Cofrespondnntie-kaarten
F. fl. TULP
PU ROL
Duplicators
Fa. H. Elzenaar
Allerlei
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
°E.JEEM?PDE ver8chli"» e'ken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 24 Wfairt Ï934
ADVERTEN TIËN 23 cent per regel. Billijke Urlev
voor handel en ngverbeid bij geregeld adverteer.
Advcrtcntün moeten Dinsdag en Vrijdag vddr 8 uur
In den morgen zjn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 101
Hoe hooger iemand stijgt op de
maatschappelijke trap, des te minder
wordt hij getrapt.
Epistel en Evangelie.
Vierde Zondag van de Vasten.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Galaten; IV, 22-31.
Broeders I Er staal geschreven dat
Abraham twee zonen had, eenen van
de slavin en eenen van de vrije vrouw.
Maar die van ae slavin werd naar het
vleesch geborendoch die van de vrije
vrouw krachtens de belofte. Dit nu is
bij wijze van voorafbeelding gezegd-
Want deze zijn twee Verbonden. Het
eene op den berg Sina, dat tot dienst
baarheid baart; en dit is ARar. Want
Sina is een berg in Arabifi, die verw-nt
is aan het tegenwoordige Jeruzalem,
dat nu is en met zijne kinderen dienst
baar is. Maar het Jeruzalem, dat om
hoog is, is vrijen dit is onze moeder.
Immers staat er geschreven: Verheug
u, gij onvruchtbare die niet baart I jubel
luid en juich, gij die geen weet'n hebt'
Want talrijk zijn de kinderen der een
zame, meer dan van haar die den man
heeftI Wij nu, broeders! zijn, volgens
Isaak, kinderen der belofte. Doch even
als toen hij, die naar het vleesch ge
boren was, dengenc vervolgde, die het
naar den geest was, zoo ook nu. Maar
wat zegt de Schrift V Drijf uit de slavin
en haren zoon, want de zoon der slavin
zal niet erfgenaam zijn met den zoon
der vrije vrouw. Derhalve, broeders!
zijn wij niet zonen der slavin, maar
der vrije vrouw; met welke vrijheid
Christus ons heeft vrijgemaakt.
EVANGELIE
volgen^ den H. |oannes; VI, 1—15.
In dien lijd verlrok Jezus over de
zee van Galilea. welke die van Tibe
rias is; en Hem volgde eene groote
menigte, omdat zij de wonderteekenen
zagen, welke Hij deed aan hen, die
krank waren. Jezus steeg dan op den
berg, en Zut daar neder met zijne leer
lingen. Paschen nu, de feestdag der
Joden, was zeer nabij.
Toen dan Jezus zijne oogen opsloeg
cn zag, dat eene zeer groote menigte
tot Hem kwam, zcide hij tot Philip-
pus: Van waar zullen wij broeden
koopen, opdat deze eten Dit nu zeide
Hij om hem op de proef te stellen;
want Hij zelf wist wat Hij doen zou.
Philippusantwoordde HemVoor (wee
honderd tienlingcn brood is niet vol
doende voor hen. opdat ieder een wei
nig ontvange. Een zijner leerlingen,
Andreas, de broeder van Simon Petrus,
sprak tot Hem: Er is hier een knaap,
die vijf gerstebrooden en twee vis-
schen heeft; doch wat is dit onder zoo
velen Jezus zeide dan: Doet de men-
schen nederzittenEr was nu veel gras
op die plaats. Zij zetten zich dan neder,
de mannen ten getale van omtrent vijf
duizend. Jezus nam dan de brooden
en, na gedankt te hebben, deelde Hij
ze uit aan de nederzittendeneven
eens ook van de visschen, zooveel zij
verlangden. Nadat zij nu verzadigd
waren, sprak Hij tot zijne leerlingen:
Verzamelt de brokken, die overgeble
ven zijn, opdal ze niet verloren gaan.
