Kastpapier
Punaises
Hallo Hallo!
W. J. GERRITSEN
Het beste Adres
G. A. Keuneke
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 6 Mei 1932
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 11
Zonder daad, zonder handeling ver
kwijnt de gedachte.
Epistel en Evangelie.
6e Zondag na Paschen.
Les uit den eersten brief t
H. apostel Petrus; IV, 7—11.
Zeer geliefden! Weest bedachtzaam
en waakt in de gebeden. Maar vóór
alles: hebt wederzijds bestendige liefde
voor elkander, want de liefde bedekt
eene menigte van zonden. Weest jegens
elkander gastvrij zonder morren. Staat
elkander ten dienste, een ieder naar de
gave, die hij ontving, als goede uit-
deelers van Gods menigerlei genade.
Spreekt iemand, als woorden Gods;
oefent iemand eene bediening uit, als
uit eene kracht, welke God verleent;
opdat in alles God verheerlijkt worde
door Jesus Christus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H.Joannes;XV,26—XVI, 4.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen: Als de Trooster, dien Ik u
van den Vader zenden zal, den Geest
der waarheid, die van den Vader voort
komt, zal gekomen zijn, zal Hij ge
tuigenis van Mij geven. En gij zult
getuigenis geven, omdat gij van den
beginne met Mij zijt.
Deze dingen heb Ik u gezegd, op
dat gij niet geërgerd wordt. Zij zullen
u uit de Synagogen bannen: ja, het
uurkomt.dat al wie u doodt, meenen
zal Gode dienst te doen. En dit zullen
zij u aandoen, omdat zij noch den
Vader, noch Mij kennen. Doch Ik heb
u dit gezegd, opdat, als het uur er
van gekomen is, gij gedenken moogt.
dat Ik het u gezegd heb.
Liturgische Kalender.
Week van 8—14 Mei.
Zondag 8. Zondag onder Octaaf var
Hemelvaart, Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e
geb. en laatste Evangelie H. Michaël,
3e geb. v. Hemelv.
Maandag 9. H. Gregorius v. Nizianze,
2e geb. v. Hemelvaart, Credo.
Dinsdag 10. H. Antonius, 2e geb.
v. Hemelvaart, 3e H.H. Gordianus, enz.
Woensdag 11. Mis v. Hemelvaart,
2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus.
Donderdag 12. Octaafdag v. Hemel
vaart, Mis als op 't feest, 2e geb. H.H.
Nereus enz.
Evangelieverklaring.
6e Zondag na Paschen.
Donderdag vierden wij het feest van
'sHeeren Hemelvaart, een der schoonste
feesten van het kerkelijk jaar. Jezus,
onze Heer, onze Verlosser en Zalig
maker, steeg glorievol ten hemel voor
de oogen zijner leerlingen.
De tijd van vernedering en lijden
was voor Hem geëindigdin volle
zegepraal trad Hij met ziel en lichaam
de eeuwige heerlijkheid des hemels
binnen, waar Hij in de hoogste eer
plaats nam aan de rechterhand des
Vaders en met Hem leeft en regeert
in eeuwigheid. En wat ons dien dag
nog meer deed juichen was dat Hij,
volgens zijn eigen verklaring, daarheen
ging om voor ons daar een plaats te
bereiden. De gedachte aan het eeuwig
heerlijk loon, aan de glorie des hemels,
die de goede Zaligmaker ons daar
boven heeft bereid, deed ons het be
sluit maken Christus trouw te blijven
in ons leven, standvastig te zijn in den
strijd tegen de bekoringen en in de
beoefening der christelijke deugden.
Heden herdenkt Onze Moeder de
H. Kerk den tijd die verliep tusschen
's Heeren Hemelvaart en het Pinkster
feest, den tijd waarin de Apostelen
zich door bidden en vasten voorbe
reiden op den komst des H. Geestes,
om alsdan het bevel van hun godde-
lijken Meester op te volgen: „gaat
door de geheele wereld en verkondigt
het Evangelie aan alle schepselen. Die
geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn
zal zalig worden maar die niet geloofd
zal hebben zal veroordeeld worden."
