Bouwplannen
F. fl. TULP
„Snelwerk"
Fa. H. Elzenaar
ROL
KING
Bel dan op No. 42
R. K. Spaarbank Amersfoort
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DEEEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Eembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 13 Dec. 1932
ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentifin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Hoogmoed is het wapen van hen,
die niets kunnen.
Gezag.
Men klaagt steen en been over wat
men noemt de crisis van het gezag.
In alle rangen en geledingen. In het
huisgezin, in het bedrijf, in de school,
in het leger, in het politieke, maat
schappelijke en openbare leven.
Men zegt, dat men niet meer gehoor
zamen wil, dat men vrijheid verwart
met losbandigheid.
Men zegt van den anderen kant, dat
men niet te bevelen weet en
verwart met autocratie. Heftige naturen
drukken dat anders uit: ja, zeggen ze,
er is een gezagscrisis, maar sommige
gezagdragers hebben het er ook i
gemaakt, 't Gezag komt van God, r
de menschelijke vrijheid komt ook
God.
Dat eeuwige conflict tusschen gi
en vrijheid lossen we natuurlijk niet
op met een van beide uit te schakelen.
Noch anarchie noch tyrannie vermogen
iets in deze. Ze gaan het probleem
eenvoudig uit den weg,
Gezag is noodzakelijk. Waar ver
scheiden inenschen samen moeten wer
ken tot éénzelfde doel, moet leiding
zijn en bijgevolg het recht om dwin
gend te leiden.
Maar wij houden ook vast aan de
waardigheid van den met vrijheid be
gaafden mensch, die recht heeft op
ontplooiing van zijn menschenleven,
die den plicht heeft het te ontplooiien
en te verrijken.
Theoretisch lijkt de oplossing niet
zoo ingewikkeld, wanneer men maar
onderscheidt tusschen gezag en gezag,
tusschen gehoorzamen en gehoorzamen.
Er is gezag dat verdrukt; door ge
weld, door list, door machtsmisbruik.
Er is gezag dat vrij maakt en verrijkt.
Er is gehoorzamen dat gelijk staat
met „subir" „ondergaan", en gehoor
zamen, dat aanvaarden en goedkeuren
en liefhebben inhoudt.
Op slot van zaken is het gezag een
persoon, die handelt, en de waarde van
zijn handelen hangt af van het waar
om, van de doelstelling die hij beoogt.
Egoisme en liefde? Dienen of ge
diend worden? Wat bezielt hem, wat
wil hij Zijn gezag wordt gewettigd
juist door liefde voor de gemeenschap,
door dienen. Hoe wil hij samenwerking
verkrijgen, wanneer hij de reden tot
samenwerking uitschakelt
Hij moet gebieden, zeker, straffen
zelfs; niet slap zijn, niet laf doen;
maar gebieden, zóó dat vertrouwen
wordt gewekt, dal goede wil tot actie
komt, dat onderlinge liefde totsamen-
werking smelt.
Dit alles is gemakkelijk gezegd, maar
moeielijker gedaan. In de praktijk stuit
men op zooveel tegenstand.
Willen de verhoudingen tusschen
ondergeschikten en in overheid ge
stelden nog ooit gezond worden, dan
zal aan allen want wie is niemand
ondergeschikt? steeds voor oogen
moeten worden gehouden, dat gezag
noodzakelijk is, dat ongebondenheid
verarmt en verbrokkelt, dat gezagdra
gers menschen zijn die fouten en ge
breken hebben, dat ze zich ter goeder
trouw kunnen vergissen.
Maar meer van noode is, dat alle
gezagdragers, van den simpelsten voor
man of opzichter tot den hoogslen
patroon, van het kleinste baasje tot
de opperste leiders, gestadig herinnerd
worden aan hun plicht van te dienen
aan hun plicht van menschen te leiden.
Om te leiden is kennis noodig en
wilskracht en karakter en inzicht.
