-
Laat Uw naam in Uw
vulpenhouder graveeren
Kantoorboekhandel F. A. TULP
fcssssï»'^
R. K. Spaarbank - Amersfoort
Reparatie en Onderhoud
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Cembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 14 Nov. 1933
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid olj geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zfln bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 65
Niet dc groote ruime oceaan, i
het lek in het schip bereidt het zijn
ondergang.
Niet de zonde, die zich als een
over de wijde, wijde wereld uitspant,
moar die aan welke gij zelf toegang
verleent in uw hart, dreigt de oorzaak
te worden van verderf en ondergang.
Begin met trouw te zijn in het kleine
en gij zult zien, dat dit grooter vol
harding vcreisclit dan gij veronderstelt.
Katholiek Offerleven
naar Rector J. Colsen.
Philosofceren, zei Plato, bctuekende
„de wrtarheid betrachten met zijn gan-
sche ziel"philosofeeren dat is leeren
sterven De heerlijke geweldenaar Sint
Paulus wilde niets anders kennen dan
Jezus Christus en Dien gekruisigd.
St. 'an. de fijne ziel. die Jezus harte-
klop beluisteren mocht in de aandoen-
lijkste oogenblikkcn der wereldgeschie
denis, jubelt zijn kinderkous in alle
toonaarden tegen„Wij welen dat we
uit den dood tot het leven zijn over
gegaan, omdat we onze broeders be
minnen. De liefde is uit God; wie lief
heeft, is uit God geboren en kent God.
Wie niet lief heeft, kent God niet,
want God is Liefde...
Christus, de paedagoog van alle
tijden en van alle volkeren, in Wlcn
a'.le schatten zijn van wijsheid en we
tenschap, leert ons, dal wie zijn leven
egoïstisch zoekt, liet verliest; en wie
om Hem zijn leven veil heeft, het leven
vindt, „dat de tarwekorrel die in de
aarde valt, alleen blijlt als hij niet
sterft; maar indien hij sterii vele vruch
ten voortbrengt
Die riike, zwaar-geladen teksten
wijzen klaar en duidelijk op:
Katholiek offerleven
Een pracht themaDe diepste onder
grond van onzen godsdienst en dus
van ons godsdienstig leven.
Een macht'g thema ook. met weni
sctie en verrukkelijke vergezichten.
Een noodzakelijk thema zonder ofl<
zijn al onze werken schriel en vooi
Zonder offerzin ploeteren we ons vat
in onze koppigheid en zinnelijke slin
gerplanten.
Hoe hard dit Evangelie nok mogi
schijnen, hel is een Evangelie, eer
blijde boodschap, een boodschap var
vreugde, een aansporing en uitnoodi-
ging tot ontplooing van alles wat ei
geboren ligt aan goedwilligheid er
kracht iu onze door God begenadigd)
zielen.
Het woord offer heeft een dubbele
beteekenis: vrijwillig tijden en vrijwil
lig sterven, Op het eerste gezicht, schij
nen die begrippen niet sterk verwant.
Toch is er innige samenhang lusschen
beide. Ze wortelen in dezelfde bodem;
ze benogen hetzelfde doel Ze zijn
tweelingzusters van Koninklijke huize.
Lijden en sterven zijn beide het tegen
overgestelde van egoïsme.
Egoïsme, de ziel wil niet uitgaan.
Ze sluit zich op in zich zelf. ze wei
gert het groote licht en dc koele zon
nigheid der hoogvlakten, om zich te
wentelen in hel moeras van haar hoog
moed en zinnelijkheid. De inenscli
voor een ander doel geschapen.
De zielen zijn droef eu ziek, als ge
traliede vogels, want het gezochte ge
luk blijkt ersatz, bekrompenheid,
giltigd lekkers... De tnenschcnzi
een Goddelijk zaaisel, dat God
plooien wil naar Zijn beeld. Doelt de
in egoïsme gedompelde ziel verkiest
zich zelf boven God eigenliefde
streeft van nature naar alleenheer
schappij, ze sluit God uit, tot verachting
van anderen, to' verachting van God
Eigenliefde, egoïsme maakt hard en
wreed. In ieder menschenhart sluimert
een Nero. Raadpleeg dc gescliiedeni
ziet om U heen.