Het Evangelie van dezen Zondag is
wederom genomen uit de afscheids
rede, die Jezus tot zijn Apostelen hield
op den avond vóór Zijn lijden. Weder
om behelst het de troostende belofte
aangaande dc komst des H. Geestes.
Na zijn heengaan behoeven de apos
telen zich niet bezorgd te maken over
hun onwetendheid of over het succes
van hun missie-werk, immers als Hij
tot den Vader is teruggekeerd zal Hij
hun „den Geest der waarheid, Die van
KANTOORBOEKHANDEL
■1 F, A. TULP in
Lingestr. 65 to. Krommostr. TEL. 326
den Vader voortkomt" zenden.
Die Geest der waarheid zal hen dan
onderrichten en „getuigenis geven van
Mij", n.l. door wonderteekenen, die de
prediking van het Evangelie zullen be
geleiden, de waarheid daarvan beves
tigen, Die Geest der waarheid zal dan
het verstand hunner toehoorders ver
lichten, hun wil en gemoed bewegen
om den Christus te leeren kennen en
liefhebben. Aldus zal hun succes ver
zekerd zijn. Maar tegelijkertijd
waarschuwt Jezus hen, dat ze om wille
van hun prediking, om wille van hun
getuigenis voor den Christus, veel zullen
moeten lijden. Jezus doet zulks omdat
vooruitgeziene rampen niet zoo zwaar
vallen als die onverwacht komen en
omdat zij, de apostelen, daardoor niet
ontmoedigd zullen worden en bedenken,
dat Hij het voorzien en hun voorspeld
had. Laten ook wij in deze week ons
voorbereiden tot het ontvangen des
heiligen Geestes op het aanstaande
Pinksterfeest. Ook wij immers hebben
de komst des H. Geestes van noode,
misschien nog dan de apostelen,
opdat die Geest der waarheid ons be-
vestige en onderrichte in de waar
heden des geloofs, en opdat ook wij
evenals de apostelen vervolgingen
kunnen doorstaan terwille van ons
getuigenis aangaande den Christus.
digheden metselaar is geworden en
evengoed eerste minister had kunnen
zijn, is daardoor nog niet gewelddadig
beroofd van zijn levensgeluk en nog
niet veroordeeld tot levens-onbruik
baarheid.
Ook deze of gene stand heeft ei
geen nadeel bij als er onder zijn leden
bestaan, die meer getalenteerd zijn,
'dan strikt noodzakelijk is.
En zou het den staat werkelijk zoo
voordeelig zijn, als hij moest beschik
ken over een leger van hooger ont
wikkelden zonder dat hij hun de mid
delen van bestaan verschaffen kon?
Nog een andere onjuistheid wordt
met dit beginsel gepropageerd. Wie
ruim baan wenscht voor de begaafd
heid, bedoelt en moet bedoelen die
genen die meer dan gewonen aanleg
of talent bezitten en niet de middel
matig begaafden of de begaafden
zonder meer.
Want dan beduidt het principeaan
iedereen gelegenheid geven tot hnogere
ontwikkeling, onverschillig of hij minder
of meer begaafd is en dat is de
rechtmatige beteekenis niet.
Dan worden mistoestanden gescha
pen, die het levensgeluk van het in
dividu en de levensrust van een wel-
geordenden staat vernietigen, waarvan
wij de vocrteekenen reeds waarnemen,
sinds het middelbaar en voorbereidend
hooger onderwijs zijn toegangsdeuren
wijder heeft opengezet, dan de prak
tische behoefte en de levensmogelijk
heid wenschelijk achtten.
Ziehier eenige losse gedachten, die
de verkeerde propaganda van de ruim
baan-beweging in 't licht stellen.
T. G.
Vertrouwen
Hebt gij nooit dat woord gelezen
„Wilt niet vreezen
En niet peinzen op het morgen
„Want de zorgen
„Van het heden zijn genoeg!
Die het leliekleed laat groeien,
„Heerlijk bloeien,
„Hoe zou Hij zijn kind vergeten
„En niet weten,
Wat zijn nooddruft smeekend vraagt?