Zij verzamelden ze dan en vulden twaalf
korven met brokken van de vijf gerste
brooden, welke hun die gegeten had
den, waren overgeschoten. Toen dan
Schitterende aanbieding
Zie Etalage
KANTOORBOEK HANDEL
Lawjastr. 46 t o. Kremmwtr.fEL 124
deze menschen heldoor Jezus verrichte
wonderteeken gezien hadden, zeiden
zij: Deze is waarlijk de Profeet, die
in de wereld komen moet. Jezus dan,
wetend dat zij wilden komen om Hem
mede te voeren en koning te maken,
ontweek weder op den berg, Hij alléén.
Evungelieverklarlntf.
Vierde Zondag van de Vasten.
Vooreerst moeten we in dit Evangelie
bewonderen den grooten ijver van het
volk urn bij Christus te wezen. Ten
getale van vijl duizend mannen waren
ze Jezus gevolgd langs de oevers van
het meer van Galilea tot ze in de
woestijn kwamen, waar ze den ganse hen
dag luisterden naar de woorden die
van |ezus' lippen kwamen. Zijn ook
wij zoo begcerig naar God's woord?
Helaas hoevelen zijn slechts bezorgd
om .wat zullen we eten en wat zullen
we drinken" terwijl de eeuwige waar
heden Gods hen onverschillig laten.
Bedenken we het wel: dit alles gaat
voorbij, alleen het eeuwige blijft. Moch
ten ook wij dan met een even grooten
ijver, vol verlangen, naar |ezus' luis
teren, ons leerende den weg die leidt
naar den hemel
Ten andere treft ons het groote mede
lijden en de zorg die de Zaligmaker
voor het volk had. Hij zag die groote
menigte die niet te eten had en Hij
wilde ze niet ongespijsd naar huis terug
zenden. Leert ons dit niet in al onzen
nood met een kinderlijk vertrouwen op
te zien naar Hem die al onze nooden
kent en die ons dikwijls op wonder
bare, onverwachte wijze redden kan,
gelijk Hij in de woestijn vijl duizend
mannen, zonder de vrouwen en kinderen
te rekenen, heeft gevoed en gespijsd
Jezus nam dan de brooden, en .als
Hij gedankt had" deelde Hij ze aan de
schare uit. Het gebed dat Jezus hier
verrichtte, zij ons ten voorbeeld om,
gelijk het Christenen betaamt, steeds
vóór en ook na het eten te bidden.
Vóór het eten opdat God de spijzen
moge zegenen, opdat zij ons verster
ken. ons verkwikken en onze algeinatte
lichaamskrachten weer vernieuwen. Na
liet eten om God onze dankbaarheid
te betuigen voor de weidaden, met
welke Hij ons gezegend heetl! Moch
ten we deze gebeden steeds met groo
ten eerbied en aandacht tot God op
zenden? Dat ieder huisoverste zijne
onderhoorigen daarin met een stichtend
voorbeeld voorga cn zorg drage dat
ieder lid van het huisgezin deze oefe
ning altijd eerbiedig en aandachtig
verricht.
Jezus spijzigde dan op wonderbare
wijzede menschenmenigle. Dit mirakel
is het zinnebeeld van het veel grooler
wonder waardoor Christus Zich zelf
dagelijks aan duizenden en duizenden
des Altaars. "Wij hebben dus oneindig
veel meer reden oin Jezus dankbaar
ie zijn dan de menschen van het Evan-
f;elie die door Hem slechts naar het
ichaam werden gespijzigd. Waardeeren
we inderdaad die geestelijke spijzen
der H. Eucharistie?
Liturgische Kalender.
Week van 26 Maart—1 April.
Zondag 26. 4e Zondag van de vas
ten. Mis Laelare, 2e geb. H. Ludgerus.
Maandag 27. H. Joannes Damascenes.
Mis Tenuisli, Credo, 2c geb. en laat
ste Evangelie van den dag.
Dinsdag 28. H Joannes Capistran»,
Mis Ego autem, 2e geb. van den dag,
3e A cunctis, laatste Evang. v.d. dag.
