Bij Examens
Hallo Hallo!
W. J. GERRITSEN
Het beste Adres
G. A. Keuneke
Allerlei
GeopendHofmann's Slagerij
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 10 juni 1932
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
fn den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 21
Geen mensch kent ware zielsrust, die
ontwijkt gedachte en maning aan den
Epistel en Evangelie.
Vierde Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen; VIII, 18—23.
Broeders! Ik ben van gevoelen, dat
het lijden van dezen tijd van geen
waarde is bij de toekomstige heerlijk
heid, die in ons zal geopenbaard
worden. Want de verwachting van het;
schepsel verwacht de openbaarwording
der kinderen Gods. Het schepsel im
mers werd der ijdelheid onderworpen,
niet vrijwillig, maar om Hem die het
y onderwierp, op hoop, dat ook het
schepsel zelf van de slavernij des be-
derfs zal worden vrijgemaakt tot de
vrijheid der heerlijkheid van Gods
kinderen. Want wij weten, dat alle
schepsel zucht en in barensnood is
tot nu toe. En niet alleen dit, maar
ook wij zeiven, die de eerstelingen
des Geestes bezitten, ook wij zuchten
in ons zeiven, verwachtend de aan
neming tot kinderen Gods, de verlos
sing onzes lichaams, in Christus Jesus
onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; V, 111.
In dien tijd, toen de scharen op
Jesus aandrongen om het woord Gods
,1 te hooren, stond Hij bij het meer
Genesareth. En Hij zag twee schepen
aan het meer liggen; de visschers nu
waren er uitgegaan en reinigden de
netten. En Hij klom in een der sche
pen, dat van Simon was, en verzocht
dezen een weinig van land af te ste
ken. En Hij zette zich neder en leerde
de scharen uit het schip.
Als Hij nu ophield met spreken,
zeide Hij tot Simon: Vaar naar de
diepte, en werpt uwe netten uit ter
vangst. En Simon antwoordde en zeide
Hem: Meester! den geheelcn nacht door
hebben wij gearbeid en niets gevan
gen; maar op uw woord zal ik het
L net uitwerpen. Toen zij dit'nu gedaan
A hadden, vingen zij eene groote menigte
vissehenen hun net scheurde. En zij
wenkten hunne gezellen, die in het
andere schip waren, dat zij zouden
komen en hen helpen. Deze nu kwa
men; en zij vulden de beide schepen,
zoodat zij bijna zonken. Toen nu Simon
Petrus dit zag, viel hij aan Jesus'
knieën neder, zeggendeHeerga uit
van mij! want ik ben een zondig
mensch. Want bij de vischvangst, die
zij gedaan hadden, waren hij en allen
die met hem waren door verbaasdheid
bevangen, en cvenzoo Jacobus en
Joannes, de zonen van Zebedeüs, die
de gezellen van Simon waren. Jesus
nu sprak tot Sinion: Vrees niet! van
nu af zult gij menschen vangen. En
na de schepen op het land gebracht
te hebben, verlieten zij alles en volg
den Hem.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL,. 1309
AMERSFOORT
Piano's Orgels - Radio
„FATA" Map lOvelpapier lOenv.
„FATA" Map 25 vel papier 25 env.
„FATA" Bloes 100 vel papier
„FATA" Enveloppen (doos lOOst).
KANTOORBOEKHANDEL
q| F. A. TULP gte
Langestr. 68 to. Krommestr. - TEL. 326
Heer eindelijk mochten slagen in hun
pogingen. De wonderbare vischvangst
is dan tevens een voorafbeelding van
de vruchtbare prediking der Apostelen,
die ontelbare zielen voor Christus zou
den winnen.
Het Evangelie is vol van schoone
lessen die al onze aandacht verdienen:
Vooreerst zien we het schoone voor
beeld van het volk dat vol ijver was
de prediking des Heeren te hooren.
