F. TULP Fa. h. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort r>p l-EMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag- niiddag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; builen Amersfoort 11.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan «oor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 15 Sept. 1933 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentifin moeien Dinsdag en Vrfldag vóór 8 uur in den morgen zfln bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 48 Karakterloosheid is de dochter der zelfzucht. '•l'iHlel en Evangelie. tüe Zondag na Pinksteren. Li-s uit den brie! van den 11. Apostel Paolus aan de GalatenV, 25 VI, 10. Broeder.! Zou wij door den Geesl leven, laat ons ook naar den Geest wandelenLaat ons geen bejagers worden van ijdele eer, elkander uit tartend. elkander benijdend. Broeders! Mocht ook iemand door eenig misdrijf overvallen zijngij, die geestelijk zijt. onderricht den zoodanige in den geest van zachtmoedigheid, terwijl gij acht geeft op u zeiven, opdat ook gij niet in bekoring komt. Draagt elkanders lastenen zóó zult gij de wel van Christus vervullen. Want als iemand meent iels te zijn. ofschoon hij niets is. bedriegt hij zich zclven. Een ieder nu bepruevc zijn eigen werk; en zóó zal hij loem hebben in zich zelvcn alleen, en niet in eenen anderewant een ieder zal zijn eigen last dragen. Hij nu, die onderwezen wordt in het woord, declc aan dengenc, die hem onderwijst, van alle goederen inede. Bedriegt n niet' God laat zich niet be spotten Want wat de mensch gezaaid heeft, dal zal hij ook maaien hij toch d>c in zijn vlecscli zaait, zal ook van hel vleeseh verderf maaien die echter in den geest zaait, zal van den geest hel eeuwig leven maaien. En laat ons. hel goede doende, niet moede worden want. indien wij niet moede worden, zullen wij te zijnen tijde maaien. Laat ons derhalve, zoolang wij lijd hebben, weldoen aan allen, docli voornamelijk aan de huisgenooten des gelools. EVANGELIE volgens den H. Lucas; VII, II -16. In dien fijJ begaf Jezus Zich naar cc e stad. die Naïm genoemd wordt, en niet Hem gingen Z'jnc lecillngen en ccne talrijke sehatc. Als Hij nu de poort der stad naderde, zie, werd er ten overledene uitgedragen, een ééi.ige zoon zijner moede.-, endeze was weduwe; en ecne groole schart uit de stadwas met haar. Toen de lieer lia.ir gezien had. werd Hij door medelijden met haar bewogen en zeide tol haar; Ween niet! En Mij trad nader en raakte de lijkbaar aan (en de dragers stonden stil). En Hij sprak: Jongeling! Ik zeg u, sta op! En hij die gestorven was, zette zich overeind en begon te spreken. F.n Jezus gaf hem aan zijne moeder. En vrees greep allen aan, en zij verheer lijkten God, zeggendeEen groot Protect is onder ons opgestaan en God heeft zijn volk bezocht moeden. Deze waarheid bevestigt ons de dagclijksche ondervinding en moet elk verstandig christen aansporen tot een allerbelangrijkste plicht, n.l. dat wij ons dagelijks tot den dood moeten voorbereiden. En waarin bestaa! die voorbereiding? Voorcersl hierin dal men leeft in slaat van heilignnkende genade. Ten andere moeten wij ons beijveren door deugden en goede wer ken dagelijks onze verdiensten voor den hemel te vermeerderen. Toen de Heer de weduwe zag werd Hij door medelijden met haar bewogen. Hier zien we wederom in |ezus den Vertrooster der bedruklen. Door