FOTO-ALBUMS F. fl. TULP Fa.h. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28. Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 27 Oct. 1933 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tariev- voor handel en nijverheid bij geregeld adverteei AdvertentlSn moeten Dinsdag en Vrijdag vó-'.- 8 ut" in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 3U Zeven en Veertigste Jaargang - No. 60 Vrij zijn is een wensch van velen, een kunst voor allen, maar zeker een ramp voor sommigen. Epistel en Evangelie. 21e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Ephesiërs; VI, 10—17. Broeders! wordt krachtvol in den Heer en in de sterkte zijner macht. Bekleedt u met de wapenrusting Gods, opdat gij bestand moogt zijn tegen de lagen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vleesch en bloed, maar tegen de vorsten en de machten, tegen 'te wereldbehecrschers dezer duisternis, tegen liet boozc geestendom in de lucht. Doet daarom aan de wapenrusting Gods, om ten kwaden dage weerstand te kunnen bieden, en, in alles volmaakt zijnde, te kunnen blijven staan. Houdt derhalve stand, uwe lendenen omgord met waarheid, het harnas der gerechtigheid aangedaan, en uwe voeten geschoeid hebbende met bereidwilligheid voor het Evangelie des vredesneemt in alles op het schild des geloofs, opdat gij daarmede al de vurige pijlen des boozen vijands kunt uildoovenneemt ook op den helm der zaligheid en het zwaard des Geestes, dat Gods woord is. EVANGELIE volgens den H. Matlheus; XV III. 23-35. In dien lijd sprak |ezus tot Zijne leerlingen deze gelijkenis: liet Kijk der hemelen is gelijk aan een koning, die afrekening wilde houden met zijne dienaren. En toen hij begonnen was met afrekenen, werd er een voor hem gebracht, die hem tienduizend talenten schuldig was. Daar deze echter niets had om te betalen, gebood zijn heer hem, zijne vrouw en kinderen en al wat hij bezat te verknopen, en te be talen Doch die dienaar viel neder en bad: Heb geduld met mij. en ik zal u alles betalen. De lieer nu ontfermde zich over dien dienaar, liet hem gaan cn schold hem de schuld kwijt. Maar toen die dienaar heenging, vond hij een zijner medediennars. die hein hon derd ticnlingcn schuldig was; en dezen aangiijpcnd. neep hij hem de keel toe. zeggende: Betaal wat gij schuldig zijl.' Zijn medr \necht nu viel voor hem neder en smeekte hem, zeggende Heb geduld met mij. en ik zal u alles betalen. Doch hij wilde niet; maar heengaande wierp hij hem in de ge vangenis, totdat hij de schuld zou be talen. De mcdeknechtcn nu, ziende wat er plaats had, werden zeer bedrocld; en zij kwamen en deelden hunnen heer alles mede wat er gebeurd was. Toen riep zij.i heer hem en zeide tot hem: Booze knecht, de gelieele schuld heb ik u kwijtgescholden, omdat gij mij gesmeekt hebtmoest dan ook gij u niet ontfermen over uwen mededienaar, gelijk ik mij ontfermd heb over u! En in toorn ontstoken, leverde zijn heer hem over aan de beulen, totdat hij de geheele schuld zou betalen. Eveneens zal ook mijn hemelsche Vader u doen, indien gij niet, ieder zijnen broeder, van harte vergeeft. de onbarmhartigheid van dien knecht die nadat hij zoo groote barmhartigheid bij den Koning gevonden ha op zijn beurt niet liet geringste medelijden met zfin medeknecht wilde toonen Immers honderd tienlingen, een waarde van omtrent dertig gulden, wal is dit in vergelijking inct de ontzaglijke som - - Vcjt. miiiiocnen V je treffend wordt ons hier onze onbarmhartigheid onder het oog ge bracht, wanneer wij onzen naasten niet willen vergevenWant alle belcedi- gingen die onze naaste ons toevoegt, :>e groote zaak het ook zij, zijn gering in vergelijking met Itet groote onrecht dat wij God door onze zonden hebben aangedaan. Wij zijn derhalve onbarmhartige knechten wanneer tan onzen naaste het ongelijk, dat hij ons heeft aangedaan, niet vergeven nadat wij ze!f van God door de kwijt schelding onzer zonden, zoo groote barmhartigheid ontvangen hebben Ontvangen hebben wellicht niet ontvangen hebben, immers de Zalig maker zegt het ons; .indien gij den uischen niet vergeeft, zoo zal ook Vader u uwe zonden niet vergeven". Neen, maar Hij zal u zonder barm hartigheid behandelen, Hij zal u al de gestrengheid Zijner rechtvaardigheid doen gevoelen, gelijk de onmeedoo- gende knecht ondervonden heeft: .Zoo zal mijn hcinJsche Vader ook met u doen, als g-j. een ieder zijn broeder, van harte vergeeft". EvantielieverKlarlng. 