F. fl. TULP „Snelwerk"1 L Kantoor en Drukkerij Lang eg racht 28, Amersfoort D£ EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 9 Dec. 1932 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes en Veertigste Jaargang - No. 71 Dat de wereld bestaat, weet iedereen, Dat ze alleen voor hèm bestaat, meent menigeen. Epistel en Evangelie. 3e Zondag van den Advent. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Philippensen; IV, 4—7. Broeders! Verblijdt u in den Heer te allen tijde! nogmaals zeg ik n: ver blijdt u! Uwe zedigheid zij allen men schen bekend; de Heer is nabij. Weest in niets bekommerd, maar laat in alles door bidden en smeeken met dank zegging uwe begeerten bekend worder bij God. En de vrede Gods, die alle begrip te boven gaat, beware uwe harten en uw verstand, in Christus ■jesus onzen Heer. EVANGELIE volgens den H. Joannes; I, 19—28. In dien tijd zonden de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot Joannes, om hem ie vragen: Wie zijt gij? Hij nu beleed en loochende het niet; en hij beleedt: Ik ben de Chris tus niet. En zij vroegen hemWat dan? zijt gij Elias?En hij zeide: Ik ben het niet. Zijt gij de Profeet? En hij an.- woordde: Neen. Zij zeiden dan tot hem Wie zijt gij? opdat wij antwoord ge ven aan degenen die ons gezonden hebben; wat zegt gij van u zeiven? Hij zeide: Ik ben de slem eens roe penden in de woestijnmaakt recht den weg des Heeren gelijk de profeet Isaias gezegd heeft. De afgezondenen nu waren uit de Pharizeën. En zij vroegen hem en zeiden tot hemWat doopt gij dan, indien gij de Christus niet zijt, rtoch Elias, noch de Profeet? Joannes antwoordde hun, zeggende Ik doop met waterdoch midden on der u staat Hij dien gij niet kent; Hij is degene, die na mij komen zal, die vóór mij geweest is, wiens schoenriem ik niet waardig ben te ontbinden. Dit is geschied te Bethanië, aan de over zijde van den Jordaan waar Joannes doopte. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio Liturgische Kalender. Week van 11—17 December. Zondag 11. 3e v. d. Advent, Tijdeigen, Mis Ciaudete, zonder Gloria, 2e geb. H. Damasus, 3e Oct. O. L. V. Maandag 12. Mis als 8 Dec., 2e geb. Aurem (3e Zondag v. d. Advent), 3e geb. v. d. H. Geest. Dinsdag 13. H. Lucia, 2e geb. Oct. O. L. V., 3e Aurem (3e Zondag). Woensdag 14. Mis als 8 Dec. met Gloria en Credo. 2e geb. van deze Quatertemper-Woensdag, 3e v. d' H. Geest. OfMis v. Quatertemper- Woensdag, Tijdeigen (Advent), 2e geb. Oct. O. L. V. Donderdag 15. Octaafdag O.L.V. Onb. Ontv. Mis als 8 Dec., 2e geb. Aurem (3e Zond.), Credo, Pref. H. Maagd. Vrijdag 16. H. Eusebius, 2e geb. en laatste Evang. v. Quatert.-Vrijdag (Advent), 3e Deus qui de Beatae. OfMis van Quatert.-Vrijdag zonder Gloria of Credo, 2e geb. H. Euse bius, 3e als boven. Zaterdag 17. Mis v. Quatert.-Zaterdag (Advent) zonder Gloria of Credo, 2e geb. Deus qui de beatae, 3e voor Kerk of Paus. Katholiek Apostolaat. Evangelieverklaring. 3e Zondag van den Advent. De |oden ontwaarden uit de voor zegging der Profeten, dat de tijd ten naaste bij vervuld was, in welken de Messias zich aan de wereld zou ver- toonen. Het strenge leven van Joannes, zijn leer en boetepreeken, brachten het Joodsche volk op het denkbeeld, dat hij misschien de beloofde Messias was. De hooge Raad der Joden te Jerusalem, wiens zaak het was, op alle bijzondere gebeurtenissen omtrent de godsdienst het oog te houden, zonden afgevaar digden tot Joannes, met last, om hem te vragen wie hij was. Joannes ver klaarde hun rondborstig, dat hij de Christus niet was, noch Elias, noch de profeet, welke zij bedoelden, maar dat hij het was, waarvan de Profeet lsaïas voorzegd hadeen stem des roepende in de woestijn: bereid den weg des Heeren. Heilzaam waren de lessen, welke loannes aan het volk gaf. Schoone