De aandrang van die godvruchtige
menigte was zóó groot dat Jezus een
scheepje besteeg om hen van daaruit
te leeren terwijl het volk langs den
oever stond geschaard. Mochten wij
ook altijd ijver en lust naar de ver
kondiging van Gods woord bezitten
Vervolgens het antwoord van Petrus:
„Meester wij hebben den geheelen nacht
door gearbeid en niets gevangen" leert
ons hoe ook wij vruchteloos en als in
den nacht arbeiden, als Jezus niet bij
ons is, d.i. wanneer wij niet in staat
van genade en zuiver van doodzonden
zijn. Dan ook is al ons arbeiden voor
den hemel zonder verdienste. Een be
langrijke waarheid, die wel onze bij
zondere aandacht verdient, en ons moge
aansporen om wanneer wij in dien staat
mochten verkeeren door een rouw
moedige bekecring tot den staat van
genade weder te geraken.
Eindelijk: op Uw woord zal ik het
net uitwerpen en ze vingen een talrijke
menigte vissehen. Ook wij moeten op
het woord des Heeren ons net uitwer
pen d.i. al onze werken in staat van
genade met een goede meening tot
Gods eere verrichten. Dan zullen ook
de minste onzer werken Gode welge
vallig en voor ons vol verdienste zijn,
want geen dronk water in den naam
van Jezus gegeven zal zonder belooning
blijven.
Dat wij dan als godvruchtige chris
tenen des morgens bij het morgengebed
al onze werken van den dag aan God
opdragen en deze goede meening meer
malen door den dag hernieuwen.
Ten slotte viel Petrus Jezus te voet
en erkende die wonderbare vischvangst
als het werk van den Heer. Welk een
heilzame les voor ons! Schrijven wij
niet dikwerf geluk en voorspoed toe
aan ons eigen bekwaamheid, bedrijvig
heid, zorg en vlijt, terwijl toch alle zegen
vanboven komt? Erkennen we dat in
dagen van voorspoed met alle nederig
heid en danken we dan Hem, van Wien
al het goede voorkomt.
Liturgische Kalender.
Week van 12—18 Juni.
Zondag 12. 4e Zondag na Pinksteren.
Tijdeigen, Mis Dominus, 2e geb. H.
Odulphus, 3e H. Joannes 5 S. Fa-
cundo, 4e H.H. Basildes enz. Pref.
H. Drievuldigheid.
Maandag 13. H. Antonius van Padua.
Dinsdag 14. H. Basilius de Groote,
Credo.
Woensdag 15. H.H. Vitus enz., 2e geb.
A cunctis, 3e naar keuze.
Donderdag 16. Mis als Zondag, zon
der Gloria en Credo, 2e geb. A
cunctis, 3e Fidelium voor de Over
ledenen (2 Nov.), 4e naar keuze,
gewone Prefatie.
Vrijdag 17. Mis als Zondag, zonder
Gloria en Credo, 2e geb. A cunctis,
3e naar keuze, gewone Prefatie.
Zaterdag 18. H. Epharim, 2e geb. H.H.
Marcus enz. Credo.
Evangelieverklaring,
Vierde Zondag na Pinksteren.
Evenals verleden Zondag is de Mis
liturgie van heden wederom een op
wekking tot hoop en vertrouwen op
God, onzen Redder, tot Wien we onze
toevlucht moeten nemen in al de be
proevingen (Epistel) en moeilijkheden
des levens (Evangelie.)
Het lijden van dit leven is niets in
vergelijking met de toekomende heer
lijkheid, waarnaar de geheele schepping
verzucht en waarvan wij door den H.
Geest, te gelijk met de heiligmakende
genade, reeds het onderpand ontvangen
hebben,' gelijk het Epistel leert.
Het Evangelie spreekt duidelijk ge
noeg van de moeilijkheden der Apos-
telen-visschers, die geholpen door den
Zelfkennis.
Even moeilijk als het is te weten,
at de wijde oceaan bergt in haren
schoot, even moeilijk is het de geheim
volle diepten van een menschenhart
doorschouwen.
Daarbij komt nog dat wij in het ge
wichtige punt der zelfkennis zoo licht
én door onszelf én door anderen be
drogen worden.
Door ons zelf, omdat wij ons zelf
vluchten en onszelf ongeregeld zoeken.
