Kantoorboeken Ordners F. A. TULP VRAAGT JAN ZWART Schoonmaak Fa. h. Elzenaar Knntoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; bulten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €etnbode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag U Mei 1934 ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentien moeten Dinsdag en Vrfdag vódr 8 uur festoon 3u In den morgen zgn bezorgd. Acht en Veertigste Jaargang - No. 12 Laat alleen zulke vreugden tot u komen, wier herinnering u een vreugde is. Kunst. (Ingezonden). Onder degenen, die zich wijden de kunst, zijn in hoofdzaak vier klassen te onderscheiden. Vooreerst zijn er, die probeeren het uiterlijk der dingen zoo nauwkeurig mogelijk na te maken. Gelukt dit, dan beschouwen ze de kunst bereiktlukt liet niel, dan is er geen kunst. Zulk een realistische opvatting van hun taak komt niet voort uit een verstandelijke overtuiging, dat het zoo zijn moet, maar uit hun geestestoestand, hun levensopvatting, die zich tot belang stelling in uitwendige dingen vrijwel beperkt. Dit soort „kunst" heeft de meeste kans op succes, doordat er V lhcen Itecle massa menschen zijn, die er eenzelfde levensbeschouwing op na houden, in kunst niet anders verwach ten, en ook niet in staat zijn, er iets anders in te vinden. Ze staan in bewondering als een portret precies lijkt, als een bloemetje ot vliegje op het doek niet van een echte te onderscheiden is. Mankeert er iets aan die „echtheid", dan is het vonnis ook onvoorwaardelijkhet werk deugt nicti Een tweede klasse onder de kun stenaars en onder de critici, is die der schoonheidsgenicters. Die menschen zijn niet ongevoelig voor de schoon heid in het uiterlijk der dingen. En 'I ze met penseel of stift gaan wer- i, dan hebben ze liet over die schoon- i en willen die ook anderen voor- HIen en doen medegenieten. Ze nemen wat meer vrijheid dan de eerstge- noemden. maar al wat ze willen zeg gen, komt hierop neer: Wat is die boom of die vrucht schoon en wat weet ik er schoon over te spreken De een legt den nadruk op de schoon heid der grondvormen, de andere op de weelde in de uitvoering. Maar ver der dan uiterlijk schoon en genieten er van gaat hun streven niet. Wie onder de kunstenaars tot deze klasse der estlietikers behoort, geldt al voor een der hoogere goden en loopt al gauw gevaar niet meer begrepen en gewaardeerd te worden, k Een derde soort artisten loopt met het hoold vol vragen, waarop ze het antwoord niet wetenze leven in groote moeilijkheden en maken hevigen strijd door. En dit alles legt meer be slag op hun ziel, dan de schoonheid van boomen en luchten. Hun hoofd staat er ook niet naar om te „genieten" van het uiterlijk voorkomen der dingen, terwijl daar achter zoovele raadselen om oplossing vragen. Elke plant, elke boom wordt voor hen een mysterie, doordat het een wonderbaar leven bergt. En die plant schilderend of tee kenend, spreken ze over dat grillige mysterie, dat zich nu eens in statige schoonheid, dan weer in overdadige weelde, een anderen keer in onaan zienlijkheid en misvormdheid afspeelt. Iedere mensch, dien ze voorstellen, deed hen denken aan de moeilijkheden in eigen levenze letten meer op zijn ziel, dan op zijn lichaam, en vragen zich af, wat er in die andere omgaat. Elk portret stelt een mogelijkheid in het inwendige nienschenleven voor: een leegheid, een zoeken, een bereiken, een strijden of strijdloosheid. Maar altijd gaat het over het zieieproces, dat ze zeiven ook doormaken, en allerlei vormen overal terugvinden. Deze soort van kunst is voor het Ëroote publiek niet meer toegankelijk. iit kijkt naar de vormen en kleuren en het gelijkende wezen der menschen. En in dit soort werk wordt een voor stelling gegeven van de ziel. Men