A.H.v.NieuwkerkN,v.
Kastpapier
Punaises
In Cairo-, Mouquotte-, Haarvelours
en Boucléloopers
Allerlei
Het beste Adres
G. A. Keuneke
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
Post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 1 April 1932
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren.
Advertentien moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang j- No. 1
Men moet tevreden zijn met de plaats,
welke men inneemt; er zijn altijd men-
schen, die het slechter hebben.
Epistel en Evangelie.
Eerste Zondag na Paschen.
Les uit den eersten brief van den H.
Joannes; V, 4—10.
Zeer geliefden! Al wat uit God ge-
boren is overwint de wereld; en dit
is de overwinning, welke de wereld
overwint: ons geloof. V/ie is er die
de wereld overwint, tenzij hij, die
Eelooft dat Jesus de Zoon Gods is?
'eze is het, die gekomen is door
water en bloed, Jesus de Christus;
niet door het waler alleen, maar door
het water en het bloed; en de Geest
is het, die getuigt dat Christus de
waarheid is. Want drie zijn er, die
getuigenis geven in den hemel: de
Vader, het Woord en de H. Geest; en
deze drie zijn één. En drie zijn er, die
getuigenis geven op de aarde: de
Geest en het water en het bloed; en
deze drie zijn één. Indien wij de ge
tuigenis der menschen aannemen, de
getuigenis van God is meerder: dit
toch is de getuigenis van God, welke
meerder is, dat Hij aangaande Zijnen
Zoon getuigd heeft. Wie gelooft in den
Zoon Gods, heeft de getuigenis Gods
in zich.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; XX, 19—31.
In dien tijd, toen het avond was,
op dien dag, den eersten dag der week,
en de deuren, waar de leerlingen ver
gaderd waren, uit vrees voor de Joden
waren gesloten, kwam Jes is en stond
in het midden en sprak tot hen
Vrede zij u! En na dit gezegd te heb
ben, toonde Hij hun zijne handen er
zijne zijde. De leerlingen dan waren
verblijd, dat zij den Heer zagen. Weder
om dan sprak Hij tot henVrede zij
ui Gelijk de Vader Mij gezonden heeft,
zend ook Ik u. Als Hij dit gezegd had,
blies Hij over hen en zeide hunOnt
vangt den Heiligen Geest! wier zonden
gij zult vergeven, dien worden zij ver
geven, en wier zonden gij zult houden,
die zijn gehouden.
Thomas nu, die Didymus genoemd
wordt, een van de twaalf, was niet
met hen, toen Jesus kwam. De andere
leerlingen zeiden dan tot hemWij
hebben den Heer gezienDoch hij
sprak tot henAls ik in zijne handen
het indruksel der nagelen niet zie en
mijnen vinger in de plaats der nagelen
niet steke en mijne hand niet legge in
zijne zijde, zal ik het niet gelooven,
En acht dagen later waren zijne
leerlingen weder binnen en Thomas
met hen. Jesus kwam met geslotene
deuren en stond in het midden en
sprak: Vrede zij u! Vervolgens zeide
Hij tot Thomas: Steek uwen vinger
hierin en bezie mijne handen, en breng
uwe hand vooruit en leg ze in mijne
zijde, en wees niet ongeloovig, maar
geloovig! Thomas antwoordde en zeide
tot HemMijn Heer en mijn God
Jesus sprak tot hemOmdat gij Mij
gezien hebt, Thomas! hebt ge geloofd;
zalig zij, die niet gezien en geloofd
hebben.
Wel heeft Jesus in tegenwoordigheid
zijner leerlingen nog vele andere tee
kenen gedaan, die in dit boek niet be
schreven zijndoch deze zijn beschre
ven, opdat gij gelooven moogt, dat
Jesus is de Christus, de Zoon van God,
en opdat gij, geloovend, het leven
moogt hebben in zijnen naam.
Liturgische Kalender.
Week van 3—9 April
Zondag 3. Beloken Paschen. Tijdeigen,
Mis Quasi modo, Pref. v. Paschen.
Maandag 4. Maria Boodschap, 2e geb.
alleen in stille Missen H. IsHorus,
Credo, Pref. H. Maagd.
