F. 11TULP
„Zij"=crême
Spiekermann Langstraat 31
Transpireerende Voeten,
Tegen zonnebrand Purol
Duplicators
Fa. H. Elzenaar
Allerlei
Kastoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
^,EEM??DE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag-
"Mddag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
P« drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
PO«t. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 9 Juni 1933
ADVERTENT1ËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 20
uw heele hilis vol oude
schilderijen,
Al was uw groole zaal versierd met
heele rijen
V2w beelden van metaal, van was,
van marmersteen,
'i maakt de deugd den edelman
alleen.
|>lstel en Evangelie.
yblag der Allerheiligste Drieêenheid.
luit den brief van den H. Apostel
i aan de Romeinen; XI, 33—36.
idieple der rijkdommen van Gods
Tetd en wetenschap! Hoe onbegrij-
k ziln zijne oordeelen en onna-
frlijk zijne wegenWie toch heeft
Bin des Heeren gekend, of wie Is
rraadsman geweest? Of wie heeft
k eerst gegeven, dat het hem zoude
Jolden worden? Uit Hem immers,
r Hem en in Hem is alles; tlem
>i de heerlijkheid in eeuwig
heid! Amen.
EVANOELIE
vojjjensden H.Mattheus; XXVII, 18-20.
m dien tijd sprak Jezus tot zijne
1 leerlingenMij is gegeven alle macht
nn hemel en op aarde. Gaat dus en
leert alle volken, hen doopend in den
naam des Vaders en des Zoons en des
Heiligen Geestes, hen leerend onder
houden alles wat ik u bevolen heb.
En ziet, Ik ben met u al de dagen tot
aan de voleinding der wereld.
Evangelieverklaring.
Drievuldigheids- Zondag.
.Gezegend zij God de Vader, en Gods
•eniggeboren Zoon, alsmedede H. Geest,
want Mij heetl ons zijne barmhartig
heid bewezen". (Offert.)
De geheele H. Drievuldigheid één
God heeft zich in ontferming ove:
ons neergebogen. De Vader heelt on:
zijn Eengeboren Zoon gegevendi
Zoon heeft gehoorzaam aan der
Vader uit liefde tot ons de men-
schelijke natuur aangenomen en over-
groote smarten geledende H. Geest
komt in den Naam van den Zoon tot
ons met zijn licht voor onze trage
hersenen en met zijn kracht voor onzen
slappen wil ons aldus steunend in
onze opvaart naar de heiligheid. Om
de H. Drievuldigheid te danken
welke dank bestaat in de lofprijzing
en goedheid en onvergelijkelijke ver
hevenheid der H. Drievuldigheid
heeft de H. Kerk dit feest ingesteld.
Alle misgebeden van dezen Zondag
zijn 'n lofprijzing op de goedheid en
barmhartigheid van de H. Drievuldig
heid.
't Begint met de Introilus: Gezegend
zij de H. Drievuldigheid en de onver
deelde Eenheid: wij loven haar. om
dat zij ons hare barmhartigheid heeft
bewezen.
't Graduale luidt: Gezegend zijt Gij,
Heer, die de afgronden doorziet en
gezeten zijt op de Cherubijnen. Ge
zegend zijt Gij, Heer, in het uitspansel
des hemels en lofwaardig in eeuwigheid.
Alleluia, Alleluia. Gezegend zijt Gij.
Heer. God onzer vaderen en lofwaardig
tn eeuwigheid, Alleluia.
De Communio: Wij zegenen den
God des hemels en in tegenwoordig
heid van ai wat leeft loven wij Hem,
omdat Hij ons zijne barmhartigheid
bewezen heeft.
En in het Gebed smeekt de H. Kerk
in naam van ons allen: Almachtige,
eeuwige God, die uwe dienaren in de
belijdenis van het waar geloot de glorie
der eeuwige Drievuldigheid hebt doen
kennen en in de macht uwer Majesteit
uwe Eenheid hebt leeren aanbidden
wij smeeken, dat wij door de stand
vastigheid in dit zelfde geloof steeds
tegen allen tegenspoed mogen gesterkt
worden. Door onzen Heer |ezus Chris
tus, Uwen Zoon, die met U leeft en
heerscht in de eenheid van den H.
Geest, God, in alle eeuwen der eeuwen.