Woensdag 29. Mis van den dag Cum
sancliftcatus, 2e geb. A cunctis, 3e
Omuipotens.
Donderdag 30. Mis v.d. dag Laeletur,
2e geb. A cunctis, 3e Omnipotent.
Vrijdag 31. Mis v.d. dag Meditallo,
2e geb. A cunctis, 3e Omnipolens.
Zaterdag I. Mis v, d. dag Sitienles,
2e geb. A cunctis, 3e Omnipotent.
De Daad.
Het ontbreekt bij ons, Nederlandsclie
katholieken, zelden aan... woorden.
Wc hebben encyclickmeetings, sociale
studieweken, praatavonden etc. etc. bij
dozijnen. Langzamerhand kan men een
hcele bibliotheek oprichten van alles
wat daar is betoogd en gezegd en
beapplaudisseerd.
Verder blijft alles veelal zooals het is.
Er is geen sociale vergadering, of
er wordt betoogd dat de arbeid moet
worden opgeheven uit zijn loutere
loonpositie en een organisch, gelijk
berechtigd deel van het bedrijf moet
worden, en men citeert wat daarover
staat in Pauselijke encyclieken en
katholiek-sociale 'cerboeken.
Maar wanneer wordt de daad
steld
Men kan dit gebrek niet schuiven
op den breeden rug der malaise.
Eerder zou juist in de malaise
psychologische reden liggen om het
looncontract aan te vullen met bepa
lingen van maatschap, opdat de arbeid
aldus de zekerheid krijgt dat hij, na
wel te hebben gedeeld in de onguns!
der tijden, bij economisch herstel ook
zal deelen in de gunst.
Maar er wordt bijna nergens zulk
een daad gesteld.
Ondanks onze studieweken en onze
programs verandert er niets van de
werkelijkheid.
Het blijft bij woorden en woorden.
En intusschen nadert wellicht de tijd,
dat Anderen daden zullen stellen.
Daden, die van geheel andere en
veel verdere strekking zullen zijn dan
wat wij nu nog zelf kunnen doen.
Schoonmaak.
HANDEN
ruw, mod of bescho-
digd, worden weer vlug
gaaf en zocht met
Doos 30 en 60 ct Bij Apolh. en Drogi
VITESSE
Copieert en Typt alles
OOK IN KLEUREN
Leert U STENOeoTYPEN I
Kon. WilhelmInastraai 10
Binnenland
Uitspraken Kantongerecht
te Amersfoort.
TarwcbesluitW. v. L. Amersfoort,
110 of 4 d.
Dieren pijnlijk vervoeren: O. H.
Leusden I 2.30 of I d.
Critisvarlunsbesluit(na verzet) E.
j. v. R. Leusden f 5 o. 2 d„ J. H.
Miarn Idem, J. J. B. Barneveld idem,
J. v. d. W Maarsbergcn f20 of 10 d„
W. R. Stoutenburg Idem, E.
Leusden Idem
VisacherijreglementP. v. D. Bun-
schuten 123 ol 10 d., dezelfde f20 of
5 d„ M. v. d. O. idem.
DronkenschapB. V. Baarn 1 w.
hecht A. Th. B. Rotterdam f 10 of 4 d.
Trekdier onbeheerd laten: O. M.
Terschuur f2 of 1 d v. B. Eem-
nes f 3 of 1 d.
Loopen o p verboden grondJ. K.
Amerongen f 15 of tO d.
JachtwetJ- K. Amerongen 115 of
10 d.
Drankwet: D. H. Amersfoort f 15 of
6 d.
Alg. Regt. 10: P. v. G. Leusden
f 10 of 4 d.
Wet openb. midd. vervoer: O. H.
Sch. Amersfoort f5 of 2 d.
MelkbeslultA. M. Hoogland f 2 of
1 d., Wed. J. de Q. Bunschoten idem.
invaliditeitswetP. M. Soest f 5 of
2 d.