lessen ook voor alle Christenen I Laat ons ook alle plichten van onzen staat, elk voor zich zeiven degelijk betrach ten, en die getrouwelijk volbrengen, gelijk Joannes den tollenaars, den sol daten de hunne voorhield. Zijt gij huis vader of moeder, bedenkt hoe - plicht zijt uwe kinderen in di Gods op te leiden; hen zelve daartoe met een goed voorbeeld voor te gaan, en hen van alle kwade gelegenheden der zonde af te houden. Zijt gij kind of onderdaan, bedenkt, dat gij gehoor* zaamheid, liefde en hoogachting jegens uwe ouders en oversten schuldig zijt. Moge zoo ieder de verbintenissen, welke aan zijnen staat of beroep eigen zijn, zoo nauwgezet trachten te ver vullen, ingevolge de vermaning van den H. Paulus: ik bid u, dat gij waar diglijk wandelt volgens den roep, waar toe gij geroepen zijt. Hierbij mogen wij ook bijzonder ii den Advent, deze vermaning van Jo annes ter harte nemen dat wij oprechte vruchten van boetvaardigheid doen, die ons van zouden aftrekken, en tot werken van deugd leiden. Bij deze bijzondere lessen vanjoannes mogen wij ook niet verzuimen, de wer ken van barmhartigheid jegens de ai en noodlijdenden te oefenen, door hun voedsel, kleeding, of anderenonderstand te verleenen. Als wij deze zijne zalige lessen wel opvolgen, welkeeneschoone voorbereiding zal dit voor ons zijn, om het aanstaande geboortefeest Heeren met vrucht te vieren! en de kleinen verdedigd worden, tegen over zoovele machtigen en rijken, die macht en rijkdom alleen voor zich- zelven gebruiken en de afval aan hun medemenschen gunnen. Overal moeten er onwetenden onderwezen, wankel moedigen ontvlamd, verdwaalden te ruggebracht worden. Van dat alles zijn geestdriftige redevoeringen en betoo gingen slechts een begin. Vereenigingen en geestdriftige leuzen ontbreken ons niet, doch zij zijn er alleen om de daad en het offer, waardoor wij willen be reiken wat er komen moet, zonder te verzanden in duizend wijze en voor zichtige bedenkingen. Er bestaat wel degelijk een groot gevaar, dat wij door machtsvertoon, door voorbijgaande geestdriff voldaan zijn, dat wij de massa niet meer zien die buiten en tegen ons staat en het vele werk, wat door allen, volhardend, in stilte moet verricht worden. Wij moeten zorgen, dat al onze vereenigingen slechts dit eene doel hebbenhet groote werk, dat door iedereen naar eigen gave moet verricht worden, te helpen, te steunen, Aan een artikel van Pater R. van Santé O.P. in het jongste nummer van „Roeping" ontleenen we de volgende passages, welke men niet geheel be hoeft te aanvaarden, om ze toch leer zaam te achten wel een verloochening zijn van de reeële uitingsbehoefte van den mensch als wij eenvoudigweg alle ge dachten en betoogingen als veroor- deelenswaardig wilden afwijzen. Maar wat moet men zeggen van deze men taliteit, die in 't geheel niet denkbeel dig is, dat men optochten, processie's, liturgische plechtigheden in elkander zet om andersdenkenden te imponeeren? Of is ieder dier manifestatie's niet uiter aard gericht om onze behoefte te uiten, God, en alleen God, voor het aanschijn der wereld te verheerlijken. Wat daarbij de indruk zal zijn op anderen, dat ne men wij aan met vreugde. 0eze men taliteit is de verzoening van die twee uitspraken van Christus, dat wij alles in 't verborgen moeten doen en dat ons licht voor de menschen hoog moet uitschijnen. Laten wij het imponeeren der massa over aan hen, die op de massa alleen kunnen betrouwen die tegenstanders en concurrenten hebben; wij hebben slechts broeders op de wereld en dus hoofdzakelijk door goed heid te imponeeren en soms door macht. De methode van apostolaat zal onder enkele] verschillen steeds blijven de methode van Christus en zijn Aposte- Joannes Chrysostomus beschrijft hun apostolaat in deze treffende woor den „Deze