F. ITULP
N.V. Middenstands-Bank
Reparatie en Onderhoud
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag I Aug. 1933
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteer»»
Advertentiin moeten Dinsdag en Vrijdag ydór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 35
„Ken ii zclven", want „wie zichzelf
f? overwint is sterker dan wie een slail
Inneemt".
Koninklijk woord.
Treed in uw binnenste en breek er
uit weg wat u hindert in den opgang
naar het Licht. Snijd uit, wat u be
lemmert in den groei naar omhoog.
Ken ii zclven.
Vrijmetselarij en
Katholicisme.
Het is nog altijd dezelfde uitwerking,
die sinds meer dan 200 jaren hel
woordvrijmetselarij op de massa
oefent. Geheimzinnigheid, in doen en
laten, in leer en in wet, in vorm en
in omvang, is de sprekendste eigen
schap. Zelfs onderzoekers, die, als
Pater Grueber en Jac, van Perm, hun
leven lang zich met liet wezen der
vrijmetselarij bezig hielden, tasten nog
over veel in het volkomcnste duister.
Aan een ding bestaat echter geen
twijlelde vrijmetselarij is lel anti
katholiek. Vanaf haie oprichting al in
1717, troffen haar meer dan een dozijn
veroordeelingen der Pausen, te begin
nen met die van Benedicltts den XIV
in 17.12. Ook Leo den dertiende hand-
haalde en vernieuwde die vcroordee-
lingen, o.a. op den 20sten Juni 1K!)4
in de breve Praeclara. Waarin schuilt
liet anti-katholiek element der vrijmet
selarij? Behalve in een uitgesproken
vijandigheid ten opzichte der Katho
lieke staats- en maatschappijleer, in
een onafgebroken vervolging van kloos
terorden en wereldgeestelijken, it. een
reeks aanslagen op Katholieke vorsten
en staatslieden, in een verwoed anti-
clericalismc, maar boven dat alles uit
en dat alles voortbrengend als logisch
verband tusscltcn oorzaak en gevolg,
in de godslcer der vrijmetselarij
Want tiet zou verkeerd zijn vrijmet
selarij en ongelool Ie indcntihcecrcn
liet teil, aldus Jac. van Perm. dat
de wereld-VI ijmelsclarij in haar gehei I
zich met allen nadruk tegen de atlicis-
lisclu- beweging der Pranschc Vrijmet
selarij heelt verzet, kan niet genoeg
zaam bij de beoordccling van het ware
wezen der orde in liet oog worden
gehouden. Hare verwerping van de
erkenning van een godsdienstig be
ginsel bezorgde de Pranschc Vrijmet
selarij feitelijk de excommunicatie uit
nagenoeg de heelc maconieke wereld-
gemeenschap.
IfDen ietwat nadenkende komt aan
stonds de vraag voor den geestwaarom
hecht de massa der officicele Vrijmet
selarij. met aan lieur spits de algc-
heclheiJ der Angelsaksische Vrijmet
selarij. de draagster der oorspronkelijke
tradities, zoozeer aan de belijdenis van
een Opperbouwheer ties HeelalsVliet
begrip moge opzettelijk zoo vaag en
rekbaar mogelijk gelaten worden, met
terdaad wordt dan toch, zoo niet in
dividueel, althans massaal de erken
tenis van cenig Opperwezen gcëischt
metterdaad wordt alzoo, hoezeer di
vrijmetselarij ook beweert van allen
dogmahschcn band los te zijn, een
bindend leerstuk opgezet. De Vrljmet-
sclarij acht zich zelfs zoo innig vast
gekoppeld aan de belijdenis van dil
leerstuk, dat een orgaan van een ge
matigden tak der Germaansche Vrij
metselarij ronduit dorst verklaren
„Om van het maconieke program
ma den O(pper) B(ouwmeester) d(es)
Schrijfmachines
Inktlinten - Carbon
KANTOORBOEK HANDEL
L«nge»tr. 68 t.o, Krommestr. - TEL. 326
TYPE- EN COPIEERINRICHTING
VITESSE
KON. WILHELMINASTR. 10
GESLOTEN
van 31 Juli tot 17 Autf.