de tranen dezer bedroefde weduwe werd Hij lot medelijden bewogen en Hij wekle haren zoon ten leven op. Waar zijt gij, hedrukle weduwen en weezen en allen die in droelhcid zuchl In we!k lijden gij u ook moogt bevinden neem! toevlucht tot Jezus. Hij, die zich de tranen dier weduwe ontfermde zal ook u vertroosting, redding of hu!,i verlecnen. Aldus sprak Hij tot den jongeling Ik zeg u, sta op", üp dit woord van den Almachtige rees de jongeling ovtr- rind en herleefde Die machtige stem :al ook onze lichamen eenmaal uit dc graven opwikkcii op den dagdervcr- lijzenis. Dan zal ook tot ons gezegd worden.14 zeg u. sla op" en kom! ten oordcc'. sommiRcn lot heerlijkheid, anderen ter verdoemenis Mochten wij intijds dooreen godvreezend leven lot een heerlijke Verrijzen is voorbereiden! En vfeeze beving allen en zij ver heerlijkten God. De gchccle schare die er hij tegenwoordig w s verheerlijkte Jezus' groote daden Ook wij moeten w. mder wei ken Gods Ito. gachlen, en •r dc gunsten, die G >d ons en onzen iste betoont, den Schipper prijzen Hem verheerlijken. Evtingelleverklarlng. 15c ZonJai; na Pinksteren. Het Evangelie geeft ons aanleiding tot een allernuttigste en heilzame over weging. Zie! er werd een doode uitge dragen toen Jezus aan de pooit dei stad Naïm kwam. De doode was een jongmensch, een eenigc zoon, de steun zijner moeder. Deze doode herinnert ons dat wij allen sterven moeten; dat dc dood niet alleen ouden en bejaar den, maar ook jongelieden in den bloei hunner jaren wegrukt. De dood ont ziel niemand noch rijken, noch armen. De dood klopt zoowel aan de paleizen der koningen als aan dc hutten der armen. De dood kan ons verrassen op een uur dat wij liet volstrekt niet ver- Schoolboeken «oor alle inrichtingen «an onderwijs Teelten- en Schrijfbeuoodlgdheden KANTOORBOEKHANDEL L»ng««tr. M to. Kromnwtr. - TEL. 526 Llturglnclie Kalender. Week van 17-23 September. Zondag 17. 15c Zondag na Pinksteren Mis Inclina Domine 2e geb. v. d. II. Eranciscus. Maandag 18. H. losepli v. Cuperlino, Belijder. Mis: Dileclio Dei. Dinsdag 19. H.H. Januarius en Ge zellen, Martelaars. Mis: Salus autein. Woensdag 20. Quatertemper. H.H. Eustachius en Gezellen Martelaars. MisSapientiam. 2e geb. v. d. dag 3e geb. v. d. Vigilie v d. H. Mat- theus. Laatste Evangelie v. d. dag. Donderdag 21. II. Maitheus, Apostel en Evangelist. Mis: Osjusti.Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Viijd.ig 22. Quatertemper. II. Thomas v. Villanova. Bisschop. Mis: Statuit. 2e geb. v. d. dag. 3e geb. v. d. H.H. Mauritius en Gezellen. Laatste Evangelie v. d. dag. Zaterdag 23. Quatertemper. H. Linus, Paus Martelaar. MisStatuit. 2e geb. 3e geb. v. d. H. Thecla Laatste Evangelie v. d. dag. Paus Clemens den elfde. Dc laatste zin in de monumental geschiedenis der Pausen (Qeschichte der Rapste), die Freiherrn Ludwigvon Pastor over Clemens den elfde schreit, is van een merkwaardige diepte. Hij getuigt voor de groote kennis van dezen historieschrijver, zonder gelijke, der menschelijke ziel, wier behoeften soms meer bevredigd worden door een simpel lied of een kinderlijk gebed, dan door bravourstukken van welk slag ook. Die zin nu luidt letterlijk zoo: .Dieses Gebel, welches alles umlast, was dem mensclten zur crlangung des ewigen Hciles notwendig ist, bildet liir Kle- mens XI ein Denkmal, dan Ers uud Marmer überdauern wird". Wat ver taald dus