Wij vluchten onszelf, omdat wij zoo
graag de oogen sluiten voor onze tal-
looze fouten. Wij wenden er onze aan
dacht maar liefst zooveel mogelijk
vanaf en gaat dat niet. dan verbloemen
wij ze zooveel we kunnen.
Zoo zoeken wij onszelf dan weer,
aar op ongeregelde wijze, door onze
gebreken te bedekken met een don
keren sluier en het weinigje goed dat
in ons is, te doen stralen in het hel
derste licht.
Wij zijn tevreden met den schijn van
het goede, met den goeden dunk dien
men van ons heeft, over de echtheid
onzer goede hoedanigheden bekomme
ren wij ons weinig,
Thomas van Kempen heeftzoo scherp
gezegd: „Wij worden door hartstocht
gedreven en maken ons wijs, dat het
ijver is. Het kleine verwijten wij ande
ren en gaan onze eigen groote gebre
ken voorbij. Aanstonds gevoelen en
wegen wij, wat wij van anderen moeten
verduren, maar van wat anderen van
ons verdragen moeten, bemerken wij
niet."
En bij die verderfelijke eigenliefde
sluiten zich ais machtige bondgenooten
onze medemenschen aan.
Ook zij bedriegen ons, zij het dan
gewoonlijk ook al niet uit kwaadwil
ligheid.
Zij doen dat zoowel door te praten
als door te zwijgen.
Als zij met ons praten, vleien zij
ons zoo graag.
Wij gelooven het zoo graag, als men
ons prijst, het doet ons zoo goed, men
wint er onze genegenheid mee. En
daarom is een ander al gauw genegen
iets goeds van ons te zeggen en het
minder goede of slechte maar stil
voorbij te gaan, al was het alleen
maar, om onaangenaamheden te ver
mijden, om geen gevoeligheden te
kwetsen.
Ook door Ie zwijgen sterkt men ons
het niet kennen van onszelf.
Waar vindt men die echte goede
vrinden, die ons op onze fouten dur
ven wijzen?
Helaas er zijn er zoo weinig.
Gewoonlijk mist men er den moed
e, uit vrees dat wij het toch niet
zullen aannemen, dat wij er toornig
n zullen worden.
Wijst iemand ons uit boosheid, uit
haat, uit afgunst op onze fouten, dan
:men wij het zeker niet aan.
Doet men het al lachend, dan houden
wij het voor een onschuldige plagerij.
En zoo blijven wij met opgeheven
hoofd door de wereld gaan in het
rustig besef onzer degelijkheid, vol
hoovaardigheid, meenend dat wij toch
heel wat beter zijn dan vele anderen.
Het groote middel om temidden van
zooveel bedrog onszelf te leeren ken-
:n, zou zijn de reflectie, de inkeer
onszelf.
Maar dat zijn wij in onze uitwendige
wereld heelemaal verleerd.
Alles, letterlijk alles, trekt ons naar
builen en de tijd lijkt nu wel ten volle
aangebroken waarin het profetenwoord
vervulling gaat, dat er niemand is
e nadenkt in zijn hart.
Alles trekt ons buiten onszelfde
schreeuwerige reclame's,de wildesport-
beweging, de zucht naar reizen, de
drang naar schouwburg en bioscoop,
alles rukt den mensch-uit zijn middel
punt, zoodat hij op een oogenblikdat
de omstandigheden hem dwingen in
zichzelf te treden, als een vreemdeling
staat tegenover zichzelf.
Wat zijn wij vèr afgeweken, ik zeg
niet van de leer van Christus die ons
vermaant dat het Rijk Gods binnen
ons is, maar zelfs van de leer der
heidensche wijsgeeren, voor wie het
„ken u zelf" als een der grondbegin
selen gold van de ware levenswijsheid.
De heiden Senecca schreef„Dage
lijks spreek ik recht over mijzelf. Als
het licht is weggebracht en mijne echt-
genoote haar gesprek eindigt, onder
zoek ik heel mijn dag, herinner ik mij
al mijn daden en gezegden. Niets ver
berg ik mijzelf, niets ga ik vaorbij."