H(eelals) te verwijderen, is de Vrij
metselarij zelf vernietigen."
Het anti-katholieke element kant dus
zeker niet in een ongeloofs-tendcnz
der vrijmetselarij worden gezocht.
Veelmeer, ja vermoedelijk wel uitslui
tend, moet dit liggen aan het feit, dat
de Vrijmetselarij zeil een Kerk wil zijn.
De heer Perm noemt haar dan ook een
Anti-Kerk, steunend op een eigen
godslcer.
Ecne godslcer die, aan het Hciden-
n ontleend, door de Gnose over
geleverd, in de Vrijinctsclaarsordc op
nieuw belichaamd is. inoet uiteraard
het kenmerk harer herkomst dragen.
Was liet Heidendom eerst on-, later
anti-Christelijk, tie Gnose gedurende
haarlied bestaan on- en anti-Christelijk,
dan zou het onlogisch zijn, als de
Vrijmetselarij anders ware.
De Vrijmetselarij is nicl onlogisch.
Hel oud-llcidcnsche denkbeeld van
n latente, onbegrepen Godheid, die
zich tot een begrijpelijke godheid
testeert in een zich lol de hoogste
rede en beschaving ontwikkeld mensch-
dom, is haar trouw bijgebleven.
Voor haar is de hoogste ontwikke
ling van de Redt. van de Geest, de
mtwikkeling tot de Godheid. Zij gcloolt
lan de gudwordmg God. Het is heel
duidelijk gezegd door den m >dernen
evangelist "ter Puropecschc Vrijmetse
larij als hij zich in een philippica
tegen de Christengcloovigen als volgt
uitlaat
„Onze geloofsleer valt saam te vat
ten in deze beide punten God en de
Vooruitgang. De verbindende schakel
tusschen God en zijn wet is voor ons
geleidelijke belichaming van die wel
iiet menschdom, dut bestemd Is om
langzaa liaan te ontdekken en ze in
n onmetelijke», onbepaalde» tijd tul
n ulling te brengen. Wij gclooven in
den Geest maar niet in den Zoon Gods.
Pn die stem van den vooruitgang be
kent voor ons niet een gewoon
:tcnschappelijk en historisch feit,
maar een godsdienstig levensplan, dal
weliswaar van het Uwe radicaal ver
schilt."
Zoo typeert de vijandschap der vrij
metselarij legen het Katholicisme zich
door het streven naar een diamatraal-
alwijkende korkvorming. Legio zijn ni
de ci aten door van Perm bijeenge
gaard om het anti-katholieke karakte
te bewijzen. Ecnige zullen aantoonen
line werkelijk dat aggressief karakter
niet ontbreekt, wal in den loop der
18e en 19c eeuw aan het Katholicisme
zulke geweldige slag toebracht.
„Wij nemen niemand als vrijmetse
laar aan. of we moeten weten dat hij
ge-1» katholiek is."
Wie geldt onzen strijd?
O gij weel het zoo goed. Het geldt
het door liet Pausdom verlengend ge
broed, dat uit Rome zijn wachtwoord
ontvangt.