Nog beter: laten we probeeren oi
zelf te ontmaskeren.
Welke moeite hebben we niet o
ons een stipje te denken in het heelal.
Hoe gemakkelijk staren we
blind op onze zoogenaamde voortref
felijkheden? „Heer ik dank U enz."
Wie onzer moet zich niet telkens het
woord van Malebranclie herinneren,
„dat een kaarsvlam vlak voor ons oog,
grooter schijnt dan de ontzaglijke zon?"
O, dat krankzinnige „lk" wat zich cen
trum en beginsel van alies waant. Welk
misbruik van het ons geschonken licht.
De innerlijke tweeslachtigheid van
den mensch, om met Prof. v. Ginneken
te spreken, is voortdurende innerlijke
strijd van het menschelijke hart, de
onbeslechtbare twist lusschen den
klein-menschel ijken lust, en hel groot-
menschelijke geweten. Ziedaar het pro
bleem der problemen.
De hoogmoed verwoest het verstand,
Het voorkomt iliefstal en reduceert het risico aan
verliezen verbonden tot een minimum.
Voor 60 cents graveeren wij keurig Uw naam in
vulpenhouder, vulpotlood, pjjp, zakmes, etc.
Bij aankoop van een "vulpenhouder of vulpotlood
van minstens I 5.00 doen wij dit gratis voor U.
Een reden te meer om Uw vulpenhouder te
koopen bij
Langestraat 65 Telefoon 326
innelijkheid het lichaam en het
hartegoïsme scheidt den mensch van
zijn evenmenschen en van God; de
dood regeert over de massa.
Waar is de mensch. de koning, de
genezer, dc orde-brenger, de trooster?...
Mensch, koning, genezer is hij, die
itfers weet te brengen, om alles on
dergeschikt te maken aan hel laatste,
hoogste doel dat zijn de verstorvc-
ucn en ascetische figuren Paulus,
Augustinus, Franciscusen niet de
„dandy's en geschminkte lilmsterren, I
aaraan de menigte zich vergaapt
Wij zijn kinderen van smart, onze
beste gevoelens zijn droevige gevoelens.
Offers brengen slaat gelijk met over
all van den dood naar liet leven.
Het offer weigeren staat gelijk met
ill zeil ten gronde richten
Aut pati out moriof lijden of
erven. Er is geen andere weg.
Aut puti aut mori
Als het egoïsme de doo
Ier het leven, dan lijden
Vraagt onze mystici, on
dichters, van a le ti|dt
Wij leven er van.
Wij moeten lijden, omdat Christus
alles voor ons leed
Wij moeten geven, omdat Christus
alles gaf.
f VJVfj -7 7? O.J /.path Cl Dmjiittn
Weinig bemoedigend.
Prof. Dr. F. Roëls, directeur van het
Psychologisch Laboratorium der Uni-
versilcit te Utrecht schreef in een we
tenschappelijk tijdschrift het volgende
„Gewoonlijk maakt men zich over
5. en liet||i_ begripsvermogen van het doorsnee-
sterven. publiek nog al wat illusies. Bij een
profeten onderzoek door een mijner medewer-
dic het j kcis met behulp van een aantal zorg-
lelle licht hebben getrotseerd, die dejvuldlg geijkte tests naar het begrips-
gloed der helde hebben verduurd. vermogen van pl.m. 11.000 jonge man-
vraagt ze naar tuin levenswet; ééii-;ncn van 19 tot 20 jaar ingesteld, bleek,
pang zullen ze U antwoorden aut puttdat 31 pCt. op een verstandelijk peil
mt mori, of lijden sterven. stond van een kind van ten hoogste
Het g'ootste geheim van alle tijden n jaar. Bijna 19 pCt. stond op het
s de helde. D. l.u-lde uvi-t lijden ol ,mtau van kinderen van II tot 13jaar;
derven. U.iarom was Jezus Christus i ruim 20 pCt. op dat van kinderen van
)e Liefde, Jezus Christus Je Man van U3 tot 15 en 15 pCt. op het niveau
Smarten daar mi moest Hij de Man j van kinderen van 15 16', jaar. Zou
in Smarten zijn. men deze onderzoekingen herhalen op
Was hel met iioodzakclijkdatChnsluSj oudere individuen dit is in hel bui-
<-'d i J tenland geschied dan worden deze
Daarom die hartstochtelijke roep van percentages eerder nog iets ongunstiger,
de groote II. lhcrcsia- aut pati aut^e conclusie, die uil deze onderzoe-
óf lijden <ïf sterven. Neen. nonkingen kan worden getrokken, is dan
sed pati.... niet sterven, maar 00k, dat. als men het publiek met zijn
lijden, vult dc gelukzalige Magdatenal annonces, advertenties, plakkaten enz.
