Schoonmaaktijd! F. fl. TULP VRAAGT JflN ZWART Fa. H. Elzenaar Schoonmaak 3 fT Kantoor en Drukkerij Lnngegracfat 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag- midaag. De abonnementsprijs bedraagl één gulden per drie maandenbuiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 30 Maart 1934 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en n^verheid bij geregeld adverieeren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zevenenveertigste Jaargang, No. 104 Verdraagzaamheid sluit geen strijd üe Abdij van Bgmond. De belangstelling in het grootsclie werk .an den heropbouw der oude Benedictijner Abdij te Egmond is steeds 5roeiende. Teneinde nu iedereen in e gelegenheid te stellen aan die be langstelling door offervaardigheid prac- tische beteekenis te geven ten aanzien van den wederopbouw van het Egmond- sche monument en middelpunt van cultuur, godsdienstig leven en gebeds actie, is door het R. K Comité tot in zameling van gelden voor den bouw van een Benedictijner Klooster te Eg- mond, van welk comité Z. E. Jhr. Mr. Ch. Ruys de Beerenbrouck, Minister van Slaat, eere-voorzitter cn het Tweede Kamerlid Dr. L. O. Kortenhorst, voor zitter er, Burgemeester J. M. Wiegman e van Wassenaar penningmeester Is, de Vereeniging „Vrienden van Egmond" 1 L opgericht. i Aan een brochure door bovenge- j. noemde Vereeniging uitgegeven ont leenen wij het volgende b„De roep om een Abdij in Egmond, «ie op het oogenblik over ons land 1 gaat, doet velen de vraag stellen, waar j is die vestiging van Benedictijner mon- niken in Egmond goed voor en waf zijn toch Benedictijnen? Wal was dan hel oude Egmond? - Dat het Noorden van ons land aan de Ekangciie-prediking van Benedic tijnen als den H. Willibrord en den H. Bonifacius zijn eerste kerstening dankt, zal 'n ieder bekend zijn Dal die heilige evangelie-predikers het uit gestrooide zaad niet onverzorgd achter lieten, spreekt van zelf. Hoe zij de .opkomende plantjes besproeid en ver zorgd wilden zien door kloosterstich tingen van hun ordebroeders andere religieuze orden zouden eerst eeuwen /ater hun taak overnemen laat zich verklaren uit de toenmalige moeilijk heden om parochies op Ie richten, zooals wij ze nu kennen. Aan de namen •van Boniiacius en Willibrord zijn dan 'ook die der kloosters van Fulda en Echtemach onafscheidelijk verbonden. En als stecnen monument èn als Ïeestelijke burcht werden de groote toosters brandpunten van cultureel leven in de West-Europeesche Christen heid, te meer bekend.daar de gastvrij heid aan elkeen bewezen (cn er werd veel gepelgrimeerd in die eeuwen) al dra van deze godshuizen mijlpalen had gemaakt op alle wegen, die naar Com- postclla of naar Rome of naar liet Heilige Land voerden. Maar ook heel een landstreek voelde ztch gerugsteund, maatschappelijk en religieus opgeheven r door het tegenwicht, dat de abdijen vormden tegen het feodale stelsel van die dagen, toen het als spreekwoord |r gold, dat het goed wonen was onder de krootse of kromstaf. Geen wonder dus, dat in Egmond en Rinnegom, de plaatsen door St Adelbert gezuiverd van liet heidendom, een abdijstichting eenzelfde bloei be schoren was. Metken we wel op de uitgesproken keus voor Egmond, die bij de stichting voorzat. Daar stond ol n*\ had gestaan achter de duinen het Jfc,' kerkgebouw St. Adelbert ter eere ge bouwd. En moeilijk maken we ons tegen- woordig een voorstelling, met welke intensiteit bij die eerste geslachten van Christenen de herinnering aan hun Heilige voortleefde en hoe het nederige landvolk, dat woonde tusschen moeren en meren, van achter zijn