Hallo Hallo! W. J. GERRITSEN Doorzitten HOFMANN'S SLAGERIJ Groote Ballonnen reclame Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De Cembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 17 juni 1932 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes en Veertigste Jaargang - No. 23 Veelheid van kennis is nog wijsheid niet. Epistel en Evantfelle. Vijfde Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Petrus; ill, 8—15. Zeer geliefdenWeest allen eendrach tig in het gebed, medelijdend, broeder- lievend, barmhartig, bescheiden, nede rig, geen kwaad met kwaad, nog schel den met schelden vergeldend, maar integendeel zegensprekendwant daar liet leven liefhebben en goede dagen wil zien, hij weerhoude zijne tong van het kwaad en zijne lippen van bedrog te sprekenhij wijke af van het kwade en doe het goede; hij zoeke den vrede en jage dien nal Want de oogfn des Heeren zijn op de rechtvaardigen, en zijne ooren naar hunne gebedenmaar het aangezicht des tfeeren is tegen de kwaaddoeners. En wie zou u schade toebrengen, indien gij ijveraars zijt voor het goede? Doch al lijdt gij ook iets om de gerechtigheid, zalig gijVreest dan hunne verschrikking niet en laat u niet ontstellen, maar heiligt den Heer Christus in uwe harten. gen schijnen, doch die zich niet bezorgd maken om hun innerlijke rechtvaardig heid. „Qepleisterde graven, van buiten schoon maar innerlijk vol bederf." De menschen kan men bedriegen maar Ood laat zich niet bedriegen en 's menschen waarachtige waarde hangt van af hoe hij is in het oog van God. Beijveren wij ons derhalve ons onbe smet ie bewaren van deze wereld niet alleen door de uitwendige zonden en hare gevaren te vluchten, maar ook door onze ongeregelde neigingen, be geerten en gedachten naar het kwade te onderdrukken en uit te roeien, dan zal inderdaad het Rijk Gods in ons zijn. EVANOELIE volgens den H. Mattheus; V, 20—24. In dien tijd sprak Jezus tot zijne leer lingen: Indien uwe gerechtigheid die der Schriftgeleerden en Pharizeën niet te boven gaat, zult gij in het Rijk der hemelen niet binnengaan. Gij hebt gehoord dat aan de ouden gezegd is: gij zult niet doodslaan; en wie een doodslag begaat, zal stiafbaar zijn voor het gerecht. Maar Ik zeg u: al wie zich vertoornt legen zijnen broe der, zal schuldig zijn voor het gerecht en wie tot zijnen broeder zegt:Raka! zal schuldig zijn voor den Raaden wie zegt: Gij dwaas! zal schuldig zijn voor het helsche vuur. Wanneer gij derhalve uwe offergave brengt aan het altaar, en daar indachtig wordt dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw offer daar voor het altaar en ga u eerst met uwen broeder verzoenen; en dan zult gij uw offer komen opdragen. „FATA" Map 10 vel papier lOenv. „FATA" Map 25 vel papier 25 env. FATA" Bloes 100 vel papier „FATA" Enveloppen(dooslOOsl). KANTOORBOEKHANDEL ■jgF. A.TULPBb Lingestr. 66 t.o, Krommestr. TEL 326 die dan als een Moeder, zachtkens en liefdevol de oogen sluiten van een, die misschien nimmer de moederliefde heeft gekend En als buiten alles jubelt, de stran den bevolkt zijn, de bosschen vol men schen, de steden en dorpen vol blij gerucht, dan zitten zij, stil en eenzaam zij, jonge vrouwen, en brengen plicht getrouw hun offer aan de menschheid, die lacht en niet weet. T. G. Liturgische Kalender. Week van 19—25 Juni. Zondag 19. 