visschers hebben de wereld doorkruist; ze vonden hem ziek en hebben hem genezenzij vonden hem vervallen en hebben hem hersteld. Zij hadden geen schilden, noch pijlen, noch bogen. Zij konden geen geld geven of roemen op hun welsprekend heid. Zij hadden gebrek aan geld, maar hadden het rijk der hemelen zij hadden geen menschelijke hulpmiddelen, maar zij hadden God bij zich. Zij hebben de geheele wereld doorkruist levende met de wolven, maar de wolven wer- zachtmoedige schapen veran- derd". Dit is het onze, dit kan alleen het onze zijn, maar dit moet ook hei onze blijven. Zij hebben slechts de tijd en de aarde en daarom moeten zij bouwen op geld, invloedrijke groote namen, machtsvertoon, geweld en be dreiging. Wij hebben voor ons de waarheid en de liefde, wier triomf eerst begint, wanneer naar hel oordeel der wereld alles verloren is. Wanneer wij voor het onverschrokken getuige nis der waarheid en voor de onwrik bare trouw der liefde worden uitge bannen, zooals Christus even naakt en i machteloos, dan begint de triomf God. Wij hebben ook organisaties noodig, maar niet op de eerste plaats als een manifestatie van onze macht, maar om het groote apostolaat der waarheid en der liefde ten bate van alle menschen nuttig te verdeelen. Waar immers moet geen armoede, waar geen ziekte en verdriel gelenigd worden? Overal moeten de zwakkeren geholpen Kantoorboeken, Doorslagpapier Carbonpapier, Inktlint.n KANTOORBOEK HAPDEL Lingeslr. 65 to. Krommeitr. TEL 526 den geacht, omdat zij onverzoenlijke tegenstanders zijn der leden van een officieele katholieke partij. Wij ont zeggen aan geen enkele geestelijke, als burger het recht om een voorkeur te hebben voor een politieke groepeering, die de katholieke beginselen handhaaft en de rechten der Kerk, naar de wen- schen der bisschoppen verdedigt, maar om met zijn geestelijk gezag de vol ledige lading vanjeen politieke partij te dekken, dat achten wij verderfelijk, omdat het onredelijk is. I VITESSE KOMT! I WAT DOET ZE? I Hongermaraeh In Amerika. We hebben al eens vaker de honger- opmarschen in Amerika gesignaleerd en daarbij opgemerkt, dat hel voor een staat toch wel schandelijk is, wanneer hij zijn werkloozen niet op eenigerlei wijze ondersteuning kan of wil ver schaffen. Thans is weer zoo'n leger van „hon- germarcheerders" naar Washington op gerukt, bestaande uit werkloozen, nood lijdende boeren en communisten. De politie heeft de arme tobbers naar een concentratie-kamp aan den rand van de stad gebracht, waar de hongermar- cheerders door een sterke politiemacht dag en nacht worden bewaakt. Het is nu de „orde en rust" wel, die men op deze wijze verzekert! Een schijnorde, die op den duur losbarst in een chaos. zaad, wat tot een boom zal uitgroeien, dit is het brokje zuurdeeg, dat de ge heele wereld zal doen gisten. Wanneer dit alles sterk en levend op den voor grond staat, dan kunnen wij wel de weelde verdragen van een Katholieke politieke partij. Maar deze vanzelf sprekende uitbloei van ons openbaar Katholiek leven, mag nooit het Katho licisme zelf tot een partij maken of begrenzen, zoodat het Katholicisme zich te sterk met een katholieke partij ver eenzelvigt en de bloei van het katho liek leven te veel beoordeeld wordt naar den invloed van die partij. Ik durf wel te zeggen, dat het Katholi cisme veilig is, als de priesters heilig trachten te zijn en vol apostolisch vuur als hoogste levensgenot hebben, het verlangen naar God en zijn rijk ook in de leeken te zien uitbloeiendan volgt ook het verdedigen van het Godsrijk op politiek terrein van zelf. Maar ik durf niet te zeggen, dat het Katholi cisme veilig is, wanneer dit niet voor op staat, al kan men nog roemen op een invloedrijke katholieke politieke partij. Men bespare ons de wijze uit spraken, dat in