STUDIEBOEKEN STUDIEBOEKEN Allerlei Kantoor en Drukkerij Langegradit 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; bulten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De Gembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 5 Aug 1932 ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vddr 8 uur Telefoon 3M in den morgen zijn bezorgd. Zes en Veertigste Jaargang - No. 35 Rechtsgevoel is, evenals naastenliefde, een uiting van het onbewuste gemeen schapsgevoel. Epistel en Evangelie. Twaalfde Zondag na Pinksteren. Les uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs lil, 4-9. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio Broeders! Zoodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God. Niet als waren wij uit ons zeiven genoeg zaam om iets te denken als uit ons zeiven; maar onze genoegzaamheid is uit God, die ons ook bekwame be dienaars gemaakt heeft van een Nieuw Testament, niet door letter maar door den Geest; de letter immers doodt, maar de Geest maakt levend. Indien nu de bediening des doods, met letters in steenen gegrift, in heerlijkheid ge weest Is, zoodat Israëls zonen het ge laat van Mozes niet konden aanschou wen wegens de heerlijkheid zijns aan- gezichts. welke te niet gaat, hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn. Want indien de bediening der veroordeeling heerlijk heid is, veel meer is de bediening der gerechtigheid overvloedig in heerlijk heid. EVANOELIE volgens den H. Lucas; X, 23—37. In dien tijd sprak Jesus tot Zijne leerlingen: Zalig de oogen die zien wat gij ziet! Want Ik zeg u, dat vele profeten en koningen verlangd hebben te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezienen te hooren wal gij hoort, en zij hebben het niet gehoord. En zie, zeker welgeleerde stond op om Hem op de proef te stellen en zeide: Meester! met wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten? En Hij sprak tot hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Hoe leest gij? Hij antwoordde en zeide: Gij zult den Heer uwen God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uwe ziel en uit al uwe krachten cn uit geheel uw ver stand; en uwen naaste als u zeiven. En Hij eprnK <o« i«.,u. otj nci,, geantwoord; doe dit en gij zult leven. Doch hij, zich zeiven willende recht vaardigen, zeide tot lesus; En wie is mijn naaste? Jesus nu nam het woord op cn sprak: Zeker mensch ging van leruzalcm af naar Jericho en viel onder "roovers, dit hem ook uitschudden en wonden toebrachten en heengingen, terwijl zij hem half dood lieten liggen. Het gebeurde nu dat een priester den zelfden weg afkwam en, hem gezien hebbende, voorbij ging. Ook een Leviet, toen hij nabij de plaats was en hem zag, ging eveneens voorbij. Doch zeker reizend Samaritaan kwam nabij hem, en hem ziende, werd hij door mede lijden bewogen. En toetredend, ver bond hij zijne wonden en goot er olie en wijn in, en legde hem op zijn last dier en voerde Item naar eene herberg en droeg zorg voor hem. En des an deren daags nam hij twee tienlingen en gaf ze den waard, zeggende.Zorg voor hem! en wat gij verder moogt te kosten leggen, zal ik u bij mijne wederkomst teruggeven. Wie van deze drie was, dunkt u, de naaste van hem, die onder de roovers gevallen was? En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. En Jesus sprak tot hem: Ga en doe gij eveneens! Liturgische Kalender. Week van 7—13 Augustus. Zondag 7. 12e Zondag na Pinkst.. Tijdeigen, Mis Deus in adjutorium, 2e geb. H. Cajetanus, 3e H. Donatus, Pref. H. Drievuldigheid. Maandag 8. H.H, Cyriacus enz., 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Dinsdag 9. H. Joannes Maria Vianney, Pastoor van Ars, (nieuw feest). 