F. fl. TULP
Fa. H. Elzenaar
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt etken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per diie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Rembode,
gevestigd te Amersfoort
De Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoo't en Omstreken
Vrijdag 8 Sept. 1933
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld
AdvertentlBn moeten Dinsdag en Vrijdag
In den morgen zijn bezorgd.
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 46
Maar weinigen hebben het latent, dat
zoo bijzonder In den smaak valt: het
talent goed te luisteren en opmerkzaam
te wachten totdat een ander alles gezegd
heejt wat hij zeggen wil.
Epistel en Evangelie.
I-Ie Zondag na Pinksteren.
Les uit den briei van den H. Apostel
Paulus aan de Galaten; V, 16—24.
Broeders! Wandelt naar den geest,
en gij zult de begeerten des vleesehes
niet volbrengen. Want hel vleesch be
geert tegen den geest, en de geest
tegen liet vleesch; deze toch weder
streven elkander, opdat gij niet doet
al wat gij wilt. Doch indien gij door
den Geest geleid wordt, zijl gij niet
onder de Wet. Bekend nu zijn de
werken des vleesches, welke zijnon
tucht, onreinheid, oneerbaarheid, wel
lust, afgodendienst, tooverijen, vijand
schappen, twist, afgunst, toorn, gekijf,
tweedracht, scheuringen, nijd, moord,
dronkenschap, brasserijen en dergelijke
ten aanzien waarvan ik u vooraf zeg,
gelijk ik het u vooraf gezegd heb, dat
zij, die zulke dingen doen, hei Rijk
Gods niet zullen verwerven. Maar de
vrucht des Geestes is liefde, blijdschap,
vrede, geduld, goedertierenheid, goed
heid, zachtzinnigheid, trouw, beschei
denheid, ingetogenheid, kuischheid.
Tegen de zoodanige» is de Wel niet.
Zij nu, die Christus toebehooren, heb
ben hun vleesch met ondeugden en
begeerlijkheden gekruisigd.
EVANGELIE
volgens den II. Mattheus; IV, 24—33-
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen: Niemand kan iwee heeren
dienen; immers zal hij óf den ecne»
haten en den anderen liefhebben óf
den eetien aanhangen en den anderen
veronachtzamen. Gij kunt niet God
dienen en den Mammon. Daarom zeg
ik uWeest niet angstig bezorgd voo
uw leven, wat gij zult eten, noch vn
uw lichaam, waarmede gij u zult klee
den. Is het leven niet meer dan liet
voedsel, en het lichaam niet meer dan
de kleeding V Aanschouwt de vogelen
des hemels, dat zij niet zaaien noch
maaien of in schuren verzamelen; en
uw hcnielsche Vader voedt ze. Zijt gij
niet veel voortreffelijker dan zij? En
wie van u kan, met peinzen, aan zijne
lengte ééne cl toevoegen? En wat zijt
gij voor kleeding bezorgd? Beschouwt
de leliën des velds, hoe zij groeien;
zij arbeiden en spinnen niet; en toch
zeglku.dat zelfs Salomon in al zijne
heerlijkheid niet gekleed was gelijk
eene van deze. Indien nu God het ge
was des velds, dat heden is en morgen
in den oven geworpen wordt, aldus
kleedt, hoeveel te meer tl, kleinge-
loovigen! Weest dan niet beangstigd,
zeggendewat zullen wij eten, of wat
zullen wij drinken, of waarmede zullen
wij ons kleeden? Want om dit alles
bekommeren zich de |heidenen; want
uw Vader weel dat gij dit alles noodig
hebt. Zoekt dan eerst liet Rijk Gods
en zijne gerechtigheid, en dit alles zal
u toegeworpen worden.
Evuiriiielleverklaring.
Ne Zondof; na Pinksteren.
Dit Evangelie is één van de troost
rijkste. Op een zeer treffende wijze
vermaant ons de Zaligmaker om een
recht kinderlijk vertrouwen te stellen
op de alwijzc voorzorg van den Hcmel-
schen Vader In al onze lijdelijke be
hoeften.