Hoeveel temeer zouden wij dan dien
zelfinkeer moeten beoefenenwij, die
toch te streven hebben naar de vol
maaktheid.
T. G.
Het neutrale vereenigingsleven was al
ontwikkeld, toen het katholieke de
eersle levensteekenen gaf; het over-
heidsonderwijs, geheel uit de open
bare kassen bekostigd, was opper
machtig, toen het katholieke den wed
strijd ondernamde liberale en neutrale1
pers had de openbare meening reeds
in haar greep, toen de katholieke nog
in de windselen lag.
Had een vorig geslacht geëischt, dat
het opkomende katholieke vereeni
gingsleven, onderwijs, pers ineens vol
wassen en volwaardig zou zijn ge
weest, voordat men tot aansluiting,
gebruikmaking of abonnement was
bereid gevonden, dan zouden de
katholieke organisaties zijn verkwijnd,
had het katholiek onderwijs zijn vlucht
niet kunnen nemen.
De katholieken, die de volle honderd
percent verlangen, maar met hun toe
treding wachten tot de honderd percent
er zijn, zijn onredelijk; zij draaien in'
een vicieuzen cirkel rond.
Met de katholieke radio is het niet
anders gelegen. Gesteld dat waar
zouden zijn al de klachten en grieven
van inlerioriteit, vergeleken bij den
nenlralen zender, dan stemt toch ieder
toe, dat de katholieken, die klagen,
maar geen hand tot hulp uitsteken op
den keper beschouwd de schuld zijn
van den achterstand.
Wij spreken niet van katholie
ken, die „neutraal" boven katholiek
verkiezen, omdat heel hun levenshou
ding neutraal is, maar van de katho
lieken, die beseffen dat katholiek-zijn
ook ten aanzien van de katholieke
levensuitingen verplichtingen meebrengt
Men Is niet voor zijn gemak
katholiek.
T. G.
Binnenland
IIBACHJPIANO'iil
Voortreffelijk in elk opzicht wmm H
Vraagt catalogus en condities aan E
bij de vertegenwoordiger
Fa. R. VAN DEN BURG.
ARNHEMSCHEWEO
Provinciale Staten.
De provinciale Staten van Utrecht
kwamen in eerste gewone zitting bij
een onder voorzitterschap van den
Commissaris der Koningin, dr. H. Th.
s' Jacob, die de zitting opende in naam
der Koningin en het Gebed voorlas.
Verschillende voorstellen betreffende
subsidie-aanvragen werden naar de af-
deelingen verwezen. Evenzoo werd naar
de afdeelingen verwezen het voorstel
om ten behoeve der P. U. E. M. een
geldleeningaan te gaan, groot 1 millioen
gulden. Naar Ged. Staten werd ver
hezen om prae-advies een subsidie
aanvrage der Prov. Utrechtsche Ver-
eeniging ter Bevordering der Hygiëne
Moeder en Kind en een subsidie
aanvrage van de Commissie tot Ver
heffing van de fruitteelt in de provin
cie Utrecht, alsmede een adres der afd.
Utrecht der Vereeniging van Neder-
landsche Gemeenten inzake de subsi-
dieering ten behoeve van de gemeenten
in de kosten van verpleging van arm
lastige krankzinnigen.
Nadat de afdeelingen getrokken waren
en de voorzitters der afdeelingen waren
benoemd, werd de vergadering
daagd tot Dinsdag 21 Juni.
Uit den Omtrek
blijft men kalm en helder, indien men vooraf
Mijnhardt's Zenuwtabletten gebruikt.
Koker 75 ct. Bij Apotb. en Drogisten.
Neutraliteit
Er zijn er onder ons, die verklaren
voor allerlei vormen van katholiek
leven en katholieke cultuur te voelen,
zelfs alles te voelen, mits zij, wat het
„peil" betréft, niet beneden ander
soortige staan.
Vóór het katholieke vereenigings
leven derhalve, vóór de katholieke pers,
voor de katholieke radio, op voor
waarde, zooals wij hebben afgespro
ken, dat ze, wat de voordeelen, de
resultaten, de techniek enz., aangaat,
zich kunnen meten met de niet-
katholieke.