beteekend.Dit gebed, waarin alles ligt opgesloten wat dc mensch noodig heefi om zijn eeuwig heil te verwerven, bcleekent voor Klemens XI een monument, dat langer duurt dan brons ol marmer." Het is dan ook moeilijk iets te lezen at meer aangrijpt dan dit ontroerend smeeken om hulp, om deugd, om kracht, liefde, oir verstand, als hier door grijzen Paus van zeventig jaren geschied. Twintig jaren lang heelt hij met bovenmcnschelijke moeilijkheden gekampt,hij slond midden in ten wereld met de tegenstrijdigste belangen, Ilij het middelpunt waarop de inter vale hartstochten een zwaten druk bleven oefenen. De Paus leerde de menschcn kennen en daarom leerde hij nog beter hun hulpeloosheid beseften, waaruit dan dat gebed werd geboren: .0. mijn G"d, ik geloof in U. sterk mijn geloi Iik hoop op U. bevestig mijn hoop, ik bemin L'. vermeerder mijn liefde-het spijt me te hebhen ge ondigd. doe mijn beiouw stijgen. U bid ik aan als eerste begin en ■orspiong aller dingen, naar U verlang ik als naar mijn laatste doel en einde, U dank ik als mijn eeuwigen weldoe- r. U roep ik als mijn beschermer aan. Mijn God. leidt mij door Uw wijs heid. bestuur mij door Uw rechtvaar digheid. troost mij door Uw barmhar- iglicid. heschut mij door Uw almacht. Ik offer U al mijn gedachten, woor den, werken en lijden, omdat ik altijd U zal denken, over U zal praten, L' welgevallen handelen en voor U lijden. Ik wil, o Heer. wat Gij wilt. omdat Gij het wilt, zooals Gij het wilt, wan- er en waar Gij het wilt. Ik smeek U. verlicht mijn verstand, steun mijn wil, reinig mijn hart en heilig mijn ziel. Laat mij niet door hoogmoed be- angcri worden, door de wereld ver- sttikl door huichelarij bezeten, door de saian bedrogen. Verleen mij Uw Genade, om mijn gedachten Ie louteren, mijn tong te beteugelen, mijn oogen tc behoeden en al mijn zinnen Ie bewaken. Mijn God, sterk mij, opdat ik mijn bedreven zonden beween, de toekom stige verzoekingen overwin, mijn slechte neigingen onderdruk en alle deugden beoefen. Geeft mij liefde tot U, haat tegen mijn fouten, zielenijver voor mijn naas- n en verachting voor de wereld. Laat mij gedachtig zijn, oJezus.dat ikmijn meerderen geiiooizaamheid, mijn vijanden liefde, mijn vrienden trouw en mijn ondergeschikten toezicht schul dig ben. Help mij, o God, om den trots door deemoed, de zonnelijkheid door ver- Als de winter komtl dan komen ook weer de vergaderingen ei feestjes en daarvoor zijn agenda'a, program ma's of circulaires noodig. VITESSE vervaardigt ze vlug tn billijk I Vraagt speciale condities voor llw regelmatige vergaderingen t KON. WILHELMINASTR. 10 sterving, de toorn door zachtmoedig heid, dc traagheid door ijver te over winnen. Mijn God. maak mij voorzichtig in alle ondernemingen, beheerscht in ge varen, geduldig in allerlei wederwaar digheden en bescheiden als het mij goed gaat. Doe mij nooit nalaten, bij al wat ik verricnt ot lijd, een goede meening te maken, oplettend bij het gebed, matig in het eten, gewetensvol in beroeps plichten en standvastig in mijn goede voornemens te zijn. Geel, o Heer. dat ik me zorgvuldig bewaak en altijd een zuiver geweten, een zedelijk gedrag, een betamelijken omgang, en een wel geordend geweien bewaardat ik me dwing mijn öooze natuur tc beheerschen, met Uwe genade mee Ie werken, de geboden te onder houden en alleen voor mijn zaligheid te werken. God, laat me erkennen de