Wij moeten vóór alles Gods rijk
zoeken, God van ganscher harte dienen
en alle overtollige zorg, voor hel tijde
lijke laten varen; doen we dit dan zal
God, als wij behoorlijk en met ovi
leg arbeiden, voor ons tijdelijk onder
houd zorgen,
Een gematigde en behoorlijke zorg
voor lijdelijke levensmiddelen misprijst
de Zaligmaker niet. Integendeel wordt
ons die aanbevolen. „Die niet werkt,
zal niet eten" zegt de II. Paulus. Maar
hl Ie groote zorg en angstvolle be
kommering, alsof er geen algoede Vader
ware Die over ons waakl, wil de Zalig
maker ons ontnemen.
Om ons hiervan te overtuigen voert
de Zaligmaker ons vier schoone
wijzen aan
1. God heelt ons het leven gegeven,
hel leven dal zooveel waard is, dns
zal Hij ook liet voedsel en de kleeding
bezorgen, die toch veel geringer zijn
dan hel leven.
2. Aan de vogelen de Hemels, die
Schoolboeken
voor alle Inrichtingen van onderwijs
Teeken- en Scbrijfbenoodigdheden
KANTOORBOEKHANDEL
Langestr. eSLo. Krommntr. TEL 326
hetI vruchteloos en kan ons toch niet
helpen. Werk nu eens zooveel ge wilt,
kunt gij dan uw leven met cénen dag
verlengen
4. We zien dat God de leliën des
velds, die maar enkele dagen bloeien,
nog prachtiger en heerlijker versiert d.ui
Salomon ooit in zijn pracht gekleed
geweest is, hoeveel Ie meer dan zal
Hij voor de ons noodige kleeding be
zorgd zijn.
Na zoovele overtuigende verzeke
ringen troost ons de Zaligmaker, zeg
gende „Weest niet angstig bekommerd
voor eten, drinken of kleeding. Laat
dat de heidenen doen die niet weten
dat zij een zorgvollen Vader hebben
in den Hemel; maar gij, die als chris
tenen beter onderricht zijt, gij kunt er
ii op verlaten oat uw Vader in den
Hemel weet dat gij dit alles noodig
hebt en dat Hij daarvoor zorgen zal."
En dan volgt de gewichtige levens-
s: „Zoekt dan eerst het Rijk Gods
en zijn gerechtigheid, en dal alles zal
u worden toegeworpen." Nemen wc
die les ter harte! Al hebt ge dan veel
te doen, een groot huishouden te be
sturen, al moet gij u met vele wereld-
sclie zaken bemoeien, vergeet toch niet
dat eenige noodzakelijke: Zoekt eerst
het Rijk Gods. Al het andere gaat voor
bij, d;'it blijft. Onderzoeken wij daarom
eens oprecht ons zeiven„Waarop gaan
mijn eerste en voornaamste gedachten
van den morgen tol den avond? Is hel
op God en Zijn Rijk óf op de wereld?"
Keeren we eens een oogenblik in ons
n in s'ellen we ons leven eens
augenbiik naast de uitspraak des
Heeren; „Wat baat het den mensch al
wint hij de liecle wereld.... maar
schade lijdt aan zijn onsterfe
lijke ziel," dan zullen we ^aar-
door de waarde van ons leven leeien
kennen en besluiten maken voor de
toekomst.
Mturtilactie Kalender.
Week van 10-16 September.
Zondag 10. 14de Zondag na Pink
steren. Mis: „Protector nostcr", 2e geb.
d. H. Nicolaas v. Tolentijn.
Maandag II. H.H. Protus en Hyacin-
llius Martelaars. Mis: „Salus autem",
2e geb. A cunctis, 3e geb. naar keuze.
Dinsdag 12. Feest van Maria's Naam.
Mis: Vullum tuum", Credo, Prefatie v.
Maria.
Woensdag 13. Mis v. d. vorigen Zon
dag: „Protector noster", 2e geb.
cunctis, 3e geb. Fidelium, 4e geb. naai
keuze.
Donderdag 14. Feest van Kruisver
heffing. Mis„Nos autem", Credo, Pre
fatie v. h. II. Kruis.