2e geb. en laatste Evangelie v. d. Vigilie H. Laurentius, 3e geb. H. Romanus. Woensdag 10. H. Laurentius. Donderdag 11. H.H. Tiburtius en Suzanna, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Vrijdag 12. H. Clara. Zaterdag 13. Vigilie van Marie ten Hemelopneming, zonder Gloria, 2e geb. H.H. Hippolytus enzgewone Prefatie. ziet." Dit moeten wij echter niet ver staan omdat zij Hem slechts met licha melijke oogen aanschouwden, want dan waren ook de schriftgeleerden, Phari- zeeën, Pilatus, Herodes gelukkig en zalig geprezen; maar wijl zij den Zalig maker ziende in Hem geloofden, Zijr heilige leer uit Zijnen goddelijken mond aannamen en daarnaar leefden. Be merkt hier dat niet alleen de leerlingen des Heeren maar ook wij die behooren tot Jezus Kerk zalig te prijzen zijn, als wij in de ware Kerk met de geeste lijke oogen van ons geloof Jezus aan schouwen, Zijn heiligen levenswandel betrachten, Zijn goddelijk woord in de preek en het christelijk onderwijs hooren want daarin zien, daarin hooren wij Jezus. Over dit ons geluk drukt zich de Zaligmaker nog nader uit als Hij tot Zijn apostel Thomas zegt: .Zalig zij die niet gezien en toch geloofd hebben." Als dan een wetgeleerde tot Hem nadert met de vraag: .Meester door wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten laat Jezus hem zelf het antwoord daarop geven door hem -te verwijzen naar hetgeen reeds in het Oude Verbond daarover geschreven stond: .God beminnen en zijn even naaste." Op de vraag van den wet geleerde„Wie is mijn evennaaste?" verhaalt de Zaligmaker dan de heer lijk schoone en treffende gelijkenis van den barmhartigen Samaritaan. De Joden beschouwden alleen hun geloofsgenooten, hun landsgenooten en hunne vrienden als hun evennaaste. Vreemden daarentegen en die niet hunne geloofsgenooten waren meenden volgens de verkeerde uitlegging liefde en behulpvaardigheid te mogen uitsluiten. Om deze grove dwaling der Joden te weerleggen verhaalt Hij hun hoe een slachtoffer van een roofaanval ten slotte geholpen wordt door een Samaritaan. Jezus stelt hun de liefdedienst van dien man als voorbeeld voir oogen, die ofschoon een Samaritaan zijnde cn dus geen geloofsgenoot (omdat de Samaritanen zich hadden afgescheiden van den tempeldienst te Jeruzalem) toch niet aarzelde aan het ongelukkige slachtoffer zijn diensten aan te bieden. Daardoor wilde Jezus dus leeren dat ieder mensch, Jood of Heiden, vriend of vijand onzen naaste is, dien wij moeten beminnen gelijk ons zeiven. Datzelfde heeft Hij bij verschillende gelegenheden geleerd en het bekrach tigd door zijn voorbeeld. Niet alleen tot den wetgeleerde maa ook tot ons zegt Jezus: „gaat heen en doet ook zoo." Ook wij moeten het voorbeeld van dien barmnartigen Sa maritaan navolgen door iederen hulp behoevende met onze liefdediensten bij te slaan, door iederen noodlijdende te helpen. Liefde en hulp moeten wij ook hun betoonen die ons geen dank weten, ja zelfs aan hen die ons ver smaden, belasteren of met vijandschap bejegenen. Aan onze menschelijke zwakheid overgelaten zullen wij daartoe soms wel niet in staat zijn. Daarom moeten wij God dikwijls om zijn bijzondere genade daarvoor bidden, overeenkom stig 't woord van den H. Paulus: „Ik kan alles in Hem die mij versterkt." Teekenbenoodigdheden KANTOORBOEKHANDEL F. A. TULP Ungwtr. 