F. A.Tulp IE Kantoorboeken Ordners Kaartenkastjes Kaartsystemen Kantoorboekhandel Kantoorboeken Fa. h. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt'één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. i de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 13 Jan. 1933 ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren in den morgen zijn bezorgd. Zes en Veertigste Jaargang - No. 81 r— Hj Het effect van den oorlog is bij velen geen effecten. Epistel en Evangelie. 2e Zondag na Driekoningen. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; XII, 6-16. Broeders I Daar wij gaven bezitten .^Verschillend naar de ons geschonkene genade, hetzij proletie-gave overeen komstig den regel des geloofs; hetzi een dienstambt in het dienen; hetzi Iemand leeraar is in het leeraren; is hi vermaner in het vermanen; die uitdeel in eenvoudigheid; die overste is met Ijver; die barmhartigheid doet met blij moedigheid. De lietde zij ongeveinsd. Haat het kwaad, hecht u aan het goed bemint elkander met broederlijke liefde ^voorkomt elkandc" in eerbetoon; zijt niet traag in den ijver; weest vurig in den geest; dient den Heer;verblijdtu In de hoop; zijt geduldig in de ver drukking; volhardt in het gebed; weest mededeelzaam voor de behoeften der heiligen; oefent gaarne de gastvrijheid. 'Zegent die u vervolgen, zegent en vloekt niet! Verblijdt u met blijden, weent met weenenden; zijt eensgezind onder elkander; tracht niet naar het hooge, maar hebt smaak voor het nederige! EVANGELIE volgens den H. Joannes; II, 1 11. JIn dien tijd was er eene bruiloft te 'Kana in Galilea; en Jesus' Moeder was .daar. En ook Jesus en Zijne leerlingen Vwerden ter bruiloft genoodigd. Toen er nu gebrek aan wijn was.zeide de Moeder van Jesus tot HemZij hebben geen wijn. Jesus zeide haar: Wat heb Ik met u, Vrouwe? Mijn uur is nog niet gekomen. Zijne moeder zeide tot de bedienden: Doet alles wat Hij u zeg gen zal. Er stonden nu daar, ingevolge de reiniging der Joden, zes steenen kruiken, houdende elk twee of drie maten. |esus zeide hun: Vult de krui ken met water! En zij vulden ze tot boven toe. En Jesus sprak tot hen Schept nu en brengt het aan den hof meester! En zij brachten het. Als nu de hofmeester het water, dat wijn ge worden was, proefde, (hij toch wist niet van waar die was; doch de bedienden, die het water geschept hadden, wisten het), riep de holmeester den bruidegom en zeide tot hem: leder mensch stelt (eerst den goeden wijn op, en wanneer 'men goed gedronken heeft, dan di (minderen; doch gij hëbt den goeden wijn tot nu toe bewaardDit eerste der jwonderleekenen deed Jesus te Kana van Galileaen Hij openbaarde zijne heerlijkheid, en Zijne leerlingen geloof- in Hem. Evangelie verklaring. 2e Zondag na Driekoningen. Het Evangelie van dezen Zondag Hoont ons den Christus Zich openbarend aan het joodsche volk door zijn eerste ^.wonder. Sinds dien zou Hij zich nog '\£door andere teekenen aan het Joodsche *$volk openbaren, daardoor Zijn woorden ^bevestigend dat Hij was de Messias, we Zoon van God. Aangezien de won derbare verandering van water in wijn geschiedde op een bruiloftsfeest, biedt Veit feit gelegenheid nog eens te wijzen op Je verhevenheid en heiligheid van (;liet huwelijk. De Katholieke Kerk leert dat het huwelijk is de overeenkomst 5'ivaardoorniaii en vrouw zich vereenigen jjfin één ondeelbare levensgemeenschap /tot