En in de PostcommunioMoge het
nuttigen van dit Sacrament ons strekken
tot heil van lichaam en ziel, Heer, onze
Godalsook het belijden van de eeuwige
heilige Drievuldigheid en van hare on
deelbare Eenheid, door onzen Heer
Jezus Christus, Uwen Zoon, die met
U leeft en heerscht in de eenheid van
den H. Geesl God in alle eeuwen der
eeuwen.
In 't Evangelie staat 'n uitdrukkelijk
bewijs voorde H. Drievuldigheid,Jezus]
zeil de Ongeschapen Waarheid
zegt ons (.en doopt hen) in den naam
des Vaders en des Zoons en des!
«.-Heiligen Geestes".
M^Nooil zullen wij begrijpen, dat er in
Eene Goddelijke Wezen, drie Per
sonen zijn. Maar wel moeten wij 't
Schrijfmachines
Inktlinten - Carbon
KANTOORBOEK HANDEL
UnjMtr. SS to. Krommostr.TEL. 326
vast gelooven, omdat God zelf 't
openbaart. Hij immers weet 't. kan niet
bedrogen worden en kan ook niet be
driegen. Laten wij 't gelooven met
eerbied voor Gods' Wijsheid, met 'n
heilige er, volmaakte onderwerping van
onzen wilbovendien God smeekend
Heer, vermeerder ons geloof.
Wij hebben 't gezien met welk "n
heilige eerbied onze Moeder de H. Kerk
't mysterie der H. Drievuldigheid be
lijdt en de onverdeelde Eenheid in 't
Goddelijk Wezen. Alle gebeden van
dezen Zondag zijn vol heiligen eerbied
en uitbundige» dank over de barmhar
tigheid der drie Goddelijke Personen,
't Epistel van vandaag (van St. Paulus),
geeft ten volle nogmaals 't gevoelen
-1 de H. Kerk weer, n.l. eerbied, dank
lofprijzing. Het luidt.0 diepte van
rijkdom der wijsheid en kennis Gods:
hoe onbegrijpelijk zijn zijne oordeelen,
en onnaspeurlijk zijne wegen. Want
wie heeft Hem te voren gegeven, dat
het Hem zou vergolden worden? Want.
uil Hem en door Hem cn in Hem is
allesHem zij de heerlijkheid in eeuwig
heid. Zoo zij het!
Gezegend zij de H. Drievuldigheid.
Liturgische Kalender.
Week van 11—17 |uni.
Zondag II. H. Drievuldighcids-Zon-
dag. Mis Benedicta sit, 2e geb. v. d.
Ie Zondag na Pinksteren, Laatste Evan
gelie v. d. 1ste Zondag.
Maandag 1?. H. Odulphus Belijder.
Mis Os jusli. 2e geb. v. d. H. Joannes,
3e geb. v. d. H. Basilides enz.
Dinsdag 13. H. Antonius v. Padua
Belijder. Mis Os justi.
Woensdag 14 H. Basüius de Groote
Bisschop, Kerkleeraar. Mis In medio,
Credo.
Donderdag 15. H. Sacramentsdag.
Mis Cibavit, Gedurende het Octaaf
Credo en Prefatie v. Kerstmis.
Vrijdag 16. Mis als Donderdag Cibavit,
2e geb. Cmcede, 3e geb. voor Kerk
f Paus.
Zaterdag 17. Mis als Donderdag
Cibavit, 2e geb. Concede. 3e geb. v.
Kerk of Paus.
houdt Uw huid jeugdig en
soepel. Uw teint trisch en fraai
In prijzen van 20—73 cL
19S3
1883 9 juni
Speciaal Parapluiemagazijn
Ter gelegenheid va.i het 50-jarig bestaan van ons
Magazijn op 9 Juni, ontvangt ieder kooper boven f3.00
in de Jubilé-week vanaf 9 Juni
een leuk, toepasselijk geschenk
voor de kinderen
Speciale Jubilé aanbieding Tompouce f3.90
ZIE DE ETALAGE ZIE DE ETALAGE
Verschil In gods
dienstig bewustzijn.
Klimaat en landaard hebben invloed
op het godsdienstig leven van een volk.
Als men een vreemd land bereist,
dan valt dit verschijnsel aanstonds in
het oog. Het is een feit, dat menschen
die dezelfde godsdienstige belijdenis
hebben, verschillend zijn in het besef
en gevoel van dien godsdienst en zeer
verschillend in de wijze waarop zij
dien godsdienst aan den dag leggen.