rietkragen •en wilgenhout, gevaren en geloopen kwam om hun vader in het geloof te vereeren en God te loven. Was dit kerkje niet langen tijd de eenige plaats r voor hen om hoogtij te vieren tevens? Op die plaats, het geestelijk middel punt van de streek, het hart van Ken- nemerland, zou de abdij gebouwd worden. Daar moesten wonen de mannen, die bij dag en bij nacht het volk zouden voorgaan in gebed lot verderen uit bouw van het Christelijk levenen in die abdij zou komen te rusten het ge beente van den Heiligen geloofspredi- ker Adelbert. De abdij werd gebouwd en de monniken kwamen er om te bidden en om te werken. Zal het in die eeuwen van primi tieve leefwijze den monniken niet vaak I gegeven zijn, het landvolk vóór te hchteu over een doelmatige bebouwing den grond, voor hen een gereede aanleiding tevens den menschen een k'«tiener inzi Kastpapier KANTOORBOEKHANDEL Unjestr. 66 t.o. Krommestr. TEL S26 I tdieper inricht bij te brengen van het bleven zelf, waarvoor hun noeste arbeid 'het dagelijksche brood schafte? Want hoe eenvoudig dit geweest moge zijn. toch viel er op te wijzen, datde mensch voor zijn stoffelijk lichaam alleen die stoffen als voedsel in zich kan opnemen, die uit den bodem der aarde eerst door plant of dier een veredeling als stof hebben ondergaan, wat duidelijker een opgaande lijn teekent in de stoffelijke orde. 'sMen- schen eigen veredeling, in zijn aard en doen een opgaande lijn geteekend Ie krijgen, was als van zellsprekend de inzet van zoo'n onderhoud. Aan den invloed,.die op allerlei ge bied uitging van de abdij op haar omgeving danken wij het begin onzer christelijke beschaving in die gewesten. Den bloei van christelijk leven te brengen hier was eerst mogelijk bij een nog nauwer contact, meerdere ge slachten door, tusschen de abdijbe woners en de landzaten; maar met die veredeling in hel licht der openbaring, met dat dieper meeleven van helleven der Kerk, raken we tevens het meer essentiëele der abdij zelve. Het monuikenkoor in de abdijkerk komen volgen in zijn zang van Psal men en Hymnen was voor de geloo- vigen hel beluisteren van de eigen stem van Christus' Kerk, die in hel Sacrificie der Mis en in de verschil lende getijden haar Goddelijken Bruide gom in alle mysteriën van Zijn zending! op aarde volgt den heelen kringloop van feesten uit het Kerkelijk jaar door. Dat heeft ons volk bidde-i geleerd, geleerd te beseffen wat het beteekenl opgenomen Ie zijn in dat geestelijk Verbond, dat we de Kerk noemen Christus' Mystieke Lichaam, waarvan naar Paulus' woord Hij het Hoofd is, wij de ledenmaten, waar door Hoofd en ledematen een zelfde bovennatuur lijk leven circuleert. In de opvoeding tot dit genadeleven moeten we voornamelijk de beteekenis van het aloude Egmond, meer dan in zijn onbetwistbare verdiensirn op cul tureel gebied. Egmond is gevallen in den aanvang van den Vrijheidskrijg tegen Spanje en deelde daarmee het lot van zooveel Katholiek leven, dat een paar eeuwen hoogen bloei gestaan had. Heeft de Voorzienigheid ook in het geestelijk leven der volkeren de jaar getijden van zomer en winter, lente en herfst gewild, dan is het toch opdat na iederen winter een nieuwe lente zou volgen. En nu, nu is het lente voor de Kerk van Nederlandde vrieskou is voorbij, kerken werden in 'n halve eeuw in zulk 'n aantal uit den grond gestampt ais geen tijdperk het ooit vóór gedaan had. Na de kerken volgden de scholen. En in onze dagen, waar Katholieken roepen om 'n katholieke cultuur, mag er wel aan herinnerd worden, dat cul tuur, zooiets als levenssliil, niet gemaakt wordt door het