nietigheid van het aardsche, de hooge waarde van liet hemelsche. de kortheid van den tijd, de lengte van de eeuwigheid, de gemeenheid der zonde, en de groot heid Uwer liefde. M.iak, dat ik mij op den dood voor bereid. Uw oordeel vreeze. dc hel ont kom en eindelijk den hemel verwerf door de verdienste van onzen Heer |ezus Christus". Dante sctireet de „Divina Comedia", Bramante bouwde de St. Pieterskerk, Rembrand schi'derde de Nachtwacht, duizenden andere kunstenaars schie- n. min of meer. dingen van groote schoonheid, van zinnenstrelende of geestvervoerende bewogenheid. Doch z»u er wel ooit iels ter wereld door kunstenaars-geest zijn voortgebracht, dat werkelijk door en voor het volk, voor de massa, voor de schurftige land- looper zoowel als voor de chique pa leisbewoners, begrepen en bewonderd is. tot troost strekte of tot inkeer aan spoorde? Welnu, zoo'n juweeltje is zonder twijfel dit gebed van Paus Klemens, dat ieder mensch dichter kan brengen bij de eenige levensbron, waar- t alles opborrelt, bij God. Paus Clemens stierf den 19e Maari 1721. en was zooals Pastor schrijft een der „waardigste" opvolgers van Petrus, maar niet een der ..gelukkigsten". De Europeesche landen stonden als ver scheurende dieren tegenover elkaar, de Tripple-alliantie, tegenover Frankrijk. En allen wenschten den Paus aan hun private of nationale belangen te ketenen, namen het hem hoogst kwalijk, als hij in zijn opperherderlijk ambt met de geloovigen uit alle landen, dus ook de belligerante stalen, in verbinding wen- schte te blijven. Richtte hij zich in een rondschrijven tot de Fransche bisschop pen dan legde men dit in Spaansche kringen uit als een heulen met den vijand. (De Spaansche successie-oorlog werd toen gevoerd). Berispte hij de al te nationale gevoelens der Franschen, dan zag men er ook daar weer een bedekte vijandigheid in. Tegenover een wereld, waarin nog alleen de politieke macht interesse be zat en als maatstaf dienst deed.heelt Klemens moedig zijn plicht gedaan en cnverzwakt gestreden voor het recht en de vrijheid der Kerk' (Pastor). Gewichtige dingen gebeurden er on der zijn pausschap. Op politiek gebied de imperialistische daden van Oosten rijk, van Frankrijk en van Spanje. Op godsdienstig gebied stak het jansenisme weer het hoofd op. Sommigen hebben het nog weieens over „echt" katholieke landen, doch als men geschiedenissen leesl ais het moeitevolle bestaan van veel Pausen, en vooral van Paus Kle mens XI. dan zal men een andere over tuiging krijgen. Het Katholicisme als practische levensbeschouwing moge vele miljoenen tot God hebben ge voerd, nog nooit werd het in een land ter wereld zoo beleefd dat de heele saamleving er mee doordrongen was. In de middeleeuwen, nog de schoonste lijd, waren de ruwe zeden een belem mering, in de nieuwere tijd eerste het absolutisme der vorsten, daarna de hervorming, vervolgens de wijsbegeerte en nu een massaal indifferentisme, dat de krachtontplooiing belemmert. Meer dan van de sultans had bijvoorbeeld Klemens de XI te verduren van Lode- wijk de 14e, van Jozef de eerste, van Filips de vijfde. Deze potentaten, deze, .allerchristelijksie koningen", gedroe gen zich erger dan volslagen heidenen, die allicht nog de burgerlijke beleefd heid zouden in acht hebben genomen. En toch moest de Paus de hulp dezer menschcn inroepen tegen de Turken, hij was daarvoor de herder der schapen, hij was voor God verantwoordelijk. F. DE KOCK. Continental Schrijfmachine Compleet met kotter en garantie 1125.