yicT&f''
ZIET 0 WEL
Actief' belangrijk voor Amersfoort
De nieuwe Chevrolet 6-cylinder is aangekomen
DE CHEVROLET 1933
Voor de Vastendagen:
J. W. van den Bosch
J.J.SmiLri
RcnroTF: 25
fceninlomeerü
iBr'isKwAhSterkCONGPRYZEri
[7
inUurwerken.GoudenZilver
Hoogland.
PAROCHIE ST. MARTINUS
Pastoor: W. S. J. de Jong.
Kerklaan, Tel. 3.
DONDERDAG
Half 8.j H, Mis.
Kwart over 8 2de H. Mis.
VRIJDAG
le Vrijdag der maand, toegewijd
aan het Goddelijk Hart v. Jezus,
volle aflaat.
le H. Mi3 op Leo's Oord.
8 uur gezongen H. Mis met de
gebruikelijke gebeden.
ZATERDAG
Half 8 le H. Mis.
Kwart over 8 2de H. Mis.
Biechthooren van 3 tot 7 uur.
6 uur Kruisweg en kort Lof.
Hooglanderveen.
PAROCHIE ST. JOZEF
Pastoor: J. M. Kniep.
Burg. van Tuyllstraat.
DONDERDAG
Van 6—8 uur gelegenheid om te
biechten.
VRIJDAG
8 uur Gezongen H. Mis.
7 uur Lof.
ZATERDAG
Van 3—8 uur gelegenh. om te
biechten.
7 uur Lof.
Deze week de H. Mis om 8 uur.
Marktbericht
Kaasmarkt Amersfoort.
27 Febr. Aangevoerd 26 wa
gens, bevattende 5500 Kilo.
Prijs f 23.00 tot f 25.00 p. 50 Kilo
Handel slap.
NIJkerk
PAROCHIE ST. CATHARINA
Pastoor: R. J. B. Flipse.
Holkerstraat. Tel. 98.
DONDERDAG
Gelegenheid om te biechten van
half 4 tot half 5.
VRIJDAG
Half 8 de gez. H Mis ter eere
van het H. Hart v. Jezus.
Na de H. Mis uitstelling van het
Allerh Litanie van het II. Hart
van Jezus en Zegen.
ZATERDAG
Gelegenheid tot biechten van
half 3 tot half 7.
6 uur Kruisweg en vereering van
de Rel quic v. h. H. Kruis.
1 agelijks de H. Mis
i half 8.
MODE-VAKSCHOOL
E.NS.A.I.D.
HAVIK S
Begin Maart bcRint een goedkoope
3-maandcliJksche
Knipcursus
Cursusgeld f 10.
alles inbegrepen (kan ook in termijnen
belaald worden).
Dagelijks aanmelden.
Gedurende de maand Maart
Uw Japon pasklaar gemaakt 4 11.25.
Patronen naar maal 10.60.
Mej.A.G. A. Admiraal
Oediplom. Lcerares Coup>use
urm»
dat deze advertentie
uwe aandacht trekt
en die van honder
den met Ut Als nu
UWE advertentie
hier stond, was de
aandacht van die
honderden op UW
zaak gevestigd. Ad
verteert dus in dit
Blad -
Vols!rikt eenige kennisgeving.
Heden overleed, gesterkt door
de genademiddelen der H. Krik.
onze inniggelieldc Man, Vader.
Behuwd- en Grootvader
Cornells Johannes Kuntz
In den ouderdom van 70 jaar.
Namens de familie,
W. KUNTZ-Steekbehk.
Amersfoort, 26 Febr. 1933.
van om Buur gezongen Requiem,
In de kerk van St. Franc. Xav.,
't/and. Begrafenis om II uur
van uil de kerk.
Geen rouwbeklag. Geen bloemen.
klu kon U het model 1933 von den .neest verkoch-
ten wagen ter wereld bij ons zien en beproeven.
Een outo, die in de luxe-klosse thuis hoortnieuw,
smaakvol ulterli|k, weer betere rijkwaliteiten.
Schitterende, nieuwe stroomlijn-corrosserieén,groo-
ter, lager, en ruimer met tochtvrije Fisher-ventilabe.
Welk een soepele en trillingvrije gang van dezen
6-cylinder motor Grootere snelheid en sneller op-
trekker bi: minder toeren en lager benzineverbruik
Kom eens bij ons aan er overtuig U van de buiten
gewone prestaties van het nieuwste m^del der auto,
welke de wereld heeft veroverd. Wi, stellen er U
gaarne toe in stoot. Desgewenscht lichten wij U
volledig in ove' de gunstige en gemakkelijke voor-
waarder van het G.M.A.C. termijnbetalingssysteem.