Foerster, zie „Levenswandel"
schrijft: „Robert Owen, de groote
Engelsche filantroop en katoenspinner,
zei eens, dat het toch bizondcr merk
waardig was, dat men zulk een groote
zorg wijdde aan het smeren en
goede behandeling der machines,
alles deed om er de grootst mogelijke
hoeveelheid arbeid van te krijgen: dat
men evenwel scheen te vergeten dat
de mensch, de fijnste van alle kracht-
voortbrengende machines, nog veel
zorgvuldiger behandeling noodig had
om den arbeid te leveren, waartoe hij
in staat is. Onder deze zorgvuldige
behandeling moet men juist de kunst
van besturen verstaan, die nauwkeurig
weet hoe men moet omgaan met men
schelijke zielen, opdat zij niet tot haat
en wrok vervallen. Wij hebben een
fabriekspaedagogiek en een techniek
van den geestelijken èn zedelijken
invloed noodig, die in 't eergevoel
van den arbeidenden mensch de grond
slagen van zijn ganschen hoogeren
arbeid ziet en door den toon van het
bevelensteeds de fijnste en betrouw
baarste drijfveeren in beweging weet
te brengen. Carlyle beweerde, dat de
Kantoorboeken, Doorslagpapier
omdat de menschen niet gehoorzamen
wilden; integendeel, zij verlangen naar
leiding, orde, regel en gehoorzaamheid
maar zij willen gehoorzamen als
menschen en niet als dieren; zij wil
len een zedelijke macht tegenover zich
hebben en zij nemen een onbekwamen
en despotischen chef vooral kwalijk,
dat zijn onhebbelijke toon en gedrag
jegens hen, hun het gehoorzamen on
mogelijk maakt en hen daardoor uit
hun geregeld doen rukt."
Om menschen te leiden, is tact
noodig en liefde en toewijding en offers;
het offer van zich zelf.
Wat wordt er niet verzoend door
humane chefs, en recht gezet en tot
leven gebracht! Maar helaas, wat wordt
er kapot geslagen, welk een kapitaal
van wrok en woede en haat wordt er
opgehoopt door onbarmhartige, dwaze
dwingelanden in onnoodig gefolterde
zielen
Voor gezonde verhoudingen tusschen
maatschappelijke standen is die
humanitas een absolute vereischte.
Rijker leven immers door rechten liefde.
Geen vertrappen, geen verminken,
geen verkleinen van welke ziel ook
Landhuizen, Woonhuizen,
Bedrijfsgebouwen.
Begrootingen, berekeningen.
Gewapend beton.
Adviezen kosteloos
P. Jos. hak, A'chitect
Timorstraat 17 - Amersfoort
Carbonpapier, Inktlinten
KANTOORBOEK HANDEL
Lingestr. 68 to. Kromnestr. - TEL. 326
Met deze aanvangwoorden wordt
betiteld de laatste Encycliek van Paus
Pius XI over de sociale verhoudingen.
Het eerste deel dezer belangrijke
encycliek behandelt de vruchten van
den Zendbrief Rerum Novarum, waarop
voortgebouwd wordthet tweede deel
gaat over het recht en het gezag der
Kerk in sociaal-economische aange
legenheden; het derde deel gaat over
de groote veranderingen in de samen
leving na Rerum Novarum. Het tweede
deel ontvouwt een geheel hervormings
plan der maatschappijdit is de kern
en het meest positieve deel der en
cycliek.
De Paus erkent dat ook de socia
listen bij de hervormingspogingen der
maatschappij hun invloed hebben ge
had. Rerum Novarum heeft echter deze
groote verdienste, dat het een richtlijn,
een principieele richtlijn heeft gegeven
en tot gelding heeft gebracht, waar
langs het sociale vraagstuk tot een
oplossing gebracht wordt. Het geweld
der communisten en der anarchisten
uit de laatste jaren der vorige e
heeft vooral door de beginselen
het solidarisme plaats gemaakt voor
een zedelijke hernieuwing: de klasse-
strijd heeft het veld moeten ruimen
voor een gerechtigde opbouwende
evolutie. Quad.agesimo Anno wijst er
ook op, dat het socialisme in zijn
methoden na Rerum Novarum veran
derd is, De leer der Kerk is dezelfde
gebleven, evenals trouwens de leer der
socialisten, maar de methoden der
sociaal-democratie zijn, mede door den
invloed der solidaristische beginselen,
van meer opbouwenden aard
worden.