Nu nemen we voor het gemak aan,
dat die afspraak oprecht gemeend is,
en oprecht ook de wensch om de
voordeelen enz. eerlijk tegen elkaar af
te wegen, geen uitvlucht dus om
zich te onttrekken, geen opzet om het
katholieke vereenigingsleven, onderwijs
enz. minderwaardig te blijven vinden.
Maar men vergeet één factor: dat er
bij de Katholieken een achterstand was.
Amersfoort
Uitspraken Kantongerecht,
Geen gevolg geven aan politiebevel
C. B. Amersfoort f3 of 1 d.
Dicht bij trein naderen, overspoor-
overgang gaan: J. v. d. L. Wouden
berg f5 of 1 d.
Dronkenschap: J. K. Amsterdam f 15
of 6 d., G. K. Arnhem f 10 of 4 d.,
G. K. zwervend id., G. Sch. id., H. B.
G. Utrecht 3 w. hecht., A. v. S. Nij-
kerk 1 w. hecht., E. v. d. B. Putten
f 10 of 4 d.
Geen inlichting aan Raad v. Arbeid:
M. Th. L. Amersfoort f3 of 1 d.
Valsche naam: H. S. zwervend f 15
of 6 d.
Leerplicht: J. R. Spakenburg f 15of
6 d.
Zonder vergunning venten in Soest:
L. T. T. woonpl. onbek. f2 of 1 d,
Idem in Scherpenzeel
zwervend f2 of 1 d.
In Soest te snel rijdenW. K. Utrecht
f 15 of 6 d.. W. W. den Haag id., F.
W. W. Groningen f 10 of 4 d,
Straat in verkeerde richting berijden
Veiligheid van verkeer met auto in
gevaar brengen: W. v. Z. Amersfoort
f20 of 10 d., W. P. F. Amsterdam
f25 of 10 d.
Onvoldoende remmenR.
Haarlem f 15 of 5 d„ B, J. M. Am
sterdam f5 of 2 d., R. V. Wouden
berg id.
Links rijden: J.^R. v. L. Baarn f3|
Huizen Holland, Weversalngel 28, Amersfoort
Malaise tijd artikel Klompen
Prijsverlaging b(J den dag.
Levering uit een voorraad van 1200 paar
MANSKLOMPEN90 cent
VROUWENKLOMPEN 70 cent
JONGENSKLOMPEN 50 cent
KINDERKLOMPEN 40 cent
REUZENSTERK
Aanbevelend,
WEVERSSINGEL 28 4 AMERSFOORT
voor Damestasschen
Koffers en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAAT I05-AMERSFQ0RT
of 1 d„ G. B. Driebergen f 15 of 10 d.
Rechts geen voorrang gevenE. J.
D. Utrecht f 15 of 6 d., F. W. S.
E. Amsterdam f 10 of 4 d.
Verboden weg berijden: Th. C. J.
de H. Leiden f3 of 1 d„ W A. M.
Soest id., Th. R. id., J. B. Amersfoort
id., J. Z. Apeldoorn id., plus f5 of
- d. voor onvoldoende remmen.
Geen nummer-rijbewijs A. P. v. d.
Hilversum f5 of 2 d.; H. B. K.
Zeist id., J. v. M. Ermelo id., E. A. J.
Amersfoort id., E. H. Amersfoort f3
of 1 d., J. A. v. E. id.
Nummer-letter niet verlicht: S. G.
I. Amsterdam f 1 of 1 d., C. L. L.
Wageningen id., G. H. Sch. Amers
foort id.
Wielrijden zonder licht: G. v. O.
Amersfoort f4 of 2 d., A. H. B. id
Geen nieuwe richting aangevenB
L. H. Heemslede f3 of 1 d.
Wielrijden onder invloed alcohol
H. K., Soest f 20 of 8 d.
Idem met auto de veiligheid van
verkeer in gevaar brengenR. Gro
ningen f300 boete plus voorw. 1200
boete en 1 jaar ontzegging rijbevoegd
heid proeftijd twee jaar.