voortplanting er. opvoeding van het Bienschelijk geslacht. Toen God den mensch schiep, schiep Hij hen, man en .rouw, gaf hun de neiging en het vermogen voort te Blijven bestaan in een hun gelijkende nakomelingschap. Hoe zal echter de Opvoeding der kinderen verzekerd zijn. Wanneer man en vrouw vrijelijk ieder huns weegs kunnen gaan, zonder zich eerst door den huwelijksband verbon den te hebben? Van den beginne af is de huwelijks overeenkomst een natuur'ijke instelling Gods geweest en volgens de overle vering der H. Kerk heeft Christus de Cchtvereeniging verheven tot een Sa crament om de dikwijls zware en moeilijke plichten en offers aan de foortbrenging en opvoeding der kin deren verbonden naar behooren te ver vullen. Hoog en heilig is de taak der gehuwden wanneer ze, staande in den fllenst van den Schepper, medewerken aan het voortbestaan van het mensche- 8k geslacht, om welkjdoel te bereiken od de Heer den mensch neigingen (er bevrediging heeft ingelegd. Helaas, welk een verkrachting van Gods ver ordeningen en ontheiliging van het ver heven doel des huwelijks is het der halve wanneer man en vrouw het Hiuwclijk Ingaan enkel aangedreven door i Langestraat 65 t.o. Krommestr. Telefoon 326 VITESSE Tvp*- Copieerinrichting Kon. Wilhelminastraat 10 schrlilt Uw bestekken, circulaires convocatle's, correspondentie A Cursussen in Stenografie en Machineschrijven J> de booze begeerlijkheid met uitsluiting van liet eerste en voornaamste doel des huwelijks. In plaats van de poort des hemels wordt het huwelijk dan het voorportaal van de hel. Hoevclen zijn daardoor reeds naar lichaam en ziel ten onder gegaan. Het Neo-malthusia- nisnte is volgens de leer der H. Kerkj een zware, wraakroepende zonde, recht streeks in strijd met het wezensdoel des huwelijks, een ramp waardoor ge- heele volkstammen dreigen ten onder te gaan. Geen staatsmacht kan daarin verandering brengen, doch slechts één middel is erdat de echtgenooten een hooge opvatting hebben van het hnwelijk overeenkomstig de leer der Keik en derhalve het huwelijk beschou wen niet als een middel van zingenot maar als een middel tot voortbrenging van evenbeelden en kinderen Gods. Dat de Katholieken onzer dagen het woord van den H. Paulus „het huwelijk eere" wel behartigen, want reeds veel katholieke gezinnen schijnen door de besmetting van het Nieuw-Mallhu- sianisme aangetast. Dat ze in hun moei lijkheden en zorgen vertrouwen op de genaden van bijstand van het Sacrament des huwelijks I Liturgische Kulender. Week van 15—21 januari. Zondag 15. 2e Zondag na Driekonin gen. MisOmnis terra. 2e gen. van den H. Paulus, 3e geb. van den H. Maurus. Credo. Praefatie. Maandag 16 H. Marcellus, Paus-Mart. Mis: Statuit. 2e geb. Deus qui sa- lutis, 3e geb. v. Ketk ol Paus. Dinsdag 17. H. Antonius, Abt. Mis Os justi. Woensdag 18. St. Petrus' Stoel te Rome. Mis: Statuit. 2e geb. v. d. H. Paulus, 3e geb. v. d. H. Prisca. Credo. Pref. v. d Apostelen. Donderdag 19. H.H. Marius en Gezel len, Mart. Mis: Justi epulentur., 2e geb. v. d. H. Canutus, 3e geb. Deus qui salutis. Vrijdag 20. H.H. Fabianus. Paus en! Sebastianus, Mart. Mis: Inlret. Zaterdag 21. H. Agnes. Maagd-Marl. Mis: Me exspectaverunt. Gehoorzamen aan het Gezag, ook uit plichtsbesef. De mensch is niet in staat om alleen en op zichzelf te voorzien in al zijn redelijke, stoffelijke en geestelijke be hoeften. Hij is aangewezen op de hulp van