68 to. Krommutr. TEL 326 zij-zelf. Laten we het hier niet verbloemen de zich zelf volkomen gelijk blijvende Christenen zijn hooge uilzonderingen. Volkomen consequente menschen, die hun leven in volmaakte overeen stemming brengen met de Christelijke leer en de beginselen, welke ze belij den, zijn alleen de heiligen. Dultschland's plaats In de wereld. Als wij over Duitschland denken, dan zien wij in onze verbeelding Nazi's met Hakenkruizen. Hitlerianen met moordzucht in de oogen en revolutio- neerende communisten, die met risjes worden doodgeschoten. Wij denken aan hcrsiel-betalingen, aan het vredes verdrag van Versailles, onbetaalde par ticuliere credieten en obligatieleenin- camouflage, verkapt militairisme. Poolsche corridor en tal van andere vragen, die jarenlang de verhoudingen tusschen de landen hebben vertroebeld. Die gedachten zijn juist, maar het zijn niet de voornaamste punten, die men ten opzichte van Duitschland in acht heeft te nemen. Duitschland is ordelievend en de bevolking is gewend aan tucht, heeft die tucht noodig en voelt zich niet gelukkig, wanneer die strenge hand ontbreekt. Hitlerianisme wortelt niet in zijn binnenste; het is een reactie op een periode, die niet in het Duitsche volksbewjjitsin.^i!^» JJC n.wlcrh men niet altijd maar door blijven knechten en trappen. Koloniën I Duitschland heeft expansie noodig voor zijn groeiende bevolking, het heeft behoefte naar uitbreiding in het dichtbije Oosten en deze richting wordt door Frankrijk tegengegaan. Als of de Oostelijke grenzen nu veiliger zouden zijn dan wanneer Duitschland er zijn invloedssfeer had gevestigd.; Geeft men de Duitschers een behoor- lijk koloniaal gebied, dan zullen zij weinig meer te verlangen hebben. De geheele wereld zal ervan profiteeren nu ligt alles lam geslagen. Leer en Leven. Evantfelleverklaring. Twaalfde Zondag na Pinksteren. Vele Profeten en Koningen van het Oude Verbond hadden gewenscht den lang verwachten Messias met hunne lichamelijke oogen te aanschouwen maar zij beleefden het niet. Daar de leerlingen des Heeren dit geluk hadden, sprak de Zaligmaker tot hen: Zalig de oogen die zien hetgeen gij De uitvinders en volgelingen van een of ander valsch, b.v. wijsgeerig of godsdienstig systeem blijven, het bekend, bij de toepassing van hu,, stelsel zich maar zelden heelemaal consequent. Ze zijn beter dan hun leer, en daar over moet men zich verheugen, want vele onware stelsels zouden, werden ze logisch in denk- en leefwijze door gezet, tot buitensporige dwaasheid en monsterachtige practijken leiden. Zeer vele Christenen, die wijsgeeren en dwaalleeraren op hun inconsequen tie wijzen en er zich ten hoogste ver baasd over toonen, hebben vermoe delijk bij zich zelve nooit of zelden het verschijnsel opgemerkt, dat hun leven, vergeleken bij hun leer, voor een groot deel de inconsequentie zelve is. Hier niet een verblijdende, maar een droevige inconsequentie, omdat hun leer beter is dan hun leven, dan wJ^evoór den 'Duitscher een soort vreemde^overheersching en 'tland zal verheugd het oude regiem, zij het ook gemoderniseerd, weer aanvaarden. Hoe het geregeerd wordt, is de Duit scher onverschillig, wanneer maar vol doende rekening wordt gehouden naar zijn wcnsch te kunnen leven, behoor lijk, doch sober door het leven te gaan kunnen voldoen aan zijn neigin- tot werk, intensief werk. Die pe riode is in aantocht, en niets zal de innerlijke Duitsche drang kunnen tegen houden. Het volk is energiek en werk lustig, past zich aan en onderwerpt zich aan zijn leiders, mits die leiders beantwoorden aan zijn norm. Een Duitschland met koloniën, met een band met Oostenrijk, dat diep in den Balkan grijpt, met een teruggave van zijn vroegere Oostzee-landen, niet meer gescheiden door de Poolsche corridor, is niet gevaarlijk, noch voor de rust van Frankrijk, noch rust van Europa. Integendeel. Men zal alleen moeten letten op de leiders! Men zoekt