Men kan dit onderscheid niet looche-
:n maar men moet er niet te veel
t besluiten.
De religieuze opvatting, het gods
dienstig geloof, kan en zal meestal
ongerept blijven bij alle verscheiden
heid van bijkomstigheden. Vooral mogen
we zeggen, is bij Katholieken die ver
scheidenheid zichtbaar, terwijl zeker
nergens elders zoo groote en zoo vaste
eenheid te constateeren valt in geloofs-
en zedenleer.
Onze godsdienst is een bovennatuur
lijke godsdiensi; dit wil zeggen: onze
godsdienst steunt op bovennatuurlijke
openbaring, heeft waarheden en heil
middelen die bovennatuurlijk zijn. Maar
al het bovennatuurlijke wordt den men
schen toegevoegd, gegeven naast de
natuurlijke gaven die allen eigen zijn
de natuur wordt niet geloochend, niet
weggenomen.
De genade bijvoorbeeld van heilig
making, waardoor wij kinderen Gods
worden in het doopsel, verheft den
rnensch, neemt hem op, leidt hem bin
nen in een lioogere steer, maar ver
andert den natuurlijken aanleg van dien
rnensch niet. Omdat die aanleg zeer
verschillend is, liet karakter, de aard
zeer verschillend, daarom zal deze
godsdienstige waarheid een verschil
lende aandoening teweeg brengen bij
de verschillende menschen, en vooral
zal de openbare belijdenis dier
heid door die geloovigen met groote
verscheidenheid plaats hebben.
Als wij dus zeggen dat er verschei
denheid is van religieus bewustzijn,
voor een gedeelte ten minste naar
landaaid en klimaat, dan beteekent dit
volstrekt niet, dat onze geloofsbegrippen
in volkskarakter hun oorsprong heb
ben, maar dat dezelfde geloofspunten
en dezelfde begrippen een verschil
lenden indruk teweeg brengen, en op
verschillende manier zich naar buiten
maniiestccren, naar den aard en karak
ter van den persoon.
Van den anderen kant zijn er ge
bruiken, riten, ceremoniën, die wij in
alle godsdiensten vinden, die wij als
gemeenschappelijke elementen van
godsdienstigheid aantreffen bij alle
volken, en bij alle godsdiensten.
Overal heeft men gebedsformulieren,
kniebuiging, offers en gavenalle gods
diensten van eenige ontwikkeling heb
ben heiligdommen en tempels, offeran
den en zegeningen, plechtigheden die
groote gebeurtenissen van het mensche-
lijk leven op bijzondere wijze heiligen
of wijzen op een verband tusschen
den rnensch en de godheid. Waar de
menschelijke natuur dezellde is en
in den grond is die overal dezelfde
daar is het even natuurlijk als logisch,
dat de rnensch op gelijke wijze zijne
gedachten en gevoelens openbaart.
Overeenkomst van gebruiken kan hier
niet worden aangevoerd als bewijs van
origineel verband tusschen verschillende
godsdiensten.
Evenmin als klimaat ol levenswijze
van een volk een verklaring kunnen
geven van den oorsprong van zijn
godsdienst.
Pantheïsme, monisme, evolutieleer
ndt men veel in de Indische wereld,
maar ook in Duitschland en elders. De
leer der Brahmanen en Bouddhisten
sche volken. Wij moeten ons niet erge
ren als de arme vrouw uit het volk
tegen een pilaar zich nederwerpt om
te bidden eneenige vruchten eet,
onder het bidden door.
Zij hebben evengoed een bijzondere
manier van kerkversiering als zij een
eigen schilderkunst hebben bijvoorbeld.
Nog veel meer is te zeggen van de
eigenaardige gewoonten en het eigen
aardig godsdienstig sentiment der
Spanjaarden. En zóó ver behoeven wij
niet eens te gaanhet is in ons eigen
vaderland reeds waar te nemen. En het
verschil tusschen den godsdienstigen
Vlaming in België en den even gods
dienstigen Fries in Noord-Nederland is
zeer sprekend. De Duitsche Katholiek
en de Fransche van gelijke ontwikke
ling en gelijken godsdienstzin zullen
in godsdienstig bewustzijn verschillen,
en dat verschil zal uitwendig zichtbaar
zijn voor iedereen.