Laat ons1^rklareu wat wij onder een werkelijk
moderne service, een die U voldoening geeft, ver
stoon. Uw bezoek-legt U geen enkele verplichting opl
Officieele Vertegenwoordiger:
N. V. HENRI NEFKENS
28, Korte Bergstraat
AMERSFOORT
Nuts-Hulpbank
Inlichtinqen
ELKEN WOENSDAG-AVOND van
ZES lot ZEVENuur in het gebouw
der Openh. Leeszaal, Muurhulzen
„De Lighallen" Alhier,
Inlichtingen Utrcchtsche weg 23.
Nieuwe blanke Zoutevisch 25 cent per pond
Nieuwe Stokvisch 50 en 60 cent per po (ook geweekt)
Hollandsche gerookte Paling II.— en f 1.25 per pond
Versch gepelde Garnalen 14 cent per ons
Engelsche Bokking 6 voor 25 cl. Eng. Sprot 10 ct. per bosje
Spekbokking 4 voor 25 cent
Puntenburgerlaan 72 Langestraat 59. Tel. 798
a
Op last van Z. H. Exc den Aartsbisschoo van|
Utrecht, werd Zondag in alle parochiekerken van
het Aartsbisdom Utrecht, het volgende mandement
bet Nederlandsche Episcopaat voorgelezen:
De Aartsbisschop en
de Bisschoppen van Nederland,
aan de bun toevertrouwde geestelijkheid
en geloovigen,
Zaligheid in den Heer!
Daar wij, Aartsbisschop en Bisschoppen van
Nederland, als uw geestelijke leiders, zeer zeker tc
aken hebben over uw gelen f en uw godsdienstig
•ven, achten Wij Ons in geweten verplicht u. dier- j
bare Geloovigen, niet den hoogsien ernst te wijzen
- uw plichten, wat betreft hei vercenigïngslcven.
Onze vermaning is tweevoudig.
Hel is Onze plicht u aan te sporen, om toe te
:don tot dc katholieke vereenigingen. En daar-
ast staat Onze dringende waarschuwing, om ti
afzijdig te houden van die vereenigingen. welke
hetzij een neutraal of liberaal, hetzij een socialis-
communistisch karakter dragen,
wat Wij u, B. G„ in dit herderlijk schrij-
r liet verenigingsleven voorhouden, geldt
voor vereenigingen van vrouwen als van
alsook voor gemengde vereenigingen
jeugdverenigingen en clubs.
Wij brengen u allereerst in herinnering de tal
rijke uitspraken van Onze Hoogwaardige Voorgan
gers. die niet ophielden er op aan te dringen, dat
cle katholieken het katholiek verenigingsleven zou
den bevorderen en versterken
Sinds hun verscheiden uit deze wereld zijn de
lijden niet minder ernstig geworden. Ons aller
Vader in Christus Paus Pius XI heeft den nood
der tijden zelfs zóó ernstig geacht, dat Hij in Zijn
Encycliek „Quadragositno anno" een oproep heeft
gericht niet alleen tot de katholieken, maar tot ge
heel de wereld, om terug te koeren tot de leer van
liet Evangelie, omdat alleen de terugkeer tot de
rhristelijke beginselen een einde kan maken aan de
mtreddering van de maatschappij.
Het behoeft geen betoog, dat op de kinderen
der Katholieke Kerk vóór allen de plicht rost, om
aan dien oproep van litrn Vader in Christus te
loriamen. Dien plicht nu, om mede tc werken
liet herstel der sociaal-economische orde vol
gens christelijke beginselen van rechtvaardigheid
en liefde, zullen zij alleen dan naar behooren kun
nen vervullen, wanneer zij zich orpaniseeren in
krachtige katholieke vereenigingen en bonden. Im
mers tic eenling staat machteloos. Alleen met
machtige organisaties kunnen wij op de christelijke
ontwikkeling der maatschappij krachtigen invloed
uitoefenen. Of de maatschappij in de toekomst zal
bcheerscht worden door de beginselen, die Chris
tus heeft gepredikt, zal grootendcels afhangen van
tie wijze, waarop tie katholieken htm plicht vol
brengen. om zich algemeen te organiseeren in ka
tholieke vereenigingen en deze vereenigingen te
doen beantwoorden aan de cischen haar gesteld
tloor het kerkelijk gezag en zeer in het bi
in de Pauselijke Encycliek „Qitadragesimo anno".