De strijd, die tusschen Katholicisme
en Vrijmetselarij is aangegaan, is er
een op leven en dood en kent geen
kwartier. Onze omwenteling heelt ten
doel het gebouw der Katholieke Kerk
te verwoestenvoor haar is 't een
kwestie van leven en dood. Ze moet
haar verwoesten en kan 't niet nalaten,
uider zelve ten onder tv gaan. Natio-
illicit, Italiaan-die eenheid, vader
landsliefde, staatkundige vrijheid zijn
slechts middelen om tot du doel te
geraken: algchcclc vernieling van de
middeleeuwen in den laatste» vorm.
hun rcsi: het katholicisme. De kloof
tusschen Vrijmetselarij en Katholicisme
dus niet Ic dempen cn hei is dan
een heel begrijpelijk verschijnsel,
dat waar liet ecne stelsel bloeit het
ander kwijnt, en omgekeerd. Heelt het
Katholicisme allo uiterlijke attributen
:ener Kerk. gebouwen, oilers, liturgie,
tierachie, etc, bij dc vrijmetselarij ont
breken die evenmin. .Onze orde is
n Tegen-Kvrk
hn Jac. van Perm zegt letterlijk: ,Di
Vrijmetselarij heelt tempels, gelijk alk-
kerken en een eerediens!, gelijk alle
kerken, omdat, de gevolgtrekking is
i.alwijsbaar, zc zeil een Kerk wil zijn
worden. De bewering is niet zoo
stout als ze schijnt Van Mafonnickc
ijde wordt het Kerk-karakter der vrij
metselarij niet alleen toegegeven, maar
rolls de aard ervan nader bepaald. Zij
heelt allies, wat er uiterlijk toe nuodig
•cn gcloofsleer-iii-dogmaia (Land
merken). een redeleer (de Heidensche),
ritus een veelvormige'! zelfs -
een hieracluckc orde van bedienaren."
Uit dit alles nu vloeit voort dat de
Vrijmetselarij in anti-katholiek vaar
water rit. w.mi de log,ca van het sy
steem vordert de alleenheerschappij
ver de wereld. Wat in den wegstaal
noot óf worden gewonnen door ovcr-
ulging. "I worden overwonnen door
ui v ooi waarde lijk aannemen, dat de in-
rlocd der vrijmetselarij werkte bij iedere
innslag op het Katholicisme. De vrij-
nctseiarij heelt haar deel gehad in den
ilrijd tegen de Kerk der 18e eeuw,
ipeciaal legen de Orde der Jezuïeten.
De opheffing hiervan was een triomph
der vrijmetselarij, wier invloed reikte
in de slaapkamers der koningen,
in het Vaiicaan, waar meerdere
kardinaals zich tegen de orde hebben
gekeerd. Dc vrijmetselarij heeft haar
deel gehad in de Fransche revolutie,
alle kopstukken waren lid van geheime
genootschappen, de vcrhclfing vai
'diit der Rede, door Robespierre,
een daad van zuiver maconieke strek
king.
Als het in 1830 en in 1848 tegen de
Bourbons gaal, wordt zijdelings het
Katholicisme door de vrijmetselarij ver
eenzelvigd met reactie en conservatisme.
Pius de IX moet vluchten, de geheime
genootschappen hadden zijn eerste
minister al op de trappen van het paleis
doorstoken, de Paus bleef geen keuze
meer over. Overal is de hand der vrij
metselarij evident zichtbaar. Met in
stemming werd de verovcringder Kerke
lijke staten over de lieele wereld d'
d<- ma?ons begroet, met instemming
stonden ze aan dc zijde van Bismarck,
toen deze den „kultuurstrijd" aanbond.
Garcia Moreno valt in Ecuador als
slachtoffer van vrijmetselaars, hij was
een krachtig president met ijzeren wil
en onwrikbare beginselen. Var, Pombal
af, die in de tweede helfl der 18e eeuw
in Portugal ais een heidensche kerk-
vervolgcr te keer ging, loopt een strakke
lijn naar Galles, die in Mexico de
laatste kerkvervolging heeft ontketend.
Onafzienbaar is de rij van politici,
wijsgeeren, letterkundigen, staatslieden,
ad ocaten,dokters, werkgevers en Werk
nemers, dit zich schaafden, in min of
eer nauw verband onder de vanen
n sikkel cn van passer.
Alweer ka- de Heer Jac. van Fcrmj
n groot aantal uitlatingen citcercn,
die op deze haatpsyche bij de Vrij
metselarij verblindend licht werpt.