Een compromis tusschen k. 'holicisme
en socialisme is dan ook onmogelijk
door| principieele verschillen.
socialisme is nog steeds in wezen
materialistisch. En hoewel het katho
licisme in 't geheel niet de economi
sche beginselen als zoodanig uit 't oog
verliest, ziet het toch allesjop de eerste
plaats binnen het raam der eeuwig
heidswaarden. Dit is de meest prin
cipieele tegenstelling tusschen het
socialisme en liberalisme eenerzijds en
het katholicisme anderzijds.
De economische handelingen van den
mensch vallen altijd onder de zedeleer
oproeren volstrekt niet ontstonden, menschelijke handelingen hebben altijd
IIBACinPIANÖ'^ï
Voortreffelijk in elk opzicht H
Vraagt catalogus en condities aan K
bij de vertegenwoordiger
Fa. R. VAN DEN BURG
ARNHEMSCHEWEQ
een kant van goed of kwaad. Hoewel
de R. K. Kerk als zoodanig geen eco
nomisch stelsel is, heeft zij wel degelijk
het recht een woord mede te spreken
in economische stelsels, door het ver
band met de zedeleer. Op dezen grond
slag spreekt de Paus omtrent de maat
schappelijke vraagstukken. In het
tweede deel staan dan ook gezagheb
bende uitspraken. De voornaamste zijn
1. Over het privaat eigendomsrecht
2. Over de verhouding tusschen kapi
taal en arbeid; 3. Over hel rechtvaar-
"g loon.
1. Het privaat eigendomsrecht. De
socialistische uitspraak „privaat eigen
dom is diefstal" staat in lijnrechten
strijd met het katholieke beginsel. Wel
wordt deze uitspraak door de socia
listen niet meer zoo straf gehandhaafd
als vroeger, maar toch willen zij nu
nog de productiegoederen in handen
der gemeenschap brengen. Hierom zegt
de Paus dan ook nog eens nadrukke
lijk dat het privaat eigendomsrecht een
natuurrecht is. Het heeft een dubbel
karakter: een individueel en een sociaal
karakter. Hiermee moet gerekend wor
den. Een slecht gebruik van het privé
eigendom is daarom nog geen misdrijf
tegen de rechtvaardigheid. Het is wel
een groot kwaad tegen de liefde, n
niet tegen de rechtvaardigheid.
Daar het privaat eigendom een
tuurrccht is, valt het buiten de vrije
beschikking van den mensch. Men moet
echter rekening houden met het dubbel
karakter van den eigendom. Legt men
te veel den nadruk op het individueel
karakter, dan vervalt men in het libe
raal individualisme van de vorige eeuw;
benadrukt men echter te veel het sociaal
karakter, dan krijgt men de socialis
tische toestanden en nog iets verder
het bolsjewisme. In de regeling van dc
juiste verhoudingen ten opzichte var
den eigendom, heeft fe staat een groote
taak.
li. Verhouding kapitaal en arbeid.
Dit is wel het belangrijkste deel uit
de encycliek, Het product van den
arbeid, wanneer het geheel met eigen
middelen en in eigen tijd is tot stand
gebracht, behoort onverkort aan den
voortbrenger. Is er echter een samen
werking tusschen den gever van het
kapitaal en den bezitter van de arbeids
kracht, dan kunnen beiden een ge
deelte van het product opeischen. Hel
kapitaal heeft het langen tijd klaar ge
speeld bijna het geheele product op Ie
eischen, de andere partij (het socia
lisme) eischt het volle product in theorie
op. Beide gevallen-móeten veroordeeld
worden. Wat moet het leidend begin
sel zijn
De sociale wet der rechtvaardigheid
verbiedt dat eene partij het rechtvaardig
deel der andere partij opeischt. Zon
der aanzien des persoon geeft de Paus
hier den eenig juisten weg aan. Wan
neer hij de rechten der arbeiders
krachtig verdedigt, dan komt dat omdat
die rechten tot nu toe te veel vertrapt
zijn geworden. Maar Hij komt even
zeer op voor de rechten van het kapi
taal. De beginselen, die de Paus aan
geeft, zijn geldend voor alle lijden en
voor alle plaatsen. En de grondslag
van deze beginselen is om nieuwe ver
bindingen in het sociale leven tot stand
te brengen, waardoor de verdeelende
rechtvaardigheid gediend wordt. Dit
doet Hij door medezeggingschap in het
maatschappelijk bedrijf.