- KANTOORBOEKHANDEL lindestraat 84 - Telef. 528 Binnenland Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. Crisisvarkensbesluit: H. Sch. Wou denberg vrijspraak, J. S. Hoogland f50 of 10 d. en verb., J. Sh. Amersfoort idem. J. Sch. Amersfoort f I of I m. en verb. Dronkenschap: H. M. Baarn (15of 5 d., W. v. d. H. zwervend idem, J. K. Groningen f8 of 4 d. In dronkenschap de orde verstoren J. J. in 't H. Soesterberg f 10 of 4 d. ArbeidswetP. H. Amersfoort 2 maai 4 of 2d. Leerplichtwet: S. M. Amersfoort f7.50 of 3 d. Kieswet: Veroordeeld tot 50 cent of 1 d.T. L. Amsterdam, S. v. A. M. idem, E. B. idem, F. B. idem, O. R. H. H. idem, N. G. idem, J. W. Z. id„ G. C. idem, J. K. idem, O. A. R. Apeldoorn, H. de W. Hilversum, N. W. Baarn, J. R. idem, R. L. idem, M. J. R. idem, C. J. M. S. W. idem. H. G. W. Venlo, N. O. W. idem, S. H. Utrecht, N. H. idem, A. L. P. idem, K. M. T. Hilversum f 1 ol I d„ B. v. E. idem. Rijden met motoi fiets onder invloed van alcoholH. K. Amersfoort 8 d. hecht, en voor niet stilhouden op poiiliebevel f20 of 5 d. Idem met rijwielJ. H. Hoogland f 10 of 4 d., D. H. Bolsward f 25 of 10 d. idem met auto: J. J. in 't H. Soe sterberg voorwaardelijk 8 d. hecht en 3 maand ontzegging rijbevoegdheid, met proeftijd van een jaar. Te snel rijden in Soest: J. F.A.G. Elspeet (20 of 5 d. Te Amersfoort rijwiel onbeheerd latenH. Th, H., A. R„ j. K„ C. v. N., G. A. L„ allen te Amersfoort en elk f2 of I d„ A. v. S. Nqkerk f2 of I dO. v. d. B-, Barneveld 50 ct. of I d., J. J J. M. v. D„ S. A. M., W. R., alle drie te Amersfoort, eik f2 of I d. Onvoldoende remmenE. W. M. Amersfoort f 10 of 4 d. Wielrijden zonder licht: H.B.Soest I of I dH. H. M. v. S. Baarn idem, E. M. M. Naarden idem, N. B. Amers foort idem. M. v. d. B. Leusden idem, J. G. V. Baarn f5 of 2 d. Nummer-letter niet verlicht: H. A. v. D. Veenendaal f2 of 1 d., j. P. Beverwijk idem. Geen nummer- of rijbewijs vertoo- nen: G. L. Baarn f3 of 1 d., H. C. V. Amersfoort 15 of 2 dJ. P. J. v. d. P. Amsterdam idem. Geen nummer- ol rijbewijs afgeven aan den bestuurder: J. K. Amsterdam 50 ct. of I d., V. Amsterdam f 25 of 10 d. Niet in bocht de rechterzijde hou den J. A. H. Amersfoort 13 of I d., M. H. v. Z. Amsterdam f 5 ol 2 d. Met auto de veiligheid van verkeer in gevaar brengenK. P. v. I. Soest f20 of 8 d. Vreemde arbeidskrachten in ons land Wjj hebben in ons land honderd duizenden werkioozen, waaronder jonge krachten, die sinds zij de school ver lieten nog geen hand aan werk kon den zetten, om de eenvoudige reden dat er geen werk te vinden is. Van alle kanten wordt gepoogd, om de materieele en geestelijke ellende, die vastzit aan het gedwongen niets doen, te verminderen door werkver schaffing. En ziet nu de statistieken van de in ons land werkzame vreemde arbeidskrachten. In 1930 woonden hier 100000 Duitschers en een 25000 Bel gen. Hun getal is sindsdien zeker eerder toe- dan afgenomen. In Duitschland wonen 20000 Neder- landsche arbeiders en in België slechts een onbeteekenenu getal. Op een millioen Duitschers in Duitschland komen ongeveer 300 Ne derlanders voor, terwijl in Nederland per millioen Nederlanders ongeveer 1300 Duitschers geregeld arbeiden. Nn zou men redeneerenin een lijd als dezen, waarin wij zelf tobben met enorme