F. f\. TULP
Bij' Ruwe Handen Purol
R. K. Spaarbank - Amersfoort
Reparatie en Onderhoud
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
mLEEM£0DFLverschi)n' elken Dinsd3g- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maandenbuiten Amersfoort f J.IO. franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 31 Oct. 1933
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 61
Driemaal „veel" en driemaal weinig
zijn voor eiken mensch nadeelig en wel
veel praten en weinig weten,
veel verteren en weinig hebben,
veel van zichzelf denken en weinig
beieckenen.
Epistel en Evangelie.
Feestdag van Alle Heiligen. I November.
Les uit het boek der Openbaring van
den H. Apostel Joannes VII, 2—12.
In die dagen, zie, zag ik, Joannes,
een anderen engel, die opsteeg van den
opgang der zon en hel teeken had van
den levenden Ood; en hij riep met
luide stem tot de vier engelen, wien
het gegeven was de aarde en de zee
te beschadigen, zeggende: Beschadigt
noch de aarde noch de zee noch de
boomen, eer wij de dienaren van onzen
Ood geteekend hebben op hunne voor-
hooiden. En ik hoorde het getal der
geteekendenhonderd vier en veertig
duizend geteekenden uit allen stam der
zonen Israel's. Uit den stam Juda twaalf
duizend geteekenden, uit den stam
Ruben twaall duizend geteekenden, uit
.den stam Gad twaalf duizend getee
kenden, uit den stam Ascr twaalf dui
zend geteekenden, uit den stam Nephtali
twaalt duizend geteekenden, uit den
stam Manasse twaalf duizend geteeken
den, uit den stam Simeon twaalt dui
zend geteekenden, uit den stam Levi
twaalt duizend geteekenden, uit den
stam Issachar twaalf duizend geteeken
den. uit den stam Zabulon twaalf dui
zend geteekenden, uit den stam Jozel
twaalf duizend geteekenden, uit den
stam Benjamin twaalf duizend getee
kenden. Hierna zag ik eene groote
menigte, welke niemand tellen kon,
uit alle geslachten en stammen en vol
ken en talen; zij stonden voor den
troon en voor het aanschijn des Lams.
gekleed in witte klcederen en met palm
takken in hunne handen, en zij riepen
met luide stem zeggendeHeil aan
onzen Qod, die op den troon zit, en
aan liet Lam! En alle de engelen ston
den rondom den troon en de Oudsten
cn de vier levende Wezensen zij vie
len voor den troon op hunne aange
zichten neder en aanbaden God. zeg
gende AmenDe lof en de heerlijkheid
en de wijsheid en de dankzegging, de
eer en de kracht en de sterkte, zij
onzen God in de ecuwen der eeuwen!
EVANGELIE
volgens den H. Mattheiis; V, 1 12.
In dien tijd klom Jezus, dc scharen
ziende, op den berg, en toen Hij Zich
had nedergezet, naderden zijne leer
lingen lot Hem. En zijnen mond openend
leerde Hij hen en sprak; Zalig de ar
men van geestwant hunner is het rijk
der hemelen. Zalig de zachtmoedigen
want zij zullen de aarde bezitten. Zalig
zij die treuren I want zij zullen vertroost
worden. Zalig zij die hongerenen dorsten
naar de gerechtigheid! want zij zullen
verzadigd worden Zalig de barmhar
tige»! want zij zullen barmhartigheid
verwerven. Zaligde zuiveren vaa harte!
want zij zullen God zien. Zalig de
vreedzamenwant zij zullen kinderen
Gods genoemd worden. Zalig zij die
vervolging lijden om dc gerechtigheid!
want hunner is het Rijk der hemelen.
Zalig zijt gij, wanneer, om mijnentwil,
men u vloeken en u vervolgen en,
leugenachtig, alle kwaad tegen u spre
ken zal; verheugt u cn juicht! want
uw loon is overvloedig in den hemel.
Allerheiligen.
Het Allerheiligenfeest is een (eest
der zalige, der verheerlijkte mensch-
heid; liet is het (eest der glorie van
hel mcnschelijk geslacht. Deze feest
dag voert ons het dichtst bij de hemel,
omdat hij ons den hemel voorstelt met
duizenden menschen gevuld, menschen
uit alle eeuwen, uit alle werelddeelen,
uit alle standen, uit eiken leeftijd, die
zich in de meest verschillende om
standigheden, hier op de eeuwigheid
hebben vooi bereid.
