F. fl. TULP Fa.H. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; bulten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave i de Katholieke Stichting De Bembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 29 Sept. 1933 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nlj-erheld bij geregeld advertccren Advertentifin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 52 Bemin hel leven om wèl Ie leven. Epistel en Evangelie. 17e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den II. Apostel I Paulus aan de Ephesitirs; IV. 1 6. Broeders! Ik bid u, Ik, de gevangene in den Heer, dal gij wandelt waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoe digheid, met geduld, elkander in liefde verdragend, vol Ijver om de eenheid des Geestes door den band des vredes te bewaren. Eén lichaam en één Geest, gelijk gij geroepen zijt tot ééne hoop uwer roeping; één lieer, één geloof, één doopsel, één God en Vader van allen, die boven allen en door alles en in ons allen is; die gezegend is in de eeuwen der ecuwen! Anten. EVANGELIE volgens den H. Matthcus; XXII, 35-46. In dien tijd naderden de Pharizcëii tot Jezus, ei; een van hen, een leeraar der Wet, vroeg Hem om Hem op de proef te stellen: Meester! wat is het groot gebod in de WclV Jezus sprak tot Item Gij zult den Heer uwen God liefhebben uit geheel uw hart en met t geheel uwe ziel en met geitel 1 stand. Dil is het grootste en eerste ge bod. En hel tweede is daar aan gelijk gij zult uwen naaste beminnen gelijk u zeiven. Aan deze twee geboden, hangt de geheele Wet en de Profeten. Toen nu de Pharizcén vergaderd waren, ondervroeg Jezus licit, zeggende Wat dunkt u van den ChristusWien: Zoon is Hij? Zij zeiden Hem: Vai David. Hij sprak tot hen: Hoe noem David dan in den Geest llent Heer. als hij zegt: de lieer heelt gezegd tot mijnen fleer, zit aan mijne rechter hand, totdat Ik uwe vijanden stelle tot voetbank uwer voeten! Zoo dus David - Hem Heer noemt, hoe is Hij zijn Zoon? En niemand kon Hem een woord ant woorden or k durfde van dien dag af niemand Hem meer ondervragen. Evan gel Ie verklaring. 17c Zondag na Pinksteren. „Meester welke is het grootste ge bod in de wet zoo vroegen de Pharizeën aan den Zaligmaker en het antwoord luidde: „Gij zult den Heer uwen God beminnen met geheel uw hart en met geheel uw zie! en geheel uw verstand'' dil is, gelijk de H. Au- gustlnus uitlegtalle gedachten van uw versland, alle bewegingen van uw hart, alle werken van uw leven zult gij zoo tol Gud stieren dat er niet een deeltje van uw leven besteed wordt dan uit liefde tot God. Iloevele chris tenen zijn er echter niet die in deze noodzakelijke plicht te kort schieten Hoevelen in wier harten niets anders dan begeerlijkheid tot de wereld en hare ijdelheden, tot hare eer en rijk dommen, tot de wellusten en genie tingen des vleesches gevonden wordt en die dus óf van de Itoovaardij óf van de gierigheid óf van den wellust hun afgod maken en dien meer be minnen dan God. Wanneer gij der- r„v halve de ijdelheden der wereld bemint, uw hart op geld en goed gevestigd hebt, en wellust des vleesches zoekt, den bemint gij God niet uit geheel uw hart. En zoo vervolgt de Zaligmaker: „Hel tweede daaraan gelijk: Qijzultuwnaaste beminnen gelijk u zeiven." Die liefde tot den naaste moet blijken uit onze werken. We moeten ons derhalve toe leggen op lichamelijke en geestelijke werken van barmhartigheid