Daarom, B. G., moeien Wij u nogmaals nadruk
kelijk voorhouden, dat gij o zult organiseeren in
katholieke vereenigingen en honden. Wij bedoelen
hier zeer in het bijzonder de sociale organisaties,
namelijk de stands- en de vakorganisaties, om
dat voornamelijk op hel terrein van het sociaal-
economische leven tic groote beginselstrijd on
zer dagen gestreden wordt. Deze sociale orga
nisaties zullen ook van het grootste
en van grootcn invloed blijken te zijn
vorming en den groei der publiekrechtelijke be
roepsstanden of bedrijfsschappen, die volgens
den Paus een buitengewoon belangrijk middel
zijn, om een betere maatschappij-ordening tot
I stand te brengen. De katholieken zijn derhalve
plicht hun katholieke organisaties zoo sterk moge
lijk tc maken niet alleen door het ledenaantal,
maar nog meer door dc krachtige overtuiging,
waarmede dc leden hun katholieke beginselen aan
hangen, belijden en in de praktijk doorvoeren.
Degene, die blijft staan buiten Je sociale ver
•lenigingen, welke voor zijn stand zijn aangewezen,
toont den ernst der tijden niet tl begrijpen Aan
nog ernstiger tout staan schuldig die katholieken,
welke lid worden van zoogenaamd neutrale, naar
inderdaad liberale, ot van socialistische of com
munistische vereenigingen oi clubs.
Dezulken begaan niet alle. een betreurens
waardig veü.nm, door zich niet aan te sluiten bij
de hun passende katholieke- verfleniging. maar zij
plegen daarenboven nog een verkeerde daad, dooi
ijandigc vereenigingen ot clubs te gaan versler
en en toe te treden tot een vereeniging, waarvan
het lidmaatschap medebrengt gevaar voor geloot
n chrisielijkcn levenswandel en de bron wordt van
illcrlei verkeerde opvattingen op godsdienstig, ze
delijk, cultureel, staatkundig of sociaal-economisch
gebied.
Wat nu de zoogenaamde neutrale, maar in wezen
liberale of vrijzinnige vereenigingen betreft, vloeit
dit gevaar voort eenerzijds uit den geest, welke
ueze vereenigingen bezielt, dat wil zeggen: uit
iiaar beginselloosheid, ot erger nog: uit de aan de
katholieke leer vijandige beginselen en leerstel
lingen, die haar feitelijk ten grondslag liggen. An
derzijds spruit dat gevaar voort uit den schade
lijken invloed voor geloof en zéden en godsdienstig
leven, welken de actie dier vereenigingen. het gi
schreven en gesproken woord van haar leiders e
de omgang met haar leden op de denk- en han
delwijze van den katholiek uitoefenen.
Van menige, in schijn slechts, neutrale vereeni
ging, ondergaan de katholieke leden dien nadeeli-
gen invloed ongemerkt en geleidelijk, maar vast
en zeker, zonder daaraan te ontkomen, op dezelfde
wijze ongeveer als de katholieke lezers van zoo
genaamde neutrale uladen druppelsgewijze het gif
indrinken. Spoediger dai. men denkt, komt liet
oogenblik, waarop hun geheele mentaliteit besmet
blijkt met als onvermijdelijk gevolg, een slappen,
lauwen, ja zelfs onchristelijkcn levenswandel.
Menige, zoogenaamd neutrale, vrijzinnige, libe
rale vereeniging voedt ook de door de H. Kerk bij
herhaling veroordeelde dwaling, dat een katholiek
zijn beginselen alleen maar in daden zou hebben
om tc zetten in zijn particulier leven, doch dat die
zelfde beginselen niets hebben uit te staan met
het doel zijner vereeniging en niet gelden voor
het gezelschappelijk, maatschappelijk, politiek
openbaar leven.
En zoo ontspruit uit het lidmaatschap van c.
dergelijke organisatie maar al te dikwijls als
wrange vrucht liet soort van die halfslachtige ka
tholieken. die weliswaar litrn geloof nog beleven in
de binnenkamers, ook nog, maar lauw en flauw
de kerk, maar den moed hunner overtuiging mis
sen, of althans deze overtuiging niet uitdragen en
vruchtbaar maken naar buiten.