Dinsdag 5. H. Vincentius Ferrerius,
Pref. v. Paschen.
Woensdag 6. Mis als Zondag, 2e geb.
Concede, 3e voor Kerk of Paus, zon
der Credo, Pref. v. Paschen.
Donderdag 7. Mis als Zondag, 2e geb.
Concede, 3e voor Kerk of Paus,
zonder Credo. Pref. v. Paschen.
Vrijdag 8 Mis als Zondag, 2e en 3e
geb. als gisteren.
Zaterdag 9. Mis van O. L. Vr. Salvé
(bij vofiefmissen), 2e geb. v. d. H.
Geest, 3e voor Kerk of Paus, Pref.
H. Maagd.
IE vangelie verklaring.
Ie Zondag na Paschen.
Deze Zondag heet in 't latijn Do
minica in albis (depositis) d.i. Zondag
der afgelegde witte kleederen of witte
Zondag, omdat de nieuw-gedoopten
daags te voren hunne witte doopklee-
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano's - Orgels Radio
deren, welke ze acht dagen gedragen
hadden, hadden afgelegd. In onze taal
heet hij Beloken Paschen (beloken komt
van luiken; luiken beteekent sluiten;
beloken Paschen is dus hetzelfde als
besloten Paschen) omdat het octaaf
van Paschen geëindigd is.
Door het vasten gelouterd, door het
ontvangen der H. Sacramenten (bijzon
der de nieuwbekeerden door het H.
Doopsel) geestelijker wijze herboren,
genieten we nu de vreugde van het
nieuwe leven. De H. Kerk wekt ons nu
in haar Mis-liturgie met moederlijke
bewoordingen op, om het leven der
genade te bewaren en te voeden. „Als
pasgeboren kinderen moet gij naar de
geestelijke, onvervalschte melk (der
christelijke leering) begeerig zijn." Zij
wijst ons op de H. Communie als het
ware voedsel onzer zielen, waardoor
onze verrijzenis in Christus duurzame
vruchten van christelijk leven zal voort
brengen.
Het geloof nu is de grondslag van
dit christelijk leven en daarom drukt
de Kerk vandaag vooral op de nood
zakelijkheid en net voordeel van het
geloof in Christus: het geloof in Chris
tus maakt ons tot kinderen Gods, maakt
ons deelachtig aan de overvloedige
genaden der verlossing. Door dat ge
loof zijn wij als ledematen innig ver-
eenigd met ons Hoofd, Christus, en
deelen wij in de overwinning van Hem,
die gezegd heeft: „Ik heb de wereld
overwonnen".
Dit geloof nu staat onwrikbaar vast
want het berust op de verklaring van
God zeiven, die getuigenis heeft afge
legd van zijnen Zoon Jezus, gelijk de
H. Johannes in het Epistel zegt. Bo
vendien heeft Jezus zijn verrijzenis, die
de heerlijkste bevestiging is van zijne
goddelijke zending, ten duidelijkste aan
zijn apostelen bewezen.
Het ongeloof van den H. Thomas
aan Jezus' Verrijzenis is niet alleen
voor hem zelf maar ook voor ons
allen een aanleiding geweest dat Jezus
zich toonde. Thomas, die bij de eerste
verschijning des Heeren op den dag
van de Verrijzenis niet tegenwoordig
geweest was, wilde het verhaal van
zijn mede-apostelen aangaande Jezus'
verschijning niet gelooven. Het was
maar een inbeelding van hen geweest,
soort hallucinatie, Hij, Thomas,
zich niet door den schijn laten
bedriegen. „Indien ik mijn vingeren
niet gestoken heb in Zijne handen
(door nagelen doorboord) en mijn hand
gelegd heb in Zijne zijde (door de lans
geopend) zal ik het niet gelooven."