Het feest aller heiligen spreidt de
glansrijkste voorbeelden ten toon; op
dat leest openen zicli zoovele monden,
om ons aan te moedigen, op te beuren,
om ons de krachtigste troost en be
looning te geven.
Aan de stem der bekroonde grijs
aards paart zich de stem der omkranste
jeugd; bij het geroep der maagden
voegt zich het geluid der jubelende
martelaren, om ons het bewandelen
van het doornig levenspad aan te raden,
en ons bij het dragen van 'sHceren
juk te ondersteunen.
Gij allen, christenen, zoo roepen zij
ons toe: Gij allen zijt ook bestemd
om met ons te leven en te heerschen,
te jubelen en eeuwig te zegepralen in
Matador Bouwdoozen
KANTOORBOEK HANDEL
Linjejtr, 66 to. Krommestr. TEL. 326
het rijk der onsterfelijke glorie! Gij
ook zijt kinderen van denzelfden edel-
moedigen God, dien wij in eeuwigheid
beminnen en bezitten. Wat wij gedaan
hebben, kunt ook gij. Wcest onzi
volgers.
En wat hebben zij gedaan om
rijk te veroveren, dat volgens Jezus'
woord geweld lijdt cn alleen door
Door een weinig toe te geven had
den zij niet alleen hun leven kunnen
koopen, maar zich ook van een leven
in cerc en aanzien voor de wereld,
van een leven vol genoegens cn genot
kunnen verzekeren.
Doch zij verkozen zulks niet; neen,
liever sterven, dan iels te doen het
geen met Gods wil, met 's Heeren wet
in strijd was; dit was hun onwrikbaar
besluit.
Rijk als velen waren, gaven zij al
het hunne den armen, om zooveel in
hun vermogen stond, dc begeerlijkheid
der uogen Ie doen sterven.
Met den luister van een vorstelijk
geslacht omringd, vertrapten zij dc
gouden kroon die eens hunne schedel
zou drukken, om zich aan unbepaaldc
gehoorzaamheid ter helde van deri ge
hoorzamen Jezus tc wijden.'
In weelde opgevoed, gewend aan de
genoegens welke een leven in over
vloed gewoonlijk oplevert; met glan
zende lichaamssclioonhcid begaafd, in
de frisschc jeugd cene bloeiende ge
zondheid genietend, verzaakten zij aan
al de slrceiendc vooruitzichten waarop
zij konden rekenen, ontvluchtten de
betooverende verleidingen, waarmede
mringd waren, om het vleesch te
kastijden cn de maagdelijke lelie, het
werp van al hunne wenschen. door
versterving te erlangen.
Christen, hij zulke voorbeelden, zie
eens neder op uwe traagheid, uwe on
verschilligheid. uwe zinnelijkheid en
nalatigheid. Hoe is uw leven voorbij
gegaan? Hoe hebt gij uwen Heer en
God gediend Hoe hebt gij de deugd
beoefend of d-: zonde gevluent in
één woord wat hebt gij reeds voor
den hemel, voor uwe ziel gedaan
Wellicht veel voor de hel. en weinig
of niets voor den hemel! Wellicht veel
hard gewerkt voor het lijdelijke en
niets voor het eeuwige, onverganke
lijke!
Volgt het vooi beeld uwer zegepra
lende broedersWeest onze navolgers,
zeggen zij. gelijk wij die van Christus
waren
Doet het goede terwijl het nog tijd
want eens breekt de nacht aan,
waarin niemand kan werken.
Weest bereid; want gij weet noch
den dag, noch het uur.
maar met een ontstellend oorlogs
potentieel met een tot alle offers be
reid zijnd, nieuw oplevend nationaal
sentimentmet de practische zeker
heid ook, dat in het oogenblik der
groote beslissing in het kamp der nu
schijnbaar zoo aaneengesloten tegen
partij zich aarzelingen zullen voordoen,
welke de eenheid van optreden meei
dan in gevaar zullen bregen.
En dan beperken wij ons hier nog
geheel tot Europa en zwijgen wij over
de verrassingen, welke het Verre Oos
ten in zijn diepste geheimenissen om-
Sluit, en welke, bij een uitbarsting, de
fronten in Europa langs geheel andere
lijnen kunnen doen loopen, dan de
zuiver interne aangelegenheden van
ons werelddeel bij een Europeesch con
flict zouden doen verwachten.