in Pazzi aan. |Wj| bereiken, men goed doet het toe
Wij durven het lijden niet voldoende j lc spreken op een wijze, die niet gaat
eer aan. boven het bevattingsvermogen van kin-
in onzen tijd is groote edelmoedig-J deren van 15 tot 16 jaar; veiliger nog
heid soms harde plicht, niet van recht- |s het zich van een zeggingswijze te
•aardigheid maar van naastenliefde, ter j bedienen, die ook kinderen van P
•ere Gods ad exemplar Christ!. j 13 jaar kunnen begrijpen."
Anonymic giften zuiver en ontdaan Hel is weinig bemoedigend,
■an alle reclame en ijdeltuiterij. Ik vernemen, dat liet zoo droevig gesteld
denk aan breed-uilgeineten handtee- js met de ontwikkeling van ons volk.
kettingen op kerkramen en inleeken-1 maar wij hebben wel veel redenen om
lijsten zegt Spreker!! Katholiek zijnte gelooven wat bovengenoemde ge-
vraagt anonyme offers van geld en goed. j |eerje schrijft.
Er zijn inenschen die voor goede j
erken nooit tijd vinden, omdat eigen-
belang altijd vóór gaat. BERICHTEN
Wat geven vele arbeiders, de beste 1 a
onder onze stille werkers voor het - jut f UIT
ondankbare contributie-ophalen, krait-j -SJJfgt-' AMERSFOORT
ten brengen, leden werven enz. een! --
persoon, negatief door niet af te brekenDe rcgeeringsmaatregelcn, wier toe-
eit alle fouten en misstappen van henpassing de gemeenten niet onbelang-
die wèl iets doen, niet uit te buiten rijke subsidie-bedragen onthoudt, nopen
zijn afwezigheid en afzijdigheid te tot steeds verder doorgevoerde bezui-
iveeren; lal is zoo'n houding en nigingen op elk gebied,
onrechtvaardig. Kritiek moet opbou-j In de hegrootingsvergaderingen wees
end zijn met open vizier. de lieer Zwart op het openbaar voor-
Zwijgen is ook een offer, maar mop-1 bereidend onderwiis, als bezuinigings
peren en kwaadspreken en lasteren,
belagen in liet duister is venijnig, kruip
dier spelen bah.
Een woord van waardeering kan
zooveel bitterheid verzachten, energie
wekken.
Sympathie is een kostbare munt die
iedereen kan slaan, maar „payer de sa
personne" blijft toch immer de ware
toets van Katholiek offerleven.
Niet zonder reden hangt het kruis
beeld in onze huiskamer, niet zonder
reden aan onze rozenkrans, staat het
op altaren en de graven der dooden.
Wij zijn met het kruis vergroeid.
In cnice salusIn het kruis ligt ons
heil.
Wij katholieken, die het kruisoffer
der H. Mis meeleven, die het onuit
sprekelijk voorrecht bezitten onze ziel
te voeden met de H. Offerspijs. Wij
hébben ons Calvarie slechts te herin
neren om te welen dat het offer voor
ons allen is. Het leeft in ons midden.;
reidend onderwijs in te stellen, gelijk
dit voor het bizonder voorbereidend
lager onderwijs reeds tientallen van
jaren geschiedde in vele kringen.
Op de begrooting voor 1933 was
geraamd een bedrag van ruim f 11.000
voor de netto-kosten van het openbaar
voorbereidend lager onderwijs, waar
aan 127 kinderen uit 120 gezinnen deel
nemen. Na aftrek der uit te keeren
wachtgelden is de bate voor de ge
meentekas bij opheffing nog zoodanig,
dat deze bezuinigingsmaatregel niet mag
worden verwaarloosd, nu op ander ter
rein nog zooveel moet worden ge
offerd.