zijn mcdemcnschcn. De mensch is dus van nature een gemeenschapswezen. Nu is evenwel het gemeenschapsle ven van velen niet mogelijk zonder leidinggevend gezag. Dat gezag moet het gemeenschappelijk doel handha ven tegen de neiging om het dienst baar te maken aan het persoonlijk welzijn, en de eenheid brengen die voor het bereiken van het algemeen welzijn noodig is. De natuur van den mensch vordert dus den leidenden invloed van gezagdrager. En zoo moeten we zeggen, dat alle gezag komt van God, die de mensehe- lijke natuur zoo heelt geschapen. Daaruit volgt dan vanzelf, dat de wettige overheid moet gehoorzaamd worden en dat ze het recht heeft de weerspannigen te straffen. Welnu, we moeten aan het gezag gehoorzamen niet alleen om de stfaf, maar ook uit plichtsbesef. Laten we daarnaar streven als kin deren tegenover de ouders, als burgers tegenover het burgerlijk gezag, als lid- malen der Kerk tegenover het Kerke lijk Gezag. Hoe meer de menschen vol plichts besef de leiding van het gezag volgen, des te gemakkelijker zullen de gezag dragers allen kunnen leiden tot het al gemeen welzijn. Sociale plichten. Sociale plichten zijn: begrijpen, waardeeren, liefhebben, doen. Begrijpen dat eer zeker wantrouwen, een z.kere hostiliteit van den kant der arbeideis, begrijpelijk is. Ze worden vaak opgestookt. Enze hebben vroeger zoo geleden! Begrijpen dat de arbeiders een groo- ter deel willen hebben van de rijk dommen die ze voortbrengen. Begrijpen dat ze soms wat hard van stapel loopen en niet zoo liciit geioo- ven. dat „de industrie hel niet dragen kan". Tegen welke sociale wet is niet aangevoerd, dat de industrie het niet dragen kan? Begrijpen en verklaren en veront schuldigen vele hunner dwalingen. Var wie hebben ze 't ten slotte geleerd? De arbeiders waardeeren. Om hun arbeid. Wat hebben ze ge zwoegd! En wat wordt er ook thans nog hard gewerkt! Om hunne deugden. Ziet, hoe ze elkander helpen, hoe arme tobbers armeren dan zij edelmoedig bijslaan. Hoe ze snakken naar oprechtheid. En vooral, beluistert, tot zelfs in het So cialisme, hun machtigen roep naar rechtvaardigheid. Een eeresaluut aan onze sociale werkers van den arbei denden stand, die hun hersens pijni gen om meer te weten, die al hun vrijen tijd veil hebben voor het nederige, zware, ondankbare propagandawerk. Liefhebben ook, innig liefhebben allen die tobben en lijden en in druk zijn. Iets heiligs ligt er in den lijdenden tnensch, want d-: lijdende Christus staat hem gekruist. Doen. Sociale actie is niet facultatief. Zijn we niet verplicht tot goede werken? Moeten we van onzen over vloed niet mededeelen? En dat geldt niet alleen voor fortuin, maar ook voor andere goederentijd, talenten, kennis. IBËCHStË|^|ÏN?S1 Hel ideaal van den muziekliefhebber B Oc vertegenwoordiger: H fi.i.hi oil liiï-iMiisumi invloed, cultuur, enz. Dienen, geven, leven wekken daar make men zich niet van af met een paar centen of een paar rijksdaalders. Met ontroering denke men aan den grooten Pascal, die zich op zijn ziek bed verweet zoo weinig voor de armen te hebben gedaan, en eventueel zijn verdere krachten uitsluitend aan den dienst der kleinen wilde geven. P. N. Werkloosheid. We stappen naar een ander belang rijk punt op het wereldtooneelde onlstellende werkloosheid. Te Genève is men daarover een con ferentie begonnen, die we ge.ust de belangrijkste kunnen noemen, welke er ooit gehouden