het altijd in de verkeerde richting; men heeft het over de eer zucht van den Duitscher, over zijn on sympathieke eigenschappen, die het natuurlijk heeft, net als elk volk, maar men vergeet zijn deugden en men ver geet gebruik te maken van die deug den. Door het te knotten, bereikt men juist het tegenovergestelde van wat men wilDe foutieve geste brengt de foutieve mannen in de Regeering, doet het revolutionaire element de overwin ning behalen. Vanaf 1918 is Duitschland onjuist behandeld. Men heeft het nationalisme aangekweekt, men heeft de revanche tot hoofddoel der jongeren gemaakt en men heeft Duitschland laten worden een gevaar. Nog is het niet te laat. Men kan het goede Duitschland nog cultiveeren, al is dit op het moment heel wat moeilijker dan enkele jaren geleden. Wanneer het Mac Donald gelukt de verschillende Duitsche eischen, zij Kerknieuws. Op naar het Genadeoord van Onze Lieve Vrouwe van Kevelaer. (Ingezonden). Nu wij bij de kerken hier in den omtrek van Amersfoort overal de biljet- prijken van de Amersfoortsche Processie naar Kevelaer, is het mis schien niet overbodig daar een enkel woordje van aanmoediging over te schrijven. Onder de Hollandsche pro cessies, die Kevelaer bezoeken, is zeker de Amersfoortsche er eene, die daar aarlijks een eereplaals inneemt. Zij rehoort onder een der schoonste pro- *cn itwn ïpiciui, Cl, |(nn,^«, zien wij dien luister door haar nog Piano's - Vleugels Fa. R. VAN DEN BURG pastoor van Kevelaer laat ook achterwege, wat de bloei en devotie tot Maria kan bevorderen. Zoo zal ook dit jaar voor het eerst weer een nieuwe hulde plaats hebben en wel deze, des avonds nadat al de lichtprocessies zijn gehouden, zullen alle te Kevelaer aan wezige pelgrims zich vereenigen rondom de verlichte Genadekapel, om met de muziek van Kevelaer, een algemeene hulde te brengen aan de H. Maagd door het zingen van Marialiederen. Zoo zal dit voor menig Maria-kind een uiting zijn, zooals wij die nimmer in Holland konden doen. Laten wij ons aansluiten bij de aloude Amersfoortsche processie, die al het mogelijke doet om haar pelgrims nuttig en heilzaam bezig te houden, door godvruchtige gebeden en gezangen in het genadeoord. Voorzeker men zal er geen spijt van hebben, daar voor zoovelen, die dagen daar als hun vacantiedagen gelden. Onder hen be vinden zich vele oude veteranen. Ook dit jaar is er weer een bij,|de heer Van de Weijer uit Nijkerk, die de gouden medaille zal ontvangen, omdat hij vijftig jaren Kevelaer heeft bezocht. En al heeft men te Kevelaer geen mirakelen gezien, dit is toch zeker, men komt terug lichamelijk en geestelijk verfrischt, en men verlangt het volgend jaar weer te gaan. Op dan allen naar het Genadeoord van Onze Lieve Vrouw van Kevelaer. Pastoor te Riele f In het St. Elisabethsgasthuis te Arn hem is overleden de Zeereerw. heer J. B. te Riele, pastoor te Huissen. Pastoor te Riele werd 16 IDec. 1880 16 vergrooten. Voor dit jaar zien wij op de biljetten aangekondigd als alge meene intentie: Door onze gebeden eerherstel aan het Allerheiligst Hart van Jezus te brengen in de tegen woordige beproevingen der mensch- heid. Is dit geen aansporing voor menigeen om, nu de druk der tijden zoo zwaar is, troost en verlichting te gaan zoeken in het genadeoord van Maria te Kevelaer, waar zij bijzonder vereerd wordt, als Troosteres der be drukten. O, konden de knielbankjes geplaatst voor de genadekapel eens spreken, zij zouden getuigen van dui zenden en nogmaals duizenden zielen, die daar troost hebben gezocht, en hebben gevonden, en opgebeurd en gesterkt weer naar hunne haardsteden zijn wedergekeerd. Of de communie banken in de