Arbeidswet: B. V. Barneveld 115ct
6 d„ R. B. Amersfoort 15 of 2 d.,
J. de R. Baarn f3 of I d.,J. R. Amers
foort idem, J. H. Idem.
Ongevallenwetv. d. B. Amers
foort f 10 of 4 d.
Woningwet: M. J. H. Bunschoten
120 of 8 d.
VleeschkeuringswetJ. v. d. G.
neveld f 10 of 4 d L. D. Voorthuizen
f4 ol 2 d T. v. B. Voorthuizen f50
of 14 d.
Voorwerp onverlicht latenJ. T.
S. Amsterdam 15 of 2 d.
Wielrijden zonder lichtW. F. G.
Soest f3 of I d., K. de G. Bunscho
ten f5 of 2 d.
Verboden weg berijdenG. P. Am
sterdam f3 of 1 d., J. N. Utrecht id.,
j. S. Baarn idem.
Te snel rijden in Woudenberg: G.
T. den Haag f25 of 10 d., P. v. d.
H. idem.
Te Bunschoten venten zonder ver
gunning: A. C. Nijkerk f2 of I d.
Te Amersfoort een auto laten staan
'snachls cp openb.weg: G. J. P.
Warnsveld f3 of 1 d.
Wielrijdend zich aan auto vasthou
den G. B. Ermelo f 5 of 2 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar
brengenA. D. Bunnik f 15 of 6 d.,
W. F. Nijkeikerveen f5 of 2 d.
Niet goed uitwijkenG. E. O. J.
Warnsveld f 20 of 5 dA. v. d. B.
Nijkerkerveen f5 of 3 d., J. A. v. d.
I Piano's - Vleugels
Pa. R VAN DEN BURG I
ARNIt STRAAT AMtUIOOtT
importeursvin Bcchttcin, H
Blulhner Orolrlan Stclnweg J
L. Borculo f 10 ol 4 d.
Nummer-letter niet verlicht: P.
Berkhout 12 of I d-, J. H. Maartens
dijk idem, C. J. v. d. B. Laren idem,
D. K. Amsterdam idem.
Oeen voldoende remmen: E. v. d.
B. Nijkerk f 5 of 2 d. plus gemis rij
bewijs 13 ol 2 d.
Onvoldoende vtrlichtiogW. Sint
Pancras 15 of 2 d.
In bocht niet rechterzijdeP. v. H.
den Haag 13 of I d.
Zonder spiegelJ. C. Nijkerk f 5
of 2 d.
Linkerzijde berijden: F. A Sch. Baarn
f 3 of 1 d.
Met motor over rijwielpadM. N.
Terschuur f5 of 2 d.
LeerplichtwetJ. V. Soest f 2 of 1 d.
HindcYclostylcs
Speciaal adres voor
A MER8POORT,
Lingutrut 64 Telef. 528
Een koopman Ie Doetinchem kocht
dezer dagen vier nuchtere kalveren
tegen den prijs van 62'/, cent per stuk.
In de Gem. Vischafslag te Enkhuizen
is ingebroken. Door de brandkast te
(orceeren wist men ongeveer f 2000 te
bemachtigen.
Ter gelegenheid van het vierde
eeuwfeest der geboorte van Prins Wil
lem van Oranje zullen gedurende het
tijdvak van 1 April tot en met 31 Dec.
1933 naast de gewone frankeerzegels
van rijkswege herdenkingspostzegels
worden uitgegeven in de trankeerwaar-
den I 5, 6, en 12'/, cent. Van 24
April (de geboortedag van den Prins)
tot en met 31 Mal zullen in de ge
noemde waarden uitsluitend de her
denkingspostzegels worden verkocht,
tenzij uitdrukkelijk zegels van de ge
wone uitgifte worden verlangd.