Kleine zielen mogen zuchten,
Angstig duchten,
Wat de donkre toekomst baart
Heel deez' aard
d'Eeuwige Wijsheid stiert en schraagt.
Ontwikkeling
Ruim baan voor de begaafden.
Ook deze leus is er een van dat
soort, dat een vloek of een zegen kan
voor de menschheid, evenals het
vrijheids-parool en de broederschaps
belofte der achttiende-eeuwsche revo
lutiedagen.
Weinig schranderheid is er noodig,
n de kerngezonde gedachte er uit te
puren dat, wie talent heeft, een ruimen
weg moet vinden, om het te munten
:ar zijn intrinsieke waarde.
Maar véél beleid en véél bedacht
zaamheid is geboden, om in de toe
passing van dit principe niet te zon
digen door oppervlakkigheid en niet
ongerecht te worden door eenzijdigheid.
Onbillijk wordt zijn exploitatie, als
e ruim baan gemonopoliseerd wordt
door den staat, zoodat door dezen in
zijn mechanisch bedrijf beslist zal
worden, wie begaafd moet heeten en
op welke wijze die begaafde
volgens de hooge staatsbelangen tot
dit of dat beroep moet worden op
geleid.
Zoo'n inmengingschendt deouderlijke
rechten, die zelfstandig te beslissen
hebben over de vorming hunner kin
deren.
Zoo'n aanwijzing miskent het god
delijk bestier, dat aan den staat nooit
volmacht gaf het beroep te kiezen
'nor het individu.
Onbillijk wordt de leuze, ais men
hieruit concludeert, dat ieder getalen
teerd kind recht heeft op hoogere ont
wikkeling op kosten der gemeenschap,
want ijdel zijn de motieven die voor
dit vermeend recht plegen aangehaald
te worden.
Onjuist wordt het beginsel geïnter
preteerd, als men volhoudt, dat 'teen
amp is voor een kind, als zijn talenten
iet alle tot hun recht komen bij gebrek
aan ontwikkelings-mogelijkheid
Want al zouden dc talenten van
iemand minder uitgebuit worden dan
ze verdienden, dan is dit nog niet
noodzakelijk een ongeluk voor het kind
zelf, noch voor zijn sland, noch voor
de maatschappij.
Wie door traditie of andere omstan
verantwoordelijk voor elkander. Samen
leven met den ander, in wat voor hem
groot is en wat voor hem klein is.
Geven, geven: dienen, dienen. Dat is
levensgemeenschap.
Dan zal onze samenleving kunnen
zijn een arbeidsgemeenschap. En onze
arbeid zal zijn een gebed en een
storm van krachten tegelijk. En ge
weldig zal ons werk zijn door de
éénheid van onze liefde.
Zoo kome de nieuwe gemeenschap.
Nieuwe Gemeenschap
Een nieuwe gemeenschap moet
komen.
Ik weet wel, dat wereldwijze men-
schen uit rijpe ervaring, maar dan ook
alleen uit ervaring, spreken: dit is een
nieuwe en toch oude illusie, herhaling
van een eeuwenouden droom, maar
die toch niet vervuld zal worden.
weet wel, dat te spreken over
nieuwe gemeenschap gevaarlijk is,
hel gevaar van het groote woord is er,
het gevaar van de mode is er, het ge-
>ar vai sociale coquetterie is er.
Maar ik weet óók, dat het hier om
niets anders gaat, dan het oude ideaal
van het Christendom, de groote ge
dachte van het Evangelie, die wij op
nieuw gaan beleven.
En ik weet óók, dat de roep om
n nieuwe gemeenschap een waar
achtig gebed is, een hartstochtelijke
drang en een sterke wil. En overal
hooren wij dien roep geheven, door
dichters en mannen van zaken, door
profeten en politici, door moeders en
arbeiders en intellectueelen, door
iederen mensch, die wakker is.