oprichten van 't tijd schrift, doch alleen door waarachtige levensverdieping van de breede massa: en dit zijn de menschen, die voor hun brood hebben te werken en daarbij door den ernst van het leven gedreven, in de goddelijke waarheden kunnen doordringen en ervan doordrongen wor den, zoo zij zich laten vormen door hetgeen de Kerk in haar liturgie voor houdt, een vorming vervolledigd door de voordracht zelf van bidden in schoonheid, de Kerk eigen. Want geen rijker poëzie in voldra- gener trant wordt den menschen elders geboden. En zoo mag 'n hernieuwd Egmond naast 'n centrum van liturgisch leven, een offerschaal van gebeden voor heel ons volk, een voedingsbron worden katholieke cultuur. Eenvoud. Eenvoud heeft in sommige monden een ongunstigen zin: het is, ineenen ze, de deugd der dommen, de beperkt heid van degenen, die builen het leven staan. Dit is niet waar. Eenvoud is voor elk mensch een moreel sieraad, pas send cn plicht. Maar moeilijk is ze met waanwijsheid en wereldschgezind- heid overeen te brengen. Volkomen waar: hoe meer men weel voor uw Schilder en Behangwerk ook eens prijs bij SCHILDERSBEDRIJF Hessenstr. 10 TELEFOON 1451 van de hoofdzaken in het leven hoe minder van bijzaken; hoe meer men zich ten doel stelt voor God en den hemel te leven, en hoe minder zich daarbij om het wereldsche bekommert, des te lichter valt het, eenheid in het leven te bewaren, een voudig te zijn. Maar voor wie goed, ook over de allergewichtigste kwesties van God en godsdienst, nadenken, zullen door nóg zooveel kennis, door nóg zooveel weten schap niet v.'n hun eenvoud worden beroofd. Alleen blindheid voor het hoogste het leven en oppervlakkigheid van geest doen de belangstelling verdeelen over vele dingen, zonder in alles den eenheidsband, den Schepper, te zien. Veelweterij zal voor den eenvoud bezwaarlijk zijn; waarachtige wijsheid echter maakt eenvoudig. Eenvoud is bij uitstek de deugd der Een geest, die te kort schiet, om het leven in heel zijn omvang te omvatten, en zich in het ondergeschikte, in de kleine bijzonderheden verliest, zal in veelslachtigheid en in onbeduidend heden uiteenvallen. Eenvoud is daarom de deugd der grooten, maar met de juiste maat dan gemeten. Een dubbelzinnig spel van het leven maken, een net mensch willen zijn en in het verborgen anderen bedriegen; Binnenland 14 dagen vacantie 1 (Ingezonden). Met een zekere genoegdoening mogen de vakorganisaties van handels-, kan toor- en winkelbedienden constateeren, dat hare activiteit ten behoeve van een algemeene doorvoering der 14-daagsche vacantie niet tevergeefsch is geweest. Zeer vele werkgevers zijn in den loop der jaren ertoe overgegaan, hunnen bedienden een vacantie van 14 dagen toe te kennen, zoodat vooral voor de kantoorbedienden deze vacan- tieduur zoo langzamerhand gewoonte recht is geworden en eveneens zeer vele winkelbedienden in het genot daarvan zijn gesteld. Het meerendeel der werkgevers erkent thans de noodzakelijkheid, van een vacantie, waardoor de bedienden, waarvan velen een jachtend en weer anderen door mechanisatie en rationa lisatie een geestdoodend bestaan leiden, in de gelegenheid komen psychisch zoowel als physisch op verhaal te komen. Dat daardoor aan intensiteit der te leveren prestaties wordt gewonnen is geen bewering zonder meer, doch een door vele heeren medici erkend feit. De bedienden beschouwen hun va cantie dan ook niet als een luxe, waar zij zoo noodig wel buiten kunnen, doch als een groot sociaal goed. Hieraan te tornen is zelfs in dezen crisistijd, zoowel zakelijk als sociaal gesproken, niet