5e Zondag na Pinkst. Tijdeigen, Mis Exaudi, 2e geb. H. Ju liana van Falconeri, 3e H.H. Gervasius enz. Pref H. Driev. Maandag 20. H. Silverius, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Dinsdag 21. H. Aloysius v. Gonzaga. Woensdag 22. H. Paulinus. Donderdag 23. Vigilie van St. Jan, zondei Gloria, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Vrijdag 24. Geboortefeest H. Joannes den Dooper (St. Jan) met Octaaf. Zaterdag 25. H. Adelbertus, (Ned.), 2e geb. H. Wilhelmus, 3e Octaaf St. jan, 4e voor den Paus. Evangelie verklaring. Vijfde Zondag na Pinksteren. In de Misliturgie van dezen Zondag vermaant ons de H. Kerk tot het onder houden van Christus' grootste gebod: het gebod der liefde. De beoefening der liefde is de weg om ook zelf liefde en Gods zegen te verwerven (Epistel), en één van de ergste vijanden der liefde is de kwade tong. Het Evangelie van dezen Zondag maakt deel uit van de beroemde pre dikatie, die de Zaligmaker op een berg in Galilea voor een groote menigte volks gehouden heeft en die daarom gewoonlijk de bergrede genoemd wordt. In het voorgelezen deel daarvan ver maant Jezus zijne leerlingen lot het nakomen der goddelijke geboden niet alleen uitwendig maar ook om den rn- wendigen mensch daarnaar te regelen. Niet alleen de uitwendige daden moeten vermeden worden maar ook de inner lijke gedachten, begeerlijkheden en ge negenheden tot die daden moeten on derdrukt worden. „Indien uwe recht vaardigheid niet overvloediger is dan die der schriftgeleerden en Pharizeeërs (die alleen zich bekommeren om het uiterlijke) zult gij het Rijk der Hemelen niet binnen gaan." Als voorbeeld daarvan neemt Jezus dan het vijfde gebod„Gij hebt ge hoord dat aan uwe voorvaderen gezegd isgij zult niet doodslaan, maar Ik zeg U dat niet alleen de uiterlijke doodslag schuldig maakt, maar al wie op zijn naaste vertoornd en vergramd wordt reeds schuldig is voor het gerecht." Vrijwillig toegeven aan inwendige toorn of gramschap, zich overgeven aan vrijwillige gedachten van wraak of ver gelding is den Christen reeds verboden omdat uit die inwendige gezindheid de uitwendige daden als uit haar bron en oorsprong te voorschijn komen. In dezelfde Bergrede geeft de Za ligmaker dan nog een ander voorbeeld ter verduidelijking betreffende het zes de gebod, waarin Hij zegt dat tot de Vaderen gezegd is: Gij zult geen over spel bedrijven, maar lk zeg U alwie reeds overspel begeert, vrijwillig on reine gedachten en begeerten in zich koestert, schuldig is aan dit gebod. Mochten de Christenen deze groote waarheden eens ernstig bij zich zeiven overwegen! Hoevelen zijn er die even als de Pharizeeën tevreden zijn wan neer ze zich maar onthouden van de uitwendige daden, wanneer ze in het oog der menschen maar rechtvaardi- Otterzin. Men klaagt menigmaal over de op offeringen, die men zich getroost heeft. Deze heeft een voorgenomen uitstapje niet kunnen maken, een ander heeft en ander niet kunnen koopen. men vindt zich dan erg onge lukkig! Vele kleine plannen komen niet tot uitvoering en telkens noemt men dat dan: „opofferingen". Allerhande klein igheden, die wij zwaar tillen en erg belangrijk achten worden voor ons opofferingen als wij het ge stelde doel moeten prijs geven. Er zijn er echter zoo weinigen, die weten, wat het is„iets op te offeren", die weten, wat het is: „een offer te brengen". Het leven vraagt van ons in het al gemeen maar kleine offers, die wij echter zelf zoo groot maken, zoo be langrijk. Een nachtwake aan een ziekbed lijkt ons een offer, gebracht aan de mensch heid een ontzegging van een genot, al is het maar zeer tijdelijk, lijkt ons een offer, dat we vooral in stille moeten dragen, zóó, dat iedereen aan ons merkt dat we een offer brengen. Maar werkelijk een offer te brengen, werkelijk zich op te offeren, met een blij gemoed en vreugde op het gelaat, och, die