is. De conferentie n.l., door het Inter nationaal Bureau van den Arbeid bij eengeroepen tot bestrijding van de werkloosheid, door middel van ver korting van den arbeidsduur. Niet minder dan 28 staten, waar onder alle Europeesche mogendheden, zullen in Genève vertegenwoordigd zijn. Deze staten hebben uitgebreide de legaties gezonden, welke zijn samen gesteld uit vertegenwoordigers der regeeringen, de werkgevers- en werk nemers-organisaties. Zooals gezegd, is het groote hoofd punt van het program der conferentie een verkorting van den arbeidstijd als middel tot bestrijding van de werk loosheid. De conferentie zal kennis nemen van n omvangrijk en buitengewoon in teressant rapport van het internatio nale arbeidsbureau, dat de werkloos heid in verschillende landen schetst, het totaal aantal werkloozen over de geheele wereld op ongeveer 30 mil- lioen becijfert, en de daardoor gederf de loonen schat op 105 rilliard goud- franken per jaar. De conclusie van het rapport is, dat een algemeene verkorting van den werk tijd zal leiden tot een uitgebreide werk verschaffing en daarrpede een werke lijke vermindering van het aantal werk loozen zal beteekenen. Het internationale Arbeidsbureau stelt de conferentie voorts voor 't ontwerp van een gemeenschappelijk, elastisch gehouden verdrag inzake de wettelijke invoering van de 40-urige erbeidswerk. Er zal door de afgevaardigden ter conferentie wel 'n scherpe onderlinge strijd worden gevoerd over de vraag, hoe het loonpeil dient te worden ge regeld bij een algemeene arbeidsver- korting. De werkgevers staan in dit opzicht grootendeels op een heel ander standpunt dan de werknemers. De groote vraag is niet, of het aan tal werkuren zond:r meer zal worden ingekrompen en bijgevolg cokdeuur- loonen evenredig zullen dilen, maar wel, of dc::e arbeidsverkerting gepaard zal gaan inet een zoodanige loonrege ling. dat een gezin van 40 uren arbeid een zelfde beslaan is verzekerd ais thans bij 48 uren. Vanzelfsprekend snijdt deze kwestie diep in op hel geheele productievraag- stuk en op dat van het gezinsloon in het bijzonder. Het ergste van 't heele werkloozen- vraagstuk is dat deskundigen verwach ten, dat ook na de crisis, dus in nor male tijden, het aantal werkloozen te groot is. De heer Colijn, in d'.ze zaken aller eerst een man van groot doorzicht, houdt zich overtuigt', dat wij na de crisis een honderd a honderdvijftig duizend werkloozen zullen overhouden; in andere landen zal het niet beter zijn. Na de crisis-werkloosheid zal men dus krijgen de permanente werkloos heid. Daartegen moet op de een of andere wijze een voorziening worden getrof fen: geen land kan. zonder schade voor zijn welvaart en voor zijn rust, op den duur een leger werkloozen in onderhoud hebben. Daarom moet het vraagstuk van de verkorting van den arbeidstijd nood zakelijkerwijze een oplossing vinden. Moge daarom de conferentie te On nève werkelijk spijkers met koppen slaan en de wereld verlossen van een ontstellende plaag, waaraan zij te gronde dreigt te gaan. Wij zijn thans in het verkiezingsjaar. Over eenige dagen zullen de leden der Katholieke Kiesvereenigingen de katholieke candidaten voor de Tweede Kamer hebben aangewezen. Zoodra men weet, wie een candidatuur hebben aanvaard, worden in 't heele land stemmingen gehouden, waardoor de candidatenlijsten der Kath. Staatspartij zullen worden vastgesteld. Zal na