Geheel afgescheiden daarvan, is het
de toekomst alleen mogelijk tot een
billijke steunregeling voor het voorbe
reidend lager onderwijs in het algemeen
te geraken, wanneer de gemeente niet
meer genoopt is een bedrag van onge
veer f88.- per leerling voor gemeen
telijk voorbereiflend onderwijs uit te
trekken. Een bedrag hetwelk de netto
kosten van het openbaar lager onder
wijs nog met ongeveer f 16.per leer
ling per jaar overtreft.
Kabale und Liebe.
Het zal nu wel een goede dertig jaar
geleden zijn, dat we voor het laatst
een drama in het genre van en in
denzelfden tijd geschreven als Schil
ler's Kabale und Liebe hebben zien
opvoeren. De klassieke werken, die in
de laatste decennia ten tooneele zijn
gevoerd, zijn bijna alle van veel oude
ren datum. Molière, Shakespeare en
Vondel boeien nog steeds door hun
felle dramatiek, door de kracht, de
dichterlijkheid ol den geest van hun
taal.
We hebben bij de opvoering van
Kabale und Liebe door Leopold Jess-
ner's Ensemble, gemerkt, dat we aan
Schiller ontgroeid zijn.
Oh! we zijn vol bewondering voor
het vele schoone, dat Schiller heeft
nagelaten en ;we zullen ons niet ver
meten aan zijne grootheid te tornen.
We gelooven ook gaarne, dat zijn
drama's in zijn tijd kunstwerken waren,
waartegenover de scheppingen zijner
tijdgenooten in het niet verzonken. Doch
de smaak van het tegenwoordige pu
bliek is zoo geheel anders dan die
van het toenmalige, dat we niet mogen
verwachten, dat Schiller's werk nog
denzelfden indruk zal maken als ander
halve eeuw geleden. Wij staan te ver
af van de pathetische gelieven, de ont
aarde vadeis en listige snoodaards, die
Schiller ons schildert en zijn taal is
gezwoilen dan we tegenwoordig
nog goedschiks verdragen. Voor ons
had dus de opvoering slechts docu
mentaire waarde en als zoodanig heb
ben we dan ook waardeering voor het
feit, dat onze Duitsche gasten ons de
gelegenheid hebben geboden met dit
drama kennis te maken.
Vooral hebben we bewondering ge
kregen voor Jessner's regie, die, on
danks de wel zeer schematisch gehou
den decors en de minimale requisieten,
doorloopend een stempel van voor
naamheid op het gebodene drukte. Alle
uilvoerenden speelden hun rol in stren
gen stijl en zonder excessen, waartoe
dt tekst zoo overvloedig aanleiding
geeft. Verscheidene medewerkenden
gaven zelfs zeer goed spel te genieten.
Namen noemer, heeft ditmaal geen zin,
daar ze den meesten lezers toch wel
onbekend zullen zijn.
Het publiek was slechts in beschei
den aantal opgekomen, hetgeen ook
een bewijs is, dat het meerendeel der
schouwburgbezoekers zijne belangstel
ling voor deze soort kunst verloren
heeft. S.
Florence Austral.
ouder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 14 Maart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 3°/io pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
Kassier: Amsterdamsche Bank.
object. Hij wees op de lage school
gelden voor dat onderwijs gevraagd
en stelde daartegenover de niet geringe
geldelijke opofferingen die de ouders
zich moeten getroosten wanneer zij
hun kinderen naar scholen van hun
richting zenden.
Toen echter bleek, dat de begroolingl
nog sluitend was te maken zonder tot
afschaffing van het gemeentelijk voor
bereidend onderwijs te geraken, werd
door een meerderheid in den gemeente
raad in het voortbestaan berust.
Worden door de Regeering weer
zwaarder lasten op de gemeenten ge
schoven, waardoor ook Amersfoort
wordt getroffen dan is het niette
wonderen dat opheffing der openbare
school voor voorbereidend lager onder
wijs geboden wordt geacht.