Vrijdag 15. Feest i. d. Zeven Sina
ten van Maria. Mis: „Stabant juxta",
2e geb. v, d. H, Nicomedes (alleen in
stille Mis), Credo, Prefatie v. Maria.
Zaterdag 16. H.H. Cornelius Paus
n Cyjirianus Bisschop. Maitelaars:
Jntrcl'2c geb. v. d. H. Euphemia,
3e gvb. A cunctis.
levens een plicht van iederen katholiek
legenovcr liet kerkelijk gezag, vooral
als het nationale kerkelijke gezag zich
>o sterk en zoo positief uitspreekt.
Hel was daarom voor ons wel een
goeden dag, 6 Augustus, toen van alle
kansels liet gezamenlijk schri,vcn der
Bisschoppen over de R. K, sporlbe-
weging werd voorgelezen. Waar nog
al veel katholieken in neutraal verband
spelen, moet dit schrijven bij velen
een allesbehalve prettigen gemoeds
toestand hebben veroorzaakl.
Het is inderdaad voor sommigen
let gemakkelijk liet verband tusschen
sportbcweging en het moderne jeugd
werk te zien, maar dat een dergelijk
verband wel degelijk aanwezig moet
zijn, zal na dit episcopale schrijven
wel geen katholiek, die zijn geloof
respecteert, meer durven ontkennen.
liet valt op, dat de Bisschoppen de
overmacht der neutrale sportbcweging
niet in de eerste plaats wijten aan de
sportende jeugd zelf, doch aan liet
slechte voorbeeld van die andere
katholieken, -.oral aan de vooraan
staanden onder hen, welke de neutrale
beweging helpen groot maken en In
stand houden.
liet is een treurig ieit en een voor
katholieke sportleiders telkens weer
terugkeerende, bijna ontmoedigende
ervaring dat de katholieke massa haar
moreelen en finar.cieelen steun verleent
neutrale sportorganisaties. Erger
nog, katholieken, die er prijs op stellen
dien naam te dragen, houden die neu
trale organisaties in stand en ontzien
zich zelfs niet op de R. K. Sportbc
weging een stempel van minderwaar
digheid te drukken. Dit Bisschoppelijk
schrijven is vooral voor dergelijke per
sonen van zeer groote betcekenis, te
meer omdat de Bisschoppelijke woor
den voor hen bijzonder scherp en
positief zijn.
Letterlijk slaat er: „Het is dan ook
vanzelfsprekend, dal geen enkel katho
liek nog langer een leidersfunctie in de
neutrale beweging mag blijven be-
kleeden of zal aanvaarden, maar ook
hierin aan de jongeren een voorbeeld
Reven van kinderlijke gehoorzaamheid.
Hoeveel katholieken van neutrale
lubs zullen zich thans kinderlijk ge
hoorzaam toonen door de konsekwentle
dit scherp geformuleerd Bisschop
pelijk verlangen te trekken Zij zullen
toch eigenlijk nu niets anders kunnen
doen, dan in katholiek verband te
treden. Doen zij zulks niet, dan stellen
zij een openlijke daad van ongehoor
zaamheid. Aan deze redcnecring valt
niet te tornen, zelfs niet door liet op
werpen van sporttechnische kwesties
of verwijzing naar toestanden in een
ander land. Zai ook thans weer het
treurige verschijnsel waar te nemen
zijn, dat vele katholieken roomscher
willen zijn dan de Paus van Rome zelf
Zal men blijven volharden in 't er
gernis gevend voorbeeH en daardoor
onze sportende jeugd verre houden
van elk katholiek organisatie-verband t
Onze Bisschoppen hebben klaar en
duidelijk gesproken. De daad is thans
aan de katholieken in de neutrale
sportbeweging.