welke zijn de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de naakten kleeden, de vreem delingen herbergen, de zieken bezoeken, de gevangenen verlossen, de dooden begraven; alsook de zondaars vermanen, de onwetenden leeren, in moeilijkheden goeden raad geven, de bedroefden vcr- troosten, het onrecht geduldig lijden, de beleedigingcTt vergeven, voor levenden en dooden bidden. Laten we ons zeiven eens onderzoeken of wij aldus onze naaste beminnen. Gij die haat, vijand schap, nijd of afgunst voedt tegen uwen naaste, gij die Item veracht en zijn ge breken openbaart, gij die Item kwaad gunt of toewenscht, gij die u verblijdt over zijn ongeluk, zondigt gij daardoor niet tegen dit gebod? Om het laatste deel van hel Evangelie te verstaan, dient me te bemerken dat de Pharizeën den Messias beschouwden als een mensch, voortkomende uit het geslacht van David, Jezus nu doet j, daarentegen een beroep op den 10'Jcn fJfcPsalm om hen te overtuigen dat Hij Vteer is dan een gewoon nicnsch. In dien Psalm immers spreekt David over dflji Messias als zijn lieer. David nu I wa's koning van Israël, had dus gccncn Telefoon blokken (Speciaal apparaat om naast het toestel te bevestlqen.) Nietmachines Cyclostyles KANTOORBOEKHAHDFL Langoslr. 6E t.o. Krommestr. TEL. 328 Heer boven zich dan Ood alleen. Wordt dan de Messias genoemd de Heer van David dan volgt dat Hij ook waarlijk God is. Als zoodanig had David Hem reeds eeuwen Ie noren erkend en voor- Speld. Wij, Christenen, moeten Jezus als izcn lieer en God erkennen en llcrn beminnen met geheel ons hart, met geheel onze ziel en geheel ons versland. UlturtflMcRe Kalender. Week van 1-7 October Zondag I. 17e Zondag na Pinksteren, Mis Justus es Dominc, 2e geb, v. d. H. Remigius, .'te geb, A cunctls. lieden mag ook de MfSv. li. Rozen- krnnsfeest gelezen worden: üaudca- mus. 2e geb. v. d Zondag. Laatste Evangelie v. d. Zondag. Maandag 2. II.If. Engelbewaarders. MisBenedictie. Credo, Dinsdag 3 II Thercsia v li. Kindje Jezus. Maagd. Mis: VcnldeLibatio. Woensdag 4. II. I ranciscus v. Assisië. Mis; Milii anient. Donderdag IIII. I'lacidus en Ge zellen Martelaars. Mis:Salusautcm. 2c gelt. A eunctis, 3e gel», n. keuze Vrijdag ti. II. Bruno Belijder. Mis Üs justi. Zaterdag 7. l eest v. d II. Rozenkrans. Misüaudeanius. 2e geb. v. d. H. Marcus, 3e geb. v. d. II II. Sergius en Gerei (Deze twee gebeden alleen in stille II. Mis). Rozenkrnnsltiest op den len Zondag in Oei. Onder de verschillende vormen, c de liefde der geloovigen uitgedacht Maria, de nooit Volprczene, te verce ■or hare machtige voorspraak Gods milde zegeningen al te smeeken, be kleedt de Rozenkrans ongetwijfeld een eereplaats. De keur van mondgebeden, waaruit hij is samengesteld, en die de schoonste zijn uit den rijken schat der kerkgebeden, en de daarmede genaard gaande godvruchtige overweging van de voornaamste geheimen uit Jezus' en Maria's leven, welke onder het aftellen der koralen, als boeiende lafeicelcn. de aandacht van den geest levendig hou den en het hart met steeds nieuwe aan doeningen voeden, stempelen hel ro zenkransgebed tot eene waardige hulde van de Allerzaligste Maagd, en tot een krachtig smeekpleidooi tegelijk, dat den hemel tot verliooring dwingt. God zelf had zich de eer voorbe houden, Maria, liet pronkjuweel der schepping, met woorden te begroeten die aan Itare verheven waardigheid passen. Ook Hij alleen die Haar zoo schoon geschapen