F. fl. TULP Wan en vrouw zijn een Duplicators Fa.h. Elzenaar Allerlei Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maandenbuiten Amersfoort 11.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 19 Mei 1933 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bq geregeld adverteeren Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zqn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang-No. 14 Dc grootste weldoener der armen is de ijdelheid. Epistel en Evangelie. Vijfde Zondag na Paschen. Les uit den brief van den H. Apostel jacobus; I, 22—27. Zeer geliefden I Weest daders van het Woord en niet slechts hoorders, u zeiven bedriegend. Want als iemand hoorder van het woord is en r.iet dader, die zal vergeleken worden met eenen' man, die zijn natuurlijk gelaat in eenen spiegel beschouwt: deze heeft t namelijk zich zeiven beschouwd en is hetngegaan, en is terstond vergeten hoé hij was. Maar die aandachtig staart op de volmaakte Wet der vrijheid en daarin volhardt, geen vergeetachtig hoorder, maar dader des wer!:s ge worden zijnde, hij zal door zijn doen zalig zijn. Doch zoo iemand meent dat hij godsdienstig is, terwijl hij zijne tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienstigheid is iidel. Zuivere en onbevlekte gods dienstigheid bij God en den Vader is dezeweezen en weduwen in hunnen druk bezoeken, en zich zclven onbe smet van deze wereld bewaren. EVANGELIE volgens den H. Joannes; XVI, 23—30. In dien tijd sprak Jcsus tot zijne leerlingenVoorwaar, voorwaar, Ik zeg U zoo gij den Vader in mijnen naam iets zult vragen, Hij zal het u geven. Tot nog toe hebt gij niets in mijnen naam gevraagd. Vraagt en gij zult ver krijgen, opdat uwe vreugd volkomen zij, Ik neb deze dingen in gelijkenissen tot u gesproken. Het uur komt, dat Ik niet meer in gelijkenissen tot u spreken, maar u openlijk van den Vader ver kondigen zal. Op dien dag zult gij in mijnen naam bidden; en niet zeg Ik u, dat Ik den Vader voor u zal vragen; want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitgegaan. Ik ben van den Vader uitgegaan en in de wereld gekomenwederom verlaat Ik de wereld en ga ik tot den Vader. Zijne leerlingen zeiden tot HemZie, nu spreekt Gij openlijk en zegt geene ge lijkenis! Nu weten wij, dat Gij alles weet en niet noodig hebt dat iemand u ondervrage. Daarom gclooven wij, dat Gij van God zijt uitgegaan. niet noodig dat Ik zelf nog eens tus- schenbeide komom uw geloof be mint de Vader u dan en uit liefde tot u zal Hij uw gebed verhooren. Wien men lief heeft geeft men wat gevraagd wordt, zonder dat de tusschenkomst van een ander noodzakelijk is. Op plechtige wijze bevestigt Jesus Zijn Apostelen dan nogmaals in hun ;eloof: „Ik ben uitgegaan van den 'ader en ben gekomen in de wereld" en op duidelijke wijze voorspelt Hij hun wat er gebeuren gaat, „weder ver laat Ik de wereld en ga tot den Vader". Had Jesus tot nu toe steeds gesproken dat Hij „heen ging", dat Hij „tot den Vader ging", woorden waarvan de leerlingen dc beteekenis niet goed be grepen, zoodat ze tot elkander zeiden „wat beteekent dit toch?", de uitdruk king „weder verlaat Ik de wereld" deed de leerlingen uitroepen„nu spreekt gij openlijk", nu weten wij ook dat Gij onze gedachten en inwendige twijfel en onzekerheid aangaande de beteeke nis Uwer woorden kent „nu weten wij dat Gij alles weet" eri dit is voor ons een nieuw argument om nog vaster te gelooven dat Gij door God zijt ge zonden. van God zijt uitgegaan, gelijk Gij zegt. Mogen de woorden donr Jesus hier gesproken ons opwekken tot een vast vertrouwen in het gebed verricht in Jesus' naam, en ons troosten daar de Vader