Ook wijst de Paus met nadruk op
't groote middel om het industriepro-
letariaat uit zijn toestand van bezit
loosheid op te heffen. Ook de arbei
ders moeten niet alleen de theoretische
kans hebben eenig bezit te vergaren,
maar moeten dit ook inderdaad kunnen
vergaren. De voortgebrachte goederen
moeten dus zoowel in handen komen
van de 'arbeiders als van de kapitalis
ten. En wel in een zoodanige verhou
ding, dat de arbeider zich er eenig
bezit door kan verwerven. En dit gaat
overal door.
III. Het rechtvaardig loon. De Paus
acht hiervoor deelname in de winst
zeer verdienstelijk. Er zijn hiervoor
twee stelsels: het z.g. aandeelhebber-
schap en de gewone winstdeeling zon
der 'n bepaald vast winstaandeel. De
Paus spreekt zich voor geen van beide
stelsels uit. Dat echter alléén zulk 'n
verhouding maatschap genoemd
zedelijk geoorloofd is, is onjuist, zegt
de Paus. Ook de gewone loonsver-
houding, mits rechtvaardig, kan goed
genoemd worden. Maatschap is niet
per se verplicht. Het is echter zeer
wenschelijk, dat het looncontract door
winstdeelname getemperd wordt. Hier
door kunnen de arbeiders gemakkelijk
tot eenig bezit komen.
Wat zijn de regels van het recht
vaardig loon? De volgende drie pun
ten moeten in aanmerking genomen
worden: 1. Het bedongen loon kan
onrechtvaardig zijn als het zóó laag is,
dat het beneden het geoorloofde ligt;
al is dit loon ook overeengekomen,
door de omstandigheden kan de toe
stemming van den arbeider afgedwon-
genzijn. 2. Er moet rekening gehou
den worden met de economische draag
kracht van het bedrijf. 3. Het algemeen
economisch welzijn moet mede betrok
ken worden in de bepaling van het loon.
De oude klasse zegt de Paus, moet
in tconomisch opzicht verdwijnen. Er
moeten voor in de plaats komen be
roepsstanden of bedrijfsgemeenschap-
pen. Hiermee bedoelt de Paus de pu
bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie. In
dit verband wijst hij op de Italiaansche
bcdrijfs-ordening, al voegt hij er direct
aan toe, dal hierin de „moet" wel een
beetje al te groote plaats inneemt.
In het derde deel der encycliek wijst
de Paus op de Christelijke beginselen,
die aan elke hervorming ten grondslag
moeten liggen. Wij moeten ons meer
van de stof onthechten, dit is de eerste
voorwaarde. Het materialisme
bestreden worden en de liefde moet
meer onder ons heerschen. De klasse-
strijd kan alleen op haat berusten. De
liefde moet de menschen samenbinden.
Wat de menschen tezamen bindt en
niet wat hen scheidt, moet de grond-
stag der maatschappelijke ordening
zijn. Rechtvaardigheid zonder liefde
kan ook hard zijn.
Zes en Veertigste Jaargaiig - No. 72
LAAT AL UW
CopieSrwerk
MAKEN DOOR
Copieërinrïchting
Langestraat 84 Telef. 528
Bij Ruwe
Gesprongen
Handen
Bijzonderheden over
Amersfoort
door A. F. VAN BEURDEN
1727
januari 1727. De stadsmuur achter
den Doelen (thans stadhuis en omge
ving) dreigde in te vallen, wordt ge
schoord. Men heeft altijd met de stads
muren gesukkeld.
17 Febr. 1727. De stad hief accijns
op geestrijke dranken. Daarvoor hield
ze en bezoldigde ze een peiler en
roeyer, welk ambt Arnoldus van Boge-
rijen vervulde. Deze stierf. Hij werd
vervangen door Arend Wichlandhuijsen,
In dien tijd had Geertje Kok haar huis
ingericht om krankzinnigen te verple
gen. Daar ontstonden scheeve toestan
den, waarom het stadsbestuur besloot
ze allen te Utrecht te laten verplegen.