had en boven alle maat begiftigd, kon de ju'ste uitdruk king vinden, om in mcnsehelljkc taal hare grootheden aan te duiden. „Wees gegroet. Gij vol van genaden", klonk liet van üabriüls lippen, des Allerhoog- stenafgezant„de fleer is met U, ge zegend zijt (jij onder de vrouwen". Het is inet dezen zelfden groet dat wij Maria toejuichenhij toch bevat den schoonsten lof welke aan Haar kan worden gegeven. En als kinderen die maar één woord kennen, het woord der blijde liefde, herhalen wij telkens en telkens weer den groet, om liet hoofd onzer Moeder te omvlechten met een cerekrans. En wij worden maar niet moede. Want, terwijl de aaneengereide Wees Gegroeten in zoete hulde rytli- miscli van de lippen vloeien, overweegt het minnend hart, te samen met Jezus' leven, het leven van Maria. Aan Jezus' zijde daar is haar plaats. Geen andere paste Haar heler, geen andere heeft Zij ooit gewild. Vanaf de Mensehwording tot aan het Kruis, in de stille jaren der jeugd en op den bloedigen lijdensweg, bij de verheerlijking en in de vreugde van den eindlriomf, overal vinden wij Maria bij |ezus. werkende, lijdende, biddende met Jezus, op de innigste wijze door hart en ziel met Jezus ver- ccnigd. En dat onze hulde Maria dgevallig is, heeft Zijzelve herhaaldelijk getoond. Tc Louides verschijnt de Onbevlekte met den Rozenkrans in de saamgevou- wen handen. En als Bernadctte onwil lekeurig ook naar haar rozenhoedje grijpt, maar niet beginnen kan van den schrik, Is het Maria die hel kruisteeken maakt; eerst wanneer het gebed ge ëindigd is, verdwijnt de verschijning. De volgende dagen is het telkens onder het bidden van het rozenhoedje dat de Onbcvlektezich aan Bernadetle vertoont. Iedereen herinnert zich hel schitterend wapenfeit van den zeeslag bij Lcpanh waar de veel geringere vloot der chris tenen de overmacht der Turken be schaamde met eene volslagen neder laag. Zij hadden gestreden als helden, de dappere ridders van liet Kruis. Wat hun echter de overwinning bezorgde, was minder nog hun Here oorlogsmoed, dan de lusschcnkomst van de Heilige Rozenkranskoningin, wiermachligehulp de biddende scharen over de christen- wapenen hadden algesmeekt. En wie zal ons de bladen openslaan van de stille geschiedenis der zielen, waar op zoo menige bladzijde de tri omfen van den Rozenkrans staan ver meld, iloevele afgematten en moedc- loozen hebben in dit gebed de kracht gevonden, om weder voort te gaan op den weg der deugdDe Rozenkrans was voor hen „een tak uil liet para dijs, eene plant uit de hemelsche lust- waranda, wier verkwikkende en liele- lijkc geur nieuw leven bracht en frlsch- hcid". Iloevele zondaars zijn niet ge red geworden, omdat een vader ot moeder, een broeder of zuster, een vriend, een biechtvader, voor hunne bckccring een rozenhoedje bad! Eén enkel feit slechts onder vele. De II. Vincentius Fcrrerius zeide eens tot een verstokten zondaar die op sterven lag: „Waarom toch wilt gij u verdoemen, alsjezus Christus u wil redden De ongelukkige antwoordde dat hij ten spijt van Jezus Christus wilde verloren gaan. „Welnu", hernam de heilige, „dan zult gij ten spijt van u zeiven zalig worden". Daarop begon hij met de aanwezigen het rozenhoedje te bid den; en zie. de zieke verzocht om te biechten, beleed zijne zonden onder het storten van vele tranen, en stierf in heilige gesteltenissen. En aan gene zijde van het graf, zouden niet vele lijde ressen hare bevrijding