De kommiezen op het Fransche
grensstation Maubeuge hebben in vijf
wagons uit Nederland, die voor Parijs
waren bestemd, een aanzienlijke hoe
veelheid uien gevonden, die niet van
een invoervergunning was voorzien,
hoewel de invoer van uien uit Neder
land aan contingenteering is onder
worpen, De wagons zijn in beslag ge
nomen.
Toen de zoon van een veehouder
te Heer Hugowaard een paard, dat
eenigen tijd op stal had gestaan, aan
den teugel langs den middenweg liet
uitdraven en met het paard wilde om
draaien, passeerde juist een elfjarig
jongetje. Het paard sloeg met de ach-
terpooten omhoog, waardoor het ventje
werd geraakt en op slag werd gedood.
Het Commissariaat van Arbeid in
Rusland deelt mede, dat op de aan
staande Paaschdagen het werk in de
fabrieken cn in de staatsondernemingen
op dezelfde wijze als op werkdagen
zal plaats hebben. De beambten en
arbeiders, die op Goeden Vrijdag of
op de Paaschdagen niet op het werk
verschijnen, zullen worden ontslagen,
terwijl de levensmiddelenkaarten zullen
worden ingetrokken.
De ambtenaren der belastingen en
de politie te Hoogkerk hebben een in
val gedaan ten huize van iemand aan
het Aduarderdiep onder die gemeente.
Er werd een geheime volledige disttl-
lecrinricbting ontdekt, die in beslag
werd genomen met een voorraad ge
distilleerd van ongeveer 90 L.
Worden er tegenwoordig veel kal
en verkocht voor 2 en 3 guide i,
dezer dagen werd een landbouwer in
de Friescne gemeente Het Bildt tever
geefs 1800 voor een stierkalf geboden.
Het bod werd gedaan namens een
fokkerij in Zuid-Afrilu.
De millionnair Rossmann heelt aan
de stad Chicago een millioen dollars
gelegateerd voor den bouw van een
schouwburg, waarin alleen stukken
zullen mogen worden gespeeld, welke
elders zijn uitgefloten.
Meldden we in het vorige nummer,
dat het eerste kievitsei gevonden was,
thans komen uit verschillende plaatsen
berichten, dat de ooievaars zijn terug
gekeerd. De lente, die volgens de ka
lender zijn intrede deed, laat zich dus
ook In de natuur gevoelen.
Uit de Rotterdamsche diergaarde is
een jonge wolf ontsnapt. Het dier is
het emplacement van het Delftsche-
poortstation opgerend en is tot nu toe
niet gevangen.
Op last van den rijkscommissaris
voor Saksen zijn alle personen, die tot
de communistische of socialistische
party behooren of deze steunen, uit
alle rijks-, districts- ot gemeentefuncties
ontzet.
Dinsdag 11 April opent de A.T.O-
een autodienst over den afsluitdijk
tusschen Alkmaar en Leeuwarden.
in Kauisbergdorf zijn 3 mannen, die
een niet-verlichten handkar voortduw
den, door een vrachtwagen aangereden.
Twee hunner werden zoo zwaar ge
wond, dat zij onderweg naar't zieken
huis overleden zijn.
Op het schiereiland Chalcidice
(Griek.) zijn opnieuw ernstige aard
schokken waargenomen. In het bijzon
der werd weer geteisterd Jcrissos. De
bewoners hebben hun hulzen verlaten
en kampeeren onder den bfooten hemel.
Kerken
en Kathedralen.
In den gruwzame» oorlogstijd wer
den kerken en kathedralen, de kathe
draal van Leuven, de kathedraal van
Mechelen, de kathedraal van Reims
getroffen door kogels en granaten; rook
wolken sloegen omhoog; de daken
stortten met de gewelven naar be
neden, beelden verpletterend, schilde
rijen schendend, altaren brekend, ven
sterruiten vergruizelend....
En toen weerklonken protesten!
Uit alle landen van Europa klonken
de prolesten, omdat daar monumenten
verwoest werden uit vroeger eeuwen.
Monumenten der middeleeuwsche....
cultuur.