De zorg voor krankzinnigen liet des
tijds veel te wenschen over.
24 Febr. logeerde Ritmeester Schor-
tes van het regiment van Rechteren
in de Gulden Zwaan. Destijds bestond
de werving nog, waarbij de aanstaande
soldaten een contract teekenden en dan
een handgeld ontvingen. Dikwijls werd
door den werf-sergeant ook drank ver
strekt en teekenden de aanslaande sol-
Waarheid.
In Amsterdam werd door de Alg.
Propagandaclub een proclamatie ver
spreid, waarvan de inhoud hier moge
volgen
„De wereld ligt vastgeroest in een
economische crisis, welke vele men
schen treft door haar geesel van ar
moede en ellende. Er is een stoffelijke
inzinkingmisschienbuitenonze schuld-
welke daarom zoo erg is, omdat nie
mand de oplossing weet.... Veel wordt
er gesproken en geschreven, maar de
zoolang verwachte en door velen af
gebeden bevrijding blijft steeds uit.
.Waarom
„Omdat men geen voldoende ver
trouwen stelt in Dien Eene, Die Al
machtig iswant GodGods wei,
is de wet van Liefde, van Rechtvaar
digheid, van elkander begrijpen. God
is liefde en alleen de liefde is in staat
ons te redden uit den nood van dezen
donkeren tijd.
„God moet terug in de maatschappij.
Maar in plaats daarvan predikt men
de los-van-de-kerk beweging, waar
door de stoffelijke nood dreigt om te
slaan in een veel ergeren zielen-nood.
Daarom, gij allen, die voorbijgaat en
nog gelooft aan een God, blijft trouw
Kerk,'aan uw godsdienst, juist
In den angst van dezen tijd
hebben wij boven alles God noodig.
Die alleen uitkomst kan geven. De
menschen meenden het nu wel te kun
nen zonder Hem. De gevolgen zijn voor
ieder weldenkend mensch toch zicht
baar genoeg. Inplaats van welvaart...
stoffelijke en zedelijke ondergang.
„Inplaats van vredeoorlog en
klassenstrijd.
„Inplaats van tevredenheid
hilsing en haat.
„Niemand kan ontkennen dat alleen
de liefde nog in staat is de volkeren
van een algeheelen ondergang te redden.
Welnu, God is liefde.... Houdt Hem
dus vast in uw leven, duldt niet, dat
anderen metschijnwetenschap en mooie
leuzen Hem trachten te verbannen uit
uw gedachten, uit uw gezinnen, uit de
maatschappij. Juist nu, meer dnn ooit,
trouw aan uw God en godsdienst!
,Niet los van, maar trouw aan de
Kerk."
PEPERMUNT
Met de heerlijke, opwekkende
eigenschappen van het edele
natuurproduct en onder controle
van het taboratorium: Dr. van
Hamel Roos Harmens, Adam.
daten zonder goed begrip en beneveld
het contract en wilden er later weer
af zijn. De ritmeester Schorter had
bezoek gekregen van Sander Hazevoet
met nog twee anderen; hij had hen
een soort examen afgenomen en goed
bevonden voor den dienst. Daarop
hadden zij het handgeld aangenomen,
ten teeken, dat de zaak beklonken was,
wat alles geschied was in het bijzijn
van den hospes van de Zwaan.
Maar in de herberg het Ros Beyaert
was Gerrit van Oort, ook een werf-
ruiter gelogeerd, die al te bed lag,
toen er om elf uur's avonds nog solli
citanten kwamen, die wilden teekenen.
Maar Gerrit van Oort meende, dat ze
den spot met hem dreven en zeide,
dat zij den volgenden morgen maar
terug moesten komen, als ze nuchter
waren. Maar de drie sollicitanten Gerrit
van Steygeren, Jacobus van Bennekom
en Ruiger Peters lieten zich niet af
wijzen en trokken de dekens af en
hem het bed uit.