uit het Vagevuur te danken hebben aan den rozenkrans, die als de staf van Mozes de wateren de Roode Zee. zoo de vlammen scheidde, cn voor haar den vrijen door tocht baande naar het ware Land van Belofte De samenstelling zelf van den Rozen krans verklaart ons liet geheim van zijne voortreffelijke macht op Maria. Zij hoort ens bidden liet groole gebed van den christen, waarin wij den zoeten naam van „Vader" geven aan God, dien Zij zelve zoo kinderlijk beminde waarin wij vragen wat Zijzelve immer met de innigste vurigheid wenschte, de heiliging van Zijnen Naam. de ves tiging van zijn Rijk, de volbrenging van zijnen H. Wilwaarin wij voor ons zeiven om datgene verzoeken, wat Haar als onze goede hemelsche Moeder het meeste ter harte gaat, ons dageiijksch brood, de vergeving onzer schulden, de verlossing van den kwade. En te gelijk met onze stem, is het Haar alsof Zij de stem van Jezus hoort; want dit is Zijn gebed, het eenige dat Hij ons leerde. De woorden van het Wees Gegroet herinneren Haar aan hare verheven waardigheid, die Zij ook-voor ons ont vangen heeftaan het Verlossingswerk, dat in Haar begonnen werd. En wan neer wij bij de overweging der geliei- Haar maar niet scheiden kunnen Jezus haren Zoon, omdat wij in Haar zijne trouwe medewerkster en de Medeverlosseres van de wereld be groeten, hoe zou Zij, de Barmhartige Moeder, ons vertrouwen kunnen be schamen? Nemen wij dan onzen rozenkrans. Treden wij dikwijls binnen in dien „Rozengaard", gelijk de II. Kerk in hare liturgische taal hem noemt, oin er te plukken de schoonste rozen voor Maria onze Moeder, rozen vol liefelij ken geur, rozen wit en rood. Op aarde zij de Rozenkrans ons wapen, wanneer de vijand onze ziel belaagtde sleutel, waarmede Maria, voor ons de schatten ontsluit besloten in Jezus' H. Hart, waarover Zij is aangesteld. In den he mel zal hij eens dan zijn liet sieraad om ons hoofd, om jubelend mee te vieren de triomfen van Maria, de Ko- nlnginue van den Allerheiligste!) Ro zenkrans, Dr. W. M„ M.S.C. Wat leeren ons de eijters van de laatstge houden Volkstelling? II. De Maasbode, na eerst inet vol doening de vooruitgang van de Kath. te liebhen geconstateerd op deze wijze: .Uil deze cijfers volgt zonneklaar, Als de winter komt! d*n komen uok weer de vergaderingen er let»ije» en daaivour zijn agenda'», program, ma'» ol circulaire» noodig. VITESSE vervaardigt ze vlug en billijkI Vraagt ipcclalc conditie» voor Uw regelmatige vergaderingen I KON. W1LHÜLMINASTR. 10 'lorullgaat, terwijl alle andere kerk genootschappen min til meer duide lijke tcckcnen van verval vcrtooncn.' besluit de artikelenreeks over dit onder werp als volgt: „wanneer een ernstig onderzoek werd ingesteld naar het percentage geloofsgcnootcn, die hun Paaschplicht jaar in jaar uit verzuimen, dc uitkomsten heel anders zouden zijn! Er. hetzelfde geldt voor dc groote ste den in Nederland stellig In niet min dere mate, Ook Itlcr is hel aantal „leden det slapende kerkzooals Pierre l'Er- mile hen spottend noemde, ontstellend groot. Dat de band, die deze naam-katho- lieken met de kerk verbindt, heel zwak is, behoeft geen nader betoog. Wel be keuren dc meestert zich „in extremis", voor zoover zij niet door den dood worden verrast, maar hoe troostrijk dil zalig afsterven moge wezen, dc strij dende Kerk heelt behoctle aan mannen en vrouwen, die tijdens hun leven met woord en daad de ware leer van Chris tus belijden. En