O Ja! dat waren monumenten van de
cultuur, van de echte beschaving, spreek
gerust het woord uit, dat toen de meeste
uitbrengers van protesten niet durfden
of niet konden uitspreken: monumen
ten van liet geweldige mii.deleeuwschc
geloof!
Kunstenaars en geleerden, die hun
leven lang met verachting hadden ncêr-
gezici. op de Katholieke Kerk, vereenig-
den toen hun protest met dat van een
voudige gcloovigen, die in de verwoes
ting der Godshuizen nog iels meer en
iels ernstigers zagen dan enkel een
.misdaad legen de cultuur".
Zelts Ihans nog, nu het bankroet der
geheele nieuwe cultuur klaar en duide
lijk door de feiten bewezen is, zelfs
thans nog wordt daarop een beroep
gedaan, om toch oude kerken te sparen.
In naam der cultuur wordt gesmeekt.
En in naam der wetenschap. En in
lam der kunst....
Toen Paus Leo stond tegenover Atlilla
voor de poorten van Rome, dreef hij
dezen overweldiger terug in den naam
Gods.
En Attila verdween.
Wanneer de Paus den aanvoerder
der barbaren had bevolen heen te gaan
in naam der beschaving of in naam
der kunst, wat zou er van Rome
geworden zijn?....
Lees de historie, lees de Kerkvaders,
lees Johannes Chrysostomus.
In die eeuwen was een kerk on
schendbaar, en zelfs de misdadiger,
die daarbinnen vluchtte, mocht niet
worden gegrepen door de burgerlijke
macht. Eutropius, een gunsteling van
den Griekschen keizer Arcadius, had
zich op Chrysostomus' vrijmoedigheid
willen wreken door aan de Katholieke
kerken het asyl-recht te ontnemen.
Doch de dag kwam, waarop Eutropius
in ongenade viel en zelf zijn toevlucht
nemen moest tot de kerk, om niet te
word»n gegrepen.
En St. Chrysostomus kon het zeggen
„Dit is luisterrijker dan elke Irophee.
dit is eene overwinning, die glansl over
wijden omtrek, dit bekeert de heide
nen en beschaamt de joden, dit ont
sluiert de schoonheid van het aanschijn
der Kerk, dat zij haar gevangen ge
nomen vijand spaart en zij alleen, ter
wijl allen hem verlaten en schuwen,
als eene teedere moeder hem schuil
plaats biedt onder haren mantel, aldus
den toorn des keizers, de woede des
volks en den feilen haat weerstaande.
Ziedaar de glorie van het altaar!"....
En niet de cultuur, maar het geloof
iverwonde menigte, aanvankelijk
woest en verbolgen, schreide van mede
lijden voor den vervolger cn spaarde
hem, die in de dagen zijner weelde
de kracht des gelools had miskend.
En de laatste bladzijde der historie
die voor ons open ligt, draagt het
versche schrift, dat monumenten van
geloof slechts in naam van het geloof
kunnen worden gespaard.
Wel moet het uitdrukkelijk worden
gezegd en herhaald, dat onze Katho
lieke kathedralen méér zijn dan de
monumenten der beschaving, méér dan
de overblijfselen eener bewonderens
waardige vaardigheid en kunsl, dat
zij zijn cn blijven: huizen Gods, tem
pelen voor den Eeuwige, die in ver
gankelijken schijn wil wonen onder
de menschen.
Deze gedachte heeft die monumen
ten gebouwd en versierd: hc» ideaal,
om den Koning der koningen een zoo
waardig mogelijke waonsleê te be
reiden, heeft de middeleeuwers gemaakt
tot kunstenaars zonder weerga.
John Ruskin heeft het zoo schoon
gezegd, dat de middeleeuwers begrepen,
hoe zij nimmer de volmaaktheid be
reiken zouden, en dat zij daarom in
allen ootmoed dit gemis trachtten te
vergoeden door het geven van
vloed.