wcnscht van aangename dingen te ge nieten, en krijgt soms zeer sombere en bittere voorstellingen te zien, waarin een tobbend mensch zich beklaagt, dat f het leven voor wie niet oppervlakkig zijn, zoo moeilijk valti De vierde klas van kunstenaars is die van hen, welke de oplossing van het levensprobleem kennenGod Alles spreekt hun van Godoveral vinden ze Hem. Al wat ze zien is zijn werk, vertoont zijn macht en wijsheid, wordt beeld van Hem en doet verlan gend uitzien naar Hem. Hun werken is aanbidden, in allerlei vormen: be wonderen, stamelen over zijne groot heid, rouwmoedig zich klein maken voor HemHem danken voor zijne goedheid en gaven, en nederig smeken om Zijne hulp. Wie waarachtig vol is van dit goddelijk mysterie, vergeet voor den Schepper het schepselen alleen voor wie dit vermag te verstaan, is het werk te begrijpen. Wie alleen naar schoonheid of naar menschelijke dingen zoekt, weet niet, waarover de kunstenaar het in zijn werk heeft. I KANTOORBOEKHANDEL Ungmtr. M to. Krommoitr. TOL 336 Onvermijdelijk zal hij hem misver staan en allicht dwaas noemen. Toch is hij wijs, en die anderen niet! Zoo hij nu over God in zijn voorstellingen nadrukkelijk spreekt, of wel op boven natuurlijke mysteriën, zij het terloops, heenwijst, door b.v. in een natuur tafereel een feit uit het leven van Christus of een Heilige zich te doen afspelen, dan is zijne bedoeling dui delijk aangegeven. Maar dit zal hij niet altijd doen en het is ook niet noodig. Evenals de zon en de zee hem in stilte deden denken aan God, zonder over Hem te spreken, zoo kan hij ook in zijn werk getuigenwat heelt de Schepper de dingen toch wonderschoon gemaaktofwat moet het zijn, den Maker van dit alles een maal te zien! Alleen deze laatste soort kunst, die God kent, Hem aanbidt en naar Hem verzucht, is voor ons de kunst, in den allervolsten zin van het woord, de kunst, waar de wereld behoefte aan heeft, en die ook in staat is. grooten en heilzamen invloed te hebben. Evenmin als de mensch tot een gaaf en volledig leven komt, zonder bezit van de waarheid, zonder orde, zonder Godevenmin kunnen wij met een menschelijke uiting, gelijk kunst is, tevreden zijn, zoo we er den Schepper niet in vinden, zoo er geen ziel in bidt of klaagt of jubelt, om God en naar God! Het ligt voor de hand, dat kunst werken van deze soort voor liet groote publiek zeker niet meer onmiddellijk toegankelijk zijn. Een boek of een rede. die te diep op de zaken ingaat en er te hooge beschouwingen over geeft, wordt niet zoo gemakkelijk be grepen Dit geldt nog meer van een kunstwerk. Hierbij worden minder woor den gebruikt dan bij een boek of preek. En het volk is ook meer gewend, naar het gesprokene te luisteren en iets, dat het ieest, te volgen dan bij een schilderij naar den zin er van te zoeken. Het gevolg hiervan is dan ook, dat menigeen er met een schijn-christen- dom en met schijnkunst inloopt, ziel- looze voorstellingen en koude figuur tjes, die aan heilige zaken of heilige personen doen denken, voor waar achtige christen-kunst aanziende. Als er maar een Christus op staat of een Moeder Gods, staan ze al in bewon dering, meenen althans, dat bewon dering hier gewenscht en op zijn plaats is. Ze vergeten echter, dat men over den Heiland ook onbeduidende dingen kan vertellen en zelfs hierdoor alleen heel onpassend over Hem spreken. Deze schijnbaar christelijke kunst is algemeen verspreid, in musea, woon huizen, kerken en overal. De waar achtige christelijke kunst komt zeer zeldzaam voor. Toch heeft ze een groote roeping te vervulleneen goed werk doet meer dan honderd prullen, al worden ze ook als wonderen geprezen Ze grijpt den gevoelige in de ziel, houdt hem lang bezig, wekt verhevene gedachten en aandoening