hij later
op het droge is gebracht. Met ernstige
brandwonden is hij ter verpleging op
genomen in 't Ziekenhuis. De boerderij
- - brandde geheel af. Alleen het vee kon
waardigheid zijn worden gered.
bedeeld. Want hij had geld, een zee De eigenaar was pas vier dagen
geld, een oceaan van geld. verzekerd.
Eemnes
Verhuring bij gesloten briefjes (on
gezegeld) van hooi- en weilanden en
dijken, eigendom van het Waterschap
Eemnes. De voorwaarden liggen ter
inzage ten Qemeentehuize van Eemnes.
voor Oamastasschen
Koffars en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAAT I05-AMERSF00RT