Hij schreef hen toen in en stelde
hun handgeld vast op twintig gulden
den volgenden dag zouden zij de helft
ontvangen en de andere helft bij den
Ritmeester Schortes kunnen halen.
Een er van haalde den anderen dag
drie gulden, maar de anderen moesten
er niets meer van hebben, ook niet
toen de Ritmeester hen in de Zwaan
liet roepen. De deurwaarder werd er
bij gehaald, die hen aanzegde om naar
het garnizoen ver weg naar Doornik
ook niet bij de deur te gaan.
De Ritmeester beklaagde zich bij het
stadsbestuur, maar dat stond aan de
:ijde der jongelui.
Het liet den ritmeester weten, dat
de jongens dronken geweest waren en
dat de ruiter geen order of geen per
missie had hen in te lijvenhij had
al bekend dat hij eigenlijk daartoe
geen recht had en hen in tegenwoor
digheid van den Magistraat ontslagen.
De vertering hadden ze betaald.
Twee zouden echter een plaatsver
vanger stellen of wel zelf komen. De
Ritmeester was coulant, liet de jongens
vrij tot genoegen der ouders en van
het stadsbestuur. Daarmede was dit
incident gesloten.
31 Maart 1727. Burgemeester en
schepenen moesten er wel eens op uit
meenden zij, dat het met hun
waardigheid overeenkwam een eigen
stadskoets te hebben, zoodat er ook
een gekocht werd. Christiaan Bor
leverde toen voor 85 gld. en 4 stuiver
paardetuigen. Om de uitgaven weer te
dekken verhoogden men het maalloon
met 3 duiten per schepel. Vele kleintjes
maken een groot.
Amersfoort bezat van 1723 af een
eigenaardige industrie, een glasblazerij.
De gebroeders van Lunen, Pieter en
Johannes, bedienden toen de aan de
stad behoorende glasblazerij, die in
het oude Minderbroedersklooster ge
legen was, eerst door de stad verkochl,
later weer teruggekocht. Zij wilden
echter naar Middelburg.
In Juni 1727 stelde de stadsregeering
een advertentie op en zond die ter
plaatsing aan de Amsterdamsche Cou
rant. Ze was van den volgenden inhoud:
Burgemeester en Regeerders der stad
Amersfoort notificeeren bij dezen, dat
de glasblazerij dezer stad, voorzien
van een goede huizing, tuin, plaetsen
en vertrekken, die tot de glasblazerij
worden aangelegd en alwaer om de
goede gelegenheid en commoditeiten
met seer goed succes sedert veele jaren
glas geblazen is. onlangslediggeworden.
En indien iemant genegenheid mogte
hebben voor voorseijd huis en plaatse,
voor een zeer civiele prijs te huuren
omme dien handel aldaar te drijven, sig
kan adresseeren aan den heer Wijborg,
raad en cameraar van deselve stad.
De advertentie had succes20 Oct.
1727 wordt vermeld dat de glasblazer
Hendrik Lankhorst van Amsterdam het
glashuis gehuurd heeft en het burger
recht verkrijgt.
A.s. Woensdag 12—4 uur wederom
VOLKSV1SCHDAG
4 en 5 mooie gebakken visschen
voor 1 kwartje
IJMUlDERVISCHtUNDEL
UTRECHTSCHESTRAAT 40
Het gesprek van den dag.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Attentie.
Zondag 18 Dec. a.s. zal in de R. K.
Meisjesschool aan de P. Borstraat de
jaarlijksche fancy fair worden gehouden
ten bate der armen.
Deze bekendmaking diene tevens als
een vriendelijke uitnoodiging tot een
bezoek.
Loterij Plaatselijk Comité
Herwonnen Levenskracht.
De trekking van deze loterij zal plaats
ebben Woensdagavond 14 Dec. a.s.
es avonds 8 uur in het gebouw van
de R. K. Werkliedenvereeniging.
Hebt U een
Taxi of auïo noodig
Amersfoort,
onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Qocdgekcurd bij Koninklijk Besluit d.d. 14 Müart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot I uurWOENSDAGAVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 3*/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
KassierAmsterdamsche Bank.