Door dit besluit tijdig te nemen wordt
het particulier initiatief gelegenheid ge
schonken zich op de voorziening in
de behoefte aan neutraal voorbe-
„Een zangeres van zeldzame kwali
teit, zooals men er slechts één in de
zooveel jaren te hooren krijgt." Zoo
heeft de groote pers unaniem deze
Australische van afkomst geroemd. In
derdaad, wij mogen ons gelukkig prij
zen, dat wij het voorrecht gehad hebben
deze sublieme dienaresse van Melpo
mene te hooren in een reeks van lie
deren, welke stuk voor stuk juweelen
van geperfectioneerde zangkunst waren.
Hoewel wij meenen opgemerkt te heb
ben, dat Austral eenigszins verkouden
was, bleef het timbre van haar geluid
van het laagste tot het hoogste register
een weldaad voor het oor. En welk
een zeldzaam zuivere uitbeelding van
dikwijls aangrijpende kracht! Tot iets
dergelijks is toch alleen zij maar in
staat, die de zangtechniek absoluut
overwonnen heeft en deze op den ach
tergrond weet te brengen.
Het was een ware feestdag voordï
Romantiek vanaf Purcell t.m. R. Strauss.
En zoo men nog gradueel onderscheid
maken mag, zouden Schubert's Erlkönig,
Schumann's lch grolle nicht; Brahms'
Der Tod das ist die kiihle Nacht; I
Wolf's Verborgenheit en R. Strauss'
Caecilie, als evenzoovele hoogtepunten
kunnen gelden. Het was inderdaad iets
„noch nie dagewesenes".
De talrijk opgekomen leden van den
Kunstkring waren dan ook zeer opge
togen. Er waren bloemen voor de zan
geres, die men niet zonder een toegift
liet heengaan. Maar overdaad schaadt
hier moet ons de opmerking van het
hart. dat de kunstminnende leden van
den Kring veel kunstzinniger zouden
gedaan hebben, wanneer zij hun en
thousiasme beter bedwongen hadden
niet telkens opnieuw na ieder num-
met hun bijvalsbetuigingen de sub
tiele steer hadden verbroken. Men zou
ongetwijfeld een veel dieperen indruk
van deze muziek pur-sang hebben op
gedaan.
Curt Prerauer secondeerde zeer knap,
aar wist zich niet boven de techniek
verheffen. Zijn spel was
algemeen te hard en vooral bloedloos.
Hij werd door Florence Austral eenige
malen in de haar gebrachte huidebe
trokken. Niet onverdiend. G. J.
Evenals andere jaren zullen er ver
schillende ontwikkelingsavonden wor
den georganiseerd voor de leden van
de R. K. Werklieden-vereeniging Sint
Jozet. Begonnen zal worden met eenige
Apologetische lessen te beginnen op
Maandag 20 November a.s. in St. Jozef
en vervolgens 27 November, 4, 11 en
18 December. Deze lessen worden ge
geven door Kapelaan W. J. de Jong,
et onderwerp het H. Misoffer.
In afwijking van vorige jaren zal men
zich te voren moeten opgeven. Verder
de maand Januari een filmavond
worden gegeven voor de leden, en
worden er onderhandelingen gevoerd
om de heer Serra-ens een spreekbeurt
te laten vervullen over Fascisme.
De afdeeling Amersfoort der Sint
Lebuïnus-vereeniging vierde Zaterdag
haar Patroonsfeest, 's Morgens droeg
de ZeerEerw. Adviseur Pastoor C. Hart
man in de Kapel van Pension „Sint
Joseph" aan de Weverssingel een ge
zongen H. Mis op tot intentie van le
vende en overleden leden. Hierna ver-
eenigde men zich aan een gezamenlijk
ontbijt.
's Avonds was er Feestvergadering
in Hotel „Monopole". „Sapiens" (Ing.
Wijs) sprak daar over „Het land van
de Mindernachtzon". Verder werd de
tijd gepasseerd onder muziek, voor
dracht en zang.
Donderdag 16 November a.s., des
namiddags half drie vergadering in
het gebouw der R. K. Werkliedenver-
eenigingSt. Jozef om door onderlinge
samenspreking te komen tot het organi-
seeren van bijeenkomsten, die voor
de echtgenooten van de R. K. werk-
loozen niet alleen een nuttige, maar
ook aangename verpoozing kunnen
bieden.