hen bemint die in Jesus ge looven. n Evangelie verklaring. Vijfde Zondag na Paschen. Evenals op de beide vorige Zonda gen is ook heden het H. Evangelie genomen uit de afscheidsrede, die Jesus hield bij het laatste Avondmaal. Jesus troostte zijn apostelen over zijn heen gaan: vooreerst door hun te beloven dat Hij den H. Geest zoi zenden (het Evangelie van de vorige Zondag (ver volgens door hun de verzekering te geven dat ze alles zouden verkrijgen wat ze Zijn Vader zouden vragen (het Evangelie van heden). „Al wat gij den Vader in Mijn naam zult vragen zal Hij u geven." De leer lingen behoefden zich dus niet bezorgd en beangst te maken als Hij niet meer bij hen zou zijnwanneer ze na Zijn heengaan den Vader in Jesus' naam zouden bidden, zouden ze eveneens verhoord worden. Tot nu toe hadden de leerlingen dit nog niet gedaan, ze konden het ook moeilijk gedaan heb ben, omdat men gewoonlijk nooit iets vraagt in den naam van iemand die zelf aanwezig is, doch wel wanneer die persoon afwezig is. Wanneer Jesus dus van hen was heengegaan, moestén ze in 't vervolg in Zijn naam den Vader vragen. Aan het einde van Zijn lange rede gekomen zijnde, troost Jesus dan Zijn leerlingen voor 't geval ze wellicht veel van Zijn woorden niet begrepen had- v den, hun belovende dat het uur komen INzou dat Hij niet meer in gelijkenissen maar klaar en duidelijk tot hen spreken zoiWanneer is dit uur gekomen? Son migen zeggen dat dit sloeg op de tijd van 40 dagen tusschen Zijn ver rijzenis en Hemelvaart, toen jesus meerdere malen aan Zijn leerlingen verschenen is en met hen gesproken heeftanderen houden dat dit komen is toen de H. Geest o\ nederdaalde en Jesus door den H. Geest tot hen gesproken heeft. Op dien dag, d. i. op den dag waarop zij een duidelijke en klare kennis zullen verkrijgen van alles wat hun nu nog duister is, zullen zij den Vader in Zijn naam bidden, en dan tevens een nieuwe weldaad ondervinden[de liefde van "den Vader jegens hen. Immers, zoo zegt lestis hun, wanneer ge dan den Vader iets vraagt in Mijn naam is het Schrijfmachines inktlinten - Carbon KANTOORBOEKHANDEL UngMlr. 65 t.0. Krommestr. TEL 526 limineering.buiten-gebruik-stellingvan alle aanvalswapenen, het directe doel; een sterke vermindering ervan. Aar. allen richt ik een dringenden oproep, aldus besluit de president zijn boodschap, tot medewerking. Dat geen volk de verantwoordelijkheid op zich lade, de vredespoging te doen misluk ken! Dat alle naties, die in de groote conferenties bijeen zijn, daar in toe passing brengen de politiek van vrede, welke zij openlijk belijdenMogen alle 'len aan de ver- Llturgische Kalender. Week van 21—27 Mei. Zondag 21. 5e Zondag na Paschen. Mis: „Vocem jucunditatis", 2e geb. Concede, 3e geb. v. Kerk oi Paus. Maandag 22. Heden beginnen de Kruis dagen. Voor de H. Mis wordt de Litanie van alle Heiligen gebeden. Mis v. d. dag„Exaudivit", 2e geb. Concede, 3e geb. v. Kerk of Paus. Dinsdag 23. Mis v. d. dag: „Exaudivit", 2e geb. Concede, 3e geb. v. Kerk of Paus. Woensdag 24. Vigilie van O. H. Hemel vaart. Mis: „Vocem jucunditatis", 2e geb. v. d. dag, 3e geb. Concede. Donderdag 25. Hemelvaart des Heeren. Credo. Eigen Prefatie en Communi- cantes gedurende het Octaaf. Na het Evangelie in de Hoogmis wordt de Paaschkaars gedoofd. Mis: „Viri Galilaei". Vrijdag 26. H. Philippus Nerius, Be lijder. Mis: „Caritas Dei", 2e geb. v. d. H. Eleutherius, 3e ged. v. h Octaaf. Zaterdag 27. H. Beda, Kerkleeraar. Mis „ln medio", 2e geb. van het Octaaf, 3e geb. v. d. li. Joannes. Voor vrede en opbouw. Belangrijk op het terrein van de buitenlandsche politiek is ongetwijfeld de boodschap, die