bij hem op, doet hem heimwee voelen naar groote en heilige dingen. Wel schaarsclt is zoodanige kunst! Gelukkig bestaat ze toch wel Ze wordt niet begrepen, zal men zeggenen kunst is toch voor liet volk.... Ja, maar toch niet voor elk individu van het volk. Dit zou een dwaze eisch zijn. De weinigen, die er den vollen invloed van ondergaan, doen op hun beurt, bewust en onbewust, weer an deren daarin deelen. En daarenboven. Er is zeker lusschen kunstenaars en publiek toenadering noodig, maar niet door overigens onmogelijke afdaling van den eerste, maar door het opstijgen van het pu bliek. Dit wordt bereikt met voorlich tende verklaring, die velen de oogen opent, en vooral door een leven vol gens dezelfde beginselen, waaruit liet werk is voortgekomen. Het is wei op vallend, dat in dit opzicht somwijlen eenvoudige vrome lieden begrijpen, wat geleerden en voornamen verborgen blijft. Innerlijkheid van leven is niet aan stand of titels gebondenTREKPEN. Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutcl. Bij alle Drogisten. St. Pranelscus. Liefde dient men te hebben voor alles wat goed en wat schoon is, en hier onder valt alles wat God maakte en doet. Sint Franciscus sprak van broeder water en van broeder-vuur. In al wat hij zag, trof het hem telkens, dat het evenals hij zelf, door God met zorg was Semaakt en schoon gemaakt, en dat iod het als een kostbare gave aan den mensch ten gebruike afstond. In alles dan ook vond hij de almachtige Hand van den Maker terug en den afdruk van zijne goddelijke wijsheid en majesteit. Zon, maan, sterren, zelfs de gronden het vuur vertelden hem de meest won derbare dingen van den onzichtbaren God. En alles was hem er lief om. Een sleurmensch ziet van dit alles niets, merkt niets, begrijpt niets; ziende kijkt hij niet; hoorende luistert hij niet. Te genover alles wat buiten zijn slenter gang staat, blijft hij negatief, zonder aandoening en zonder belangstelling; zoo hij te eten en te drinken heeft, laat de overige wereld hem koud. Sint Franciscus is het blijkt uit hetgeen de laatste jaren over hem geschreven werd een modern man. Niet alleen kloosterlingen, maar zelfs ongeloovigen bewonderen hem. Waarin ligt dan het moderne van dien zoo door en door Roomschen Heilige, van dien strengen asceet en wereldverachter? Niet in zijne heiligheid, niet in zijn vasten, niet in zijne wereldverachting; dit zijn alle oude zaken en bij ontelbaren anderen vindt men ze ook. Sint Franciscus is de moderne man door zijne belangstel ling. door zijne bewustheid van leven, door zijne liefde vooral! Wij, menschen van onzen tijd, hebben uaar ook be hoefte aan. We zouden ook van alles willen houden. Maar vergeten helaas te houden van God! VITESSE Type- co Copieerinrichting KON. WILHELMINASTR. 10 Het Adres voor Uw circulaires, convocatie's reciamebrieven, bestekken, pro gramma's. Vlug en uiterst billijk Adressenlijsten van diverse groepen Waarschuwing. voor uw Schilder en Behangwerk ook eens prijs bij SCHILDERSBEDRIJF hessenstr. 10 TELEFOON 1451 Aan het eind van den te Groningen gehouden Katholiekendag, sprak Deken Buve het volgende slotwoord: Het zijn de arbeiders zetde hij, die in dezen crisistijd het zwaarste offeren en het is een dure plicht van alle ka tholieken, om in deze lijden alles te doen om het leed van de werkloozen te verzachten en vooral arbeid te ver schaffen tegen een behoorlijk loon. Wij mogen deze crisis niet misbrui- in om het beetje wei vaart aan de arbeiders weer te ontnemen, en in dit verband wil ik hier krachtig waarschu wen tegen de opnieuw veldwinnende liberale economie, zelfs in de hoogste regeeringskringen. Wij katholieken zul len dit groote gevaar moeten keeren, want het is volkomen juist, dat deze