TYPE- EN COPIEERINRICHTINO
VITESSE
KON. WILHELMINASTR. 10
het beste adres voor het Copieeren van
Uw Bestekken, Circulaires, Agenda's
Billijk en vlug
E. VAN HAMERSVELD
gevoerd. De vernederingen door deze
politiek het Duitschc volk aangedaan,
di' ongelukkige machtstheorie, welke
telkens deed spreken van overwinnaars
en overwonnenen, heeft de nationale
gevoelens bij het Duitschc volk zoo
geprikkeld, dat Hitier er in is kunnen
slagen, om alles wat dit volk tot nu toe
politiek en religieus verdeelde, tot één
nationale eenheid te smeden, sterk
verbonden door een na',ionalen band,
waardoor ongetwijfeld volksdeugden
naar voren komen, maai waardoor ook
groote schaduwzijden aan hel licht
treden.
Een van die schaduwzijden Is het
sterke militairistlschc element, da'
vooral op den grooten paradedag naa
voren gekomen is. Daar trok een bijna
onafzienbaar, modern uitgerust leger
voorbij, alleen zonder wapenen. Het
is duidelijk, dat het nieuwe Duitsch-
land met zulk een macht zich geen
nieuwe vernederingen zal laten wel
gevallen.
Duitschlar.d is herleefd, dat heeft
Ne irenberg wel heel duidelijk bewezen.
Dat het Duitsche volk, na de verne
deringen van 14 lange jaren dit voelt
als een bevrijding en Hitler deswege
vereert als een nationale figuur, is
psychologisch begrijpelijk. Vooral als
men iets afweet van de psyche van het
Duitschc volk.
Deze groeiende Duitsche macht, was
ook wel de lendenz van de groote slot
rede, welke Hitier Zondagavond hield.
Hitler was ontroerd door de offer
vaardigheid van alle zijden gebracht
om deze Partijdag te doen slagen. Geen
impotente Europeeschc diplomatie, die
geen enkel vraagstuk meer vermag op
te lossen, zal in staat zijn 't nieuwe
Duitschland af te houden. Hier ont
stond een geweldig applaus.
Men kan er dan ook van op aan,
dat in de Duitsche politiek niet de
minste wijziging komt.
Hocvelen
zulle» gehoorzuanv
held toonen
De daad is nu aan de Katholieken
de neutrale sportbcweging.
Als het Ncdcrlandsche Episcopaat
zich met ccn gezamenlijk schrijven tot
de Katholieken wendt, dan mag men
veilig aannemen, dat het onderwerp,
r waarvoor hunne Excellence's onze
aandacht vragen, door hen van zeer
r groot belang geacht wordt. Van alle
- kansels in Nederland klinken dan op
eenzelfden Zondag dezelfde Bisschop-
l pelijke vermaningen, raadgevingen en
waarschuwingen. Wanneer de bisschop
pen zich op een dergelijke wijze tol
hunne geloovigen winden, dan betce-
i kent zulks, dat zij het noodzakelijk
oordcelen over een bepaald punt, voor
i zoover dat verband houdt met geloof
en zeden, hun mcening kenbaar te
- i. e maken en wel zóó duidelijk, dat ieder
Zijn schepselen zijn, bezorgt God liet katholiek voldoende weten kan, hoe
S voedsel, dus zal <>ok zeker ons, die {hij zich als consequent katholiek ten
Zijn kinderen zijn, van het noodige1 opzichte van sommige maatschappelijke
onderhond voorzien. verschijnselen te gedragen heeft. Gehoor
Al onze overtollige zorg is ge- zaamheid is een kardinale deugd, maar
Uit Duitschland.
Meer dan 500.000 D, tschers waren
op eigen kosten naar Neurenberg ge
trokken en zij hebben alles getrotseerd
om te getuigen van hun verlrouwcn
ui liet nieuwe Duitschland.
Een beweging welke psychologisch
zoo slerk de massa pakt, zoowel de
arbeider als de bezitter, zoowel de
intellectueel als de ongeletterde, zon
wel de grijsaard als de jeugd, zoowel
de mannen als de vrouwen, is een Ieit
van woreld-hlslorischc betcekenis. Daar
moeten wij onze volle aandacht aan
schenken, daar mogen wij ons niet van
afmaken, met enkel grapjes of ver
wijlen
liet laatste woord over deze gewel
dige machtsdemonstralie is zeker nog
niet gesproken.