de Amerikaansche president Roosevelt gericht heeft tot de heele wereld over het vraagstuk der ontwapening. Hij heelt dit gewichtige staatsstuk gezonden aan alle koningen, heerschers en presidenten van alle naties, ook aan de sovjet-unie, welke op de a.s. wereldconferentie vertegen woordigd zullen zijn. Roosevelt doet een dringend beroep op de regeeringen en de volken om over te gaan tot beperking der bewape ning en tot afschaffing van het aan valswapen, om loyaal een plechtige en heilige verplichting op zich Ie nemen. nimmer gewapende troepen van welken aard ook over hun grenzen te zenden, om te vergeten alle „kleinzielige" na tionale doeleinden, doch zich oprecht aan te sluiten bij de beweging die den vrede wil verzekeren en werken aan den economischen opbouw. Roosevelt vraagt, dat onmiddellijk te dien aanzien maatregelen worden getroffen. Indien echter, waarschuwt de Ameri kaansche presi lent, een mogendheid, welke dan ook, aan dit werk van vrede en opbouw den weg zou versperren, dan zal de beschaafde wereld weten, wie voor dc mislukking van ons pogen H.H. Architecten (■Bouwkundigen Vitesse Uw adres Voor Uw bestekken, enz. Billijk en vlug Wllhelminaitraat 10 ruiling van deze verwachtingen. Werken in plaats van „heli-geroep De Pruisische persdienst van de na- tionaal-socialisten heeft ook eens een verstandig geluid laten hooren. Na er op gewezen te hebben, dat bonden of vereenigingen die op de basis der na- tionaal-socialistische revolutie staan, niet eigenmachtig moeten optreden, :egt het artikel o.m.: Nu er krachtig wordt geveegd, moet oppassen, dat men de stoelen niet meeveegl. Het is niet genoeg, dat de voorzitters van alle mogelijke strijd honden, iedere twee dagen geweldige demonstraties houden voor de in ge vaar gebrachte kippenfokkers, voorde Duitsche cultuur e.d. met redevoerin gen en gezang en heil-geroep. Thans is de tijd van productieven arbeid aangebroken en thans moet ook in deze kringen, zooals in onze eigen rijen, het kaf van het koren worden gescheiden. Thans kan blijken, wie zwetser is en wie vakman. Wie zich een naam kan maken en ie zakelijken arbeid van kwaliteit kan verrichten. Dat is een rake vingerwijzing! moesten alle groote en kleine leiders der nazi's eens goed ter harte ner Het volk moet onderhand eens anders hebben dan redevoeringen over de „veertien jaren" en over de regeer ders uit die periode, die plotseling allen tot schurken worden gebombar deerd, wat anders dan groote woorden over den heilstaat, die gaat komen. W»rk en brood moet er verschaft wor den. anders zal de zon van het natio- naal-socialisme nog gauwer gaan tanen dan ze opgekomen is! hun lof over „ZIJ"-crême. Zij is inderdaad :n onmisbaar voor de verzorging van huid teint der vrouw, als voor den man die op pijnloos, spiegelglad en onberispelijk scheren gesteld is. In prijzen van 20—75 cent. Ook daar Landbouwcrisis. In Amerika, waar men er zich op meende te mogen beroemen, dat men de welvaart aan een koordje had, is het in economisch opzicht nog heel wat beroerder dan in vele Europeesche landen. Ook de toestand in den land bouw en de veehouderij is er bedroe vend. Men leze het volgend bericht De melkstaking der boeren in den tat Wisconsin woedt met onvermin derde heftigheid voort. Uit Milwaukee wordt gemeld, dat een groote groep boeren er wederom in is geslaagd, een melktransport te overvallen, dat onder sterke politiebe scherming stond. Hoe wel de politie gebruik maakte van vuurwapens en traangasbommen. werd zij door de boeren met knuppels en steenen uiteengedreven. Binnenland Naar Amsterdam 1 De grootsche viering van het Heilig Jaar in Rome