crisis niet alleen de materieele welvaart aantast, maar op die wijze ook het geestelijk en godsdienstig teven. Deze waarschuwing komt op nju. Merkwaardig is, dat te Nijmegen de Vrijheidsbond vergaderde, waar in de eene redevoering na de andere werd geklaagd over het te hooge loonpeil in verschillende bedrijven. Het motief is bekend: we zijn een land, dat het in 't verleden in hoofd zaak van export heeft moeten hebben en dat.zich in de toekomst daarop ook in hoofdzaak moet instellen. Doch men blijft met de oriëntatie voor deze aan- passingsnoodzaak maar liefst staan bij de omringende landen, omdat men voor consequenties, welke ook de sociaal- achterlijkste gebieden in Azië en Afrika tot richtsnoer nemen, terug schrikt. Hel is echter zeer onlogisch, om deze con sequentie niet onder oogen te durven zien. Het wereldverkeer heeft zich zoo danig versneld, het is zoo intens ge worden, dat het Verre Oosten zeer ze ker ook in de rekensom der vrije con currentie moet worden betrokken. Heeft de Twentsche textielindustrie niet de ergste slagen ontvangen, omdat Japan ons Indië volstopte met allergoedkoop ste manufacturen Kan het Verre Oos ten zelfs niet hier te lande met tal van artikelen reeds concurreerend optreden Dat ziet men echter allemaal liever niet Namen van hofsteden. In het Ulrecblsche en Geldeische hedt elke boerderij een eigen naam. Zoo zal het ook wel in Overijsel zijn en in meer provincies. Friesland echter lijkt niet veel oude hoevenamen te be zitten. Wat daar State heet, was oud tijds een heerlijkheid. Daaraan schrijven we toe, dat ook in het Bunschoterland de boerderijen een naam missende bevolking langs de Zuiderzee is van Frleschen oorsprong. Naar den naam der boerenplaats werden en worden nog vaak de be woner en zijn gezinsleden meer ge noemd dan bij den eigenlijken familie naam jan van Groot Moors, Hendrik van Krakhorst. Zoo ook zijn tal van familienamen ontstaan, toen begin der 19e eeuw ieder zich zulk een naam had aan te schaffen, als hij nog zonder was. Wie kennis wil maken met de soms zoo sprekende namen der boerderijen, raadplege de mooie en tevens goed- koope kaartjes van den Topografischen Dienst. Daar vinden we ze te kusten te keur. Er zijn dan merkwaardige din gen op te merken. Een daarvan laten we hier volgen. De afgebrande hofstede van den overleden heer FikBe op de Glind, ge meente Barneveld, heet de Langeiaar. Deze uitgang op laar komt veelvuldig voor, maar in een begrensde streek, in de streek onzer beken. Zoodra heigrond in het spel komt, vinden we geen hoeve-namen meer op laar. De streek der beken, dus de gemeenten Stouten- burg en Barneveld in hoofdzaak, met enkele in Leusden, Scherpenzeel en Woudenberg. Bij de Klaarwaterbeek liggen Klein Koddelaar, In de buurt der Koedijker beek (verderop Esveiderbeek genoemd) is Groot Koddelaar, Groot-, Middel en Klein-Middelaar, Vinkelaar, Midden- i Achterste Dronkelaar. De Barneveldsche beek heeft in de omgeving: Groot-en Klein-Vinkselaar, Groot- en Klein-Emelaar en Butselaar. Nabij de Modderbeek (verderop Glin- derbeek) liggen Daatseiaar en Klein- Daatselaar, Langeiaar. Uit den Omtrek Actitevelct De secretaris van de Crisis Rundvee- Centrale zal voortaan alleen Dinsdags n.m. van 6—8 uur zitting houden in de zaal der Coöp. Boerenleenbank voor het afgeven van indentiteitsbewijzen voor fok- en mestkalveren. Door de leerlingen der Naai- en breischool Is onder leiding der Eerw. Zusters van St. joseph een tentoon stelling gehouden van de gemaakte goederen door de meisjes van Naai cursus en Missieclub. Er was kunstig en smaakvol werk bewonderen. Vele vervaardigde werkjes gingen vlug van de hand opbrengst ten bate der Missie. Door notaris Knoppers Is geveild „De Wilhelmina-Hoeve" gelegen