verantwoord. Zulks wordt gelukkig door duizen den werkgevers begrepen en de be trokken categorieën werknemers en werkneemsters waardeeren dit. Onderstaande organisaties vertrou wen er gaarne op, dat vooral de tot heden nog niet van het nut en de noodzakelijkheid eener behoorlijke vacantie overtuigd zijnde werkgevers, nogmaals ernstig de verlangens der bedienden ten aanzien van dat onder werp onder oogen zullen zien. -Het betreft hier een groot sociaal goed, dat zijn nuttig effect ten voor- deele van den werkgever en tot heil den werknemer sorteert I Ned. R. K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkelbedienden „St. Franciscus van Assisië". tingbetalende consumenten, betaalt bij slot van rekening de consument 't heele bedrag. Feitelijk een nieuwe belasting. Was 't nu bij de niet-landbouwende bedrijven „botertje tot op den boom", dan zou dit niet zooveel beteekenen, maar 't kraakt zoo goed als overal. Veel is er voor land- en tuinbouw gedaan. Het kenmerk van al die maat regelen, voor zooverre zij geen betrek king hebben op den export, is de politiek van kunstmatige prijsvorming. Pe prijzen der producten van de bodembediijven worden dan ook in ons eigen land opzettelijk opgevoerd, waardoor een daling van de kosten voor levensonderhoud wordt tegenge houden. Daardoor wonen wij op een „duur eiland." Een boer zal met gauw van honger omkomen. Voedsel leelt hij genoeg. Maar waar hij mee zit, dat is 't betalen van de pacht en de hypotheeklasten. Doch dit wordt hem nu gemakkelijk gemaakt door de kunstmatig opge voerde prijzen. Zóó beschouwd en deze beschouwing klopt met de praktijk komen dus de landbouw-crisis- stcunmaatregelen 't eerst en 't meest ten goede aan de verpachters en hypotheek-gevers. Natuurlijk varen de boeren er in zoo erre wel bij, dat zij niet spoedig hun hoeven zullen moeten verlaten, en dat is voor hen een zaak van beteekenis. Maar er wordt een onbillijkheid be gaan tegenover honderdduizenden in den handel en de industrie, vooral tegenover den kapitaal-zwakken mid denstand, die maar moeten zien rond te komen. 't Spreekt vanzelf, dat wij voorstan ders zijn van steun aan den nijveren boeren- en tuindersstand, maar daar naast mag 't andere deel van de be volking niet vergeten worden. 't Is nog zeer de vraag of wij zullen kunnen blijven voortgaan met kunst matig de prijzen der levensmiddelen op te jagen. Een Nieuwe Dameshoedenzaak Langestraat 78 f 0.95 - f 1 95 Komt U? - f 2.50 - f 2.95 U staat verstomd van eerwillen zijn en toch schande lijke dingen doen, openbaart een laag staand karakter. Eenvoud van leven: recht zonder onrecht, waarheid zonder leugens, eer gevoel zonder oneerbaarheden, is slechts bij hoogheid van karakter bestaanbaar. Eenvoud van manieren in den om gang is een beschavingsvorm, die tot zekere hoogte kunstmatig kan worden aangekweekt. Innerlijke eenvoud echter is nog iets anders. Deze kan niet worden gekweekt: het is de van zelf verschijnende bloem van het bovennatuurlijke leven. Wie zijn leven zoodanig met God! vulde, dat in zijnen geest niets in staat is, de gedachte aan Hem te verdrijven wie zoozeer zich gewende, alles voor God te doen en Hem in alles te zoeken, dat niets hem meer waard kan zijn, dan Hem te behagen, zoo iemand wordt eenvoudig door een zuiver instinct, en hij krijgt ook een behoefte aan een voud in alles, en wat niet eenvoudig is slaat hem tegen. Een waarachtig godsdienstig mensch, die zijn leven in zekere mate geculti veerd heeft, kan ook in burgerlijke zaken gevoelig blijven voor schoon heid, nelheid en behaaglijkheid, maar nooit kan hij