slechts dezulken ver dienen den naam van Katholiek. Daarom ligt in de uitkomsten der olkstelling, al moge zij aanleiding geven tot rechtnrtigc voldoening, vol strekt geen reden tot verhoovaardiging, maar veeleer een prikkel om de velen, die door htm opgave blijk hebben ge geven, dat zij ondanks hun verregaande onverschilligheid tocli nog tot dc Kath. Kerk wcnschcn gerekend te worden, stelselmatig op te sporen en hen zoo mogelijk terug te brengen tot dc ge regelde practijk van het godsdienstig leven. Als de publicatie van de resultaten der volkstelling lot gevolg mocht heb ben, dat deze duizenden algedwaalden werden nagegaan en met zacliten drang bewogen oin weder een werkzaam aan deel te nemen in liet genadeleven van Gods Kerk, dan eersl zouden wij met volle tevredenheid kunnen wijzen op den groei en bloei van Katlt. Neder land." Onde. welke calegoriën van inen- sclten worden de mwm-kalholieken, die nog maar alleen op liet bevolkings register als zoodanig staan ingeschre ven, het meest aangetroffen? Vooreerst onder de gemengd gehuwden. Op elke opgaaf, die men van het bevolkings register voor een bepaald doel ont vangt (b.v. voor het werven van abonnë's op een R. K. blad), komen steeds meer dere adressen voor van echtparen, van wie de eette partij als R, K„ de andere b.v. ais N.Hi (Ned. Hervormd) staa! ingeschreven. Bezoekt men zulke ge zinnen, dan is een weigering om zich te abonneeren, bijna altijd liet ant woord. [Spreekt men toevallig dc niet Roomsclie partij, dan krijgt men vrij wel altijd te hooren„O, ja, mijn man (of mijn vrouw) is wel van huis uil Katholiek, maar hij (of zij) doet er niet meer aait." Dat zulke naain-Katholieken op de R. K. Staatspartij zullen stemmen, is natuurlijk niet ie verwachten. De tweede categorie vormen de Kath. gehuwden en ongelinwdeii (heel dik wijls zoons en ook wel dochters van tamelijk goed Kath. ouders), die door onkunde, onverschilligheid, wangedrag of aansluiting bij een socialistische ol communistische partij enz. met de Kerk gebroken hebben. Wie gelooft, dal 1 van do 10 van dezulken nog rechts zal stemmen? Nu leeren de cijfers, in ons eerste artikel besproken, dat het verloop bij du andere godsdiensten nog grooler is. Des te erger evenwel. Wanneer het zoo doorgaal, zal de poli tieke dam tegen links (rechts heeft nog slechts de kleine, cn dan nog verre van homogccne, meerderheid van 52 tegen 48 in dc 2e Kamer) ,-pocdig bezwijken en dreigen dan dc moei zaam in jarcnlangen strijd verkregen rechten (gelijkstelling van onderwijs, vrijheid van godsdienst enz.) wederom verloren te gaan. Hoe nu te trachten dc nnam-Katho- liekon „met zachton drang" te bewegen „weder een werkzaam aandeel te nemen in liet genadeleven van Gods kerk"? O.i. moet men beginnen met de adres- van deze mensehen tclverzamclen, van de kaarten of huisbezoek- boekjes In de pastorll'n aanwezig cn cn hen daarna bezoeken, cn wel door lecken in samenwerking mei dc geeste lijkheid, en dan niet éénmaal of eens per jaar. maar vcelvuldiger. Hel ge beurt betrekkelijk maar wen.ig, vooral bij de lagere slandtn, dat men abso luut weigert bezoek toe te staan. Uit dc St. Vinccntlusvereeniglng, die reeds op huisbezoek door 2 leden is inge steld, zou zich in die parochies, waar nog geen Icekenapostelen georgani seerd zijn, een onderaideeling kunnen vormen, waarvan de lecken zich op dil werk spcclallsceren. Aanvulling met een paar ijverige