.Dat men het land wakker schudde,
da! men niet uit liet oog vcrlicze. dat
hel cicrlcalisme alleen kan gedijen in
schaduw der kerker., dc kerk ten
der brengen is dus het doel dat al
genen moeten nastreven die belang
•lien in de maatschappelijke ont
leding van het menschdom."
.Paus Clemens de XIV zag m de
•jmeiselarij i-cn geduchte macht, die
.h krachtig tegenover de Katholieke
Kerk plaatste, een orde, die tot zekere
'te in bepaalde punten een geheim-
ling voorschrijlt, gevaarlijk omdat
ook wordt volgehouden zelfs te-
ver den priester, zoowel in dc
biecht als elders. Het Vaticaan, en dc
olgcrs van Loyola beschouwden, en
terecht, de Vrijmetselarij als het grootste
onheil voor het gezag der Kerk."
Het beruchte woord van Voltaire
Ecresez I' infame Dood aan de eer-
o?e I die zeil een vrijmetselaar is
..weest, wordt nog altijd als strijd
kreet gehuldigd door de moderne leden.
De Kerk verpletteren, dat is het
cardinale doel waar al het streven der
wereldmacht van de vrijmetselarij zich
•p concentreert. Is het wonder dat de
Kerk op tegenweer bedacht is Is het
wdnder dat achtereenvolgens door de
Pausen Bencdictus de XIV Pius de VII,
Leo de XII, Gregorius de XVI, Pius de
IX, Leo de XIII, in meer dan een dozijn
:yclicken o( constituties de vrijmet-
irij trollen niet het anathema? Im
mers neen. Want talloos velen on tl
ikte zij aan de Moederkerk, bracht ze
tot twijfel, lot ongeloof, tot haat,
redeloozen afkeer van wat eens
prille kinderjaren voor allen zoo schoon
vas.
Nog altijd werkt de macht van de
rijmetselarij door. Men ziet het niet,
men kan het alleen aanvoelen. De
grooie lijnen onzer kuituur buigen zich
naar oen bewust paganisme, naar
nieuwe zedenleer, naar een nieuwe
economische orde, naar een nieuwe
levensbeschouwing. De „geloovige",
de werkelijk I0Ó pCt. geloovige in
woorden en daden, is niet alleen geen
regel meer, is hooge exceptie, te mid
den van de warrelende stroomingen
des tijds. De Vrijmetselarij werkt, het
Katholicisme werkt tegen, de strijd
gaat tusschen den menschgeworden
God en den zich god-geworden mensch
voelende. De „God der wereld" van
Benoon is visionair voor de komende
tijden.
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon oo. 304 en 697
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips Safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen
Spaar-deposito's rente 8'/» pet.
Binnenland
kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Gelderscbe Vallei
te Amersfoort.
Vrijdag 28 Juli hield de Kamer zit
ting onder pracsidiuin van den Heer
J, Fl. van Lonkhuizen.
Ingekomen is een schrijven van het
id Or.bcdr. J. F. de Wit, Amersfoort,
dat deze wegens vertrek naar Ooster-
bcek bedankt per I Sept. De voorz.
wijdt een woord van «.ympathleke her
innering.
Inzake het Melkcontrolcstation Amers
foort meent de Kamer, dat zij geen
verdere stappen meet weel ten be
hoeve ervan.
Aan de vakwedstrijd Bakkerszonen
Amersfoort wordt een Kamermedaille
beschikbaar gesteld; aan den Fukvee-
dag tc Barneveld f 50. Een verzoek om
subsidie van 12500 aan het Amers-
loortsche Crisiscomité wordt afgewezen
wegens gebrek aan middelen.
15 Nov. e.k. wordt vastgesteld als
datum der verkiezingen, zoowel voor
de periodieke wegens aftreding der
leden grootbedr, Ir. Korthals Altes.