kerken en kapellen, waar millioenen hun God hebben ontvangen, en door Maria genade bij Jezus heb ben gevonden. Alle reden is er, voor hen, die in druk en nood verkeeren, op te gaan naar het Genadeoord van Kevelaer, en zich daar inniger te ver eenigen met Jezus en Maria. Kan Kevelaer niet zooals Lourdes op op groote opzienbare wonderen roemen, toch is zeker, dat vele genaden en weldaden door Maria te Kevelaer wor den verkregen getuigen de veleexvoto's, daar aangebracht uit dankbaarheid voor de vele verkregen gunsten. Nog onlangs is daar door een nog onbekend ge bleven persoon, in het vaandelhuis aangebracht, een vaandeldoek, waarop in 't Chineesch teekens en letters stonden, die vertaald, de woorden be vatten: „Uit dankbaarheid aan de H. Maagd Maria", en ziedaar weer de waarheid van de woorden uit den schoonen lofzang: „Mij zullen alle ge slachten zalig prijzen". En wat de miraculeuze bekeeringen betreft, die bij het devote Kapelleke hebben plaats gevonden, hun aantal zal slechts op den oordeelsdag ten volle bekend worden, te rekenen echter naar de tallooze lichamelijke genezingen ver- geweest te Beltrum, Bornebroek, en Achteveld werd hij 10 Maart 1922 benoemd tot pastoor te Delfzijl, waarna 14 Maart 1930 zijn benoeming volgde tot pastoor te Huissen. Binnenland het ook in milderen vorm, in te wil- kregen, moeten de geestelijke gunsten lieen, dan zou de wereld heel wat door Onze Lieve Vrouw van Kevelaer verder zijn op den weg, dienaar vei- geschonken, legio zijn, daar uitwëndige ligheid en ontwapening leidt. Doch mirakelen enkel plaats gnjpen. om het blijft men volharden in de oude poli tiek, dan zien wij niets dan rampen voor ons. En het eigenaardige is, dat Duitschland toch zal verkrijgen, wat het hebben wil... wordt het niet vrij willig gegeven, dan zal het met geweld worden genomen. Wat zijn de Duitsche eischen? Ten eerste gelijkberechtigdheidDit is een onafwendbare eisch, want een energiek volk van bijna 70 millioen zielen kan Vlugge en prompte levering Fa. H. ELZETIAAR LAN6E5TRAAT 84 TEL. 528 De slandrechtbankte Boedapest heeft twee communistische leiders, die aan geklaagd waren van samenzwering te gen den staal en de maatschappelijke orde, veroordeeld tot den dood door den strop. ij de A.V.R.O. zijn plannen in voor bereiding voor den bouw van een nieuwe studio te Hilversum. De bedoeling is in het gebouw onder te brengen o.a. een concertzaaltje, tevens schouwburg, voor 500 personen. De te Rotterdam gehouden aigemeene vergadering stond een crediet toe van een half millioen voor de kosten in eersten termijn. Te Den Haag had een kaartlegster een echtpaar op bezoek, dat 't niet om de toekomst, maar om geld te doen was, wat de juffrouw, ondanks haar beroep, niet scheen te bevroeden. Ze werd onverhoeds aangegrepen en tegen den grond geworpentoen ze begon te gillen, ging het echtpaar er vandoor. Man en vrouw zijn later aangehouden, De Amerikaansche Iegerautoriteiten i deskundigen toone n groote belang stelling voor een nieuw model tank, waarvan de uitvinder een model zou hebben vervaardigd, dat de zeer groote snelheid van 110 mijl per uur zou kunnen bereiken en door middel van een speciale installatie in staat zou zijn sprongen te maken tot een hoogte van -cht voet van denjjrond en over een Bij Toulon in Z.