Katholieken uit den werkmansstand is daarbij o.i. wensche- lljk. Het werk, dat zulke mensclten te doen krijgen, is zeker niet gemakkelijk, maar wat op den duur bereikt zou kunnen worden, is die moeite stellig waard. V' Van Politiek Terrein. De Troonrede heelt het wcrkpro-l gram van hel .Ttinistcric-Colijii ont vouwd. De regeering had niet gewacht met van eenige belangrijke voornemens Kamers en volk al vroeger in te lich ten, b.v. omtrent het verlaten van den lang volgehouden vrijhandel, de aankondiging van de wijziging der uit- kceringen van het rijk aan de gemeen ten cn zooveel meer. I let groote werk der regeering zal ook dit jaar liggen op economisch en op financieel terrein. Mc; dc goede zorg voor de financiën, de aanpassing van liet bedrijfsleven aan veranderde omstandigheden en het geve it van werkverschaffing op groote schaal, behartigt de regeering groote volksbelangen. Het Ncdcrlandsclte volk zal het werk van Regeering er, Kamers met groote belangstelling eu oplettendheid volgen, des te meer nu onze volksvertcgcn- wiiordigiug niet ontkomen is aan cri- tlek. en menigmaal gerechtvaardigde critlek omtrent haar optreden in het verleden, toen er veel werd gepraat. Die belangstelling geldt, wal dc Ka mer doet en boe zij het doet. Het gaat thans minder over praten dan over doet. Gedachtenwissellng moet er na tuurlijk zijn, het recht van rechtvaar dige en opbouwende critiek blijve on geschonden. Beginselen moeten tegen over elkander gesteld worden, Dat zijn ei&chen van een gezonde democratie, welke wij moeten handhaven. Maar geen redevoeringen voor de tribune meer. Reeds hebben de Kamers zich een noodige zelfbeperking opge legd, zooals ook dc laatste weken ge bleken is bij de behandeling van be langrijke wetsontwerpen, als de om zetbelasting en het Uniformverbod. Het belangrijke werk moge geschieden in de afdeelingcn van de Kamers, en 'n Commissies. Daar kan vruchtbaar .verk worden gedaan voor den degelij- ken Inhoud van de wetgeving. Voor volksvertegenwoordigers is daar wel niet zooveel uiterlijke eer te behalen, maar daar kunnen zij het beste aan hun roeping beantwoorden. Veel valt er te doen in dezen tijd van verwarring cn verwording. Een reuzeniast ligt op regecrlng en volks vertegenwoordiging. liet volk moge zich overtuigd houden, dat wat wordt beproefd en gedaan, strekt tot zijn waarachtig belang. Het groote proces. Wanneer wc spreken over „het pro ces", dan weet op 't oogenblik vrijwel de lieelc wereld, dat liet gaat over hel sensationeel proces inzake den brand in liet Duitsche rijksdaggebouw. Het ligt niet in onze bedoeling, om hier zelfs maar een vluchtig overzicht van liet proces te geven. We willen alleen op cén zaak de aandacht vestigen. Dc hoofdliguur irt liet proces v. d. Ltibbe, is een psychologisch raadsel. Hij is een gevaarlijk fantast, onbere kenbaar gevoelsmonach, die met even groote als dwaze cn gevaarlijke plan nen rondloopt. Dal deze man zou ge bruikt zijn door de Nationaal Soc. Partij voor een voor deze Partij zoo gevaarlijk plan is een absurditeit. De correspondenten van bladen, die in Leipzig vertegenwoordigd zijn, nemen deze beschuldiging, die niet alleen in Parijs, maar ook in Londen opnieuw is geuit, reeds als volslagen onaan nemelijk terug. Men katt er bovendien ook wel van op aan, dal wanneer de Pruisische minister-president cn chef der politie Goering zulk een Infaam individu zou zijn. dat hij v. d. Lubbe had aange zocht om den brand te stichten, ten etude daarmee de communisten te comproniittccrcn, hij had ook wel zijn maatregelen genomen, om v. d. Lubbe daarna onmiddellijk uit don weg Ie ruimen cn dezen man niet te brengen voor een gerechtshof van hoogstaande Continental Schrijfmachine Compleet mei Rotter en dnrantle 125.