De heeren van de ontwapenings
conferentie in Genévc kunnen wel
goed hun matten oprollen, want 1
neer deze Partijdag van hel nii
Duilschc Rijk iels gedemonstreerd
heelt, dan is liet wel dit: dat de na
tionale gevoelens welke thans bij het
Duitsche volk weer in zoo sterke mate
spreken, Duitschland hebben gemaakt
tot een nieuwe sterke militaire mo
gendheid, sterker dan het voor de oor
log was. Daarover waren het allo bui-
tcnlandsche journalisten, die iu groote
getale aanwezig waren te Neurenberg
het roerend eens.
Maar meer nog dan deze opvatting
laat o.i. zich de stelling verdedigen dal
wal wij thans :.i Duitschland zien, de
resultaten zijn van de Fransche poli
tiek de laatste 14 jaar na den oorlog
Binnenland
Kath. Middenstand.
Tot de jubileerende middenstanders
te Zwolle richtte Mgr. lansen als Aarts
bisschop liet woord als volgt
De Middenstand is geweest ten allen
tijde een meer belangrijke lusschcn-
stand en is dat nog.
Tusschen de werklieden
eenen kant en van den anderen kant
den groot-Industrieel en groot-hande
laar slaat gij, met den boerenstand,
handeldrijvende en industrieels,
re middensianders in het midden
der maatschappelijke standen.
Gij zijt de lange en breede, alles
rerbindende middelgang van dat groote
jebouw, de maatschappijgij zijl de
ruggegraat. die loopt door het gehecle
lichaam, de maatschappij.
Die middengang moet niet ineen
zakken, want dan is wat aan weers
zijden ligt, niet te gebruiken. Die rug
gegraat moet niet geknakt, zelfs niet
geïnfecteerd worden, wil hel lichaam
gaaf blijven en niet sterven.
De middenstand doorleeft bange
dagen. Hij vreest, niet ongegrond 's
die vrecze, doodgedrukt te worden van
bovenaf, heizij door een niet door
sociale rechtvaardigheid krachtig be
teugelde en niet door sociale liefde
verstandig geleide concurrentie, hetzij
waardoor ook de groot-induslrieen de
grool-handel bedreigd worden en der
halve nog zwaarder de handeldrijvende
en industriecle middenstand, door de
despotische economische heerschappij
van enkelen, die een economische dic
tatuur uitoefenen,
En -- door de bloedarmoede van
nideraf ziet zich het organisme
den middenstand bedreigd ten onder
te gaan aan .angzaatn aan doodende
uitputting van krachten.
Wat moet gij dan doen? En liet
antwoord op deze vraag behelst mijn
zegenbede tot God en mijn zegen-
wensch lot u.
Gij moet veerkrachtig blijven om
pal den druk van bovenal te weerstaan,
en nieuwe levenskrachten op doen, om
niet van uitputticg te bezwijken.
Gij moet veerkrachtig blijven door
de Clir. beg'nselen in uw stand niet
slechts met woorden hoog te houden,
maar in uwe levensstaten tot uiting
tc brengen.
Gij moet nieuwe levenskrachten
opdoen, door zonder talmen de nieuwe
banen op te gaan, die de Paus ook
voor U heeft aangewezen in Zijn En
cycliek „Quadragesimo Anno".'
Het kan niet genoeg herhaald wor
den. Verbetering van zeden en hervor
ming van instellingen moeten tezamen
in wisselwerking toegepast den druk
van boven opheffen en de uitputting
van onderaf voorkomen.
Onze tijd heeft mannen noodig, die
de consequenties van liet Christendom,
dat zij zeggen te belijden, ook aan
durven in hun beroepsleven.
Veronderstel, dat alle christenen van
naam, christenen van de daad waren,
dan zou er geen sociale kwestie meer
bestaan. Ons redt geen organisatie der
massa in R. K. Standen, noch minder
demonstraties van R. K. organisaties,
hoe opwekkend zij ook mogen zijn,
ons redt slechts dc overtuigde per
soonlijke dooi voering van onze chris
telijke beginselen.
Weet het wel, zooals wij zijn, zoo
zijn de tijden.