kunst verstaan zoo weinigen! En toch zijn er onder ons, die dik wijls heel bescheiden en stil, zonder martelaars-gezicht, een offer brengen zoo groot en zoo verheven, dat al onze offers daarbij in het niet verzinken. Gij kent ze allen, ze zijn misschien uw huis geweest, ze hebben U mis schien bijgestaan. Het zijn onze liefdezusters. Jonge vrouwen, heel jong soms, mei den blos der kinderlijke jeugd op hare Eenheid. Vele zaken, waarover tusschen ka tholieken verschil van meening bestaat, worden genoemd vrije, in-beginsel-on- 'erschillige zaken. Tusschen katholieken bestaat verschil van meening het valt niet te ont kennen over zaken, die de levens belangen van ons volk raken (denken wij alleen maar aan de militaire kwestie Gaat het inderdaad aan, al die zaken Ie verlagen tot in-beginsel-onverschil- lige zaken? Speelt niet het beginsel, ons katho liek beginsel, een belangrijke rol bij de beantwoording van de vraag, of de Staat al dan niet kan doorgaan met meer uit te geven dan het bedrag zijner inkomsten bij de kwestie van verdee ling van belastingdruk? in de zaak van eenzijdige ontwapeningofwederzijdsche gelijktijdige vermindering van bewape ning? in het vraagstuk van den ge- centraliseerden ambtenaren-staat, en de staatkundige werkzaamheid van vrije maatschappelijke groepen? Wij zijn te spoedig en te gaarne ge neigd, om een zaak te stempelen tot een vrije, tot een in-beginsel-onver- schillige. Dat geeft vrijheid, om tot een oordeel te komen, dat ons in onze particuliere omstandigheden past en aanstaat. Maar verraadt dat niet juist ons ge brek aan cultuur? Het toont ons knecht schap aan materieele invloeden, aan ideeën-werelden die niet de onze zijn. Wij zijn onszelf niet. Beïnvloed als wij worden door lectuur, die niet van onzen huize is om een der sterkste oor zaken van onze geestelijke slaafschheid te noemen varen wij In al die vrije kwesties mee in scheepjes, waar men ons wel passagier, maar geen boots man wil laten zijn. Dat er tusschen ons verschil van meening is over sommige zaken, welke diep in het maatschappelijk leven in grijpen, komt, doordat wij ons wijs maken, dat dat alles vrije en in-begin- sel-onverschillige zaken zijn. Zeker, het beginsel zal niet altijd en tot in alle détails precies het weggetje afpalen dat in de practische politiek doorloopen moet worden evenmin als het beginsel dat gedaan heeft in de kwestie van de verhouding van het openbaar en het bijzonder onderwijs, evenmin als het zulks doet bij het vraagstuk van de salariëering van het overheids-personeel. Maar het andere verkeerde uiterste is, net te doen, alsof geen beginsel met al die zaken van practische politiek te maken heeft. Het feit, dat wij in sommige zaken onderling oneenigheid vertoonen, if niet het bewijs, dat die zaken in-be- ginsel-onverschillig zijn, maar levert het bewijs van ons cultuurgebrek, dat ons vooralsnog belet tot een sterke geestelijke eenheid geestelijke een heid in groote vragen van het maat schappelijk leven te komen. En hoezeer dit cultuur-gebrek ons knauwt, blijkt wel uit de poging, het te bestendigen en te verergeren, door te doen alsof er geen vuiltje aan J- lucht is en de katholieken alleen in beginsel-onverschillige zaken niet stemmig zijn. Laten wij liever zien, wat er aan hapertdat is onze kans, om beter te worden. T. G. wangen, met een warmkloppend hart en met snelstroomend bloed, staande nog midden in het jeugdleven, dat opbloeit naar omhoog en niet en nooit naar omlaag. Zij zijn het onder meer, die offers brengen, stil,zwijgend, zonder ophef, zonder veel woorden. Zij zijn het, die