- KANTOORBOEKHANDEL Langastraat 84 Telef. 528 reenters, die recht moeten spreken indcr scherp toezicht van heel dc be- scnaalde wereld. BERICHTEN UIT AMERSFOORT Recollectie- De Recollectie vooroud-relraitanten en leden van retraltevereenigingen zal plaats hebben Maandag a.s. te half-8 in de kerk van de H. Franclscus Xa- verius aan 't Zand. De R. K. Werkliedenver. „S«. Jozel" houdt eene Ledenvergadering op Don derdag 5 Oct. in het bondsgebouw. De agenda vermeldt onder metr: Installatie. Behandeling Beschrij vingsbrief Centrale Raadsvergadering. Benoeming Commissieleden Kinder kerstfeest. Voorstel aangaan kas- geldleening. Het Johan van Oldcnbarnevcldt- Gymnaslum aan dc Groen van Prlns- tercrlaan hoek Barchman Wuytlcrslaan kan door belangstellenden bezichtigd worden op Vrijdag 29 September v:.. v.m. 11 uur tot n.m. 5 uur en op Zaterdag 30 September des n.m. van 2 tot 5 uur, tegen betaling van 10 cl. ten bate van het Plaatselijk Crisis comité. Burgerlijke Stand. 26 Sept. Geboren: Oerardus Ilcnrl- cus, z. van J. G. v. d. Brug en A.M. Boersen. Bercndina Qczlna, d. van H. W. Groenevell en J. H. v. Eljkelcn- burg. Martha Wllhclmina Alljda, d. an H. A. de Bruin en M. v. Valken- ;ocd. GehuwdL. A. H. Wijnhof en L A. Kleeven. A, v. d. Zee en A. Steenbeek. Overleden: Cornells Sterk, 37 j„ eclitg. van A. M. Sieger, Teunlsje van der Linden, 63 j., ongeh. 27 Sept. Gehuwd L. Lablans en E. M. Plakman. J. Vos en A. Bouw. Overleden: GeertruidalohannaKooij- ...an, 17 J., ongeh. Grietje Knevel, 70 j., echtg. van J. F. Kreps. 28 Sept. Ondertrouwd: J. Lambrechls en J. v. Kolfschoten. C. H. v. d. Hout en A. E. v. Merkeslljn. E. Nieuwenhuis en W. Vastcnburg. H. Overeem en J. d. Uijl. Th. Brink en A. C. C' Voogd. - L W. R. Plc- ters en C. M. Berghuizen. O. R. Bast en D. C. M. Tonnis. B. Mouw cn O. Hazuleger. R. v. d. Hoeken E. Berculo. H. H. A. Jürg en S. M. Haarsma. Oeliuwd J. Aartsen en J. H. A. Brouwer. M. Aldenkamp en M. H. Batavier. Overleden Gosina van der Veer, 7 w. Orieljc Zijlslra, 51 j., echtg. van Bezaan. Hulp In Nood. Zondag 1 Oclober wordt In het ge bouw der R. K. Werklicdenvereeniging St. Jozef aan de Lieve Vrouwestraat gehouden een tentoonstelling der prij zen bestemd voor de verloting ten bate van de onderafd. Hulp in Nood der R. K. Werkliedenvereniging. De expositie is geopend van 12 tot 2 en van 5 tot 8 uur. Een bezoek aan dc tentoonstelling wordt warm aanbevolen. De verloting vindt plaats op Zondag 8 October a.s. De Crisis. In dc weck eindigende op 23 Sep tember werd van gemeentewege aan crislsstcun cn wcrkvcrscliafliitgsloon uit betaald dc som van 13835,26. Hier van was slechts 1828.54 loonhet overige steungeld. In dezelfde weck van liet vorige jaar (werd aan steungeld f2248.14 en aan wcrkverschaflingsloon f 2299.30 uitgekeerd. In 1929 was slechts (81.34 aan steun noodig In dczelldc weck. Uit deze gegevens moge blijken dat de crisis nog onverzwakt liecrscht eu dat het aanbeveling verdient meer dan nugeschicdtwerkvcrschaffings-objccten ter hand te nemen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1