werkloosheid, mag geen vreemdeling voor gaan bij arbeid die door eigen volk kan worden verricht. Maarook hierin schrijven we weer de Chineezen van Europa, gelijk in onze handelspolitiek. Hoelang zal het nog blijvenwelkom buitenlandsch product, welkom vreem deling in ons land? MOURIS DE SNIJER Een tafereel uit 't Noord-Brabantschc dorpsleven, uit „dc tachtiger jaren." Den volgenden dag begaf hij zich inderdaad reeds vroegtijdig naar dc woning van Mouris dc Snijer; toen de beide boeren alleen waren, begon de oude Koppers volgenderwijzc hel ge sprek „ik heb 'n lutske (oogenblik)mitoe Ie spréken, Mouris, over 'en ding dèt ons beien even noa aangaat; ge zult 'l mc daarum nie kwoalijk nemen, dè'k zo fammiljoar bij oe inkom 'i geet over de toekomst van onze kijn ders, Mouris." „Onze kijnders, man," riep de bocr- wclliouder verstoord, „onze kijnders... mer ik begrip nie hoe ge er op komt, om dé zo raar bijeen te brengen?" „Dé za'k oe uitleggen. Mouris, al wit te gij 't evengoed as ik. Jou Hanncke mag menen Helmus goed lijen en Hel mus houdt veul van oe Hanneke. waar ui zou dé gin paar kunnen geven?' F»Een paar?" klonk het verbaasde antwoord, „ik ben wethouwer, man, ei hè 't mooiste pèrd van 't durp, en...' „Krek. ge bent wethouwer," viel hoer Koppers hem in de rede, „en houdt "en pêrd, uier ben de d.iarum beter as'en ander Laat ik'I oc is ronduil zeggen, Mouris, en geleut me op men woord 't verschil tusschen ons beien is zo groot nie, dé we 't geluk onzer kijnders teugen hoeven te werken. Ik wil er gin duukskes om wijnden en is as vrind tot oe spréken en as 'en oud man, die nie veur niks meer as zestig jaar op de wereld geleefd heit. Ge het eens mij nen jongen urn zo te spréken de deur uitgesmeten, mer ik ben nie greulsch en stel 't geluk van men kijnd veur alles. Toch is ie'enen broaven, oppas- senden jongen, die de handen uit den mouw wit te steken, en al mot ie er hard veur werken, wel deur dc wereld zal kommen en 'ene vrouw kan men- „Mer, man, ik zeg ommers niks van oe jongen en wil gcêre geleuven, dèt ie werken kan, mer ik ben tocli men eigen baas over men Hanneke zou 'k geleuven en vrij om er aan gin ar- beier te geven." „Daar zek niks tegen, Mouris, vrij ben der in, mer dan zek op men beurt dé ge heel verkeerd doet. Ik wil de dingen bij deren naam noemen; 't is alleen 't duvelke van de greutsigheid die 't 'cm doet; ge wilt dèt oe Han neke gelukkig is, mer ge zuukt het ge luk op 'en verkeerde ploats. We hoeven 'et nie te verblommen, wé 't heele durp wit, dèi oe zoaken allesbehalve kuste- lijk staan'k zeg dé nie om oe kwaad Ie moaken of om oe te affronteeren, Mouris, mer om oe as 't kost tot in keer te brengen. Oe gedoei gaat erg achteruit; oe grond wordt gelijk on derkropen, niks wordt op zen tijd noa- gezien, ge kunt het zo gin drie jaar meer houwen. Leg die greutsigheid af. stik zelf de handen uit den mouw, kek de boel noa en alles kan nog le recht kommen. Ik ben ok nie rijk, mer 't hee me, Goddank de laatste jaren nog al meegespuld, al woaicn 't gin beste boerenjaoren. Men zeuu kan werken as den beste laat ons elk ons best doengif oe Hanneke aan menen jon gen en alles kan nog goed gaan na derhand. Al heb ik er veur 't geluk van men kijnd belang bij, dé 'k zo praat, toch is 'et ok veur jou bestwil dé'k't zeg, Mouris, en nie minder veur oe Hanneke. Mak er gelukkig, Mouris, en oc eigen tevreeè." „En