Het is een psychologische fout, die
groote gevolgen kan hebben, een volk
met zijn particuliere mentaliteit te willen
stellen als model voor een ander volk;
het is immers de natuur onredelijk
geweld aandoen en het volkskarakter
loochenen.
Dezelfde godsdienstige gezindheid
openbaart zich in de rijke verscheiden
heid van de menscheiijke natuur.
De godsdienst loochent niet den ge-
zonden aard van verschillende volken
of afzonderlijke personen.
De godsdienst, de ware godsdienst,
regelt en zegent de natuur, verheften
heiligt de natuur.
De ware godsdienst is de kroon der
menschennatuur. Moge het menschdom
dit meer en meer begrijpen.
de Spree en a..n de boorden van de
Ganges heeft men Pantheïsten.
Dikwijls wil men niet erkennen, dat
landaard en klimaat invloed hebben op
het godsdienstig sentiment.
Er komen toeristen van een Italiaan-
sche reis en roepen schandaal over de
uiterlijke godsdienstigheid in Italië.
Taine zelfs heell al gesproken van
sensualisme in de decoratie der kerken,
het wereldsch en ijdel aanzien
der gevels. De tempels in Italië zijn
evengoed als de gothische Kathedralen
van het Noorden „een godsdienst die
spreekt", maar in een andere taal. De
Italiaan houdt van kleur en schittering;
de glanzende zon van het Zuiden cn
de klare hemel, d'e zich welft boven
het schiereiland, doen het marmer en
het goud van zijn monumenten heerlijk
uitkomen. De bouwmeesters in Italië
hebben een aangeboren smaak, een
genie, om te profiieeren van het licht.
Zij hebben dat getoond bijv. in den
Dom van Florence, die den binnen
komenden verrast en overweldigt door
den majestueuzen ernst der strenge
kunst. Onder de hand der kunstenaars
zijn de kerken geworden dichtstukken
in mozaïekeen spel van goud en
kleuren orgelt de overwinningen des
geloofs, De Sint-Pieter in Rome, De
Sint-Paulus buiten de muren, zijn
triomfbogen, gewijd aan de gedachte
nis der groote apostelen.
Zoo is de vroomheid der Italianen
meer geneigd naar het vlugge, blijde.
Zij hebben hunne muziek, die afwijkt
van andere naties; zij hebben hunne
wijze van bidden enz. Zij zijn wat
huiselijker in hun tempels dan de Noor
vervolgingen, zwijgen nu in alle talen.
Waarmee de partijdigheid van een
groot deel der pers onomstootelijk is
bewezen.
Kerknieuw*.
Aartsbisdom Utrecht.
De Aartsbisschop van Utrecht heeft
kapelaan Th. A. Ariëns belast met het
treffen van voorbereidende maatrege
len tot oprichting van een nieuwe
parochie onder de bestaande parochie
van den H. Ludgerus te Utrecht.
Binnenland
Geldachieterswet.
Deze wel schrijft o.m. voor, dat het
bedrijf van geldschieter slechts mag
worden uitgeoefend in een dooijB. en
W. toegelaten particuliere geldschiet-
bank.
Wij behoeven niet uiteen te zetten,
dat het uiterst moeilijk zal ïijn mis
bruiken en overtredingen te achterha
len. In den regel bewaren de slacht
offers van kwade praktijken daarover
het stilzwijgen, omdat zij zich in den
macht voelen van den geldschieter.
Het is daarom van zeer groot belang,
dat personen en instellingen, welke wel
eens in aanraking komen met ingeze
tenen, die van de diensten van woe
keraars, leenvrouwen e.d. gebruikma
ken in deze hun medewerking veriee-
nen. Zij kunnen dit doen door van te
hunner kennis komende overtredingen
der Geldschieterswet met name het
uitoefenen van het bedrijf van geld
schieter zonder toegelaten te zijn ten
spoedigste mede te deelen aan de politie.
Handen en Oksels behandele 'men met
Purolpoeder. Dit Is het meest afdoende
middel. In bussen van 45 en 60 cent.
Alleea bij Apolb. en Drogisten.
Besturen van Vereenigingen
GE HEBT GEEN TIJD
voor al dat werk, laat
VITESSE
Uw agenda's enz. copieeren
vlug en goedkoop
WILHELM1NASTR. 10
School voor steno en typen
Uit Spanje.
President Zamora van Spanje heeft
e wet geteekend, die de Paus van
Rome brandmerkte als „een groote
lisdaad tegen God".