21e Zondag na Pinksteren. De bedoeling welke de Zaligmaker in de gel-jkenis van het Evangelie van dezen Zondag had, was om Zijn leer lingen en ook ons te leeren dat wij altijd moeten bereid zijn om onzen naaste alle ongelijk of beleediging, die hij ons heelt aangedaan, te vergeven daar ook wij anders geen vergiffenis onzer zonden bij God te hopen hebben. Door den Koning, waarvan de ge lijkenis spreekt, wordt de almachtige God verstaan de dienaars met wie Hij afrekening hield, beleekenen de tnen- schen. Welnu hoe lankmoedig en barm hartig handelde de Koning met den dienaar, die hem om uitstel vroeg, door hem niet alleen het gevraagde uitstel te verleenen, maar Item uit goedheid geheel de schuld kwijt te schelden. Welk een groot betrouwen mogen wij alzoo stellen op den Vader van barm hartigheid om vergiffenis onzer zonden te verkrijgen. Tienduizend talenten wer den den dienaar kwijt gescholden, een som die door velen berekend wordt op achttien millioen gulden. Voorzeker een ontzaglijke waarde. Mout ons de edel moedige kwijtschelding van zulk een enorme schuld niet bemoedigen wan neer de zonden-schuldenlast onze ziel bezwaart Welk een zondig leven we ook mochten geleden hebben, voor een ieder geldt 'sHeercn woord„God wil den dood des zondaars niet, maar dat hij zich bekecre en leve". Wie staal echter niet verbaasd Ziet de speciale Etalage KANTOORBOEKHANDEL Ungestr. 65 t.o, Krommutr. TEL 326 Liturgische Kalender. Week van 29 Oct.-4 Nov. Zondag 29. 21ste Zondag na Pinkste ren I-eest van Chris'us Koningschap. Mis Digr.us es, 2e geb, v d. Zondag. 3e geb. v. Kerkwijding, Laatste Ev. v. d. Zondag. Maandag 30. Mis v. d. vorigen Zon dag: In volunlate tua, 2c geb. A. cunctis, 3e geb. naar keuze Dinsdag 31. Vigilie v. Allerheiligen. Vastendag. Misludicant, 2e geb. v. d. H. Geest, 3e geb. v. Kerk of Paus. Woensdag I. Feest van Allerheiligen. Mis: üaudeamus. Credo gedurende het Octaaf. Donderdag 2, Gedachtenis van alle Oeloovige Zielen. 3 H.H. Missen. Prefatie v. d. Overledenen. Vrijdag 3. Mis van Allerheiligen Gau- deamus, 2e geb. v. d. H. Geest, 3e geb. v. Kerk of Paus. Zaterdag 4. H. Carolus Borromeus, Bisschop. Mis: Statuit, 2e geb. v. h. Octaaf, 3e geb. v. d. H.H, Vitalis en Agricola. Kotli. Staatspartij. Wat is de Katholieke Staatspartij V De bestanddeelen zijn de katholieke beginselen en wij, de dragers van die beginselen, vereenigd in een politieke partij. Die partij is de vorm van onze or ganisatie, aan verandering onderhevig, die voortdurend een verdere evolutie blijft doormaken en zoo moet worden dat hij op zijn best is om ons te hel pen bij het propagceren der katholieke beginselen en de verwezenlijking de belangen van het geheele volk. Wat in onzen organisatievorm onzen arbeid blijkt te hinderen, snijden wij af, wat ons noodig lijkt in het belang onzer beginselen, nemen wij op. Het is niet het partijapparaat, dat de Katli. Staatspartij, maakt tot levend vleesch en bloed, maar dat zijn wij, de katho lieken zelve met onze beginselen, Er moet geestdrift leven in de ker nen, want zij moeten geestdrift bren gen. Het ideaal muut krachtig leven onder onze menschen. En welke be ginselen kunnen meer enthousiasme, meer idealisme wekken dan de katho lieke, die de eeuwen door alle werkers voor het Christendom hebben bezield, of ze den godsdienst verkondigen, of ze liefdadigheid beoefenden dan wel werkten voor katholieke staatkunde of voor katholieke