Deze woorden van twijfel en ongeloof
zijnvoorThomasen zijn mede-apostelen
alsook voor ons allen een aanleiding
geweest, dat Jezus acht dagen daarna
nogmaals aan Zijn apostelen verscheen
om Thomas op de minzaamste wijze
van zijn ongeloof te genezen. Ver
volgens sprak Hij tot Thomas: „Kom
hier met uw vinger en zie Mijne han-
:n kom met uw hand en steek
mijne zijde, en wees niet onge
loovig maar geloovig". Toen Thomas
zulks gedaan had wierp hij zich op
de knieën en riep uit: „Mijn Heer en
mijn God". De bekeerde Thomas heeft
daarna in Oost-lndië, waar hij den
Verlosser predikte, talrijke scharen ge
bracht tot het geloof in jezus Christus.
Moge zijn geloof ook het onze zijn, en
ditjgeloof de grondslag voor een chris
telijk leven en bidden we heden voor
de bekeering der ongeloovigen.
Leekenapostolaat.
Men spreekt van leeken-apostolaat,
'jjl het werk in hoofdzaak, ja vaak
uitsluitend door de leeken verricht
wordt. Dit sluit echter volstrekt niet
in, dat die arbeid zonder medehulp,
zonder leiding zelfs van de geestelijk
heid moet geschieden. Veel zal hier
dikwijls van de omstandigheden af
hangen; veel er van afhangen, of men
voor zich afzonderlijk, of wel als lid
ecner vereeniging zulk een apostolaat
beoefent.
Uit naastenliefde is ieder mensch
op zjjn tijd verplicht een leekenapos-
tel te zjjn.
Maar zij, die er den tijd en de ge
legenheid en de bekwaamheden voor
hebben, dienen ook zeker in een of
andere R. K. vereeniging dat aposto
laat uit te oefenen.
Louter het gebod der naastenliefde
KANTOORBOEKHANDEL
4 F. A. TULP BB
Langutr. 08 La. Krommutr. TEL 820
is voldoende om ons te verplichten
die werken te verrichten, die geëigend
zjjn om den evenmensch van het
kwaad te weerhouden, of hem tot het
goede te brengen. Immers wanneer
wij ons daaraan willen onttrekken,
geven wij blijk dat wij geen begrip
hebben vun hetgeen door de woorden
„gÜ zult uwen naaste liefhebben als
u zeiven" van ons verlangd wordt.
Daarom moet een ieder een leeken-
apostel zjjn door het goede voorbeeld,
en zal die plicht des te grooter zijn
naarmate zgn positie een hoogere is,
naarmate lijj meer door anderen
wordt gudcgcslagen en nagevolgd.
Muur vooral ook moeten het werk
ui den leeken-apostel vervullen zij,
die in overheid zijn gesteld, die een
maal rekenschap zullen hebben af te
leggen van de zielen, die aan hun zor
gen, maar daarom ook aan hun ver
antwoording zjjn toevertrouwd.
Ouders, die niet auders doen dan
arbeiden voor het maatschappelijk
heil hunner kindereu, voor hun licha
melijk welzijn en de ontwikkeling
van hun verstand, doch de zorg ver-
vaarloozcn voor hun godsdienstige
orming en hun opleiding tót deugd,
kortom, de zorg verwaarloozcn voor
hun ziel, zij begrijpen hun plicht als
leekcn-apostelen niet.
Heereu, en dames vooral, die ten
opzichte van hun dienstboden niet
anders doen dan nagaan of hun of
'mar werk goed gebeurt, en zich
•oorts niet bekommeren op hun
deljjk en godsdienstig leven, zjj be
grijpen hun plicht als leeken-aposte-
len niet.
Redenaars, die van God die heer
lijke gave van het woord ontvangen
hebben, doch liever in nutteloos niets
doen blijven voortdommelen, zjj be
grijpen hun plicht als Ieeken-aposte-
len niet.
Schrijvers, die de pen als
scherpsnijdend zwaard kunnen han-
tceren, doch dat zwaard liever laten
rusten en roesten dan het in dienst te
stellen van God en Zijn H. Kerk, zij
begrijpen hun plicht als leek-aposte-
len niet.
Dot de ouders gehouden zjjn om
hun kinderen ook deugdzaam en
godsdienstig op te voeden, geeft iede
re katholiek grif toe, al zjjn er helaas
ook nog al te velen, die dwalen in de
middelen, die zich hier reeds te veel
leek toonen, d.w.z. niet luisteren wil
len naar den wijzen raad en de ver
maningen der H. Kerk, die er een op
voedingssysteem op hun eigen houtje
op na houden, velen ook die maar al
te veel de waarheid van het spreek
woord uit het oog verliezen, dat
„woorden wekken, doch voorbeelden
trekken".