brengt tal van Katho lieken uit eiken stand dit zomerseizoen samen in de Eeuwige Stad ter plech tige herdenking van het lijden van Christus en de instelling der Eucha ristie, negentien eeuwen geleden. Ook Amsterdam, de stad bijzonder aan de Eucharistie verbonden, zal dit eeuwgetij niet zonder feestbetoon laten voorbijgaan. De vereeniging „Katholiek Amster dam" heeft deze gelegenheid aange grepen om massaal naar buiten te treden. De historische verknochtheid van stad en bevolking aan den Ver borgen Christus wil zij beleven en uit dragen in de opvoering van het spel „Anno Sancto". Wat brengt ons „Anno Sancto" In een onderhoud met den voorzitter van „Katholiek Amsterdam" mr. A. J. M. Hendrix, werden verschillende me- dedeelingen gedaan over de plannen welke In uitvoering zqn. „Anno Sancto" is geen spel in den 'ewonen zin des woords, maar een Jodsdienstoefening. Alleen de inlei ding tot deze Godsdienstoefening kan men als spel betitelen. Als uitgangspunt is gedacht een altaarbouw in het midden van het stadion, ontworpen door den architect Tholens, symboliseerend Rome als middelpunt der katholieke wereld. Hier zetelt op een troon PausAdri- anus VI. Adriaan Floriszoon van Utrecht, de eenige Nederlander, die ooit den H. Stoel heeft beklommen. Verschil lende groepen en personen trekken nu op om hem hulde te brengen St. Servatius, St. Willibrordus, de Kruisvaders, de Graven van Holland, katholieke telgen uit het Oranjehuis, o.a. abdisse Flandria van Oranje uit het klooster te Poitiers, Louise Hol- landia abdisse van Maubeuge, letteren en kunst der 16e en 17e eeuw; Joost van den Vondel, Jacob van Campen, Ti, Pastoor Marius, Stalpaert van 'ielen, Spieghel, Reyer Anslo enz. het missiewerk van den jongsten tijd Mgr. Fred. Hamers, Pater Peerke Don ders, Zouaven 't heden Gees telijkheid, Graal, Verkenners en Vak beweging. Zij allen dragen attributen aan en voltooien den bouw van het altaar, symboliseerend de eeuwigheid van ons geloof. Dan treedt de Mirakelprocessie het stadion binnen door de Marathonpoort. Zij voert ons terug in de late mid deleeuwen, toen de burgerij van het jonge, opbloeiende Amsterdam optrok ter H. Stede. In den stoet zien wij de Gilden met hun vaandels en eeretee- kenen, bergenyaarders van St. Ja schers, korendragers, boogmakers, de smeden van St. Eloy, kuipers, timmer lieden, varensgezellen, groepen Kruis en Vrouwenbroeders, schuttersgilden met hun koningen, vaandrigs en over- lieden, hand- en voetboogschutters, St. Joris met den draak, koormeesters van de oude kerk, haakschutters, stads- Irompetters, hellebaardiers enz. Deze processie trekt door het stadion naar een eeretribune waarbij de Deken van Amsterdam, die onder den bal dakijn en voorafgegaan door Mgr. Aen- het Allerheiligste draagt. slerdamsch blijft, worden toch duizen den uit den lande verwacht. Er wordt gestreefd om de groepen en deputaties van buiten zooveel mo gelijk naar plaats of streek van her komst een bepaald vak in de stadion tribunes aan te wijzen. Programma's worden uitgegeven met volledige op stelling der groepen, i?kstder liederen iz. Rijwielpaden. De Rijwielpadvereeniging „Utrecht met Omstreken" (U.M.O.) heeft mede gedeeld, dat de totale lengte der paden bedraagt 126.87 K.M. In het gebied dat de UJW.O. be strijkt zijn thans 125 paddestoelen ge plaatst, terwijl nog eenige door de A.N.W.B. zijn toegezegd. Het aantal leden bedroeg op 31 -12-'32 138. Het aantal leden in de verschil- Handcyclostyles Speciaal adres voor AMERSFOORT Langestraat 84 - Telef 528 Soest 42, Utrecht 788, Woudenberg 20, Zeist 608. Over 1932 werd aan con tributie ontvangen f4446.50 tegen