Dat van deze in schijn neutrale, maar in werke
lijkheid liberale of vrijzinnige en in elk geval on
rechtzinnige vereenigingen het lidmaatschap door
Ons sterk wordt afgekeurd, moet ierier bij ecnig
nadenken begrijpen. Evenzeer moet ieder inzien,
dat die afkeuring niet alleen geldt van dc sociaal-
economische organisaties, maar ook van die. welke
andere doeleinden nastreven op welk gebied ook.
hetzij op dat van de lichaamscultuur, hetzij op dat
van de geestesontwikkeling, hetzij op gezelschap
pelijk, maatschappelijk of staatkundig gebied.
Wat den graad van zondigheid betreft van liet
lidmaatschap van deze slechts in schijn neutrale
vereenigingen, B. G., daarover moeten Wij het
volgende zeggen:
Hoe grooter de gevaren voor geloof of zeden
zijn. die uit het lidmaatschap dreigen en hoe nood-
lottiger de invloed is van een bepaalde vereeniging
op liet openbaar leven, des te zwaarder is ook de
plicht, die op u rust, om van zulk een vereeniging
rre te blijven.
Van den anderen kant zijn er misschien uitzon
deringsgevallen denkbaar, waarin wegens geheel
bijzondere omstandigheden dit lidmaatschap van j
een bepaalde vereeniging niet ongeoorloofd zou I
kunnen genoemd worden. Wij verklaren echter bij
deze uitdrukkelijk. B. G., dat, wanneer iemand
u in zulk een uitzonderingstoestand te verkee-
het zijn plicht is, zich eerst daarover te bera-
met een beproefden geestelijken leidsman. Het
k3n toch zoo licht gebeuren, dat zijn eigen oordeel
aangaande den aard der betreffende vereeniging
en de omstandigheden, die hem tot het lidmaat
schap nopen, niet geheel juist is.
Hoe vaak is het gebeurd, dat iemand lid werd
van een zoogenaamd neutrale vereeniging, omdat
hij er volstrekt geen gevaar in zag en toch later
tot zijn schade en schande moest bekennen, dat hij
zich in zijn oordeel had vergist, of erger nog: dat
door zijn lidmaatschap onherstelbare schade aan
zijn geloof en zeden werd toegebracht.
Wat vervolgens de socialistische en communis-
tische vereenigingen of clubs betreft, B. G., het
lidmaatschap dezer organisaties is zóó gevaarlijk
voor het geloof getuige de droevige ervaring
dat Wij krachtens Ons herderlijk gezag moeten
verklaren: Wie zich aan zulk een groot gevaar
blootstelt, begaat een zonde zóó ernstig, dat hij
ongeschikt en onwaardig is om de H.H. Sacramen
ten te ontvangen.
Daarom beschouwen Wij het als Onzen duren
plicht, met betrekking tot het lidmaatschap van
socialistische organisaties strenge maatregelen te
nemen en verklaren Wij, dat de H.H. Sacramen.en,
en als hij zich niet bekeert, bij overlijden de ker
kelijke begrafenis moeten worden geweigerd aan
den katholiek:
1die het socialisme of het communisme met hun
aan de katholieke leer onvereenigbare, en vijan
dige beginselen op godsdienstig of zedelijk ge
bied openlijk aanhangt.
Naturlïjk geldt dit evenzeer en om dezelfde re
denen voor den katholiek, die de liberale of
vrijzinnige beginselen op godsdienstig of zede
lijk gebied openlijk aanhangt:
2. die lid is van een socialistische of een communis
tische vereeniging, of van een vereeniging, welke
dusdanige vereenigingen metterdaad steunt;
3. die, zonder lid te zijn van een socialistische of
een communistische vereeniging, geregeld socia
listische of communistische geschriften of bla
den leest, of socialistische of communistische
vergaderingen bijwoont, omdat de een en de
ander in de vrijwillige naaste gelegenheid is van
zijn geloof te verliezen.
Mocht echter, B. G.. ooit iemand meencn reden
hebhen, om wél lid le worden of te blijvi
zoodanige organisaties, dan bedenke hij wol
dat in dat allergrootst uitzonderingsgeval niet al
leen moet vaststaan, dat gevaar voor verlies van
liet geloof is uitgesloten, maar tevens, dat er een
allerdringendste reden voor hel lidmaatschap moei
aanwezig zijn.
Het spreek! van zelf. B. G.. dat een katholiek,
die hel met de belangen zijner ziel ernstig meent,
zulk een gewichtige zaak nooit een besluit zal
nemen zonder een beproefden geestelijken leider
te raadplegen.