kunst. Wij mogen gelooven in de stand vastigheid onzer beginselen, want zij zijn eeuwig, in de heiligheid onzer beginselen, want zij zijn van goddc- lijken oorsprong, in de oveiwinnende kracht onzer beginselen, want zij zijn de afstraling der Waarheid, Allerlei beschavingen volgden elkaar. Men spreekt van een Babylonische, een Egyptisch, een Orieksche, een Romein- sclte beschaving. Ze zijn gekomen, heb ben gebloeid en zijn ten onder gegaan. Haar grondslag was zwak, al liet zij de menschelijke natuur haar verlangens invoegen. Toen de Romeinsche beschaving in eenstortte, was een nieuwe cultuur bezig de wereld te veroveren, al brei delde zij de menschelijke natuur, en 'ng ze er recht tegen in. Haar Stichter stierf op hel kruis als een misdadiger. Zijn leer ging volko men in tegen alle menschelijke neiging. Waar de inensch geneigd is lot hoog moed, leerde zij nederigheid, tegenover de hebzucht plaatste zij onthechting, de verdrukking van anderen veroor deelde zij door de verplichting tot naastenliefde. En deze cultuur, die inging tegen de natuurlijke zucht der menschhcld, won de wereld door de kracht, de geestdrift cn het idealisme harcr ver- breiders. Wanneer het verlaten der beginselen van het Christendom de beschaving tot een ruïne maakte, waren liet steeds weer op deze keerpunten der historie de christelijke beginselen, wier her leving de aarde en oe maatschappij trnieuwde. En zouden wij. dragers van die >e- ginsclon in de 20e eeuw, die hunne verkondigers over heel de aarde zen den. die van die beginselen op elk terrein van het maatschappelijk leven voor alle vraag een antwoord krijgen, geen lui. geen enthousiasme meer kun nen putten uit diezelfde prineiptn, nu daarvan de regeling van het staatkun dig leven wordt gevraagd in een tijd, die het failliet van het politieke leven dreigt te worden? De Katholieke Staatspartij is gegroeid uit het onvermoeide, nooitonderbmken, maar steeds moeiu.vol voortgezette werk van vorige geslachten, wier leven har der was dan het onze, die wist. dat eerst volgende geslachten de vruchten zouden kunnen plukken van hetgeen zij moeizaam zaaiden en toch voort- werkten in de kracht van het voedsel hunner beginselen, die het idealisme wakker hielden bij eiken tegenslag. En En wij, die in de weelde leven van onze vele katholieke veroveringen de resultaten van onze politiek, die nu oorbij worden gezien, zouden wij niet meer gelaafd worden door de kracht onzer princiepen, waarvoor we niet meer te lijden hebben zooals zij? Onze kernen moeten in ons katho lieke volk de herinnering aan dat werk van vorige geslachten levendig houden. Het kennen is het waardeeren en lief hebben. is een opwekking tot geest driftig voortarbeiden op den weg door hen voor ons afgebakend en gebaand. Groot waren de veroveringen: gods dienstvrijheid, onderwijsvrijheid, wet ten in liet belang van de sociaal zwak keren, bewegingsvrijheid voor den ka tholiek, vrijmaking van zijn weg in de ons zoo lang onthouden plaatsen in het bestuur des lands en in de uit voering zijner wetten. Niet alleen konden wij dat als min derheid veroveren. Maar naast ons vonden wij partijen, die ons recht er kenden en met ons die hooge goede ren verwonnen, omdat zij eens met hun waren in de grondbeginselen van het christendom, één in nationalen zin. De katholieke partij is altijd een nationale partij geweest. De katholieke streken van ons land worden nergens in vaderlandsliefde overtroffen. Die na tionale zin was er in lijd van armoede, in tijd van achteruitzetting, in tijden, waarin het ons goed ging. Wij erkennen het gezag niet alleen, maar eerbiedigen en vereeren het uit de volheid van ons beginsel, dat ons die onderdanigheid oplegt als een ge wetensplicht, dien wij steeds in geest drift hebben vervuld. Als echte Nederlanders zijn wij altijd bereid geweest tot samenwerking met alle andere Nederlanders voor alle na tionale werk in het belang van geheel het volk en