Als evenwel uil deze schets van dc
internationale polilick iets met on
weerstaanbare duidelijkheid naar voren
springt, dan is het wel dat dc evo
lutie der na-oorlogsclie jaren dc wereld
met steeds dringender kracht voor het
alternatie! stelt: of wel gemeenschap
pelijke samenweiking in dezen of in
een volmaakteren volkenbond, ot wel
't individueele geweld der afzonder
lijke staten, opgevoerd tot een hoogte
punt, waarop de in dc verarmde we
reld ondragelijke lasten van het mili
tairisme de naties voor de keuze stellen
'I financieel en economisch ineen te
torten, óf alles op alles te wagen op
een oogenblik, dat de kansen gunstig
schijnen te staan.
Dat is zoo ongeveer ook de ontwik
keling van dc wereldcatastrofe van 1914
gewesteen herhaling beleven we ein
het Verre Oosten en ook Europa dreigt
dien weg weer op te gaan, als het zich
niet tijdig op de gevolgen van een her
nieuwden wedloop in de bewapening
Europa in gevaar.
Het is niet de eerste keer. dat ge
wezen word! op den algemeen ver
warden en gevaarlijken locstand in
Europa. Vooral na de laatste gerucht
makende daad van Duitschland, staat
werelddeel aan groote gevaren
bloot.
Zien wij dc overwinnaars uit den
ereldoorlog, dan bespeuren wij een
militaire macht, te land, te water en
in de lucht, welke die van 1914 vooral
ten gevolge van de triomfen der tech
niek met een nauwelijks te berekenen
veelvoud aan vernietigingskracht over
treft. En steeds schrijdt nog het proces
voort. Frankrijk heeft zijn betonnen en
stalen barrière van de Zwilsersclie tot
de Nederlandsche grens; België stelt
geweldige credieten in het vooruitzicht
om zijn Noordelijke grens volgens een
zelfde systeem in |e richtenZwitser
land schijnt soortgelijke plannen te
overwegenTsjecho-Slowakije ontwik
kelt een verrassende activiteit om dt
kleine entente zoowel in de richting
van Polen als van Centraal-Europa te
verstevigen; Frankrijk zoekt steeds
nauwer contact met Rusland; Italië
aarzelt met zijn geweldige luchtbewa-
pening, aan wie het zijn sympathieën
zal gevenin Engeland wordt een steeds
feller campagne voor een sterker vloot
,en een grootcr luchtmacht gevoerd.
Daartegenover staat Duitschland, m
menteel in de verste verte niet tegen
een dergelijke overmacht opgewassen,
Binnenjand
De katholieken en de film.
Dezer dagen hield de heer jan Derks
Baarn een rede over het tilmvraag-
stuk
De meening, aldus begon spreker,
dat de film slecht is en daarom te ver-
wenschen is, heeft afgedaan.
Er is positief werk te verrichten op
't gebied van de film. En wij katho
lieken moeten dat ook doen.
Ook de Communisten wisten dat.
Maar zij hebben de film als propaganda
middel misbruikt. Spreker schetste
vervolgens in duidelijke woorden hoe
't publiek 'n film ziet.
Wel kent men de namen van film
sterren en 't succes van de film is
alleen verzekerd naarmate de film
sterren goed spelen.
Spreker vertelde in 't kort de film
,'t Testament van Dokter Mabuse.'
Daarin zijn wij de toeschouwers van
allerlei misdaden, moorden enz. We
orden meegevoerd door de verschil
lende scènes en we gelooven er aan.
We vergeten echter dat 't materiaal
waaruit de film vervaardigd is, cellu
loid is. Het zijn slechts verschillende
ipnamcn, die aaneengelascht zijn.
We moeten de film gaan zien als
erstandig mensch, De feiten worden
gesuggereerd, althans kunnen gesug
gereerd worden. De film slaat voor
niets, 't onmogelijke is mogelijk -
't is 'n reeks van beelden, die door
den filmkunstenaar zijn samengevoegd
'n verband, zooals hij datwenscht.