Frankrijk en in Spanje, de Katholieke kerk vervolgd-wordt, bij gebrek aan politieke eenheid onder de katholieken. Ik meen dat de Katholieke Kerk in de verdrukking kwam bij ge brek aan Katholieken en dan kon er ten slotte ook geen spraak zijn van katholieke politiek. De prior van het Dominikanenklooster van La Coruna zeide voor een tiental jaren, dat in de stad allen katholiek, maar slechts wei nigen Christenen waren. Was men toen even ijverig geweest om van al die menschen de levensstem te krijgen op de leer en daad van Christus, als men ijver en belangstelling kan loonen voor het politieke leven, dan was er nu in Spanje geen kerkvervolging ge weest en ware het gemakkelijk om alle katholieken te groepeeren voor de ver dediging vanjde vertrapte rechten van Christus en de Kerk. Wij geven daar om ter overweging of het geen veel zuiverder toestand zou scheppen, wan neer onze Katholiekendagen gt-neel en al zouden gewijd zijn aan katholiek leven en apostolaat onder de uitslui tende leiding van de bisschoppen en hunne priesters, en de Katholieke poli tici er zouden komen als gewone ge- loovigen, zoodat zoowel de zwarte al; de witte schapen der officieele partij zich er volledig zouden thuis voelen. Terwijl de katholieken, die het zeer verdienstelijk werk doen aan de poli tiek deel te nemen, hun afzonderlijke bijeenkomst zouden houden onder toe zicht der kerkelijke overheid, die waakt over de gezonde zedelijkheidsbeginse len en de behoeften der Katholieke Kerk, die in aanraking met het politiek terrein komen, ter behartiging over draagt aan de katholieke politici. Wij moeten zelfs den schijn vermijden dat katholieken van het terrein der Katho lieke actie zouden geweerd worden, of als minderwaardig voor dit werk wor Een handige regls- een leider van een tooneelgezelschap, neen het betreft den machtigsten man in Duitschland, rijkskanselier Von Schleicher wien men deze betiteling geeft 1 Men duidt dit verder als volgt aan: Von Schleicher wordt omschreven als een man, die 's morgens met een staatssecretaris een rit te paard door den Tiergarten maakt. Die daarna een Frühschoppen bij een buitenlandsch diplomaat gaat nemen. Vervolgens luncht hij met een paar vooraanstaan de socialisten. Hij drinkt thee met het centrum, speelt vervolgens bridge met de communisten en rust dan uit in den schoot van de groot-agrariërs en groot- industrieelen in een of andere club Betalen. De volgende week moeten de voor malige bondgenooten uit den grooten oorlog, die tegen de centralen vochten en daarvoor belangrijke bedragen van Amerika leenden, over de brug komen met fabelachtige sommen aan rente en aflossing, waarop Amerika met smart zitje wachten. en in Washington van een schrapping der schulden niets wil weten, is begrijpelijk. Wij wezen reeds op het werkloozenleger, dat als het ware Washington belegert. Achter die werk loozen doemen de failliete boeren op en dan volgt een onoverzienbare massa van uitgehongerden, die de wanhoop nabij zijn en desnoods met geweld hun menschelijke rechten van de samen leving zullen eischen. Dat is een revo lutie-dreiging, waartegen thans de regeering met een zeer moderne sociale wetgeving wil komen. Als het nog maar niet te laat komt! Om op de kwestie der oorlogsschul den terug te komen, zooals gezegd, voelt Amerika er niets voor, om schul den kwijt te schelden. Dat is te be grijpen. Amerika moet eerst zijn r 25 millioen noodlijdenden helpen, dan: het ziet Europa tot de tanden gewapend en kan er zeker van zijn, dat een deel van de eventueel Ie schen ken oorlogsschuld weer ten offer ge gooid wordt aan den oorlog. Die ge- voelsmolieven leggen natuurlijk gewicht in de schaal. Of de econonfische motie den voorrang moesten hebben, is een andere vraag en het is niet onmogelijk, dat de dreigende