tot die samenwerking blij ven we altijd bereid. Uit die liefde voor ons volk verlan gen wij handhaving van een gezonden volksinvloed op de wetgeving van het land, een dierbare traditie van dat volk. Die nationale zin zullen onze kernen levendig houden in ons Katholieke volk, opdat er een zoo groot mogelijke eenheid zij. Maar wij eischen ook ons recht, om onze katholieke beginselen te propa- geeren, om daarnaar onze politieke strevingen te richten. Die vrijheid willen wij handhaven. Wij willen niemand overheerschen maar willen ook niet Onze RECLAMEBRIEVEN Ireben succes I De klanten komen niet uit zich zelf; Ze willen, dot U hen roept t Oecn beter middel dan persoonlijke reclame, Zoo kunt Qehet beste uwartikelen propageeren WIJ HELPP.N UI TYPE- EN C0P1FERINR1CHTING VITESSE KON. W1LMELM1NASTR. 10 Op Allerheiligste gesloten. zoodat bij net kenbBar maken van meerdere ol nadere wenschen de uiterste soberheid dient betracht. Van de R. K. Kiesvereenig te Amers foort zijn de volgende voorstellen Wijziging van het Kiesreglement voor de verkiezing van candldaten voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer der Staten-Generaal lu dier voege, dat de z.g. omschreven zetels worden af geschaft. Prae-advlcs: Het Bondsbestuur Is van gevoelen, dat bij een ,;>verheerscht worden. De kernen moeten in het katholieke volk de geestdrift wekken voor de ka tholieke zaak. Ons volk moet weten, wat de Kath. Staatspartij wil. Wit in haar program besloten ligt, moet het in korte, krachtige termen onder het worden gebracht. „Vrije baan voor het gezonde gezins leven." .Naar een geordende maatschappij." .Handhaving der goede zeden." .Bescherming van economische zwakken." .Een krachtig gezag tot steun voor volk en staat." Zulke leuzen moeten verbreid onder het katholieke volk. Zij omvatten ge motiveerde programpunten en spreken tol ons volk. Alle katholieken moeten wij trekken naar onze Kath. Staatspartij, dat dus niet het partij-apparaat beteekent, maar het levende katholieke volk zelve als dragers van het beginsel. Wij moeten alle katholieken omvat ten Als katholieken moeten wij allen één zijn en allen samenwerken. Maar laten wij voor alles ons zelf blijven. Onze beginselen zijn het vrucht baarste, staan 't hoogste. Laten we samenwerken met alle welgezinden, maar laten we geen enkel beginsel ver doezelen. Ons zelf zijn en blijven Daardoor werken wij in 't belang van hel Nederlandsche volk. Onze eigen beginselen zijn onze kracht. Zijn wij niet langer ons zelf, dan verliezen wij die kracht. Latc.i wij in eiken mensch onzen broeder zien. Dat kweekt saamhoorig- heidsgcvoel. En een brueder verlangen we het beste te geven van ons bezit onze levensbeschouwing, waardoor wij op'nhooger plan leven, die ons leidt door dit leven, onze actie bezielt, onze werken bevrucht, onzen ijver aanspoort, ons idealisme bezielt tot de hoogste geestdrift en alle katholieken samen brengt. in de politieke actie voor die levens beschouwingmogen de Nederlandsche katholieken één zijn. MERCURIUS HAVERMOUT 25 cwit per poedtpek NEDERIANOSCH FABRIKAAT Binnenland Continental Schrijfmachine Compleet met koffer en garantie f I2.T.- KANTOORBOEKHANDEL Langestraat 8-4 - Telef. 528 Katholieke Rijkskieskring Utrecht. De algemeene vergadering wordt houden Zaterdag 28 October, half tTen in het gebouw voor Kunsten en We tenschappen te Utrecht. De agenda vermeldt onder inecrj: Jaarverslag secretaris en penning meester over 1932. Verkiezing voor dc periode 1933— 1937 van vijl stemgerechtigde afge vaardigden en vijf plaatsvervangers voor den Rijkskieskring Utrecht in den Partijraad der R. K. Staatspartij, Het bestuur van den Bond heeft uit de alphabelische groslijst het volgende advies samengesteld A. J. de Goeij, Montfoorl (plv. W. v. d. Hengel. Achterveld)C. v. 