zitten aan het ziek bed, meer dan één nachtwake, in som bere, stille ziekenkamer, waar mono toon tikt het klokje: tik-tak, tik-tak, iedere tik een seconde verder in de Eeuwigheid. En daar buiten jubelt de zon en daar buiten klinkt het blijde levensgeluid. Zij zijn het, die zitten aan het ziek bed van den lijder, wiens nabijheid levensgevaarlijk is; zij zijn het, die jeugd en schoonheid offeren, terwijl anderen zich verre houden. Zij zijn het, die waken en helpen aan het ziekbed van zoo menig arm, verlaten menschenkind en zij zijn het, Vreest geen Examen want er is een middel dat U kalm houdt waardoor Uw geest helder blijft. Mijnhardt's Zenuwlabletlen behoeden U VO' zenuwachtigheid. Zezijn verkr ijgbaar in koke van 75 ct. bij Apoth. en Drogisten. Onze Landbouw Onze landbouw heeft in de naaste toekomst niet veel goeds van het bui tenland te verwachten. Duitschland gaat nog meer ijveren voor het zich van het buitenland onafhankelijk maken wat betreft de voorziening in de agra rische behoeften. Wij hebben op het oude Duitsche ministerie met v. Schiele als landbouwminister afgegeven, doch het nieuwe kabinet schijnt nog veel drastischer maatregelen te willen nemen. De nood in den Duitschen landbouw moet zeer hoog gestegen zijn, niette genstaande de tal van belemmerende bepalingen, die den invoer in den weg slaan. Men zal den import nog meer doen verminderen en de landbouw productie met allerlei mogelijke maat regelen aanmoedigen. Hoe dit zal uit werken, zal de toekomst kunnen leeren wij hebben echter rekening te houden met een hernieuwde inkrimping van hetgeen wij aan onze buren kunnen leveren. België en Frankrijk zullen daarbij niet achterblijven. Want het gevolg van een verdere beperking van den invoer in Duftschland.ilie natuurlijk niet alleen Nederland zal treffen, maar ook de andere landen, die Duitschiiad van landbouwproducten voorzagen, is een dumping in de regionen, die nog niet zoo drastisch zijn opgetreden. Doch deze landen wij noemden daartoe België en Frankrijk zullen hiervoor weinig voelen, omdat ook zij hun eigen landbouw hebben, die zij niet aan hun lot kunnen overlaten. Wij zien dit al in België, waar de tendenz naar verdfcre protectie net zoq hard groeit als bij ons en wij kunnen daarop hoe langer hoe harder afgeven, daarmede wijzigen wij niet de overheerschende mentaliteit. Ook Frankrijk gaat hoe langer hoe meer de beschermende richting uit. Er blijven dus nagenoeg geen landen over, die ons surplus aan boter, kaas, eieren, groenten, etc. zullen kunnen opnemen en wij moeten daarom aan de eene zijde onze hoop maar stellen op een mislukking van Ottowa, zoodat Engeland daardoor meer in de richting van een Noordzee-pact zal worden gedreven. Daar zien wij de eenige mogelijke oplossingeen toenade ring van Engeland tot ons, zij het ook door den nood gedwongen, zou heel wat misere kunnen wegnemen. Wij zijn echter zoover nog niet. Bovendien weten wij niet, hoe Ottowa zal afloopen. Weten de Britsche ge bieden een onderlinge tolunie met elkander te sluiten, welnu, dan zal het weer heel wat tijd en moeite vergen om ons daaraan te verbinden, terwijl Engeland in het meest gunstige geval, wel zal eischen, dat wij ons alsdan Hin het Engelsche regiem zullen aan passen, hetgeen o.a. wil zeggen, dat wij den gouden standaard zullen heb ben te verlaten, zooals Financial Times, een der Engelsche leidende financieele bladen, ons geregeld wil opdringen. Wij kunnen echter niet wachten. Vandaar de maatregelen van onzr geering om het binnenlandsche bruikvan landbouwproducten zoo hoog mogelijk op te voeren. Vrijwillig