verdere ontreddering van Europa bij een star vasthouden aan den betalingseisch Amerika op den duur uit een ander vaatje doet tappen. Binnenland partij, heeft in een rede over dat voor bereidend werk en de taak der Katho lieken aan de slembus behartenswaar- dige woorden gesproken, waaruit we 'er een en ander willen aanhalen. Spr. wees o.m. op de taak van onze" partij. Die taak isde Katholieke beginselen op het terrein der staatkunde uit té dragen en hoog te houden. Het program 1933 geeft dan ook drie groote principieele richtlijnen over de verhouding van staat en individu, het gezin en de sociale politiek. De katholieken hebben voor de toe komst de belangrijke taak te vervullen een betere maatschappelijke orde te helpen opbouwen. De staatkundige eenheid van alle katholieke burgers is daartoe een on misbaar middel. Het is zoo gebleken in het verleden bij de verovering van de vrijheid voor onze Moeder de H. Kerk van de vrijheid van het bijzonder onderwijs en om den invloed van het katholiek volksdeel in het staatsbestuur te verzekeren. Die eenheid is evenzeer onmisbaar voor het vervullen van onze toekomstige taak. Allen die die eenheid bedreigen bren- „:n met het verworvene ook het toe komstige in 't allergrootste gevaar. Met het gevaar van wantrouwen in de leiding voor oogen, heeft hel partij bestuur maatregelen getroffen om de actieve elementen in de partij de noo- dige documentatie te verstrekken. Wat het gevaar voor ondermijning der par tijeenheid betreft, door overdreven en ongegronde critiek, de partijleiding is er zich van bewust, dat deze verschijn selen in den huidigen zwaren tijd met eenig verklarend begrijpen moet wor den bejegend. Maar de partijtucht stelt ook hare eischen. Spreker wees op de plannen om aan de kiezers een goede en uitgewerkte voorlichting te verstrekken. Het nieuwe Program is op buitenge woon bevredigende wijze tot stand ge komen, in volle en verheugen-wekken- de eensgezindheid, op den Partijraad te Haarlem. De R. K. Staatspartij zal in den ko menden verkiezingsstrijd niet speculee- ren op de ontevredenheid; dat maakt haar taak zwaarder en meer verant woordelijk. Want boven alle moeilijkheden er bezwaren staat ver uit de geweldige bindende kracht van het katholiek be ginsel, welke ons katholiek volk in hechte, ongeschokte eenheid bijeen houdt, óók, ja vooral op staatkundig terrein. Natuurlijk is beroep op onze gees telijke saamhoorigheid niet de eenige norm voor onze staatkundige eenheid aan onze staatkunde moeten wij steeds meer een vruchtbaren inhoud geven. Aan dezen eisch voldoet de R. K. Staatspartij bij voortduring. Maar dit vooropgezet zijnde, zegt spreker, is het mij een dierbare gedachte om het practische, materieele, politieke werk te plaatsen in het warme licht onzer katholieke geloofsovertuiging, in de be vruchtende sfeer van ons eigen per soonlijk godsdienstig leven. Dan ver vullen we ons politieke werk als generaal of als soldaat niet om per soonlijk of partijgewin. Maar wij doen dat werk, om mede te arbeiden naar de mate onzer krachten aan de ver wezenlijking van Gods H. Wil samenleving van onze volksgemeen schap, van ons vaderland. Wanneer deze geest ons bezielt en bezielen blijft, dan zullen wij niet ai- leen een waardigen en succesvollen verkiezingsstrijd voeren, maar dan zal CopiEerinrichting JPIëERT VLUG en BILLIJK aten. Convocaties, Programma Fa. H. ELZET7AAR LAH6ESTRAAT 84 Ttt. 528 PIANO'S,VLEUGELS,OR GELS I Fo. R. van don Burg-Arnb «trant I H Bezoekt onze magazijnen; wij bieden H H U een enorme keuze zoowel In het cenvoudlgeals in het meest luxe genre l J Betaling vanal 14.