smaak hebben in wat oneenvoudig, onwaar is. Voor het bereiken van den eenvoud zijn niet als voor zoovele andere goede eigenschappen, praktische maatregelen aan te wijzen. Het is een merkteeken op den peilschaal van het leven, dat uitwijst, tot wat hoogte het rees. De crisis. De boeren en tuinders hebben ei et over te klagen dat zij door Re geering en Volksvertegenwoordiging in den steek worden gelaten. Het aantal crisiswetten en crisismaatregelen in hun belang uitgevaardigd is inderdaad er groot. Het begon in Februari 1931 door aanneming van de Tarwewet; daarop volgden de steun aan de Aardappel industrie in de Veenkoloniën en de Suikerbietensteun. Vervolgens steun aan den tuinbouw in N.-Holland, van de teelt en verwerking van vlas, de crisis in- en uitvoerwetten, de Crisis- Zuivelwet, steun aan de pluimvee houderij, de Crisis-Varkenswet, ver schillende contigenteeringsmaatregelen. Dan de Crisis-Pachtwet. Verder zijn in de laatste weken nog allerlei voorstellen ingediend omtrent 't nemen van maatregelen tot steun aan de boom- kweekers, aan te telers van consumptie aardappelen, aan de bloemkweekers in Aalsmeer en Haarlemmermeer en aan de kippenhouders. Nu hebben wij nog niet eens alles nauwkeurig aangegeven 't bleef maar bij de groote lijnen, doch er blijkt ge noeg uit, dat de Regeering nog a) heel wat deed voor den land- en tuinbouw om de bedrijven gaande te houden. Zoo globaal berekend komt dit alles op een f 200 milliocn 's jaarseen deel komt uit de schatkist, een ander deel, 't grootste, wordt opgebracht door de consumenten. En omdat de schatkist gevuld wordt door de belas- Voor Kastpapier naar Kantoorboekhandel Langestraat 84 Tele». 528 Toch is er verschil. Dit verschil n.l. dat de een door de gemeenschap on derhouden wordt en de ander juist meer in gemeenschap moet afdragen. Maar bovendien, en dit slaat door: indien men tegenover dergelijke be lastingfraudeurs begon met straf te dreigen, zou natuurlijk geen hunner er toe komen zijne fraude bekend te maken, wetende, dat hij evengoed gestraft zou worden, als hij dit deed, als wanneer hij het niet zou doen. Hij zou dan na tuurlijk eenvoudig het risico nemen, waarbij hij altijd voordeel zou hebben, het voordeel n.l. van de kans niet ont dekt te zullen worden. En hij zou uiter aard alles doen, om hetzooverte brengen. Thans kan hij, door zijne valsche aan gifte te verbeteren, straf ontgaan. En dit is het natuurlijk niet het ge- welen, hetwelk immers óók niet „sprak" toen hij fraudeerde, of dat althans maar liet praten wat hem tot die verbe tering brengt. Met de gevolgen, die wij nu voor oogen hebben en die een direct voordeel beteekenen voor de gemeen schap. Het bereiken van dit doel moet hier den doorslag geven, niet het ove rigens begrijpelijke verlangen, dat de heeren en damesfraudeurs eens flink tegen de lamp zouden loopen! De Lente komt n Uw artikelen in te kondigen; doet onze reciamebrieven VITESSE KON. WILHELMINASTR. 10 Het Bankgeheim. Niet geheel ten onrechte wordt er in meer dan één blad op gewezen, dat het plotselinge „spreken" van veler „ge weten", nu de belasting-administratie er achter dreigt te komen, dat zij groote deelen van hun vermogen en inkomen, vroeger jaren verzwegen hebben, een pleidooi vormt voor de opheffing van het Bankgeheim, dat het onttrekken van vermogen en inkomen aan het speurend oog van den fiscus, zéér vergemakkelijkt. Men weet, aldus het Kamerlid Max van Pol in „De Morgen", dat wij voor standers zijn van die opheffing van het Bankgeheim en dat in de Tweede Kamer daarvoor ook van katholieke zijde her haaldelijk