Wij meenen nog een opmerking te moeten nu
ken. Wanneer er sprake is van vereenigingei
welke van Overheidswege worden ingesteld, dan
zal het in een land. waar meerdere levensopvat
tingen en wereldbeschouwingen worden aangetrof
fen. van zelf sprekend zijn, dat allerlei levensrich
tingen daarin haar afspiegeling en vertegenwoor
diging zullen vinden. Zoo zullen de publiekrechte
lijke berocpsstanden of bedrijfsschappen, wanneer
die door de staatoverheid worden ingesteld, van
zelf een weerspiegeling zijn van verschillende
stroomingen op sociaal-economisch gebied.
Beminde Geloovigen, A'ij bidden God, den Hei
ligen Geest, dat Hij uw aller verstand moge ver
lichten, opdat gij de juistheid van Ons oordele
moogt inzien en dat Hij uw hart en uw wil moge
bewegen, om naar deze Onze herderlijke waarschu
wingen en verordeningen bereidwillig te luisteren.
Wij hebben ze gegeven in het belang van uw ziels
leven en uw eeuwige zaligheid.
En zal dit Ons gezamelijk herderlijk schrijven
ior het eerst op Zondag Quinquagesima van dit
jaar en verder jaarlijks up den vierden Zondag van
den Advent in alle tot Onze Kerkprovincie behoo-
rende Kerken en in alle Kapellen, waarover een
Rector is aangesteld, onder alle vastgestelde H.H.
Missen op de ge! -uikelijke wijze worden voorge
lezen.
Verder B. G., sporen Wij u aan vooral in den
Heiligen Vastentijd veel te bidden voor Onzen
H. Vader, den Paus en voor Hare Majesteit, Onze
geëerbiedi^ Koningin en niet op te houden tot
God te smeeken in boete en gebed, dat de volkeren
zich mogen keeren tot Christus, in Wien alleen heil
vinden is.
Ten slotte, Beminde Geloovigen, noopt de voor
bereiding der a.s. verkiezing Ons. als herders der
zielen, thans tot alle katholieke kiezers de hier vol
gende bijzondere, ernstige vermaning te richten.
Wij vertrouwen, dat geen enkel onzer katholieke
kiesgerechtigden zijn stemplicht zal verwaarloozen,
en dat allen hun stem zóó zullen uitbrengen, dat
zij die daad voor God en hun geweten zullen kun
nen verantwoorden.
Terwijl Wij gaarne alle vraagstukken over prak
tische politiek aan liet oordeel en het geweten on
katholieke staatslieden overlaten, mogen en
ten Wij toch waken over datgene, hetwelk niet
zonder groote geestelijke schade zou kunnen ver
loren gaan. Daarom, dierbare geloovigen, verzoe
ken Wij u allerdringendst: Bewaart uw eenheid.
Door verdeeldheid immers gaat zelfs het mach
tigste ten gronde, zooals ook Onze goddelijke
Meester leerde: „leder rijk, dat inwendig verdeeld
„is, zal worden verwoest; het cene huis zal er op
„het andere vallen." (Lucas II. 17.)
En zegt ons de vreugde onzer genstanders,
telkens als bij ons eenige verdeeldheid dreigt of een
begin vindt, dan niets? Toont zij ons niet zonne
klaar wat sommigen der onzen niet schijnen te
beseffen, dat met verdeeldheid onze kracht wordt
gebroken.
Voorwaar, de biltere ernst der tijden vraagt ons
dringend onze gelederen aaneengesloten te hou
den. om in liefde en vrede samen op te trekken
voor de hooge geestelijke goederen, welke up het
spel staan.
Van het onschatbare goed der eenheid is ieder
•ertuigd, maar dan moet men ook bedenken,
dat zoo n goed offers vraagt, maar ook offers
waard is.
Een ieder weet: bij de concrete toepassing van
beginselen zijn dikwijls verschillende wegen mo
gelijk. Maarals de meeningen ruimhartig zijn
overwogen, als ernstig beraad is gehouden, als
rijpe ervaring haar woord heeft gesproken, dan
moet men ter wille van de eenheid tot het offer
bereid zijn en leiding weten te volgen. De vrucht
van dat offer is de kracht der ongebroken eenheid.
Amen.
Gegeven te Utrecht. I Februari 1933.
J. H. G. JANSEN,
Aartsbisschop van Utrecht.
t P. A. W. HOPMANS,
Bisschop van Breda.
f A. F. DIEPEN,
Bisschop van 's-Hcrtogenbosch.
f J. D. J. AENGENENT.
Bisschop van Haarlem.
t Dr. J. H. G. LEMMENS.
Bisschop van Roermond.