Het is een roep, die uit het hart
in onzen tijd komt. Hij is geboren
uit onze ontgoocheling, wr.nt wat wij
voor beschaving hielden is gebleken
stoffelijk en geestelijk egoïsme te zijn,
tot alles in staat. Hij is geboren uit
schaamte, want nu weten wij, dat wij,
vervuld van ons zelf alleen, langs
onzen naaste, die toch ook een ziel
heeft, heengingen; nu hebben wij de
harteloosheid der gewoonte herkend,
waardoor wij de vele misstanden
duldden. Maar goddank roepen wij
ook om een nieuwe gemeenschap uit
spontane liefde, omdat wij niet anders
kunnen. Eu zij is voor ons heilige
noodzaak.
Een nieuwe gemeenschap. Natuurlijk
er reeds gemeenschap tusschen
ensch en mensch. Niemand leeft los
,n den ander. Maar wat komen moet
is een andere gemeenschap. Geen
natuurlijke gebondenheid alleen, geen
onderlinge afhankelijkheid, noodge
dwongen; ook niet een kunstmatige
organisatie, een vereeniging, waarin
wij tocli allen onze eigen plaats be
houden en ver van elkander blijven,
neen, een band willen wij, een
samenhang, een éénheid.
Een nieuwe gemeenschap zal er zijn.
Het is ons recht niet van onzelf alleen
•uld te zijn. Onze diepste bestem
ming is het en dit is goddelijke
liefde om in te gaan in der ander,
„te leeren zien met zijn oogen, te
leeren hooren met zijn ooren, te leeren
gelooven met zijn geloof, te verlangen
met zijn verlangen, te bidden met
zijn hart."
En uit zielsgemeenschap groeit
levensgemeenschap. Wij zullen dan
onszelf alleen niet leven, geen cirkel
trekken om eigen bestaan, maar het
verbinden met het leven van den ander.
Lijden met de lijdenden, ons hart vol
van zijn leed. Blijde zijn met de blij
den en dit vraagt grooter offer nog
van ons. Mede-dragen de schuld van
hem die heeft gezondigd, want wij zijn
ONMISBAAR
Op rail, op (iets- en
eutotoohtjes, kunnen
de opwekkende en
vertriuchende eigen
schoppen van KING
pepermunt niet gemist
worden. Het werkt kol-
oudt KING peper-
lunt Uw mond frisch
n werdrijft elk gevoel
en vermoeidheid.
Revue.
Er is helaas van opbloei nog bitter
weinig te bespeuren.
Richten wij onzen blik naar Genève,
aar ter Ontwapeningsconferentie de
grooten van de wereld al een paar
maanden confereeren over de vermin
dering der bewapening, zonder tot
heden eenig tastbaar resultaat te be
reiken.
De meeste mogendheden staan aan
den rand van den fïnancieelen onder
gang. Ze weten met geen mogelijkheid,
hoe zij het staatshuishouden verder
moeten besturen, omdat de uitgaven de
inkomsten blijven overtreffen. Voor de
allernoodzakelijkste dingen, om maar
eens te noemen de zorg voor de mil-
lioenen werkloozen, is in vele landen
geen geld meer.
In het rijke Amerika, waar het zaken
doen tot een godheid was verheven en
waar rationalisatie en mechanisatie
eeuwige welvaart zouden scheppen,
zit men met millioenen werkloozen,
die overgeleverd zijn aan een uitge
putte particuliere liefdadigheid!
Men voelde zich zoo zeker van het
immer kunnen beheerschen van den
toestand, dat men er zelfs nimmer aan
werkloozenzorg gedacht had.
Ook in andere" landen, waar men wel
voorzorgen voor werkloosheid kende,
staat men er weldra voor, dat men de
werkloozen niet meer kan onderhou
den. En wai dan?
En bij zulk een toestand, waarbij
men om het staatshuishouden niet vast
te laten loopen, uit openbare betrek
kingen duizenden en duizenden
verzorgd de straat opstuurt, om
leger der werkloozen te vergrooten,
blijft elk land millioenen en millioenen
noodeloos weggooien aan een krank
zinnig hooge bewapening.