Tegen eerrooverlj.
Hier volgen tien geboden tegen de
eerrooverij, waartegen vooral tegen
woordig zooveel gezondigd wordt
1. Doe er nooit aan mee.
2. Wees verstandig. Vertel niet alles
over.
3. Bedenk, dat praatjes vaak bedrie
gen van „hooren zeggen" leert
men liegen.
4. Doe nooit aan iemand tekort.
5. Bedenk het woord van Shakespeare:
Die mijn goeden naam mij ont
rooft, pleegt een roof, die hem niet
rijker, doch mij doodarm kan maken.
6. Schaamt u iets ten nadeele van
anderen te zeggen.
7. Wees dus liefdevol.
8. Keer steeds eerst voor uw eigen
deur,
9. Oordeel niet, en gij zult niet ge-
ooideeld worden.
10. Trek eerst den balk uit uw eigen
oog en zie dan, hoe gij den splin
ter uit het oog uws broeders zult
trekken.
Werken.
Doe het werk dat vóór u ligt. Doe
het heden. Wie God wil kennen moet
Zijn werk doen. Doe heel beslist de
taak die u is opgelegd. Doe haar be
scheiden en dadelijk, leder heeft zijn
last en die van zijn naaste op te nemen
zooveel hij kan. Ieder heeft zijn plicht
te doen en ieder weet wat zijn plicht
Is. Als ge begint dan kunt ge.
Soms tornt de mensch er tegen op
en ziet de dagtaak als te lang, rede
neert ze weg en onttrekt zichzoo-
lang als dat gaat.
n zoodra wij den last opnei
moedig, niet vragend, den weg
gaan die Gods weg is, dan komen
imzinnige krachten die wij niet
en, en een Liefde, die wij niet
verwachten, ons te hulp.
Zullen wij den oogst zien of zullen
wij alleen maar mee helpen voorbe
reiden? Wij weten het niet.
Eén ding weten wij, dat het den
mensch goed is mede te werken aan
het groote werk dat in de wereld te
doen is en dat wij met open harten
en eerlijke samenwerking vertrouwend
de voleindiging aan Ood kunnen over
laten.
Brldtfen.
In het Tijdschrift voor Armwezen en
Maatschappelijke Hulp schreef Jhr. W.
A. Orth het volgende over „Bridge".
Het is een der mooiste kaartspelen
die in gebruik zijn. Het is hersensporl
van de eerste soort, een strijd van helder
inzicht tusschen de deelnemers, een
voortdurend trekken van conclusies uit
het spel en uit de mededeelingen van
de spelers. Er zit iets geweldigs ani-
meerend in. Alles gaat tegenwoordig
bridgen. Meisjes van 16 jaar hebben
hun clubs en sleepen hun vriendinne
tjes mee, soms aanvankelijk met tegen
zin, totdat ze ook door de bridge-woede
zijn aangetast. Immers: men moet
tegenwoordig kunnen bridgen, het is
een eisch van de beschaafde samen
leving, het behoort bij een goede op
voeding. Aldus redeneert men.
Het is een geweldige tijdvermorsing
en in den regel een bewijs van armoede
van geest. Immers, men komt niet bij
elkaar om eens van gedachten te wisse
len om elkaar wat beter te leeren
kennen en eikaars leven te verrijken,
neen, men komtbridgen. Daarbij
komt dat die vaste afspraken om te
bridgen zoo bindend zijn, (doordat
men bij afwezigheid het genot ook voor
alideren bederft), dat veel belangrijker
zaken daarvoor moeten wijken.
De gevolgen in het maatschappelijk
leven blijven dan ook niet uit. Het
bevordert alweer de uithuizigheid van
mannen en vrouwen beiden, en er
dreigt daardoor een maatschappelijk
gevaar, de bedreiging van een onzer
kostbaarste maatschappelijke instel
lingen het gezin. Deze maatschappe
lijke misstand is, als vele anderen,
voortgekomen uit de meer gegoede
kringen, zooals deze ook de mode aan
geven sigaretten rooken, dansen enz.