f4790.50 over 1931. COMTSCU VV4 KT LM. I ft. v*« wfi BÏOS l HaSKNS Bereid uit ten edel nBbjuTjjjrdduat met edéió ItgelQcnappèh Een oproep is gericht aan alle gees telijke orden in Nederland werkzaam om afgevaardigden te zenden in den stoet, waartoe reeds is besloten door de paters Augustijnen, Dominicanen uit Nijmegen, de abdij van St. Paulus te Oosterhout, en de abdij van Hees- wijk, Paters van den H. Geest, Paters Carmelieten uit Aalsmeer en tal van anderen, allen in het eigen klooster kleed. Ook de pastoors van alle Am- sterdamsche kerken zijn uitgenoodigd, De processie begeeft zich nu naar het altaar, waar Mgr. Aengenent het Pon tificaal Lof celebreert in tegenwoor digheid van de tienduizenden, in het stadion vereenlgd, terwijl geestelijken, bruidjes cn processiegangers rondom staan gegroepeerd. Het zangkoor van de Groot-Semi naria Warmond en Rijsenburg zullen tijdens de processie en het Lof den Gregoriaanschen kerkzang doen hooren. Medewerking verleenen „Voci etAmi- citiae" onder leiding van Alphons Vranken en de R. K. Öratorium-veree- niging onder leiding van Theo v. d. Bijl. Tijdens het Lof wordt gezongen het „Te Deum" van Vrankett. De bege leiding op het orgel geschiedt door Hubert Cuypers. De muziek zal door middel van geluidversterkers door het geheele stadion te hooren zijn. In totaal zullen deelnemen 3000 personen. De artistieke leiding is in handen van Frank Luns. Het historische gedeelte wordt ver zorgd door pastoor W. Nolet. Deken van Noort heett al het historisch ma teriaal met betrekking tot Mirakelfeesl en Ommegang ter beschikking gesteld, terwijl voorts ook nagegaan wordt wat in de verschillende pastorieën nog op dit gebied aanwezig is. Dat de mooiste kerkgewaden den dag zullen komen spreekt van zelf. Hoewel deze herdenking geen natio naal karakter draagt, maar zuiver Am- Een crisis-kabinet. Met de vorming van een nieuwe re geering kunnen we hier in ons land maar slecht opschieten. Er is nu al weken aan gewerkt, zonder resultaat. Dr. Colijn .doet nu al weken lang zijn best, om ons land een regeering te geven. Hij heeft gepoogd, een regeerin) te vormen op breede basis, steuneni op 5 partijen in het parlement, maa deze poging is totaal mislukt. Hij heeft thans aan H. M. de Konin gin meegedeeld, niet geslaagd te zijn in de vorming eener parlementaire re geering. De Koningin heeft daarna de voor zitters van de R.K. eu C.H. Kamer fracties ontvangen en toen aan Dr. Coiijn een nieuwe opdracht verstrekt en wc! tot vorming van een crisis-kabinet. Moge hij hierin spoedig slagen. De nieuwe regeering komt voor 'n buiten gewoon moeilijke taak te staan. Met het oog op't enorme begrootingstekort circa 200 millioen gulden zal zij op drastische wijze moeten bezuinigen en we kunnen er ons op voorbereiden, dat iedereen nog wel enkele fiinanci- eele veeren zal moeten laten. Onze handelspolitiek. Te 's Hage heeft de crisis-commissie van den Raad van Overleg, bestaande uit de vertegenwoordigers der vier groote landelijke katholieke sociale or ganisaties: werkgevers, middenstanders arbeiders en boeren, een persconferentie gehouden. We kunnen daarvan geen uitvoerig verslag geven, maar volstaan met het aanstippen van enkele belang rijke zaken. De commissie betrok speciaal in haar aandacht de handelspolitiek, te meer waar de wenschen en desiderata der 4 groote Katholieke Sociale organi saties in Nederland volkomen een stemmig gericht zijn op het voeren van een zeer actieve handelspolitiek van de Ned. Regeering en bet nu eindelijk eens laten varen van het standpunt van maar lijdelijk aanzien dat het buiten land door tarieven en handelsverdragen