de a s. Kamerverkiezing een christelijke regeering worden gevormd of zullen politieke tegenstanders het roer van staat in handen nemen? Dit is een gewichtige vraag! Slechts op één wijze kunnen wij, katholieken, invloed uitoefenen op de vorming van 'n goede regeering Door namelijk te zorgen, ieder naar ver mogen, dat de Katholieke Staatspartij bij de a.s. verkiezing voor de Tweede Kamer zoo sterk mogelijk is. Op andere partijen hebben we geen invloed. Alleen kunnen we ze in één geval bevoordeelen. Dit zou geschieden wanneer we katholieke stemmen gin gen weggooien door buiten de Kath. Staatspartij te stemmen op lijsten van ontevreden, dissidente katholieken. Dan zouden we de oorzaak kunnen worden dat die stemmen voor de ka tholieken geheel verloren gaan en de tegenstanders een zetel meer krijgen. Zulke gevolgen kan het stelsel der evenredige vertegenwoordiging immers meebrengen. Dus op de eerste plaats: onze ka tholieke partij zoo sterk mogelijk maken Dit moeten vooreerst zij doen. die lid zijn van de Kath. Kiesvereenigin gen. Zij moeten er aan medewerken, dat de katholieke candidatenlijsten zoo goed mogelijk worden samengesteld Zij moeten de taak om daaraan mede te doen, verstandig en ernstig opvatten en van nu af reeds overwegen hoe en om welke beweegredenen zij hun stem in de Kiesvereeniging zullen uitbren gen. Hun doel moet zijn de beste can didaten te kiezen, opdat de best mo gelijke candidatenlijst uil de stemming te voorschijn kome. Daarvoor dient elkeen ook invloed ten goede op an dere leden uit te oefenen. Er zijn nog altijd duizenden katho lieken die steeds builen de Katholieke Kiesvereeniging blijven. Goedkeuren kunnen we dat natuurlijk niet, maar we hebben het feit le aanvaarden. Bij na allen stemmen ze echter op de lijs ten der Kath. Staatspartij en helpen dus eveneens .nede om onze partijen zoo krachtig mogelijk te maken. Voor alles blijft één ding noodzake lijk: dat de eenheid der Kath. Staats partij zoo hecht mogelijk zij. Straks zullen we weer ontevreden katholieken met hun lijsten kennen zooals de R.K. Volkspartij; partijtjes die machteloos staan in den grooten beginselstrijd. Het grootste succes dat ze zouden kun nen hebben ware, dat eenige hunner candidaten tegen de Kath. Staatspartij in als Kamerlid gekozen zouder. wor den. Invloed zouden ze in den Haag niet hebben. Wel zouden ze de Kath. Partij kunnen verzwakken. Handhaven we dus onze eenheid, opdat de Kath. Staatspartij hare zetels oehoude <n liefst nog een daarboven wrovere. Het gaat nu langzamerhand op de verkiezingen aan. Meer en meer zullen we in de sfeer en de stemming van de verkiezing komen. Die verkiezing moet voorbereid worden langen tijd. leder katholiek ga nu reeds aan het werk. Wanneer men in sommige kringen de komende Kamerverkiezingen eens tot het onderwerp van het gesprek maakt, zal men meermalen onverschil ligheid tegenkomen. We kunnen de oorzaak daarvan opsporen en zoo mo gelijk wegnemen. We hooren de moei lijkheden waarmede sommigen tegen over de Kath. Staatspartij te kampen hebben; we vernemen onjuiste oordeel vellingen, onware beschuldigingen, on juiste gevolgtrekkingen, onwetendheid, we zullen verkeerde voorlichting be merken, opgedaan bij den principiee- len tegenstander, die ook in ons ge west voortdurend propaganda maakt; we hooren oorzaken van ontevredenheid, zoo dikwijls een gevolg van onjuiste inzichten. Wanneer