Deze wet berooit de Katholieke Kerk
i Spanje haar alleen geen andere
secten of religieuse gemeenschappen
van haar wettig eigendom. Zij be
rooft bovendien nog een deel der Katho
lieken, n.l. hen, die in religieuse ge
meenschap leven, van hun bezittingen.
Zij berooft tenslotte deze burgers, hoe
bekwaam zij overigens ook mogen zijn,
alleen op grond van hun persoonlijken
levensstaat, van liet recht om onder
wijs te geven.
Dit geschiedt in het land van Igna
tius en Franciscus Borgia, van Calderon,
Lopez, Johannes van het Kruis, Theresia,
Suarez en Viltoria. Het geschiedt door
een minderheid, die slechts door machi-
s in hel parlement den tormeelen
schijn van wettigheid wist te geven
aan dezen in legisialieven vorm ge
pleegde dieverij en rechtsverkrachting
op groote schaal.
Wij treden niet in het geweten van
Zamora, die geloovig Katholiek heet.
Maar waar zijn nu de verdedigers van
vrijheid en recht? Waarom klinken nu
niet de protesten Dezelfde bladen, die
en vlam spuwen tegen de Joden-
Uitspraken
Kantongerecht Amersfoort.
Dronkenschap: C. L. Baarn f25 of
10 d., W. D. Amersfoort f 10 of 4 d
H. K. idem, A. v. P. idem, J. R. Ooster
beek idem.
Spoorwegreglement: M. A. de J.
Vinkeveen f3 [of I d., S. K. Amster
dam f 5 of 2 d.
Loopen verboden grondJ. K.
Amersfoort f3 of 1 d.
VleeschkeuringswetS. L. B. Scher-
penzeel f75 of 20 d.
Postwet: P. v. G. Bunschoten f5
of 3 d.
Drankwet: J. V. Barneveld f75 of
1 mnd.
Dieren op kwellende wijze vervoe
ren: G. V. Barneveld f75 ot 20 d.
Te Amersfoort in voor ieder open
localiteit radiomuziek maken zonder
verg.G. v. S. aldaar f 3 of I d.
LeerplichtwetR. B. Bunschoten f5
of 2 d.
Ongevallenwet: H. J. S. Amersfoort
f 10 of 4 d.
Rustdagbesluitj. C. H. Soest f10
of 4 d.
Arbeidswet F. P. Soesterberg 110
of 4 d., J. A. v. O. Soest 2 maal 1 d.
hecht., D. de it. Soesterberg f5 of 2
d., W. A. H. Soest 2 maal f 31 d.,
J. S. Amersfoort 2 maal f5—2 d.
Te Amersfoort op openb. weg
schreeuwen en tierenJ. T. aldaar
f2 of 1 d.
Wederrechtelijk een sloot dempen
S. T. Barneveld f I of 1 d.
Te Leusden venten zonder verg.:
H. L. Amersfoort 50 cent of 1 d.
Crisis-Varkensbesluit: H. J. v. Sch.
Stoutenburg f75 of 20 d. en verb,
varkens, B. v. d. V. idem, J. v. d. W.
Maarsbergen idem, Huisvr. J. C. v. d.
B. idem, T. M. idem, G. B. idem, R.
V. idem, K. V, Woudenberg idem, A.
D. Leusden idem, E. v. d. B. Ter-
schuur idemv. d. W. Maarsber
gen f5 of 3 d.
Wielrijden onder invloed alcohol
B. Amersfoort f40 of 10 d, J. K.
Barneveld f 25 of 10 d., J. C. Barne
veld 115 of 6 d.
Doorgang niet vrij laten T. B. Bun
schoten f 15 of 6 d.. H. J. v. d. W.
Leusden f 5 of 2 d.. W. M. Baarn. id.
Linkerzijde van den weg rijden: A.
D. H. C. Kampen f5 of 2 d.
Onvoldoende remmenJ. G. S.
Woerden f 15 of 5 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar I
brengenW. R. Wageningen f 20 of 5 d. I
Vee leiden over rijwielpad: Z. H.l
d. B. f 3 of I d., J. v. d. B. Putten id.
Verboden weg rijdenH.J.L.ljmui-
den f 3 of I d., A. W. N. de K. Amers-
Handcyclostyles
Speciaal adres voor
AMERSFOORT
Langestraat 84 - Te lef. 528
foort idem, M. A. N. Utrecht f I of 1
d., O. H. Soest f3 of 1 d.