Evenals dit alles door de minder ge
situeerden wordt overgenomen, zoo is
de kans groot, dat ook het bridgen in
die kringen ingang vindt. Alles wat
het gezinsleven stoort, kan een maat
schappelijk kwaad worden en als dit
is te voorzien, is het beter, om er
vooraf stelling tegen te nemen, dan
den lijd af te wachten, waarop het
kwaad heeft wortel geschoten. De
auréool van gewichtigheid zoo ver
volgt Jhr. Ortt die het bridgen om
geeft, moet verdwijnen en de beteeke-
nis ervan moet in haar ware verhou
dingen worden teruggebracht. Het spel
heeft niet het recht om de wereld dus
danig te beinvloeden als het thans doet,
om het huiselijk leven te verstorenen
om zich meester te maken van dezen
kostbaren tijd, die ons op aarde ge
geven is om te arbeiden en goed te
doen. Juist die auréool van te behooren
tot de hedendaagsche opvoeding der
beschaafden, is ee.i aanleiding om het
spel te beoefenen, misschien aanvan
kelijk wel met tegenzin.
Ook deze bridge-woede zal wel weer
verdwijnen om voor iets anders plaats
te maken; maar men kan haar heer
schappij over de wereld bekorten, door
reeds nu de auréool eraan te ontnemen
zooals dit in de laatste jaren ook reeds
geschied met rooken en drinken.
(■PIANO'S,VLEUGELS,OBGEL8
I Fa. R. van dan Burg - Arnh.straat
Bezoekt onze magazijnen; wij bieden
U een enorme keuze zoowel in het
eenvoudige als in het meest luxegenre H
JBetaling vanat 14.— per maand J
Binnenland
De Socialisten.
De S.D.AP, heeft gedurende de
Paaschdagen te Haarlem haar congres
gehouden. In hoofdzaak waren de be-
hebben wij een prachtcollectie in
diverse breedtes voorradig.
K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenstlaan 10 - Amersfoort
1 UW ADRES voor Complete Meubileering
sprekingen gewijd aan de oppositie,
die zich den laatsten tijd in deze partij
had gevormd. Het partijbestuur heeft
tenslotte een resolutié voorgesteld,
waarin van alle leden der partij wordt
geëischt, dat zij zich zullen onthouden
van de vorming en de instandhouding
van bijzondere groepeeringen, alsmede
van andere handelingen, die de een
heid in gevaar brengen. Deze resolutie
werd met 1599 tegen 460 stemmen
aangenomen. Als gevolg hiervan heeft
de linkervleugel zich van de partij
afgescheiden en werd een nieuwe
partij de „Onafhankelijke Socialistische
partij", opgericht. Tot voorzitter der
nieuwe partij is gekozen Edo Fimmen.
Waakt tegen bosch- en heidebranden.
Een waarschuwend woord tot allen,
die zich naar buiten begeven, om toch
vooral voorzichtig te zijn met vuur is
wel noodig.
Het gevaar voor bosch- en heide
branden is vooral in dit jaargetijde
groot. De heide en grassen zijn nog
dor en uiterst gemakkelijk ontvlambaar.
De lentezon, die dagelijks in kracht
toeneemt, en de schrale, veelal Ooste
lijke winden hebben een sterke uit
drogende werking op bosch en heide
uitgeoefend. Een enkele vonk kan vol
doende zijn om een grooten brand te
veroorzaken.
Als men nagaat, dat in 1929 tenge
volge van bosch- en heidebranden een
schade werd geleden van f640.000,
ongerekend het onherstelbaar verlies
aan natuurschoon, dan zal het een
ieder duidelijk zijn welke groote on
heilen kunnen worden gesticht.
Helaas, 't is een bekend verschijnsel,
dat het ontstaan van bosch- en heide
branden in vele gevallen moet worden
toegeschreven aan onvoorzichtigheid
en achteloosheid van het publiek.