misschien zou de willen, dé'k in 'en klein huskc gong wonen en naar de pijpen van oe jongen zou dansen?" riep Mouris opgewonden uit. „Naar de pijpen van men Helmus dansen, nee, Mouris," hervatte Koppers bedaard„ge bent en biet vader, en in 'en klein huske gaan wonen, ok dé 's nie noodig: gij en men zeun kost 't gedoei hier wel noazien, mer sommige dingen kon de toch wel missenzo zou mit 'enen os 't werk ok wel gedaan kunnen worrenmen jongen is gewoon mit den os om te gaan en dan hadt de zo'n duur pèrd nie 'l onderhouwen en daar kunnen drie melkkoeien veur gekocht worren." „Wil 'k oe is wé zeggen, baas Kop pers?" vroeg Mouris de Snijer schijn baar bedaard. „Doe dé, Mouris," antwoordde de boer. „Nou, dan zek oe vlak in 'l gezicht, dé men pèrd me meer wérd is as tien van oe jongens. Begrep te dé, man?' „Dé wil zeggen, Mouris?" „Dè wil zeggen, dé gij of oeën Hel mus nooit meer bij me aan hoeft te kommen, as ge allebei nie de deur wilt uitgesmeten worren." „Mouris, Mouris, de greutsigheid zal er oe nog onder brengen, man." Mouris de Snijer maakte een drei gend gebaar, Koppers stond bedaard van zijn stoel op en verliet zuchtend, maar met langzame schreden, het huis van den onverbeterlijkcn trotschaard. i „Hanneke, span den vos inhoorde de oude Koppers nog zeggen, toen hij de voordeur uitging. ZESDE HOOFDSTUK. Eene Wedren. Hoofdschuddend en in treurige ge dachten verzonken ging boer Koppers naar zijne woning terug; onderweg haalde hij den pastoor van het dorp in, die dien morgen na de mis een zieke was gaan bezoeken. Daar beiden één weg te gaan hadden, vertraagde de boer zijne schreden, en daar de pastoor op een dorp de raadgever, de toevlucht, de vader zijner parochianen is, legde Koppers hem openhartig het ge heele geval bloot en vroeg hem om raad en voorlichting. De waardige gees telijke, die den trots en de onbuig zaamheid van Mouris de Snijer kende, schudde mismoedig het hoofd, en hij, die anders overal raad voor wist, kon in dit geval noch hoop, noch raad geven. De beide wandelaars konden onge veer vijftien minuten gegaan hebben, toen ze den persoon, over wien het gesprek liep, met paard en sjees zagen voorbijschieten, wolken stof doende opstuiven. Spoedig waren deze in de verte verdwenen, en toen de eerstge- noemden voor de paslorie waren aan gekomen, ging de oude boer alleen ver der, naar zijn huis, dat op een paar steenworpen afstands van de woning des pastoors gelegen was. Wat Mouris de Snijer op dezen dag naar de stad voerde? Toen hij zijne dochter bevel gaf den vos in te spannen, was dit eene een voudige ingeving geweest: zijn eenig doel in den beginne was, den ouden Koppers op zijne beurt te tergen en te trolseeren, en toen hij in zijne sjees zat, en hij zag hoe zijn geliefkoosd paard, dat fraaie, moedige dier, hem met snelheid vooruitdroeg, werd hij nog trotscher en opgeblazener, en droomde hij weer van stadsche heeren een mooi huis in de stad en hoe zijn Hanneke daar juffrouw zijn zou ais... ja, als mijnheer Jacques haar nog wilde trouwen. Maar waarom zou hij niet? Was zijn dochter niet een flink „vrommes", die netjes voor den dag kon komen en mooie gouden oorhangers droeg, ?n had hij niet zijne akkers en velden en bosschen en bovenal zijn paard, dat door alle boeren en zelfs door menigen stadschen heer met welbehagen werd nagekeken (Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1