— per maand J Vogelwet: A. P. W. Amersfoort f 15 of 6 d. en verbeuring drank. WinkelsluitingswetJ. van D. A'foort f3 of 1 d. Leerplichtwet: E. K. A'foort f25 of 10 d., G. v. d. G. Spakenburg f5 of 2 d„ G. H. Idem. Spoorwegwet: G. W. Woudenberg f5 of 2 d. Wielrijdend zich aan auto vasthou denP. C. Nijmegen f5 of 2 d. IJkwetW. B. Amersfoort f 1 of 1 d., H. F. id. 2 maal 50 ct. of 1 dag beide met verbeuring. Loopen op verboden grondJ. M. v. B. Soest f5 of 2 d„ T. van de V. Baarn idem, J. v. V. Hilversum f 15 of 6 d., C. v. d. B. Nijkerkerveen f 10 of 4 d., W. L. Amersfoort vrijspraak. Niet behoorlijk uitwijken: D. D. Bussum f25 of 10 d., P. K. Deventer idem, J. B. Amsterdam f 10 of 4 d., J. W. D. Hilversum f 30 of 10 d., D. H. v. d. W., Rotterdam f 40 of 10 d„ J. P. W. Ede f 20 of 5 d. Veiligheid van verkeer in gevaar brengenW. G. W. B. Haarlem f 15 of 5 d. Den doorgang niet vrijlaten: N. v. d. K. Hazerwoude f 15 of 6 d,, A. J. de H. Utrecht f 10 of 4 d., H. v. K. Den Haag f 15 of 6 d. Autorijden zonder voldoende ver lichting: J. W. Barneveld f 10 of 4 d. Auto besturen onder Invloed van alcoholJ. H. B. Hilversum 5 d. hech. Jen met te Zaandam f BERICHTEN UIT AMER8PO ORT Sint Petrus Liefdewerk tot opleiding van inlandsche Priesters in de Missiegebieden. Varghese Mampelil en Gerard Ma- phonya, de twee nieuwe studenten van de Amersfoorische afdeeling, hebben 'n brief aan hun weldoeners geschre ven. Zooals gewoonlijk schrijven zij over hun studie, hun vorderingen en het nieuws van hun seminarie. En daar het jaar al weer spoedig zal eindigen, wenschen zij ons een Zalig Kerstfeest en tevens een Zalig Nieuwjaar. Dan vragen zij met aandrang om het gebed van hun weldoeners, terwijl zij van hun kant veel voor de Amersfoortsche leden van het S. P. L. zullen bidden. Daarom sporen wij nogmaals de Amersfoorische Katholieken aan, voor zoover zij geen lid van het S. P. L. zijn, zich alsnog op te geven aan een der onderstaande adressen: Mevrouw Jansen-Bollen, Soesterweg. Mejuffrouw Lammerts, Utr weg 131. Mejuffrouw B. v. 't Wel, Beekenst.laan. Mejuffrouw Gr. Kuntz, 't Zand. Wederom heeft men zich door ver breking van een ruit toegang verschaft tot een woning aan de B. Wuytierslaan waardoor men in een hal terecht kwam. Het bleek echter dat verdere doorgang was afgesloten. Men heeft toen uit de hal medegenomen een vijftal jassen, een Keulsch kruikje en een antiek. daluccn dn g.ond,'eg biedei voor kan„elje 'Knlik k„nI,|t waarlijk kaltoliakc sfaalkonde. dieUJ dtn duizend malen vruchtbaar zal zijn voor gevonden geheel ons Nederlandsche volk. Onze verkiezingsactie, is niet de eerste keer, dat we op deze plaats spreken over onze ver kiezingsactie. In 1933 gaan we een nieuwe Tweede Kamer kiezen |en de voorbereidende werkzaamheden daar voor vorderen voor een miliioenenpartij als de onze heel wat. Die voorbereidingen zijn reeds lang in gang. HetTweede Kamerlid Mr. Frans Teu- lings, secretaris van de R.K. Siaats- Uitspraken Kantongerecht te Amersfoort. Buiten de 60 vonnissen in zake over treding Crisis-varkenswet en besluit met f 20 boete voor elk der geverbali seerde houders van ongemerkte var kens te Woudenberg en J van D. f5 - J- "-prake ten H. A'foort 3 weken hecht., B. B. idem, J. K. zwer vend f25 of 10 d., J. D. zwervend f 10 of 4 d. plus f 15 of 6 d. voor op gave valschen naam. Demonstraties en causerieën be treffende hun jeugdbeweging zullen de Kath. Verkenners van 't District UtrechL en 't Gooi houden voor belangstellende genoodigden op Woensdag 14 Dec. a.s. des avonds 8 uur in het gebouw „St. Aechten". Dinsdag a.s. zal prof. dr. J. A. Veraart, hoogleeraar aan de Technische Hooge- schoo! te Delft en lid. van den Hooger. Raad van Arbeid, in hotel „Monopole" een voordracht houden voor het depar- I teinent van de Maatschappij voor Nijver- Strooperij: A. C. O. A'foort f 2 of 1 d. heid over „Arbeidsdagverkorting".

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1