Vooral op Zon- en feestdagen, wan
neer velen genieten van het buiten zijn,
wordt het brandgevaar hierdoor in
hooge mate vergroot. Een achteloos
weggeworpen sigaret, sigaar of lucifer,
maar ook een vonk uit een pijp, kan
een ramp tengevolge hebben.
Laat toch iedereen uiterst voorzichtig
zijn met vuur. Helpt allen mee bosch-
en heidebranden te voorkomen; he:
geldt een algemeen belang.
Winkelsluiting.
1 Mei treedt de nieuwe Winkel
sluitingswet in werking.
Dan mag in 't algemeen op Zondag
geen arbeid in winkels worden ver
richt. Hierop zijn uilzonderingen voor
levering en herstelling aan voer- en
vaartuigen en fietsen, roomijs en kran
ten. Verder voor brood, banket, suiker
werk en chocolade, ten hoogste 4
achtereenvolgende uren tusschen 9 uur
'smorgens en 8 uur 'savonds.
Behalve gedurende den wekelijk-
schen rusttijd mag een arbeider die
in een winkel arbeid verricht, boven
dien op èén dag der week geen arbeid
'chten vóór of na 1 uur des na-
LAN6ESTR/IAT I
per dag en 53 uren per week.
Een man of een vrouw, die in een
winkel arbeid verricht, moet een da-
gelijkschen onafgebroken rusttijd heb
ben van tenminste elf uren.
De arbeidstijd van een arbeider in
een winkel moet op eiken dag, waarop
hij meer dan zes uren arbeid verricht,
telkens na ten hoogste vijf en een half
uur arbeid worden afgewisseld door
een onafgebroken rusttijd van ten
minste een half uur.
Er zijn verschillende uitzonderingen
toegestaan.
Een man of een vrouw mag in win
kels geen arbeid verrichten tusschen
8.30 uur des namiddags en 6 uur des
voormiddags.
Een arbeider mag in winkels niet
langer arbeid verrichten dan 9'/t uur
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. H. ELZET1AAR
De boerderij van de weduwe D.
Velstra aan den Harlingerstraatweg te
Marssum is afgebrand. Achttien koeien,
tien kalveren en een hond kwamen in
de vlammen om. Vijf paarden konden
nog met moeite gered worden.
Wat de oorlog gekost heeft!
In Duit8Chland werd door de Ver
eeniging voor den Vrede een vlug
schrift verspreid, dat vooral bedoeld is
om de Duitsche openbare opinie voor
te lichten aangaande de gruwelen van
een nieuwen oorlog die de Duitsche
nationalisten met vroolijk gemoed voor
bereiden.
die brochure lezen wij, dat de
laatste menschenslachting 10 millioen
677 duizend dooden gekost heeft en
17 millioen 53 duizend gewonden. Als
men de vermisten meetelt komt men
tot het ontzaglijke aantal van 11 millioen
dooden.
De oorlog vergde een uitgave van
438 milliard gulden. Er werden boven
dien verwoest: 741.883 woonhuizen,
23.000 fabrieken, 37.000.000 hectaren
land, 90 pet. ijzervoortbrengst, 37 pel.
kolenvoortbrengst, 94 pet. wolvoort-
brengst, 70 pet. suikervoortbrengst.
Volgens een Amerikaansche bereke
ning heeft de laatste oorlog een eco
nomisch-waardeverlies berokkend van
400 millioen dollar.
Het luchtschip Graf Zeppelin heeft
weder een tocht over den oceaan vol
bracht. De reis van Friedrichshafen
naar Pernambuco duurde 68 uren.
Bij een importeur van zuidvruchten
te Deventer is tusschen een partij
West-Indische bananen een slang van
l1/» meter lengte aangetroffen.
De invoer van buiten- en binnen
banden van rijwielen is van 1 Maart tot
en met 31 Mei gecontingenteerd.
In het dorp Kauthen (Tsj. SI.) zijn
vier kinderen van vier tot zes jaar
door een 9-jarigen schooljongen in een
beek geduwd. Een jongetje van 6 jaar
en zijn broertje konden uit het water
kruipen, maar de beide andere kinder
tjes werden door den stroom meege
sleurd en zijn verdronken.
voor Damestasschen
Koffers en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAAT IQ5-AHERSFOOR7