Met niet ingeschreven auto rijden
A. B. Nijkerk f5 of 2 d.
Onvoldoende verlichting; L.L. Heem
stede f3 of 1 d., D. Apeldoorn id.
Auto onbeheerd laten met motor niet
rust; A. C. H. onbekende woon
plaats f2 of I d.
Geen rood achterlichtA. W. J. Apel
doorn f2 of 1 d.
Geen spiegel: R. P. P. f5 of 2 d.
Geen rij-numraerbewijs toonen: B.
de B. Nijmegen f3 of 1 d., H.M.Am
sterdam idem, G. J. E. R. idem, C. P.
v. d. V. Hilversum idem, G. v. H. Wil
ms idem, G. P. Amersfoort f 10 of 5 d.,
H. v. Z. Naarden f5 of 2 d., G. S.
Utrecht idem.
Nummer-letter niet verlichtC. D. v.
d. H. Beuningen f2 of 1 d., F. G. C.
W. Diemen idem, Th. C. B. Hilver
sum idem.
Nog te vorderen.
De stand der vorderingen van Neder
land op vreemde mogendheden bedroeg
blijkens het jaarverslag van de Algem.
Rekenkamer in totaal f 124.096.300.
In den loop van 1932 heeft China
f 17.726 afgelost (de geheele schuld)
en f 10.148 aan rente betaald; voor
België bedroegen deze getallen resp.
13.363.000 en 1.103.064. De andere
staten afgezien van Duitschland
deden geen betalingen, zoodat de stand
op 1 januari j.l. er als volgt uitzag:
Oostenrijk, reliefcrediet en levens-
middelencrediet f 15.878.123; Polen,
zaaihavercrediet 1417.300, kleeding-
crediet f 1.481.166; Zuid-Slavië, uit
gaven voor uitgewekenen f122.242;
België, diverse betalingen f 1.103.064;
Rusland, kosten voor doorvoer van
Russische krijgsgevangenen f423.648,
verzorging in krijgsgevangenkampen
f96.815, in concentratiekampen, enz.
verstrekte voeding f 146.343, in totaal
f38.109.643.
Voorls behoort nog tot de kasvoor-
schotten het aan Duitschland verleend
crediet B. Dit bedroeg op 1 Januari
1932 f 95.043.151. in 1932 minder op
genomen f 9.056.495, stand op 1 Januari
f 85.986.656.
Nieuwe Kamerleden.
Benoemd tot lid van de Tweede
Kamer in de vacature Deckers, den
heer Th. F. M. Schaepman; in de
vacature Verschuur, den heer M. P.
v. d. Weyde te Zevenhoven; in de
vaceture van Schaik den heer van
Coeverden te Buren; in de vacature
Oud den heer J. Schilthuis te Rotter
dam; in de vacature Colijn den heer
A. A. L. Rutgers te Paramaribo.
In een mijn in Opper-Selizië zijn
door het instorten van een pijler drie
mijnwerkers bedolven. Een hulpbrigade,
die direct aan het werk toog slaagde
er niet in de slachtoflers te bereiken,
aangezien nieuwe instortingen dreig
den. Een van de drie slachtoffers gat
nog teekenen van leven. Met de beide
anderen kon men geen contact krijgen.
In een speeltuin te Zaandam kreeg
een meisje, dat van een schommel
afstapte, deze tegen haar rug aan en
klangde over pijn. Bij onderzoek kon
niets worden geconstateerd, doch aan
gezien de pijn bleef aanhouden, is in
het gemeente-ziekenhuis operatief in
gegrepen, waarbij bleek dat een der
nieren in drieën was gescheurd.
Bij een nationaal-socialistischevlieg-
demonstratie in Fürth, zijn twee vlieg
tuigen tegen elkaar gebotst. De beide
piloten zijn gedood.
De dochter van den vice-minister
van financiën van Mandsjoekwo. Tsji
Tsjang, 'n meisje van 28 jaar, is door
zes bandieten ontvoerd. De bandieten
eischen een losprijs van 3 millioen yen.
Bij de jaarlijksche grasverkoopingen
in de omgeving van Heerenveen wor
den door de veehouders zeer hooge
prijzen besteed. Perceelen, die een
vorig jaar f 1C0 tot f 125 opbrachten,
werden nu verkocht voor f 300 en meer.