is onze bevolking daarvoor niet te vinden rest dus niets anders dan het nemen van wettelijke maatregelen, die ons daartoe dwingen. Men kan dit verkeerd vinden, maar men kan nu eenmaal niet oproeien tegen een wereldstroo- ming en men heeft van twee kwade zaken de beste te kiezen. Het is voor onze nationale welvaart, waarvan wij ten slotte allen afhankelijk zijn, heel wat beter dat het onze vitale bedrijven goed gaat dan dat wij wat goedkooper op de internationale markt kunnen koopen en daarbij ons eigen bedrijfs leven in de put werken. Ons inkomen is per saldo afhankelijk van het resul taat van ons geheele bedrijfsleven; verminderen deze inkomsten snel, dan zullen ook wij dit in ons materieele leven gaan bemerken, de een vlugger de ander later. Met die steunmaatregelen moeten wij ons echter niet in slaap laten sussen, want daarvoor zijn ze niet be doeld. Het moet een overgangsmaat regel zijn, die wij moeten benutten in den tusschentijd aan te in de veranderde conjunctuur. Wij zien dan ook met groote vreugde, dat velen onder ons niet stil blijven zitten; dat er nog ondernemingsgeest in ons land heerscht en dat wij ons niet door de crisis laten terneerslaan. Ten eerste hebben wij het Hero-initia- tief, waarbij binnenkort niet-alcoho- lische dranken zullen worden vervaar digd uit Nederlandsch ooft bereid en welke dranken de geheele wereld zui len worden rondgezonden, dank zij de wijze, waarop den afzet dooi de Hero Conservenfabrieken wordt geregeld. Onze ooftbouwers zullen dit initiatief dankbaar moeten zijn. Verder ontstaan alom in ons land vereenigingen, die er op uit zijn om nieuwe procedé's te zoeken om onze producten in aangenamen en gewaar- deerden vorm te kunnen slijten. Ons intellect moet zoeken, wat voor toe passingen er nog mogelijk zijn en in overeenstemming zijn met de sterk wisselende behoeften. Het was immers sleeds een grief tegen den Indischen suiker-producent, dat zij slechts suiker maakten en suiker verkochten en nim mer aan mogelijke|bijproducten hebben gedacht (zooals o.a. de celotex etc.) Hulzen Holland, Weversaingel 28, Amersfoort Malaise tijd artikel Klompen Prijsverlaging bij den dag. Levering uit een voorraad van 1200 paar MANSKLOMPEN90 cent VROUWENKLOMPEN 70 cent JONGENSKLOMPEN 50 cent KINDERKLOMPEN 40 cent REUZENSTERK Aanbevelend, WEVERSSINGEL 28 Jt AMERSFOORT IIBACIH^IANO'S I Voortreffelijk in eU opzicht MB H Vraagt catalogus en condities aan E bij de vertegenwoordiger Fa. R. VAN DEN BURG. ARNHEMSCItEWBO De olie-industrie drijft momenteel toch Linten Carbonpapier Stencils Fa. H. ELZET7AAR LAN6ESTRAAT 84 TEL. 528 op de reeks waardevolle bijproducten, die men langzamerhand heeft weten te vervaardigen 1 Kwaadspreken. Busken Huet zegt ergens: „Als wij wisten wat onze beste vrien den soms zeggen achter onzen wij zouden geneigd zijn een woning te bouwen in het diepst van een on doordringbaar woud." Huet houdt nu wel van overdrijven, maar toch, er wordt veel meer kwaad gesproken, dan menigeen wel zou den- De muggen gonzen eerst, Dan plegen zij te steken, Maar menschen last'ren vaak. Ook na het vriend'lijkst spreken. Sommige mannen en vrouwen heb ben oogen en zien niet, hebben ooren en hooren niet, maar zij hebben ook ongen enzwijgen nooit 1 Zonnebrand en Stukloo van Huid en Voeten PUROL verzacht en geneest Binnenland Hulp in Nood. Het is nu de tijd voor ons allen, om metterdaad te toonen, dat we het Evangelie van de liefde belijden vol gens het liefdevolle woord van Mgr. Janssen, onzen Aartsbisschop. „Aan de armen en aan hen. die le gen wil en dwang leegloopen", aldus