En dan den moed hebben, man
i vrouw en kinderen, om niet boven
u stand te leven, maar volgens
stand de tering zeilend naar de nci
zult gij de zucht b.v. naar vermaken
en genotmiddelen en kleeding beper
ken volgens de levensomstandigheden
waarin gij verkeert.
Niet laf een wereld volgen zonder
moraal, maar veerkrachtig leven als
Christen gelijk het een R. K. Midden
stander betaamt.
Groepeerlngon volgens 'ueroepsstan-
den met publiekrechterlijke bedrijfs
organen, toegerust met verordenende
bevoegdheden onder sanctie en toe
ziende leiding van den Staat, om zoo
le geraken tot de zoo noodige en vurig
gewenschle reorganisatie van het so
ciale en economische leven.
Dit is de groote Katholieke sociale
gedachte, die thans opleeft.
Ook wij willen volgens Encycliek
„Quadragesimo Anno" dc herleving
der corporatieve gedachte In de maat
schappij nut hare moderne verhoudin
gen, door een indceling van groepen
volgens functies en beroepen, de or
ganische standen.
Maar R. K. Middenstanders, daarom
klemt mijn zegewensch voor U in deze
nieuwe lijden de nieuwe 25 jaren die
gij tegemoet gaat, dat zij U mogen
versterken inwendig door in Uwe
middenstandsorganisatie te
kernen van mannen, die vast besloten
zijn wat er ook kome christelijk
le leven In handel en wandel, en die
in hun standsorganisatie zich zoodanig
scholen, dal zij aanstonds gegroepeerd
volgens verscheidenheid van functies
en beroep, in dc bcroepsstanden, ook
daar de kernen vormen voor een be
ginselvast Roomsch Katholiek leven.
Dat geve God.
Continental
Schrijfmachine
Compleet i.iet koffer
en garantie 1128.-
KANTOORBOEKHANDEL
Langestrait 84 Telef- 528
ontnemen den werkloozen door abnor
male faciliteiten alle fut om naur werk
te zoeken.
Deze waarheden kan men In tien
tallen blaadjes en In duizend gesprek
ken twoedc-klas coupé hooren, wes
halve ze onomstootelljk zijn. 't Is tc
begrijpen, dat deswege aan Vader Staat
de strenge taak is toebedeeld, om die
onverantwoordelijke gcldsmljtcrs eens
op tc voeden tot een ordentcll|kcr en
soberder beheer. Vandaar dat menige
maatregel uit Den Haag werd alge
zonden, om de gemeenten met nieuwe
uitgaven op te knappen, waardoor zu
wel gedwongen worden, ten aanzien
van andere dingen op meer beschei
den voet tc gaan leven. Het beteekende
alles bij elkaar een stukje overheids-
paedagoglck, waarvoor men zijn hoed
dient af tc nemen. Doch nu komt er
nog meer: dc gemeentebesturen zijn
nog niet voldoende onderwezen in de
zware kunst der versobering, ze moe
ten eraan wennen om het over een
paar jaar met heel wat minder zakgeld
te doen dan ze totnutoc van Papa
kregen. Intusscheu kent die ook den
grondregel der paedagogick, dat men
harde klappen niet onverhoeds moet
tevenze dienen tc worden Ingeleid
Joor zachtere tikken. Zulks gaat nu
gebeuren en Ik vind, dat men zich
niets moet aantrekken van het ge
schreeuw, dat dc tot hun elgon welzijn
bcpacdagoogden thans aanheffen.
Alleen in het teeken van dc straffe
tucht kan de nieuwe tijd verschijnen.
Kermis.
Utrecht heeft In één seizoen een
drietal kermissen kort na elkaar (c
verwerken gehad, welke alle In rand
gemeenten aan de grens van de stad
waren opgericht en uitsluitend op be
zoek van Utrechtenaren waren inge
steld. Hel succesvolle verloop van deze
kermissen is voor ten comilé van actie
wederom aanleiding geweest ven adres
aan den raad tc rlcnten, waarin weder
invoering der kennis In Utrecht wordt
bepleit.
DronkenschapB. V. Zwolle 140 ol
10 d.W. dc Spakenburg f8 of 4
J. M. "aam idemC. v. O, Am
sterdam idem; J. K. Amersfoort idem.