is gepleit. Toch geve men zich rekenschap er van, dat opheffing van het Bankgeheim alléén niet de gevolgen zou hebben, die men zich in dit opzicht daarvan voorstelt. Dat thans bij zoovelen het „geweten" begint te „spreken" is, voorzoover wij het kunnen overzien, te danken aan de maatregelen der belasting-administratie doch méér nog aan de coupon-belasting, die deze administratie op het spoor zou kunnen brengen van vroeger verzwegen bezit. Opheffing van het Bankgeheim alléén zou echter dergelijke gevolgen niet behoeven te hebbenomdat de be trokkenen hun bezit bij de Nederland- sche banken weg zouden kunnen nemen en bij builenlandsche banken depo- necren. De maatregel zoudusvan andere zeer scherpe strafbepalingen tegen kapi- taalvlucht vergezeld moeten gaan, an ders zou zij wellicht de kleinere be zitters tot hooger belastingafgifte dwin gen doch juist de grootere, die het gemakkelijkst en liet voordeeligst hun bezit naar buitenlandsche banker, kun nen overbrengen, niet treffen. En het nadeel van kapitaalvermindering bij de Nederlandsche banken zou daar nog bij komen. Ten slotte nog een opmer king. Men stoot zich aan het feit, dat kleine spaarders, die gesteund moeten worden, gestraft worden, als zij hun bezit of inkomen niet opgeven, terwijl daarentegen deze grootere fraudeurs gelegenheid krijgen vroegere verkeerde opgaven straffeloos weer goed te maken. Er zit daarin ongetwijfeld iets slui-J tends. -Me 13 Mercurius ^Havermout r cenl per poncspak Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. IJkwet: H. Ch. v. d. B. Hilversum f2 of 1 d., J. B. Eemnes idem, A. P. Nijkerk f 1 of 1 d„ allen met verb. Trekdier onbeheerd laten: J. H. H. Barneveld f3 of 1 d. VleeschkeuringswetT. H. Spaken burg f 10 of 5 d„ G. v. d. H. Hoog landerveen f 15 of 8 d., G. J. v. d. H. Putten f7,50 of 3 d. Te snel rijden in Baarn: J. Th. K. aldaar f8 of 4 d. Idem in Maarn: C. Sch, Ginneken f 10 of 4 d., K. H. Barneveld f3 of 1 d., J. K. Amsterdam idem. Te Amersfoort venten z. v.: M. J. Sch. Amsterdam f2 of 1 d., K. P. id., J. F. M. Utrecht idem, H. v. H. Voort- huizen idem. Te Amersfoort rijwiel onbeheerd la ten L. J. v. B. aldaar f 1 of 1 d. Te Amersfoort muziek- of zanguit voering geven z. v.: H. B. I. J. Dor drecht f2 of 1 d., T. v. V. den Haag idem, P. v. D. Hillegom idem, F. H. D. Amersfoort idem. Veiligheid van verkeer in gevaar brengen: D, J. B. Soest f 15 of 8 d. Geen voorrang verleenen: H. H. v. d. H. Amersfoort f 10 of 5 d., J. W. L. Baarn f8 of 4 d. Geen richting aangeven: W. V. Soest f15 of 8 d. Als autobestuurder geen gevolg geven aan politiebevelW. H. Apeldoorn f6 of 3 d. In bocht niet de rechterzijde houden R. Woudenberg f3 of I d. Met motorrijtuig over rijwielpad: H. C. H. Bussum f5 of 2 d. Geen rij- of nummerbewijs toonen: J. M. Bunschoten f3 of 1 d., J. F. v. d. P. Vlaardingen idem, J. t.. Doorn spijk idem, G. J. G. V. Lonneker id., A. J. Luntren idem, A. de R. Amers foort idem, G. G. Renswoude idem, P. C. v. K. Amsterdam idem, J. V. Bar neveld Idem, W. J. v. B. Amsterdam '5o!2d„ W. G. Woerden f 2 of 1 d. Wielrijden zonder licht: J.J. Barne veld f 3 of 1 d., Th. P. Barneveld f4 2 d., J. A. W. Sch. Amersfoort id. Voertuig zonder licht: C. K. Hamers- veld f5 of 2 d. Zonder spiegel: J. M. Bunschoten f 5 of 2 d. Wielrijden zonder reflector: F.v.B. Amersfoort f 3 of I d., A. H, Hoog land idem. Wielrijden zonder belA. J. G. Amersfoort f2 of 1 d. Verboden weg berijdenJ. M. de Bilt f 1 of 1 d., A. D. Utrecht f3 of 1 d., J. F. M. Amersfoorl idem.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1