Zulks gaat uit van onzen actieven
K. K. Vrouwenbond.
van alle soorten
Schrijfmachines
KANTOORBOEKHANDEL
Fa. H. ELZET1AAR
LAK6ESTR1MT >4 TH. S28
Hebt II een
Taxi of aulo noodig
Amersfoort
markthal een propaganda-avond wor
den gehouden. Als sprekers zullen op
treden B. Kruithof, die het woord zal
voeren over „Een nieuw front", en J.
Vunderink, die zal spreken over „De
Oude Strijd".
De Christ. Mannenzangvereeniging
|ubal alhier zal medewerking verleenen.
De Berg-Revue.
Eindelijk was de dag daar van De
Berg-Revue. De Commissie van deze
Revue heeft er slag van reclame te
maken en de verwachtingen hoog te
spannen.
Zoo trokken we dan Zondagmiddag
naar de Kindervoorstelling van de Revue
met hoog gespannen verwachtingen
enwe stonden perplex, 't was mooi,
't was af. Het patronaatszaaltje was
tjoKVol en de kinderen en ook de aan
wezigen volwassenen hebben volop ge
noten.
De revue is dit jaar buitengewoon
rijk aan decor's en costumeering. Vooral
het decor „de Koppelpoort" van J.
Hartogsveld en de O. L. Vrouwentoren
van H. Smit waren bewonderenswaardig.
De Revue werd geopend met Wel
koms-coupletten van een 9 tal Matrozen-
maatjes en de beste wenschen voor
ieder Keienkind. Daarna gaan we ken
nis maken met Krelisboer op zijn erf
te Hoogland. Zijn knechten, vroegere
Bunschotervisschersmaatjes, zijn ijverig
in de weer. Een Duitscher komt op het
erf, maakt een praatje en Krelisboer
wijst hem op de bezienswaardigheden
van de oude Keienstad Amersfoort. De
Koppelpoort verschijnt ten tooneele en
zingt zijn lied. Daarna wordt Griet, de
vrouw van Krelisboer voorgesteld. Zij
werd een hartelijk welkomslied toege
zongen.
Dan komt ter sprake de Varkens
crisis-centrale en verschijnen een paar
controleurs, gevolgd door een stel big
gen die in zang hun klachten uiten.
Vervolgens herdenken Thomasvaer
en Pieternel op rijm een 20-tal Jubilea's
in Amersfoort, en krijgen we te zien
de zingende knechten van Krelisboer
en sluit het eerste bedrijf met het mole
naarslied met op het tooneel de molen
van Ebing te Hoogland en een aantal
mulderljes.
Het tweede bedrijf opent met de ka
bouters in het bosch Birkhoven, die
protesteeren tegen de pogingen om hun
rust te verstoren door sport, aanleg
van een Theater en natuurbad n het
bosch. De vroede vaderen verschijnen
ten tooneele en bespreken in het bosch
de plannen. De heks van de Anersf.
hei verschijnt en de heeren slaan op
de vlucht. Krelis en Griet verschijnen
i in het bosch om een bad te gaan nemen
en vernemen dat het bad er nog niet
De kantoniechtcr stelde zijn eisch
tegen H., zuivelfabrikant te Bunschoten,
die er van beschuldigd was, dat hij in
een luxe auto eenige bussen met room
had vervoerd zonder geleidebiljet, het
geen volgens de crisiszuivelwet noo
dig is.
De ambtenaar eischte f 400 boete of
twee maanden hechtenis, met verbeurd
verklaring van auto en bussen. De
room zal al wel zuur zijn geweest,
want het voorval had vier weken ge
leden reeds plaats.
De verdediger pleitte vrijspraak, om-
®e,eve"^ I teslen van w.ndttats Muutaf-
Bovendien mag" de auto volgens pl. K'b06"s'
niet worden verbeurd verklaard, want e P|annen te ver"
•tfJPSrfJÜU. Ji, l?' derde bedrijf speel, too, d.O
„„,d, de toet." ,000. Volgende week JJj?SSeSïl£»"SlSK!
vonnis' in 't wit gekleede met rozen getooide
Vrijdagavond zal door't Christelijk meisjes, die tegelijkertijd hun dansen
Nationaal Vakverbond in samenwerking I uitvoeren.
i met den Chr. Besturenbond in de I De torenwachter verschijnt en mop-