Knot.enbelt. Pel. Roessingh en v
Schuppen, leden van Kleinbedr. Mr.
d. Deure, v. Dijk. Kramer, v. d. Oord
en M. li. van Schuppen. als voor de
acature-De With (Gr.bedr.).
Inzake liet rapport der alwaterings-
jommissie adviseert de Verkeerscoinm,
om krachtig te ijveren voor een scheep
vaartkanaal. Uit de discussies blijkt,
dat Veenendaal, en waarschijnlijk ook
de Burgemeester van Amersfoort, geen
steun zullen bieden, daar zij de finan-
tieele offers niet voelen opwegen tegen
de te verwachten voordeelen, tenzij uit
werkverschaffing alsook, dat zij vree
zen, vooral te Veenendaal. dat het
scheepvaarikanaai toch geen kans heeft
e: daardoor meteen het afwaterings
kanaal van de baan zal gaan. Ander
zijds betoogt men hiertegen, dat indus
trie vaarwater zoekt en dat men dus
met een scheepvaartkanaal met meer
perspectief werkt dan met een kanaaltje
voor directe afwatering. Besloten wordt
dat de Verk.contm. zal nagaan, in hoe
verre de kosten van een scheepvaart-
kanaal (jaarlijksche) voldoende opwe
gen tegen de te verwachten industri-
eele e.d. voordeelen.
Inzake de wet op de openbare mid
delen van vervoer besluit men, om zich
tot de Staten-Generaal te wenden met
verzoek, om den Minister te bewegen,
dit wetsontwerp in te trekken, daar
het onjuist en niet voor amendeering
vatbaar is; tevens, dat er een nieuw
ontwerp kome, dat heel het vervoers-
vnn alle soorten
Schrijfmachines
KANTOORBOEKHANDEL
Fa. H. ELZET7AAR
IAN6ESTR5AT M TEL. 528
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoor,
wezen regelt.
Op den districtsdag tc Veenendaal,
Sept. e.k., zal niet het oorspronke-
naeen algemeen orienteerend openings
woord van den voorzitter, in bespre
king gebracht worden, op welke wijze
de Kamer een hulpdlensi kan inrichten
ten aanzien tan: lo, efliciency-voor-
lichting, 2o. rechtskundige adviezen,
3o. incasso- en informatiediensten.
Een reglement voor de bevrachlings-
commissie wordt vastgesteld, waarbij
o.a. bepaald wordt, dat de secr. der
comm. geen lid mag zijndat de pre
sentiegelden zullen bedragen f2.50 per
vergadering, met vergoeding reiskosten
volgens reisbesluit; dat de commissie
zal beslaan uit 4 leden en 4 plaats
vervangers; dat de zetel zal zijn tc
Amersfoort; dat de bevrachtingsprovi
sie hoogstens 3 pet. zal bediagen;
voorts worden enxele dingen betref
fende de controle nader geregeld. Tot
leden en plaatsvervangers werden be
noemd: to. M. D.J. Gerritsen, Amers
foort (plaatsverv. P. J. v. Helsdingen,
Amersfoort); 2o. B. den Herder, Har
derwijk (plaatsverv. L. Groen, Harder
wijk); 3o. P. A. Mariouw, Amersfoort
(plaatsverv. W. Meijer, Rhenen); 4o. S.
san Vollenhoven, Amersfoort (plaats
verv. H. de Graaf, Nijkerk). Tot voor
zitter M. D. Gerritsen.
Inzake de bedreiging van den pluim-
eeteeltdoor invoerrechten op buiten-
landsche voedergranen, wordt aan het
Bureau met den heer Knottenbelt op
gedragen, om na te gaai,, op welke
wijze in dezen ter voorkoming van
onheil te handelen zij, o.a. door overleg
9 MOURIS DE SNIJER
Een tafereel uit 't Nonrd-Brabantschc
dorpsleven, uit „dc tachtiger jaren".