„Deze ongekunstelde liefde voor de
coratieve opeenhooping raakt evenwel
edeler belangeneen groolsch enthou
siasme, dal voelt alsof het nimmer ge
noeg doen kon, om de volheid van zijn
ideaal te bereikeneen onbaatzuchtige
gezindheid tot opoffering, die eerder
haar vruchleloo2en arbeid voor het
altaar wilde nederleggen dan ledig
tusschen de menigte slaan; en ten laatste
een diepe sympathie voor de volheid
en den rijkdom van het stoffelijk heelal,
ontbloeiend aan een groote liefde voor
de natuur.
„De beeldhouwer, die zijn modellen
in de bladeren van het bosch zocht,
hij moest wel spoedig de diepe waar
heid begrijpen, dat overladenheid nog
geen gemis aan bevalligheid behoefde
in te sluiten, evenmin als weelderig
heid een gemis van rusten elke stonde,
doorgebracht In de studie van het fijne
en zoo verscheidene werk de- natuur,
deed hem des te sterker de -.-moede
gevoelen van liet beste menschenwerk.
Hij zag haar volmaakte voortbrengselen
ontsptuiten met een overvloed, welke
de verbeelding noch begrijpen, noch
berekenen kon, en zoo behoeven wij
ons niet erover te verwonderen, dat
hij meende niet karig te mogen wezen
met het ongekunsteld we.k zijner eigen
handen.... De jaren zijns levens gin
gen voorbij, voordat zijne taak volbracht
was; maar geslachten en geslachten
volgden elkander op met onvermoeid
enthousiasme, en de facade der kathe
draal ging ten laatste verloren onder
het weetsel van haar traceeringen als
een rots onder de ruigte en den bla-
derentooi der lente."
Zoo zijn onze kathedralen de monu
menten geworden van 's menschen eer
bied voor het eeuwige en goddelijke,
voor al het bovennatuurlijke, dat dit
duistere leven nmschittcren blijft met
wonderschoone lichtstralen
Indertijd publiceerde een Franscli
kunstenaar, de beeldhouwer Augnste
Rodin, een boek; Cathédralesde France.
„Aimons, admirons! riep Rodin uit-
Bemint haar toch, bewondert haar toch.
die kathedralen! Laten wij zorgen, dat
men in onze omgeving haar bewon
dert en bemint. Indien het werk der
reuzen, die deze eerbiedwaardige ge
bouwen hebben opgericht, moet ver
dwijnen, haasten wij ons dan om
te luisteren naar de les dier groote
meesters, om te lezen in dit werk, en
trachten wij Ie begrijpen, opdat wij
niet tot wanhoop worden gebracht
wij, of degenen die wij nog meer be
minnen dan onszelf: onze kinderen
wanneer dit werk feitelijk niet meer
bestaan zal. Zijn goddelijke natuur zal
het overleven, en zij zal voortgaan met
de groote tale te spreken, welke die
meesters hebben gehoord en hier voor
ons zoo schitterend hebben vertolkt.
Besparen wij ons de smart cn de
schaamte van later, te laat, te moeten
bedenken, dat ook wij op onze beurt
die tale zouden vernemen, indien wij
geluisterd hadden naar hen
Luisteren naar de middeleeuwers,
naar de besten en grootsten van het
geslacht uit Europa's „duisteren" tijd!
Zij hebben hunne lessen gegrift In
het werk hunner handen, In de ver
sierde kerkmuren, gelijk op een onzer
Ncdcrlandsche kathedralen te lezen
slaat: „Christus, wij hopen op uwen
bijstand, want wij werkten voor uwe
eer!"
Werken wil, werkte de overgroote
menigte van Europa dan nog ter eere
van het bovennatuurlijke en onzienlijke,
ter eere van den Verlosser der mensch-
heid?
Hoe betrekkelijk weinigen zijn er,
die zich in hun levensarbeid nog leiden
lieten door hoogere beginselen, door
ande re gedachttn dan die van roem
cn geld en cerl