Vooral in dezen tijd, nu 't econo
misch leven ontwricht is, nu er zoo-
velen van 't H. Geloof afvallen, of hun
lauwheid op dat gebied toonen, kun
nen wij door middel van de film de
maatschappij voor Christus terug
winnen.
De film, 'n machtig propaganda
middel, maar ook 'n apostolaat, moet
zijn 't visueele uitdrukkingspunt van
de toekomst.
De film kan de oude waarheden,
die op de in moderne stijl
menschen brengen.
Spreker zette vervolgens uil
doel, dat de pas opgerichte vereeniging
„Katholiek Filmfront" nastreeft.
Haar doel is: de katholieke levens
beschouwing tot uiting te brengen
door de film.
Ze tracht dat doel te bereiken door;
'n tijdschrift „Filmfront" (f 2.40 p. jaar),
prijsvragen, opdracht geven aan be
voegde personen tot 't vervaardigen
van films, uitgaande van 't standpunt
't beste wapen tegen slechte films, is
'n goede film.
Verder tracht ze te bevorderen, 't
vertoonen van films, die voor haar
doel noodig zijn.
Op verschillende plaatsen zijn reeds
atdeelingen opgericht. Vijftien personen
kunnen dat, mits ze toestemming krijgen
van het Hoofdbestuur.
Aan de vereeniging is 'n „Advies
bureau" verbonden, dat inlichtingen
verstrekt over film-programma's, film
boeken projectie enz.
Ze keurt de slechte films ten strengste
af, maar zegt duidelijk waarom.
Aan 't slot van deze zeer interes
sante lezing wekte spr. de aanwezigen
op. om lid te worden van „Katholiek
Filmlront".
't Lidmaatschap bedraagt slechts 50
cent per jaar; 't donateurschap f2.50
per jaar of f 25 in eens.
Het gironummer is 220038, secre
tariaat Weerdsingel O.Z. 37bis Utrecht.
Kamer van Koophandel
Woensdag 15 Nov. tusschen 9 en
10 uur kunnen aar. het Bur. Kamer v.
Koophandel Arnhemscheweg 23, Amers
foort, worden ingeleverd candidaten-
lijsten voor de verkiezing voor de
Kamer van Koophandel wegens perio
dieke aftreding van 5 leden Grootbed
en 5 leden Kleinbedr. en I vacature,
(de With) Orootbedr.
Lijsten, inlichtingen, kiezerslijsten te
bekomen aan voornoemd bureau.
R. K. Rijkskieskring Utrecht.
Te Utrecht hield de Bond van Kie
zers in den Rijkskieskring Utrecht zijn
aigemeene vergadering.
Voorzitter v. Spanje herinnerde aan
de laatste verkiezingen, waarbij het
aantal stemmen op de katholieke lijst
in dezen kieskring in verhouding tot
de vermeerdering van het aantal kie
zers, behoorlijk is gestegen.
Bij een korte bespreking der kern
vorming. zeide de voorzitter, dat de
leiders dezer kernen zullen worden
uitgenoodigd tot een leidersbijeenkomst
op 18 November.
Het voordeelig saldo bedroeg blij
kens het financieel verslag 1940.
Tot algevaardigden voor den Partij
raad van de R. K. Staatspartij werden
gekozen A. J. de Goeij. C. van 't Huile-
naar, mej. A. Hutten en A. H. Smul
ders en mr. de Vink.
Een tweetal voorstellen van de kies-
ereenigingen Amersfoort en Harmeien,
strekkende tot afschaffing van de om
schreven zetels en het doen vervallen
van den omschreven zetel voor Utrecht,
werd ingetrokken.
Ook werd ingetrokken een voorstel
Vreeswijk, waarin den Partijraad werd
verzocht verdere pogingen te doen tot
voorkoming van cumulatie van inkom
en en arbeid door gehuwde vrouwen.
Na een korte discussie nam het be
stuur een voorstel le De Bilt over
luidende
a. Bij het Partijbestuur worde er met
nadruk op aangedrongen, zoodanige
wettelijke maatregelen voor te stellen,
dat leden der volksvertegenwoordiging,
die de uitgesproken bedoeling hebben
het gezag in Nederland omver te wer
pen, uit die colleges worden geweerd,
resp. verwijderd.
b. Bij het Partijbestuur worde er op
aangedrongen, dat ook andere depar
tementen dan aan dat van Defensie
alle personen, die lid zijn van com
munistische of zuiver marxistische
organisaties, voor dat lidmaatschap
moeten bedanken, ofwel uit den over
heidsdienst worden verwijderd.
c. Bij het Partijbestuur worde er
tenslotte op aangedrongen, dat alle
andere maatregelen worden genomen
ter handhaving van het gezag.