De beurt is wederom aan een andei
docli de vogel wil maar niet neerko
men het lijkt wel of hij aan de spil
vastgespijkerd is. Geen wonder, de
hoofdman heeft zijn vogel laten maken
uit hel hardste cn taaiste gedeelte van
een eikenboom, den wortel. Hij wilde
pleizicr van het koningscliietcn hebben.
De tweede ronde is gedaanmen be
gint hier en daar reeds tc pruttelen,
men vreest dat er nooit een einde aan
komen zal, want de vogel wordl kleiner
en kleiner en gelijkt zelfs op het laatst
op geen vogel meer, maar veeleer op
een blokje hout. De kans om liet ding
te doen neerkomen, vc; mindert met
eiken splinter die er afgeschoten wordl.
Maar wat is dat De trommels roffelen
opnieuw, een luid gejuich en een groot
gewoel cn gedrang ontstaan onder de
menigte. Nogmaals, wal beteeken! dat
Zie omhoog! De vogel is wcggeschn-
ten. Wie was de bekwame schutter
floor, hoor, liet klinkt luid en jubelend
onder liet volk: „Leve onze koning'
Leve Helmus Koppers!"
Een heerlijk schol, een koningsschot,
voorwaar! En nu het schieten afge-
loopen is. en geenc voorzichtigheid
meer in acht behoeft te worden geno
men en de opgewondenheid, de geest
drift ten top is gestegen, dringt ieder
zich naar voren, mn den held van den
dag, den nieuwen koning van het gilde
van Ste.-Catrijne tc zien en geluk te
wenschen. De vreugde is algemei n.
men verdringt zich om den gevierde
alleen de hoofdman schijnt een oogen-
blik misnoegd en wrevelig op dat too-
neei neer te zien. maar ook slechts een
oogenbiik, want welke geheime redei
tot misgenoegen hij ook mocht hebben,
het besef zijner waardigheid en van
zijn plicht als hoofdman hebben da
delijk de wolk van zijn voorhoofd ver
dreven, en met glimlachend maar toch
hoogst gewichtig gelaat treedt hij op
den Revierden jongeling toe, reikt hem
de hand en wenscht hem geluk met
de behaalde overwinning.
Wederom klinkt het tromgeroffel op.
een toeken van de hand des hoofdmans
cn de juichtonen verstommen, de stil
te en de orde zijn hersteld. Er zal dan
ook eene indrukwekkende plechtigheid
plaats vindende nieuwe koning zal,
ten aanschouwe van liet publiek, met
de teekeneu zijner waardigheid om
hangen worden. Een der officianten
nadert, een blinkend en rinkelend ge
waad op den arm dragend. De hoofd
man neemt het over en omhangt er
den jeugdigen overwinnaar mede. Het
is een soort van opperkleed van leer,
geheel cn al bedekt met zilveren pla
ten Ier grootte eener handover het
hoofd heen wordt het aangeschoten
het valt over de schouders tot aan het
onderlijf zoowel van voren als
achteren zijn dc platen aan het lede
ren kleed bevestigd, zoodal liet wel it
heelt van een maliënkolder met ont
zettend groote schubben. De zib
platen van liet zonderlinge tooisel ko
men voortdurend dichter op elkander
te liggen, want wanneer de gildeknning
aftreedt, moet hij op eigen kosten zulk
vette plaat met toepasselijke inscriptie
bij dc overigen voegen. De stedeling
'mogedien tooit vreemd en zonderling
vinden, dc dorpeling, vooral de gilde-
broeder, houdt den drager er van in
groote ecre, en geen wonderIs hij
niet door kracht cn behendigheid, door
eigen verdienste koning geworden
het gilde van Ste-Catrijne, die in
bezit is van stichtingsbrieven der door
luchtige Brabantsche hertogen
Toen Helmus Koppers daar stond,
behangen met dc blinkende, klinkende
en rinkelende teekenen zijner waardig-
hcid. juichte de geheele bevolking hem
loe, en dat te meer, dewijl dc jonge
ling in liet dorp algemeen geacht en
bemind was en men wist dat hij de
hooge eer werkelijk verdiend had, daar
hij bekend stond ais de beste schutter
van Huidekamp. En de jongeling ge
noot zijn triomf, want ofschoon hij
opgeblazen noch IJdel was, streelde liet
hem toch, liet voorwerp te zijn van
zooveel vereeringen toejuiching:
toch woog al die lof niet op tege
blik van goedkeuring en trots dien hij
opgevangen had uit de oogen van de
dochter des honfdntans, van hettw
tigjarige Manneke....