Wielrijden zonder belD. v. S. Soest
2 of 1 d., E. P. Amersfoort f 1 of 1 d.
Geen rijbewijs: A. G. v. D. Soest
5 of 2 d., plus idem zonder nummer-
letterpiaat, idem zonder nummerbe-
wijs plus 50 cent uf 1 d. voor niet
volledige fabriekspiaat-
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. h. ELZET1AAR
LAN6E5TRAAT 84 TEL. 528
beek, 80 j., echtg. van W. Bos
Christina Buiting, 66 j. - Jan Willi-
genburg, 75 j.
Hoogland
Op verzoek van den heer Burge
meester der Gemeente Hoogland zullen,
evenals vorig jaar, gedurende de da
gen van het Lunapark, leden der Iran-
sportcolonne van het Nederlandsche
Roode Kruis Afdeeling Amersfoort aan
wezig zijn, ten einde bij voorkomende
ongevallen hulp te verleenen.
Achterveld
Hulppost Telegraaf en Telefoon
kantoor Achterveld.
Met ingang van 20 Juni zal het post
en telegraafkantoor opengesteld zijn
van 8.30 tot II uur van 14 tol 15.30
in 18 lol 19 uur. De uren voor
den telefoondienst blijven ongewijzigd.
Zondag hield de ZeerEerw. heer
Pastoor een predikatie over den bouw
eener nieuwe kerk voor onze parochie.
Om deze kerk bijeen te krijgen is de
parochie in 17 wijken verdeeld, waar
wekelijks bijdragen zullen worden geïnd.
Tevens bestaat er gelegenheid om gelden
tegen een matige rente te beleggen.
Barneveld
Burgerlijke Stand.
GeborenGerrit, z. v. W. v. Eede
en F. Malestein Jan, z. v. B. Ver
steeg en S. Leertouwer Johanna
Gerarda, d. v. J. Blankespoor en G.
Bouwman Cornelia, d. v. C. van
MaanenenG. v. d. Pol Lambertus
Hendrik, z. v. E. Smink en R. Boiler-
blom. OverledenGeurtje v. Steen-
„Electrische" tien geboden.
1. Werk nooit aan voorwerpen of
leidingen (inzetten van stoppen, repa-
reeren van moeren e.d.), zoolang de
hoofdschakelaar is ingeschakeld.
2. Vul nooit een melkkoker, water
ketel of dergelijk toestel, terwijl het
Ingeschakeld is.
3. Schenk nooit uit 'n waterketel,
melkkoker of dergelijk toestel, terwijl
het ingeschakeld is.
4. Gebruik nooit snoeren, contact-
stoppen of ander electrische apparaten,
die niet geheel in orde zijn.
5. Wanneer ge ook maar de minste
prikkeling of schok gevoelt bij het han-
teeren van een electrisch toestel, die
u doet vermoeden, dat het apparaat
onder spanning staat, waarschuw dan
uw electricien, opdat deze het toestel
kan nazien.
6. Raak bij het in- of uilschroeven
in een gloeilamp nooit aan de metalen
huls van de lamp en kom bij het in
steken van een contaclstop nooit aan
de pennen.
7. Als ge nieuwe branders in een
straalkachel wilt zetten, overtuig u dan,
dat de contactstop uit de contactbus
is gehaald, dus het geheele Instrument
stroomloos is.
8. Raak nooit onder spanning staande
geleiders aan en wees vooral in voch
tige omgeving (kelder, badkamer e.d.)
voorzichtig met electrische toestellen
of leidingen.
9. Draag zorg bij het schoonmaken,
vooral met natte doeken, niet in de
nabijheid van electrische toestellen te
komen.
10. Kom vooral nooit aan onder
stroom staande toestellen of blanke ge
leidingen, terwijl ge met de andere hand
of eenfg lichaamsdeel in contact zijt
met de aardleiding van uw radio-toestel,
met de water- of gasleiding of met het
telefoontoestel.
LANGESTRAAT 47 v.h. pand Van Qend Loos
Uitsluitend 1« kwaliteit Nollandsch Rund-, Kalfs- en Varkensvleesch
tegen scherp concurreerende prijzen