Bij de bespreking over dit voorstel
werd met nadruk gewezen op de ver
giftiging van de jeugd door de com
munisten, waartegen zoo scherp mo
gelijk stelling moet worden genomen.
hjaar aanleiding van een voorstel
Amersfoort en Vinkeveen werd beslo
ten, dat men den partijraad zou voor
stellen het geldvraagstuk in studie te
neme n.
Alle veidere voorstellen werden
getrokken of verworpen, nadat nog
was aangenomen een voorstel, dat de
partijraad uit zou spreken, dat de
kosten van het levensonderhoud voor
de groote gezinnen dermate zijn ge
stegen, dat onverwijld maatregelen
moeten worden getroffen ter verlichting
van de lasten dier gezinnen.
Slagers in actie,
in den oorlogstijd, aldus spot Quae-
ritur in de „Morgen" werd de Neder
landsche volkspoëzie verrijkt met het
schoone vaers: O, o, o, Posthuma'
Ga maar naar Amerika
„Men kon daaruit veilig concludee-
onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boeredbond
Goedgekeurd bQ Koninklijk Besluit d.d. 14 Maart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONuAGS van 12 tot 1 uurWOENSDAGAVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 34/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
KassierAmsterdamsche Bank.
Onze RECLAMEBRIEVEN heben succes!
De klanten komen niet uil zicb zeil
Ze willen, dat U hen roept I
Geen beter middel dan persoonlijke reclame.
Zoo kunt Ge het beste uw artikelenpropa( eeren
WIJ HELPEN U
TYPE- EN C0PIEER1NRICHTING
VITESSE
KON. W1LHELMINASTR. 10
Op Allerheiligen gesloten.
dat opgemelde persoon, ten name
Posthuma, niet de onverdeelde vriend-
schapsgunst van zijn medeburgers ge
noot. Hij had dan ook het ongeluk
minister te zijn in een tijd, toen het
moeilijk was, om alle Nederlanders
iederendag voldoende eten te bezorgen,
teneinde hun maag te vullen.
„Nu is een zekere heer Zwanenberg
de kwaje pier. En wederom knort de
maag het lied der verontwaardiging
mee. Het zal den poëtischen zin van
het Nederlandsche volk niet gemak
kelijk vallen, om een vernuftig rijm,
te vinden op dezen naam. Zwanenberg
het gaat te erg, dat lijkt wel ergens
op, maar het is toch niet onberispelijk.
In afwachting van het geboren worden
der nieuwe volkswijze zijn er echter
reeds andere methodes gevonden, om
aan de verontwaardiging gestalte te
geven. He* is een maatschappelijke
groep, die toch nog altijd een flinken
trap hooger staat dan het vulgaire
arbcidersplebs, die ons heeft geleerd,
hoe men becritiseerbare Overheids-
daderr hoort aan te pakken. Natuurlijk
begint men met 't beleggen van een
protestvergadering. En even natuurlijk
is het, dat in dezen tijd de propagan
disten voor „het sterke Gezag" er bij
toegelaten worden, om met pamfletten
duidelijk te maken, dat aan bepaalde
uitvoerders van Overheidsbesluiten de
handboeien moeten worden aangedaan,
Voorts ziet men met welgevallen auto's
aankomen, die een soort van galg op
de kap hebben staan, waaraan een
zwaantje bengelt. Fijngevoeld zoo iets
Keurig van argumentatie
„Dan begint men de vergadering
met een spreker te laten vertellen, dat
de heer Zwanenberg duurder adver
tent ies plaatst in de pers dan de groep
van volksgenooten, hier vergaderd,
zoodat die pers dan ook den heer
Zwanenberg de hand boven het hoofd
houdt.
De pers schrijft dat natuurlijk
derdanig op evenals de telegraafkan
toren rustig in ontvangst nemen en
bezorgen een telegram, waarin aan de
nog overgebleven rechtvaardige rege er-
ders de rest is onrechtvaardig
gevraagd wordt, dat de meergenoe mde
Zwanenberg en kornuiten in een con
centratiekamp zullen worden geplaatst.