Bij werkzaamheden aan den open
baren weg niet de noodige maatregelen
Een verzoek.
In de „Analecta" voor het Bisdom
Roermond publiceert Mgr. Dr.J.H. O.
Leinmens een schrijven van den vol
genden inhoud
Wij achten het wenschcüjk om aan
de Eerw. Geestelijkheid, aan dc Ecrw
Oversten van Kloosters, aan dc R. K.
Schoolbesturen en andere R. K. Instel
lingen, het verzoek tc richten, om den
R.K. Middenstand te steunen, door zelf
geen handel te drijven, Indien dit niet
tot hun noodzakelijk bestaan noodig is,
en hun inkoopen te doen, voor zoover
mogelijk, bij den plaalselljkcn of Re-
westelijken R. K. gcorganlsccrden
Middenstand.
Wij achten dit van bijzonder belang
in verband met de nooalljdenhcid van
vele middenstandsbcdrljven en zaken,
die liet in dezen crisis zwaar tc ver
antwoorden hebben en, die wegens
hun katholiek beginsel vaak een groot
winslgcblcd voor zich afgesloten zien.
dat voor anderen openslaat. Zij ver
dienen hierom le meer. zeker op de
cersie plaats de steun der herw.
Geestelijkheid en van R. K. Instellingen.
Men behoort ook geen grootere
korting te bedingen dan door de offi-
ciceie organisatie wordt toegestaan.
Ook builen Limburg van belang.
Bezuinigen.
Quaerltur spot in „De Morgen" met
het afschuiven van lasten door Rijk
op Gemeente aldus
Aan het hoofd van de gemeenten
staat, zooals bekend, In verreweg de
meeste gevallen een zorgclooze bende
verkwisters. Ze denken, dat het geld
maar op straat groeit betalen hun
ambtenaren en werklieden toonen,
welke het meest weelderige leven toe
laten, zetten overal dure gebouwen
neer, strooien met subsidies rond en
Crlsis-Zuiveibeslull: H.M.v.A. Voort-
hulzen f 10 of 4 d. met verbE, H.
Amersfoort geheel idemS. Sell, Baarn
f5 of 2 d.G. v, d. K. Amersfoort Idem
met verb.
Leerplichtwet: M. K. Amersfoort 15
of 2 d. H. G, J. v. B. idem.
Wapenwet: Sch. Soest 13 of I d.
en verb, windbuks.
Nachtrumoer: A. K. Amersfoort (5
of 2 d.
Tc snel rijden in Baarn: P. J. Th.
M. v. d. B. aldaar (3 of I d.'
Tc Amersfoort wateren buiten uri
noir: J. D. W. aldaar 15 of 2 d.
Auto lalen staan op dc rijbaanO,
v. M, Hoevelaken 15 of 2 d.
Te Amersfoort rijwiel onbeheerd lalen
staan: W. v, R. Scherpcnzcel f2 ol 1
d.; C v, d. Spakenburg id.; A. B.
Amersfoort idemA. J. idem.
Met auto den doorgang niet vrijlaten
W. H. D. Soest f 8 ot 2 d.; P. B. Am
sterdam 18 of 4 d.
Met auto dc veiligheid van verkeer
in gevaar brengenH. G. V. Soest i 10
of 4 d. en toewijzing der civiele vor
dering; P. li. (met rijwiel) f 10 of 4
d.; H. K. Winterswijk (met auto) (40
of 10 d.
Onvoldoende remmen: Ij. V. Drach
ten 120 of 8 d.
Niet behoorlijk uitwijken: O, R. Bun
schoten f 10 ol 4 d. cn locwijzing scha-
vergoeding.
Auto rijden onder Invloed van al
cohol: I. J. v. L. Bussum een week
hechtenis.
Geen rijbewijs: J. W. G. B. Baarn
f 10 of 4 d.
Qcen rij- en nummerbcwijs: M. C.
H. v. D. Laren 2 maal 12 -1 d.
Wleltijdcn onder Invloed van alcohol
A. V. Soest f 25 of 10 d.