onze Aartsbisschop, „zullen we leeren dat we allen broeders zijn in Christus, we zullen leeren, dat zij die de midde len hehben, zich niet terugtrekken in hun huizen en zoo nu en dan maar eens een schandelijke kleinigheid geven. We zijn niet verantwoord met een bordje aan de deur of met de afgifte van koud geld door een dienstbode. Juist van de hoogste standen moet het voorbeeld komen van zichzelf geven. We moeten niet geven aan datgene, waarvoor wij voelen, wij katholieken moeien voor alles voelen en van hoog tot laag leeren geven. Zoo zullen dan ook de noodlijdenden begrijpen, dat het hier geen vertooning is, maar een kruistocht van liefde, dat zij op u allen zullen kunnen rekenen. Wij zullen den kruistocht prediken i liefde, zooals Franciscus predikte, die niet zei, maar zich in al zijne liefde en deugd in de straten van Assisië ver toonde. We zullen prediken door ons te geven en wij zullen ons met allen een en dezelfde voelen, stammend van één God en allen verlost door Gods Zoon." St. Jansdag te Laren. De diensten op St. Jan, Vrijdag 24 Juni, zijn als volgt De H.H. Missen zijn om 6uur, uur, 7'/, uur en 8 uur, terwijl de Plechtige Hoogmis om 9 uur is. Om 11 uur trekt de processie uit. Om kwart voor elf wordt met de klok geklept, als teeken dat al dege nen, die tot de processie behooren, in de kerk aanwezig moeten zijn. Bij aankomst op het kerkhof: predikatie, Tantum-Ergo en Zegen met het Aller heiligste. Dan keert de processie terug. Bij aankomst op het kerkpleinde ge bruikelijke gebeden ter eere van St. Jan, Tantum Ergo, terwijl van de loggia uit de Zegen met het Allerheiligste zal worden gegeven. Daarna wordt het bekende lied van St. Jan gezongen, 's Namiddags om 5 uur plechtig Lof met feestpredikatie. Bezuiniging. „De Morgen" schrijft: Van een zijde, welke we tngewijd achten, wordt ons thans het genoemde begrootings-tekort van 170 millioen ook opgegeven. En men verzekert tevens, dat in den Ministerraad zou zijn besloten, de voorstellen derCom- missie-Welter geheel of nagenoeg ge heel te aanvaarden. Daarop zijn aan alle Departemen ten de begrootingen teruggezonden om deze te wijzigen in dien zin, dat de veranderingen, welke zonder wettelijke goedkeuring te behoeven kunnen wor den aangebracht, nu reeds worden uitgevoerd. Dit houdt o.a. in de reeds vermelde korting op de salarfSsen van respec tievelijk 8 en 13 procent, met dien verstande, dat de thans tijdelijk gel dende korting daarin is verwerkt, dus van tijdelijk vast wordt. Een en ander zou ingaan op 1 Januari 1933 a.s. De werktijd voor de ambtenaren wordt verlengd en in verband daar mede zal aan een groot aantal perso nen ontslag worden gegeven. In aan merking komen allereerst ongehuwde personen beneden de 35 jaar alsmede personen boven de 60 jaar. Verder zullen de Kamer o.a. inplaats van het nog niet behandelde ontwerp- Terpstra gelegenheidsontwerpen inzake wijziging van de Onderwijswet wor den voorgelegd. O.m. moet het in de bedoeling liggen alle door het Rijk betaalde boventallige onderwijzers te ontslaan, Ten aanzien van door de gemeenten betaalde boventallige on derwijzers zal een wetswijziging wor den voorgesteld, welke ook hun ont slag beoogt. Omtrent den Raad van State doet de Commissie zooals ook reeds elders werd bericht geen bepaalde voor stellen. Wel noemt zij het wenschelijk, dat deze uit hoogstens 8 4 9 leden zal bestaan met overeenkomstige be perking van personeel. LANOESTRAAT 47 TELEFOON 1166 Vrijdag en Zaterdag Ieder die voor f 1.50 besteedt ontvangt een reuzenballoO

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1