we dat alles laten voort duren en voortwoekeren en zich ver breiden tot eenige weken voor de ver kiezingen, dan wordt het een hope- looze taak al die tegenkantingen te ALLE LIN1ATUREN LOSBLADIGE BOEKEN Speciale Registers (Bestelt deze vroegtijdig) Langestraat 84 Tetef 528 ontzenuwen. In den rustigen tijd van thans is daarom al zooveel te doen. Door één persoon van een ontevredene tevreden te maken, houdt men zoovele anderen goed, die anders door den on tevredene zouden worden meegesleurd. Zoo zien we dat er voor elk ijverig katholiek reeds nu gewichtig werk te doen is. Reeds nu worde daarom uit gezien naar propagandisten, die ook zelve voorgelicht moeten worden en zoo noodig onderwezen en vechtklaar gemaakt, om ze straks op voortreffe lijke wijze tegen den vijand te kunnen mobiliseeren. Iedereen doe wat zijn hand te doen vindt! Hij doe het reeds nu! NU! Eerste Hulp Om in het gezin aan groot en klein, dadelijk hulp te kunnen veriecnen bij Brandwonden en Snij wonden en aile andere Huid verwondingen, zoo veilig thuis altijd hij de hand te :n en doos of tube PUKOL Binnenland Provinciale Staten van Utrecht. Het Centraal Stembureau heeft, in plaats van den heer jhr. mr. H. A. M. van Asch van Wijck te Doorn, be noemd tot lid der Prov. Staten van Utrecht den heer J. S. Ruppert, Utrecht. Spoorwegen. Naar „Het Rechte Spoor" meedeelt, luidt het advies van het hoofdbestuur van St. Raphaêl inzake de voorloopige regeling tusschen directie der Ned. Spoorwegen en Personeelraad betref fende de loonsverlaging als volgt: „Het Hoofdbestuur, zich ten volle bewust van zijn verantwoordelijkheid ten aanzien van de aan zijn leiding toevertrouwde belangen der leden, heeft, na ampele en nauwkeurige over weging van alle omstandigheden welke bij de beoordeeling in aanmerking ge nomen moeten worden, besloten, den ieden uit volle, ernst'ge overtuiging te adviseeren, de tusschen de directie en den Raad voorloopig getroffen regeling te aanvaarden." Snel vervoer. Het ligt n.l. in de bedoeling der Spoorwegdirectie over te gaan tot in voering van een diesel-electrische tractie op groote schaal, ten einde tot een beteren dienst voor het reizend publiek te komen. Zoo mogelijk zal dit nieuwe verkeersmiddel ingaanue zomerdienst 1934 in dienst worden gesteld, voorloopig op de lijnen Rot terdam—Utrecht, Den Haag—Utrecht, Amsterdam—Utrecht—Arnhem, Utrecht Den BoschEindhoven. Met behoud n de internationale treinen e.i enkele stoomtreinen voor groot-afstandsver- keer zal met de diesel-electrische trei nen op deze baanvakken in uurdienst worden gereden. De snelheid zal voor loopig 100 K.M. per uur bedragen. De treineenheid zal bestaan uit een driewagentrein (drie kiasgekoppelde rijtuigen op vier draaistellen) met 160 zitplaatsen (48 tweede klas en 112 derde klasse plaatsen). Voor drukkere treinen worden twee eenheden ge-.vm- bineerd (zeswagentrein). De rijtuigen zullen zeer licht worden gebouwd. Gezorgd wordt voor ruiine zitplaatsen, een rustigen gang, terwijl ook verder aan het publiek zooveel mogelijk comfort geboden zal worden. Zoo zal voor kunstmatige ventilatie in de rijtuigen en warmwater in de waschgelegenheden worden gezorgd en zal de verwarming door voorver warmde lucht met automatisch wer kende temperatuurregelaars geschieden. ZEER TURIJIE ITTESTE*. Htr «nuiOKimoio Trboratoaiun"

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1