Bij zulk een toestand moest het voor
de machthebbers toch een gebiedende
eisch zijn, om de strijdkrachten terug
te brengen tot een noodzakelijk m'
De ontwapeningsconferentie is
zoover, dat men blij zal zijn, wam
men uit elkaar kan gaan zonder for-
meele ruzie onder elkander I
Waar we ook nog volop
vruchteloozen winter zitten, dat is op
het terrein van de tarievenpolitiek.
Alle landen hebben het stelsel van
den vrijhandel prijsgegeven. Iedereen
voelt, dat de vrije handel over de heele
wereld de ideale toestand zou zijn. Elk
land moest vrij over de heele wereld
kunnen uitvoeren, wat het teveel heeft.
De prijzen der artikelen regelden
zich dan van zelf naar vraag en aan
bod, terwijl van overproductie in eenig
artikel van zelf geen sprake zou zijn,
omdat dan de prijs zou dalen beneden
het normale.
Maar wat zien we nu gebeuren?
Engeland sluit b.v. zijn grenzen ge
heel of gedeeltelijk voor een artikel uit
Frankrijk met het gevolg, dat Frank
rijk uit tegenweer Engelsche artikelen
gaat verbieden. Het is duidelijk, dat
hierdoor een formeele economische
oorlog ontstaat tot schade van alle
landen.
Huizen Holland, Weversaingel 28, Amersfoort
Malaise tijd artikel Klompen
Prijsverlaging bty den dag.
Levering uit een voorraad van 1200 paar
MANSKLOMPEN90 cent
VROUWENKLOMPEN 70 cent
JONGENSKLOMPEN 50 cent
KINDERKLOMPEN 40 cent
REUZENSTERK
Aanbevelend,
WEVERSSINGEL 28
AMERSFOORT
I Fa. R. VAN OEN BURG
ARNHEMSCHE8TRAAT
I PIANO'S IN HÜHR YEIIIII6BAAR
i
Een ander gevolg is, dat in een land
een geweldig teveel ontstaat van een
bepaald artikel, dat daardoor geen
loonenden prijs kan opbrengen, ter
wijl in een ander land hetzelfde artikel
scbaarsch en daardoor duur wordt.
Dat moest niet zijn, zegt de groote
massa en ze heeft gelijk. De mannen,
die in de verschillende landen aan het
zitten, zeggen dat ook en ze zijn
zelfs bij elkaar geweest in Genève en
hebben heel netjes op papier gezet,
dat er vrije handel moet zijn over de
geheele wereld. En 't gevolg: dat er
niets van al dat moois terecht kwam
en dat de tarieven-oorlog op zijn felst
ontbrand is na die conferentie!
Ook ons eigen land ondervindt van
dien tarievenoorlog de nadeelige ge
volgen. Hoe erg 't daarmee gesteld is,
is dezer dagen gedemonstreerd door
een request, dat de vertegenwoordigers
van den Ned. landbouw, den midden
stand en de industrie aan den minister
hebben aangeboden en dat kort en
goed hierop neerkomt: als gij, Neder-
landsche regeering, niet spoedig van
uw Duitsche collega gedaan kunt krij
gen, dat Duitschland niet langer al
onze artikelen weert, dan zullen wij
onze oosterburen daartoe dwingen door
een volledigen boycot van alle Duit
sche artikelen, wat beteekent, dat de
heele Nederlandsche samenleving alles
zal weren, wat uit Duitschland komt.
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. H. ELZEI7AAR
LAN6ESTRflAT 84 TEL. 528
Binnenland
Het vangen van kemphanen.
De Nederl. Vereeniging tot Bescher
ming van Vogels ontving dit jaar enkele
mededeelingen over het vangen van
kemphanen op de vaste vechtplaalsen.
Zij weet, dat getracht wordt een deel
van deze vogels naar het buitenland
uit te voeren, doch dat kemphanen
ook in Nederland o.a. in de plaatsen
langs de Eem bij particulieren ten
verkoop worden aangeboden. De Ver
eeniging acht het van groot belang,
dat de zoo merkwaardige vogels vol
komen beschermd worden en zij doet
een beroep op alle vogelliefhebbers
om haar in te lichten over het vangen
en het te koop aanbieden van deze
vogels. Met medewerking van het pu
bliek moet het mogelijk zijn aan deze
ongeoorloofde vangst paal en perk te
stellen.