„Na zoo een paar uur lang een ver
gadering te hebben laten uitkoken,
neemt men een resolutie aan, waarin
groote verbazing wordt uitgesproken
over het feit, dat Overheidspersonen
niets meer te maken wilden hebben
met degenen, die thans deze verga
dering hebben belegd, n.l. een Com
missie van Overleg zegge en schrijve
o -erleg
„Het is een machtig tijdperk, waari
we leven."
Het Cadeaustelsel.
De Middenstandsraad heeft den
minister van Economische Zaken de
invoering van een wettelijke regeling
van het cadeaustelsel aanbevolen. De
minister, die zich in de Tweede Kamer
destijds in zeer ongunstigen zin heelt
uitgelaten over het cadeaustelsel, heeft
sympathie voor een wettelijke regeling
van dit verkoopsysteem, doch wacht
thans nog het advies van den Nijver-
heidsraad at.
Er werd nog eens de aandacht ge
vestigd op de enorme bedragen, die
door de financieel minst sterken nog
onnoodig worden uitgegeven door ver
leiding tot het koopen van artikelen
met cadeaux, waarbij de cadeaux,
waaraan |weinig of geen behoefte be
staat, mee moet worden betaald.
van alle soorten
Schrijfmachines
KANTOORBOEKHANDEL
Fa. H. ELZETlrtflR
LAN6ESTMAT 84 TEL. 528
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Geloof en Wetenschap
Lezing over opgravingen in Palestina.
De eerste bijeenkomst, die „Gelooi
en Wetenschap" zal houden op a.s.
Woensdagavond belooft interessant te
worden. Prof. dr. J. Simons S.J., pro
fessor aan het Pauselijk Bijbelinstituut
te Rome en belast met de opgravingen
aan de Doode Zee, zal er spreken over
zijn werk. Bij wijze van inleiding op
zijn lezing met projecties volgen hier
eenige beschouwingen
Er zijn wellicht weinig onderwerpen,
aarin „Geloof en Wetenschap zoo
eng aan elkaar verbonden zijn, als waar
het gaat over opgravingen in Palestina.
Het gaat hier uiteraard om bijbelsche
vraagstukken en om de verrijking van
onze bijbelsche kennis en daarmee
staan we op den bodem van Jhet
„Geloof". Tegelijk echter wordt door
de opgravingen belicht, met welke
mederne en strikt wetenschappelijke
methodes dit diepere begrijpen van de
H. Schrift wordt nagestreefd.
De opgravingen van het Pauselijk
Bijbelinstituut in het Jordaandal wek
ken in zuiver profaan en archeologisch
opzicht de belangstelling der geleerde
wereld. De ruïne ten Noorden van de
Doode Zee is de oudste stadsruïne, die
tot nu toe ooit in Palestina gevonden
is. De nederzetting bloeide in het derde
duizendtal jaren voor Chr. De aard en
de hoogte van haar cultuur is een
ongehoorde nieuwigheid op het gebied
der palestijnsche oudheidkunde.
Tevens is met deze ruïne verbonden
een bijbelsch vraagstuk van groot ge
wicht: terecht of ten onrechte wordt
door sommige geleerden de ruïne in
het Jordaandal gehouden voorde over
blijfselen van de dubbelstad Sodema
en Gomorrha die in Abraham's tijd
door het vuur uit den hemel werd
verwoest. De spreker zal trachten zijn
hoorders een kijk te geven op ditac-
tueele vraagstuk en op de geschied
kundige problemen, die daarmee samen
hangen.
Wie van de „Bijbelsche Geschiedenis"
wellicht niet veel meer weet, dan wat
uit de oude schoolboeken hem is bij
gebleven, kan uit de behandeling van
dit onderwerp leeren, dat de bestu
deering van de H. Schrift in de laatste
decennia wegen bewandelt, die eertijds
onbekend waren en horizonten opent,
waarvan de leek in het vak niet ver
mag te droomen.
Dat we te doen hebben met een
weinig bekende, maar toch belangrijke
Vaticaansche onderneming, mag een
reden te meer zijn om op belangstelling
er voor te rekenen.
Het bestuur van G. en W. wijst er
nogmaals op, dat de aansluiting bij de
vereeniging steeds voor belangstellen
den openstaat.