aan den Emmelaarscheweg. Het perceel, dat werd ingezet op f5500, is door den eigenaar opgehouden. De oudste inwoner de. 98-jarige P. K., is gevallen en heett een been gebroken. De aangiften van verzwegen vermo gen hebben tot resultaat gehad, dat voor de Inspectie Baarn, omvattende Baarn, Soest en Eemnes, een bedrag van f92.000 in 'sRijks schatkist in gevloeid. Dan vinden we in het Achtervelder- land, vlak bij de provinciegrens Rotte- laar, Schaffelaai (niet te verwarren met de heerlijkheid in het dorp Barneveld zelve), Klein Harselaar in de buurt schap Harselaar. Oostelijk of Zuidoos telijk van het dorp Barneveld treffen we Borselaar, Roozelaar en Nieuw- Roozelaar, Blotenlaar. Zuidelijk van Nijkerk vinden eveneens twee dezer namen Morselaar en Gagelaar. Thans het gebied der Luntersche beek. in de z.g. Voskuilerlanden tusschen Hamersveld en Scherpenzeel, lij Smiddelaar, Romselaar en Midden F selaar, Boffelaar, Groot en Klein Hoe velaar. Meer zuidwaarts Dadelaar, Da- velaar en Ruimelaar. In het Nederwoud (Lunteren) zijn Sprakelaar en Daatse iaar, en Groot Batelaar in het Wal- derveen. Aan deze opsomming zullen nog wel eenige namen ontbreken. Bij een zevental namen heeft de uit gang zijn klank verloren: Butseler, Kaapseler, Gentseler, Sparler, Singeler, Kramseler, Hendekeier, de meeste ge legen bezuiden Barneveld. Wie het topografisch kaartje no. 429 „Barneveld" raadpleegt, kan de grootste helft van bovengenoemde namen daarop aantreffen. Lvuntereti De 38-jarige echtgenoote van den landbouwer 'Munt, had het ongeluk, toen ze een brandend petroleumstel van het eene vertrek naar het andere wilde brengen, te struikelen, waardoor haar kleeren vlam vatten. Haar man, die direct toeschoot, trachtte de vlam men te dooven, doch raakte hierbij zelf in brand. De vrouw, zoowel als de man, moes ten naar het ziekenhuis worden over gebracht De vrouw is overleden. Barneveld Burgerlijke Stand. Geboren!:! Martha Everdina, d. v. J. v. d. Brink en A. Jansen Bia, d. v. H. v. Beek en E. de Graaf Beertje, d. v. A. v. d. Koot en O. Mouw Gijs- bertha, d. v. G. Franken en W. Borren Hendrika Geertruida Helena, d. D. Peters en J. Evers Jan, z. v. B. Pul en C. v. d. Kamp Evert Jacob, z. v. E. Stoel en M. C. Middelkoop Dirk, z. v. G. v. d. Braak en T. v. d. Kuilen Beda, d. v. J. v. Hamburg en B. v. Dijk. OndertrouwdR. Man ten en H. W. v. d. Bieletd - A. Welsz en A. H. Luijten B. v. Dijk en H. G. v. d. Beek. Gehuwd :J.J. Verburgh en C. v. d. Brink G. v. d. Berg en J. de Bruin D. de Gooijer en C. H. Hoogland Naar men zegt worden maatregelen voorbereid door de Varkenscentrale om een groot aantal biggen uit de markt te nemen. De varkensexport is sterk achteruit geloopen en de voor uitzichten zijn niet bemoedigend. Er zouden ongeveer 350.000 biggen uit de markt genomen worden. De Var kenscentrale zal binnen zeer korten tijd hiermee een begin maken. Op den Varkensfokdag te Utrecht behaalde de heer H. Brouwer, met zijn V.D.L. beeren een Ien,2enen3en prijs. Voor Kastpapier naar Kantoorboekhandel Langestraat «4 Telef. 528 Nijkerk Het houden van een Veluwsche Katholiekendag te Apeldoorn is in voorbereiding. In het bestuur hebben zitting de heer G. J. Koelman alhier en J. de Ridder te Barneveld. Utrecfit Onder veel belangstelling en in tegenwoordigheid van binnen- zoowel ais buitenlandsche autoriteiten, is het Museum van Nieuwe Regieuse Kunst in het oudeSt.Catharijne-Conventaan de Lange Nieuwstraat te Utrecht plechtig geopend door den Aartsbis schop. De secretaris van het Aartsbisschop pelijk Museum, Pastoor Rientjes, sprak bij ontstentenis van den voorzitter Deken Fock uit Amersfoort, een kort begroetingswoord. UIT AMERSFOORT Hamersveld „'t Ros Bayert" werd gehouden de