Nieuw Kamerlid.
Als opvolger van den heer Guit als
lid der Tweede Kamer komt in aan
merking de heer W. Steinmetz te Am
sterdam. Deze zal de benoeming niet
aannemen, daar hij de plaatsvervanger
is van den heer Kuiper voor den kwa
liteitszetel „Arbeidszaken", terwijl de
zetel van den heer Guit een z.g. vrije
plaats is.
Hiervoor komt nu in aanmerking
Mevr. Albertine Steenhoff—Smulders,
die, naar wij vernamen, zeer waar
schijnlijk geen benoeming zal aan
vaarden.
Dan komt in aanmerking Mr. C. P.
Romme, de leider van de Kath.
Raadsfractie in den Amsterd. Raad.
Uitspraken Kantongerecht
Amersfoort.
StraatschenderijJ. A. P. Baarn f10
of een week tuchtschool.
Geen inlichtingen aan Raad van Ar
beid J. v. d. L. Rhenen f4 of 1 w. t.
Verboden grondR. P. Putten f 15
of 6 d., H. v. d. H. Barneveld f5 of
2 d., A. J. v. d. H. id., M. W. N. id.,
E. E. zwervend id., H. A. J. v. V. id.
plus f 20 of 8 d. voor valschen naam,
E. W. Amerongen f3 of 1 d., W. D. id.
Vunr aanleggen met brandgevaar:
C. v. E. Ede f60 of 1 mnd., A. V.
Renswoude f25 of 10 d.
Ongekeurd vleesch in voorraad heb
ben A. G. Amersfoort f 10 of 4 d.
Leerplicht: G. v. O. Barneveld f2
of 1 d., H. V. Barneveld f5 of 2 d.
Wet Openb. Middel van vervoer:
W. C. T. Soest f I of 1 d., H. J. v. O.
Amsterdam f 5 of 2 d., D. P. Amster
dam f3 of 1 d.
DronkenschapC. den E. Amersfoort
3 d. hecht., J. L. Amersfoort 3 week
hecht., H. v. d. Sch. Amersfoort f 15
of 6 d., J. J. id., W. F. K. Amersfoort
f 12 of 6 d., G. S. Amersfoort f 10 of
4 d., E. v. d. H. Baarn id., G. v. d.
H. id., A. v. T. Utrecht id., H. S.
Beverwijk id.
Rijden op verboden weg of op ver
boden tijd: H. v. d. H. Nijkerk f3 of
1 week tuchtschool; E. B. Putien f3
of 1 d.J. v. E. Amersfoort id.W.
de R. Soesterberg id.G. B. Lunteren
id.J. J. v. d. S. Utrecht 50 cent of
1 d.D. G. R. Amersfoort f3 of ld.
Zonder rijbewijs of nummerbewijs
J. W. Baarn f 10 of 1 week tuchtsch.;
P. B. Ederveen f 3 of 1 d.H. v. B.
Achterveld id.; J. O. Zeist f5 of 2d.;
W. H. O. Soest id.J. R. Amersfoort
f3 of 1 d.C. v. W. Baarn id.; M.
J. de K. Utrecht f 2 of 1 d.R. A. v. D.
Achterveld id.; E. H. Amersfoort f3
of 1 d.
Wielrijden zonder licht: W. de G.
Barneveld f3 of 1 d.H. v. B. id.
A. A. S. Huizen f 5 of 2 d.D. v. A.
Soesterberg id.; J. M. H. N. Barne
veld id.
Onvoldoende remmen J. B. Utrecht
f 5 of 2 d.Ch. C. K. Soest f 3 of 1 d.
J. V. Baarn f5 of 2 d.
Doorgang niet vrijlatenJ. B. Amers
foort f5 of 2 d.J. A. Zuilen f8 of
4 d.N. H. S. Amersfoort f 10 of 5 d.;
J. T. W. Baarn f 15 of 10 d.D. v.
d. B. Soest f25 of 10 d.
voor Damestasschen
Koffers en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAAT I05-AMERSF0QRT