-Frankrijk reed Zon dag een autobus in volle vaart tegen een wagen. Twee der inzittenden wer den hierbij op slag gedood en zeven anderen ten deele zwaar gewond. voornaamste doel van het heiligdom te bevorderen het geestelijk welzijn der pelgrims. Dat het jaarlijksche getal pelgrims, dat naar Kevelaer trekt nog niet zoo klein is, getuigt wel het feit, dat ver leden jaar het getal te Kevelaer greoter was dan dat te Lourdes. Laat dit alles ons aansporen om, in dien het voor ons mogelijk is, dt bedevaart eens mede te maken. De Uitspraken Kantongerecht te Amersfoort. Dronkenschap: G. K. Arnhem f 15 of 10 d„ R. v. Z. Bunschoten f 10 of 5 d. Loopen op verboden grond: J. Baarn f3 of 2 d. Na sluitingsuur te Amersfoort in tap perij bevinden: W. W. Nijkerk f3 of d„ C. v. d. B. id. Te Soest venten zonder vergunning v. d. M. Leeuwarden f2 of 1 d Niet terstond aan politiebevel ge hoorzamen A. J. Amersfoort f 10 of 4 d. Te Amersfoort trottoir met kalk be smeren: J. M. aldaar f3 of I d. Geen inlichting geven aan Raad var Arbeid J. N. V. Nederhorst den Berg f3 of 1 d., D. V. Hamersveld id., Tj. B. Weesp id., H. v. d. L. Rhenen id. Een vischtuig bij zich hebben op verboden terrein: C. B. Ederveen f5 of 2 d. en verb, vischtuig. IJkwet J. K. Hoogland f 3 of 1 d. en verb, maat, J. H. Bunschoten f l of l d. en verb. Wielrijdend zich vasthouden aan auto: H. R. E. Enschede f3of 1 week tuchtschool, A. P. W. Amersfoort f5 of 2 d., C. Ph. S. woonpl. onb. id. H. J. de B. de Bilt id. Venten zonder vergunning te Bun schoten: J. H. zwervend f2 of l d. Wielrijden onder invloed van alcohol J. K. Amersfoort f30 of 15 d., L. S. Amersfoort 120 of 4 d. Wielrijden zonder lichtA. K. Amers foort f5 of 2 d„ J. K. Stoutenburg f2 of 1 d. Idem zonder belA. T. Amersfoort f2 of 1 d. De linkerzijde houden met auto:G. A. v. S. Hilversum f5 of 1 d. Idem met rijwielH. Ch. v. E. Amers foort fl of 1 d. Geen rijbewijs: R. E.W.Rotterdam f5 of 2 d„ H. v. d. W. Amersfoort f4 of 2 d„ Ch. v. d. W. id. C. J. Wou denberg id., J. H. Amsterdam id. Te snel rijden in BaarnG. V. aldaar f 10 of 4 d„ W. V. id. Pachtkwesties. Men verzocht ons mede te deelen, dat bij het Kantongerecht te Amersfoort meer dan vijftig rekesten zijn ingediend door pachters, die vermindering van landhuur vroegen in verband me. de Ingediend is een wetsontwerp tot verhooging van de uitkeeringen aan de mobilisatie-slachtoffers met f300.000 tot f800.000. In de Memorie van Toe lichting zegt de minister o.a., dat, nu de wet vijf maanden werkt de aan vankelijke schatting, vooral door de werkloosheid te laag blijkt. Te Dinxperlo heeft de 85-jarige W. F. v. d. Heuvel nog zelfs zijn rogge (600 garven) gemaaid. Een 50-jarige arbeider is op een on- bewaakten overweg bij Vroomshoop door den trein gegrepen en- ongeveer 300 M. meegesleurd. De man was on middellijk dood. wet. Op den Breslauschen radiozender is een aanslag gepleegd. De daders sneden draden door en stichtten in een onder den zender gelegen ruimte brand, waar door zij den zender buiten werking wilden stellen. Bij een bestijging van den Montblanc bij Chamonix zijn Maandag zeven per sonen omgekomen. Bij graafwerken te Venlo werd. aldaar een geheel gave 18'/a cM. hooge urn gevonden. De vonds is ter beschikking gesteld van het Limburgsche oudheid kundig Genootschap. Een massaal ontslag van hulpbe stellers werkzaam bij het staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie zal thans plaats hebben, indien te voor zien is, dat in de eerste drie maanden aan hunne diensten geen behoefte zal bestaan. Op het landgoed „Lactaria" te St. Anthonis werd door den bliksem ge troffen J. Hermens terwijl h-j aan tafel de krant zal te lezen. De ongelukkige was op slag dood. Hij was pas 22 jaar. De andere personen, die bij hem za ten, bekwamen geen letsel. De oud-bondskanselier van Oosten rijk, de prelaat Dr. Ignaz Selpel, is in het sanatorium „Waldfrieden" na een langdurige ziekte overleden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1