't Hui lenaar, Utrecht (plv. J. W. Stokman, Wijk bij Duurstede); Mej. A. Hutten, Utrecht (plv. G. D. Zegers, Utrecht) A. H. Smulders, Utrecht (plv. v. d. Linden, Amersfoort)Mr. H.W.de Vink, Utrecht (plv, Jhr. Mr. C. A.J.v. Sasse van IJsselt, Utrecht). Behandeling der ingediende voor stellen voor de in November a.s. te houden vergadering van den Partijraad der R. K. Staatspartij. Het bestuur van den Bond meent, dat het voor eenige maanden vastge stelde verkiezingsprogram der R. K. Staatspartij, het daarna geformuleerde gezamenlijke urgentieprogram der vier kalholieke sociale organisaties cn het manifest van het Bestuur der R. K Staatspartij geacht moeten worden vol doende aanwijzingen te bevatten om trent hetgeen in de naaste toekomst van Regeering, Staten-Generaal en Katholieke Kamerfractie wordtverwacht, generale herziening van hel kiesregle ment ongetwijfeld ook dit punt aan dc orde zal komen, doch acht een behandeling daarvan op zichzelf, los van andere bepalingen, niet aan te bevelen. De Partijraad bcspreke het geld vraagstuk in verband met de huidige dellatiepcriode. Prae-advles. Het Bondsbestuur stelt voor, hit monetaire vraagstuk ter be studeering aan den Partijraad aan te bevelen. Ontduiken van belasting. Dal tegengaan van belasting-onldui- ken noodig is, toonde de minister van financiën aan met de volgende voor beelden Een echtpaar zonder kinderen woont In een pension. Hoewel het een .c- mogen van meer dan een millioen bezit en een daarmede overeenkomend in-, komen geniet, kan geen executie.,d- dei worden toegepast, omdat het ver mogen geheel belegd is In voor den fiscus onvindbare effecten. Een bouwondernemer heeft al zijn bezittingen ondergebracht in naamloozc vennootschappen, waarvan hij direc teur en vermoedelijk eenig aandeel houder is. Verhaal van ongeveer f5000 belastingschuld is daardoor onmogelijk. Een sportman, sedert 1925/26 jaar lijks aangeslagen voor pi.m. 1650, heeft al die jaren niets van deze schulden afgelost. Verhaal is buitengesloten, zelfs op de gages en prijzen die hij in Ne derland verdient omdat alle contracten worden afgesloten met een buitenslands wonend persoon. Een diamanthandelaar met een open staande belasting-schuld van ruim f14.000, gaat in België wonen, doch komt nog geregeld te Amsterdam zaken doen. Niettegenstaande de man ruim schoots tot betalen in staat wordt ge acht (een eerste klasse bankinstelling accepteerde hem als borg voor 165.000), is verhaal omogelljk. Zonder dat hen het verwijt van be lastingontduiking treffen kan immers, wat de Nederlandsche fiscus hun nog ontwringen kan, betalen zij verleg gen tal van Nederlanders hun woon plaats naar het buitenland. Zij zilten even over de Belgische grens en rei zen desnoods dagelijks perauloopen neer naar hun zaak in hel vaderland. En wat zij hier aan inkomsten beuren, geven zij in den vreemde ui». Of zij hebben zich, na hun leven lang in het vaderland een vaak zéér ruim inkomen te hebben genoten, uit hun za'.cen te ruggetrokken en wonen nu buiten het bereix van den Nederlandschen fiscus in buitenlandsche luxe oorden. Of zij reizen rond van het blauwe bergmeer naar de azuren zeekust, van het cene weeldehotel naar hel andere en ont komen zoo óók nog aan buitenland sche belastingen. De doode hand. Verschenen is een wetsontwerp lol heffing van een belasting naar het ver mogen van instellingen van de doode hand. De belasting zal worden geheven lot een bedrag van 2°/M naar het z»- vermogen der instellingen, d.w. z aftrek van schulden zal plaats vinden. De minister van financiën meent de opbrengst te kunnen ramen op 3 mil lioen gulden. Indien de belastbare som minder dan f 11000,— bedraagt, zal geen belasting verschuldigd zijn. Bedraagt zij f 11000 of meer, doch minder dan f 30000.—, dan wordt geheven f3.— van elke geheele som van f 1000.waarmede de belastbare som f 10000.— te boven gaat. Boven de f 30000.— zal van elke gelieele som van f 1000 een belasting van f2.