Opnieuw vormde ziclt de optocht,
en weldra nam deze het was intus-
sclten middag geworden den terug
weg aan naar do kom der gemeente,
Hier en daar, bij de notabelen des
dorps, kwam de vrouw des huizes met
eene flesclt wijn en ecnige roemers
naar buiten, onder welke laatste ceir
met ecu bouquetje kunstbloemen ver
sierd -- de roemer voor den nieuwen
koning. De flesclt was bestemd voor
de „overigheden" van het gilde; het
was de eerewijn, den koning aange
boden.
Voor het raadhuis gekomen, ont
bond! zich de optocht en ging ieder
naar zijn huis. om des namiddags te
drie uur weer bij dei. schutsboom pre
sent te zijn, wanneer het prijsschieten
een aanvang zou nemen.
Dien tusschentljd zullen wij waar
nemen om nader kennis te maken met
de jongeling wien dezen dag zulk een
groote'eer te beurt viel, met Helmus
Koppers, den nieuwen koning van liet
gilde van Ste.-Catrijne.
Helmus Koppers was de oudste zoor.
van Marten Koppers, een ouden boer,
die op het gehucht Noordeind eene
kleine boeideiij bezat, welke echter
door de vlijt van den zoon en het
overleg en de ondervinding van den
vader tamelijk goede winsten afwierp,
cn in elk geval genoeg opleverde om
bij gezondheid en voortdurende» werk
lust, het dagelijksch brood te ver
schaffen.
Helmus was kloek en sterk hij kon
werken als de bca.e zes of zeven jaar
geleden was hij soldaat geweest, d
hij voor zijn nommer had moetent,
trekken; in den dienst had hij zich
voordcelig ontwikkeld, en daar hij een
godsdienstig gemoed bezat, was; hij
bestand gebleven tegen de verleidingen
waaraan joitRe, onervaren recruten|
maar al te zeer blootstaan. Toen hij
na een diensttijd van 15 maanden we-
liet dorp en bij zijn vader terug
kwam, zag hij er mannelijk en flink
uit. en daar hij het door vlijt en op
passendheid tot den rang van korporaal
gebracht had zijn kapitein hau zelfs
beloofd Item spoedig tot sergeant te
zullen bevorderen, zoo hij In dienst
wilde blijven werd hij door zijne
dorpsgenooten met een soort van eer
bied behandeld, welke de eigenliefde
van den ouden Marten streelde, die
zeer trotsch op zijn knappen, kloeken
zoon was. Daar Helmus zijn tijd onder
dienst niet hau verbeuzeld, was hij
een zeer bekwaam schutter geworden,
van welke bekwaamheid hij dien mor
gen zulke doorslaande bewijzen ge
leverd had.
Daar de boerderij van Marten Kop
pers niet groot was en hij behalve
Helmus nog twee andere zonen had,
die al zoetjes aan mede konden werken
op veld en akker, gebeurde het wei
dat Helmus nu en dan „den boer op
ging", zooals men in de Kempen zegt.
met andere woorden, dat hij dezen of
genen landbouwer eenige dagen hielp,
vooral bij het maaien, turven ot ander
zwaar werk, als wanneer er altijd een
stuiver ineer Ie verdienen was.
Wordt vervolgd.