jaarvergadering van de Boerenleen bank „Leusden en omgeving". De rekening en verantwoording wer den goedgekeurd. Tot bestuurslid werd herkozen de heer G. v. Raay. Tot leden van den Raad van Toezicht werden gekozen de heeren T. v. Ruitenbeek en Corn. v. d. Berg. Tot afgevaardigde voor de aig. ver gadering te Utrecht werd benoemd de heer C. v. d. Hengel. In de commissie tot het nazien van Rekening en Balans over 't jaar !933 werden benoemd de heeren Schothorst, v. d. Peut cn A. v. Daatseiaar. Met algemeene stemmen werd be sloten aan de afgetreden cassière, mevr. Peelers, als blijk van waardeering voor de vele diensten, door haar en wijlen den heer Peelers, aan de vereeniging bewezen, een aandenken aan te bieden. De heer J. Voskuilen, slaagde voor het gehouden examen Boekhouden Handelsrekenen „Mercurrius". Kerknieuws. Aartsbisdom Utrecht. Benoemd tot Kapelaan te Groningen den Weleerw. Heer Ch. C. M. Breukcl. Benoemd tot assistent-diocesaan- directeur van het mannelijk jeugdwerk in het Aartsbisdom voor de Dekenaten Almelo, Deventer, Hengelo, Oldenzaal en Zwolle den Weleerw. Heer H. W. ,M. van den Bergh. Harderwijk Wegens de verlaging van het IJssel- meer-peil, hebben de Zuiderzeewerken te Harderwijk een nieuwe haven ge maakt. Het gemeentebestuur heeft tegelijker tijd, voor haar rekening, het werkbe- 'jk uitgebreid. werd met het uitgebaggerde zand van de haven en vaargeul, een groot strand opgespoten, terwijl men thans nog bezig is aan een zeer breeden een en ander is Harderwijk, de zeepoort van de Veluwe, een zeer goed geoutilleerde haven rijk geworden, welke als de beste van den Zuidwal geldt. De Blauwe Week-Actie. De Nederlandsche drankbestrijders, hoewel dankbaar erkennend, dat in deze eeuw de drinkgewoonten en daar mee het alcoholmisbruik aanmerkelijk afgenomen zijn, zijn overtuigd, dat hun arbeid niet gestaakt kan worden zoo lang nog dagelijks drievierde millioen gulden aan bier, drank en wijn uitge geven wordt en misdaad, leed en ellende daaruit ruimschoots voortvloeien. Maar vooral nu een nieuw en groot gevaar door de verbinding, alcohol en snel verkeer ontstaan is. Vrijwel dagelijks vallen hieraan menschenlevens ten offer, veelal worden volkomen onschuldigen getroffen. Een zeer krachtige actie, ook buiten de kringen der drankbestrijders, om het snelverkeer volkomen alcoholvrij te maken, heeft daarom de algemeene sympathie. Sedert jaren vereenigen zich dedrank- bestrijders van verschillende richting om van Hemelvaartsdag tot Pinkster maandag de z.g. Blauwe week een krachtige propaganda te voeren ondereen speciale leuze. Deze is dit maal: „verkeer en maatschappij alcohol vrij". Ook hier ter stede heeft het Drankweer-Comité de zaak aangepakt. it met de gratis verspreiding .Blauwe Week"-couranten, waaraan vooraanstaanden van elke rich ting bijdragen leverden. Tegelijkertijd worden 50 groote propagandaplaten met deze leuze in de stad opgehangen en hangt in verschillende wijken een blauwe vfag uit. Zaterdag 19 Mei is het collectedag met het blauwe bloempje. Nu de gemeentesubsidie opgeschort is is deze collecte dubbel noodig om de vele kosten te dekken, 'n Veertigtal dames en heeren belast er zich belange loos mee evenals al het werk der drank bestrijders kosteloos verricht wordt. De crisis maakt dit werk nog extra noodig zoodat wij niet aarzelen tot het koopen van het bloempje op te wekken, waar toe ook speciale aansporingen overal opgehangen worden. Zoo mogelijk zal er ook nog straatpropaganda worden gevoerd. In de inspectie Amersfoort van de directe belastingen is in de algeloo- ren drie jaar aan inkomen verzwegen 114.696. Het totaal verzwegen ver mogen i. d. tijdvak bedraagt f 2.287.000.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1