onzen export uitmoordt. Een radicale wijziging in de tot nu toe gevoerde Nederlandsche handels politiek wordt ten zeerste urgent geacht. We moeten met deze enkele aanha lingen volstaan. Ze vormen een frisch geluid, dat roept en schreeuwt actieve handelspolitiek. Nog een woordje over de persconfe rentie. Er was een lunch aan verbonden. Dat is heel gewoon. Maar bij die lunch was een menue ei aan het slot daarvan stond: „Fruits de Westland". En dat bestond uit ba nanen. sinaasappelen enAmeri kaansche appelen! Een van de journalisten merkt hier over het volgende op: Hoe zou het heerlijke fruit van on zen eigen bodem op deze crisislunch gepast hebben. Nu echter dit. We keken toen verder. Geen bord was Nederlandsch fabrikaat. En de rest? We weten het niet. Maar we weten wel, dat wij Neder landers idioten zijn, die verdienen dat we geknauwd worden. Kleeren moeten uit Parijs komen, musici uit Duitschland, groenten uit Italië, fruit uit Amerika, aardewerk uit Tsjecho-Slowakije enhersens uit China. Uitspraken Kantongerecht te Amersfoort. Vuuraanleggen met brandgevaar voor andere zakenJ. H. B. Utrecht f25 of twee weken tuchtschool. Straatschenderij: A. W. Amersfoort f 15 of 6 d. CrisisvarkenswetC. H. Hoogland f5 of 2 d. en verb, varkens, J. v. d. H. idem, S. W. Woudenberg f40 of 10 d. en verb, varkens. Leerplichtwet: M. V. Bunschoten f 1 of 1 dag. Geen inlichtingen aan Raad van Ar beid: B. E. v. d. B. Hilversum f3 of 1 d.. H. W. M. v. d. K. idem. WapenwetJ. S. Nijkerk f 15 of 6 en verb, wapenstok, J. G. D. Soest f 15 of 6 d. en verb, dolkmes. Loopen op verboden grond: M. C. Sch. Amsterdam 13 of 1 d. DronkenschapS. H. D. Pijnakker f 10 of 4 d., H. B. G. Zeist 3 w. hecht. Nachtelijk burengerucht: G. W. v. d. R. Soest f5 of 2 d. Wielrijden onder invloed alcohol J. C. de Z. Hilversum f 25 of 10 d., M. v. L. idem, A. S. Rotterdam idem, K. Oss idem. Wielrijden zonder lichtK. P. Rens- woudef3 of 1 d.. G. H. Baarn idem, W. v. M. Barneveld f3 of 1 d. Wielrijdend zich aan auto vasthouden J. L. Hilversum f5 of 2 d., H. B. v. R. Amsterdam idem. Wielrijden zonder belR. J. V. Amers foort f2 of 1 d„ P. J. v. d. H. idem. Te snel rijden in Soest: B. H. M. G. Gent f 15 of 6d., P. C. T. Waddinx- veen idem, B. P. H. J. Schiedam f 25 of 10 d., A. J. Heereveen idem, W. v. H. Amersfoort f 15 of 5 d. Met auto veiligheid van verkeer in gevaar brengenM. J. B. Woudenberg f25 of 10 d. Nummer-letter niet verlicht: M. V. Amsterdam f2 of 1 d., A. v. d. B. Renkum idem, T. v. d. L. Harmeien id. Onvoldoende verlichtingC. P. Soest f3 of 1 d., J. J. v. B. St. Oedenrode idem, H. B. Emmen idem. Door de Heidemaatschappij werden in overleg met den Rijksdienst voor uitvoering der Zuiderzeesteunwet 10.000 éénjarige karpers uitgezet op het Kam- perzand. Waar het verzoetingsproces van het water in het IJsselmeer langzaam voort schrijdt en er langs de kust tusschen de mondingen van Keteldiep en Ganze- diep een breede strook water bijna geheel zoet is, mag met vrij groote zekerheid worden aangenomen dat de karpers daar wel zullen groeien. Een wild tooneel speelde zich af op het spoorwegstation te Apeardere, waar een poltiebeambt.* plotseling zijn verstand verloor en in het wilde weg met zijn revolver op de menschen begon te schieten. De stationschei en zijn assistent, die beiden bedreigd werden, wisten in veiligheid te komen, doch een reiziger, die op zijn trein stond te wachten, werd doodgeschoten. Een groote politiemacht werd ont boden en wist den razenden man te overmeesteren. Hij werd doodgeschoten. PRIESTER wtejflSftSSa ui»o(UT&fuv -

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1