— worden gevorderd. De Minister heelt gemeend, dat een vrijstelling voor kerkgebouwen en an dere lot den openbaren ccredienst be stemde zaken niet mocht ontbreken. Waarschuwing. De directeur van den Keuringsdienst deelt mede, dat gebleken is. dat som mige eierenverkoopers zich niet ontzien de stempels op de eieren, waardoor deze door den groothandel als koel huiseieren of als kalkcicren kenbaar zijn gemaakt, van de eieren te ver wijderen om ze voor „versch" te doen doorgaan. Het verdient aanbeveling goed toe te zien ol op de schalen nog resten van stempeling of veegplakken zijn waar te nemen en men weigcre der gelijke eieren als .versch" te ontvangen 'i te betalen. Voor hen, die met de voor eieren geldende voorschriften onbekend zijn, kan worden meegedeeld, dat koelhuis- eieren moeien voorzien zijn van een duidelljken zwarten kring van 1 c.M. middellijn ol van het stempel .koel huis", de kalkeieren van een dergelijke kring met een kruis er in of het stem pel .kaikei" of .geconserveerd." Eieren waarop thans het stempel .Holland" met zwarte letters is aan gebracht. zijn zonder uitzondering oude eierenversche eieren zijn of onge stempeld of wel voorzien van het stempel .Holland" in roode letters. Uit den Omtrek Achteveld Onder leiding van voorzitter Van Daatsclaar vergaderden dc leden van de Coóp. Boerenleenbank en Handels ver. .Achterveld". Na belangrijke me- dedeellngcu over nieuwe crisismaatre gelen werd kennis gegeven, dat de ver- ceniging erkend graanhandelaar is ge worden, zoodat zij, die rogge willen leveren, dit kunnen doen. De prijzen zijn dc dagprijzen van gedenatureerde voerroggc plus 13,50 toeslag per 100 k.g. Ook zij die vervocrbewljzen vooraard- appelen noodig hebben, kunnen deze aan het kantoor krijgen. Voor het ver voer van eigen- of huurland worden deze kosteloos verstrekt, voor den han del legen f 1.55 per 100 k.g. De balans- en verlies- en winstre kening van de Leenbank Monde .aan, dat op 31 Dec. 1932 het totaal bedrag aan spaargelden bedroeg 1596.369,82. Voorts waren de volgende posten ver meld uitslaande voorschotten 289 mil lioen f 165,59, winst Boerenleenbank f 1698,72, overschot Handeisvcrecni- ging 18438.38'/,. De balans werd goed gekeurd, terwijl besloten werd boven genoemde bedragen aan de reserve toe te voegen. Deze zal dan f41181,15 bedragen. Uit het jaarverslag bleek, dat de vereeniging op 31 Dec. 275 leden had. Aan veevoeder, kunstmest en brand stoffen was omgezet 6515629 kg. tot een bedrag van f349.470,615. Aange voerd waren 2896505 stuks eieren, waarvoor f83.428,61 was betaald. Barneveld Burgerlijke Stand. Geboren; Matheus Hendrikus, z. v. J. H. Ossendrijver en P. Jansen Gerard, z. v. D. Ovorcem en E. Sand- voort Evert, z. v. E. Jansen en A. Lultlkhuizen Antjc, d. v. A. Jansen cn M. v. d. Vuurst Janna, d. v. J. Hardeman en M. v. d. Fllert Catlia- rina, d. v. J. Weinand en M. Schaft. Pieler, z. v. P. v. Blnsbereen en T. Wevers. OnderlrouwdJ. Postma en M. Doornekamp R Boekhot en A. Klomp J. v. Beek en O. Middendorp v. Driesten er. N v Milligen J. Kromhout en A. Kramer J. Smit en J. v. Essen. Gehuwd W. Burgers en M. Kuijt T. van 't Voort en O. Vink. OverledenHcn- drikje Bongers, 58 j., gehuwd met W. van de Brink Vermoedelijk tengevolge van een lamp' dat op de kinderkamer stond, isbr-nd ontstaan ten huize van land bouwer v. Kocrten, op .Dc Nieuwe Kamp". Gelukkig slaagde men er nog In, een achtjarig meisje, dat nog tc bed lag, cn dat reeds brandwonden aan de handen had verkregen, te redden. Toen de brandweer arriveerde, was het woon huis reeds grootcndeels een prooi der vlammen geworden, terwijl twee met hooi en stroo gevulde bergen hevig brandden. Doordat men met een lucifer naar de oorzaak van een lekkende benzine reservoir van een motorfiets zocht, vloog eensklaps alles in brand. Ofschoon ook reeds de zoldering vlam had gevat, mochten de buren er nog in slagen, de vlammen ie blusschen. Een kleer kast met inhoud is echter ccn proot van het vernielen d elemenl geworden.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1